eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.5هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️همه‎ی دعواهای خلق با یک‌دیگر بر سر مقدّرات الهی است که به دست دیگران برای هر یک از آنها واقع شده است. در این دعواها از همدیگر خیلی کتک می‎خورند؛ امّا کتک‎هایی هم که می‎خورند، برای آنها خاصیّت دارد. آخر کار هم با هم صلح می‎کنند. آخر جنگ‎ها صلح است. رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند . اینکه قرآن فرمود: آخِرُ دَعواهُم اَن الحَمدُ ِللهِ رَبِّ العَالَمینَ، یعنی آخر همه‎ی دعواها به صلح ختم می‎شود و همه از خدا شاکر خواهند شد، چون با این دعواها مشیّت الهی که خیر آنها را در برداشت، عملی شد. خود خدا هم که با این دعواها آنچه می‎خواست عملی شد، وقتی دعوا راه افتاد، فرمود: اَلحَمدُ ِللهِ. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️کتاب مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️هدف اصلی از ریاضت یک چیز است و آن همان رسیدن به کمال حقیقی است. کمال حقیقی یعنی رسیدن به لقاء الله. ▪️یک آقایی - خدا حفظش کند - سر خیابان جلویم را گرفت و گفت: شما این رساله لقاء الله را نوشتید، می خواهید چه بفرمایید؟ گفتم میخواهم بگویم لقاء الله! قرآن هم میگوید لقاء الله، منظور ما این نیست که خدا روی تختی نشسته است و ما با هم برویم و با او معانقه و روبوسی بکنیم. ▪️این قُرْبةٌ إِلَى الله ، لقاء الله ،است این نیل کمال حقیقی، لقاء الله است. آنچه که می شنوید که می فرمایند اتصاف به صفات حق و تخلق به اخلاق حق، وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عظیم ، متأدب به آداب الهی بودن ، لقاء الله است که به تعبیر عارفان این شخص دارای حقایق اسما می شود نه دارای معانی و مفاهیم اسما تا این حد که بداند "محیی" یعنی زنده کننده. خیر! حالا خودش دارای اسم «محیی» است و متصرف در ماده کاینات است. البته نه این که چنین مقامی آسان باشد و هر کس بتواند با مختصر معلوماتی متوجه شود، خیر، چنین نیست. آن کسی که دارای این کمال شده است، به لقاء الله رسیده است که گاهی از او به «واصل» تعبیر می کنند. ▪️حرف این است که هر وصول در هر عالمی حسابی دارد و نمی شود ما با تمام الفاظ هر عالم را به عالم دیگر ببریم به طعن و سخریه و ریشخند و اهانت و جسارت. حضرت مسیح علیه السلام واصل بود حضرت امام صادق علیه السلام واصل بود، به لقاء الله رسیده بود، دارای اسما و صفات الهی بود. آن نیل کمال حقیقی به معنای واقعی اش برای باقر علوم اولین و آخرین بود. ▪️فرمایشتان چیست؟ آقای شکمباره بیچاره که یک سحر در عمر خود ندیده ای! حرفت چیست؟ ◾️شرح اشارات و تنبیهات/نمط نهم_ص۱۵۱ استاد علامه حسن زاده ی آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️مرغى كه از زمين بالا پرد، اگرچه به آسمان نرسد، امّا اين‌قدر باشد كه از دام دورتر باشد و برهد. ▪️همچنين اگر كسى درويش [سالک] شود و به كمال درويشى نرسد، اما اين‌قدر باشد كه از زمرۀ خلق و اهل بازار ممتاز باشد و از زحمت‌هاى دنيا برهد و سبك‌بار گردد كه: نَجا المخفّفون و هلك المثقلون. ◾️(به نقل از عبدالرحمن جامی، نفحات الانس، ص۵۳)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️نطق در همه عالم ساری است و به‌رغم این‌که آنرا فصل مقوم انسان قرار داده او را حیوان ناطق نامیده‌اند، مختص انسان نیست. کشف، این حد را مختص انسان نمی‌داند. ▪️حد انسان تنها "صورت الهی" است. کسی‌که این حدش نباشد، انسان نیست بل‌که حیوانی است که در پیکری مانند ظاهر انسان است. *پی‌نوشت: مراد از صورت الهی، آیینه‌گونی آدم، نسبت به اسما و صفات الهی است، که در زبان دین "تخلق به اخلاق الله" نامیده می‌شود. ◾️(فتوحات مکیه، ج۳، ص۱۵۴)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️اى اباصلت بیشترش گذشت ..... ▪️روایت معروفی از امام هشتم(علیه ‏السلام) است [عیون اخبار الرضا، جلد۲، صفحه ۵۱] که دارد اباصلت در ماه شعبان، خدمت حضرت امام رضا(علیه السّلام) می رود. ▪️حضرت ابتدا به او می‌فرماید: اى اباصلت بیشترش گذشت و این جمعه آخر آن است، پس آنچه از اعمال خیر که در این ماه در انجام آن کوتاهى کرده ‏اى در این چند روزى که باقى مانده تدارک کن، ▪️و بر تو باد به انجام آنچه به حال تو مفید است و ترک آنچه براى تو فایده ‏اى ندارد، ▪️و و و را افزون کن، و از گناهان و نافرمانی‌هایت به ‏سوى خدا بازگرد و توبه نما، تا این ماه خدا به تو رو کرده باشد در حالى که تو با خدایت - عزّوجلّ- اخلاص ورزیده باشى، و بر گردن خود باقى مگذار مگر آنکه آن را ادا کنى، ▪️و نیز در دلت هیچ مۆمنى نباشد مگر اینکه آن را از دل بیرون کنى، ▪️و هیچ گناهى را که مرتکب بوده ‏اى وامگذار مگر آنکه آن را رها کرده و از آن دورى گزینى، ▪️و از خداوند داشته باش، و در امور نهان و آشکارت بر او توکّل و کن، و هر کس بر خدا توکّل کند همانا خداوند او را کافى است، زیرا خداوند کار خود را به انجام می‌رساند، و براى هر چیز اندازه‏اى قرار داده است، ▪️در باقیمانده این ماه این ذکر را بگو: ▪️«اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِی مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ»؛ پروردگارا! اگر تاکنون در این ماه ما را نبخشیده ‏اى، پس از تو می‌خواهیم که در باقیمانده این ماه ما را ببخشى و بیامرزى! ▪️زیرا خداوند تبارک و تعالى در این ماه مردم بسیارى را به جهت احترام ماه مبارک رمضان از آتش آزاد میکند. @mohamad_hosein_tabatabaei
شیشه عطر بهار لب دیوار شکست و هوا پر شده از بوی خدا... @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀متابعت محمّد آن است که او به معراج رفت، تو هم بِروی در پی او. @mohamad_hosein_tabatabaei
چه خدا نزدیک است لب درگاه عبودیت توست به کناری بزن این پرده حجب همنوا شو تو با زمزمه سبز حیات به زلالیت چشمان بهاری که گریست او همین نزدیکی ست عطر او در تن باغ نور او در مهتاب به نم آه و هم‌آوایی دست تاری پنجره بگرفته نگاهش کردم باغ آرام و هوایی دل‌چسب ذهن نمناک درخت، بوی باران می‌داد جیرجیرک در باغ آخرین شعر خودش را می‌خواند حسن یوسف آرام، سوزن از گل سرخ قرض گرفت پشت پیراهن برگش را دوخت کفش‌دوزک به لب غنچه سرخ، بوسه ای زد وَ گریخت ماهی کوچک حوض، خواب دریایی خود را می‌گفت و همه ماهی‌ها باله جنبان گفتند: خواب خوبی‌ست، خدا خیر کند شیشه عطر بهار، لب دیوار شکست و هوا پر شده از بوی خدا لب پاشویه نشستم چه زلال است این آب ماه در حوض خودش را می‌شست دست در حوض زدم ماه شرمنده، خجل، پیچ و تابی به خودش داد و گریخت نردبان گفت به مهتاب: آسمان را تو بیاور تا بام بام تا صحن حیاتش با من غبطه خوردم به درخت غبطه خوردم به گل اطلسی کنج حیاط گل شیپوری سر به گوش گل کوکب می‌گفت: صبح‌دم وقت نماز من صدایت کردم خواب اگر می‌ماندی، صبح در باغ خجل می‌گشتی قاصدک شاد و سبکبال و رها، نامه سوسن سنبل را داد سرو با طمانینه وضو کامل کرد رفت سر وقت نماز پیچک گوشه باغ، چون که بازوش دگر تاب نداشت، دست بر خاک تیمم می‌کرد جیرجیرک از دور، آخرین مصرع شعرش را خواند همهمه در دل باغ بلبل از شاخه با آواز بخواند: سرو قامت بسته است، وقت تنگ است، شتاب همه قامت بستند باغ می‌رفت ملاقات خدا جیرجیرک شنل سبز خودش را بتکاند ماند در آخر صف باغ پر بود ز تسبیح خدا من خجل از همه غفلت خویش دست و پایم گم شد، نرسیدم به نماز گل میمون خندید، وَ گل مریم هم سرو در بین رکوع، آن‌قدر ماند که شبنم برسد من‌که یک عمر به دنبال خدا می‌گشتم امشب این گوشه باغ، او صدایم می‌کرد من چه اندازه دلم بیدار است من خدا را دیدم پشت آن کوکب سرخ لای آن بوته رز قامت سرو بلند برق آن پولک ماهی در آب عطر آن یاس سپید نور آن ماه قشنگ خنک آبی آب روی آرامش خواب گل یخ چه خدایی دارم چه به من نزدیک است پشت هر بارش باران بهار بعد هر قوس و قزح لای هر پیچ اقاقی در باغ پشت راز گل سرخ، مهر آن مهر گیاه هر اناری به درخت، گره مشت خدا مشت او باز کنید دانه سرخ انار همه تسبیح خدا باغ، لوح زیبای وجود هر درخت، سوره ای از هستی برگ‌هایش، همه آیات خدا آیه‌ای سبزتر از این دیدی؟ تو به یک شبنم اگر خیره شوی، طپش ابر بهاری پیداست گوش اگر باز کنی، سر گلدسته کاج بلبل از شوق اذان می‌گوید تو مناجات شب زنجره را‌، می‌شنوی خاک این باغ، پس از موسم سرما هرسال، پر شد از ذکر معاد بوم نقاشی به این زیبایی و خدا، قلم خلقت خود برد به رنگ رنگ سبزی برداشت سرو و شمشاد و صنوبر و کمی بوته شبدر پایین و سپس سرخی آن گل و پرهای شقایق و کمی لاله ناب آبی آب و دم بلبل و شب بو و کنارش سنبل زرد بر بال قناری و رز و گندم پاک این همه جلوه هستی از کیست؟ یاس از آن دور صدا کرد، خدا گل سرخ خوش بود غنچه کوچک خود را به بغل سخت فشرد غنچه کوچک مینای صبور ، چشمکی زد وَ شکفت گل محبوبه شب، عطر خود را از دور، زد و یک گوشه نشست دل باغ، هوس باران داشت قطره‌ای ریخت به پاشویه حوض تا که آن ابر سپید، دل خود را بتکاند فردا ناودان زمزمه کرد: بارش ابر صفایی دارد صبح فردا دل من، میزبان طپش جاری آب حلزونی کوچک، بی‌خبر از همه‌جا قامت خسته خود را تنها، پشت یک برگ تماشا می‌کرد چه حیاتی جاری‌ست، در تن زنده باغ روح من، پر ادراک خداست گل نیلوفر گفت: همه جا آیت اوست دیدنش آسان است سخت آن است نبینی او را شب که از نیمه گذشت من و مهتاب و گل یاس و همه ماهی‌ها به جماعت چه نمازی خواندیم @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀آغاز سال ۱۴۰۲ هجری شمسی مبارک باد. ☘️الَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفرَج☘️ ☘إن‌شاءالله سال پُر خیر و برکت، پُر توفیق، پُر کار، پُر روزی، با عافیت و در مسیر رشد، پُر سرعت‌تر از همیشه برای همه و شما همراهان فهیم ! @mohamad_hosein_tabatabaei
✔️تفکر ☘اِلـهی فَلَكَ اَسْئَلُ وَاِلَيْكَ اَبْتَهِلُ وَاَرْغَبُ، وَاَسْئَلُكَ اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدِِ وَآلِ مُحَمَّد، وَاَنْ تَجْعَلَنی مِمَّنْ يُديمُ ذِكَرَكَ وَلايَنْقُضُ عَهْدَكَ، وَلايَغْفُلُ عَنْ شُكْرِكَ، وَلا يَسْتَخِفُّ بِاَمْرِكَ. ☘خدايا! پس از تو درخواست می‌‏كنم و به پيشگاهت زاری نموده و رغبت می‌‏ورزم، و از تو می‌خواهم كه بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی، و مرا از كسانی قرار دهی كه دائم در حال ذکر تو هستند و هرگز پيمانت را نمی‌شكنند و از شکرت غافل نمی‌شوند و امر تو را سبک نمی‌شمارند. @mohamad_hosein_tabatabaei
از همه‌ی فریادها بالاتر است. ▪️شیطان‏ها از نماز مى‏‌ترسند از مسجد مى‏ ترسند نگویید که ما انقلاب کردیم، حالا باید هى فریاد بزنیم. خیر، نماز بخوانید، از همۀ فریادها بالاتر است. ◾️ صحیفه نور، جلد ١٢، صفحه ١۴٩◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️عالم ظاهر رقیقه و سایه‌ای از عالم حقیقت و انسانیت است. بهار و تابستان و پاییز و زمستانِ طبیعت، سایه و رقیقه‌ای از بهار و تابستان و پاییز و زمستانِ عالم حقیقت و انسانیت است و چنان که اهل معرفت گفته‌اند: ▪️الظّاهِرُ عُنوانُ الباطِن ظاهر نشانه‌ای از باطن است. ▪️عالم ظاهر، عالم مَجاز و عالم باطنِ، عالم حقیقت است. ▪️و باز چنان که اهل معرفت فرموده‌اند: المَجازُ قَنطَرَةُ الحَقیقَةِ مَجاز پلی به سوی حقیقت است. ▪️پس باید با مشاهدۀ فصول عالم طبیعت، به فصل‌های جهانِ جان و عالم حقیقت و انسانیت متوجّه شد و راه یافت. ▪️تولّد جسمانی بشر بهار، جوانی او تابستان، میانسالی‌اش پاییز و کهنسالی و مرگ جسمانی او زمستانِ طبیعت بشری است. سیر معنوی انسان نیز بهار و تابستان و پاییز و زمستانی دارد. ▪️بهار انسانیت، پس از سرد و خاموش شدن شراره‌ها و تعلّقات نفسانی انسان آغاز می‌شود و روز آغاز چنین بهاری، به حق روز نو است والّا پیش از رسیدن به این روز، همۀ روزهای سال یکسان و تکراری و ملالت آورند و نوروز بی معنا و مصداق است. ▪️نوروز روزی است که آنچه با رحمت رحمانیّۀ حضرت حق پدید آمده، به مدد رحمت رحیمیّه حقِّ متعال به نهایت کمال خود می‌رسد. نوروز روز بسم الله الرّحمن الرّحیم است. نوروز روز انسان کامل است و آن که به کمال انسانی راه یافت، حقیقت بسم الله الرّحمن الرّحیم در جانش محقّق شده و نوروزش فرا رسیده و حالش به أحسنُ‌الحال متحوّل گشته است. به چنین شخصی باید نوروز را تبریک گفت و جشن گرفتن و شادمانی کردن زیبنده و سزاوار چنین شخصی است. ▪️آنچه به جبر در طبیعت رخ می‌دهد و انسان در وقوع آن نقشی ندارد، به انسان ربطی ندارد که انسان‌ها به خاطر آن جشن بگیرند و به یکدیگر تبریک بگویند. امّا آنچه به مدد حضرت حق، با حُسنِ اختیار و مجاهدت شخص، در جانش رخ می‌دهد، به حق جای شادمانی دارد و موفقیّت در آن را باید جشن گرفت و به یکدیگر تبریک گفت. عید فطر و عید قربان به همین خاطر عیدند و روز ولایت و غدیر به همین خاطر برای سرسپردگان به امیرالمؤمنین علی علیه السّلام برترین اعیاد است. ▪️روز عید یعنی روز عود و بازگشت از مَجاز به حقیقت، از ظاهر به باطن، از غفلت به ذکر، از معصیت به طاعت، از زندگی طبیعی به حیات طیّبۀ انسانی و نهایتاً از ماسوی‌الله به الله، که انّا لله و انّا الیه راجعون. این رجعت و عود به اصل، به راستی عید است. هر کسی کو دور ماند از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش ▪️همان طور که شب قدر شبی است که شخص به منزلت و قدر انسان پی می‌برد و معرفت می‌یابد و نایل می‌شود و برای هر کس ممکن است در زمان خاصی از سال محقّق شود، در ماه مبارک رمضان، یا سایر ماه‌ها؛ نوروز هم یعنی روز نو، روز زنده شدن، روز شکوفایی و به گُل نشستن. روز نوی عالم طبیعت اوّل بهار است ولی روز نوی عالم انسانیّت وقتی است که شخص در حقیقت انسانی خود، بعد از موت اختیاری، به حیات طیّبۀ انسانی زنده شود و کمالات انسانی در او شکوفا گردد و درخت وجودش به گُل نشیند. با چنین روزی بهار عالم انسانیّت برای شخص آغاز می‌شود و به حق، چنین روزی را باید عید شمرد و شادمانی کرد؛ ولو در میانۀ تابستان یا پاییز و یا زمستان طبیعت باشد. ▪️نوروز روز پدیدار شدن و به ظهور رسیدن انسان کامل است و همان‌طور که این امر برای هر کس به صورت فردی ممکن است رخ بدهد و شخص به ظهور باطنی و فردی راه یافته و حقیقت انسان کامل و حجّت خدا را در جان خویش ملاقات کند، روزی که جهان بشری از ماسوی‌الله رو برگرداند و به خدا رو کند، نوروز و ظهور عمومی فرا می‌رسد و انسان کامل و حجّت خدا بر همگان ظاهر و پدیدار می‌شود. آن روز است که علم و حلم و همۀ کمالات انسانی در جهان به اوج خود می‌رسد و همۀ گنج‌های پنهانِ درونِ جان انسان‌ها و همۀ اولیائی که همچون گنج‌هایی در بین انسان‌ها مخفی و ناشناخته‌اند، پدیدار و شناخته می‌شوند و صلح و عدالت و معنویّت و محبّت، جهان بشری را فرا می‌گیرد. ▪️پروردگارا حقیقت نوروز را به ما بشناسان و مدد فرما که به نوروزمان راه یابیم و عیدِ عود ما به خودت را فرا رسان و ما را از برکات آن رخداد مبارک بهره‌مند گردان و توفیقمان ده که در نوروز سیر فردی‌ِمان، از دوستانمان با شیرینی‌های نیکی و احسان، خُلقِ خوش و روحیّات والا، و معرفت و یقین‌مان پذیرایی کنیم و آنان را بر سر سفرۀ دعاهای خیرمان مهمان کنیم. ▪️خداوندا، زمستان سرد و مرگبار جامعۀ بشری را به بهار ظهور حجّتت مبدّل فرما و عید نوروز جهان بشری را برسان و همۀ انسان‌ها را از برکات کمال آفرین زندگی در پرتو نظام مهدوی بهره‌مند فرما و در آن نوروز همگانی از همۀ انسان‌ها با شیرینی دیدار و وصال مولایمان حضرت بقیّه الله الاعظم ارواحنافداه، پذیرائی نما. آمین یا ربّ العالمین ◾️استاد مهدی طیّب ۱۳۸۹/۱/۱۹◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei