eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات281-275 بقره قسمت چهارم بخش چهارم بحث روايتى ● بحث روايتى (شامل رواياتى در ذيل آيات مربوطه به ربا و عذاب رباخوار در تفسير قمى در ذيل آيه : ((الذين ياكلون الربوا...)) از امام صادق (عليه السلام ) روايت آمده كه فرمود: رسولخدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرموده است : وقتى مرا شبانه به آسمان بردند به مردمى برخوردم كه وقتى مى خواستند برخيزند از بزرگى شكم ها نمى توانستند، از جبرئيل پرسيدم اينها كيانند؟ گفت : اينها آن كسانى هستند كه در دنيا ربا مى خوردند و خداوند درباره شان فرمود: ((لا يقومون الا كما يقوم الذى يتخبطه الشيطان من المس )) و قوم نامبرده را ديدم كه مانند آل فرعون هر صبح و شام بر آتش عرضه مى شدند و ايشان از شدت دلهره مى گفتند: پروردگارا قيامت كى بپا مى شود؟!. مؤلف : اين مشاهده كه رسول خدا (صلى الله عليه و آله وسلم ) در معراج داشته ، مثالى برزخى بوده كه گفتار آن جناب را تأييد و تصديق مى كند كه فرمود: ((كما تعيشون تموتون و كما تموتون تبعثون - هر جور زندگى كنيد همانطور مى ميريد و هر جور بميريد همانطور زنده مى شويد)). و در الدرالمنثور است كه اصفهانى در كتاب ترغيب خود از انس روايت كرده كه گفت : رسول خدا (صلى الله عليه و آله وسلم ) فرمود: روز قيامت رباخوار ديوانه و شكم گنده محشور مى شود، بطوريكه پاهاى خود را يكى يكى به زمين مى كشد آنگاه اين آيه را تلاوت فرمود: ((لا يقومون الا كما يقوم الذى يتخبطه الشيطان من المس )). ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 651 مؤلف : در عذاب رباخواران و كيفر ربا رواياتى بسيار از طرق شيعه و سنى وارد شده و در بعضى از آنها آمده كه گناه رباخوارى برابر هفتاد بار زناى با مادر است . و در تهذيب به سند خود از عمر بن يزيد كه فروشنده پارچه اى بود كه در سابور (شاپور خوزستان ) بافته مى شد روايت كرده كه گفت : به امام صادق (عليه السلام ) عرضه داشتم : فدايت شوم مردم چنين مى پندارند كه دادن بهره پول براى كسى كه مضطر است نيز حرام است ، آيا اين صحيح است ؟ فرمود: بله ، براى اينكه مگر غنى و يا فقيرى سراغ دارى كه بدون احتياج و اضطرار چيزى را بخرد؟ اى عمر! خداى تعالى بيع را حلال و ربا را حرام فرموده ، پس تو تنها مى توانى سود كسب را بگيرى و نمى توانى ربا بگيرى ، پرسيدم ربا چيست ؟ فرمود: چند درهم بدهى و دو برابر، آن را بگيرى و يا گندمى بدهى و دو برابر از همان جنس ‍ بگيرى . و در كتاب فقيه به سند خود از عبيد بن زراره از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه فرمود: ربا تنها در جنسى است كه كيل و ياوزن مى شود. مولف : دانشمندان اسلامى در آنچه كه ربا در آن حرام است اختلاف كرده اند مذهب اهل بيت (عليه السلام ) اينست كه ربا تنها در پول ، طلا و نقره و هر جنسى است كه كيل و يا وزن مى شود و چون مساله فقهى است و مربوط به بحث ما كه تفسير است نمى باشد لذا از بحث بيشتر پيرامون آن صرف نظر نموديم . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□● از آیت‌الله بهجت قدس‌سره●□ □ : زیاد مرتکب معاصی می‌شوم و هرچه تلاش می‌کنم، موفق[به ترک آنها] نمی‌شوم. : □ ، نقل شده از أحدالحسینین (یعنی الخلیلی و النوری) که برای این مقصود، حمد و سوره، اهدا شود برای مدفونین از مؤمنین و مؤمنات در مشاهد ثمانیه مشرَّفه: «حرمین شریفین»، «نجف اشرف»، «کربلای مشرّفه»، و «الکاظمیةالمشرَّفه» و «سامراءالمشرّفه» و «المشهد الرضوی المشرَّف» و «قم المشرَّفه» و حمد و سوره برای مدفونین در سائر مشاهد مشرَّفه. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#شرح_دروس_معرفت_نفس □خوب،میخواهی به حیاتِ انسانی برسی؟ □به اذن او بباید رهنمون را □بگیر
□حالا چه گرفتاری ای در این چهار است که باید آنها را بکشیم: ○نماید هر یکی را پاره پاره ○به هر کوئی نهد جزئی دوباره □مصرع اول یعنی باید این را از خود دور کنیم، و وقتی ان شاءالله از این اوصاف درآمدیم و به قللِ معرفتِ علمِ و رسیدیم، ان شاءالله سرفراز می شویم، اسرارِ وجودیِ ما منکشف می شود و خودمان بر قله های می نشینیم،چون از اوصاف الهی در می آییم. بعد به حیاتِ انسانی می رسیم. □در در قلعه های انسانی قرار می گیریم و در آنجا حالا به این چهار مرغ که دیگر در دست ما هستند و از جناب دستور می گیرند می گوئیم شما هم داشته باشید و زنده هم باشید، اما به امر ما و آنطوری که ما می خواهیم، نه آنطور که شما می خواهید، نه اینطور که هر وقت دلش خواست بخورد و بخوابد و ... ، نمی شود؛ خیر؛ آنطور که می خواهد باید بخوابی و بخوری و ... ، به بدنش بگوید آنطورکه من می خواهم شهوت داشته باش نه آنطور که تو می خواهی. ○بخواند نامِ آنان را به آواز ○که در دَم هر چهار آید به پرواز □حال این سئوال پیش می آید که چطور شما اول گفتی این چهار مرغ را بکش و بعد می فرمائی اینها را زنده کن؟ پس یعنی باز در ما زنده شود؟ شهوتِ غضبِ حیوانی زنده شود؟ در ما لجن خوریِ حیوانی زنده شود؟ یا خیر؛ می فرماید اوصافِ حیوانی که در تحت نظر عقل نبودند و همینطور گسیخته در بدن و جسم و روح شما رسوخ کرده و خودشان می خواستند هر کاری انجام بدهند، زمام اینها را به دست بگیرید و بگویید باید مطابق آنچه که فرموده باید عمل شود. □○شرح دروس معرفت نفس استاد صمدی آملی○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○فضیلت و مراقبات روز بیست و پنجم ماه ذی‌الحجّه - روز نزول سوره «هَل اَتی»○□ □○روز بیست و پنجم ماه ذی‌الحجّه روز نزول سوره «هَل اَتیٰ» است. این‌گونه که در احادیث وارد شده است، حَسَنِین علیهما السّلام بیمار شدند. پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم برای عیادت آنها آمدند. به حضرت امیر علیه السّلام فرمودند: ای ابالحسن! چیزی نذر کن تا اگر خدای متعال دو پسر تو را شفا داد، آن‌ کار را انجام دهی، و اگر خواستۀ تو هم عملی نشد، انجام آنچه نذر کردی بر تو واجب نخواهد بود. □○علیّ بن ابیطالب علیه السّلام فرمودند: من نذر می‌کنم اگر حَسَنِین علیهما السّلام خوب شوند، سه روز پیاپی روزه بگیرم. فاطمه زهرا سلام الله علیها هم فرمودند: من هم همین نذر را می‌کنم. فضّه هم که خادمۀ ایشان و زن بسیار عارفه، بزرگوار و عظیم‌القدری است، گفت: من هم نذر می‌کنم. لذا این سه نفر نذر کردند در صورت بهبودی حال حَسَنِین علیهما السّلام، سه روز پیاپی روزه بگیرند. □●پس از بهبودی حَسَنِین علیهما السّلام این سه بزرگوار به همراه حَسَنِین علیهما السّلام، جهت ادای نذر خود، سه روز پیاپی روزه گرفتند. □○امّا هر سه شب پیاپی، طعام افطار خود را به مسکین و یتیم و اسیری که به در منزل آنها آمده بودند، بخشیدند و با آب افطار نمودند... □○سوره «هَل اَتی (انسان)» ماجرای انفاق خالصانۀ اهل‌بیت علیهم ‌السّلام را نقل کرده و سپس به مقامات بلند معنوی اهل‌بیت علیهم‌ السّلام در جهان دیگر اشاره می‌کند. □○برای این روز بسیار شریف اعمال زیر وارد شده است: □○ داشتن اين روز، به پيروى از اهل بیت علیهم السّلام □○ به مساكين و ايتام، و سعى در اطعام ايشان به خصوص در شب بیست و پنجم □○از آن‌جا كه بعضى از علماء اين روز را روز مباهله می‌دانند، مناسب است و نيز در اين روز خوانده شود. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●رفع دشمنی برادران ایمانی استاد ●□ □و نَزَعْنا ما في‏ صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْواناً عَلى‏ سُرُرٍ مُتَقابِلينَ (۴۷ حجر)□ □و آنچه از دشمنى و كينه در سينه ‏هايشان بوده بركنده ‏ايم كه برادر وار بر تخت‏ هايى روبروى يكديگرند. □آنها كه همه يك هدف دارند، آنها هم مى ‏توانند با هم درگير شوند محدوديت دنيا و تزاحم منافع، دنيا طلبان را به جان يكديگر مى ‏اندازد. آنها كه دنيا را مى‏ خواهند، قدرت و رياست و ثروت و لذت و زن و شهوتى را طالب هستند، حتّى اگر برادر و فرزند باشند، به جان يكديگر مى ‏افتند و اگر بتوانند حريف را مى ‏شكنند و اگر نتوانستند، به تقسيم منافع و همزيستى مسالمت ‏آميز روى مى ‏آورند. □محدودۀ دنيا، نزاع آفرين و طوفان زاست. □همين طور مى ‏شود كه خدا جويان هم، با يكديگر درگير شوند و ستيز كنند و كينۀ يكديگر را در دل بگيرند، كه اين شگفتى ندارد كه دنيا، هم دنياى محدود است و هم دنياى حجاب. آن هم حجاب ‏هايى كه مستور هستند و به چشم نمى ‏آيند. □در اين آيه نكتۀ لطيفى هست و «نَزَعنا ما فى صُدُورهم من غلٍّ اخواناً على سُرُرٍ مُتقابلينَ» خدا مى ‏فرمايد كه در بهشت ما، كينه‏ هاى دل‏ هاى آنان را برمى ‏داريم، كه اينها برادران هم بوده ‏اند و به خاطر ما درگير شده بودند و ما كينه ‏هاشان را صاف مى ‏كنيم. □چون پيداست اگر كينه‏ ها به خاطر دنيا باشد، بوى بهشت را از هزار سال راه نمى ‏يابند. از اين كه در بهشت روبروى هم نشسته ‏اند و كينه ‏هاشان را خدا برداشته، معلوم مى ‏شود كه در حجاب بوده‏ اند و دوست خود را نمى ‏شناخته‏ اند. □● (قیام)، ص۴۵●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَ کَمَالَ دِینِهِ وَ تَمَامَ نِعْمَتِهِ بِوِلاَیَةِ مَولانا أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَ أَولادَهُ المَعْصومین عَلَیْهِم السَّلاَم□ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□○بیست و پنجم ماه○□ □این روز نیز یکی از مواسم گرانقدر برای موالیان ائمه دین است، خداوند در این روز سوره «هل اتی» را در حق آنان فرو فرستاده و از صدقه آنان تشکر کرد، هدیه آنان را پذیرفته، در کتاب خود شرح حال آنان را داده و آنان را مورد مدح و ثنا قرار داد. □این رویداد - همانگونه که در روایات فراوان و معتبر آمده است - چنین آغاز می گردد که حسنین علیهما السّلام بیمار می شوند. پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم از آنان عیادت می کنند. پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم به امیر المؤمنین می گوید: ابا الحسن بهتر است برای شفای فرزندانت نذر کنی. زیرا در صورت بر آورده نشدن حاجت وفای به نذر لازم نیست. علی علیه السّلام گفت: اگر فرزندانم از این بیماری شفا پیدا کنند بخاطر تشکر از خدای عز و جل سه روز، روزه می گیرم. فاطمه علیها السّلام و فضه کنیز آنان نیز چنین گفتند. وقتی فرزندان او شفا یافتند. چون چیزی نداشتند، علی علیه السّلام نزد «شمعون خیبری» رفته و سه صاع جو قرض گرفت. □در بعضی از روایات آمده که علی علیه السّلام نزد همسایه یهودی خود بنام «شمعون» که به پشم رشتن و بافتن اشتغال داشت، رفته و به او گفت: آیا به اندازه یک سبو، پشم می دهی که فاطمه، دختر محمد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم، در مقابل سه صاع جو آن را بریسد؟ گفت: آری. آنگاه پشم و جو را به او داد. او نیز آن را پیش فاطمه آورده و جریان را برای او نقل کرد. فاطمه علیها السّلام نیز قبول کرد که آن عمل را انجام دهد - فاطمه علیها السّلام یک صاع جو را آسیاب نموده و با آن پنج عدد نان تهیه کرد، هر نفر یک عدد. □علی علیه السّلام نماز مغرب را همراه پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم گزارده و به منزل آمد. غذا را جلوی او گذاشتند. ناگهان فقیری آمده و گفت: سلام بر شما اهل بیت محمد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم من فقیری از فقرای شیعه هستم. به من غذا دهید تا خداوند از غذاهای بهشتی به شما بدهد. علی علیه السّلام صدای او را شنید. دستور داد غذا را به او بدهند. آنها نیز غذا را به او داده و فقط با آب افطار کردند. □روز دوم فاطمه علیها السّلام یک صاع دیگر را آرد کرده و نان پخت، علی علیه السّلام با پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نماز مغرب را گزارده و به منزل آمد. همین که غذا را جلوی او نهادند، یتیمی به در خانه آنان آمده و گفت: سلام بر شما اهل بیت محمد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم یتیمی از فرزندان مهاجرین هستم. پدر و مادرم در روز «عقبه» شهید شده اند. غذایم دهید تا خداوند از غذاهای بهشت به شما بدهد. علی علیه السّلام این سخنان را شنیده و دستور داد تا غذا را به او بدهند. آنان نیز اطاعت کرده و فقط با آب افطار کردند. □فاطمه علیها السّلام در روز سوم، سومین صاع جو را آرد کرده و نان پخت. علی علیه السّلام با پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نماز خوانده به منزل بازگشته و غذا را جلوی او گذاشتند. در این هنگام اسیری در خانه آنان آمده و گفت: سلام بر شما، اهل بیت محمد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ما را اسیر کرده و بدون غذا نگه می دارید علی علیه السّلام شنیده و دستور داد غذا را به او بدهند. آنان نیز غذا را به او داده و فقط با آب افطار کردند. و در این سه شبانه روز غیر از آب چیزی نخوردند.(۱) □المراقبات□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○بیست و پنجم ماه○□ □این روز نیز یکی از مواسم گرانقدر برای موالیان ائمه دین است، خداوند در این رو
□○بیست و پنجم ماه○□ □در روز چهارم و در حالی که آنان نذر خود را ادا کرده بودند، علی علیه السّلام با دست راست خود حسن علیه السّلام و با دست چپ حسین علیه السّلام را گرفته و در حالی که از شدت گرسنگی مانند جوجه های پرندگان می لرزیدند، نزد رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم رفتند. هنگامی که پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم آنان را دید، فرمود: ابا الحسن چقدر سختی کشیده اید آنگاه با هم بطرف منزل فاطمه علیها السّلام حرکت کردند. وقتی به آنجا رسیدند، فاطمه علیها السّلام را در جایگاه عبادت خود یافتند، در حالی که از شدت گرسنگی شکمش چسبیده و چشمانش بگودی نشسته بود. هنگامی که پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم او را دید، فرمود: پناه بر خدا اهل بیت محمد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم از گرسنگی می میرند در پی آن جبرییل بر پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرود آمد و گفت: محمد خداوند بخاطر اهل بیتت به تو تبریک می گوید. فرمود: چرا؟ جبرییل در این جا جبرییل این آیات را بر زبان پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم جاری ساخت:هل اتی علی الانسان حین من الدهر ٧٦: ١...لا نرید منکم جزاء و لا شکورا ٧٦: ٩... □«ثعلبی» روایت کرده است که «در این روز غذایی از آسمان فرود آمد که تا هفت روز از آن می خوردند.» عده ای از بزرگان اهل سنت نزول این سوره در مورد «امیر المؤمنین و خانواده او علیهم السّلام را روایت نموده اند. شیعیان باید برای سپاسگزاری از خدای متعال با تمام توان در این روز به عبادت بپردازند. زیرا خداوند در این روز با این فضایل بزرگ و نزول این آیات گرانقدر اهل بیت را ترجیح می دهند. نعمتهای پست دنیایی برای آنان بی ارزش بوده، آن را پست تر از خاک دانسته و سعادتهای آخرت، بخصوص نزدیکی و دیدار خدا را با ارزشتر از همه چیزهای پرارزش می دانند. آفریدگار در وجود آنان بزرگ و غیر آن کوچک شده است. و اگر عمرهایی که خداوند برای آنان مقرر کرده است نبود از شوق دیدار خدا و ثوابهای او روحهای آنان حتی باندازه یک چشم بهم زدن نیز، در کالبدشان آرام نمی گرفت. از خداوند بحق دوستان پاکش می خواهیم، معرفت آنان را نصیب ما نموده و ما را موفق به ادامه راه آنان و پیروی از آنان نماید.(۲) □المراقبات□ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 281-275 بقره قسمت چهارم بخش پنجم ● دو روايت در بيان مراد از مؤعظه در (فمن جاءه مؤعظة من ربه ...) و در كافى از يكى از دو امام باقر و صادق (عليهماالسلام ) و در تفسير عياشى از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده اند كه فرموده اند: منظور از موعظه در جمله ((فمن جائه موعظه من ربه توبه است )). و در تهذيب از محمد بن مسلم روايت آورده كه گفت : از اهل خراسان مردى داخل شد بر امام باقر (عليه السلام ) (كه از راه رباخوارى مال فراوانى بدست آورده بود، بعد از فقهاء پرسيده بود كه تكليفم چيست ؟ همه گفته بودند هيچ عبادتى از تو پذيرفته نيست تا آنكه اموال را به صاحبش برگردانى ) مرد خراسانى قصه خود را گفت ، و امام ابى جعفر (عليه السلام ) فرمود: راه نجات تو، در كتاب خداى عزوجل آمده است . آنجا كه مى فرمايد: ((فمن جائه موعظه من ربه فانتهى فله ما سلف و امره الى الله )) و منظور از موعظه توبه است . ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 652 و در كافى و كتاب من لا يحضره الفقيه از امام صادق (عليه السلام ) روايت آورده كه فرمود: هر مقدار ربا كه مردم از روى نادانى خورده باشند و بعد توبه كرده باشند خدا توبه شان را در صورتى كه توبه صحيح و جدى باشد مى پذيرد، و نيز فرمود: اگر مردى از پدرش مالى را به ارث ببرد و بداند كه در آن مال ربا هست و ليكن مال ربوى در معاملات با مال غير ربوى مخلوط شده باشد اين مال بر او حلال است و مى تواند آن را بخورد و اگر عين مال ربوى را بشناسد در آن صورت عين مال ربوى را به صاحبش بر مى گرداند و اصل مال را بر مى دارد. و در فقيه و عيون از حضرت رضا (عليه السلام ) روايت كرده كه فرمود: رباخوارى براى كسى كه از حرمتش در اسلام با خبر شده گناه كبيره است ، آنگاه فرمود: و با علم به حرمت آن استخفاف و بى اعتنائى به حكم خدا و دخول در كفر است . و در كافى آمده : از آن جناب پرسيدند: مردى ربا مى خورد و معتقد است كه ربا حلال است فرمود: اگر حكم خدا به او نرسيده باشد عيبى ندارد و اما اگر از حكم خدا آگاه است و عمدا ربا مى خورد همان حكمى را دارد كه خداى عزوجل بيان فرموده است . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ: إذا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبد خَيْراً قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَيْنِ عليه السلام وَحُبَّ زِيَارَتِهِ □○امام صادق علیه السلام فرمود: هرگاه خدا برای بنده‌ای اراده‌ی خیر کند، محبت حسین علیه السلام و زیارتش را در قلب او جا می‌دهد. □○کامل الزیارات○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
از حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره□ : اگر زن و شوهری ناخواسته و علی‌رغم مشکلات مالی و روانی خانواده بچه‌دار شوند، درصورتی‌که وجود فرزند جدید در خانواده مستلزم عسر و حرج و مشقت شدید شود، آیا جایز است قبل یا بعد از چهارماهگی آن بچه را سقط نمایند؟ □حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: خیر، جایز نیست. @mohamad_hosein_tabatabaei
■●تو بندگی چو گدایان به شرط مزد نکن... استاد ●■ ■خدايا! ما را از آن بنده‌هايى قرار بده كه مدام با تو هستند و شب و روزشان در كنار توست و با داشتن اين وصل، از وحشت هم سرشارند. ■در سورۀ هل اتى مى‌فرمايد: وقتى كه على(علیه السلام) آن مرحله از ايثار را ادامه مى‌دهد*، دو خوف هم دارد: يكى «وَ يَخَافُونَ‌ يَوْماً كانَ‌ شَرُّهُ‌ مُسْتَطِيراً» و ديگرى «إِنَّا نَخَافُ‌ مِنْ‌ رَبِّنَا»، كه آنها با آن همه انفاق و ايثار، از خوف هم سرشارند. نه غرورى در آنها مى‌آيد كه ركودى به آنها بدهد و نه ريايى دلهايشان را مى‌گيرد كه ضايع بشوند. ■ما با خواندن دو ركعت نماز چنان غرورى در وجودمان مى‌آيد كه خيال مى‌كنيم بايد چهار قبالۀ بهشت را به ما بدهند كه به چهار نسل‌مان انتقال بدهيم! در حالى كه آنهايى كه راه رفته‌اند، با وجود تمام كارهايشان، از غرور سرشار نمى‌شوند. آخر چه غرورى‌؟ ما كه براى هيچ‌ها در اين عالم عمرى را داده‌ايم، وقتى كه براى او يك لحظه مى‌آوريم، چه مى‌خواهيم به ما بدهند؟! گيرم كه خدا در گذشته به ما چيزى نداده و در آينده هم چيزى ندهد، مگر آنها كه ما برايشان مرده‌ايم و فانى شده‌ايم، چه داده‌اند و چه مى‌دهند!؟ ■● ص۱۰۷●■ * حضرت علی(علیه السلام) به همراه حضرت زهرا(صلی الله علیه وآله) ، امام حسن(علیه السلام) ، امام حسین(علیه السلام) و کنیز خود سه روز روزه گرفتند و افطاری خود را به مسكين و يتيم و اسير دادند و خود با آب افطار نمودند! ■روز بيست و پنجم ماه ذى الحجّه، روزى است كه سوره «انسان» که به نام های «هل اتی» و «دهر» نیز مشهور است در شأن اهل بیت نازل شده است. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●" گاوپرستى و خودپرستى "●□ □●هنديان و هندوان فرهيخته هيچگاه گاو پرست نبوده اند بلكه گاو را فرشته اى مى دانستند كه تمامى وجودش براى آدميان خير و بركت و نعمت و رحمت است. و حرمت مى نهادند حضور آن حيوان معصوم را كه شير او ايشان را خوشترين شراب است و به پاى همت او زمينشان شخم مى خورد و به نيروى او ارابه هايشان در حركت مى آيد و بارهايشان به منزل مى رسد. و صداى بم و پرهيبتش از هر صداى باس و باريتون كه آدميان بدان فخر مى كنند برتر است. و هنگامى كه صدايش در مزرعه مى پيچد همه روستاييان از روح زندگى سرشار مى شوند. و همه گناهان كرده و ناكرده شان در پاكى و زلالى آن بانگ غريب محو مى شود و هنگامى كه در مزرعه نشسته است و نشخوار مى كند هنرمندان پيكر تراش از شرمِ پيكر خوش آهنگش تيشه هنر به كنجى مى افكنند و به ستايش اندام دلپذيرش مى نشينند آرى هندوان و هنديان هيچگاه گاوپرستى نمى كردند. □●بلكه اين محمودها و مسعودها و جاه طلبان و زرپرستان تاريخ بودند كه گوساله سامرى را مى پرستيدند و جان و مال آدميان را در پاى آن گوساله قربانى مى كردند. □●بت پرستى همان خودپرستى است و خودپرستى است كه كبر و غرور مى آورد و حسد را برمى انگيزد تا آن را كه والاتر و زيباتر است و داناتر است از ميدان بدر كند. □●خودپرستى است كه حرص مى زند تا بيشتر و بيشتر آنچه را كه هيچ مصرفى ندارد به چنگ آورد. وسواس خودپرستى است كه مقام و منصب مى جويد و خودپرستى است كه از بيمارى مهلك فرعونيت رنج مى برد و چون افتخار بندگى ندارد دعوى خدايى مى كند و دردى بر دلش هست كه جز به كرنش و احترام دروغين مردمان فرومايه ساكن نمى شود. و يكسر مى رود تا در رود نيل زمان غرق شود. □●اينهاست حقيقت بت پرستى در حالى كه ما به گفته پروين اعتصامى: ●بت ساختيم در دل و خنديديم ●بر كيش بد برهمن و بودا را □●نوشته حسین الهی قمشه ای●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#شرح_دروس_معرفت_نفس □حالا چه گرفتاری ای در این چهار #مرغ است که باید آنها را بکشیم: ○نماید هر یک
□حالا از اینجا را شروع می فرمایند که مبادا دنبال این باشی که واقعا چهارتا را بگیری و بکشی ؛ خیر؛ آن چهارتا مرغ در درون حضرتعالی هستند. ○ترا هر چهارمرغ اندر نهاد است ○که روحت از عروجش اوفتادست □این چهار در درونِ خودت هست، این کشتن هنر است نه اینکه تفنگ بدست بگیری و یک را بیندازی؛ خیر. □به شکارِ حیوانِ بیشه رفتن هنر نیست. یک سنگ برداری و در روز در و ، به آن ستونِ سنگی یا خاکی یا سیمانی بزنی هنر نیست؛ درونِ خودت را بزن. تا از صفات حیوانی به در آئی. آن آجر را سنگ زدن که مشکلی ندارد، هر کسی چند روزی برود این کار را می کند، الان هم که ماشاءالله اینقدر برویم و برویم فراوان شده است، خوب حالا برویم و برگردیم، نتیجه چیست؟ فَتَحَصَّلَ مِمّا عَمِلتَ؟ از آنچه که کردیم چه شده است؟ ○ترا هر چهار مرغ اندر نهاد است ○که روحت از عروجش اوفتادست □این چهار تا نمی گذارند تو بالا بروی، اگر این چهار تا گذاشتند و از دستشان در رفتی به بالای می رسی. □چرا به جناب ابراهیم خلیل گفتند این چهار مرغ را بکش و ببر بالای ده تا قُلّۀ کوه بگذار؟ آخر قلۀ کوه یعنی چه؟ یعنی و _وجودیِ_مافوق، آنها قلل و کوه های وجودیِ عالم اند. □اگر می خواهی از این در بروی و بیابی و از عادت درآئی و به آن قله های عوالم وجودیِ مافوق برسی که ات باشد و اِنّا اِلَیهِ راجِعون و تو باشد، راهش کشتن این چهار مرغ درون است. □وقتی کشتی حالا بالا می روی! این چهار مرغ را ببر بالای ده تا قله بگذار، وقتی به می رسی می بینی چه عجب، تمامِ آنها را که کشتی حالا زنده شان کن،حالا می فهمی زندگی یعنی چه؟ حالا به حیوانات طور دیگری نگاه می کنی. حالا وقتی می گوید من کیستم، طور دیگری خودش را می بیند. □الان وقتی به من و شما بگوید من کیستم، می گوئیم خوب همین هستم که می بینی؛ می خورم، راه می روم، حرف می زنم و ... ، من من هستم دیگر، من کیستم ندارد! □بعد وقتی از این در رفت و بالا رفت و حقایقِ وجودی اش مکشوف شد می گوید عجب! پس تا حالا می گفتی من من هستم، همان مقدار نبود، من من ها بودم. که بالای ده تا قله بگذار؛ □این ده تا قله چیست؛ که جناب بیاید این پنج و آن پنج ، همگی را عقلانی کند، بعد می بینی عجب، این پنج حس ظاهریِ تور شکار و آن پنج حس باطنی تور شکار که در نشئۀ ظاهری و عالَم خواب، تو را با عالَم، خویت داده بود و با عالَم عادت کردی که صبح تا غروب ببینی و بشنوی و بچشی و ببویی و لمسش کنی، شب هم در خواب همینطور، که اَشکال و صُور و حیوانات و مار و عقرب و ... را ببینی! نخیر، □انسان باید از اینها در بیاید تا به قله های عروجی انسان برسد، بعد می بیند خروج از عادت عجیب لذتی داشت؛ منتها تا از این عادت در آئیم سخت است. □از مادر که متولد شدیم چقدر بر مادر عزیز و نازنین سخت گذشت تا متولد شویم، چقدر جان به لب آورده است؟! خیلی زجر کشیده است! حالا من و شما هم بخواهیم از که با آن خو کرده ایم زاییده شویم حالا می بینیم زائیدن مادر چقدر درد داشت. حتی اگر بگوئیم این هزار برابر آن اولی درد دارد و زجر دارد کم گفته ایم! هزار برابر چرا؟ ○الهی جان به لب آمد تا جام به لب آمد □○شرح دروس معرفت نفس استاد صمدی آملی○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○روز بیست و ششم، بیست و هشتم و بیست و نهم○□ □روایت شده است: «در هر کدام از روزهای بیست و ششم، بیست و هشتم و بیست و نهم یکی از دشمنان اهل بیت پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نابوده شده است.» کسی که ایمان کامل به ولایت آنان، که از جانب خدا می باشد، دارد، باندازه محبت و ارادتی که به آنان دارد از نابودی دشمنانشان مسرور و بخاطر آن سپاسگزار خداوند خواهد بود. □المراقبات□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَ کَمَالَ دِینِهِ وَ تَمَامَ نِعْمَتِهِ بِوِلاَیَةِ مَولانا أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَ أَولادَهُ المَعْصومین عَلَیْهِم السَّلاَم□ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا