کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●طبقات یاران خاصّ امام عصر ارواحنافداه●□ □امام زمان علیه السّلام حجّت خدا و قطب عالم امکانند. ت
□●طبقات یاران خاصّ امام عصر ارواحنافداه - بخش دوّم●□
□●بعضی از اهل معنا و عارفان بالله معتقدند که در دوران غیبت در همهی زمانها سيصدوسيزده نفر وجود دارند که یاران خاصّ حضرت ولیّعصر ارواحنافداه هستند.
□●در روايات شیعه آمده است که مرکزيّت ياران حضرت مهدی ارواحنافداه سیصد و سیزده نفر و به عدد اصحاب جنگ بدر است.
□●این سیصد و سیزده نفر یاران خاصّ حجّت خدا علیه السّلام تحت امر آن حضرت هستند و به تناسب برخورداری از مراتب کمال، سلسله مراتبی دارند. از این سیصد و سیزده نفر در روایات با نامهایی چون اوتاد، ابدال، نجباء، صلحاء، عصائب، اخیار، نُقَباء، سُیّاح و ... یاد شده است. {ممکن است برخی از این اسامی تمام یا تعدادی از اسامی دیگر را در برگیرند یا نام دومی برای یکی از گروههای یاران خاصّ امام زمان علیه السّلام باشند. نامهایی چون نقباء، رفقاء، اخیار و رجالالغیب، چنانکه در متن نیز بعضاً اشاره شده است، ممکن است از این دست اسامی باشند.}
□●در کلام اهل معرفت القابی چون رجالالغیب نیز برای آنان به کار رفته است. یاران خاصّ حضرت حجّت علیه السّلام مثل خود ایشان عمر طولانی ندارند؛ بلکه از دنيا میروند و با رحلت آنها راه برای ورود افراد جديد به این سلسله مراتب باز میشود.
□●برای ورود به حلقهی یاران خاصّ امام زمان علیه السّلام انسان باید خود را به آن حضرت بسپارد و در اختیار بگذارد تا خود ایشان او را تغییر دهند و به انسانی تبدیل کنند که شایستگی ورود به آن چرخه را داراست.
ادامه دارد....
□●جانِ جهان
تألیف استاد مهدی طیّب●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 274-261 بقره قسمت پنجم
بخش اول
● هر عملى كه مورد رضايت خدا باشد و براى خدا انجام شود فى سبيل الله است و هر نفقه اى در راه خدا صدقه مى باشد
مؤلف : روايات در اين معانى از طريق شيعه و سنى بسيار است ، و در آنها آمده : هر عملى كه براى خدا انجام شود و خدا از آن راضى باشد، همان عمل سبيل الله است ، و هر نفقه اى كه در راه خدا داده شود صدقه است .
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 618
و در تفسير قمى در ذيل آيه : ((الذين ينفقون اموالهم فى سبيل الله ...)) از امام صادق (عليه السلام ) روايت آورده كه فرمود: رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرموده : هر كس به مؤمنى احسانى كند، و پس از آن او را با سخن ناهنجار خود برنجاند، و يا بر او منت گذارد، صدقه خود را باطل كرده - تا آنجا كه امام صادق (عليه السلام ) فرمود: كلمه ((صفوان )) به معناى سنگ بسيار بزرگى است كه در وسط بيابان قرار گرفته باشد. و در معناى جمله - كمثل جنه بربوه ...، فرمود: ((وابل )) به معناى باران ، و ((طل )) به معناى شبنمى است كه شب ها بر درختان و گياهان مى نشيند، و در معناى جمله : ((اعصار فيه نار...)) فرمود: كلمه ((اعصار)) به معناى بادها است .
و در الدرالمنثور است كه ابن جرير در تفسير آيه : ((يا ايها الذين آمنوا انفقوا من طيبات ما كسبتم )) از على بن ابيطالب روايت كرده كه فرمود: يعنى از طلا و نقره و در معناى جمله : ((و مما اخرجنا لكم من الارض )) فرمود: يعنى از گندم و خرما و هر چيزى كه زكات در آن واجب است .
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●شهادت حمزه ی سیّد الشّهدا علیه السلام●□ □برای شهادت حضرت حمزه علیه السلام دو تاریخ نقل شده است: ه
□●شهادت حمزه ی سیّد الشّهدا علیه السلام●□
□برای شهادت حضرت حمزه علیه السلام دو تاریخ نقل شده است: هفتم یا پانزدهم ماه شوّال. بعد از امیرالمؤمنین علیه السلام حمزه، عموی بزرگوار رسول الله (صلی الله علیه وآله)، سردار دلیر سپاه اسلام بود؛ که در ماجرای پر عبرت جنگ اُحُد به شهادت رسید.
□پیکر مطهّر ایشان به دستور هنده، همسر اباسفیان، با وضع بسیار تکاندهنده ای مُثله شد (هنده ی جگرخوار و شوهرش اباسفیان، پدر و مادر معاویةبنابیسفیان هستند و اهل سنّت به معاویه خالُالمؤمنین می گویند). سپس سینهی حمزه توسّط وحشی، غلام هنده شکافته شد و هنده جگر آن بزرگوار را به دندان گرفت؛ که این حادثه ی بسیار دردناکی برای رسول الله (صلی الله علیه وآله) و همه ی مسلمان ها بود.
□پيامبر (صلی الله علیه وآله) از ديدن پيكر غرق به خون و مُثله شده و سينهی شكافته شدهی عموی بزرگوارشان به شدّت متأثر شدند. وقتی خواهر حمزه علیه السلام مصرّانه خواست به ديدار پيكر برادرش بيايد، ابتدا پيامبراكرم (صلی الله علیه وآله) موافقت نكردند؛ امّا هنگامی که اصرار فوق العادهای ورزيد، پيامبر (صلی الله علیه وآله) فرمودند: بیاید؛ ولی اوّلاً قول بدهد آرامش خود را حفظ كند و در ثانی دستور دادند پيكر حمزه علیه السلام را از ديد او بپوشانند.
□پيغمبر (صلی الله علیه وآله) عبای مبارك خود را بر روی حمزه علیه السلام كشيدند. حمزه علیه السلام قدّ بسيار رشيدی داشت، به همین خاطر مقداری از پاهای او از عبا بيرون ماند و چون انگشت های پاهای او هم مُثله شده بود؛ حضرت دستوردادند پاهای او را هم با برگ درختان بپوشانند، تا خواهرش شاهد چنين جنايت مهلكی كه در حقّ او روا داشته شده بود، نباشد. وقتی خواهر آمد، بادی وزید و مقداری از پیکر مثله شدهی حمزه آشکار شد. خواهرش به شدّت متأثّر شد و گريبان چاك داد.
□پيامبراكرم (صلی الله علیه وآله) دستوردادند خانم های مدينه، برای حمزه مجلس عزا بر پا كنند. فاطمهیزهرا سلام الله علیها و زنان مؤمنه برای همدردی با خواهر حمزه آمدند و مجلس عزایی برای حمزه برپا کردند.
□اهل ذكر مصيبت اين صحنه را با صحنه ی آمدن حضرت زينب كبری سلام الله علیها بر سر پيكر آغشته به خون و بدون سر و غرق تير و تیغ برادر بزرگوارشان، اباعبدالله الحسين علیه السلام، مقايسه میكنند. اینجا تازيانههای اشقيا بود كه پاسخ تأسّف و تأثّر زينب سلام الله علیها را می دادند و كسی هم نبود كه با ایشان هم ناله و همسوگ شود و كسی نبود كه به آن حضرت دلداری دهد و كسی هم نبود كه پيكر اباعبدالله علیه السلام را بپوشاند و اباعبدالله علیه السلام سری در پیکر نداشت.
□شهادت این بزرگوار را به محضر رسول الله (صلی الله علیه وآله)، امام عصر ارواحنافداه و همه ی ارادتمندان خاندان پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)، تسلیت عرض میکنیم.
□●در محضر استاد مهدی طیب - ۹۲/۰۵/۳۱
#حضرت_حمزه●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○باید نصّ شریف: " الذین اذا اصابتهم مصیبه قالوا انا للّه و انّا اليه راجعون " را شیوه ی خود ساخت تا از فوائد: "اولئك علیهم صلوات من ربهم و رحمه و اولئک هم المهتدون " مستفید شد.
□○بدیهی است که همواره آدمی در معرض حوادث ، و همیشه قفای مرگ و اجل در قفای اوست. چاره جز این نیست که:
○سر قبول بباید نهاد و گردن طوع
○که هرچه حاکم عادل کند همه داد است
□○خوشا اهل ولا که صاحب مقام صبر و رضایند و به زبان حال مترنم که:
○من از درمان و درد و وصل و هجران
○پسندم آنچه را جانان پسندد
#این_گروه_آمنین_اند.
□○نامه ها برنامه ها
استاد علامه حسن زاده آملی○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 274-261 بقره قسمت پنجم
بخش دوم
● رواياتى در ارتباط با نزول آيه (يا ايها الذين آمنو انقو...)
و نيز در آن كتاب (الدر المنثور) است كه ابن ابى شيبه ، و عبد بن حميد، و ترمذى (وى حديث را صحيح دانسته )، و ابن ماجه ، و ابن جرير، و ابن منذر، و ابن ابى حاتم ، و ابن مردويه ، و حاكم كه (وى نيز حديث را صحيح دانسته )، و بيهقى (در كتاب سنن )، از براء بن عازب روايت كرده كه در تفسير آيه : ((و لا تيمموا الخبيث منه تنفقون )) گفته است : اين آيه درباره ما گروه انصار نازل شد، ما مردمى بوديم كه خرما مى كاشتيم و هر يك از ما، از نخلستان خود بقدرى كه بار آورده بود (كم يا زياد) خرما به مسجد مى آورديم ، بعضى يك خوشه و بعضى دو خوشه ، و آن را در مسجد آويزان مى كرديم و اهل صفه كه مردمى غريب و بى درآمد بودند، وقتى گرسنه مى شدند مى آمدند و با عصاى خود به آن خوشه ها مى زدند، خرماى رسيده و نارسى كه مى افتاد مى خوردند، بعضى از مردم كه به كار خير رغبتى نداشتند خوشه هاى پست و كرم خورده و يا شكسته را مى آوردند، و آويزان مى كردند.
خداى تعالى در اين باره اين آيه را نازل كرد: ((يا ايها الذين آمنوا انفقوا من طيبات ما كسبتم - يعنى اى كسانى كه ايمان آورده ايد از طيبات آنچه كسب كرده ايد انفاق كنيد، و همچنين از طيبات آنچه كه ما از زمين برايتان در آورديم ،
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 619
و براى انفاق جنس پست را انتخاب نكنيد، جنسى كه اگر ديگران براى شما هديه بفرستند قبول نمى كنيد، مگر به خاطر رودربايستى )) بعد از آنكه اين آيه نازل شد ديگر هيچ كس از ما جنس پست و بنجل را نياورد، بلكه سعى مى كرديم بهترش را بياوريم .
و در كافى از امام صادق (عليه السلام ) روايت آورده كه در تفسير آيه : ((يا ايها الذين آمنوا انفقوا من طيبات ما كسبتم ، و مما اخرجنا لكم من الارض و لا تيمموا الخبيث منه تنفقون )) فرمود: رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) هر وقت فرمان مى داد تا زكات خرما جمع آورى شود، بعضى نوع پست و بدترين خرما را براى زكات خود انتخاب مى كردند، مانند خرماى جعرور و خرماى معافاره ، كه خرمائى كم گوشت و داراى هسته هائى درشت بود، بعضى هم زكات خود را با بهترين خرما مى پرداختند.
رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود: بعد از اين ، خرماى جعرور و معافاره را در تعيين مقدار غله ديد نزنيد و به حساب نياوريد، و آن را براى زكات نياوريد، اينجا بود كه آيه شريفه : ((و لا تيمموا الخبيث منه تنفقون ، و لستم با خذيه الا ان تغمضوا فيه )) نازل شد، و منظور از اغماض گرفتن همين دو نوع خرما است ، و در روايتى ديگر آمده كه امام صادق (عليه السلام ) در تفسير آيه : ((انفقوا من طيبات ما كسبتم ))، فرمود: بعضى از مردم در جاهليت كار و كسب بدى داشتند، و بعد از آنكه مسلمان شدند، خواستند از همان اموال مقدارى را جدا كرده و به عنوان صدقه رد كنند خداى تعالى نپذيرفت ، و جز مال پاك و از ممر پاك را قبول نكرد.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
🏴رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السّلام - پانزدهم شوّال🏴
■●این فرزند پاک از سلالهی امام مجتبی علیه السّلام، محدّث و عالم بزرگوار شیعی، صحابی بزرگواری که محضر سه امام را درک کرد و شخصیتی که مورد تأیید امام معصوم قرار گرفت. تعبیر «انْتَ وَلِیُّنا حَقّا» که امام هادی علیه السّلام در حقّ ایشان فرمودند، تاج افتخار بسیار بزرگی بر سر ایشان است. حضرت فرمودند: تو به حقّ ولی، دوست و اهل ولایت ما هستی.
■●مقام بلند حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السّلام:
■●یکی از اهالی ری که به عتبات مشرّف شده بود؛ برای زیارت اباعبدالله الحسین علیه السّلام به کربلا رفت و سپس خدمت امام هادی علیه السّلام رسید. امام از او پرسیدند: کجا بودی؟ عرض کرد: از رِی آمدهام و به کربلا و زیارت امام حسین علیه السّلام مشرّف شدم. امام فرمودند:
■«لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظِيمِ عِنْدَكُمْ لَكُنْتَ كَمَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلی علیه السّلام»■
■●اگر قبر عبدالعظیم حسنی را در همان ری، در نزدیکی خودت زیارت کرده بودی، مثل کسی بودی که مرقد مطهّر اباعبدالله الحسین علیه السّلام را زیارت کرده است.
■●در زیارتنامهای که هنگام تشرّف به حرم این بزرگوار میخوانید، هم این جمله را میبینید:
■«السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَنْ بِزِيَارَتِهِ ثَوَابُ زِيَارَةِ سَيِّدِ الشُّهَدَاءِ يُرْتَجَى»■
■●سلام بر کسی که در زیارت او امید ثواب زیارت امام حسین علیه السّلام وجود دارد.
■●عبدالعظیم حسنی شخصیت عظیم القدر و والامقامی است؛ محضر سه امام بزرگوار را درک کرده؛ صحابی امام رضا، امام جواد و امام هادی علیهم السّلام بوده؛ معارف عظیمی را از این بزرگواران اخذ و کتبی را تألیف کرده است. آثاری مثل کتاب "خطب امیرالمؤمنین" و کتاب "یَوم و لَیله" از تألیفات عبدالعظیم حسنی است.
■●امام معصوم به یکی از شیعیان که برای سؤال درمورد بعضی از مسائل دینی خدمت حضرت رسیده بود؛ فرمودند: عبدالعظیم حسنی نزدیک تو بود؛ لازم نبود نزد ما بیایی و سؤالات دینی خود را از ما بپرسی. از این به بعد هر وقت سؤالی برایت پیش آمد، خدمت عبدالعظیم حسنی برو و از آن بزرگوار سؤال کن. این موارد مقام بلند این شخصیت عظیم القدر را نشان میدهد.
■●آن بزرگوار در شرایط اختناق و فشار مجبور شد مخفیانه فرار کند و هر چند گاه یکبار در نقاط مختلف اقامت میکرد. نهایتاً به ری آمد و در آنجا مخفی زندگی میکرد.
■●بعد از رحلت آن بزرگوار شجره نامه ایشان را از جیب لباسش بیرون آوردند و فهمیدند که چه شخصیت عظیمی در بین آنها به طور ناشناس زندگی میکرده است.
■●امیدواریم خدا توفیق بیشتری به ما اهل تهران بدهد، که از این نعمت عظمایی که در دسترس ما قرار داده است، بهره ببریم. خیلی نعمت عظیمی است و غفلت از آن موجب خسارت است.
■●امیدواریم خودِ آن بزرگوار عنایت کند و توفیق بیشتری به ما نصیب شود که مرقد مطهّر ایشان را بیشتر زیارت کنیم و از نورانیت آن فضا و توجّهات و امدادهای روح بلند حضرت عبدالعظیم و همینطور از توجّهات و امدادهای روح بلند حمزة بن موسی الکاظم (فرزند برومند امام کاظم علیه السّلام) و امامزاده طاهر (یکی از سلالههای امام سجّاد علیه السّلام) که در جوار ایشان مدفونند و بسیاری از علماء، بزرگان و اولیای خدا، که در اطراف این سه بزرگوار دفن هستند؛ بیشتر بهره ببریم.
■●استاد مهدی طیّب
#مناسبات_ماه_شوال●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□..مقام حضرت علی بن موسی الرضا,مقام علم است
وحضرت آقا (علامه حسن زاده)روحی فداه در آن تمثل و توجه عرفانیشان ، ازطریق نوشیدن آب دهان مبارک حضرت امام ثامن الحجج(علیه السلام)حقیقت علم را چشیده اند
□ان شاالله شما هم که به محضر عرشی حضرت امام هشتم (علیه السلام)مشرف می شوید، علم طلب بفرمایید و بخواهید که حقیقت علم را به شما بچشانند
زیرااین بزرگواران فقط درمقام علم است که خودشان معلم میشوند، درحالیکه در امور دیگر برای رفع حاجات گوناگون عوام الناس واسطه دارند و وسائط فیضی که درمحضرایشانند ، کارها را انجام می دهند
اما اگر حقیقت علم را از آقا طلب بفرمایید، خود آقا ، بدون واسطه، درمقام تعلیم قرار می گیرند
□غرض، می خواهیم ببینیم ، وقتی به بارگاه ملکوتی امام هشتم (علیه السلام)بار یافتیم ، از اقا چه بخواهیم.
خیلی خلاف ادب است که انسان ، از امام هشتم ، چیزی غیراز خود آقا را بخواهد
در پیشگاه او غیراو را بخواهی یعنی چه؟
این خلاف ادب است
□مقصود این است که از آن مقام شریف رضوی اسماء الله را طلب نماییم، حقیقتی درما پیاده شود، سرّی بر مامکشوف شود، ویا حقیقتی از حقایق علمی عالم، برما تجلی کرده و ظهورنماید
□خواسته های خود را خیلی درحد بالابگیرید وخودتان را تنزل ندهید
حضرت امام هشتم (علیه السلام)راهم تنزل ندهید.
□○حضور و مراقبت
استادصمدی آملی حفظه الله○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 274-261 بقره قسمت پنجم
بخش سوم
● دو روايت در ارتباط با آيه (الشيطان يعدكم الفقر...)
مؤلف : در اين معنا رواياتى بسيار از طرق شيعه و سنى وارد شده است .
و در تفسير قمى در ذيل آيه : ((الشيطان يعدكم الفقر...)) از امام نقل كرده كه فرمود: ((شيطان همواره مى گويد: انفاق نكنيد، كه خودتان فقير خواهيد شد))، و خدا به شما فضل و مغفرت خود را وعده مى دهد، يعنى اگر در راه خدا انفاق كنيد هم شما را مى آمرزد، و هم فضلى از ناحيه خود ، در جاى آن مال قرار مى دهد.
و در الدر المنثور است كه ترمذى حديثى را كه آن را حسن دانسته ، و نسائى و ابن جرير، و ابن منذر و ابن ابى حاتم و ابن حيان و بيهقى (در كتاب شعب ) از ابن مسعود روايت كرده اند كه رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود: هم شيطان با انسان سر وكار دارد، و هم فرشته ،
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 620
اما تماسى كه شيطان با آدمى دارد اين است كه او را تهديد مى كند كه اگر فلان عمل زشت را انجام ندهى يا فلان حق را انكار ننمائى چنين و چنان مى شوى ، و ملائكه او را تهديد مى كنند كه اگر فلان عمل خير را به جا نياورى ، و حق را تصديق نكنى چنين و چنان مى شوى ، پس اگر كارهاى نيك به قلب كسى ، الهام شد، بداند كه از خداست و شكر او را بجا آورد و هر كس اعمال زشت به ذهنش خطور كرد بداند از شيطان است از شر او به خدا پناه ببرد آنگاه اين آيه را قرائت كردند: ((الشيطان يعدكم الفقر و يامركم بالفحشاء...))
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
🏴اهمیت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام🏴
■●حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
« اهل تهران اگر هفتهای یک مرتبه به زیارتش نروند، جفا کردهاند.»
■●[آیتالله بهجت قدسسره ] برای حضرت عبدالعظیم علیهالسلام عظمت و احترام خاصی قائل بودند؛ نه از نظر امامزاده بودنش، بلکه از نظر اینکه حضرت عبدالعظیم علیهالسلام به مقامات عرفان و توحید رسیده بود. یعنی امامزاده بودن یک جهتش بود و مزید بر آن، عالم بالله بودن حضرت عبدالعظیم بود.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●خاطره تلخ دکتر دینانی از #مظلومیت علامه طباطبایی●□
□●دکتر ابراهیمی دینانی میگوید: «اندکی پیش از انقلاب بعضی از دوستان انقلابی ما که لازم نیست اسم ببرم به من و آقای صائنی زنجانی گفتند که: این جلسه (مباحثات علامه طباطبایی با هانری کربن) و تشکیل آن از اول کار درستی نبود، برای اینکه بعضی از دوستان جلسه شما اینطور و آن طورند و خود هانری کربن را هم ما نمیدانیم کیست!… ما تا حالا تحمل کردهایم ولی الان که قبل از انقلاب است و چیزی به انقلاب نمانده صلاح نیست که ادامه پیدا کند. شما به علامه طباطبایی بگویید که جلسه را تعطیل کند.»
□●دکتر دینانی ابتدا چیزی نمیگوید، چون هم نمیتوانست این را به علامه بگوید و هم اینکه خودش نیز میل نداشت این جلسات تمام شود. با این اوصاف مدتی بعد بر اثر فشار همان آقایان این مطلب را به علامه گفت. باقی روایت را از زبان خود ابراهیمی دینانی بخوانیم:
□●«بنابراین خدمت علامه عرض کردم که: «آقا دوستان پیش من آمدهاند و میگویند: صلاح نیست این جلسه ادامه پیدا کند.»
□●من الان وقتی آن صحنه و آن لحظه یاد میآید ناراحت میشوم و گریهام میگیرد. ایشان یکدفعه حالش بد شد و رعشه مختصری که دستشان داشت، چند برابر شد و لبهایش لرزید و صورتش قرمز شد. وقتی آن چهره ایشان به خاطرم میآید ناراحت میشوم و گریهام میگیرد. ایشان چیزی نگفت. چهار پنج دقیقه سکوت کرد و فقط چندبار گفت: عجب، عجب، عجب! بعد جملهای گفتند که خیلی عجیب بود. ایشان فرمودند:
«من به عنوان شخصی که در گوشهای نشستهام و چیز مینویسم، تنها راه من به جهان و تفکر جهانی و اینکه در جهان چه میگذرد. این جلسه است. تنها راه من به تفکر جهانی این یک جلسه است. این را هم نمیتوانند برای من ببینند.»
□●سرشت و سرنوشت، ص ۲۴۸ و ۲۴۹●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#شرح_دروس_معرفت_نفس □ #حقیقت است که گرداننده ی نظام است. بلکه عین #نظام است. متن نظام است. خود ِ ع
#شرح_دروس_معرفت_نفس
□چون ما از دامان #طبیعت به #تدریج برخاسته ایم، این است که به عالم خو کرده ایم و هر کجا که #عادت و با موجودات، خو کردن پیش آید، باعث می شود انسان از #لذت_انسانی و #عقلانی که باید از عالم ببرد بی بهره گردد.
□اگر فرض کنیم که #خلقت ما نه به صورت #تدریجی بلکه #دفعی باشد، در کلمات وجودی عالم یکپارچه مات و مبهوت می شویم؛ چون با #الفاظ و با عبارات و مفاهیم آشنا نیستیم و به تدریج هم با عالم خو نکرده ایم. یکپارچه مات و مبهوت، در متن خود حقیقت نظام هستی قرار می گیریم که این #تحیر ب لفظ و مفهوم در نمی آید و آن مقام شریف #حیرت و #دهشتی است که عظمت و بزرگی و هیبت عالم انسان را می گیرد که مقام #خروج_از_عادت پیش می آید.
□در هر امری، #عادت کردن موجب زوال لذت است. حتی در امور حسی و #لذات_حسیه و #لذات_خیالی و #لذات_وهمانی و همچنین در #لذات_عقلانی.
□در هر کجا #عادت بیاید #لذت رخت بر می بندد.
□عالم، غذای جان انسانی است. #کلمات_وجودی نظام هستی غذای جان ما هستند. اگر انسان با عالم که غذای انسانی است عادت کند، و لذت اصلی غذا را از دست بدهد، دیگر از آن به بعد نسبت به عالم خوش بین نیست؛ نسبت به خودش که آدم است خوش بین نیست؛ نسبت به موجودات و حقیقت عالم، خوش بینی ندارد؛ راه رهایی از اینهمه #بدبینی این است که دوباره متولد شود.
□انسان اگر می خواهد انسان باشد باید دوبار متولد شود و الا با یک بار تولد، انسان به مقام انسانی نمی رسد.
□○شرح دروس معرفت نفس
استاد صمدی آملی○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○توصیه به نماز شب○□
□خداوند سبحان می فرماید : و من اللیل فتهجد به نافلة لک عسی ان یبعثک ربک مقاما محمودا و قل رب ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرج صدق و اجعل لی من لدتک سلطانا نصیرا . (۶۷) پاره ای از شب را به نماز خواندن زنده بدار ، این نافله خاص تو است ، باشد که پروردگارت تو را به مقامی پسندیده برساند ، بگو : ای پروردگار من ! مرا به راستی و نیکویی داخل کن و به راستی و نیکویی بیرون و مرا از جانب خود پیروزی و یاری عطا کن .
□○پندهای حکیمانه حسن زاده آملی○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●چرا دستور حجاب فقط مخصوص بانوان است؟●■
■علت اینکه در اسلام دستور پوشش اختصاص به زنان یافته است این است که میل به خودنمایی و خودآرایی مخصوص زنان است.
■از نظر تصاحب قلبها و دلها مرد شکار است و زن شکارچی، همچنانکه از نظر تصاحب جسم و تن، زن شکار است و مرد شکارچی. میل زن به خودآرایی از این نوع حس شکارچیگری او ناشی میشود. در هیچ جای دنیا سابقه ندارد که مردان لباسهای بدن نما و آرایشهای تحریک کننده به کار برند.
■این زن است که به حکم طبیعت خاص خود میخواهد دلبری کند و مرد را دلباخته و در دام علاقه به خود اسیر سازد. لهذا انحراف تبرّج و برهنگی از انحرافهای مخصوص زنان است و دستور پوشش هم برای آنان مقرر گردیده است.
■●استاد مطهری، مسئله حجاب، ص۸۰●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی○□
□مؤمن مثل گل است. وقتی آب به گلها نرسد، گلها گردن کج میکنند و سر به زیر میافکنند و التماس آب میکنند. وقتی آب به آنها رسید، شاداب میشوند و سرشان را بلند میکنند و تشکّر میکنند. وقتی آبِ ذکر خدا و خوبان خدا به دوست اهل بیت علیهم السّلام نرسد، پژمرده میشود و سرش پایین میافتد و التماس میکند. وقتی آب به او رسید، شاداب میشود و سرش را رو به آسمان بلند میکند و تشکّر میکند.
□هر مؤمن یک بار میمیرد و یک بار شهید میشود. اگر ابتدا مُرد، خدا او را در رجعت زنده میکند تا در رکاب امام به شهادت برسد و اگر ابتدا به شهادت رسید، خدا او را در رجعت زنده میکند و پس از آن به مرگ عادی از دنیا میرود. بهترین وقت برای قربان شدن، بعد از نایل شدن به موت و ملاقات است.
□○مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○«اللَّهُمَّ إنّی اسْئَلُکَ بِعُلُوِّکَ کُلِّهِ»○□
#حضرت_امام_خمینی (قدسسره) :
□○ابن سنان نقل میکند: «از امام رضا (علیه السلام) پرسیدم: خداوند پیش از آنکه خلق را بیافریند، آیا خویشتن را میدید و از خود میشنوید؟»
□○فرمود: نیازی نداشت، زیرا نه از خود چیزی سؤال میکرد و نه از خود چیزی مطالبه مینمود، نیازی نداشت که به خاطر خویش نامی برای خود بگذارد، و لیکن به خاطر دیگران، نامهایی از برای خود اختیار کرد تا آنان او را به آن نامها بخوانند، زیرا اگر به نامش خوانده نمیشد شناخته نمیشد.
□○پس نخستین اسمی که برای خود اختیار کرد "العلیالعظیم" بود، زیرا او برترین همه اشیا بود، پس معنای او "اللّه" بود و نامش "العلیالعظیم". آن نخستین نام او بود، زیرا که بر همه چیز علوّ و برتری یافت.»
#یاعلی
□○ #شرح_دعای_سحر /ص۱۸۹○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#غدیر_در_راه_است...
کاری نکنی اگر برای مولا
پایان غدیر میشود عاشورا...
#سیدپوریاهاشمی
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
□● #اقتصاد مردم را درست کنید●□
اگر بنا باشد که شما به جای اینکه #اقتصاد مردم را درست کنید، به جای اینکه این کشور را بررسی کنید، ببینید کجاهاست که مخروبه است و مردم از همه چیز ساقط هستند، به جای این اگر بنشینید سر مسند و با حرف و با فحاشی به هم، مسائل را غفلت از آن بکنید، این همان است که قدرتهای بزرگ می خواهند تا این مملکت خرابه بماند و صدای مردم درآید.
□● #امام_خمینی
صحیفه نور، جلد ١٣،صفحه ٧۶●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●ماجرای رَدُّالشمس در بازگشت امیر المؤمنین علیه السلام از جنگ نهروان (١٥ شوال)●□
□امیرالمؤمنین علیه السلام به همراه یارانشان پیروزمندانه از #جنگ_نهروان برمیگشتند؛ که به سرزمینی به نام بابل رسیدند. این سرزمین منطقهای بود که در آن بارها عذاب الهی نازل شده بود. زمان خواندن نماز عصر فرارسید.
□امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: من برای نماز خواندن در این سرزمین نمیایستم؛ این سرزمینی است که در آن هیچ نبی، وصی و ولیّی نماز نمیگذارد. امیرالمؤمنین علیه السلام در همان حال حرکت، نماز عصر را با ایماء و اشاره خواندند. اصطلاحاً به اینگونه نمازها "#نماز_اضطرار" میگویند. نمازگزار میتواند برخی از ضوابطی را که باید در شرایط عادی مراعات کند، در حال اضطرار مراعات نکند؛ مثل کسی که در حال غرق شدن در دریا است. او که نمیتواند قامت ببندد، یا رو به قبله باشد. شرایط اضطرار بخشی از ضوابط نماز را تسهیل میکند. امیرالمؤمنین علیه السلام هم در همان حالی که حرکت میکردند، نماز عصر را نیّت کردند و خواندند؛ امّا فرمودند: برای نماز عصر نمیایستم.
□تعدادی از یاران حضرت هم که بامعرفت بودند و تا حدودی حقّ امیرالمؤمنین علیه السلام را درک میکردند، گفتند: وقتی امیرالمؤمنین علیه السلام برای خواندن نماز عصر نمیایستند، ما هم نمیایستیم؛ امّا بعضی از خشکهمقدّسهایی که امیرالمؤمنین علیه السلام را پشت سر میگذارند و میخواهند در تقدّس و تدیّن از ایشان جلو بزنند، گفتند: نه؛ نماز عصر قضا میشود! ما اینجا نمازمان را خواهیم خواند. آنها ایستادند و نماز خواندند.
□امیرالمؤمنین علیه السلام راه را ادامه دادند و وقتی آن سرزمین طی شد، ایستادند. خورشید غروب کرده بود. حضرت شروع به خواندن دعایی کردند. با دعای ایشان خورشید دوباره به آسمان برگشت و کاملاً طالع شد و همه آن را می دیدند. امیرالمؤمنین علیه السلام همراه آن تعداد از یارانی که نماز نخوانده بودند، نماز عصر را خواندند و مجدّداً خورشید غروب کرد.
□محلّ رَدُّالشمس برای امیرالمؤمنین علیه السلام، در بازگشت از جنگ نهروان، اکنون در شهر حِلّه ی عراق قرار دارد و به مشهدُالشّمس معروف است.
□●در محضر استاد مهدی طیب- ۹۲/۰۵/۳۱●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○۲۹ خرداد سالروز درگذشت زنده ياد دكتر علی #شريعتی○□
□خوشا به حال هر کسی که دلش رحلی است برای تو. آنان که وقتی ترا می خوانند چنان حظ می کنند، گویی که قرآن همین الان به ایشان نازل شده است.
□آنچه ما با قرآن کرده ایم تنها بخشی از اسلام است که به صلیب جهالت کشیدیم.
□○برگرفته از کتاب پدر مادر ما متهمیم
مرحوم دکتر علی شریعتی○□
□●توبه تا چه زمانی قبول ميشود؟●□
#استاد_فاطمی_نيا:
□میفرمایند: مادامی که علائم حتمیه ی مرگ برای انسان ظاهر نشده، توبه او قبول است.
□اما اگر علائم حتمیه مرگ ظاهر شد و یا یک وقت ملک الموت را دید ، دیگر توبه قبول نیست!
□فرعون زمانی كه علائم هلاكت خود را ديد گفت:
من الآن ایمان آوردم!
"حَتَّى إِذَا أَدْرَکَهُ الْغَرَقُ قَالَ آمَنْتُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا الَّذِی آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِیلَ"
خطاب رسید:
"آلْآنَ وَقَدْ عَصَیْتَ" الآن میخواهی توبه کنی؟ دیگر گذشته است!
□●برگرفته از جلسه ١٠٢ سيری در صحيفه سجاديه●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#حديث :
۵۳۸ - قال ابو عبدالله عليه السلام : اوحى الله عزوجل الى بعض انبيا ئه يا ابن آدم اذكرنى فى غضبك اذكرك فى غضبى لا امحقك فيمن امحق و ارض بى منتصرا فان انتصارى لك خير من انتصارك لنفسك .
ترجمه :
۵۳۸ - امام صادق عليه السلام فرمود: خداى عزوجل به يكى از پيامبرانش وحى فرستاد كه : اى فرزند آدم ! مرا در هنگام خشمت ياد كن تا من نيز تو را در هنگام خشمم ياد كنم و تو را در زمره كسانى كه نابودشان مى سازم نابود نگردانم و به اينكه من انتقامت را از دشمنت بستانم راضى و خوشنود باشد زيرا انتقام گيرى من براى تو بهتر است از اينكه خودت دست بكار شوى و انتقام خود از وى بستانى .
حديث :
۵۳۹ - و فى حديث آخر زاد: و اذا ظلمت بمظلمه فارض بانتصارى لك فان انتصارى لك خير من انتصارك لنفسك .
ترجمه :
۵۳۹ - و در حديث ديگرى اضافه نموده است كه : و هرگاه مورد ستمى قرار گرفتى به انتقام گيرى من از آن ستمكار خوشنود باش زيرا انتقامى كه من به نفع تو مى گيرم بهتر از انتقامى است كه تو خود مى گيرى .
حديث :
۵۴۰ - عن اسحاق بن عمار قال سمعت ابا عبدالله عليه السلام يقول : ان فى التوراه مكتوبا يا ابن آدم اذكرنى حين تغضب اذكرك عند غضبى فلا امحقك فيمن امحق و اذا ظلمت بمظلمه فارض بانتصارى لك فان انتصارى لك خير من انتصارك لنفسك .
ترجمه :
۵۴۰ - اسحاق بن عمار گويد: از امام صادق عليه السلام شنيدم كه مى فرمود: همانا در تورات نوشته شده است كه : اى فرزند آدم ! مرا در هنگام خشمت به ياد آور تا تو را در هنگام خشمم به ياد آورم پس تو را در زمره هلاك شوندگان به هلاكت نمى رسانم و هرگاه مورد ستمى قرار گرفتى به انتقام من از دشمنت خوشنود باش زيرا انتقامى كه من به نفع تو از وى مى كشم بهتر از انتقامى است كه تو خود مى گيرى .
□○۵۵ - باب تحريم الحسد و وجوب الجتنابه دون الغبطه
جهاد نفس شیخ حر عاملی○□
@mohamad_hosein_tabatabaei