eitaa logo
Modiryar | مدیریار
212 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
802 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
Modiryar | مدیریار
حرف هایی که پشت سر هم می زنیم! ✍ #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی 🔺منبع: #روزنامه_خراسان، 🔻شماره: ۲۰۵۸
حرف هایی که پشت سر هم می زنیم! ✍ ✅ می خواهم اندکی خودمانی تر و راحت تر در ارتباط با یک رفتار صحبت کنم. رفتاری نادرست که در جامعه رواج یافته است و با کمال تأسف جمع زیادی از ما گرفتار آن هستیم و آن قدر تکرار نموده ایم که قبح آن ریخته و برای ما به صورت یک عادت روزانه درآمده است. به قدری این عمل غلط در جامعه مصطلح شده است که نه دیگر کسی از انجام آن ابایی دارد و نه کسی بعد از انجام آن احساس عذاب وجدان و یا احساس گناهی می کند. عادتی که مثل غذای روزانه ترک نمی شود و حداقل در روز چندین بار آن را تکرار می کنیم. و آن صحبت کردن پشت سر دیگران است. ✅ نمی دانم چه حالتی است تا دو نفر به هم می رسند اکثراً سخن از شخص غایبی که برای طرفین آشناست به میان می آید و در مورد آن اظهار نظر می شود، می شود، مسأله یا داستانی بیان می شود و یا مواردی از این قبیل. گویی انگار پشت سر هم حرف زدن، نقل و نبات محافل ماست و حتی شاید با اطمینان بتوان گفت که یکی از ابزارهای اساسی گرم و شیرین ساختن دورهم نشینی ها و گعده های اجتماعی است. نمی دانم چه اتفاقی افتاده است که ما باهم و ازهم صحبتی نداریم، اما پشت سر هم و از دیگران سخنان زیادی داریم تا آنجا که وقت هم کم می آوریم و در نهایت از گذرسریع زمان ناراحتیم که کاش بیشتر در کنار هم بودیم و می توانستیم از دیگران سخن بگوییم! ✅ فرض کنید در میان جمعی مثل یک مجلس خانوادگی یا در محل کار شاید هم در میان دوستان قرار دارید و در ارتباط با فردی که حضور ندارد اظهار نظر می کنید. دائماً از نقاط ضعف و یا قوت او که دیده و یا شنیده اید سخن گفته و یا به هر صورت اظهار نظری می کنید و این سخن به گوش وی می رسد. فکر می کنید در این حالت چگونه با او مواجه خواهید شد و رفتارتان توجیه می کنید؟ به قول قدیمی ها همه می دانیم "دیوار موش دارد، موش هم گوش داد" و سخنان ما دیر یا زود، غلط یا درست، کامل و یا ناقص به گوش فرد مورد نظر می رسد اما باز هم را رها نمی کنیم و پشت سر هم حرف می زنیم! ✅ نمی دانم این دیگر چگونه لذتی است که اکثر افراد در جامعه کمابیش در گیر آن هستند. ما حرف زدن با هم را فراموش كرده ايم يا انگار از اول هم ياد نگرفته ايم كه چگونه با هم حرف بزنيم. كاش كمي فكر كنيم و با خودمان رودربايستي نداشته باشيم. فكر كنيم به اين كه چرا و چگونه است كه ما آدم ها از صبح تا شب در نكوهش پشت سر هم حرف زدن، حرف مي زنيم اما باز انگار كه يكي از دلمشغولي ها و تفريحات ما همين پشت سر هم حرف زدن است. اگر ياد بگيريم رودر رو ولو با كمي چاشني با هم حرف بزنيم و از دل همين گفت وگوهاي مستقيم و چشم در چشم به تفاهم برسيم شايد كمتر و شايد هم هيچ گاه به جاده خاكي غيبت و پشت سر هم گفتن نرسيم. ✅ تا زمانی كه حرف راست و حقيقت که رو در رو بیانی می شود برايمان تلخ است، غيبت و پشت سر هم گفتن و شنيدن برايمان شيرين است. در شب معراج، پيامبر(ص) شگفتي هاى بسيار ملاحظه نمود، از جمله نگاه كرد، ديد عده اى با ناخن هاى خود صورت خود را مى خراشند و مجروح مى كنند. از پرسيد: اينها كيستند؟ جبرئیل عرض كرد: اينها غيبت مى كردند و پست سر مؤمنين از آنها بدگويى نموده و آبروى آنها را مى بردند. سپس پيامبر فرمود: كسى كه گام بردارد براى بدگويى پشت سر مؤمنان، نخستين گامش را در ميان آتش دوزخ مى گذارد و كسى كه از غيبت كردن توبه كند، آخرين نفرى است كه وارد بهشت مى شود و كسى بدون توبه در مورد غيبت، از دنيا برود نخستين كسى است كه وارد دوزخ مى گردد. 🔺منبع: ، 🔻شماره: ۲۰۵۸۳ www.modiryar.com @modiryar
مدل هالتون برای ارزیابی اثربخشی آموزش , 1998 www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل هالتون برای ارزیابی اثربخشی آموزش #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار #Holton_Bat
مدل هالتون برای ارزیابی اثربخشی آموزش ✅ در سال ۱۹۹۶، هالتون در مقاله‌ای تحت عنوان ۴ سطحی نقصان‌پذیر مدل جایگزینی معرفی نمود. مدل هالتون براساس یک نوآوری از کارهای موجود در حوزه انتقال یادگیری به‌ وجود آمد. مدل مزبور- اگر چه پیچیده- عنوان نمود ممکن است استراتژی‌های جایگزینی موجود باشد که توسعه ابزارهای ارزیابی عملی را از دل تئوری ممکن سازد. ✅ بعدها مدل خود را با توجه و تمرکز بر تاثیرات روی نتایج فردی ساده نمود. این مدل ساده شده، تلاش خود را به سیستم انتقال- حمایت‌ها و موانع متعدد بر سر راه انتقال آموزش از محیط یادگیری به محیط کار- معطوف نمود. مدل هالتون که در شکل زیر خلاصه شده، هم تاثیرات اصلی و هم تاثیرات ثانویه را در بر می‌گیرد و به عنوان یک مدل مفهومی برای ساختار انتقال، طراحی گردیده است. ✅ از نقاط قوت آنست که "واکنش" را نتیجه اول آموزش به حساب نمی‌آورد. این مسئله با تحقیقی که توسط Dixon در سال ۱۹۹۰ و نیز Warr & Bonce در سال ۱۹۹۵ انجام گرفت، تأیید شد. نتیجه این تحقیقات حاکی از این نکته بود که واکنش و یادگیری ارتباط اندکی با یکدیگر دارند. ✅ این مدل در رویکرد خود یک مدل کل‌نگر است و بنابراین مباحثه و مناظره را از توجه و تمرکز بر روابط علت و معمولی نتایج منحرف، و به بحث در مورد نحوه کارکرد و چگونگی افزایش عوامل مؤثر بر این کارکرد معطوف می‌گرداند. با این کار، این روش از نقاط ضعف مربوط به مدل‌های مبتنی بر نتیجه، که مفروضات خود را بر پایه رابطه ساده خطی و ارتباط علت و معلولی بنا نهاده، فاصله گرفته است. ✍ منبع: AME، مقالات کنفرانس، ۱۹۹۷ , 1998 www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ تجرد قطعی و خانواده گریزی #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی 🔺منبع: #روزنامه_خراسان، 🔻شماره انتشار ۱۸۳۳
تجرد قطعی و خانواده گریزی ✅ هرچند کارش تمام شده اما انگیزه ای برای رفتن به خانه ندارد. این جوان، سال‌هاست که از خانه پدری جدا شده، نکرده و به تحصیل و کار مشغول است. هرچند بعضی وقت ها احساس غربت می کند ولی راهی برای پایان دادن به این تنهایی ندارد. همدم روزها و شب‌های او در همه این سال‌ها اینترنت، ماهواره و کتاب است. حالا دیگر مثل قبل تحمل این تنهایی‌ها را ندارد. با بی‌حوصلگی به خانه می‌رسد.کسی نیست به او خوش‌آمد بگوید. خانه سوت و کور است. نه صدایی هست و نه بوی غذایی به مشام می‌رسد که نشانگر حضور زندگی در خانه باشد. ✅ همه این ها بیانگر شیوه جدیدی از زندگی در هزاره سوم است پدیده ی شومی به نام تجرد قطعی. معظلی اجتماعی که در آن پسر يا دختر جوان به مرحله‌اي مي‌رسند که امکان و شرایط اولیه لازم برای ازدواج را از دست مي‌دهند. اين مسأله بيشتر براي دختران مهم است، زيرا اگر دختر از سن خاصي بگذرد، احتمال ازدواج او پايين مي‌آيد؛ البته نه اينکه ديگر براي او پيش نيايد؛ بلکه احتمال آن به حداقل مي‌رسد. تجرد قطعی به دو صورت اتفاق می افتد؛ ✅ حالت اول؛ زمانی است که دختر یا پسر جوان به دلیل فراهم نبودن شرایطی از قبیل؛ ▪️نبود امکانات مالی، ▪️ تصمیم های غلط خود و یا خانواده، ▪️پیدا نکردن فرد مناسب و مورد نظر خویش، ▪️سیاست های غلط جمعیتی و کاهش باروری در کشور و یا هر عامل اثرگذاری دیگری که قدیمی ها از آن به عنوان یاد می کردند بختش باز نمی گردد و ازدواج نمی کند. و؛ ✅ حالت دوم؛ زمانی است که جوان خود عالمانه و آگاهانه و با نیت فرار از مسئولیت ها و محدودیت های احتمالیِ زندگی مشترک قید ازدواج را می زند. ▪️حالت اول؛ که تأثیر عوامل محیطی در بروز آن اثرات زیادی دارد موضوع این بحث نیست اما؛ ▪️حالت دوم؛ که در آن جوان به این نیاز فطری و غریزی خود از روی اختیار پشت می کند موضوع اصلی این نوشتار است. زمانی می توان با اطمینان از این رخداد اجتماعی به عنوان یک معظل سخن گفت که بدانیم متأسفانه عده ی زیادی از افراد متأهل نیز به دنبال راهکارهایی برای دستیابی به هستند. ✅ افزایش چشمگیر طلاق های توافقی وعاطفی بهترین نشان این امر است. به بیان دیگر امروزه تعداد جوان‌هايي که به طلاق مي‌انديشند به طرز قابل توجهی در حال افزايش است. تا جایی که تقريباً‌ همه متولیان امر خانواده نگران اين مسأله شده‌اند؛ بر اساس آمار در برخي شهرها مانند تهران از هر چهار ازدواج، يکي به طلاق منجر مي‌شود. که اين امر خود می تواند زنگ خطري براي جوانان ما باشد. هرچند سازمان های مختلفی که متولی امر و تشکیل خانواده پایدار در کشور هستند تلاش زیادی در این راستا انجام می دهند اما باید گفت: ✅ با توجه به تلاش های فرهنگ غربی برای اضمهلال نظام خانواده از طریق ماهواره و اینترنت این تلاش ها نیازمند توسعه، تدبیر و عزم همگانی است که تنها از عهده یک وزارت خانه همچون «وزارت خانه ورزش و جوانان» خارج است. صدا و سیما، رسانه ها، دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی، حوزه و دانشگاه و هرفرد یا نهاد دیگری که می تواند به امر تشکیل و تداوم کمک کند مسئول است تا این سنت تشکیل خانواده که محبوت ترین نهاد نزد پیامبر اکرم(ص) است را زنده نگه دارد تا در اعماق وجود جوانان ریشه یابد. 🔺منبع: ، 🔻شماره انتشار ۱۸۳۳۲ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل‌سازی ساختاری تفسیری #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modir
مدل‌سازی ساختاری تفسیری (ISM) روشی اکتشافی برای شناسایی روابط شاخص‌ها و سطح‌بندی آنها مبتنی بر پارادایم تفسیرگرایانه است. با استفاده از این روش می‌توان الگوی روابط علی و پیچیده میان یک مجموعه از عوامل را شناسایی کرد. این روش نوعی تحلیل ساختاری است که براساس پارادایم تفسیری بنا نهاده شده است. ✅ هدف این روش نیز شناسایی روابط بین متغیرهای زیربنایی یک پدیده چندوجهی و پیچیده است و برای و علوم اجتماعی مناسب است. طراحی مدل ساختاری تفسیری (ISM) روشی برای بررسی‌ اثر هر یک از متغیرها بر روی متغیرهای دیگر است. این طراحی رویکردی فراگیر برای سنجش ارتباط است و برای توسعه چارچوب مدل به‌کار می‌رود تا اهداف کلی تحقیق امکان‌پذیر شود. 🔴 درآمدی بر مدل‌سازی ساختاری-تفسیریتاریخچه: مدلسازی ساختاری-تفسیری برگردان؛ به زبان پارسی است. ایده نخستین این روش توسط وارفیلد به سال ۱۹۷۴ مطرح گردید و توسط اندرو سیج به سال ۱۹۷۷ توسعه پیدا کرد. بیشتر پژوهش‌های کنونی براساس رویکرد سیج استوار هستند. ✅ کاربردها: از این روش برای شناسایی روابط میان یک مجموعه عوامل، شاخص‌ها یا استفاده می‌شود. روش ISM رویکردی اکتشافی دارد بنابراین برای شناسایی رابطه میان عوامل مناسب است. از این منظر کاربرد ISM مشابه روش دیمتل است اما علاوه بر شناسایی روابط به سطح‌بندی شاخص‌ها نیز می‌پردازد. کاربرد اصلی این روش برای پژوهشگران، طراحی الگوی اولیه پس از شناسایی عوامل زیربنایی پدیده مورد مطالعه با روش‌های کیفی است. ✅ ابزار گردآوری داده‌ها: برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه ISM استفاده می‌شود. دقت کنید این پرسشنامه تنها یک ماتریس استاندارد است و با پرسشنامه‌های سنجش نگرش با تفاوت دارد. مفاهیمی مانند روایی و پایایی نیز در مورد این پرسشنامه مصداق ندارند. ✅ کاستی‌ها: در روش ISM تنها از ۰ و ۱ برای تعیین روابط شاخص‌ها استفاده می‌شود بنابراین پاسخ‌دهندگان آزادی چندانی در بیان رابطه شاخص‌ها ندارند. برای رفع این مشکل بهتر است از روش استفاده شود یا روش ترکیبی ISM-DEMATEL مورد استفاده قرار گیرد. www.modiryar.com @modiryar