کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّـهُمَّ وَفِّقْنی فيهِ لِمُوافَقَةِ الاَْبْرارِ، وَجَنِّ
#شرح_دعاے_روز_شانزدهم
□○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):○□
□«اَللّهُمَّ وَفِّقْنى فیهِ لِمُوافَقَةِ الاْبْرارِ»
خدایا ڪارے ڪن ڪہ من با افراد خوب موافقت ڪنم.
□مثلاً اگر در جایے رأیگیرے است. نگاہ ڪنیم ببینیم چہ ڪسے آدم خوبے است و خدمت خدا میڪند بہ او رأے دهم، نہ بہ آنهایے ڪہ بہ ما قول پست و مقام دادهاند.
□«وَجَنِّبْنى فیهِ مُرافَقَةَ الاْشْرارِ»
خدایا ڪارے ڪن من با بدها رفیق نشوم.
□جوان، با الوات ـ حتے اگر پسر عمویش باشد ـ رفاقت نڪند. حال چون «رحم» است، سلام و احوالپرسے ڪند؛ اما رفاقت نڪند. نمیشود قطع «رحم» ڪرد اما از متدیّنین رفیق انتخاب ڪنید.
□حواریون بہ حضرت مسیح (علیه السلام) گفتند ڪہ ما بہ چہ ڪسانے رفاقت ڪنیم
□حضرت مسیح فرمود:با ۳ نفر،
#اول ڪسے ڪہ نگاہ بہ او تو را بہ یاد خدا بیندازد.
#دوم ڪسے ڪہ حرف میزند علم شما را زیاد میڪند.
#سوم ڪسے ڪہ با عملش رغبت شما بہ آخرت را زیاد ڪنید.
□از امام صادق (علیه السلام) سؤال ڪردند ڪہ آیا اینڪہ نگاہ ڪردن بہ عالم عبادت است، صحت دارد؟
و امام در پاسخ فرمودند ڪہ ڪلیت ندارد. نگاہ ڪردن بہ صورت عالمے عبادت است ڪہ تو را بہ یاد خدا بیندازد.
□حدیث داریم ڪہ پیش هر عالمے ننشینید مگر اینڪہ شما را از چند چیز بہ چند چیز دعوت ڪند؛ از شڪ بہ یقین، از ریاڪارے بہ اخلاص، از رغبت بہ دنیا بہ زهد در دنیا.
□با ڪسے نشست و برخاست ڪنید ڪہ داراے علم باشد و در مباحثهها چیزے بہ شما بیاموزد و با ڪسے مجالست و مباحثت ڪنید ڪہ داراے علم باشد و در مباحثهها چیزے بہ شما بیاموزد و مجالست و مباحثت با ڪسے ڪہ سواد ندارد بیفایدہ است. با ڪسے ڪہ علم میداند ولو اگر عمّامہ ندارد گفتوگو و رفاقت ڪنید.
□«وَآوِنى فیهِ بِرَحْمَتِڪَ اِلى دارِ الْقَرارِ بِاِلهِیَّتِڪَ یا الہ العالمین»
خدایا بہ رحمت خودت من را در بهشت جاے بدہ. بہ خدایے خودت.
□از خدا میخواهیم ڪہ بہ حق خدایے خودش، ما را در بهشت جاے بدہ.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●منتظران فرج و ظهور حضرت بقیه الله، نه نزول حضرت●■(۷) ■●و اگر می فرمایند منتظر حضرت بقیه الله باشی
■●منتظران فرج و ظهور حضرت بقیه الله، نه نزول حضرت●■(۸)
■●همانطور که یک مادر فرزند را وَضع می کند، می نهد و خودش را آزاد می سازد و شرح پیدا می کند و رها می گردد، شما هم وِزرها را، حدود را، ذیقی را، تنگ نظری را، کمیّت را، کم بودن را از خودتان وَضع کنید خودتان را که رها فرمودید، #نشرح می شوید شرح وجودی پیدا می کنید اطلاق می یابید در #منزل_صراه قرار می گیرید با وجود منزل صراه اعتلای وجودی پیدا می کنید .
■●فرمایشات استاد صمدی آملی حفظه الله در بحث انسان و قرآن●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○وضو نور است و وضوی روی وضو، نُورٌ عَلی نُورٍ. زکات و خمس هم وضوی مال است که آن را پاک میکند. زکات بدن هم روزه است.
□مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی□
#مصباح_الهدی
□○تٱلیف استاد مهدی طیّب○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□ابد در پیش است و انسان در این سرای نوش و نیش سازنده خویش.
□علم و عمل جوهرند و مقوم گوهر آدم. همانطور که کردار را در نشأه صوری مادی وی، نمودی عرضی است؛ آن را در صقع نفس ناطقه نیز وجودی جوهری است.
#نامه_ها_و_برنامه_ها
□○علامه حسن زاده ی آملی○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○ #انسان_کامل واسطه فیض بین فیّاض علی الاطلاق و جهان خلقت○□
□○چهارمین زاویه نگاه عرفانی به بحث #مهدویّت آن است که #انسان_كامل واسطه فیض در عالم است و بین ذات مقدّس حقّ متعال و تمامی عوالم آفرینش نقش رابط را ایفا می کند.
□○در عالم اعیان ثابته و علم حقّ متعال، عین ثابت انسان کامل، واسطه بین اعیان ثابته سایر موجودات و ذات مقدّس حقّ متعال است. عین ثابت انسان کامل که مظهر اسم اعظم الهی است، در علم حضرت حقّ واسطه ظهور اعیان ثابته سایر موجودات است و از مجرای آن، سایر اعیان ثابته در علم حضرت حقّ پدیدار شدند.
□○همچنین در عالم اعیان خارجیّه عین خارجیّه #انسان_كامل واسطه پدید آمدن اعیان خارجیّه سایر موجودات در تمامی عوالم خلقت از جبروت و ملکوت و ناسوت است. در جهان آفرینش واسطه فیض وجود و کمالات وجود، انسان کامل است و بدون وجود عین خارجیّه انسان کامل پدید آمدن اعیان خارجیّه سایر سایر موجودات امکان پذیر نخواهد بود. لذا عالم بدون وجود انسان کامل متصوّر نیست. انسان کاملی که امروز واسطه فیض بین حقّ و خلق است، وجود مقدّس حضرت بقیه الله ارواحنافداه می باشد.
#یاعلی
□● #جان_جهان ، صفحه ٧٦ الی ٧٨●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات242-228 بقره قسمت ششم
بخش نهم1⃣
●آنچه در اسلام حکم سلبی و يا عدم صحت و عدم اعتبار بر آن بار شده است
و نيز فرمود: بعد از فصال ديگر رضاعى نيست ، يعنى بعد از دو سال ديگر نبايد طفل را شير داد.
و نيز فرمود: سكوت از روز تا به شب در اسلام نيست (و اين خود نوعى روزه بود كه از صبح تا به شب سكوت كنند).
و باز فرمود: وصال در روزه نيست ، يعنى دو شبانه روز يا بيشتر روزه يكسره مشروع نيست ، و هيچ نذرى در معصيت نيست ، و هيچ نفقه اى در معصيت نيست ، اگر كسى كه نفقه اش بر مسلمان واجب است از مسلمان بخواهد كه خرج شرابش را هم بدهد، بر مسلمان واجب نيست اينگونه مخارج را بپردازد،
و هيچ سوگندى در قطع رحم معتبر و واجب الوفاء نيست ، و هيچ كس حق ندارد هنگام ضعف اسلام ، بعد از آنكه خدا هجرت به سرزمين هاى اسلام را واجب كرده در سرزمين هاى كفر سكونت اختيار كند،
و هيچ كس حق ندارد هنگام قدرت اسلام و فتح و پيروزى مسلمين به جائی كه اسلام در آنجا ضعيف است هجرت كند، و هيچ سوگندى كه بين زن و شوهر خورده مى شود واجب الوفاء نيست ، و نه بين فرزند با پدرش و نه بين برده با مالكش ، و هيچ طلاقى قبل از نكاح معتبر نيست ، و هيچگونه آزادى اى قبل از مالك شدن ، بر برده صحيح نيست .
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei