eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.5هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️اختلاف اصلی شیعه با وهابیت در اصول است یا فروع؟◾️ ▪️شاخصۀ وهابیت فهم قشری از اسلام است. اختلاف شی
◾️ آیا اختلاف شیعه و سنّی با وهابیت در توحید است یا ولایت؟◾️ ▪️ در جنبۀ اعتقادی، عمده اختلاف شیعه و اهل سنّت بر سر مسئله امامت و ولایت است؛ اما اختلاف عقیده وهابیان با دیگر مسلمانان اعم از شیعه و سنّی، بر سر مسئله توحید است. وهابیان در حالی که به استناد کتب معتبرشان قائل به جسمانیت خدا هستند و خدا را همچون یک انسان، دارای اعضا و اندام بشری می‌پندارند و در قیامت قائل به رؤیت با چشم ظاهری می‌دانند، بقیه مسلمانان چه شیعه و چه سنّی را مشرک و مهدورالدّم می‌دانند. ▪️بطلان عقیده به جسمانیت خدا، چه به استناد ادله عقلی و چه براساس آیات و احادیث نبوی امری مسلم است و نیازی به بیان ندارد؛ اما آنچه سبب شده است وهابیان سایر مسلمانان را مشرک و کشتن آنان را موجب پاداش اخروی بدانند، عدم درک صحیح آنان از توحید و شرک است که بدفهمی آنان، یکی ریشه در توحید فاعلیت دارد و دیگری در توحید عبادت. ☑️توحید در فاعلیت یعنی چه؟ ▪️ یعنی تنها فاعلی که در فعل خویش نیازمند به غیر نیست و قادر است مستقلاً کاری انجام دهد، خداوند است. بنابراین اگر کسی قائل باشد که غیر از خداوند، شخص دیگری در عالم وجود دارد که بی‌نیاز به غیر می‌تواند کاری خواه کوچک و معمولی و خواه عظیم و خارق‌العاده انجام دهد، مشرک است؛ اما اگر قائل باشد شخصی وجود دارد که با نیرویی که خداوند به او داده و با اذن و امکانی که پروردگار به او عطا کرده است، می‌تواند کاری خواه معمولی و خواه خارق‌العاده انجام دهد، عقیده‌اش کوچک‌ترین تعارضی با توحید ندارد. ▪️نکته‌ای که باقی می‌ماند این است که آیا به‌راستی خداوند چنان نیرو و اذنی به آن شخص داده است یا خیر؟ ▪️اگر اثبات شود خداوند چنان نیرو و اذنی به آن شخص نداده است، عقیده مزبور باطل ولی غیرمعارض با توحید خواهد بود و اگر اثبات شود خداوند آن نیرو و اذن را به آن شخص داده است، عقیده مزبور صحیح و هماهنگ با توحید خواهد بود. ▪️یکی از مسائلی که درباره شیعیان مطرح می‌شود، توسل آنها به اهل بیت علیهم السّلام است. آیا توسل به ایشان با توحید متعارض است؟ ▪️حال اگر اثبات شود خداوند به شخصی نیرو و اذن کاری داده است، مراجعه به وی و درخواست از او که از نیروی خدادادش بهره جسته و کاری برای ما انجام دهد، امری معقول و مشروع بوده و توسل گفته می‌شود. ▪️بنابراین توسل جستن به انبیاء و اولیاء برای اینکه با استفاده از نیرو و اذنی که خداوند به آنها داده است، مشکلی را از ما حل کنند، به‌هیچ‌وجه تعارضی با توحید ندارد. اینکه خداوند نیروی خارق‌العاده‌ و اذن بهره‌گیری از آنها را به انبیاء و اولیاء داده است نیز براساس آیات قرآن و احادیث نبوی، به ‌وضوح قابل اثبات است. بنابراین، اینکه وهابیان توسل جستن به انبیاء و اولیاء را دلیل شرک دیگر مسلمانان می‌دانند، حاکی از این است که مفهوم توحید را درک نکرده‌اند. ▪️چرا وهابیان، سخن گفتن شیعه را با اهل بیت علیهم السّلام، کفر می‌دانند؟ ▪️عقیده شیعه این است که اگر در همه‌جای عالم، انبیاء و اولیاء الهی را صدا بزنیم، می‌شنوند و این توانایی در زمان حیات ظاهری و پس از مرگشان به یکسان وجود دارد. در حالی که وهابیان، این توانایی را منحصر به خدا دانسته و عقیده به آن توانایی برای انبیاء و اولیاء را شرک می‌دانند. در حالی که شیعه معتقد است این قدرت شنوایی و آگاهی خارق‌العاده را خداوند به آنان داده است و منهای خدا، آنها در زمان حیات ظاهریشان هم قادر نخواهند بود حتی صدای کسی را که کنار گوششان حرف می‌زند، بشنوند. پی می‌برید که این عقیده به هیچ‌وجه تعارضی با توحید ندارد.... ◾️خدای وهابیون، خدای مجسّم است گفتگو با استاد مهدی طیّب◾️ «روزنامه همشهری - سال ۱۳۸۸» @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️انسان کامل، نور آسمان‌ها و زمین ۱ ▪️« اللهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ ۖ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ ۖ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ ۚ نُورٌ عَلَىٰ نُورٍ ۗ يَهْدِي اللهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَيَضْرِبُ اللهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ ۗ وَاللهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» (نور، ۳۵) ▪️آیه مختوم به اسم «علیم» شده است؛ اسماء اللهِ آخرِ برخی از آیات، مبیّن آیات هستند. علیم از ائمه ی اسماء و به قولی امام الائمه و مظهر اتمّ آن نور حقیقت محمدیّه صلی الله علیه و آله است. در روایات از علم به نور تعبیر شده است: «أَلْعِلْمُ نُورٌ یقْذِفُهُ اللّهُ فِی قَلْبِ مَنْ یشآءُ» (مصباح الشریعه، ص ۱۶). پس آن نوری که آسمان‌ها و زمین را پر کرده است، علم ذات ربوبی است و آن اسم جامع ذات غیب الغیوبی، مشیّت مطلقه و حقیقت محمدیّه صلی الله علیه و آله که اضافه ی اشراقی ذات احدی به اشیاء است می‌باشد. و آن حجت اللّهی است که قبل از خلق و بعد از خلق و مع الخلق بوده و علّت خلقت و فیض ذات ربوبی بر جمیع اشیاء است اعنی الله، آن فیض منبسط و نورالانواری است که بدو ذات از مقام غیب محض به منصّه ی ظهور و وجود رسیده است. پس «الله»، اسم جامع که ذات به اعتبار مقام ظهور است؛ «السَّمَاوَات»، جمیع عوالم باطن و «الْأَرْض»، تمام مخلوقات در نشئه ی شهادت مطلقه از اجرام علوی تا اشیای خاکی است: «هُوَ اللهُ فِي السَّمَاوَاتِ وَفِي الْأَرْضِ» (انعام، ۳)... نوری است که بذاته روشن است لذا ظهور او که شئون خود اویند و به او معیّت قیومیّه دارند نیز روشن و نورانی اند. پس اینجا مظهر لغیره معنا ندارد چون غیری در میان نیست. الله نور آسمانها و زمین و تمام عوالم و موجودات دون ذات که لشکر و مُلک اویند می‌باشد نه منوّر آنها! و بین او و شئون مُلکش بینونت عزلی نیست. ▪️این نور اعلی که تجلّی اعظم ذات است، مُعلِن عظمت ذات و سبب عرفان به حق و وسیله ی عبادت اوست و بدون او ذات، غیب محض است که نه اسم دارد و نه رسم. پس نه شناخته و نه معبود واقع می‌شود و به او، ذات در مقام ظهور معروف و معبود می‌گردد و آن حقیقت محمدیّه و ولایت مطلقه ی ذات الهی، حضرت صادر اول می‌باشد. ▪️پس نور و اسم جامع الله، نور محمّد صلی الله علیه و آله است و آن چون مشکاتی است که در آن مصباح اعنی جبروت یا ليلةالقدری است که در زجاجه یعنی حقیقت ولایت قرار گرفته است. پس ظهور صادر اول، ليلة القدر فاطمی و ظهور و تجلّی ليلة القدر، ولایت علوی است که هر مرتبه ی مادون، معلول و ظهور مرتبه ی مافوق و هر رتبه ی مافوق، حقیقت و اصل و علّت مادون خود است. ▪️و زجاجه (ولایت)، همانند کوکب درخشنده‌ای است که نورش را از شجره ی مبارکه ی زیتون که همان نور علم و صادر اول است اخذ می‌کند: «هُوَ الَّذِي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاءً وَالْقَمَرَ نُوراً» (یونس، ۵). ▪️شمس، حقیقت محمدیّه است که نورش بالذات بوده و قمر، زجاجه ی ولایت است که نور خود را از شمس شجره ی زیتون که صادر اول است دریافت می‌کند لذا آن ضیاء و این نور است... ◾️ ، ص ۱۰۸ نکته چهل و ششم◾️
▪️اکنون که معاویه‌دوستان در جنگ شناختیِ تاریخی خود در حال سفیدکردن چهره معاویه بن ابی‌سفيان هستند، این عبارت را در نسخه خطی ببینید. عبارتی که اصرار دارند در نسخه‌های چاپی حذفش کنند: ▪️قال له بعض العوام عرّفنی بعض مناقب معاویة فقال من مناقبه أن أباه قاتل النبي و هو قاتل الوصی و أمه أکلت کبد عمّ النبي و ابنه جزّ رأس ابن النبي فأيُ منقبة أکبر من هذا؟ ▪️بعضی از مردم عوام از شریک بن عبدالله [۱] پرسیدند که بعضی از فضائل و مناقب معاویه را برای ما بگو. او [به کنایه] پاسخ داد: از مناقب معاویه این است که پدرش با پیامبر جنگید، خودش وصی پیامبر را به قتل رساند، مادرش جگر عموی پیامبر را خورد و پسرش سر پسر پیامبر را برید و چه فضیلت و منقبتی از این بالاتر؟! ▪️[۱] شریک بن عبدالله نخعی از بزرگان اهل‌سنت در قرن دوم است که بخاری و مسلم روایات متعددی از او نقل کرده‌اند. ☑️(نسخه خطی کتاب المحاضرات الادباء نوشته محمد بن محمد اربلی (۶۸۳ ق) در کتابخانه فیض الله افندی ترکیه به شماره نسخه: ۱۷۵۴). این قسمت در نسخه‌های چاپیِ متعدد این کتاب در قرون اخیر حذف شده است! @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️مراقبه یعنی اینکه، بنده بداند خداوند بر او رقیب و به او نزدیک است و به افعالش علم دارد و حرکاتش را می‌بیند و اقوالش را می‌شنود. ▪️و بر اسرارش اطلاع دارد و نمی‌تواند خود را از خدا پوشیده نگه دارد و از سلطه او خارج شود. ◾️ (رسالة فی لقاء الله)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️ آیا اختلاف شیعه و سنّی با وهابیت در توحید است یا ولایت؟◾️ ▪️ در جنبۀ اعتقادی، عمده اختلاف شیعه و
◾️چگونه شفاعت با توحید توجیه می‌شود؟◾️ ▪️نکتۀ دیگری که وهابیان به سبب آن، سایر مسلمانان را مشرک می‌دانند، طلب شفاعت از انبیاء و اولیاء است. شفاعت یعنی درخواست مغفرت و بخشش گناهان از خداوند. یکی از بندگان مقرّب الهی را همراه نمودن و به اتفاق وی دعا کردن تا خداوند گناه شخص را بیامرزد. به بیان دیگر یعنی پس از اینکه شخص از گناهان خود نزد خدا طلب مغفرت کرد، از بنده مقرّبی درخواست کند که او نیز از خداوند تقاضا کند تا توبه وی را بپذیرد. در این مورد نیز باید توجه داشت که: ▪️اولاً استغفار و طلب مغفرت از خداوند، امری مورد توصیۀ اسلام است. ▪️ثانیاً دعا کردن مؤمنین در حق یکدیگر برای اجابت خواسته‌هایشان نزد خداوند و درخواست مؤمنی از مؤمن دیگر برای اینکه در حقّش دعا کند و از خدا بخواهد حاجت دنیوی یا اخروی او را برآورده سازد، مورد تأیید قرآن و سنّت است. ▪️ثالثاً دعای بندگان صالح و مقرّب خدا به اجابت نزدیک‌تر است. ▪️بر این اساس، اگر مؤمنی پس از مبتلا شدن به لغزش و گناهی، علاوه‌بر اینکه خود توبه و استغفار کند، از یکی از اولیاء الهی تقاضا کند او نیز دعا کند تا خداوند توبه او را بپذیرد، امری معقول و مشروع است و خود خداوند در آیه ۶۴ سوره نساء به آن امر کرده است. ▪️در نتیجه، استشفاع یا طلب شفاعت مغفرت از انبیاء و اولیاء و صلحا نیز به‌هیچ‌وجه تعارضی با توحید ندارد؛ زیرا خداوند به آنان اذن شفاعت کردن داده است و دعای آنان بر پذیرفته شدن توبه مؤمنان از گناهان را اجابت می‌نماید. تعارض با توحید وقتی قابل تصوّر است که شفیع را در بخشیدن گناه شریک خدا بدانیم نه در طلب بخشش از خدا.... ◾️خدای وهابیون، خدای مجسّم است گفتگو با استاد مهدی طیّب◾️ «روزنامه همشهری - سال ۱۳۸۸» @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️ ▪️جوانان این زمان، تحریک را دوست ندارند. نمی‎خواهد آنها را خیلی امر به معروف و نهی از منکر بکنید، آنها فطرتاً در راه هستند. با اخلاق و صفات شایسته و با نیّت خوب و دعای خیر در حقّ آنها کار کنید و آنها را به سمت کمالات ببرید. آنها را باید با نماز دوست کنید، نه اینکه فقط نمازخوان کنید. کار بعضی‎ها بی‌‎نماز کردن مردم است. آنها با امر و نهی زیاد و مردم‌‌آزاری، جوان‎ها را تارک‌الصّلاة می‎کنند، مقدّس‎مآب‎ها و افراد سختگیر کارها را خراب‎تر می‎کنند. ▪️اینکه در احادیث آمده است در آخرالزّمان امر به منکر و نهی از معروف می‎کنند، معنی‌اش این است که امر به معروف و نهی از منکر که می‎کنند، اثر عکس دارد، چون دائم به افراد سیخ می‎زنند و آنها را از دین بیزار می‎کنند. ▪️به زور می‎شود کسی را مسلم کرد و مجبور نمود شهادتین بگوید، ولی ایمان به زور نمی‎شود. نکند بچّه‎ات را به زور به نماز وادار کنی. ◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️چگونه شفاعت با توحید توجیه می‌شود؟◾️ ▪️نکتۀ دیگری که وهابیان به سبب آن، سایر مسلمانان را مشرک می‌
◾️مصادیق بدفهمی وهابیان در توحید عبادت چیست؟◾️ ▪️در حوزه توحید عبادت که وهابیان دچار بدفهمی شده‌اند و به استناد آن، سایر مسلمانان شیعه و سنّی را مشرک می‌پندارند، ازجمله ساختن قبور یا احداث ضریح یا ساختمان بر فراز قبور یا به زیارت قبور و حرم انبیاء و اولیاء الهی رفتن و به مُهر سجده کردن را مصادیق شرک در عبادت می‌پندارند، این است که درک نکرده‌اند آنچه سبب می‌شود عمل، عبادت محسوب شود، شکل ظاهری عمل نیست؛ بلکه قصد و نیّت انجام‌دهنده عمل است. ▪️بنابراین اگر کسی کاری را به هر شکل و صورت به قصد عبادت انجام دهد، عملش عبادت به‌شمار می‌آید و اگر برای غیر خدا انجام دهد، به شرک در عبادت مبتلا خواهد بود. ▪️چنان که به‌موجب آیه ۳۵ سوره انفال، دست زدن و سوت کشیدن مشرکان در کنار کعبه، چون به نیت و قصد عبادت بت‌ها انجام می‌شد، عبادت به‌شمار می‌آمد و آنها را در شمار مشرکان در عبادت وارد می‌کرد؛ اما اگر هر عملی با هر شکل و صورت، بدون نیّت و قصد عبادت انجام شود، آن عمل عبادت نخواهد بود. ▪️کمااینکه اگر کسی بدون قصد و نیت عبادت، به گرد کعبه بگردد، یا الفاظ و حرکات نماز را انجام دهد، عملش عبادت نخواهد بود. ▪️عملی که بدون نیّت و قصد عبادت انجام می‌شود، اگر مورد تأیید شرع باشد، کاری غیرمعارض با توحید در عبادت و عملی مشروع خواهد بود و اگر کاری باشد که شرع از انجام آن نهی کرده باشد، کاری غیرمعارض با توحید در عبادت، ولی خلاف شرع و گناه خواهد بود و انجام‌دهندۀ آن شخص موحّد، اما گناهکار به‌شمار می‌آید و نمی‌توان وی را مشرک تلقی کرد. ▪️یقیناً هیچ مسلمانی در ساختن قبر برای کسی که از دنیا رفته است یا ساختن ضریح و بنا بر فراز قبر انبیاء و اولیاء یا زیارت کردن قبر ایشان، قصد و نیّت عبادت شخصی که در آنجا مدفون است را ندارد. کمااینکه هیچ شیعه‌ای در سجده کردن بر مُهر، قصد و نیت عبادت مُهر را ندارد. بنابراین، بی‌شک نمی‌توان این اعمال را از مصادیق شرک در عبادت شمرد. ▪️در ضمن اینکه به استناد آیات و احادیث و سیرۀ پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم اصحاب برجسته آن حضرت که در کتب مورد قبول خود وهابیان نقل شده است، به‌ روشنی می‌توان اثبات کرد که کارهای مزبور، مورد تأیید و توصیۀ اسلام و کاملاً مشروع و پسندیده است. ▪️با توجه به آنچه به اجمال به آن اشاره شد، روشن گردید که آنچه به سبب آن، وهابیان، دیگر مسلمانان را مشرک و مهدورالدّم می‌دانند، باطل است و متقابلاً عقاید وهابیان در مورد جسمانیت خداوند، بی‌شک با توحید ناسازگار می‌باشد. ◾️خدای وهابیون، خدای مجسّم است گفتگو با استاد مهدی طیّب◾️ «روزنامه همشهری - سال ۱۳۸۸» @mohamad_hosein_tabatabaei
☘حضرت موسی علیه السلام بچه‌ی او بود، به مادر او گفتند او را داخل سبد بگذار، ما کار او را درست می‌کنیم. او را رها کرد، اگر نرفته بود که این سِیر برای او نبود. ☘مادرش یک گذشت جانانه کرد و بچه را روی آب انداخت و با خدا معامله کرد. همین [بچه] رفت و برگشت و یک چیز دیگر شد. ☘خداوند همین مادر را برگرداند، هم حقوق دایه‌ای می‌گرفت و هم در کاخ بود، شیر می‌داد... قضیه یک چیز دیگر شد. ☑️ما نسبت به نفوس خود همین جایگاه را داریم، باید [یک بار رهایش کنیم]. @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️قدر لحظات زندگي را بدانیم (ره)◾️ ▪️اميرالمومنين (علیه السلام) ميفرمايند: "فاعملوا و الاحوال هادئه و الاقلام جارية" (عمل كنيد در حاليكه اوضاع و احوال آرام است و قلم ها مينويسد.) تا زماني كه در زندگي دنيا عافيت داريم بايد قدر بدانيم و عافيت دنيا را مقدمه اي براي تحصيل عافيت آخرت قراردهيم. وقتي از دنيا برويم قلم ها تعطيل ميشود و ديگر عملي نميتوانيم انجام دهيم. تا فرصت هست كاري بايد كرد، بندگي خدا را بكنيم ، گره از كار ديگران باز كنيم ، حتي بك تبسم و لبخند به روي ديگران هم نوشته ميشود. بايد قدر لحظات زندگي را بدانيم. @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️شهادت جانسوز رئیس مذهب، حضرت امام جعفر بن محمد الصادق علیهما‌السلام را به محضر حضرت حجة بن الحسن ارواحنا فداه و تمامی شیعیان و محبین آل الله تسلیت عرض می‌کنیم. 🏴🏴🏴🏴 ▪️صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی اُستادِ العالَمِ و سَنَدِ الوجودِ، مُرتَقی المَعارِجِ و مُنتَهَی الصُّعُودِ، البَحرِ المَوّاجِ الأزَلی، و السِّراجِ الوَهّاجِ الأبَدی، ناقِدِ خَزائِنِ المعارفِ و العلوم، مَحتدِ العقولِ و نهایة الفُهُومِ، عالِمِ الأسماء، دلیلِ طُرُق السَّماءِ، الکَونِ الجامِعِ الحقیقی، و العُروةِ الوُثقی الوَثیقی، بَرزَخِ البرازخ و جامِعِ الأضداد، نورِ اللهِ بِالهِدایة و الإرشاد، المُستَمِعِ القرآنِ مِن قائِلِهِ، الکاشِفِ لأسرارِهِ و مَسائِلِهِ، مَطلَع شَمسِ الأبَدِ، جَعفر بن محمَّد، علیه صلوات الله المَلِکِ الأحَد @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️امام صادق علیه السلام سوق‌ دهنده به سوی بهشت می‌باشد. اگر می‌خواهی در عالم فعل اهل فقاهت شوی به در خانه‌ی امام صادق علیه السلام برو...