▪️امروز روزیه که به تمام دنیا نشان داده شد این سرزمین حتی شن کویرش هم لشکر خداست
✔️مکر و مکرالله والله خیرالماکرین
▪️ ۵ اردیبهشت سالروز طوفان شن طبس مبارک
▪️"جانی بت اوشانا" شهید آشوری دفاع مقدس است که حالا بعد از ۳۹ سال شناسایی شده
▪️پدر، مادر، برادر و خواهرش از دنیا رفته اند و اقوام نزدیکش هم مسلمان شده اند
▪️بدرقه این شهید وطن را باشکوه برگزار کنیم.
▪️یادمان باشد چه دسته گل هایی دسته دسته رفتنه اند تا یک وجب از این خاک نرود.
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران، قسمت چهارم بخش پنجم ● وعده نيكو به پيروان حقيقى (قولى و عملى ) عيسى (علیه السل
آیات 60-42 آل عمران، قسمت چهارم
بخش ششم
● دو حجت و دليل بر نفى الوهيت عيسى (علیه السلام ) در تمثيل او به آدم (علیه السلام )
پس از اين بيان به حسب حقيقت ، دو حجت و دليل باز مى شود كه تك تك آن دو براى نفى الوهيت عيسى (عليه السلام ) كافى است .
درحجت اول اينكه : عيسى مخلوق خدا است و خداى تعالى از كيفيت خلقت او آگهى دارد و جنابش هرگز در آگهى هايش به خطا نمى رود و او خبر داده كه عيسى (عليه السلام ) مخلوق من است ، هر چند كه پدر نداشته باشد و كسى كه به دست ديگرى خلق شده باشد ((عبد)) است نه ((رب )).
حجت دوم اينكه : در خلقت او چيزى زائد بر خلقت آدم نيست كه باعث شود شما او را معبود بخوانيد و اگر سنخ و كيفيت خلقت او مقتضى الوهيتش باشد، بايد اين اقتضا در آدم (عليه السلام ) نيز باشد با اينكه مسيحيان آدم را معبود نمى دانند، پس بايد در عيسى (عليه السلام ) نيز ندانند، چون مماثلت اين را اقتضا مى كند.
از آيه شريفه اين معنا برمى آيد كه خلقت عيسى (عليه السلام ) مانند خلقت آدم طبيعى و مادى است ، هر چند كه بر خلاف سنت جاريه الهى در نسلها بوده ، كه هر نسلى در تكون و پيدايش خود نيازمند به پدر است و نيز از ظاهر عبارت برمى آيد كه جمله : ((فيكون )) حكايت حال گذشته است ، پس ظاهر صيغه ((فيكون )) كه براى آينده است منظور نيست ، چون جريان گذشته را شرح مى دهد. و اين منافات ندارد با جمله : ((ثم قال له كن )) كه بر فوريت و عدم
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 334
تدريج دلالت مى كند، براى اينكه نسبت ها مختلف است ، همين موجودات عالم روى هم چه تدريجى الوجودها و چه غير آنها مخلوق خداى سبحان است و به امر او كه همان كلمه ((كن )) باشد موجود شده ، همچنان كه قرآن فرموده : ((انما امره اذا اراد شيئا ان يقول له كن فيكون ))، چيزى كه هست بسيارى از آنها وقتى با اسباب تدريجيش مقايسه شود تدريجى الوجود است ، اما اگر با قياس به خداى تعالى ملاحظه شود در آن لحاظ نه تدريج هست و نه مهلت ، همچنان كه باز قرآن كريم در جاى ديگر فرموده : ((و ما امرنا الا واحده كلمح بالبصر))، و ما ان شاء الله در محلى مناسب اين مطلب را توضيح خواهيم داد.
علاوه بر اين ، آن نكته عمده اى كه جمله : ((ثم قال له كن )) در مقام بيان آن است اين است كه خداى تعالى در خلقت هيچ موجودى احتياجى به اسباب ندارد، تا وضع موجودى كه مى خواهد خلق كند بر حسب اختلاف اسباب برايش مختلف شود، مثلا خلقت موجودى برايش ممكن و خلقت موجودى ديگر برايش محال باشد، يكى برايش آسان و ديگرى دشوار باشد، يكى برايش نزديك و ديگرى دور باشد، پس هر چه او اراده كند و بفرمايد: ((كن )) موجود مى شود، بدون اينكه احتياج به اسباب داشته باشد، اسبابى كه در حالت عادى در پديد آمدن يك موجود دخالت دارد.
الْحَقُّ مِن رَّبِّك فَلا تَكُن مِّنَ الْمُمْترِينَ
اين آيه مضمون آيه قبلى را با اينكه با كلمه ((ان )) و امثال آن تاكيد كرده بود مجددا تاكيد مى كند، نظير تاكيدى كه در اصل داستان و تفصيل آن نموده و فرمود: ((ذلك نتلوه عليك من الايات و الذكر الحكيم ...))، و در عين تاكيد خاطر خطير رسول گرامى خود را مسرت بخشيده ، جنابش را دلگرم مى كند، به اينكه آن جناب بر حق است و همين باعث مى شود كه در احتجاج هايش عليه كفار قاطعانه تر و شجاعانه تر اقدام كند.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
◾️یک توصیه برای تعقیبات نماز◾️
▪️سه صلوات به روح مطهّر حضرت خدیجه سلام الله علیها هدیه کنید و پس از آن حِرزِ منتسب به ایشان را بخوانید:
[[بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ یا حَىُّ یا قَیُّومُ بِرَحْمَتِکَ اَسْتَغیثُ فَاَغِثْنى وَلا تَکِلْنى اِلى نَفْسى طَرْفَهَ عَیْنِ اَبَداً وَ اَصْلِحْ لى شَاْنى کُلَّهُ]]
▪️به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانیاش همیشگى است، اى زنده، اى پاینده، به رحمتت فریادرسى میطلبم، پس به فریادم برس و مرا هرگز چشم برهم نهادنى به خود وامگذار و همۀ کارهایم را اصلاح فرما.
#المراقبات
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️
▪️در آیهی هفتاد و یکم سورهی توبه، اوّل ولایت و محبّت بین مؤمنین را و بعد امر به معروف و نهی از منکر را مطرح میکند. امر و نهی وقتی اثر میکند که محبّت برقرار باشد.
▪️عقرب و مار سمّی بهترند از کسی که به اسم امر به معروف و نهی از منکر، به افراد نیش میزند و آنها را میآزارد و از خدا و اولیا و دین بیزار میکند.
▪️امر به معروف جایی مؤثّر است که طرف مقابل به تو مؤمن باشد و تو را قبول داشته و دوست داشته باشد. هر جا قرآن فرمود: مؤمنین را چنین و چنان بکن، مقصود مُؤمِنین بِکَ است، یعنی کسانی که به تو ایمان دارند.
◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#امر_به_معروف_تربیت_و_اصلاح
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️حکمتِ حجاب
▪️فارغ از استدلالهای عقلی و روایات در مسألۀ حجاب، برای محبوب شدن نزد خدای متعال و پیامبر و ائمه علیهم السّلام بهتر است باب سلیقه آنها لباس پوشید. پوشش مورد پسند آنها پوشش حضرت زهرا سلام الله علیها و زنان اهل بیت علیهم السّلام است...
▪️حجاب مانع دیده شدن زن نیست، حجاب برای دیده شده زن است. شخصیّت اصلی زن، روحِ زن است. حقیقت انسانی به فهم، درک، معرفت و کمالات روحی اوست.
▪️بدن؛ مَرکَبِ انسان است نه خودِ انسان. خودِ انسان؛ اندیشهها، روحیّات، خلقیّات، معرفت، ایمان و کمالات انسانی است. بدن؛ مَرکَبِ انسان است.
▪️خدای متعال تدبیری اندیشیده است تا بدنِ زن که مَرکَبِ او و حجاب و مانعی برای دیده شدن شخصیّت انسانی اوست را بپوشاند تا شخصیّت اصلی زن در جامعه دیده شود و زن بهعنوان یک اندیشۀ بزرگ، روح متعالی و انسان صاحب کرامت دیده شود، نه یک پیکر محرّک....
◾️استاد مهدی طیّب ۸۵/۰۱/۲۸◾️
#حجاب_و_حقوق_زن
@mohamad_hosein_tabatabaei
#مراقبات_ماه
▪️از پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت شده است: « #شوّال نامیده شد زیرا گناهان مؤمنین در آن از بین می رود» در «اقبال» آمده است: ورود در ماه شوال مانند ورود در رجب است و قبلا بطور کامل گفتیم که چگونه باید در این ماه وارد شد. و اگر نمی توانی آنچه را گفتیم بکار بندی، باید مانند کسانی که احترام این ماه را قبول دارند وارد آن شوی. و همانگونه که کسی وارد شهر مکه و خانه خدا می شود و آن را بزرگ می دارد تو نیز باید با حرف و عمل این ماه را بزرگ بداری. زیرا این ماه حرام می باشد.
▪️بنابراین لازم است عقل و قلب تو این ماه را بزرگ دانسته و مواظب اعضای بدنت باشی که در صراط مستقیم سیر نمایند. و بنده هنگامی می تواند ادعا کند که تمام آداب بندگی را رعایت کرده است که تمامی کارهای او مطابق با رضایت مالکش باشد».
▪️این کلام طولانی را بخاطر فوایدی که در برداشت ذکر کردیم. ولی در این کلام این مطلب بود که شوال ماه حرام است و این خلاف مشهور است. بلکه از سخنان بعضی از بزرگان استفاده می شود که تا به حال کسی چنین چیزی نگفته است، زیرا در مقابل قول مشهور این قول را نقل کرده اند که ماههای حرام از دهه آخر «ذی الحجه» شروع و در دهم «ربیع الاخر» پایان می یابد. البته در «وسایل» روایتی نقل شده مبنی بر اینکه شوال از ماههای حرام بوده و محرّم ماه حرام نیست.
▪️احتمال بعیدی هم هست که عبارت سید این باشد: « #شوال_ماه_احرام_است». بهر صورت همینقدر که این ماه، ماه احرام برای زیارت خانه خدا می باشد بزرگداشت آن لازم است. زیرا حتما خصوصیتی داشته که از ماههای حج و وقت تشریع اعمال حج گردیده و زیارت خانه خدا در آن قرار گرفته است. و این، برای بنده ای که مراقب معامله با مولای خود می باشد مطلب مهمی است.
#المراقبات
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️روزه های این ماه (شوال)
▪️در بعضی روایات #روزه شش روز بعد از عید وارد شده است. و در روایات دیگری آمده است که روزه سه روز بعد از این دو عید مطلوب نیست.
▪️بهمین جهت این #شش_روز، از #سه_روز_بعد_از_عید شروع می گردد.
▪️نیز روایت شده است که: «روزه ماه رمضان و شوال و هر چهارشنبه و پنجشنبه جانشین روزه روزگار بوده و کسی که این مقدار روزه بگیرد، وارد بهشت می شود».
#المراقبات
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران، قسمت چهارم بخش ششم ● دو حجت و دليل بر نفى الوهيت عيسى (علیه السلام ) در تمثيل
آیات 60-42 آل عمران، قسمت چهارم
بخش هفتم
● جمله ((الحق من ربك )) از بديع ترين بيانات قرآنى است
و جمله : ((الحق من ربك )) از بديع ترين بيانات قرآنى است ، چون كلمه حق را مقيد به كلمه من كرده كه بر ابتدا دلالت مى كند و هيچ حرف ديگرى اين معنا را نمى رسانيد، مثلا اگر مى فرمود: ((الحق مع ربك ، حق با رب تو است ))، نه تنها آن معنا را نمى رسانيد، بلكه بوئى از شرك در آن
احساس مى شد، يعنى ممكن بود كسى خيال كند كه
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 335
خداى تعالى و حق ، دو موجود باهمند و نيز بوئى از عجز از آن احساس مى شد، چون ممكن بود كسى خيال كند كه خداى تعالى به خودى خود ناتوان است و حق او را يارى مى كند.
نكته اى كه از كلمه ((من )) فهميده مى شود اين است كه در عالم آنچه حق است و هر قضيه و حكمى كه داراى واقعيت مى باشد، هر چه بوده و هر قدر هم كه بديهى باشد، همچون قضيه : ((عدد چهار زوج )) است و ((عدد يك نصف عدد دو است )) و... بديهى و ضرورى مى باشد، بالاخره انسان آن را از خارج گرفته ، يعنى از واقعيت هستى اخذ كرده است و واقعيت خارج ، همه اش وجود و وجود همه اش از ناحيه خداى تعالى است ، همچنان كه خير همه اش از او است ، و به همين جهت است كه از صفات خداى تعالى است كه : ((لا ييئل عما يفعل و هم يسئلون ))، پس غير او هر عملى بكند، وقتى بازخواست نمى شود كه عملش حق باشد. و اما فعل خداى تعالى چون از مقوله وجود است ، قهرا صورت علميه اش جز حق نمى تواند چيز ديگرى باشد. ساده تر بگويم : فعل خدا دو جور نيست تنها يكجور است آن هم حق .
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
🚩 ورود مسلم بن عقیل به کوفه - پنجم ماه شوّال
▪️مسلم بن عقیل به امر امام حسین علیه السّلام در پانزدهم ماه رمضان از مکّه حرکت کرد. خود امام حسین علیه السّلام تا روز هشتم ماه ذیالحجّه در مکّه ماندند. امام در پانزدهم ماه رمضان به مسلم بن عقیل ماموریت دادند که به کوفه برود
▪️او هم پانزدهم ماه رمضان از مکّه بیرون آمد و در پنجم ماه شوّال وارد کوفه شد که با آن استقبال عظیم مواجه شد و آن جمع عظیم به نمایندگی از امام حسین علیه السّلام با او بیعت کردند. امّا بعد که حکم ابن زیاد به فرمانداری کوفه رسید و خودش هم در کوفه مستقر شد، این مردم سست عهد و پیمان شکن که در طول تاریخ رویشان سیاه است، او را تنها گذاشتند....
▪️آن بزرگوار را چقدر غریبانه ترک کردند! تنهایش گذاشتند! به گونهای که هیچ کس نبود او را پناه دهد، حتی یک نفر. چقدر غریبانه در این شهر به شهادت رسید. تنها یک زن که از همۀ مردان عالم مردانگی بیشتری داشت به مسلم پناه داد.....
◾️استاد مهدی طیّب
#مناسبات_ماه_شوال◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️زن و مرد؛ تفاوت یا برتری؟
▪️خداوند در دستگاه آفرينش و در حوزۀ حیات بشری نقشهایی را تعریف کرده که این نقشها اقتضای توانمندیهای خاصی داشته است. بخشی از این نقشها بر عهدۀ مردان و بخشی بر عهدۀ زنان میباشد. بنابراین زن و مرد براساس آن نقشها، توانمندیها و ویژگیهای متفاوتی دارند. لذا بحث برتری مرد یا زن مطرح نیست...
▪️تفاوت بین زن و مرد در خصوصیات جسمی و روانی قابل انکار نیست. اما این تفاوت، ارزشی نیست. بلکه ناشی از نقش متفاوتی است که زن یا مرد بر عهده دارند....
▪️یکی حسابگرتر یکی عاطفیتر، یکی جدّیتر یکی لطیفتر، به خاطر همان نقشهای متفاوت....
▪️ظهور زن جمال و بطونش جلال است، ظهور مرد جلال و بطونش جمال است. هیچکدام از جمال یا جلال خالی نیستند، اما جنبه ظاهر در وجودشان با هم متفاوت است...
◾️استاد مهدی طیّب ۱۴۰۱/۰۵/۲۴◾️
#حجاب_و_حقوق_زن
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️
▪️در امر به معروف و نهی از منکر مواظب باشید با فروع دین، گردن اصول دین را نزنید. احکام شرع، فروع دین است و محبّت و ولایت خدا و اولیائش اصل دین است. خانهی امیرالمؤمنین و حضرت زهرا علیهما السّلام را به این جرم آتش زدند که اگر کسی از جماعت مسلمین کناره بگیرد و تا سه روز در جماعت حاضر نشود، باید خانهاش را سوزاند. معاویه به یزید گفت اگر خواستی با امام حسین علیه السّلام درگیر شوی، با شمشیر جدّش او را بکش؛ فَاقتُلهُ بِسَیفِ جَدِّهِ. یزید هم حکم خروج امام حسین علیه السّلام از دین را به علّت نیمهکاره گذاشتن حج و قیام علیه خلیفهی رسولالله صلّی الله علیه و آله و سلّم، از شریح قاضی گرفت و با فتوای فقهی، حضرت را به شهادت رساند.
▪️به گونهای روی عمل به احکام فشار نیاورید که افراد را از خدا و دین منزجر سازید و به اصل دینشان، یعنی محبّت آنها به خدا و اهل بیت علیهم السّلام، لطمه وارد شود. مثل بچّهای که مادرش او را نزد استاد آهنگری به شاگردی گذاشته بود و هر روز صبح زود او را از خواب بیدار میکرد و میگفت برو استاد، و اینقدر به او فشار آورد که آخرالامر بچّه گفت خدا یا استاد را مرگ بدهد که من دیگر او را نبینم، یا استاد را کور کند که دیگر او مرا نبیند (هر دو طرف را به استاد زد.)
◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#امر_به_معروف_تربیت_و_اصلاح
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️ادراک لذّات
▪️از یکی از مشایخ ارباب معرفت رضوان الله علیه شنیدم که می فرمود:
▪️جرعه آبی که در بهشت نوشیده می شود همه لذّتها را داراست، از لذّتهایی که به گوش درک می شود مانند انواع موسیقی و آهنگهای دلنشین و لذّتهایی که با چشم درک می شود از دیدین صورتهای بسیار زیبا و سایر رنگها و شکلها و بقیه حواس نیز به همین قسم بهره مند می شوند و لذّت می برند حتّی شهوت و مقاربت و همبستر شدن را نیز در نوشیدن آب احساس می کند به طوری که هر یک از این لذّتها به طور جداگانه ای درک می شود.
◾️شرح دعای سحر/ حضرت امام خمینی_رضوان الله تعالی_/ص۴۸_۴۹◾️
◾️ترجمه رساله الولایه/حضرت علامه طباطبایی_رضوان الله تعالی_ ص۲۹◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️با یکی از دوستان خدمت آقایی بودیم شخصی می خواست به مگه مشرف شود ، به ایشان عرض کرد که در حق ما دعا فرمایید. آن آقا چنین دعا کرد : امیدوارم که ان شاء الله بروی و بر نگردی ! خیلی از این دعا خوشم می آمد.
آری! به مکه بروی و بدون تحول اساسی برنگردی. این سفر ، هم سفر آفاقی است و هم سفر انفسی ، پس باید در او تغییر و تحولی حاصل شود و الّا برود و باز با همان حال و هوای قبل از سفر مکه برگردد چه سود؟
▪️در قرآن کریم راجع به ادب انبیا با خدا تأمل بفرمایید. رعایت ادب در حرف زدن و حالات دیگرشان چگونه است؟ چقدر با احتیاط حرف می زنند، برخوردهایشان با بندگان خدا چگونه است؟ روایت است که هیچ وقت حضرت رسول صلى الله عليه و آله نیم صورت به کسی نگاه نمی کرد ، بلکه اگر کسی او را صدا می کرد با تمام مقادیم بدن به سوی او بر می گشت و به حرفش گوش می داد.
◾️شرح اشارات و تنبیهات/نمط نهم ص۲۳۹
استاد علامه حسن زاده ی آملی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
لبها معطر است
سلامٌ علی الحسین
عالم معطر است
سلامٌ علی الحسین...
#السلام_علے_الحسین
@mohamad_hosein_tabatabaei
فَحُبُّك راحَتي في کُلّ حینٍ
وَ ذِکْرُك مُونِسي في کُلّ حالي...
#یاحسین
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀السَّلامُ علَی مُطَهِّرِ الْأَرْضِ ، وَناشِرِ الْعَدْلِ فِى الطُّولِ وَالْعَرْضِ ، وَ الْحُجَّةِ الْقائِمِ الْمَهْدِيِّ ، الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِيِّ🍀
@mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِیطالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ»
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️امام معصوم فرمود: «مَنْ وَجَدَ مَاءً وَ تُرَاباً ثُمَّ افْتَقَرَ فَأَبْعَدَهُ اللَّه»؛ ملتی که آب و خاک کافی دارد، اقتصادش درست نباشد از رحمت خدا دور است، این نفرین امام معصوم است، اگر ما درست عمل کنیم، نجومی و اختلاسی و گرانی نباشد، مردم #مودب هستند و به قانون احترام می گذارند.
◾️جوادی آملی ۱۴۰۲/۱/۲۸◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️
▪️جوانان این زمان، تحریک را دوست ندارند. نمیخواهد آنها را خیلی امر به معروف و نهی از منکر بکنید، آنها فطرتاً در راه هستند. با اخلاق و صفات شایسته و با نیّت خوب و دعای خیر در حقّ آنها کار کنید و آنها را به سمت کمالات ببرید. آنها را باید با نماز دوست کنید، نه اینکه فقط نمازخوان کنید. کار بعضیها بینماز کردن مردم است. آنها با امر و نهی زیاد و مردمآزاری، جوانها را تارکالصّلاة میکنند، مقدّسمآبها و افراد سختگیر کارها را خرابتر میکنند.
▪️اینکه در احادیث آمده است در آخرالزّمان امر به منکر و نهی از معروف میکنند، معنیاش این است که امر به معروف و نهی از منکر که میکنند، اثر عکس دارد، چون دائم به افراد سیخ میزنند و آنها را از دین بیزار میکنند.
▪️به زور میشود کسی را مسلم کرد و مجبور نمود شهادتین بگوید، ولی ایمان به زور نمیشود. نکند بچّهات را به زور به نماز وادار کنی.
◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#امر_به_معروف_تربیت_و_اصلاح
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️روایت از امیرالمؤمنین علیه السلام است که فرمود : اگر جان همّت داشته باشد کار برای بدن دشوار نمی شود اگر بدن تنبلی می کند و تن به آسایش و کسالت و عذر بهانه دچار است و خودش را به این امور وادار میکند به خاطر آن است که روح نشاط ندارد و قوی و سنگین نیست و الّا اگر روح قوی شود بدن چابک می گردد و نشاط پیدا می کند. این تن مردگی اثر دل مردگی است.
▪️یکی از اویس قرنی پرسید : چگونه چنین طاقتی داری که شب های به این درازی در یک حال می گذرانی؟ گفت : کجاست شب دراز ؟ کاش از ازل تا ابد یک شب می بود تا من به یک سجود آن را به آخر می رسانیدم و در آن ناله های زار و گریه های بی شمار می کردم.
به نیم شب که همه مست خواب خوش باشند
من و خیال تو و گریه های درد آلود
▪️جناب امام صادق علیه السلام فرمود که انسان مطابق نیّتش محشور می شود. آن خوبان که مخلّد در بهشتند به خاطر آن است که نیّت آنان این بود که اگر در دنیا مخلّد بودند عبودیت و بندگی می کردند و این عبودیت جاودانه بود ؛ و آن بَدان نیز اگر مخلّد در این دنیا بودند به هرزگی مشغول می شدند. حرف خیلی سنگین و شریف است .
▪️آری ! اویس در پاسخ می گوید ای کاش از طلیعه ی آفرینش تا قیامت یک شب دراز بود و من این شب را به یک سجده به سر می بردم. این یک جور لذت و ابتهاج و یافتن است. این به گفت و شنود و اینها نیست ، آن شهود است و به یافتن و چشیدن امکانپذیر میشود.
شب عاشقان بی دل چه شب دراز باشد
تو در آی که ز اول شب در صبح باز باشد
◾️دروس شرح اشارات و تنبیهات/نمط نهم _ ص۲۰۰
استاد علامه حسن زاده ی آملی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️هشتم شوّال سالروز تخریب بارگاه ائمۀ بقیع علیهم السّلام توسط وهابیون
▪️حادثۀ بسیار تأسف بار جنایت عظیم وهّابیّون در تخریب بقعه و بارگاه ائمّۀ بقیع علیهم السّلام در روز هشتم شوّال سال ۱۳۴۴ هجری قمری ثبت شده است.
▪️مرقد مطهّر امام مجتبی، امام سجّاد، امام باقر و امام صادق علیهم السّلام یک ضریح فلزّی داشت که هنرمندان اصفهانی ساخته بودند و بر مرقد مطهّر این چهار امام بزرگوار نصب شده بود و گنبد و بارگاهی داشت که عکسهایی از آن باقی مانده است.
▪️در چنین روزی این گنبد و بارگاه ویران شد و آن ضریح به تاراج رفت و مزار این چهار امام بزرگ، این چهار شخصیّت عظیم تاریخ خلقت، این چهار فرزند معصوم پیامبر خدا و این چهار حجّت الهی به شکل بسیار تأثّرانگیزی ویران شد و مایۀ داغ و افسوس همۀ آزادگان و مسلمانان راستین به ویژه شیعیان گشت.
#مناسبات_ماه_شوال
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران، قسمت چهارم بخش هفتم ● جمله ((الحق من ربك )) از بديع ترين بيانات قرآنى است
آیات 60-42 آل عمران، قسمت پنجم
بخش اول
● بحث روايتى (در ذيل آيات كريمه گذشته )
در تفسير قمى در ذيل آيه : ((يا مريم ان اللّه اصطفاك و طهرك و اصطفاك على نساء العالمين )) آمده كه امام فرمود: خداى تعالى در اين آيه دو بار اصطفاى مريم را ذكر كرده ، معناى اولى اين است كه خدا او را اختيار كرده و از ساير زنان عالم انتخاب فرموده و معناى اصطفاى دوم و مراد از آن اين است كه مريم بدون شوهر حامله شد و خدا او را به اين امتياز از ساير زنان عالم ممتاز نمود.
و در تفسير مجمع البيان است كه امام ابو جعفر (عليه السلام ) فرمود معناى آيه اين است كه خداى تعالى تو را براى ذريه انبيا اصطفا و اختيار كرد، و از زنا تطهير نمود و تو را براى ولادت عيسى (عليه السلام ) بدون اينكه شوهرى داشته باشى اصطفا نمود.
مؤلف قدس سره : معناى اينكه فرمود: تو را براى ذريه انبيا اصطفا كرد، اين است كه خداى تعالى تو را انتخاب كرد تا ذريه صالحى باشى ، سزاوار آنكه به انبيا منتسب شوى و معناى اينكه فرمود:
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 336
((تو را از زنا پاك كرد)) اين است كه ((عصمت از زنا)) را به تو داد، البته مريم (عليها السلام ) از هر گناه ديگرى نيز عصمت داشت ولى چون عصمت از زنا در مورد آن جناب عمده بود، امام خصوص آن را ذكر فرمود، براى اينكه آن جناب عيسى (عليه السلام ) رابدون شوهر زائيد، پس زمينه گفتار امام بيان بعضى از لوازم اصطفا و تطهير آن جناب است ، نه اينكه اصطفا به معانى نامبرده باشد، پس نبايد كسى توهم كند كه بين اين دو روايت تعارض وجود دارد، در سابق هم گذشت كه آيه شريفه بر اين معنا دلالت داشت .
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران، قسمت پنجم بخش اول ● بحث روايتى (در ذيل آيات كريمه گذشته ) در تفسير قمى در ذ
آیات60-42 آل عمران، قسمت پنجم
بخش دوم
● رواياتى درباره برترين زنان عالم : (فاطمه (س ) مريم ، خديجه و آسيه )
و در تفسير الدرالمنثور است كه احمد و ترمذى (وى حديث را صحيح دانسته ) و ابن منذر و ابن حبان و حاكم ، همگى از انس و او از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) روايت كرده است كه فرمود: اگر بخواهى برجستگان از زنان عالم را انتخاب كنى ، تو را اين چهار زن بس است : 1 - مريم دختر عمران 2 - خديجه دختر خويلد 3 - فاطمه دختر محمد (صلى اللّه عليه و آله ) 4 - آسيه همسر فرعون .
سيوطى مى گويد: اين روايت را ابن ابى شيبه هم (البته بدون ذكر سند) از حسن نقل كرده .
و در همان كتاب است كه حاكم (وى حديث را صحيح دانسته ) از ابن عباس روايت كرده كه گفت : رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) فرمود: برترين زنان در دنيا و آخرت خديجه و فاطمه و مريم و آسيه همسر فرعون است .
و نيز در آن كتاب است كه ابن مردويه از حسن روايت آورده كه گفت : رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) فرمود: خداى تعالى چهار زن را از زنان دو عالم اصطفا كرد: 1 - آسيه دختر مزاحم 2 - مريم دختر عمران 3 - خديجه دختر خويلد 4 - فاطمه دختر محمد (صلى اللّه عليه و آله ).
و در همان كتاب است كه ابن ابى شيبه و ابن جرير، از فاطمه رضى اللّه عنها روايت كرده اند كه گفت : رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) فرمود: توئى سيده زنان اهل بهشت ، نه مريم بتول .
و نيز در آن كتاب از ابن عساكر از ابن عباس روايت كرده كه گفت : رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) فرمود: سيده زنان اهل بهشت مريم دختر عمران و سپس فاطمه و سپس خديجه و آنگاه آسيه همسر فرعون است .
باز در همان كتاب آمده كه ابن عساكر از طريق مقاتل از ضحاك از ابن عباس از رسول روايت كرده كه فرمود:
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 337
خدا (صلى اللّه عليه و آله ) روايت كرده كه فرمود: چهار زن ، سادات زنان دوران خود هستند: 1 - مريم دختر عمران 2 - آسيه دختر مزاحم 3 - خديجه دختر خويلد 4 - فاطمه دختر محمد (صلى اللّه عليه و آله ) كه دوران فاطمه با فضيلت تر از دوران آن سه تن مى باشد و معلوم است وقتى مردم دوران فاطمه (عليها السلام ) برتر باشند از مردم دورانهاى آن سه تن ، قهرا فاطمه از تمامى زنان حتى از آن سه تن برتر خواهد ((مترجم ))).
و نيز در آن كتاب است كه ابن ابى شيبه ، از عبد الرحمان بن ابى ليلى روايت كرده كه گفت : رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) فرمود: فاطمه سيده زنان عالم است ، البته بعد از مريم دختر عمران و آسيه همسر فرعون و خديجه دختر خويلد.
و در خصال به سند خود از عكرمه از ابن عباس روايت كرده كه گفت : رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) چهار خط روى زمين كشيد و سپس فرمود: بهترين زنان بهشت مريم دختر عمران و خديجه دختر خويلد و فاطمه دختر محمد (صلى اللّه عليه و آله ) و آسيه دختر مزاحم و همسر فرعون است .
و نيز در همان كتاب به سند خود از ابى الحسن اول (عليه السلام ) روايت كرده كه فرمود: رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) فرمود: خداى عزوجل از ميان زنان چهار زن را انتخاب كرده : 1 - مريم 2 - آسيه 3 - خديجه 4 - فاطمه ((تا آخر حديث )).
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei