☑️وصیت حضرت زهرا علیهاالسلام به اینکه شبانه دفن شود، به اعجاز شباهت دارد!
■●حضرت آیت الله بهجت قدس سره●■
■●اینکه حضرت زهرا علیهاالسلام بعد از آن همه مظلومیت، در حال احتضار وصیت نمود که شبانه دفن گردد، کار عجیبی بود که نظیر کار پیغمبران علیهمالسلام است؛ زیرا کار کسیکه نزاع کند و مغلوب شود و کشته و شهیده گردد و علیه او قضاوت بشود و آن همه بلاها را ببیند، و بااینحال راهی را پیدا کند که خود را مثل غالب جلوه دهد و غالببودن خود را به دیگران نشان دهد، به کار پیغمبران و اعجاز شباهت دارد. راهی که فکر بشر از فهم آن عاجز بود و آن اینکه وصیت نمود بدون تشییع، شبانه دفن گردد.
■●اگر دستگاه حکومت و خلافت به فکرشان میرسید که حضرت زهرا علیهاالسلام چنین کاری را میخواهد بکند، به منزل آن حضرت وارد میشدند و از انجام آن جلوگیری میکردند. بعد از دفن نیز راهی جز نبش قبر آن حضرت نبود که حضرت امیر علیهالسلام از آن جلوگیری نمود و نتوانستند کاری بکنند.
■●در محضر بهجت، ج۱، ص ۱۳۱●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○کتابهاے تذکره را بخوانید با شرح حال بزرگان آشنا شوید؛ ببینید در راه معشوقشان ڪہ تحصیل علم و کمال است، مشتهیات نفسانے را زیر پاگذاشتند؛
این بود که شیخ طوسی شدند؛ علامہ حلی شدند؛ محقق طوسی شدند؛ فارابی شدند؛ ملاصدرا شدند؛ صاحب جواهرشدند و...
□○بالاخره هم ڪوشش و هم ڪشش مي خواهد، صبر می خواهد وانسان جویاے علم و معرفت همہ چیزرا باید زیر پا بگذارد مگر خدا و راه استڪمال را
□○با پریشان خاطری وڪثرت تعلقات و هم گوناگون داشتن وعدم استقامت نمی توان به جایی رسید
استاد باید قوی باشد اما شاگردهم باید استقامت داشته باشد تااستقامت نباشد کسي بہ جایی نمی رسد
«ان الذین قالوا ربنا اللہ ثم استقاموا، تتنزل علیهم الملائڪة...»
□○نامه ها و برنامه ها
علامہ حسن زاده ی آملی○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#معلم_متعلم_می_خواهد
□●اگر خداوند دم به دم در حال تعلیم است، پس نفس ناطقه ای می خواهد که آن فآن در حال تعلم باشد و علم پیدا کند و به کمال برسد و آنگاه در مقام تعلیم دیگران، مکمل غیر خود شود.
از این جهت، در ابتدای دروس معرفت نفس، این آیات( آیات ۲_۶ سوره علق و آیه ۳ سوره جمعه) آمده است.
□●عزیزان! انسان #دائما باید در حال #تحصیل علم باشد!
مرحوم آقای قمشه ای _ رحمت الله علیه_ می فرمودند:
خدایا! من کاری به بهشت و قیامت ندارم، فقط می خواهم بروم آنجا و خدمت حضرت امیر مشرف بشوم و عرض کنم:
آقا جان! ما این نهج البلاغه را هیچ نفهمیدیم؛ این را برایمان شرح کنید و بفرمایید که چیست."
□●در روایت می فرمایند: " منهومان لا یشبعان:
طالب #علم و طالب #دنیا
□●دو گروه اند که هر چه با حرص و ولع می خورند، هرگز سیر نمی شوند؛ یکی آنهایی که #مال دارند و در پی مال بیش ترند و دیگر آنهایی که #علم دارند و در پی تحصیل علم بیش ترند.
□●دروس معرفت نفس
استاد صمدی آملی●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□شفاعت حضرت زهراء(علیها السلام)□
#استاد_فاطمی_نيا
□روزی خدمت ايت الله بهاءالدينی بودم. ايشان مدتی سكوت كردند و ظاهراً مطلبی برايشان اشكار شده بود. سپس سر بلند كردند و فرمودند : مقام حضرت زهراء (علیها السلام) فوق العاده است .
□اگر ايشان امضاء كند ، همه امضاء می كنند.
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●بشارتی بر دوستان و شیعیان فاطمهی زهرا علیها سلام●■
■پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله) به سلمان فارسی فرمودند فردای قیامت وقتی فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) وارد بهشت میشوند و مقامات عظیم خودشان را مینگرند، حمد و سپاس الهی را به جا میآورند. در این هنگام خدای متعال به فاطمه وحی میکند که :
■«يا فاطِمَةُ سَلِينِی اُعْطِكِ»
ای فاطمه، از منِ خدا درخواست کن؛ هرچه بخواهی به تو عطا میکنم. «وَ تَمَنَّیْ عَلَیَّ اُرْضِكِ» و چیزهایی را پیش من آرزو کن و از من بخواه؛ منِ خدا با برآوردن آن آرزوها، تو را خشنود و راضی میکنم.
■فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) در برابر این لطف و عنایت حقّ متعال عرضه میدارند:
■«اَللهُمَّ هِیَ اَنْتَ الْمُنىٰ وَ فَوْقَ الْمُنىٰ»
ای خدای من! آرزوی من تویی و فوق آرزوی من هم توئی. فاطمه آرزویی جز تو ندارد؛ همهی آرزوی من و فوق آرزوی من تویی. ولی چون امر کردهای چیزی درخواست کنم
■«اَسْاَلُكَ اَنْ لا تُعَذِّبَ مُحِبِّی وَ مُحِبِّی عِتْرَتِی»
از تو درخواست میکنم که دوستداران من و دوستداران عترت من را عذاب نکنی. این درخواست فاطمه(سلام الله علیها) از خدای متعال است.
■از جانب خداوند پاسخ میآید:
«يا فاطِمَةُ وَ عِزَّتِی وَ جَلالِی وَ ارْتِفاعِ مَكانِی» ای فاطمه، سوگند به عزّت و اقتدارم(خود خدا سوگند میخورد!)، سوگند به جلال و شکوهم و سوگند به مرتبهی بلندم (خدای متعال چه قسمهایی میخورد!)
■«لَقَدْ آلَيْتُ عَلىٰ نَفْسِی مِنْ قَبْلِ اَنْ اَخْلُقَ السَّماواتِ وَ اْلاَرْضَ بِاَلْفَیْ عامٍ اَنْ لا اُعَذِّبَ مُحِبِّيكِ وَ مُحِبِّي عِتْرَتِكِ بِالنّارِ»(۱)
دو هزار سال پیش از آنکه آسمانها و زمین را بیافرینم، به خودم قسم خوردم که دوستداران توی فاطمه و دوستداران عترت تو را عذاب نکنم.
■این هم بشارتی برای دوستداران و عاشقان و دلدادگان و سوگواران در ایّام مصیبت فاطمهی زهرا(سلام الله علیها).
■●استاد مهدی طیّب ۹۲/۰۱/۲۹)●■
#سیره_تاریخ #حضرت_فاطمه سلام الله علیها
---------------------------------------------------
۱. مجلسی، بحار، ج ۲۷، ص ۱۴۰ و بحرانی، البرهان، ج۴، ص ۵۵۳.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی○□
□○به حکم او تن بده و محکوم او شو تا حاکم شوی. اَلعُبُودیةُ جَوهَرَةٌ کُنهُهَا الرُّبُوبیةُ: بندگی گوهری است که کنه و حقیقت آن پروردگاری است. اهل حکمت بودن، یعنی محکوم او شدن و تن به حکم او دادن.
□○هیچگاه با مقدّرات الهی نجنگ؛ اگر هم میجنگی، خائفانه بجنگ و نه با جسارت و بیپروایی. من هم گاهی از جامعه و عملکرد اشخاص خسته میشوم و فیالواقع در آن موارد حالت تسلیم رضامندانه به مقدّراتی که جاری میشود، در من نیست؛ امّا این حالتم خائفانه است.
□○تسلیم، مالِ اوّل راه و تفویض، مالِ آخر کار است.
#یاعلی
□○مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□● #خطبه_ی_فدکیه (مقدمه ۱)●□ □حضرت فاطمه (سلام الله علیها) وقتي ابوبكر لعنةاللهعليه شهادت اميرال
#خطبه_ی_فدکیه (مقدمه ۲)
□○در ابتدا به نكته ای اشاره كنم: بين خطبه و خطابه فرق است معمولاَ در طليعهي خطابهها يك خطبه است؛ منبريها در ابتدای منبر ابتدا یک خطبه ميخوانند، بعد سخنرانی را شروع میکنند.
□○در خطبه اينكه مخاطب متوجّه معني شود مراد نيست لذا، منبريها خطبه را به عربي ميخوانند و خيلي از مستمعين متوجّه نميشوند.
□○در خطبه هدف فهميدن مستمع نيست، هدف بيان يك سري حقايق است كه در عالم وجود جايگاه دارد ولي وقتي به خطابه ميپردازد آن وقت مستمع بايد متوجّه معنا شود لذا در طليعهي خطابهي حضرت زهرا (سلام الله علیها) خطبهای خوانده شد
□○كما اينكه خطبههاي نهجالبلاغه را نگاه كنيد اينگونه هستند، در ابتداي سخنراني كه حضرت براي اصحاب دارند، ابتدای آن چند جملهي توحيدي بلند است كه عقل مستمعين درك نميكند كه حضرت چه ميفرمايند، آنها حقايقي است كه بين گوينده و خدا گفته ميشود، بعد از آن صحبتهايي است كه خطاب به مستمع و او بايد متوجّه شود.
□○لذا در طليعهي فرمايشات حضرت زهرا (سلام الله علیها) اوّل خطبه است بعد وارد خطابه ميشود.
#ادامه_دارد...
□○استاد مهدی طیب - جلسه ۱۲ آذر ۸۳○□
#حضرت_فاطمه
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#خطبه_ی_فدکیه (مقدمه ۲) □○در ابتدا به نكته ای اشاره كنم: بين خطبه و خطابه فرق است معمولاَ در طليعه
#خطبه_ی_فدکیه (قسمت اول)
□○الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا أَنْعَمَ: حمد آن خدای واحد را، ذات مقدس احدیت را، بر آنچه كه انعام فرمود،
□○وَ لَهُ الشُّكْرُ عَلَى مَا أَلْهَمَ: و شكر شايستهي خداست؛متعلق به خداست؛ همهی #شكر. همان طور كه همهی حمد از آن خداست همه ی شکر هم سزاوار خداست در آنچه كه او به بندهاش الهام نمود.
□○حال اين الحمدلله يعني چه؟ در آن #توحيد_فاعلي هست؛ اگر خدا را تنها فاعل بدانيم هر فعلي كه از هر موجودي سر ميزند فاعل حقيقي آن خداست و اگر پي به ارزشمندي اين فعل ببريم آنوقت فاعل را ستايش ميكنيم و ستايش هر فاعلي در حقیقت ستايش خداست؛ لذا اشاره کردم انسان وقتي از يك تابلوي نقّاشي تعريف ميكند، در واقع از نقّاشي كه آن تابلو را كشيده تعريف ميكند؛ لذا وقتي از مخلوق و فعلش تمجید ميكنيم، در حقیقت از آن خالقي كه چنين مخلوقي را آفريده تمجيد ميكنيم؛ بنابراين از هرچه تمجيد ميكنيم، در حقیقت از خدا تمجيد كرديم. گفت:
□○زیبايی هر نقشی زاستادی نقّاش است
پس مدح ز هر نقشی مدّاحی نقّاش است
□○پس از هر انساني بهخاطر كار خوبي كه انجام داد تعریف کردید، اين حمد به كسي برميگردد كه اين فرد را آفريده است؛ چون خود اين فرد و فعلی که به دستش جاری شد، همه مخلوق خدا هستند. بنابراین انسان از هرچه در این عالم تمجید کرد، در حقیقت دارد از خدا تمجید می کند.
□○الحمد يعني همهي حمد متعلّق به خداست، اين يك معنای الحمدلله است؛ الحمدلله معناي بلندتري هم دارد يعني فقط حمدي كه خدا از خودش می کند شايستهي خداست. اين حمدهاي ما ارزشي ندارد. الحمدُ؛ اين «ال» ميشود «ال» تعريف؛
آن اولی «ال» جنس ميشود: يعني همهي حمدها حمد خداست؛ امّا در شكل دومش «ال» تعريف ميشود مثل the در زبان انگليسي يعني يك حمد معيّن، فقط آن حمدي كه خدا از خودش ميكند سزاوار خداست.
#ادامه_دارد...
□○استاد مهدی طیب- جلسه ی ١٢ آذر ٨٣○□
#حضرت_فاطمه
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■● #قدر_انسان... قسمت پنجم استاد علی صفایی حائری●■ ■آنها که خودشان را باختهاند دیگر ایمان نمیآور
■● #قدر_انسان... قسمت ششم
استاد علی صفایی حائری●■
■●این سوالهایی که از اسلام و خدا و هستی میشود، سوالهای دست دوم و فرعی است؛ چون تا انسان مجهول است، اسلام معلوم نخواهد شد و الله و هستی شناخته نخواهند گردید: « مَن عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَُّه ».
■●هنگامی که انسان فقط دهان است که با یک مشت روده همراه شده، دیگر این دهان نه اسلام و نه دین میخواهد و نه فکر و عقل و غرایز عالی، که برای خوردن همان پای غرایز کافی بود.
■●اما هنگامی که بودنِ انسان جواب گرفت و چگونه بودنِ انسان به پاسخ رسید، چگونه زیستن و چگونه مردن او هم مشخص میشود...
■●مسئولیت و سازندگی، ص ۸۹●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●غيرت دينی و دفاع حضرت زهرا سلام الله علیها از حريم دين و ولايت●□
□●حضرت زهرا علیهاالسّلام در همان سنين طفوليت، همدوشِ پيامبر اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم در حمل بار نبوّت و حفظ دين و دفاع از رسول الله بودند. انسان صحنههای بسيار تكان دهندهای را از جور و ظلم و آزار و اذيّتی كه مشركين و كفّار در سالهای نخستين بعثت، نسبت به رسول خدا روا میداشتند و بعد نقش حمايتگری اين دختر خردسال از پيامبر اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم را میبيند كه چگونه اين دختر چهار پنج ساله مادرانه از پدر خودش دلجويی میكند و باعث شادی قلب پيامبر در اوج آن سختیها میشود و چگونه بار غم و اندوه را از دل پدر بر میدارد و اين امكان را برای پدر فراهم میكند كه با روحيه باز، شاد و قوی مسير ابلاغ رسالت را ادامه دهد.
□●بعد از رحلت رسول الله هم اوج غيرت دينی و ايثار و فداكاری در راه دفاع از حريم دين و دفاع از اصالت دينی و دفاع از ولایت و امام زمان خودش را در شخصيت حضرت زهرا علیها السّلام به آشكاری میتوان ديد.
□●حضرت زهرا علیهاالسّلام همانطور كه اشاره كرديم مثل اميرالمؤمنين علیه السّلام مأمور به سكوت نبودند. ايشان مأمور به سخن و مبارزه بودند و لذا دیدید وقتی كه خانهی حضرت پناهگاه معترضين شده بود و نقطهی مركزی مقاومت در برابر حركت غاصبانه و كودتای خشن سقيفه قرار گرفته بود چگونه اين خانم مورد تهاجم قرار میگيرد، سفّاكانه و بی رحمانه به اين خانه حمله میشود و اين خانه به آتش كشيده میشود و وقتی ....
□●ديديد كه روزهای آخر عمر فاطمه زهرا سلام الله علیها وقتی زنان مدينه به ديدار و عيادت ایشان رفتند چگونه با آنها سخن گفت، سخنان عجيب و تكان دهنده و محكوم كنندهی فاطمه زهرا علیها السّلام در آن مجلس را مشاهده كرديم. يا اينكه در روزهای قبل از اين حادثه و شايد مربوط به روزهای آغاز خلافت، وقتی كه دستگاه حكومتی احساس كرد فدک پشتوانهی مالی خوبی برای اميرالمؤمنين علیه السّلام و فاطمه علیها السّلام است، برای اينكه بتوانند خودشان را مستقل از حكومت اداره كنند و اين كانون مقاومت باقی بماند، ناجوانمردانه فدک را غصب كردند، باز فاطمه زهرا علیها السّلام با شجاعت و شهامتِ تمام، در عين همهی بيماریها و رنجوریها، خودشان را به مسجد رساندند و آنگونه خطبه خواندند و ابوبكر را محاكمه و مفتضح كردند و ....
□●آخرين روزهای عمر فاطمه زهرا علیهاالسّلام، عمر و ابوبکر به ظاهر برای عیادت حضرت آمدند تا اين لكه ننگی كه داشت برای همیشهی تاريخ بر دامنشان مینشست، كه پاداش زحمات رسول الله (كه قرآن كريم مودّتِ خويشاوندانِ او قرار داده) را با اين جنايت چگونه دادند، پاک کنند و اين قضيه را به گونهای توجيه و منتفی كنند. در همان مجلس فاطمه زهرا علیها السّلام آنها را محكوم كرد و فرمودند: اگر من از دنيا بروم و نزد پدرم رسول خدا صلّی الله عليه و آله حاضر شوم از دست شما دو تا ابوبكر و عمر شكايت خواهم كرد و فرمودند: ای ابابكر من در هر نمازم تو را نفرين میكنم. اينها عين عباراتی است كه علمای اهل سنّت نقل میكنند. يعنی تا آخرين لحظات فاطمه زهرا ساكت ننشستند.
□●و آخرين ضربه را هم با درخواست از اميرالمؤمنين علیهالسّلام زدند که فرمودند:
□●يا علی غَسِّلْنی فِی اللَيلِ و كِفِْنی فِي الليلِ و دَفِّنی فِی الليلِ
علی جان مرا شبانه غسل بده، شبانه كفن كن و شبانه دفنم كن
□●و راضی نيستم كه هيچ يك از جنايتكارانی كه به جنگ دين و ولايت آمدهاند و خلافت را غصب كردهاند و چنين ظلمی را به ما اهل بيت وارد كردند، در مراسم دفن من حضور پيدا كنند، قبر مرا مخفی بدار و نگذار هيچ كسی از محل دفن من آگاه شود تا تمام آيندگان تاريخ هم وقتی میبينند تنها يادگار رسول خدا قبرش مخفی است در حالی كه قبر خود پيامبر اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم، قبر خلفا، قبر صحابه پيغمبر، قبر همسران پيامبر، امروز در مدينه آشكار است، قبر فاطمه زهرا سلام الله علیها، تنها يادگار و دختر پيغمبر و عزيزترين و نزديكترين فرد به پيامبر اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم مخفی است، اين سؤال پيش بیاید كه چه شرايطی وجود داشته كه فاطمه علیهاالسّلام خواستهاند كه قبرشان مخفی بماند و هيچ كس مطلع نشود و خودِ اين علامت سؤال، ظلم بيداد بیدينانی كه به جنگ دين و ولايت بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم آمدهاند را افشا میكند ...
□●استاد مهدی طیّب ۸۶/۰۱/۱۱●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 260-258 بقره قسمت چهارم
بخش دوم
● سه دليل بر اينكه مراد ابراهيم (علیه السلام ) اين بود كه خدا كيفيت احياء را به او نشان دهد نه اصل احياء
و منظور ابراهيم (عليه السلام )، سؤال از كيفيت حيات پذيرى به معناى دوم بوده ، نه به معناى اول ، به چند دليل ، دليل اول ، اينكه گفت : ((كيف تحيى الموتى )) بضم تاء كه مضارع از مصدر ((احياء)) است يعنى مردگان را چگونه زنده مى كنى ؟ پس از كيفيت زنده كردن پرسيده ، كه خود يكى از افعال خاص خدا و معرف او است ، خدائى كه سبب حيات هر زنده اى است و به امر او هر زنده اى زنده مى باشد، و اگر گفته بود: ((كيف تحيى الموتى )) به فتح ((تاء)) يعنى چگونه مردگان زنده مى شوند، در اين صورت از كيفيت حيات پذيرى به معناى اول يعنى كيفيت جمع شدن اجزاى يك مرده و برگشتنش به صورت اول و قبول حيات بوده .
تكرار مى كنم كه اگر سوال از كيفيت حيات پذيرى به معناى اول بود، بايد عبارت آن ((كيف تحيى الموتى )) به فتح ((تاء)) بود نه به ضم آن .
دليل دوم اينكه : اگر سؤال آن جناب از كيفيت حيات پذيرى اجزا بود، ديگر وجهى نداشت كه اين عمل به دست ابراهيم (عليه السلام ) انجام شود، و كافى بود خداى تعالى در پيش روى آن جناب حيوان مرده اى را زنده كند.
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 563
دليل سوم اينكه : اگر منظورش سؤال از كيفيت حيات پذيرى به نحو اول بود جا داشت در آخر كلام بفرمايد: ((اعلم ان الله على كل شى ء قدير))، نه اينكه بفرمايد: ((و اعلم ان الله عزيز حكيم ))، چون روش قرآن كريم اين است كه در آخر هر آيه از اسماء و صفات خداى تعالى ، آن صفتى را ذكر كند كه متناسب با مطلب همان آيه باشد، و مناسب با زنده كردن مردگان ، صفت قدرت است نه صفت عزت و حكمت ، چون عزت و حكمت (كه اولى عبارت است از دارا بودن ذات خدا هر آنچه را كه ديگران ندارند، و مستحق آن هستند، و دومى عبارت است از محكم كارى او) با دادن و افاضه حيات از ناحيه او تناسب دارد نه با قابليت ماده براى گرفتن حيات و افاضه او (دقت فرمائيد).
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●حضرت آیت الله بهجت قدس سره●□
□●از خدا می خواهیم توسط انبیا و اوصیائش و وصی حاضرش که در پیش عارفین حاضر است که ما را منحرف نکند از خدایی بودن و از خداییان و از وسائط امداد خدا، ما را منحرف نکند،
□●بصیر و بینا بکند، خودشناس باشیم، خودی ها را بشناسیم خدایی ها را بشناسیم، آن وقت خلاف اینها هم شناخته می شوند.
□●بیانات آیت الله بهجت قدس سره در دیدار با طلاب حوزه علمیه قم●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#ریشه_رذایل_اخلاقی_در_جهل_هست
□ریشه تمام رذایل اخلاقی یک قسمت مهمش به #جهل برمیگردد. یعنی چون شخص دچار #جهل است حسود بار می آید؛ چون دچار #جهل است بخیل بار می آید، ریاکار بار می آید
□چون دچار #جهل است متصّف به صفت عجب می شود کبر می شود، غرور او را می گیرد چون متصف به صفت #جهل است غیبت می کند، دروغ می زند،
□حالا یا اوصافی در شخص براساس #جهل او ریشه می دواند و یا براساس آن صفات و افعال و آثاری از شخص بروز می کند که این افعال و آثار و اعمال در مقابل آن چه را که کرامت انسانی است به عنوان یک اوصاف پست و اوصاف رذیله محسوب می شود.
□درازایش آنهایی که به فضایل اخلاقی متصف می شوند سرّش این است که در درونشان از #جهل بیرون می آیند و همان مقداری که به #صفات #حسنه و نیکو اتصاف پیدا می کنند به همان مقدار می بینی که در #درونشان به حقیقت علم می رسند.
□تعبیر خیلی بلندی دارد مرحوم حکیم مَتاله #سبزواری است و اگر این جمله را به بنده و جنابعالی می دادند یا به دست ادیبی و محقق می دادند و می گفتند این جمله مال کیست؟ شاید خیلی ها بگویند آقا ظاهراً باید یک حدیثی از احادیث اهل بیت باشد.
□○رمضان۸۹
#استاد_صمدی_آملی○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■● #قدر_انسان... قسمت ششم استاد علی صفایی حائری●■ ■●این سوالهایی که از اسلام و خدا و هستی میشود،
■● #استعداد_انسان... قسمت هفتم
استاد علی صفایی حائری●■
■●انسان باید بر اساس استعدادهایش شکل بگیرد، نه بر اساس هوسهایش. و با این دید کسی میتواند به شکل دادن انسان دست بزند که از استعدادهای او و از قلمرو استعدادهایش آگاهی داشته باشد.
■●عاشورا، ص ۲۴●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#خطبه_ی_فدکیه (قسمت اول) □○الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا أَنْعَمَ: حمد آن خدای واحد را، ذات مقدس احد
□○ #خطبه_ی_فدکیه (توحید: قسمت دوم)○□
□○وَ الثَّنَاءُ بِمَا قَدَّمَ: و ثنا شايستهي خداست؛ برای خداست، به اعتبار آنچه از پيش انجام داده است.
□○گفت: ما نبوديم و تقاضامان نبود/
لطف تو ناگفتهي ما ميشنود. خدای متعال پیشاپیش کارها را انجام داد.
□○مِنْ عُمُومِ نِعَمٍ ابْتَدَأَهَا وَ سُبُوغِ آلاءٍ أَسْدَاهَا وَ تَمَامِ مِنَنٍ وَالاهَا؛
آن کارهایی که خدا از قبل انجام داد چه چیزهایی است؟ از عموم نعمتهايي كه خدا آفرید مِنْ عُمُومِ نِعَمٍ ابْتَدَأَهَا آن نعمت هایی که خدا ابتدا كرد. يا مُبتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبلَ استِحقاقِها: اي خدايي كه پيش از آنكه استحقاقي ايجاد شود تو ابتدای به نعمت كردي. وَ سُبُوغِ آلاءٍ أَسْدَاهَا: و نعمتهاي فراواني كه خداي متعال به انسان عطا كرد، وَ تَمَامِ مِنَنٍ وَالاهَا: و تمام منّتها و نعمتهايي كه خدا متوالي و پي در پي عطا كرد.
□○جَمَّ عَنِ الإِحْصَاءِ عَدَدُهَا: تعداد آن نعمتها و لطفهاي الهي فراتر از حوصلهي شمارش و شمردن است.قرآن فرمود: إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوها: در واقع كلام اهل بيت بازگوي كلام قرآن است
□○وَ نَأَى عَنِ الْجَزَاءِ أَمَدُهَا: آنچه خدا انجام داد فراتر از آن است كه كسي بتواند پاداش کرده های خدا را بدهد؛الطاف الهی فراتر از آن است که کسی بتواند #شکر آن را بجا بیاورد؛ یا عطای متقابلی بتواند انجام دهد؛ هیچ کس از عهده ی ادای حق خدا بر نمیاد.
□○وَ تَفَاوَتَ عَنِ الإِدْرَاكِ أَبَدُهَا: و آنچه نعمت خدا عنایت كرده تا ابد در دسترس ادراككنندگان قرار نميگيرد. هيچكس تا ابد هم نميتواند پي ببرد، که همهي عطاهاي خداوند چيست؟.
□○وَ نَدَبَهُمْ ِلاسْتِزَادَتِهَا بِالشُّكْرِ ِلاتِّصَالِهَا: و خدای متعال مردم را دعوت كرد تا با شكر كردن نعم الهي زمينه را براي دريافت نعمت هاي جديدتري فراهم كند.
□○وَ اسْتَحْمَدَ إِلَى الْخَلائِقِ بِإِجْزَالِهَا: و خداي متعال با آن نعمت های جزیل و فراواني كه به خلائق داد، راه ثناگويي را براي مردم باز كرد. يعني اين نعمتها بهانهاي شدند كه خلق به سبب و اعتبار اينها به #حمد خداي متعال بپردازند.
□○وَ ثَنَّى بِالنَّدْبِ إِلَى أَمْثَالِهَا:
خداي متعال با دعوت كردن به سوي نعمتهاي خودش، نعمت های خودش را فراوانتر كرد.
□○وَ أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ:
و من فاطمهی زهرا شهادت ميدهم كه هيچ
خدايي جز الله نيست و او واحد است و شريكی ندارد. كه شايد اين سه، لا اله الاّ الله، وحده، لا شريك له اشاره به سه مرتبهي توحيد باشد، یکی #توحيد_ذات، یکی #توحيد_صفات و یکی هم #توحيد_افعالي.
□○كَلِمَةٌ جُعِلَ الإِخْلاصُ تَأْوِيلَهَا:
اين كلمه لا اله الاّ الله كلمهي بزرگي است كه #اخلاص را تأويل اين كلمه قرار داد؛ يعني كسي كه خالصانه براي خدا رفتار می کند و زندگي ميكند، زندگياش تبلور لا اله الاّ الله است، موحدّ حقيقي است.
□○وَ ضُمِّنَ الْقُلُوبُ مَوْصُولَهَا:
و دلها را هم خداي متعال متضمّن وصل، وصال به اين كلمهي توحيد قرار داد،
□○وَ أَنَارَ فِي التَّفَكُّرِ مَعْقُولُهَا:
و خدای متعال اين حقيقت توحيد را در برابر انديشههاي انسان كاملاً روشن و شفّاف و نوراني قرار داد؛ كه انديشهها بتواند راه به اين حقيقت توحيد ببرند،
□○الْمُمْتَنِعُ مِنَ الأَبْصَارِ رُؤْيَتُهُ:
و ديدن خداي متعال با چشمهاي بدن (ظاهري) محال است،
□○وَ مِنَ الأَلْسُنِ صِفَتُهُ: و با زبان هم كسي نميتواند حقّ وصف الهي را ادا كند،
□○وَ مِنَ الأَوْهَامِ كَيْفِيَّتُهُ: و وهم و خيال هم راه به درك چگونه بودن و کیفیت خدا ندارد.
ادامه دارد...
□○استاد مهدی طیب- جلسه ۱۲ آذر ۸۳○□
#حضرت_فاطمه
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●" رایحۀ دروغ "●□
□●شکسپیر در داستان شاه لیر، آنجا که پادشاه از سه دختر خویش می پرسد مرا چه اندازه دوست دارید آن دو دختر اول سخنانشان اگر چه خوش آب و رنگ است که ما تو را به اندازه قطرات باران و ریگ های بیابان و برگ های درختان و بیش از آن دوست داریم، اما خود همین مبالغه گویی آنها را رسوا می کند و شکسپیر خوب می دانسته است که دروغگو چگونه سخن می گوید و یکی از نشانه های دروغ این است که کلمات بیش از اندازه و غیر ضروری در آن وارد می شود
□●اما آن دختر سوم که به راستی پدر را دوست می داشت در کم ترین کلام، قوی ترین رابطه را بین خود و پدر بیان کرده و گفته است من تو را به آن اندازه که پیوند پدری و فرزندی اقتضا می کند دوست می دارم نه بیشتر و نه کمتر.
□●اما برای آن پدر مغرور وغافل که نفسش منتظر شنیدن سخنان مبالغه آمیز است رایحۀ دروغ دو دختر بی وفا را به علت زکام خودبینی استشمام نمی کند و لطف سخن دختر سوم را که در کلمۀ " پیوند " خود را پارۀ جگر و دل و جان پدر دانسته در نمی یابد، ولی شکسپیر با نهایت استادی سخن هر گوینده ای را با طبع و نیّات او هماهنگ کرده است...
□●برگرفته از کتاب " در صحبت قرآن "
به قلم حسین الهی قمشه ای●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی●■
■حتّی یک ساعت به فکر رزقت نباش، به دنبال کسب و کار هم که میروی، بدان که در رزق، فاعل تام، خدای متعال است، انَّ اللهَ هُوَ الرَّّزّاقُ ذُوالقُوَّةِ المَتینُ: هرآینه خداوند همان روزیدهندهی نیرومند و محکمکار است.
■رزق دو گونه است؛ یکی آنکه تو را طلب میکند و یکی آنکه تو در طلب او هستی و عاقبت به تو نمیرسد، جز آنچه در طلب توست. رزق روحی هم همینطور است.
■●مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب●■
@mohamad_hosein_tabatabaei