eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.5هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
□●قرار گرفتن تحت تأثیر شخصیت هایی رشد یافته که امیال و خواسته های حیوانی خود را کاملا مهار و تعدیل نموده طعم عظمت و کمال انسانی را چشیده اند. تأثیر این شخصیت ها در سرنوشت اجتماعات، نه تنها مضر نیست، بلکه صد درصد به نفع آنها است، □●شخصیت هایی امثال ، سلمان و مالک اشتر و عمار بن یاسر و محمد بن ابی بکر و هاشم مرقال و حجر بن عدی و اویس قرنی و میثم تمار [که بجهت انسان شناسی عمیقی که داشته اند، در جاذبیت شخصیت علی بن ابیطالب (علیه السلام) قرار گرفته بودند، □●راهنمایان بسیار با ارزشی برای مردم آن دوران بودند و ایکاش مردم در همه دوران ها و جوامع تحت تأثیر این گونه شخصیت ها ، سرنوشت حیات اجتماعی خویش را تعیین نمایند. □●سلطه این افراد بوسیله شمشیر بر طبیعت معمولی مردم نیست، بلکه سلطه آنان بوسیله عقول نافذ و وجدان های پاکشان بر عقول و وجدان های آزاد انسانی می باشد. □●تفسیر نهج البلاغه جلد ٢ خطبه سوم●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□ظاهر و باطن انسان در جميع شئون زندگی او باید مطابق دستورالعمل مسير تكاملی او باشد و آن دستورالعمل هم جزء قرآن كريم نيست. #هزار_و_يك_كلمه  #علامه_حسنزاده_ی_آملی @mohamad_hosein_tabatabaei
□در بقیه این ماه این دعا را بسیار بخوانیم: □«اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِي مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ»□ □«خدايا اگر در آنچه از ماه شعبان گذشت ما را نیامرزیده ای، ‌در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرز□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●از توصیه های مهم روایی و قرآنی ما گفتن ذکر «بسم الله الرحمن الرحیم» در آغاز و ابتدا کار است. همین توصیه می تواند نقشی اساسی و حیاتی در فعالیت های رفتاری و گفتاری ما ایجاد کند. ■●آیا ما هر فعالیتی اعم از عملی، علمی و قولی را می توانیم با ذکر «بسم الله الرحمن الرحیم» شروع کنیم؟ ■●کاری را می توانیم با ذکر شریف «بسم الله الرحمن الرحیم» شروع کنیم که هم حسن فعلی یعنی کار صحیح و هم حسن فاعلی یعنی استناد به خداوند را داشته باشد. ■●کار هم باید حق باشد و هم برای خداوند باشد. در آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَىٰ كَالَّذِي يُنْفِقُ مَالَهُ رِئَاءَ النَّاسِ وَلَا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ» [بقره/۲۶۴] می فرماید صدقه خود را با منت و آزار فقیر باطل نسازید مثل افرادی که برای ریا جلوی مردم انفاق می کنند و به خداوند و آخرت ایمان ندارند. @mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 242-228 بقره قسمت پنجم بخش چهارم1⃣ ●معانی کلمات زعم ، علم ، حفظ، حكمت ، خبرت و شهادت و اما كلمه ((زعم )) به معناى تصديق مطلب است ، تصديق از اين حيث كه مطلب نامبرده صورتى است در ذهن ، حال يا اين تصديق شصت در صد باشد، و يا صد در صد. (پس كلمه نامبرده هم در مورد ظن استعمال مى شود و هم در مورد قطع و جزم ). و كلمه ((علم )) همانطور كه گفتيم به معناى احتمال صد در صد است ، بطورى كه حتى يك در صد هم احتمال خلاف آن داده نمى شود. و كلمه ((حفظ)) به معناى ضبط كردن صورت آن چيزى است كه براى ما معلوم شده است ، بطورى كه هيچ دگرگونى و تغييرى در آن پيدا نشود. و كلمه ((حكمت ))، به معناى صورت علميه است ، اما از اين جهت كه مطلبى محكم و استوار است . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت پنجم بخش چهارم1⃣ ●معانی کلمات زعم ، علم ، حفظ، حكمت ، خبرت و شهادت و اما
آیات 242-228 بقره قسمت پنجم بخش چهارم2⃣ ●معانی کلمات زعم ، علم ، حفظ، حكمت ، خبرت و شهادت و كلمه ((خبرت )) به معناى اين است كه شخص خبره صورت علميه اى را كه در ذهن دارد آنچنان بدان احاطه داشته باشد كه بداند از مقدمات آن چه نتائجى بر آن مترتب مى شود. و كلمه ((شهادت ))، به معناى ديدن و رسيدن به عين يك چيز و يا يك صحنه است ، حال يا به حس ظاهرى مانند ((ديدن ))، ((شنيدن ))، ((بوئيدن ))، و ((لمس محسوسات ))، و يا به حس باطن مانند ((مشاهده ))، ((درك يقينى وجدانيات ))، درك اين كه مثلا (من ميدانم و اراده و محبت و بغض و نظائر آن را دارم ). همه الفاظى كه تاكنون معنا كرديم به غير از پنج لفظ اخير تا حدى سر و كار با ماده و حركت و دگرگونى دارند، و به همين جهت در مورد خداى تعالى استعمال نمى شوند، مثلا گفته نمى شود: خداى تعالى ظن مى كند و مى پندارد، و يا خيال مى كند و يا مى فهمد، و يا تفقه مى كند و... و اما الفاظ پنجگانه اخير از آنجائى كه مستلزم نقص و فقدانى نيست ، در مورد خداى سبحان نيز به كار مى رود، ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 374 همچنان كه مى بينيم در آيات زير بكار رفته ((و الله بكل شى ء عليم )) و ((ربك على كل شى ء حفيظ)) ((والله بما تعملون خبير)) ((انه هو العليم الحكيم )) ((انه على كل شى ء شهيد)). 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○به نقل از فرزند ایشان ، حجت الاسلام حاج شیخ علی آقا بهجت○□ □○من از آن موقعی که بالغ شدم ، ایشان هرگز نفرمود که برو یک نانی بخر . آخر این خیلی معمول است و ما عضو یک خانواده بودیم و باید یک قسمتش را تامین می کردیم . ولی تنها عبارتی که می فرمود این بود که اگر نانی باشد شاید اینجا مصرف شود یا فلان چیز را مادرت مایل است داشته باشد و در خانه باشد . تا سن نود و خرده ای سال این دستور ایشان بود ، تا این اندازه و بیشتر نه ! □○منبع : کتاب العبد ، ص۹۲○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
: □●دستورالعمل برای ماه شعبان●□ □○این ایام باقی مانده از ماه شعبان را خیلی غنیمت بشمارید؛ این روزها بسیار حساس است و باید قدر بدانیم ، سعی کنیم با آمادگی کامل وارد ماه رمضان، ماه مهمانی خدا، شویم! □○حدیثی از امام رضا(علیه السلام)واردشده است که بسیار پراسرار است وحساسیت ماه شعبان را نشان میدهد. □○کسی درماه شعبان خدمت امام رضا علیه السلام شرفیاب شد و از حضرت تقاضای عملی را کرد که در ماه شعبان انجام دهد. حضرت به آن شخص میفرمایند:" در ماه شعبان به خدا عرضه دار و بگو خدایا اگر در این روزهای گذشته از شعبان مرا نیامرزیده ای ، در روزهای باقیمانده از آن بیامرز" □○در این ایام باقی مانده خیلی چیزها میتوان کسب کرد! @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استاد_فاطمی_نیا: □●دستورالعمل برای #ایام_آخر ماه شعبان●□ □○این ایام باقی مانده از ماه شعبان را خیل
□«اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِي مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ»□ □«خدايا اگر در آنچه از ماه شعبان گذشت ما را نیامرزیده ای، ‌در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرز□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□عزت و حیات در سایه مبارزه است و اولین گام در مبارزه، #اراده است و پس از آن تصمیم بر این که سیادت کفر و شرک جهانی خصوصاً آمریکا را بر خود حرام کنید. □ #صحیفه_نور_امام،ج۲۱،ص۸۲ □ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●آرمان دينى و هدف رسالت، بالاتر از تكامل و شكوفايى استعدادهاى آدمى است. چون اين وجود تكامل يافته و شكوفا، مى‌خواهد در چه جهتى و براى چه مقصدى مصرف شود؟ رشد و خسر ، دو بعد تكامل انسانى است. □●همين آرمان و همين مقصد، زمينه‌ها و آمادگى‌هايى را مى‌طلبد؛ آمادگى در ذهنيت و روحيه و طرح و تدبير و تربيت نيروها و تشكل و سازماندهى آن‌ها و جاسازى و جايگزينى مستمر و بى وقفۀ آن‌ها. و ناچار اين مقصود از ، مى‌شود سه گام اساسى انقلاب دينى و انقلاب اسلامى. ☑️پس انتظار نه احتراز، نه اعتراض، كه آمادگى و سازندگى و تقدير و تدبير و تربيت و تشكّل جديد را در دامان خويش دارد. □● ، ص۱۲●□ @mohamad_hosein_tabatabaei