eitaa logo
مفلحون
754 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
2.4هزار ویدیو
177 فایل
مفلحون؛ رسانه رستگاری ارتباط با ادمین @Allawi
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 📗 🆔https://eitaa.com/moflehoon
💠 آموختن 🔸 عدل در قوا غیر از عدل در اوصاف است غیر از عدل در افعال است؛ این است كه این نیروهای علمی و عملی كه افراد دارند، برخی ها افراطی ‌اند بعضی تفریطی ‌اند بعضی در هسته مركزی عدل قرار دارند. در مسئله استعداد و فهمیدن مطلب بعضی ها افراطی ‌اند بعضی تفریطی ‌اند بعضی در هسته مركزی عدل ‌اند. 🔸 می ‌بینید بعضی ها دارای جُربزه ‌اند؛ جُربزه از بدترین چیزهای درس خواندن است! جربزه این است كه مثل یك گنجشك نوظهور از شاخ به شاخ از شاخه به شاخه از مطلب به مطلب برود، قبل از اینكه حقّ این شاخه را عملی بكند از این مطلب به مطلب دیگر می ‌پردازد، ذهن آرام نیست، هنوز استاد مطلبی را طرح نكرده اشكال می ‌كند هنوز جواب را نشنیده وارد یك شعبه دیگر می ‌شود. این‌ چنین طلبه یا دانشجویی به زحمت دانشمند بشود، برای اینكه ذهن آرامی ندارد، این او را به زحمت می ‌اندازد. افراد كودن‌ که ذهنشان دیرپرواز است هم بعید است به جایی برسند؛ این افراد كُندپرواز نظیر آن پرنده‌ های بال و پر شكسته‌اند كه به زحمت كسی باید اینها را از شاخه‌ای به شاخه دیگر ببرد. این كودنی مانع رشد است آن جربزه مانع رشد است. 🔸 آن استعدادی كه در باشد به آن می ‌گویند . این حكمت نه حكمت نظری است نه حكمت عملی است، از سنخ معرفت و دانش نیست، از سنخ قوّه است؛ این نیرو اگر نیروی عادلی باشد، تا حرف را خوب بررسی نكرده نه تصدیق می ‌كند نه تكذیب و تا حرف استاد یا آن طرف مقابل تمام نشده شروع نمی ‌كند به اعتراض یا قبول یا نكول. چنین كسی چه در حوزه چه در دانشگاه بالأخره موفق می ‌شود و دانشمند آینده خواهد بود. این از است كه انسان دارای استعدادی باشد ؛ نه اینکه خودش صابر باشد، استعدادش صابر باشد؛ زود تصدیق نكند زود تكذیب نكند زودپرواز نباشد دیرپرواز نباشد نه كودن باشد نه جربزه ‌ای. 📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 27 تاریخ: 1390/12/13 🆔https://eitaa.com/moflehoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کلیپ | دعوت قرآن به حیا 🔹 قرآن كریم قبل از اینكه ما را از جهنم بترساند قبل از اینكه ما را به كیفر تلخ برنجاند ما را به آن لذت ‌آور عادت داده است... . 🆔https://eitaa.com/moflehoon
💠 کلیپ | دعوت قرآن به حیا 🔹 قرآن كریم قبل از اینكه ما را از جهنم بترساند قبل از اینكه ما را به كیفر تلخ برنجاند ما را به آن لذت ‌آور عادت داده است. ▫️ در سوره مباركه «علق» كه اولین سوره ‌ای است ـ طبق نقل مشهور ـ كه بر وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیه و الثناء) نازل شد در آنجا دارد ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللّهَ یری﴾؛ انسان نمی‌ داند كه خدا او را می ‌بیند؟! ما را به دعوت كرده است نه از جهنم ترساند! این در سوره مباركه «علق» است كه آن بخش اولی ‌اش، اولین آیاتی است كه نازل شده است؛ بعدها مسئله جهنم و ترساندن و اینها مطرح شد. خب اگر كسی نباشد بالأخره به او می‌ گویند این راه كه تو می‌ روی به دوزخ است. 🔹 بنابراین اگر كسی به این آشنا شد، چه در خلوت چه در جلوت دست به خلاف نمی ‌زند ظلم نمی ‌كند. مگر می‌ شود انسان ناپرهیز در یك جای خلوتی غذای مسموم بخورد و بگوید پشت درهای بسته است من حالا امضا می‌كنم؟! در چه باز باشد چه بسته غذای سمی اثر دارد. اینكه می ‌بینید گاهی در پشت درهای بسته خلاف می ‌كنند و گاهی مخفیانه خلاف می ‌كنند خیال می‌كنند كه اینها معلوم نیست كسی نمی‌بیند. این مكتب ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللّهَ یری﴾ كه در سوره مباركه «علق» هست، زندگی انسان را می‌ كند؛ یعنی آدم می‌داند همیشه در مشهد و در محضر و در منظر ذات اقدس الهی است، او دارد می ‌بیند و این را هم كه خدای سبحان فرمود این كار را نكن! تقوا پیشه بگیر و پرهیز بكن! برای اینكه این كار سمی است. 📩 کلیپ از رسانه ها 📚 پرسش و پاسخ در جمع دانشجویان تاریخ: 1382 🆔https://eitaa.com/moflehoon
زن در آینه جلال و جمال 💠 زن در عرفان ▫️ نكته‏ ای در اینجا مطرح است كه: اگر انسان است، و این منزه از ذكورت و انوثت است چرا در بین مردان افراد فراوانی به این مقام راه یافته ‏اند، ولی در بین زنان فقط چهار نفر به این مقام رسیده‏ اند؟ در توضیح این نكته باید گفت... . 🆔https://eitaa.com/moflehoon
زن در آینه جلال و جمال 💠 زن در عرفان ▫️ نكته‏ ای در اینجا مطرح است كه: اگر انسان است، و این منزه از ذكورت و انوثت است چرا در بین مردان افراد فراوانی به این مقام راه یافته ‏اند، ولی در بین زنان فقط چهار نفر به این مقام رسیده‏ اند؟ در توضیح این نكته باید گفت: 1️⃣ اولاً، بسیاری از زنان هستند كه فضائلشان در تاریخ ثبت نشده است 2️⃣ ثانیاً، این چهار نفر بیانگر انحصار نیست 3️⃣ ثالثاً، اگر جامعه رشد بیشتری داشته باشد، سعی می‏ كند امكانات ترقی و سعادت را در اختیار هر دو صنف قرار بدهد، و اگر جامعه ‏ای عقب افتاده است نباید این تحجّر فكری جامعه را به پای مذهب نوشت، چرا كه مذهب راه را برای هر دو صنف باز كرده است، و هیچ كمالی را مشروط به ذكورت، یا ممنوع به انوثت، نكرده است، و مشروط بودن به ذكورت و انوثت مربوط به كارهای اجرایی است. ▫️ در پایان بحث اشاره به این نكته لازم است كه قرآن همان طور كه در بدو پیدایش انسان، سخن را در محور خلافت شروع كرده است، و ، در پایان پیدایش، و در انجام عالم هم، وقتی مسأله معاد، مسأله مواقف قیامت، مسأله برزخ و حشر، مسأله سؤال و جواب، و كتاب و توزین اعمال، و عبور در صراط، و كوثر، و مانند آن را مطرح می ‏كند، هیچ‏ گاه بین زن و مرد فرقی نمی ‏گذارد، و در همه این موارد با هم هستند. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص196 🆔https://eitaa.com/moflehoon
💠 مفاتیح الحیات 524 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات... ب. حمایت معنوی حفظ آبروی مؤمن: رسول خدا (ص) فرمود: ای مسلمانانی كه با زبان اسلام آورده ولی ایمان خالصانه در دلتان جای نگرفته است! مسلمانان را مذمّت نكنید و عیب‌ هایشان را آشكار نسازید؛ زیرا هركس عیب ‌های مسلمانان را آشكار سازد خدا عیبش را آشكار كند...[1]؛ همچنین آن حضرت فرمود: هركس از تعدّی به آبروی برادر مسلمانش جلوگیری كند بهشت برای او حتمی است.[2] [1] . (الكافى، ج2، ص354). [2] . مَنْ رَدَّ عَنْ عِرْضِ أَخِیهِ الْمُسْلِمِ وَجَبت لَهُ الْجَنَّةُ الْبَتَّة (ثواب الاعمال، ص145). 📚 مفاتیح الحیات ص 317 و 318 مرکز بین المللی نشر اسراء 🆔https://eitaa.com/moflehoon
همین‌که روح زخمی‌ات، سبک شد از لباس‌ها - حاج‌محمود کریمی.mp3
14.08M
🔊 | 📝 همین‌که روح زخمی‌ات، سبک شد از لباس‌ها 👤 حاج‌محمود 📌 ۱۴۰۱ 🆔https://eitaa.com/moflehoon
در کنارت، اقتداری داشتم این سال‌ها - حاج‌محمود کریمی.mp3
5.51M
🔊 | 📝 در کنارت، اقتداری داشتم این سال‌ها 👤 حاج‌محمود 📌 ۱۴۰۱ 🆔https://eitaa.com/moflehoon
دعای عهد - سیدحجت بحرالعلومی.mp3
8.5M
📝 و تو آن حضرت یاری که وجودت تمنای من است 💔 صوت قرائت قرار صبحگاهی منتظران ثابت قدم ظهور سرعت مناسب برای قرائت روزانه 🆔https://eitaa.com/moflehoon
💠 تقیّه 🔸 «التَّقِیةُ دِینِی وَ دِینُ آبَائِی» برای همه معصوم ‌ها می ‌تواند باشد؛ هر انسان مسلوب ‌الحریه ‌ای می ‌تواند تقیه كند منتها محفوف به قرینه است. درباره ائمه (علیهم السلام) كه تقیه فراوان است؛ درباره پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مطلب دیگری است كه تقیه كرده است یا نكرده است ولی محفوف به قرینه اگر باشد مشكلی ایجاد نمی ‌كند. 🔸 تقیه هم دو قسم است: یك تقیه در مقام عمل است و یك تقیه در مقام فتوا. یك وقت فتوای تقیه ‌ای می‌ دهند، این «مضروب علی الجدار» است كه فرمود اگر ما از روی تقیه حرفی زدیم، این اعتباری ندارد؛ یك وقت است عملِ تقیه می ‌كنند، عمل تقیه، یک حكم واقعی است. اگر گفتند در حال ضرورت شما به آن سبك وضو بگیرید، این واقعی ثانوی مقبول است و با آن می ‌شود نماز خواند؛ مثل تیمّم. عمل تقیه، حُكم الله واقعی ثانوی است که اعاده هم ندارد، قضا هم ندارد و به خدا هم می‌ رسد، مثل تیمّم است؛ اما فتوای به تقیه «مضروب علی الجدار» است. یك وقت وجود مبارك امام در فضایی است كه از او سؤال كردند چطور وضو بگیریم؛ مثلاً فرمود به آن سبك وضو بگیرید، خب این را در حال تقیه فرمودند، لذا در نصوص علاجیه هم كه گفتند یكی حجّت است و یكی «لاحجّة»، «فَخُذُوا بِمَا خَالَفَ‏ الْقَوْمَ» یا «فَإِنَّ الرُّشْدَ فِی‏ خِلَافِهِمْ» یعنی آ‌ن «مضروب علی الجدار» است. 📚 سوره مبارکه صافات جلسه 17 تاریخ: 1392/12/17 🆔https://eitaa.com/moflehoon
انسان شناسی ۱۴٠ - استاد شجاعی، استاد فرحزادی.mp3
10.7M
🔊 | سلسله 📝 ۱۴۰ 👤 استاد 🌱 مهم‌ترین مسئله‌ای که انسان بعد از وفات در مورد آن، بسیار جزئی و دقیق، مورد مؤاخذه قرار می‌گیرد چیست؟ 🆔https://eitaa.com/moflehoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 پادکست | ملزومات پژوهش 🔹 چند نكته است كه برای لازم است كه اگر آن نكات ملحوظ باشد وقتی پژوهشگر و محقق ساخته شد آن‌گاه پژوهش و تحقیق هم خود به خود ساخته می شود... . 🆔https://eitaa.com/moflehoon
بسم الله الرحمن الرحیم 📗 🔺 تیم طراحی و برنامه نویسی (EbYam.ir) 🆔https://eitaa.com/moflehoon
بسم الله الرحمن الرحیم 📋 خرید گمراهی! ؛ تعبير عجیبی در این آیه درباره اهل کتاب به کار رفته است. می فرماید : برای خودشان گمراهی می خرند و می خواهند شما هم گمراه شوید. بله، آنها به دلیل سوء نیتی که داشتند همواره دنبال گمراهی می دوند. آن را برمی گزینند و به جان می خرند و دیگران را هم گمراه می کنند. نکته جالب این است، مطابق آیه استفاده گزینشی از وحی الهی هم می تواند ابزار این گمراهی باشد. اهل کتاب به خاطر تحریف ها بخشی از کتاب آسمانی را در اختیار داشت. اما مسلمانان هم چنانچه نگاه گزینشی و بخشی به تعالیم قرآن داشته باشند، نتیجه بهتری نخواهند گرفت. 🔷 آیه روز: أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيبًا مِنَ الْكِتَابِ يَشْتَرُونَ الضَّلَالَةَ وَ يُرِيدُونَ أَنْ تَضِلُّوا السَّبِيلَ (نساء / آیه 44) ترجمه : آيا نديدي كساني را كه بهره‏ اي از كتاب (خدا) به آنها داده شده بود، (به جاي اينكه از آن، براي هدايت خود و ديگران استفاده كنند، براي خويش) گمراهي مي‏خرند، و مي‏خواهند شما نيز گمراه شويد. 📅 سه شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ ، ، ، 🌼🌼 (طه / آیه 121) 🔶 ترجمه: سرانجام هر دو از آن خوردند، (و لباس بهشتیشان فرو ریخت،) و عورتشان آشكار گشت و براى پوشاندن خود، از برگهاى (درختان) بهشتى جامه دوختند! (آرى) آدم پروردگارش را نافرمانى كرد، و از پاداش او محروم شد! 📅 یکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ ، ، ، ، ، 🌼🌼 🆔https://eitaa.com/moflehoon
▫️ زن در آینه جلال و جمال 💠 زن در عرفان ▫️ راه های ترقی و تعالی انسان متفاوت است، یكی و دیگری است، و زنان در راه ذكر و مناجات كه است و راه عاطفه و شور و علاقه و محبت است اگر موفق ‏تر از مردها نباشند یقیناً همتای مردها هستند. و آن راه، راه اساسی است. اما راه فكر راه فرعی است زیرا كه راه فكر، راه گسترده و همه ‏گیر نیست... . 🆔https://eitaa.com/moflehoon
زن در آینه جلال و جمال 💠 زن در عرفان ▫️ راه های ترقی و تعالی انسان متفاوت است، یكی و دیگری است، و زنان در راه ذكر و مناجات كه راه دل است و راه عاطفه و شور و علاقه و محبت است اگر موفق ‏تر از مردها نباشند یقیناً همتای مردها هستند. و آن راه، راه اساسی است. اما راه فكر راه فرعی است زیرا كه راه فكر، راه گسترده و همه‏ گیر نیست. بسیاری از افراد جامعه هستند كه گرچه شهر نشینند اما توفیق فراگیری درس و بحث را نداشته و ندارند، اما راه موعظه و و مناجات برای همه باز است. «علم الدراسة» برای همه میسور نیست، ولی «علم الوراثة» برای همه مقدور است و «علم الفراسة» برای همه میسور. ▫️ علم ‏الدراسه همین است كه انسان در مجامع علمی شركت كند، درسی بخواند و فاضل و عالم بشود، اصطلاحاتی را فرا بگیرد و بعد از مدتی هم دوران پیری او فرا می‏رسد و هر چه در مدرسه‏ها خوانده است همه آنها یكی پس از دیگری از یادش می ‏رود. در دوران نوجوانی كم ‏كم یاد می ‏گیرد و در جوانی این معلومات را چند صباحی حفظ می‏ كند و بعد كه دوران كهولت فرا رسید و به شیخوخیت سرازیر شد به تدریج از یاد می ‏برد. این سه مرحله همان سه مقطعی است كه برای همگان در قرآن كریم تنظیم گردیده است. خدای سبحان می ‏فرماید: (اللَّه الّذی خلقكم من ضعف ثمّ جعل من بعد ضعف قوّة)؛ خداست آن كس كه شما را از آغاز ناتوان آفرید، آنگاه پس‏از ناتوانی قوّت بخشید. شما را اول از ضعف آفرید بعد از دوران ضعف برای شما قوت و قدرت خلق كرد. (ثمّ جعل من بعد قوّة ضعفاً وشیبة)؛ و پس از توانایی ناتوانی و پیری داد. ▫️ انسان گاهی در دامنه كوه است گاهی بالا می ‏رود بر روی قله كوه و گاهی هم از قلّه كوه به دامنه دیگری بر می ‏گردد این سه مقطع برای هر زن و مرد در قرآن تنظیم شده است كه اول ضعف است بعد قدرت است سپس ضعفی دیگر. اول دوران فراگیری، بعد مرحله حفظ و نگهداری، سپس دوران از دست دادن تمام فراگرفته ‏ها است. «من هر چه خوانده ‏ام همه از یاد من برفت» این عبارت حقیقت علم‏ الدراسه است. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص197 🆔https://eitaa.com/moflehoon