□○استاد علی صفایی حائری○□
□○اى قامت بلند امامت
ما در روز تولد تو، به اميد تولد دوبارۀ خويش، جشن مىگيريم، تا شايد در اين تولدِ مسرور بتوانيم زنجيرها را بگسليم و آغلها را كه برايمان آذين هم بستهاند، فراموش كنيم و تو را حاكم بگيريم.
□○اى سايبان شوق!
ما رنجهايى در دل داريم و زخمهايى بر سينه و زنجيرهايى بر خويش.
بگذار با تو بگوييم، كه ما زنجيرىِ خويشتن هستيم، خود را با دست خويش بستهايم. ما هنوز هم رهسپارِ پس كوچههاى گنگ و بنبستهاى حكومتها هستيم؛ حكومتهايى كه آغلها را برايمان آذين بستهاند و ما را كه اغنامشان هستيم از سرچشمۀ انسان شدن، تبعيد كردهاند.
□○آيا اميد تولدى هست، اى تولدِ بالغِ تاريخ ...
□○ #تو_می_آيی (ويرايش جديد)، ص ۶۷○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●در تفسیر «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللهِ أمواتَاً بَل اَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقُون» جناب آقای سید مهدی بحرالعلوم می فرمایند:
■●آن شهدائی که عِندَ رَبَّ اند و در پیشگاه حق اند و مقامِ حضورِ تام برایشان حاضر شده است، مراقبت کامل از نفس دارند، حضورشان ۲۰ است و هیچ در #حضور نقص ندارند. اینها شهیدند که «عِندَ رَبِّهِم یُرزَقُون».
■●اینها روزیی که دارند آن است که از علومی که از متن ذاتِ الهی تراوش می کند استفاده می کنند.
☑️نفس را #کشته_اند که نفسی باقی نمانده است.
■●حضرت آقا در دیوان مبارک خود می فرماید:
●همه از دست شد و او شده است
●اَنَا و اَنتَ و هُو، هُو شده است
■●اگر اینطور بشود، مقام عِندَ رَبّی حاصل می گردد و بالاتر، مقام عندَ الله است.
■●لذا بزرگترین شهیدِ نظام هستی کیست؟ جناب خاتم انبیاء صلی الله علیه و آله و سلم است که ایشان قُتِلَ فی سَبیلِ الله است.
■●پس دیگران شهید می شوند، آنها اگر چه قُتِلَ فی سَبیلِ الله هستند، اما نه به آن درجۀ حضرت خاتم،
حتی در بینِ انبیاء، ایشان از همه بالاترند.
■●لذا همواره همه می گویند :ما جزء بنده های خاتم انبیاء هستیم، ما از ایشان داریم و قبلۀ همۀ ما جنابِ خاتم انبیاء است.
■●شرح دروس معرفت نفس
استاد صمدی آملی●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□صلوات شعبانیه□
□صلوات ارزشمندی که مستحب است در ماه شعبان هر روز هنگام اذان ظهر و همچنین شب نیمۀ شعبان خوانده شود.
@mohamad_hosein_tabatabaei
#فرصت_ماه_شعبان
■حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام■
■...قَدْ فَتَحَ فِيهِ رَبُّكُمْ أَبْوَابَ جِنَانِهِ وَ عَرَضَ عَلَيْكُمْ قُصُورَهَا وَ خَيْرَاتِهَا بِأَرْخَصِ الْأَثْمَانِ وَ أَسْهَلِ الْأُمُورِ فَابْتَاعُوهَا
■پروردگارتان در ماه شعبان درهای بهشت خود را باز کرده است، و قصرها و نعمتهای آن را با ارزان ترین قیمت ها و آسان ترین کارها برای شما عرضه کرده است؛ پس آنها را خریداری کنید.
■●«مستدرک الوسائل» ج ۷ ص ۵۴۲●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی●□
□●نمیدانید در آینده دنیا چه میشود. یک نفر نمیماند که امام حسین علیه السّلام را دوست نداشته باشد. از پنجاه سال پیش شروع شد و وقتی به بچّه های شما برسد، نمیدانید چه میشود. چون قرآن مال کافّه ی ناس و همه ی بشر است، خورشید قرآن که آمد، همه ی عالم را زیر سایهی خود گرفت. ولو بعضی بگویند ما مسیحی یا یهودی یا هستیم، قرآن اعتنا نمیکند و میگوید تو مال منی.
□●خوش به حال شما که اقرار دارید و خودتان با میل و رغبت، این شراب را مینوشید، آنها را هم به زور به حلقشان میریزند. عنقریب صدا بلند میشود. امام صادق علیه السّلام فرمود: یُصلِحُ اللهُ اَمرَهُ فى لَیلَةٍ: خداوند امر ولیاش را در یک شب اصلاح میکند. وسایلش هم امروز هست؛ تلفن، تلکس، رادیو، تلویزیون، ماهواره و . زمین یک مرتبه پاک میشود.
□●همه ی خلق خسته شده اند و شب و روز عقب صلح و نجات میگردند و به محض اینکه اعلام شد، همه زود قبول میکنند. وقتی مضطر شدند، زود قبول میکنند.
□●مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیب●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■پروردگارا، امر ظهور بندۀ شایسته و خلیفۀ راستین خود حضرت مهدی ارواحنا فداه را سامان بخش ...
@mohamad_hosein_tabatabaei
○ای مــدنی برقع و مکی نـقـــاب
○ســایه نشین چند بود آفـتـــاب
○منتــظران را بـه لــب آمـد نفس
○ای ز تــو فریــاد به فـریــاد رس
□○میلاد سراسر نور و سرور قطب عالم امکان، حضرت صاحب الزمان، مولانا حجة بن الحسن المهدی ارواحنا لتراب مقدمه الفداء مبارک و فرخنده باد
#یاعلی
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●حضرت مهدی ارواحنافداه از تولّد تا آغاز عصر غیبت صغری●□
□●حکّام بنیعبّاس که براساس احادیث پیامبر و ائمّۀ معصومين علیهم السّلام به نزدیک بودن تولّد مهدی موعود علیه السّلام آگاه شده بودند، از زمان امامت امام هادی علیه السّلام بهشدّت نگران و مضطرب شدند که با تولّد ایشان تخت حکومت غاصبان خلافت واژگون شود. از اينرو تصميم گرفتند مانع تولّد آن حضرت شوند يا اينكه پس از تولّد، بهسرعت ايشان را از بين ببرند.
□●به همین دلیل امام هادی علیه السّلام را به سامرّا كه شهری نظامی بود، منتقل کردند و در محلّۀ عسکر كه محلّ زندگی ارتشيان بود، جای دادند. در نتیجه آن حضرت در میان دشمنان و در بین خانههای سازمانی نظامیان زندگی میکردند و رابطۀ ایشان با شيعيان قطع بود.
□●غربت امام هادی علیه السّلام تا حدّی بود كه پس از شهادت، آن حضرت را در اتاق نشیمن منزل مسكونی خود به خاک سپردند و زن و فرزندان آن حضرت کنار قبر ایشان زندگی میکردند. همسر ایشان نیز پس از وفات، در همان اتاق مدفون شدند.
□●پس از امام هادی علیه السّلام امامت شيعيان بر عهدۀ امام حسن عسکری علیه السّلام قرار گرفت و از همان زمان دستگاه حكومت که میدانست ایشان امام یازدهم هستند و مطابق احادیث متواتر پیامبر و اهلبیت علیهم السّلام فرزند ایشان منجی موعود خواهد بود و حکومت آنها را به خطر خواهد انداخت، همانند فرعون که میخواست از تولّد حضرت موسی علیه السّلام جلوگیری کند، برای جلوگيری از تولّد این فرزند وارد عمل شد و مأموران بسیاری را مخفیانه در منزل امام حسن عسکری علیه السّلام گماشت تا به محض مشاهدۀ زنی باردار، دستگاه حكومت را مطّلع سازند تا او را از بین ببرند.
□●حتّی در بسیاری از موارد از زنهای قابله و خدمتكار بهعنوان جاسوس استفاده شد؛ امّا به خواست الهی علیرغم همۀ تلاش دشمنان، خداوند متعال همانند ماجرای حضرت موسی علیه السّلام، با يک اعجاز فوقالعاده، علائم بارداری را در نرجس خاتون علیهاالسّلام همسر امام عسکری علیه السّلام پنهان کرد تا اینکه شب نيمۀ شعبان سال ۲۵۵ هـ.ق فرا رسید.
□●آن شب حكيمه خاتون علیهاالسّلام خواهر امام عسکری علیه السّلام در منزل ایشان مهمان بودند. حضرت به خواهر بزرگوارشان فرمودند: امشب منزل ما بمانید؛ خداوند فرزندی به ما عطا خواهد کرد. عرض کردند: در همسر شما هیچگونه علائم بارداری نمیبینم. فرمودند: شما بمانید متوجّه خواهید شد.
□●همچنین فرمودند:
مَثَلُهٰا مَثَلُ اُمِّ مُوسىٰ لَمْ يَظْهَرْ بِهَا الْحَبَلُ وَ لَمْ يَعْلَمْ بِهٰا اَحَدٌ اِلىٰ وَقْتِ وِلٰادَتِهٰا لِاَنَّ فِرْعَوْنَ كٰانَ يَشُقُّ بُطُونَ الْحُبٰالیٰ فِی طَلَبِ مُوسىٰ وَ هٰذٰا نَظِيرُ مُوسىٰ
□●مَثَل او (نرجس خاتون علیهاالسّلام) مثل مادر موسى علیه السّلام است كه آثار باردارى در او ظاهر نشد و كسى تا وقت ولادتش از آن آگاه نشد؛ زيرا فرعون در جستجوى موسى علیه السّلام، شكم زنان باردار را میشكافت و اين نيز نظير موسى علیه السّلام است.
□●سحرگاه آن شب سرانجام امام زمان ارواحنافداه متولّد شدند و تا زمان شهادت پدر بزرگوارشان در منزل آن حضرت به صورت كاملاً مخفيانه زندگی کردند و به احدی جز شیعیان بسيار موثّق و مورد اعتماد و رازدار، معرّفی و نشان داده نشدند؛ تا اينكه امام عسکری علیه السّلام در سال ۲۶۰ هـ.ق به شهادت رسیدند. با شهادت آن حضرت مسئولیت امامت بر عهدۀ حضرت مهدی علیه السّلام قرار گرفت...
□●جانِ جهان
تألیف استاد مهدی طیّب●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 274-261 بقره قسمت دوم
بخش دوم
● فوائد و آثار اجتماعى ارفاق به قصد تحصيل رضاى خدا
مطلب ديگر اينكه در آيه مورد بحث ، مثلى را كه آورده مقید به آخرت نكرده و بطور مطلق فرموده : ((خدا انفاق شما را مضاعف مى كند)) پس هم شامل دنيا مى شود، و هم شامل آخرت ، فهم عقلائى هم اين را تأييد مى كند براى اينكه كسى كه از دسترنج خود چيزى انفاق مى كند هر چند ابتدا ممكن است به قلبش خطور كند كه اين مال از چنگش رفت ، و ديگر به او بر نمى گردد، ليكن اگر كمى دقت كند خواهد ديد كه جامعه انسانى به منزله تن واحد و داراى اعضاى مختلف است ،
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 595
و اعضاى آن هر چند اسامى و اشكال مختلف دارند، اما در مجموع ، يك تن را تشكيل مى دهند، و در غرض و هدف زندگى متحد هستند، از حيث اثر هم همه مربوط به هم هستند، وقتى يكى از اعضا، نعمتى را از دست مى دهد مثلا فاقد صحت و سلامتى شده و در عمل خود كند مى گردد، همين عارضه هر چند كه در نظر بدوى ، متوجه يك عضو است ، ولى در حقيقت تمام بدن در عملكرد خود كند و سست مى گردد، و به خاطر نرسيدن به اغراض زندگى خسران و ضرر مى بيند.
مثلا چشم و دست آدمى دو عضو از بدن انسان هستند، در ظاهر دو نام غير مربوط به هم و دو شكل متفاوت ، و دو عملكرد جداگانه دارند، ليكن با كمى دقت مى بينيم كه اين دو عضو كمال ارتباط را با يكديگر دارند. خلقت ، آدمى را مجهز به چشم كرده تا اشيا را از نظر نور و رنگ و نزديكى و دورى تشخيص دهد، بعد از تشخيص چشم ، دست آنچه را كه تحصيلش براى آدمى واجب است بردارد، و آنچه را كه دفعش بر او لازم است از انسان دفع كند.
پس در حقيقت چشم مثل چراغى است كه پيش پاى دست را روشن مى كند، حال اگر دست از كار بيفتد قهرا فوائد و عملكرد دست را بايد ساير اعضا جبران كنند، و اين باعث مى شود كه اولا زحمت و تعبى را كه در حال عادى هرگز قابل تحمل نيست ، تحمل كند و در ثانى از عملكرد ساير اعضاى خود به همان مقدار كه صرف جبران عملكرد دست نموده بكاهد، و اما اگر از همان اوائلى كه دست دچار حادثه شد از نيروئى اضافى ساير اعضا در اصلاح حال همان دست استفاده كند، و دست را به حال عادى و سلامتش برگرداند، حال تمامى اعضا را اصلاح كرده ، و صدها و بلكه هزارها برابر آنچه صرف اصلاح دست كرده عايدش مى شود.
پس يك فرد از جامعه كه عضوى از يك مجموعه است ، اگر دچار فقر و احتياج شد، و ما با انفاق خود وضع او را اصلاح كرديم ، هم دل او را از رذائلى كه فقر در او ايجاد مى كند پاك كرده ايم ، و هم چراغ محبت را در دلش ايجاد نموده ايم ، و هم زبانش را به گفتن خوبيها به راه انداخته ايم ، و هم او ر ا در عملكردش نشاط بخشيده ايم ، و اين فوائد عايد همه جامعه مى شود، چون همه افراد جامعه به هم مربوط هستند، پس انفاق يك نفر، اصلاح حال هزاران نفر از افراد جامعه است ، و مخصوصا اگر اين انفاق در رفع حوائج نوعى از قبيل تعليم و تربيت و امثال آن باشد. اين است آثار و فوائد انفاق .
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□● #پرسش_و_پاسخ
از محضر آیت الله بهجت رضوان الله تعالی●□
#سؤال: این جانب میخواهم به مقامات عالی برسم چه کنم؟
#جواب: بسمهتعالی، تعجب است از بعضی از فضلا که نعمت بالاتر و سهلتر، میسور آنهاست [با این حال] تعقیب مینمایند از نعمت پایینتر و صعب و مشکل، «أَ تَسْتَبْدِلُونَ الَّذي هُوَ أَدْنى بِالَّذي هُوَ خَيْرٌ»؛ [بقره:۶۱] مثلاً «الصلوة معراج المؤمن» [مستدرک سفینةالبحار، ج۶، ص۳۴۳] و راه آن، میسور همه است،
□[لکن] منصرفند از این عروجِ در نماز با سهولتش، و تفحص مینمایند از مرتبهای که به آن نمیرسند «جعلنا اللّه فی من لا یفعل ولا یترک إلاّ بذکره ورضاه إنّه قریب مجیب، والصلوة علی محمد وآله الطاهرین أجمعین؛ خداوند ما را در زمرۀ کسانی قرار دهد که هیچ فعل و ترکی را جز با یاد و خشنودی او مرتکب نمیشوند. همانا او نزدیک و اجابت کننده است و درود بر محمد و همه خاندان پاکش باد».
@mohamad_hosein_tabatabaei
#توبه_و_توفیق_الهی
□●علّامه آیت الله حاج سیّدمحمّدحسین طباطبائی رضوان الله علیه●□
□بنده در هیچ حالی از پروردگارش بی نیاز نیست؛ لذا بازگشت از معصیت هم احتیاج به توفیق و رحمت الهی دارد تا اینکه توبه از او متحقّق شود.
□بعد از اینکه توبه کرد هم محتاج است که خدا توبه اش را بپذیرد و به او عنایت و رحمت کند.
□بنابراین اگر توبۀ عبد بخواهد مقبول باشد، در میان دو توبۀ خدا است همانطور که آیه شریفه: ثُمَّ تابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُوا این مطلب را می رساند.
□●«المیزان فی تفسیر القرآن» ج ۱ ص ۱۳۳●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●...در ميان جدولها انسان بزرگترين جدول بحر وجود است. اگر اين جدول درست تصفيه و لا يروبى شود مجراى آب حيات و مجلاى ذات و صفات مى گردد . غرض اينكه آنچه بر تو فائض مى شود در تو فائض مى شود انزل من السماء ماء فسالت اوديه بقدرها ( رعد : ۱۸ ).
■●و در تو كارخانه اى به نام دستگاه خيال است كه از قدرت كامله حق سبحانه معانى را صور مى دهد ، هر معنى را به صورتى مناسب وى كه مظهر اسم شريف مصور است . پس بدان كه در تحصيل علوم و معارف و اعتلاى به مقام قرب الى الله و لقاء الله به انتظار اينكه چيزى از خارج حقيقت تو از در در آيد و در نزد تو صورت يابد و حضور بهمرساند نبايد باشى بلكه آن علوم و معارف و تمثلات آنها همه در تو تحقق مى يابند ، و آن اعتلاء ارتقا و اشتداد وسعه وجودى تو به حسب كمال يعنى اتصاف گوهر ذات تو به صفات ربوبى و تخلق تو به اخلاق الهى است . و بيان نحوه اين فيضان ومسائل ديگر در حول اين امور را به نحو مستوفى در كتاب[ دروس اتحاد عاقل به معقول] مدلل و مبرهن ساخته ايم الحمد لله رب العالمين.
■●و بدان كه چون اين جدول تصفيه و لا يروبى شود ، انوار الهى زلال و صافى در وى پديد آيد ، و گرنه مثل حقائق الهيه در جداول مثل باران كه از آسمان نازل مى شود پاك و پاكيزه است و در جداول و مجارى و اوديه و لجنهاى زمين رنگ و بو مى گيرد خواهد بود .
در باب دهم[ مصباح الشريعه] آمده است كه :
ولتكن صفوتك مع الله تعالى فى جميع طاعاتك كصفوه الماء حين انزله من السماء . يعنى : بايد صفاى تو با خداى تعالى در همه طاعات تو مانند صفاى آب زمانى كه خداوند آنرا از آسمان فرو مى بارد بوده باشد
■●و نيز بدان كه اگر چاهى حفر كنى كه به آب نرسيده باشد ، و بخواهى از بيرون سطل سطل از اينجا و از آنجا در او آب بريزى بالاخره آن چاه مفيد نمى افتد و آب نمى دهد و به كارت نمى آيد ، و آن وقت چاه آب خوراكى نافع خواهد بود كه به آب رسيده است و از خود او آب بجوشد كه هر چه بكشى جريان آب بيشتر و گواراتر خواهد بود
■●مثل شخص انسان نيز اينچنين است از فرا گرفتن يك اصطلاح و مفهوم از اين ، و فرا گرفتن يك اصطلاح و مفهوم از آن بخواهد به فعليت برسد و به كمال خود نائل آيد مثل آن چاه به آب نرسيده و از اينجا و از آنجا پيمانه پيمانه در او آب ريختن است. سعى كن تا به آب برسى با اينكه از آب بريده نيستى . وچون به آب رسيده اى آنوقت استكه حسن حال داراى و ابتهاج تو به وصف نمى آيد .
■●در دعاى ماثور آمده است كه : اللهم غير سوء حالنا بحسن حالك . پس خداى تعالى حسن حال دارد ، آرى اين حسن حال همانست كه شيخ در فصل هجدهم نمط بهجت و سرور اشارات فرمود:اجل مبتهج بشىء هو الاول بذاته فافهم
■●و نيز بدان كه احوال اين جدولها در مكاشفات و مشاهدات انسان حتى در رؤياهاى مناماتش اثر مى گذارد و آنها را رنگ مى دهد ، پس درست بينديش و در راه تحصيل عقائد حقه در كنف استادى تربيت شده و راه پيموده خويشتن را رهايى دهى و سعادت ابدى را به دست آورى ان هذا القرآن يهدى للتى هى اقوم.
■●رساله ی نور علی نور
علامه حسن زاده ی آملی●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●حقیقت انتظار و ظهور●□
□●فرج باز كردن و گشايش و رهايی از غم و اندوه و خلاصی از تنگی و دشواری ، و راز را پوشاندن است.
یکی ازبطون معانی فرج، پیاده شدن متن قرآن کریم و دستورات شرع مقدس الهی و معارف حقه علوی و محمدی الهی در متن اجتماع است که مردم بیدار شوند و از غفلت به در آیند و راه سعادت انسانی خود را طی کنند و انسان شوند و در پناه صلح و صفای قرآنی و نورانیت اهل عصمت به غایت قصوای انسانی خود نائل شوند
□●هر روزی که از دست یکدیگر در امن و امان بودیم و از همدیگر نترسیدیم و مغازه ها و منازل و ماشين ها ووو را قفل و دزدگیر نزدیم و با خیال آسوده نسبت به ناموس یکدیگر بودیم و از دروغ و سالوسی و ریا و شایعه و دیگر رذائل نفسانی دور شدیم و يعنی مسلمان به واقعی کلمه آن که سلام و سلامتی است شدیم آن روز یکی ازمراتب ظهور و فرج حضرت صاحب عجل الله تعالي فرجه الشريف تحقق می یابد و جامعه دارای مدينه فاضله ی سعادتمند خواهد بود.
□●مرتبه بالاتر آنکه جامعه یکپارچه درس و تحصیل کمال و معارف باشد و به بیان عرشی مولایم اگر حضرت بقیة الله هم ظهور بفرمایند باز همانند جد بزرگوارشان امام ملک و ملکوت صادق آل محمد صلی الله عليه و آله و سلم حوزه درس و بحث و کارخانه انسان سازی بر پا می کند تا افراد لایق به کمال برسند و همچو نیست که آقا جان تشریف بیاورند و به هر فردی يك ليوان آبی بدهند يا یک دانه یا حبه قرصی بدهند و او یکبارگی انسان شود
بلکه باز هم باید سکوت، مراقبت، خلوت، تهجد، روزه، ذکر به دوام و تلاوت قرآن و حضور و عندیت، اعمال شرعیه و بخصوص درس و بحث و تحصیل علوم و معارف و استاد کامل داشتن و حرف شنیدن باشد تا انسان شود
و در الهی نامه گفتم: «الهی جان به لب رسید تا جام به لب رسید.»
□●ازبیانات ارزشمند استاد صمدی آملی حفظه الله●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، و بِهِ أَسْتَعِینُ□ #وَٱلْحَمْدُ_لِلّه_وَلّیِ_کُلِّ_نِعْمَة
□بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، و بِهِ أَسْتَعِینُ□
#وَٱلْحَمْدُ_لِلّه_وَلّیِ_کُلِّ_نِعْمَة
#یَنْبوعُالحَیاة
□○ #ای_نفس، اهل دنیا ستم رسیدگان ستمگارند، و فریفتگان فریبندهاند، و ازینست که استقبال کنند نفس رسنده را در سرای غم و اندوه بشادی و خرمی نمودن، و وداع کنندش بهنگام بازگشتن از این سرای بلا بمأوای سرور و رستگاری بگریه و فزع و جزع؛ و این مایه بسست شناختن ستم و مخالفت حق و عدل را.
□○ #ای_نفس، دریاب و بدان بآزمایش و اندیشه که هلاک نفس را چهار سبب است بیشک: یکی بیدانشی، و دؤم اندوه، و سئم نیازمندی فقر، و چهارم بیم. و بدان که هر آنکه از دانش باز جوید بیدانشی نیابد، و هر آنکه از کسب چیزهای بیرون و از خود دور شود اندوه نیابد، و هر که از آرزوها دور شود، و پارسائی ورزد، درویشی نیابد، و هر که بمرگ طبیعی مشتاق شود بیم نیابد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
#آیت_الله_جوادی_آملی:
□علامه طباطبایی (ره) در حد خود، وارث پیامبران بود و پیامبران همواره بحث آزاد را میپذیرفتند. و با سعه صدر با آن برخورد میکردند. دعوت به بحث و احتجاج و استدلال، شیوهای قرآنی است
و استاد علامه (ره) معتقد بود سوره «انعام» سوره احتجاج است و خدای سبحان در این سوره حدود چهل حجت اقامه کرده و به احتجاج و بحث آزاد فراخوانده است.
□○شمسالوحی تبریزی، ص۲۳۹○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
○حُبُّ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حَسَنَةٌ لاَ يَضُرُّ مَعَهَا سَيِّئة○
#یاعلی
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○تفاوت دید در برابر بلا
استاد علی صفایی حائری○□
□بارها گفته ام آدمى كه رنجى میبيند، دو نگاه دارد:
يكى اينكه ديدى فلانى با من چه كرد؟ و يك موقع هم میگويد: ديدى فلانى اين بود.
وقتى ظرف تو میافتد و میشكند، يك وقت میگويى: ديدى شكست؟! يا اينكه میگويى: ديدى! شكستنى بود؟ اين نگاه دوم است كه تو را به رحمت حق گره میزند و مست و مدهوشت میكند. با اين نگاه و درك مستمر از عنايتهاى حق ديگر مگر تو میتوانى ضعف اعصاب بگيرى؟!
□ديگران هر چه میخواهند اذيت كنند؛ ولى «عِنْدَكَ مِمّا فاتَ خَلَفٌ وَ لِما فَسَدَ صَلاحٌ و فِيما انْكَرْتَ تَغْييرٌ فَامْنُنْ عَلَىَّ قَبْلَ الْبَلاءِ بِالْعافِيَةِ وَ قَبْلَ الطَّلَبِ بِالْجِدِةِ وَ قَبْل الضَّلالِ بِالرَّشادِ».
□تو بهرهمند میشوى و قبل از بلاء، عافيت را يافته اى و قبل از ضلال و سردرگمى، به رشد رسيده اى. اينها رحمت حق است كه ظهور و بروز دارد و اين مهربانى و انس اوست كه تو را رها نمیكند.
□○شرحى بر دعاهاى روزانه حضرت زهرا(س)، ص: ۱۹○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#شرح_مثنوی □ ۳ □ ○سینه خواهم شرحه شرحه از فراق ○تا بگویم شرح درد اشتیاق □○«اَنَا عِندَ المُنکَ
#شرح_مثنوی □ ۴ □
○من به هر جمعیتی نالان شدم
○جفت بدحالان و خوش حالان شدم
□○این سخن جناب مولوی نشان دهنده نگاه بلند توحیدی اوست. میگوید که انسان موحد، همهی بدحالان و خوش حالان را مظاهر حق متعال میبیند منتها در این شهود، سعهی وجودی عارف موضوعیت دارد که تا چه حد میتواند جامع اضداد باشد. برخی چنان وسیع اند که میگویند عالم و مافیها را در قلب ما بگذارند آنرا حس نمیکنیم چون وسعت قلب بی منتهاست از اینرو خانه حق نام گرفته است. او میگوید دوست و دشمن در دل من حاضرند و هریک به زبان حال خود خود را مینمایانند. خوب خوبیها و بدیها را و بد بدی ها و خوبی ها را! فی المثل سعدی علیه الرحمه در گلستان سوال کرد که «ادب از که آموختی؟» و پاسخ شنید «از بیادبان!». بی ادب آئینه ادب شد و ادب آئینه بی ادب، سبحان الله! راست آمد آنکه گفت في کُلِّ شَئٍ کُلِّ شَئ.
□○یعنی در منظر و مرآی موحد، بی ادب هم مثل با ادب مجرای فیض میشود منتها به طرق خاص خودش.
○بدان را هست بر ما حق بسیار
○چو حق مردم پاکیزه کردار
□○بعضا بدان بر گردن ما حق دارند. اگر بدیِ یک شخص بد نباشد که خوبیِ یک شخص خوب آشکار نمیشود! «الطُّرُقُ الَی اللهِ بِعَدَدِ اَنفاسِ الخَلائِق». همه مخلوقات مظاهر حق متعال هستند. او جل جلاله اسماء مذل و ضارّ نیز دارد که این اسمها هم مظهر میخواهند... مولانا میگوید درون من که صاف و زلال شده است یا همچون نی از خودی خالی شده منعکس کننده هر جمعیتی است چه خوش حال و چه بدحال. در خوش حالان خود و ایشان را به وفق سنخیت با خود مینمایانم و بدحالان را نیز آئینهام تا در و من حال بد خود را ببینند و من در بدی ایشان حال خوش خود را...
#ح_م