#استاد_فاطمی_نيا
□نبايد امام زمان عليه السلام را در ذهن افراد يك انسان خشنی معرفی كرد كه شمشير به دست گرفته و ميخواهد همه را گردن بزند!
اين نحوه جلوه دادن مقام امام بسيار خلاف واقع است!
□امام پدر واقعی امت است ، دريای رأفت و رحمت است؛ حضرت مظهر اسم رحمن ورحيم خداست و برای هدايت افراد آمده است نه كشتن آنها!
□البته چون حكومت حضرت مهدی(علیه السلام)، حكومت جهانی است ، اگر كافر و معاندی مزاحم بسط عدل و رحمت شود ، آن مزاحم را بر ميدارند. ميكروب بايد از بين برود چون برای سلامتی ديگران ضرر دارد.
□بايد مشتاق ظهور حضرت بود و با تهذيب نفس و تقوا و دعا ، خود را برای آن مهيا و آماده كنيم تا باظهور خود عالم را پر از نور و سرور و بركت و رحمت و معارف و توحيد بگرداند.
@mohamad_hosein_tabatabaei
● آيات6 - 1،سوره آل عمران، قسمت اول ، بخش اول
سوره آل عمران در مدينه نازل شده ، و مشتمل است بر دويست آيه
بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الم (1)
اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ(2)
نَزَّلَ عَلَيْك الْكِتَب بِالْحَقِّ مُصدِّقاً لِّمَا بَينَ يَدَيْهِ وَ أَنزَلَ التَّوْرَاةَ وَ الانجِيلَ(3)
مِن قَبْلُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَ أَنزَلَ الْفُرْقَانَ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِئَايَتِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شدِيدٌ وَ اللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انتِقَامٍ(4)
إِنَّ اللَّهَ لا يخْفَى عَلَيْهِ شىْءٌ فى الاَرْضِ وَ لا فى السمَاءِ(5)
هُوَ الَّذِى يُصوِّرُكمْ فى الاَرْحَامِ كَيْف يَشاءُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْعَزِيزُ الحَْكِيمُ(6)
● ترجمه آیات
بنام خداى رحمان رحيم ، الف - لام - ميم .
اللّه كه هيچ معبود بحقى جز او نيست حى و قيوم است و وجود تمام عالم به وجود او بستگى دارد (2).
او كتاب را به حق بر تو نازل كرد، در حالى كه آن كتاب تصديق كننده كتب پيشين بود و نيز تورات و انجيل را قبل از قرآن به منظور هدايت مردم و سپس فرقان را نازل كرد (3).
محققا كسانى كه به آيات خدا كفر ورزيدند، عذابى شديد دارند و خدا مقتدرى است داراى انتقام (4).
محققا هيچ چيز در زمين و آسمان بر خدا پوشيده نيست (5).
او كسى است كه شما انسانها را در رحم ها به هر طور كه بخواهد صورتگرى مى كند، معبودى به جز او نيست كه عزيز و حكيم است (6).
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 4
● اشاره به آهنگ كلى سوره مباركه آل عمران و زمان و موقعيت نزول آن1⃣
سوره آل عمران ، اين مقصود را دنبال مى كند كه مؤمنين را به توحيد كلمه بخواند، تشويقشان كند تا هر چه زودتر يك پارچه شوند، و خود را براى مقابله با دشمنان يعنى يهود و نصارا و مشركين آماده سازند، بايد در مقابل ناملايماتى كه مى بينند صبر كنند، زيرا موقعيتى بس خطرناك دارند، چون دشمنان مشغول جمع آورى نيرو هستند و در خاموش كردن نور خدا با دست و دهان خود يكدل و يك جهت شده اند.
اين احتمال خيلى به ذهن نزديك مى رسد كه سوره آل عمران همه اش يكباره نازل شده باشد، براى اينكه آياتش كه دويست آيه است ظهورى روشن در بهم پيوستگى و انسجام دارد، و از اول تا به آخر متناسب با هم است ، و پيداست كه همه اغراض آنها بهم مربوط است .
و به همين جهت اين احتمال از هر احتمالى ديگر بنظر قوى تر مى آيد، كه بگوئيم اين سوره وقتى به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) نازل شده كه تا حدودى دعوتش جا افتاده بود براى اينكه در بين آياتش ، هم سخنى از جنگ احد، و واقعه مباهله و نفرين كردن با نصاراى نجران ، و يادى از كار يهود ديده مى شود و هم تحريكى نسبت به مشركين است . و نيز مسلمانان را به صبر مى خواند، و دستور مى دهد تا يكديگر را به صبر سفارش كنند، و دست به دست يكديگر داده وحدتى تشكيل دهند.
و همه اينها مويد اين معنا است كه سوره مورد بحث ، در روزگارى نازل شده كه مسلمانان ، مبتلا به دفاع از حوزه دين بودند، دفاعى كه براى آن ، همه قوا و اركان خود را بسيج كرده بودند.
از يك طرف در اثر فتنه جوئيهاى يهود و نصارا در داخل جمعيت خود، با درگيريها و فتنه و آشوبها روبرو بودند، فتنه هائى كه تشكل آنان را سست مى كرد، بايد براى خاموش كردن آشوبهاى آنان قسمت عمده اى از وقت خود را صرف احتجاج و بگو مگوى با آنان كنند، و از سوى ديگر با مشركين درگير بودند، و بايد با آنها بجنگند، و هميشه در حال آماده باش بوده و لحظه اى امنيت نداشته باشند، چون در آن ايام اسلام در حال انتشار بوده و آوازه اش همه جا را پر كرده بود، و مردم دنيا چه يهودش و چه مسيحيش و چه مشركش همه عليه اسلام قيام كرده بودند. از پشت سر اين سه طايفه دو امپراطورى بزرگ آنروز دنيا يعنى روم و ايران و غيره نيز چنگ و دندان نشان مى دادند.
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 5
خداى سبحان در اين سوره از حقايق و معارفى كه بشر را به سوى آنها هدايت فرموده آن مقدارى را كه باعث دلگرمى مؤمنين است يادآور مى شود تا مؤمنين ، هم دلخوش شوند و هم آلودگى شبهات و وساوس شيطانى و تسويلات اهل كتاب از دلهاشان زايل شود، و هم برايشان روشن گردد كه خداى تعالى هرگز از تدبير ملك خود غافل نبوده ، و خلق او را عاجز نكرده اند، و اگر دين خود را تشريع نموده و جمعى از بندگانش را بسوى آن دين هدايت نموده ، همه بر طبق طريقه و عادت جاريه و سنت دائمى خود بوده ، و آن سنت عبارت است از سنت علل و اسباب پس مؤمن و كافر هم طبق همين سنت علل و اسباب زندگى مى كنند، يك روز دنيا به كام كافر و روزى ديگر به كام مؤمن است چون دنيا ميدان امتحان است ، و امروز روز عمل و فردا روز جزا است .
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_ع
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□بشر در دورانهای گذشته ساعتها صرف می کرد که غذا درست کند اما امروزه با #فست_فود_ها، سریع غذا درست می کنند. جوان امروزی از موضوعی ناراحت است و سؤالی دارد اما جواب فوری می خواهد. همانند فست فود از ما جواب می خواهد تا مشکلش حل شود.
این گونه نمی توان #علم تولید کرد.
جوان امروز کار دارد و حوصله ندارد فقط سؤال می کند و می خواهد جواب بشنود و برود، و اصلا فرصت فکر کردن ندارد.
□با صرف انتقاد از #تکنولوژی مشکلی حل نمی شود، باید به گونه ای با تکنولوژی کنار بیائیم. باید تکنولوژی را شناخت. با بد و بیراه و ناسزا گفتن به تکنولوژی مشکل که حل نمی شود.
تمام دنیای امروز در #تکنیک است، نمی توان بدون تکنیک نفس کشید. بنابراین راه مقابله با تکنولوژی بد وبیراه گفتن و ناسزا گفتن نیست. باید راه حل را تشخیص دهیم و باید فکر کنیم که بشر باید چه مقابله ای با تکنولوژی بکند و چگونه می توان با آن کنار آمد.
باید تکنولوژی را شناخت، چون قرار است تکنولوژی ما را به جایی ببرد و نباید ما را در وسط راه معلق در بین زمین و آسمان رها کند. این معلق گذاشتن بشر خطرناک است.
دو جنگ جهانی سند محکمی برای نشان دادن مضرات تکنولوژی است. خدا نکند که جنگ جهانی سومی به وجود بیاید که قطعا به نابودی بشر منتهی می شود. این خطرات از تکنولوژی وجود دارد اما با این وجود راه مقابله با تکنولوژی، رها کردن و ناسزا گفتن به آن نیست.
□باید سعی کرد که آنرا بشناسیم. متأسفانه این سعی انجام نمی شود. #تکنوکرات ها می گویند راه همین است و ما داریم می رویم اما مخالفان می گویند این راه به جایی نمی رسد. باید فکر کرد تا فهمید که چه کار باید کرد.
اما کار #فلسفه طرح سؤال است و باید اندیشمندان در این مورد فکر کنند و راهی را بیابند. همه #اندیشمندان شرق و غرب باید بنشینند فکر کنند و راهی را بیابند. اگر جوابی به این سؤال بدهم مسلما خام است و باید پخته شود.
علم خیلی پیشرفت کرده و تکنیک هم خیلی پیشرفت کرده است. شما بهتر از من می دانید که تکنیک دارد چه کارهایی را انجام می دهد، اصلا کارهایی که تکنیک دارد انجام می دهد محیرالعقول است، اکنون فاصله زمانی و مکانی تقریبا برداشته شده است. در پیشرفت علم نمی توان تردید کرد. پیشرفت علم نشان دهنده عظمت انسان است و نباید آنرا بی ارزش دانست اما آیا #اخلاق بشری پیشرفت کرده است.
#حکیم_دکتر_دینانی
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#رحمت_واسعه قسمت 3⃣ □امیرالمؤمنین علیه السلام پس از اشاره به این درخت طوبی، چقدر لطیف فرمود که ه
#رحمت_واسعه
قسمت 4⃣
□ماه رجب ماه ریزش رحمت حق متعال است، رحمت حق متعال بر همه به یک اندازه میبارد، «أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِهَا» لکن هرکس به اندازهی وسعت وجودش از این آب حیات الهی بهره میبرد. هرکس جانش وسیع تر باشد از این آب رحمت بیشتر بهره میبرد و بالعکس. از تو حرکت، از نظام هستی برکت. آن رحمت از جانب حق متعال ریزش دارد، او بی منتها اسماء دارد، او بی منتها صفات کمالیه دارد و آن اسماء و صفات کمالیه که از او تعبیر به کمال استجلاء میکنند همواره در ظهور است و ریزش میکند و مانند شیر سفید است. رجب نام نهری بهشتی است که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین تر است. شیر کنایه از حکمت و عسل کنایه از ولایت الهیه و قرب الهی است. این همواره در ریزش است و وسعتش هم بی اندازه است. وقتی این ریزش به انسانها میرسد، انسانها متفرق هستند؛ «الطُّرُقُ الَی اللهِ بِعَدَدِ اَنفاسِ الخَلائِق» هر نفسی مظهر یک، دو و یا چند رحمت الهی است. در این انسانها که دقت که میکنید میبینید بعضی نماز را خیلی دوست دارند، همهی نمازهای مفاتیح را با همهی شرایطش و با عشق و علاقه زیاد میخوانند. این نماز یک شعبه از رحمت بیمنتهای الهی است. برخی دوست دارند روزه بگیرند. برخی اهل دعا هستند و مناجاتی اند؛ مثلا دیده میشود که شخص خیلی اهل نماز های مستحبی و روزه نیست ولی خیلی دوست دارد دعا بخواند. برخی اهل استغفار هستند، در اعمال این ماه نیز بر استغفار تاکید شده. برخی اهل صدقه دادن هستند و برخی نیز جامعاند و همه را با علاقه انجام میدهند و سعهی وجودی خوبی دارند. اینها همگی همان تمسک به شعبههای رحمت الهی بسته به استعداد افراد است. انسان به وفق حال و مزاج و استعدادش از این شعب رحمت برخوردار است و خودش را به این شاخه ها آویزان میکند.
□افضل الاعمال چیست؟ همهی این اعمال خوب هستند و همگی شعب رحمت الهیه هستند اما رند ها به دنبال چیستند؟ این رندها خیلی زیرکند... ما هم سعی کنیم رند باشیم. رندها چه کسانی هستند؟ آنهایی هستند که راه میانبر بلدند.
○عقل تا جوید شتر از بهر حج
○رفته باشد عشق تا کوه صفا
□اینها همهی اعمال را مرور میکنند و سپس میروند و افضل اعمال را پیدا میکنند. در ماه رجب، در ماه شعبان، رمضان و... افضل اعمال چیست؟ حضرت امام صادق علیه السلام میفرماید: «إِنَّ فَوْقَ كُلِّ عِبَادَةٍ عِبَادَةٌ وَ حُبُّنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ أَفْضَلُ عِبَادَةٍ». ایشان میفرماید که بالاترین عبادات این است که ما را دوست داشته باشید، محبت ما در دل شما باشد لذا در کنار نماز و روزه و... گفت گریه بر اباعبدالله الحسین علیه السلام... زیارت امام حسین علیه السلام. افضل اعمال شب و روز بعثت زیارت امیرالمؤمنین است. این دیگر شاخه نیست. اینهایی که سراغ نماز و روزه و... میروند با اینکه این اعمال خیلی هم خوب هستند و باید انجام شوند و اصلا حب اهلبیت علیهم السلام انسان را به انجام این اعمال وا میدارد، با این همه، این افراد در واقع به شاخه ها سرگرم شدهاند اما هستند افرادی که به ریشه چنگ میزنند و اینها رندان هستند.
#ح_م
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی □و نیز نقل کرده اند، اتاقی که آقا در آن سجده بوده اند، به
#استادصمدی_آملی
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
□ملاحظه می فرمایید یاد آتش قیامت برای آقا یک ذکر است و حال بسیار سنگینی است. در حالی که اگر کسی بخواهد به نحو متعارف، سیر و سلوک کند، معمولا اساتید سیر و سلوک می گویند: باید به اهل منزل برسید، باید حقوق زن و بچه ها را رعایت فرمایید و از آن ها حفاظت کنید، و کسب و کارت را رها نکنی...(۱۱)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی □ملاحظه می فرمایید یاد آتش قیامت برای آقا یک ذکر است و حال
#استادصمدی_آملی
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
□از این توصیه ها معلوم می شود که شخص در مرتبه ای نیست که بتواند در سیر کمل از اولیاء الله به سیر و سلوک بپردازد، و از عهده اش بر نمی آید. و لذا می بینید همین حالات را ائمه علیه السلام داشتند، اما در امور منزل شان هم (تقریبا) امور اختلافی خانوادگی هم نبوده است.(۱۲)
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●اعمال شب نیمۀ شعبان●□
□۱- غسل كه باعث تخفيف گناهان است
□۲- شب زندهدارى به نماز و دعا و استغفار، که هر كس چنین کند دلش نميرد در روزى كه دلها بميرند
□۳- زيارت امام حسين عليه السّلام كه افضل اعمال اين شب و باعث آمرزش گناهان است و هر كه ميل دارد با ارواح صد و بيست و چهار هزار پيامبر مصافحه کند، در اين شب امام حسين عليه السّلام را زيارت كند. كمترين حدّ زيارت آن حضرت آنست كه بر بالاى بامى برآيد و به جانب راست و چپ نظر كند، سپس سر به جانب آسمان برآرد و با اين كلمات حضرت را زيارت كند:
●السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللهِ السَّلامُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكَاتُهُ
□و هر کس چنین کند اميدست كه پاداش حجّ و عمره براى او نوشته شود. زیارت مخصوص این شب هم در بخش زیارات مفاتیح الجنان آمده است
□۴- خواندن دعايى كه به منزلۀ زيارت امام زمان عليه السّلام است:
●اللَّهُمَّ بِحَقِّ لَيْلَتِنَا [هَذِهِ] وَ مَوْلُودِهَا وَ حُجَّتِكَ وَ ...
□۵- دعایی که از امام صادق عليه السّلام روایت شده:
●أنْتَ الْحَیُّ الْقَيُّومُ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ الْخَالِقُ الرَّازِقُ ...
□۶- دعايى که حضرت رسول صلّى الله عليه و آله در اين شب میخواندند:
●اللَّهُمَّ اقْسِمْ لَنَا مِنْ خَشْيَتِكَ مَا يَحُولُ بَيْنَنَا وَ ...
□۷- خواندن صلوات شعبانیه که در ماه شعبان هر روز هنگام ظهر خوانده میشود
.
□۸- دعاى كميل كه ورودش در اين شب است
□۹- صد مرتبه خواندن هر يك از اذکار:
●«سبحان الله»
●«الحمدلله»
●«الله اكبر»
●«لا اله الا الله»
□تا خدا همه گناهان گذشته او را آمرزیده و حاجات دنيا و آخرتش را برآورد
□۱۰- شيخ طوسى در كتاب مصباح از ابو يحيى روايت كرده است كه گفت: از امام صادق عليه السّلام پرسیدم: بهترين دعاها در اين شب كدام است؟ فرمود: هرگاه نماز عشا را بجا آوردى، دو ركعت نماز بخوان:
●ركعت اوّل سورههای «حمد» و «كافرون»
●ركعت دوّم سورههای «حمد» و «توحيد»
#و_پس_از_سلام_بگو:
●«سبحان الله» ۳۳ مرتبه
●«الحمدلله» ۳۳ مرتبه
●«اللّه اكبر» ۳۴ مرتبه
#پس_بگو:
●يا مَنْ إِلَيْهِ مَلْجَأُ الْعِبَادِ فِي الْمُهِمَّاتِ وَ ...
#آنگاه_به_سجده_رفته_و_میگويى:
●«يا ربّ» ۲۰ مرتبه
●«يا الله» ۷ مرتبه
●«لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ الّا بِالله» ۷ مرتبه
●«ما شاءالله» ۱۰ مرتبه
●«لا قُوّةَ إلاّ بالله» ۱۰ مرتبه
●سپس صلوات بر پيامبر و آل او عليهم السّلام
□و از خدا حاجت خود را میخواهى، پس سوگند به خدا كه اگر در پى اين عمل، به عدد قطرات باران حاجت بخواهى هر آينه خدا به كرم فراگير و فضل بزرگش، آن را به تو میرساند
□۱۱- خواندن دعایی كه بعد از نماز شفع هم خوانده میشود
●إِلَهِی تَعَرَّضَ لَكَ فِی هَذَا اللَّيْلِ الْمُتَعَرِّضُونَ و ....
□۱۲- بعد از هر دو ركعت از نماز شب و شفع و بعد از دعاهاى وتر دعايى كه شيخ طوسى و سيّد ابن طاووس روايت كردهاند بخواند.
□۱۳- سجدهها و دعاهای روایت شده از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم، از جمله آنکه در سجده چنين مىفرمود:
□سَجَدَ لَكَ سَوَادِي وَ خَيَالِي وَ آمَنَ بِكَ فُؤَادِي هَذِهِ يَدَايَ وَ مَا جَنَيْتُهُ عَلَى نَفْسِي يَا عَظِيمُ [عَظِيما] تُرْجَى [يُرْجَی] لِكُلِّ عَظِيمٍ اغْفِرْ لِيَ الْعَظِيمَ فَإِنَّهُ لا يَغْفِرُ الذَّنْبَ الْعَظِيمَ إِلّا الرَّبُّ الْعَظِيمُ
□سپس سر مبارک خويش را از سجده برداشته و دوباره به سجده برگشته و فرمود:
□أَعُوذُ بِنُورِ وَجْهِكَ الَّذِي أَضَاءَتْ لَهُ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرَضُونَ وَ انْكَشَفَتْ لَهُ الظُّلُمَاتُ وَ صَلَحَ عَلَيْهِ أَمْرُ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ مِنْ فُجْأَةِ نَقِمَتِكَ وَ مِنْ تَحْوِيلِ عَافِيَتِكَ وَ مِنْ زَوَالِ نِعْمَتِكَ اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي قَلْباً تَقِيّاً نَقِيّاً وَ مِنَ الشِّرْكِ بَرِيئا لا كَافِراً وَ لا شَقِيّاً
سپس دو طرف صورت خود را بر خاك نهاده و فرمود:
●عَفَّرْتُ وَجْهِی فِي التُّرَابِ وَ حُقَّ لِی أَنْ أَسْجُدَ لَكَ
□۱۴- نماز جناب جعفر طيّار
□۱۵- چهار ركعت نماز که از امام باقر و امام صادق علیهماالسّلام روایت شده و در هر ركعت:
●سوره «حمد» یک مرتبه
●سوره «توحيد» صد مرتبه
#و_چون_فارغ_شدى_بگو:
●اللَّهُمَّ إِنِّی إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذَابِكَ خَائِفٌ مُسْتَجِيرٌ اللَّهُمَّ لا تُبَدِّلْ اسْمِي وَ لا تُغَيِّرْ جِسْمِي وَ لا تَجْهَدْ بَلائِي وَ لا تُشْمِتْ بِي أَعْدَائِي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عِقَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ جَلَّ ثَنَاؤُكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ مَا يَقُولُ الْقَائِلُونَ
□برای مطالعۀ کامل دعاها و شرح بیشتر به مفاتیح الجنان مراجعه شود.
#مراقبات_ماه_شعبان
@mohamad_hosein_tabatabaei
#بقیةالله
قسمت(۱)
□حضرت مهدی علیه السلام بقیة الله است. وقتی ایشان ظهور کند، خود را به عنوان حجة الله و بقیة الله معرفی میکند. وقتی اصحاب ایشان در مکه آن حضرت را میبینند، میگویند: «السلام علیک یا بقیة الله في ارضه.» بقیة یعنی باقی مانده. او باقی ماندهی الله است. در روایت است که شیعیان آخرالزمان در بالاترین معرفت نسبت به امام زمان هستند چرا که او را بقیةالله خطاب میکنند، این مطلب نشان میدهد که این لقب حضرت بسیار لقب مهمی است. این آیهی قرآن نیز خیلی لطیف است که «بَقِيَّةُ اللَّهِ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ». این قسمت از آیه در داستان حضرت شعیب نازل شده است.
□جناب ابن عربی میگوید که مسمای رزق الله در بارهی مؤمنان جز بقیةالله نیست. عجب سخنی! این سخن را فقط کسی میتواند بگوید که خداوند قلب او را به نور ولایت روشن کرده باشد که چنین تأویل و تفسیر بسیار عرشی از بقیة الله ارائه بدهد. بقيةالله مسمای رزق الله است. امام زمان کسی است که «بِبَقَائِهِ بَقِیَتِ الدُّنْیَا وَ بِیُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَى وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاء...» ایشان گفته است که هر رزقی که در عالم کون است از ناحیه مقدسهی ایشان است. چطور بگویم این جناب ابن عربی سنی است؟! کدام شیعه در مورد بقيةالله چنین مطلبی دارد؟! رذیله و معصیت معروف قوم شعیب این بود که کمفروشی میکردند و تلاش میکردند که با کمفروشی سود کنند. کم فروشی فقط در وزن و مقدار نیست، در همه چیز ممکن است کمفروشی اتفاق بیفتد. یکی از بلیاتی که خدا بر کمفروش نازل میکند این است که از امام زمان ارواحنا فداه دور میافتد. نمیتواند به ایشان برسد. خدا در قرآن خطاب به کمفروشان میفرماید که چرا کمفروشی میکنید؟! بَقِيَّةُ اللَّهِ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِين! این آیات یعنی چه؟ یعنی داری از بقیةالله دور میشوی، به سمت او برو!
□وقتی شما تجارتی میکنی در پی سود هستی و سود حلال هم هست؛ البته در گذشتههای دور اصلا بحث سود در میان نبود و مردم مازاد تولید خودشان را در قبال چیزی که به آن نیاز داشتند تهاتر میکردند ولی کمکم بحث معاملات و سود مطرح شد و شرع نیز مبحث سود را پذیرفت. حق متعال میفرماید سودی کن که مشروع باشد منتها قوم شعیب کمفروشی میکردند و به سود مشروع قانع نبودند. جناب شعیب به اینان میگفت آنچه خدا برای شما باقی گذاشته برای شما بهتر است از آنچه که خود شما به دنبال آنید، قانع باشید و به آن سودی که خدا برای شما مقدر کرده است راضی شوید. شخصی به محضر امام صادق علیه السلام آمد، سرمایهای از ایشان گرفت و به قصد تجارت خارج شد. در حالی که سود کلانی کرده بود بازگشت و دو برابر سرمایه را به حضرت داد. حضرت پرسید که چطور اینگونه سود کردی؟ آن شخص گفت که وقتی عازم فلان دیار بودیم، در راه با خبر شدیم که متاعی که ما داریم در آن خطه نایاب شده است لذا تصمیم گرفتیم که کالای خود را به کمتر از دو برابر قیمت نفروشیم. حضرت ناراحت شد، اصل پول را برداشت و سود را بازگرداند و به او تشر زد؛ چه خبر است؟! این چه کاری است که کردی؟! اینهمه سود کردی به بهای چه چیزی؟! به بهای گران فروشی بر مسلمین؟!
#ح_م
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
● آيات6 - 1،سوره آل عمران، قسمت اول ، بخش اول سوره آل عمران در مدينه نازل شده ، و مشتمل است بر د
● آيات6 - 1،سوره آل عمران، قسمت اول ، بخش اول
● اشاره به آهنگ كلى سوره مباركه آل عمران و زمان و موقعيت نزول آن2⃣
اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ
بحث پيرامون اين آيه ، در تفسير آيه الكرسى گذشت ، و حاصل بحث در آنجا اين شد كه اين آيه مى خواهد بفهماند كه قيام خداى تعالى به ايجاد و تدبیر عالم قیامى اتم است . پس نظام موجودات از هر جهت تحت قيمومت خداى تعالى است ، هم نظامى كه در اعيان آنها است ، و هم نظامى كه در آثار آنها برقرار است آن هم نه تنها قيمومت در تاءثير، نظير قيمومتى كه اسباب طبيعى فاقد شعور در مسببات دارند، بلكه قيمومتى با حيات كه مستلزم علم و قدرت است .
پس علم الهى نافذ در همه زواياى عالم است ، و هيچ چيز از عالم براى خدا پنهان نيست . قدرت او هم بر همه عالم مسلط است ، در هيچ گوشه عالم چيزى واقع نمى شود مگر آنچه او وقوعش را خواسته ، و اذن داده باشد.
و به همين جهت دنبال اين جمله بعد از دو آيه فرموده : ((ان اللّه لا يخفى عليه شى ء فى الارض و لا فى السماء، هو الذى يصوركم فى الارحام كيف يشاء...)).
و با در نظر گرفتن اينكه شش آيه اول سوره ، جنبه دورنما براى اين سوره دارد، و آنچه در اين سوره به تفصيل آمده در اين شش آيه به اجمال آمده - و با در نظر گرفتن غرض سوره كه قبلا گفتيم - مى فهميم كه : آيه مورد بحث ، مطالب شش آيه بلكه سراسر سوره را با بيانى كلى آغاز مى كند، بيانى كه غرض سوره ، از همان استنتاج مى شود، همچنان كه از دو آيه اخير يعنى آيه : ((ان اللّه لا يخفى عليه ...)) و آيه ((هوالذى يصوركم ...)) استنتاج مى شود.
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 6
بنابراين از اين شش آيه ، آن قسمتى كه دورنماى سوره است دو آيه وسط است كه مى فرمايد: ((نزل عليك الكتاب - تا جمله - عزيز ذو انتقام )).
و بنابراين برگشت معناى آيه به اين مى شود كه فرموده باشد بر مؤمنين واجب است متذكر شوند به اينكه آن خدايى كه به وى ايمان آورده اند، خدايى است واحد در الوهيت . و قائم برخلقت و تدبير عالم ، آن هم قيامى با حيات ، پس او هرگز در ملكش مغلوب نمى شود، و چيزى بدون مشيت و اذن او واقع نمى شود.
مؤمنين وقتى متذكر اين معانى بشوند آن وقت يقين مى كنند كه هم او اين كتاب را كه هادى به سوى حق و فارق و مميز ميان حق و باطل است نازل كرده ، و نيز مى فهمند كه خداى تعالى در فرستادن اين كتاب و هدايت خلق به سوى حق و جدا سازى حق از باطل همان روشى را جارى ساخته كه در عالم اسباب و ظرف اختيار جارى ساخته است .
پس هركس به اختيار خود ايمان آورد به پاداش عمل خود مى رسد، و هركس هم كفر بورزد او نيز به كيفر رفتار خود خواهد رسيد، براى اينكه خداى سبحان ، عزيز و داراى انتقام است .
اما عزيز است : براى اينكه او خدايى است كه هيچ معبودى و حاكمى جز او نيست ، تا در اين جهات حكمى براند، و خدا را در حكمش مقهور خود سازد.
و اما اينكه داراى انتقام است : براى اينكه ، اولا امور بندگان بر او پوشيده نيست ، و ثانيا هيچ مخلوقى نمى تواند در عمل خود و كفرش از تحت اراده و مشيت او خارج شود.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#رحمت_واسعه قسمت 4⃣ □ماه رجب ماه ریزش رحمت حق متعال است، رحمت حق متعال بر همه به یک اندازه میبا
#رحمت_واسعه
قسمت 5⃣
□وقتی امیرالمؤمنین علیه السلام ضربت خورده بودند و در بستر بودند، به امام حسن علیه السلام فرمودند که حسن جان، به همهی این افرادی که اینجا هستند بگو که بروند. امام حسن همه را روانه کرد. پس از دقایقی دیدند که از پشت در صدای گریه میآید. امیرالمؤمنین فرمود که حسن جان، ببینید چه کسی پشت در است؟ ایشان رفت و دید که اصبغ ابن نباته پشت در نشسته است. او حقیقتا از رندهای روزگار بوده، موارد بسیار زیبایی پیرامون او در روایات نقل کردهاند. امام حسن علیه السلام فرمود که اصبغ، مگر مولا نفرمود که همگی بروید، چرا اینجایی؟ اصبغ گفت پای رفتن ندارم... کجا بروم؟ به کدامین در رو کنم؟
○این در است و دگر دوم در نیست
○این ره است و دگر دوم ره نیست
○نمیروم ز دیار شما به کشور دیگر
○برون کنیدم از این در درآیم از در دیگر
□اینجا دیگر ریشه است. رند باشید... رحمت الهی شعبه شعبه شده است، به خود رحمت چنگ بزنید. شعب او نیز خوب است اما به خود رحمت چنگ بزنید. امام حسین علیه السلام شعبهی رحمت نیست بلکه رحمت الله الواسعه است. او اصل رحمت است. سفرهی اعمال پهن شده است اما بهتر نیست انسان همان اول کار به اصل چنگ بزند؟ در این حالت سیر انسان خیلی سریعتر است. «کُلُّنا سُفُن النجاة و سَفینَة جَدّی الحُسَین أوسَع و في لُجَج البِحارُ أسرَع»، چون که صد آمد نود هم پیش ماست...
□وقتی دلت را به ولایت اهلبیت علیهم السلام متصل کردی نماز هم داری، استغفارها را هم داری. از قضا همین اعمال بعضا حجاب راه میشوند. بعضی مواقع روزه به جای اینکه نفس را کنترل کند هوای نفس را قوی تر میکند. روایت است که وقتی روزهی مستحب گرفتی اگر کسی به شما خوردنی تعارف کرد روزه را باز کنید اما شخص باز نمیکند! میخواهد حتما یک جوری این روزهاش را به غروب برساند، اینجا نفس است که دارد جولان میدهد، خدا نیست. بخور آقا... اینجا خوردن از روزه گرفتن افضل است. بعضی مواقع وقتی شما به نمازی طولانی مثل نماز جعفر طیار میایستی، ممکن است بگویی من آنم که رستم بود پهلوان! من این نماز را خواندم! من توفیق پیدا کردم که این نماز آنچنانی را بخوانم! صدقه و باقی اعمال نیز چنین اند، در همهی این اعمال آفت راه دارد و خوف هوای نفس میرود اما تنها جایی که آفت نیست در اصل رحمت است چرا که شعبهی رحمت ضد نیز دارد. ضد نماز بینمازی است، هر عملی ضدی دارد. آقا شیطان خیلی قوی است! یکی از اساتید بنده میفرمود که بر علامهی میرجهانی وارد شدم و دیدم که حال ایشان خیلی منقلب و به هم ریخته است و گریه میکند. از دلیل این حالشان پرسیدم. ایشان گفت من حدیثی دیدم که پیش از این ندیده بودم. پرسیدم آن حدیث چیست؟ گفت در حدیث دیدم که میفرماید حق متعال همان قدرتی را که به امیرالمؤمنین برای هدایت داده، همان قدرت را به شیطان برای اضلال داده... شیطان بعضی موقع ها با همین نماز و روزه و استغفر الله گفتن ها و همین مفاتیح الجنان سراغ من و شما میآید. راه خلاصی از او چیست؟ تنها راهش این است که من و شما به اصل رحمت الله الواسعه بچسبیم. آنجا آفت راه ندارد. «حُبّ عليٌّ حَسَنَةٌ لا تَضُرُّ مَعَها سَيِّئَة»، آنجا شیطان راه ندارد. کسی اگر به اصل رحمت بچسبد نجات مییابد.
□حال سوال این است که چطور به اصل رحمت متصل شویم؟ دلت را عاشق حسین کن... این محبت را روز به روز قوی تر کن. این حضور را در درون خودت تقویت کن. وقتی دل همیشه با علی و اولاد علی است، وقتی دل همیشه نزد صاحب خودش است، او نماز هم که نمیخواند برای او نماز مینویسند. برای او بدون روزه گرفتن روزه مینویسند. همه اعمال را برای او مینویسند هرچند چنین شخصی در مرتبهی ظاهر و شریعت مبادی احکام الهیه نیز هست و مؤدب به آداب ظاهری است. نماز هم میخواند اما نماز او نیز برای امیرالمؤمنین است...
○والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته○
#ح_م
□○فضیلت و اعمال شب نيمۀ شعبان○□
🍀این شب، شب بسيار مباركى است.
از امام صادق عليه السّلام روایت شده است كه از امام محمّد باقر علیه السّلام فضيلت شب نيمۀ شعبان سؤال شد، فرمودند:
🍀آن شب، بعد از شب قدر با فضيلتترین شبهای سال است. در این شب، خداوند به بندگانش فضل خود را عطا مىفرماید و به كرم خویش، آنان را مىآمرزد. در این شب، برای تقرّب به خداوند سعى و كوشش نمایيد! زیرا این شب، شبى است که خداوند به ذات مقدّس خود قسم یاد کرده است كه نيازمندی را دست خالى برنگرداند، مادامى كه معصيت و گناهى را نخواهد و شبى است كه خدای متعال آن را برای ما اهلالبيت (عليهم السّلام) قرار داد، آنگونه که شب قدر را برای پیامبر ما قرار داد. پس در دعا و ثنای الهی در این شب کوشش کنید.
🍀از جمله برکات این شب این است كه ولادت باسعادت منجى عالم بشریّت، مهدی موعود، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف در سحر این شب در سال ۲۵۵ هجری قمری در «سرِّ من رای» واقع شد و بر شرافت این شب افزود ....
□○استاد مهدی طیّب○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○مراقبات خاصّ شب نیمه شعبان○□
□۱- دعای بعد از نماز مغرب
« برای محافظت در برابر وبا، طاعون و مرگ ناگهانی »
□هر كس در شب نيمۀ شعبان ۲۱ مرتبه اين دعا را مابين نماز مغرب و عشاء، قبل از آنكه سخنی بگويد بخواند، تا شب نيمۀ شعبان سال بعد به فرمان خدا، هيچ مكروهی به او نرسد و اگر عمر او تمام شده باشد، خداوند عمر دوباره به او كرامت فرمايد.
□بســــــــمِ اللهِ الـرَّحـمنِ الــرَّحیــمِ□
اَللّهُمَّ اِنَّکَ عَلیمٌ حَلیمٌ ذوُ اَناةٍ وَلا طاقَةَ لَنا بِحُکمِکَ
یَااللهُ یَااللهُ یَااللهُ، اَلاَمَانُ اَلاَمَانُ اَلاَمَانُ مِنَ الطّاعونِ وَالوَبَاءِ وَمَوتِ الفُجاةِ وَ سُوءِالقَضَاءِ وَ شَمَاتَةِالأعداءِ
رَبَّنَا اکشِف عَنَّا العَذَابَ إنَّا موُقِنوُن إنَّا موُمِنوُن، بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الرّاحِمینَ
□به نام خداوند بخشندۀ مهربان□
خداوندا! همانا که تو آگاه، شکیبا، بردبار و دیر موأخذه کن هستی و ما تحمل حکم تو را نداریم.
خداوندا، خداوندا، خداوندا، به تو پناه میبرم، پناه، پناه، از بلای طاعون و وبا، مرگ ناگهانی، پیشامد و سرنوشت ناگوار، سرزنش و دشمنی دشمنان.
پروردگارا! هر نوع گرفتاری را از ما دور ساز، به راستی که ما به تو ایمان و یقین داریم. به مهربانیت، ای مهربانترین مهربانان.
□لازم به ذکر است که در زمان پیامبر و ائمه علیهم السّلام، از هر بیماری مسری و فراگیری به طاعون و وبا تعبیر میشد. لذا بیماری ناشی از ویروس کرونا نیز از مصادیق این دعا میباشد.
□○عنوان الکلام، محمّد باقر فشارکی
تحفه الرضویه، محمّد رضی رضوی○□
□۲- قرائت سه بار سوره یس
□هر كس در شب نيمۀ شعبان سه مرتبه سوره ياسين را بخواند،
○مرتبه اوّل به نيّت «طول عمر»
○مرتبه دوّم به نيّت «توانگری»
○مرتبه سوّم به نيّت «دفع بليّات»
□و پس از تمام كردن سوره در هر مرتبه دعای زير را با تضرّع بخواند:
□بسم الله الرحمن الرحيم□
اللهم يا ذَالمنِّ لا يُمَنُّ عليك يا ذالطَّولِ لا اله الا انت، انت ظهرُ اللاجين و جارُ المستجيرين و امان الخائفين اِن كُنتُ شقيّاً محروماً مُقْتِراً فی الرزق، فامحُ في امِّ الكتاب شِقاوَتی و حِرمانی و اِقتارِ رِزقی و اثبتنی عِندك مَرزوقاً مُوَفَّقاً للخيراتِ، فانك قُلتَ فی كتابكَ المنزل يمحواللهُ ما يشاءُ و عندهُ امُّ الكتابِ.
□در آن سال از آفات و فقر در امان میماند و عمر او طولانی میگردد.
□۳- ده رکعت نماز بعد از نیمه شب
□شیخ طوسی در «مصباح المتهجّد» و شیخ صدوق با سند دیگر از امام حسن علیه السّلام روایت میکنند که از جمله اعمالی که در شب نیمۀ شعبان رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند بجای آورده شود این است که:
□بعد از نیمه شب ده رکعت نماز، هر دو رکعت به یک سلام بخواند و در هر رکعت :
○سوره «حمد» یک مرتبه
○سوره «توحید» ده مرتبه
#سپس_به_سجده_رود_و_بگوید:
□اللَّهُمَّ لَکَ سَجَدَ سَوَادِی وَ خَيَالِی وَ بَيَاضِی يَا عَظِيمَ كُلِّ عَظِيمٍ اِغْفِرْ لِی ذَنْبِیَ اَلْعَظِيمَ فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُهُ غَيْرُکَ يَا عَظِيم
□بار پروردگارا! سجده کرد برای تو سیاهی من و خیال من و سفیدی من، ای بزرگِ هر بزرگی! بیامرز بر من گناه مرا که بزرگ است، چون نمیآمرزد آنرا غیر از تو.
#و_سپس_رسول_خدا_فرمودند:
□کسی که این عمل را بجای آورد هفتاد و دو هزار گناه از دیوان گناهانش محو میشود و به اندازۀ آن در دیوان طاعاتش نوشته میشود و خدا از پدر و مادرش هفتاد هزار گناه میآمرزد.
#مراقبات_ماه_شعبان
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#بقیةالله قسمت(۱) □حضرت مهدی علیه السلام بقیة الله است. وقتی ایشان ظهور کند، خود را به عنوان حجة
#بقیةالله
قسمت(۲)
□بقیةالله کیست؟ آن کسی است که به شما سود الهی میرساند و در عالم تنها کسی که به من و شما سود میرساند امام است. جز امام کسی به من و شما سود نمیرساند؛ «وَ بِیَدِکَ لا بِیَدِ غَیْرِکَ زِیَادَتِی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضَرِّی». هر موجودی که به من و شما سود برساند و باعث ازدیاد ما بشود میشود بقیةالله. آیا سود فقط در کالا و پول و اینهاست؟ خیر، «لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ» بیایید در پی سود بالاتر و بهتری برویم، به سراغ تجارتی برویم که به تعبیر قرآن ما را از عذاب جهنم نجات بدهد؛ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَىٰ تِجَارَةٍ تُنجِيكُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ؟» (صف/۱۰) این تجارت چیست؟ «تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ». در این تجارت سود هست...
□شخص میگوید من به دنبال رزق هستم، میخواهم رزقم زیاد شود، جناب محی الدین میگوید بقیةالله کسی است که در عالم کون به هر کسی رزقش را میدهد. این رزق چیست؟ وجود تو، هستی تو و کمالاتی که از قبل این نعمت وجود بالقوه در ضمیر تو است و باید بالفعلش بکنی... این که نطفه بودی و الان انسان کامل و بالغی شدی! فهم تو بالاتر رفته، رشد معرفتی و عقلی کردهای! شعور داری! این کمالات اول و ثانی همه مربوط به بقیة الله است. هر موجودی که برای شما چنین سودی رقم بزند، سودی که فناناپذیر است، این شخص بقیةالله است. سودی که فنا شود سود است؟ اگر فانی و هالک شد که دیگر سود نیست! شما اکنون تجارتی میکنی. سود میکنی و فردا این سود از دستت خارج میشود. این که نشد سود! ضرر کردی، لذا ویژگی اصلی سود ثباتش است. کدام تجارت است که فنا در آن راه ندارد و ماندگاری ابدی دارد؟ این است که فرمود:
○رو سوی ما کن که به سوی تو رو کنیم
○کز غیر ما به سوی تو رو آورد بلا
□باید خروج از عادت داشته باشیم، باید این لغات را طور دیگری هم معنی کنیم. شخصی خدمت امام صادق علیه السلام رسید. قصد سفری کاری داشت و میخواست تجارتی کند لذا از حضرت خواست که برای او استخارهای بزند. حضرت استخاره زدند و بد آمد. آن شخص گوش نداد و رفت و تجارتی کرد و از قضا سود کلانی نصیب او شد. از بد آمدن استخاره حضرت تعجب کرد... به مدینه بازگشت و با خودش گفت امام صادق علیه السلام برای من استخاره زد و بد آمد اما من که خیلی سود خوبی کردم، خیلی سفر خوبی بود! چقدر حساب های بانکی پری دارم! چقدر بد است که بعضیها صبح تا شبشان فقط به فکر افزودن به حساب های بانکی خودشان هستند. واقعا چندش آور نیست که تمام وقت پربهای خود را صرف دنیا کنیم؟! عمر گرانمایه در چه چیزی صرف شد آه..... آن شخص به محضر امام رفت و عرض کرد: یابن رسول الله! یادتان هست چندی قبل خدمت شما رسیدم، برایم استخاره کردید و بد آمد، استخاره ام برای سفر تجارت بود، به سفر رفتم، سود فراوانی بردم و به من خوش گذشت! امام صادق علیه السلام تبسّمی کرد و به او فرمود: در سفری که رفتی یادت هست در فلان منزل خسته بودی، نماز مغرب و عشا را خواندی، شام خوردی و خوابیدی و زمانی بیدار شدی که آفتاب طلوع کرده و نماز صبح تو قضا شده بود؟ عرض کرد: بله، ای فرزند رسول خدا... حضرت فرمود: اگر خدا، دنیا و آنچه را که در دنیاست به تو داده بود جبران آن خسارت نمیشد! سبحان الله! تا سود را چه معنا کنیم... برج روی برج و پول روی پول گذاشتن سود است؟ اینها نه تنها سود نیست بلکه زیان و وزر و وبال است. قرآن میفرماید: «الَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ، يَوْمَ يُحْمَىٰ عَلَيْهَا فِي نَارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوَىٰ بِهَا جِبَاهُهُمْ وَجُنُوبُهُمْ وَظُهُورُهُمْ هَٰذَا مَا كَنَزْتُمْ لِأَنفُسِكُمْ فَذُوقُوا مَا كُنتُمْ تَكْنِزُونَ» ؛این سکههای طلا و نقره را که در راه خدا انفاق نکردید داغ میکنیم و به پیشانی و پهلوی شما میزنیم. ملکوت سودهای اینچنینی در نفس انسان آتشی جهنم است لذا میگوید این آتش جهنم بود که برای نفستان جمع کردید...
#ح_م
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی □از این توصیه ها معلوم می شود که شخص در مرتبه ای نیست که ب
#استادصمدی_آملی
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
□درباره ی بعضی از ائمه هم مثل امام صادق علیه السلام که گفته شده، (احیانا) یکی از همسرانشان از آقا طلاق گرفته اند، معلوم نیست به علت عبادت آقا بوده باشد، شاید بر اساس یک اختلاف سلیقه ی که پیدا کرد، از آقا جدا شده است(۱۳)
@mohamad_hosein_tabatabaei
□شام روز چهاردهم شعبان، یعنی شب نیمهی ماه شعبان، شب بسیار عظیم القدری است. این شب در عظمت، پهلو به پهلوی لیالی قدر میزند. به موجب روایاتی که از معصومین علیهمالسّلام رسیده است، جزئیات مقدّرات عالم در #شب_نیمه_شعبان رقم میخورد. کلّیات مقدّرات در لیلة القدر و جزئیّاتش در شب نیمهی شعبان تعیین میشود.
□شب نیمهی شعبان برجستگی و امتیازی نیز نسبت به #لیله_القدر دارد و آن این است که لیلة القدر ناشناخته است و معلوم نیست کدام شب است. محتمل است شب نوزدهم، شب بیست و یکم، و با احتمال بیشتر، شب بیست و سوّم ماه مبارک رمضان باشد؛ ولی همهی شبهای سال احتمال لیلة القدر بودن دارد. این در جنبهی آفاقی است.
□در جنبهی انفسی که روشن است؛ هر کس در سیر خود در مقطعی به لیلة القدر سیر باطنی خود میرسد و بعد از آن یوم القیامهی او برپا میشود و زمان آن برای هر کس متفاوت است. امّا شب نیمهی شعبان، شب مشخصّی است و مثل #لیله_القدر در بین شبهای سال گم نیست؛ لذا اهل مراقبه این شب را بسیار غنیمت میدانند.
□شب بسیار بزرگی است. احیاء این شب و به عبادت و مناجات با خدای متعال پرداختنِ در آن، ارج و اجر بسیار عظیمی دارد. دعاهای خاصّ، سجدههای خاصّ، نمازهای خاصّ و اعمال ویژهیی برای این شب از سوی معصومین صلواتاللهعلیهماجمعین وارد شده است که برخی از آنها در کتاب «مفاتیح الجنان» که در دسترس همهی عزیزان است؛ درج شده است. انشاءالله از این شب و از اعمال برجستهی آن، نهایت بهره را ببریم. در شب نیمهی شعبان که دعا به اجابت بسیار نزدیک است؛ شایسته است در رأس دعاهای ما، طلب #فرج و ظهور امام عصر ارواحنافداه باشد که فرج آن حضرت مبدأ همهی فتوحات و سعادات و همهی فرجهاست. میلاد امام عصر ارواحنافداه در سحرگاه نیمهی شعبان، نزدیکیهای صبح، بر شرافت شب نیمهی شعبان میافزاید.
□○استاد مهدی طيب _ جلسه ٨ تير ٩١○□
#ماه_شعبان
#نيمه_شعبان
○ای مــدنی برقع و مکی نـقـــاب
○ســایه نشین چند بود آفـتـــاب
○منتــظران را بـه لــب آمـد نفس
○ای ز تــو فریــاد به فـریــاد رس
□میلاد سراسر نور و سرور قطب عالم امکان، حضرت صاحب الزمان، مولانا حجة بن الحسن المهدی ارواحنا لتراب مقدمه الفداء مبارک و فرخنده باد
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#بقیةالله قسمت(۲) □بقیةالله کیست؟ آن کسی است که به شما سود الهی میرساند و در عالم تنها کسی که به م
#بقیةالله
قسمت(۳)
□بقیةالله کسی است که بِیُمنِهِ رُزِقَ الوَری، یعنی بودن ما به واسطهی بقیةالله است؛ کسی است که به ما هم رزق وجود میدهد و هم کمال وجود را یعنی من و شما را رشد میدهد و در مسیر استکمال نفس ناطقه انسانی قرار میدهد و ممد همت های ما میشود. او هم رحمت رحمانیه است و هم رحمت رحیمیه، این رزق وجود و کمال وجود است که خیلی اهمیت دارد ورنه سایر فروع رزق در راستای تحقق این رزق وجود و استکمال نفس است. رزق وجود را به ایجادش عطا فرموده است، برای اخذ رزق کمال وجود باید اتصال پیدا کنیم به بقیةالله. وقتی میگویی السلام علیک یا بقیةالله فی ارضه یعنی آقا جان من از شما سود میخواهم. سود گرفتن از شما این است که به شما وصل شوم و دور از شما نباشم و فیض و عنایت خاصه از آن ناحیه مقدسه بر وجود من سرازیر شود. با این نگاه کل ماسوی الله، مرزوق بقیةالله است چرا که امام زمان رزاق مخلوقات است و مخلوقات، ظهورِ امام زمان هستند. ما مرزوق او هستیم، او ولی نعمت ما است، بقیة الله فی ارض امکان است و همهی ممکنات طالب رزق از او هستند.
□پس سر بر آستان آن یگانهی دوران و عزیز کشور وجودمان بگذاریم و به تضرع و لابه بگوییم:
○نمی روم ز کشور شما به کشور دیگر
○برون کنید از این در درآیم از در دیگر
□اگر به حکمت جلالیه اش دیدی در نگشود یا از در براند زود ناامید نشو که همیشه جمال و نوازش بعد از جلال و قهر است چون اقتضای بسط، قبض است و اقتضای ملاقات، طهارت. پس او به جلالش پاکت میکند تا جمالش را بنماید در اینصورت بر در او باش و به ابتهال و رغبت بگو:
○گرم تو در نگشایی کجا توانم رفت
○به راستان که بمیرم بر آستان ای دوست
□اگر باز دیدی دری باز نشد به صاحب خانه از پشت در بگو: اگرم در نگشایید من مردن پشت این در را برگزیدهام که جایی خوشتر از اینجا برای من نیست، مگر من کم از سگان هستم که به وفا شهرهاند و به پاره نان و کهنه استخوانی که از اربابشان گرفتهاند او را رها نمیکنند، پس من که حیات و قوام خود را از شما گرفتهام چگونه پشت این در را به بهانه نگشودن آن رها کنم و به سراغ اغیار بروم؟ من که میدانم کسی که پشت در خانه شما راهش دهند در واقع به درونش هم راه داده اند که این خانه درون و برونش همه نور است و اگر به حکمتی در را نگشایند به حکمتی دیگر پشت در نوازشها میکنند:
○بود که پیش تو میرم اگر مجال بود
○و گر نه بر سر کویت به آرزومندی
○دری به روی من ای یار مهربان بگشای
○که هیچ کس نگشاید اگر تو در بندی
□و اگر باز دیدی صدایی از پشت درنیامد بگو: يَا أَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ وَجِئْنَا بِبِضَاعَةٍ مُّزْجَاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَتَصَدَّقْ عَلَيْنَا... شما بقیة الله هستی و من فقیر و علیل و سائل! مرا به بقیة اللهى ات از در مران و رزقم ده که امر الهی است که وَأَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ...
□حتما در میگشاید چون هرچه هست از قامت ناساز بی اندام ماست وگرنه ایشان کریم و از خاندان کرم هستند، چه کسی او را خواند و پاسخ نشنید؟ عیب از ماست که صدایش نمیکنیم... به خودمان نگاه کنیم ببینیم امروز یادی از او کردیم؟ برای فراق او قطرهای اشک از چشمانمان جاری شد؟ سلامی به او دادیم؟ برای تعجیل در فرجش دعا کردیم؟ برای سلامتی او صدقه دادیم؟ فرمود اگر شیعیان ما به اندازهی عطش و اشتیاقشان به یک لیوان آب به ما فکر میکردند ما ظهور میکردیم، چقدر آقای ما غریب است... او به ما رزق وجود داده، یعنی تو خودت مال او هستی، مال و اموالت مال اوست، لکن اصلا کاری با امام زمان نداریم... هرچه هستیم و هرکه هستیم حداقل ناشکر نباشیم، هرچه هستیم بر ولی نعمت خود یاغی نباشیم، حداقل روزی یکی دو دقیقه وقت بگذاریم و بگوییم آقا جان ما یاغی نیستیم. ما میدانیم هرچه هست از شماست، ما میدانیم که شما ارباب و مالک ما هستید و ما بندگان شما هستیم...
#ح_م
□●برشی از یک کتاب
#وای_به_ما_و_سیاست_ما●□
□جنگ #فقر_و_غنا□
□خدا نیاورد آن روزی را که #سیاست ما و سیاست #مسئولین کشور ما ، #پشت_کردن به دفاع از محرومین ، و رو آوردن به حمایت از سرمایه دارها گردد ؛ و اغنیا و ثروتمندان از اعتبار بیشتری برخوردار باشند ؟!
معاذالله ، که این با سیره و روش انبیا و امیرالمومنین ، و ائمه معصومین (علیهم السلام) سازگار نیست .
□●صحیفه امام ، جلد ۲۰ ، ص ۳۴۱●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی○□
□نمیدانید در آینده دنیا چه میشود. یک نفر نمیماند که امام حسین علیه السّلام را دوست نداشته باشد. از پنجاه سال پیش شروع شد و وقتی به بچّههای شما برسد، نمیدانید چه میشود. چون قرآن مال کافّهی ناس و همهی بشر است، خورشید قرآن که آمد، همهی عالم را زیر سایهی خود گرفت. ولو بعضی بگویند ما مسیحی یا یهودی یا هستیم، قرآن اعتنا نمیکند و میگوید تو مال منی. خوش به حال شما که اقرار دارید و خودتان با میل و رغبت، این شراب را مینوشید، آنها را هم به زور به حلقشان میریزند. عنقریب صدا بلند میشود. امام صادق علیه السّلام فرمود: یُصلِحُ اللهُ اَمرَهُ فى لَیلَةٍ: خداوند امر ولیاش را در یک شب اصلاح میکند. وسایلش هم امروز هست؛ تلفن، تلکس، رادیو، تلویزیون، ماهواره و . زمین یک مرتبه پاک میشود. همهی خلق خسته شدهاند و شب و روز عقب صلح و نجات میگردند و به محض اینکه اعلام شد، همه زود قبول میکنند. وقتی مضطر شدند، زود قبول میکنند.
□○مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○روز نيمۀ شعبان○□
□روز ولادت باسعادت امام دوازدهم حضرت مهدی حجّة بن الحسن صاحب الزمان عجّل الله تعالى فرجه الشّریف است.
□بسيار شایسته است كه شيعيان، در شب و روز نيمۀ شعبان، با تشكيل محافل و مجالس و برپایى سخنرانىها، دربارۀ عظمت این روز و وجود مقدّس امام زمان عليه السلام و شرایط انتظار آن حضرت و دعا برای تعجيل در ظهورش و دفع شبهات دشمنان و ناآگاهان، آن را گرامى بدارند، ولى در همۀ این موارد از كارهای نامناسب وخلاف شرع بپرهيزند و عبادت را با گناه آلوده نسازند.
□البتّه زیارت آن حضرت در این روز با استفاده از زیارات معتبر بسيار مناسب است.
#مراقبات_ماه_شعبان
@mohamad_hosein_tabatabaei
#نکته_ناب
□برای اثبات لزوم وجود انسان کامل و امام در تمام ادوار، برهانهای بسیاری مطرح شده است. مثلا در علم کلام از قاعدهی لطف سخن به میان آمده است. قاعدهی لطف این است که اگر پذیرفتیم که نظام هستی خدایی دارد، این خدا میبایست ما را در مسیر کمالات الهی و تحقق حقیقت انسانیت یاری کند. ما از دیگر مخلوقات متمایزیم و خدا فقط به ما اختیار داده است؛ به واسطهی این اختیار میتوانیم به کمالات بینهایت و یا از طرف دیگر به سمت ظلمت بینهایت صیرورت داشته باشیم، روح انسانی حد یقف در سیر به سمت نور یا ظلمت ندارد اما چون ما انسان هستیم و خدا در ما عقل قرار داده است و انسان خودش به تنهایی این قدرت را ندارد که فقط صرفا بر اساس رسول باطنی (عقل) به آن کمالات لایتناهی الهی برسد لذا بر خدا واجب است که انسانی را بفرستد که راهنمای من و شما باشد و ما را هدایت کند. در این هدایت نیز هیچ گونه جبر و زوری در کار نیست. این انسان مؤید به خداست، خدا او را تأیید کرده و او را رشد داده است تا مانع از حرکت بشریت به سمت ظلمت شود و او را در مسیر فطرت الهی خودش هادی باشد. این یکی از براهین اثبات وجود امام است.
□حال کمی بحث را بالاتر از این بحث کلامی ببریم، دلیل جعل امام چیست؟ دلیل جعل امام، بحث بسیار مهم توحید است. اصلا توحید دانسته نمیشود مگر به شناخت امام. این بحث بسیار مهم است. وحدت وجودی که عارف (نه فیلسوف) آن را مطرح میکند، دانسته نمیشود مگر به شناخت امام. اصلا وحدت وجود عارف مبتنی بر فهم حقیقت امام است که از او به نَفَس رحمانی تعبیر میشود. چون موجودات ظهور و بروز نفس رحمانی هستند و ایجاد بواسطهی این حقیقت از مرتبهی اسماء الله تا عالم جسمانی تحقق پیدا میکند لذا برخی وحدت شخصی وجود عرفانی را وحدت سریانی نامیده اند. حقیقت امام زمان ظل الله و رق منشوری است که تمام موجودات بالعرض از او موجودند و به همین دلیل اطاعت از امام بر همگان تکوینا و تشریعا واجب است. او کسی است که بر زمان و مکان امامت دارد. او فوق زمان، فوق دهر و فوق سرمد است. اصلا وجود ایشان ازلی و ابدی است. ما پیرامون جسم مبارک ایشان که در جایی در این زمین است سخن نمیگوییم بلکه از حقیقت او بحث میکنیم. او فراتر از زمان است، موضوع زمان نیز بحث بسیار پیچیدهای است. همهی متفکران، فلاسفه و فیزیکدانان هنوز در شناخت ماهیت زمان عاجزند. امام زمان فوق زمان و فوق مکان است و ما توحید را نمیفهمیم مگر به او. شناخت توحید بدون شناخت امام ممتنع است؛ اینگونه نیست که میشود بدون شناخت امام به توحید پی برد ولی دست ما کوتاه باشد، خیر، اصلا نمیشود. عارف میگوید ذات حق متعال به نفس رحمانی در تمام هستی سریان پیدا کرده است و آن نفس رحمانی همان امامی است که باید او را بشناسیم. بحث امام از این رو خیلی مهم است که اصلا حیات و ممات و قیام و قعود ما به اوست. چطور من میتوانم کسی را که حرف زدنم، راه رفتنم، وجودم، رزقم و این هوایی که تنفس میکنم از اوست و این خورشید، این نظام هستی همه و همه به واسطهی او موجودند را نشناسم؟! این خیلی جهل بزرگی است...
#ح_م