آیات 281-275 بقره قسمت اول
بخش سوم
● در اسلام درباره هيچ يك از گناهان مانند ربا خوارى و حكومت دشمنان دين بر جامعه اسلامى سخت گيرى و تشديد نشده است
خداى سبحان در اين آيات در امر ربا خوارى شدتى به كار برده كه درباره هيچ يك از فروع دين اين شدت را به كار نبرده است مگر يك مورد كه سخت گيرى در آن نظير سخت گيرى در امر ربا است ، وآن اين است كه : مسلمانان ، دشمنان دين را بر خود حاكم سازند، و اما بقيه گناهان كبيره هر چند قرآن كريم مخالفت خود را با آنها اعلام نموده و در امر آنها سخت گيرى هم كرده ، و ليكن لحن كلام خدا ملايم تر از مسأله ربا و حكومت دادن دشمنان خدا بر جامعه اسلامى است و حتى لحن قرآن در مورد ((زنا)) و ((شرب )) ((خمر)) و ((قمار)) و ((ظلم )) و گناهانى بزرگتر از اين ، چون كشتن افراد بى گناه ، ملايمتر از اين دو گناه است .
و اين نيست مگر براى اينكه فساد آن گناهان از يك نفر و يا چند نفر تجاوز نمى كند، و آثار شومش تنها به بعضى از ابعاد زندگانى را در بر مى گيرد و آن عبارت است از فساد ظاهر اجتماع ، و اعمال ظاهرى افراد، به خلاف ربا و حكومت بى دينان كه آثار سوئش بنيان دين را منهدم مى سازد، و آثارش را به كلى از بين مى برد و نظام حيات را تباه مى سازد، و پرده اى بر روى فطرت انسانى مى افكند، و حكم فطرت را ساقط مى كند، و دين را به دست فراموشى مى سپارد، كه ان شاء الله توضيح اين معانى را تا اندازه اى خواهيم داد.
جريان تاريخ نيز اين نظريه قرآن را تصديق كرده ، و شهادت مى دهد كه امت اسلام از اوج عزت به پائين ترين درجه ذلت نيفتاد، و مجد و شرفش به غارت نرفت و فاقد مال و عرض و جان خود نشد، مگر وقتى كه در امر دين خود سهل انگارى كرد، و دشمنان دين را دوست خود گرفته ، زمام امر حكومت خود را به دست ايشان سپرد و كارش به جائى رسيد كه نه مالك مرگ خود بود، و نه مالك زندگى اش ، نه اجازه مى يافت تا بميرد و نه فرصت پيدا مى كرد تا از مواهب و نعمتهاى زندگانى برخوردار گردد، لذا دين از ميان مسلمانان رخت بر بست ، و فضائل نفسانى از ميان آنان كوچ نمود.
رباخواران به جمع كردن اموال و انباشتن ثروت پرداختند و در راه به دست آوردن جاه و مقام با يكديگر مسابقه گذاشتند، و همين باعث به راه افتادن جنگهاى جهانى شد، و جمعيت دنيا به دو دسته تقسيم گرديده و روبروى هم ايستادند، يك طرف ثروتمندان مرفه ، و طرف ديگر استثمار شدگان بدبختى كه همه چيزشان به غارت رفته بود، و اين جنگهاى جهانى بلائى شد كه كوهها را از جاى كند،
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 629
و زلزله در زمين افكند انسانيت را تهديد به فنا كرد، و دنيا را به ويرانه اى تبديل نمود، ((ثم كان عاقبه الذين اساوا السوآى )) آرى عاقبت كسانى كه بد كردند همان بدى بود.
و به زودى ان شاء الله براى خواننده روشن خواهد شد كه آنچه قرآن كريم در باب رباخوارى و سرپرستى دشمنان دين فرموده از پيشگوئى هاى قرآن است .
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●«خواندن زیارت جامعه کبیره بر دیگر زیارات مقدم است»●□
ـ #سوال: آقا کسیکه میخواهد زیارت آقا علیبنموسیالرضا علیهالسلام مشرف بشود، چه کاری بهتر است انجام دهد؟ با چه نیتی به زیارت امام رضا علیهالسلام برود؟
#حضرت_آیتالله_بهجت:
همونطوریکه به زیارت امام حسین علیهالسلام [و دیگر ائمه علیهمالسلام] میرود، زیارت ائمه علیهمالسلام همه یکجور است.
قصدش این باشدکه میخواهدتحصیل(کسب) ثواب بکند.
ـ #سوال: چه کارهایی بهتر است آنجا [در هنگام] زیارت امام رضا علیهالسلام انجام بشود؟
#حضرت_آیتالله_بهجت:
[ هم زیارات] مفصل دارد و[هم]مختصر دارد، [اگر]وقت دارد[زیارات] مفصل، [و اگر] وقت ندارد زیارات مختصر را بخواند.
#زیارت_جامعه برای همه ائمه، شایدهم غیر ائمه[چهارده معصوم] مثل حضرت معصومه سلاماللهعلیها وحضرت عبدالعظیم حسنی(علیه السلام)؛ این(زیارت جامعه)؛ مفصل است.و اگر وقت داشته باشد، خواندن آن برهمه[دیگر زیارات] مقدم است.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○فرزند آیت الله بهجت (رحمه الله)○□
□پدرم میفرمود: علامه طباطبایی در محضر استاد ـ آقای قاضی ـ دائما نقد و ایراد میکرد؛ دائما اشکالات میکرد. اشکالات در آنجا هم معمولا برهانیست، یعنی فلسفی و نظریست. خود مرحوم علامه طباطبایی نیز نقل کرده که فلسفه من خدمت آقای #قاضی پخته شد. پدرم میفرمود زمان زیادی از جلسه را بحث اینها میگرفت.
□میفرمود: بعضیها در محضر استاد سؤال میکردند ولی به عمرم در محضر استاد سؤال نکردم، اما این را هم بگویم که سؤالی در دلم نماند که جواب نشنوم و استاد جواب ندهد! حتی چند بار شد که استاد ـ آقای قاضی ـ اظهار کرد: و اما سؤال فلانی و اسم بنده را آورد.یکبار هم در کلاس، #علامه_طباطبایی کنار من نشسته بود و به من گفت تو که حرفی نزدی، استاد جواب سؤال تو را میدهد و من چیزی به او نگفتم.
□○به نقل از فارس○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
✅گفتوگو از اولياء در جمع ...
■●استاد علی صفایی حائری●■
■●ذكر و يادآورى از صاحب امر و عالم آلمحمد، دعوت به آنهاست و طبيعى است كه گفتوگو از اولياء در جمع و در كوى و برزن باعث زنده شدن ياد آنها و احياى امر آنهاست. همين ذكرها و يادآورىهاست كه آتش اشتياق به ولىامر را سركش مىسازد و در خانهى آنها را باز مىگذارد كه درباره على بن يقطين مىگويند؛ در يك سال در كنار بيت، هزارها نفر براى او تلبيه مىگفتند و لبيك سر مىدادند.
■●على بن يقطين با استيجار آنها كه از شيعيان فقير و دور از مدينه بودند، هم زندگى آنها را تأمين مىكرد و هم در خانهى امام صادق عليه السلام را باز نگه مىداشت و هم راوى مىساخت و هم معارف شيعه را تا امروز سرشار مىساخت.
■●ذكر عالم و دعوت به او، دعوت به حكم و حكومت و احياى امر آنهاست.
جمعآورى نيرو براى درگيرى آنهاست.
بىجهت نيست كه اينگونه از ذكر و مذاكره و احياى امر و احياء دين و احياء قلب گفتوگو مىنمايند.
■● #وارثان_عاشورا ص۱۹۱●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
#نکته_ناب
□بسمه تعالی شانه□
□○یکی از القاب حضرت سلطان علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثناء، «معین الضعفا» است. از شئون امام این است که از ضعیفان دستگیری میکند. این دستگیری یک مرتبهی ظاهری دارد که در ذهن اکثر ما چنین مرتکز است که او به ضعفا کمک میکند و ضعیف کسی است که به جان و مال و قدرت مستضعف باشد. این معنا مرتبهی ظاهری تفسیر این اسم شریف است. بسیاری از شما نیز چنین هستید و ممکن است با خدمت به ضعفا مظهر معین الضعفا باشید که امیدوارم همگی مظهر این شأن از امام بوده باشیم. معین الضعفا معانی عمیق دیگری نیز دارد که به آن شأن اطلاقی امام بازمیگردد که امام، معینِ مطلق ضعفا است. باید در این ضعفا دقت کنیم که هر ضعفی را شامل میشود. هر کسی که در مقام ضعف است، امام او را از ضعف خارج میکند. در نمازها نیز مرسوم شده است که همه میگویند «یا لطیفُ، إرحَم عَبدَکَ الضّعیف». مناسبت اسم لطیف با این الضعیف چیست؟ چرا برای خروج از ضعف به اسم لطیف حق متعال پناه میبریم؟
□○حکمای ما، ضعف را در پایین ترین مرتبه به قوه تعبیر کردهاند. «خُلِقَ الْإِنسَانُ ضَعِيفًا»، لذا برخی بزرگان در آثار خود مرقوم داشتهاند که بزرگترین وصف حق متعال برای انسان همین آیه است که خدا انسان را ضعیف دانسته است. این ضعف را به هیولای اولیٰ یا قوه و قابلیت محض تعبیر فرمودهاند. انسان، قابلیت محض است. حق متعال هر صورتی و فعلی را به او بدهد، انسان آن را میپذیرد در حالی که سایر مخلوقات اینگونه نیستند. این ضعف و ضعیف بودن همواره با انسان هست بس که انسان لطیف است و به هیچ صورتی که حق متعال به او بدهد نه نمیگوید. دلیل اینکه اسم شریف لطیف را معین ضعیف آورده همین معنی است؛ یا لطیف، ارحم عبدك الضعیف. یعنی ضعف انسان ناشی از مظهریت اسم لطیف است .چون لطیف است، ضعیف است! و این ضعف، وصف کمالی است. او از شدت لطافت هر کمالی را که از جانب حق به او القاء شود میپذیرد و باصطلاح هیولایی است که قابل همه صور است لذا از حقی که لطیف است میخواهد به لطافت او که در ضعف (قوه) ظهور کرده رحمت خودش را اعم از عامه و خاصه شامل گرداند.
□○حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام کسی است که معین ضعیف است اعنی او را از قوه به فعل میرساند. او کسی است که به شما و بلکه به هر چیزی کمال میدهد. هر چیزی که در عالم قوه است، به واسطهی امام به کمال و فعلیت میرسد لذا او معین است برای مطلق ضعفا. خلاصه بگویم، امام به هر کسی که قابلیت اخذ کمال را دارد کمال را اعطا میکند. نکتهی لطیف این است که تا احساس ضعف نکنی، کمالی به تو داده نمیشود... کمالات تکوینی به همه داده میشود اما اگر کمالات خاص الهی را بخواهی، باید اظهار ضعف کنی هر چند در تکوین نیز موجودات به جنبه ضعفشان فیض را از فیاض مطلق و معین ضعفا دریافت نموده اند. به هر حال اگر نگاه خاص و رحیمی خدا را نیز بخواهی باید ضعف خودت را به محضر او ببری. وقتی سائلی به در منزل ما بیاید، غنای خودش را میآورد یا ضعفش را؟ وقتی شما به محضر علی بن موسی الرضا میروی میگویی فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی...
□○اگر همواره در موطن ضعف باشیم، حضرت علی بن موسی الرضا در ما جلوه میکند و ما رضوی میشویم و به مقام رضا میرسیم. راضی کسی است که خودش را ضعیف ببیند، لذا اگر کسی به ضعف خود اذعان داشته باشد، هرچه که به او بدهند او راضی است. گدای حقیقی به هر چیزی راضی است...
#ح_م
#آیت_الله_محقق_داماد:
■روزی در محفل علامهی جلیلالقدر طباطبایی بزرگ در اثنای چاپ و انتشار یکی از آثار ایشان، یکی از شاگردان از ایشان ـ درمقامِ سوال و طلب ـ میپرسند: چرا بیشتر نمینویسید؟
■علامه طباطبایی بنا به عادت خیره به گوشهای از سقف نگریسته پس از تأملی چند این بیت را زمزمه میکنند:
●هرکه سخن با سخنی ضم کند
●قطرهای از خون جگر کم کند
■و از همین پاسخ عالمانه و هوشمندانه پیداست کار تحقیق، کارِ اهلِ آن است نه هر که سر بتراشد...
#یاعلی
@mohamad_hosein_tabatabaei
□اگرحبیبتویی،مشکلینداردعشق
□اگرطبیبتویی،دردهمدوادارد..
#محتشمکاشانی
□السلامعلیڪیااباعبدالله□
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei