eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.5هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 1-6 آل عمران قسمت سوم بخش اول1⃣ ● كيفر كافران ، از حكم قضا و قدر و مشيت الهى خارج نيست هُو
آیات 1-6 آل عمران قسمت سوم بخش اول2⃣ ● كيفر كافران ، از حكم قضا و قدر و مشيت الهى خاج نیست و اگر فقط تقدير جارى در انسان را ذكر كرد، (نه تقدير عمومى كه در سراسر عالم جارى است ) براى اين بوده كه آن تقدير عمومى را فقط بر مورد انسان تطبيق دهد، و نيز براى اين بود تا همانطور كه در سابق نيز اشاره كرديم كنايه و تعريضى بر مسيحيان باشد، كه گفتند مسيح ، خدا است ، خواست تا در آخر آيات مورد بحث ، حق مطلب در مورد مسيح را بيان كند، چون نصارا نمى توانند اين معنا را انكار كنند كه مسيح هم مانند ساير انسانها در رحم مادر خود تكون يافته ، و قبول دارند كه آن حضرت خودش ، خود را خلق نكرده . در اوايل آيات مورد بحث در جمله : ((نزل عليك )) خطاب را متوجه شخص رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) كرد، و در آخر اين آيه در جمله ((يصوركم )) خطاب را متوجه عموم مردم نمود، و اين عموميت دادن به كلام آنهم بعد از خصوص بودن آن براى اين است كه دلالت كند بر اينكه ايمان مؤمنين هم مانند كفر كافران از حكم قضا و قدر الهى خارج نيست ، تا دلهاى مؤمنان از شنيدن اين مطلب خرسند گشته ، از اينكه مشمول رحمت خدا و موهبت الهيه او قرار گرفته و موفق به ايمان شده اند خوشحال گردند، و از شنيدن مسأله قدر و مسأله انتقام گيرى خدا از كفار دلهايشان از اين اندوه كه چرا كفار كفر مى ورزند، تسلى پيدا كند، و بفهمند كه همين كفر كفار هم چوب خدا است . لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْعَزِيزُ الحَْكِيمُ در اين جمله به همان مطلبى برگشت شده كه گفتار در اين آيات با آن مطلب آغاز شده بود، و آن مسأله توحيد بود و اين جمله جنبه خلاصه گيرى از آن مطلب است ، تا آن را تاكيد كرده باشد. چون مسايل ذكر شده در اين آيات ، يعنى : هدايت خلق بعد از ايجاد آنها، و مسأله انزال كتاب و فرقان ، و مسأله متقن بودن تدبير الهى در عذاب كردن كفار، امورى است كه بناچار بايد مستند به اله و معبودى باشد تا آن امور را تدبير كند، و از آنجا كه هيچ معبودى به جز خداى تعالى وجود ندارد، پس تنها اوست كه مردم را به سوى حق هدايت مى كند، و بناچار همو است كه كتاب و فرقان نازل مى كند، ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 20 و همو است كه كفار را با بلاهاى آسمانى و زمينى خود عذاب مى نمايد، و آن خدا اگر هدايت مى كند، و يا كتاب مى فرستد، و يا گروهى را عذاب مى كند، از روى حكمت و عزتش مى باشد. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○حضرت آیت الله بهجت قدس سره○□ □دروغ می گویند که ما تابع مسیح، که جنگ جو نبود، هستیم؛ زیرا تمام جنگ های جهانی به تحریک و توطئه و نقشه و کمک آنها بوده و می باشد. گاهی یهود علیه نصاری(مسیحیان) و گاهی به عکس، و این یهود هستند که مجالس آمریکا و انگلیس و... را اداره می کنند. □هرکس که به اسلام اقرب(نزدیک تر) است اینها با او ابعدند(دورتر و دشمن ترند) و در نابودی او اَجَدّ و کوشاتر؛ لذا با بیشتر خصومت دارند. □○در محضر بهجت، ج۱، صفحه۱۶۳○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
؟ □●در مواردی از قرآن کریم از بعضی از "روزی‌ها" با عنوان 《رزق کریم 》 یاد شده است. (ره) می‌نویسد: {خداوند از روزی کریم، بهشت و نعمت‌های بهشت را در مواردی از کلام خود اراده کرده است.} مانند آیه شریفه : "کسانی که ایمان آورده و اعمال شایسته انجام دادند آمرزش و رزق کریم از آن ایشان است و کسانی که در محو آیات ما تلاش کردند و پنداشتند ما را درمانده می‌کنند اینان یاران دوزخند. (حج آیه ۵۱) □●صبح عاشقان، دکتر رضائی بیرجندی●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی □گاهی کسی تب میکند و چهره اش بر می گردد و رنگ صورتش زرد می
□چگونه است که اگر کسی غذایی با مزاجش مطابقت نداشته باشد، نسبت به ان غذا بدبین می شود و در طول عمر آن غذا را نمیخورد، اما انسانی در مقام ذکر بیاید و آن گونه خائف بشود، و در مقام خوف محض و رجای محض این گونه کلماتی، یکپارچه معارف و حقائق از زبان مطهرش صادرشود؟!(۲۹) @mohamad_hosein_tabatabaei
؟ □●در مواردی از قرآن کریم از بعضی از "روزی‌ها" با عنوان 《رزق کریم 》 یاد شده است. (ره) می‌نویسد: {خداوند از روزی کریم، بهشت و نعمت‌های بهشت را در مواردی از کلام خود اراده کرده است.} مانند آیه شریفه : "کسانی که ایمان آورده و اعمال شایسته انجام دادند آمرزش و رزق کریم از آن ایشان است و کسانی که در محو آیات ما تلاش کردند و پنداشتند ما را درمانده می‌کنند اینان یاران دوزخند. (حج آیه ۵۱) □●صبح عاشقان، دکتر رضائی بیرجندی●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استادصمدی_آملی #شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی □چگونه است که اگر کسی غذایی با مزاجش مطابقت نداشته باشد، ن
□این جاست که میبینید این حال از عهده ی بشر عادی بر نمی آید، حتی از عهده ی عرفای عادی هم خارج است، مگر عارفی که واقعا در مقام کملین قرار گرفته باشند، آن ها، در وقت های حساس از حالات شان، گاه گاهی شاید آن چه از مِثل ائمه فرا گرفته اند را بتوانند، بروز بدهند، اما این دعا و دعای افتتاح و مناجات شعبانیه را از اول تا اخر ملاحظه میفرمایید، مضامین چه قدر بلند و سنگین است.(۳۰) @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️ما را با دروایش کاری نیست! □آیت الله سید علی آقای قاضی، در نامهٔ خصوصی خود به اخوی علامه، سید حسن الهی (طباطبایی) می‌فرمایند: «با دراویش و طریق آنها کاری نداریم، طریقه، طریقهٔ علما و فقها است، به صدق و صفا». □○کتاب الهیه، ص۱۳۱○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○" عیدهای درونی "○□ ○ساقیا، آمدن عید مبارک بادت ○وآن مواعید که کردی مَرَواد از یادت □عامه مردمان را عید روزی معین است چون آغاز بهار یا پایان رمضان یا ایام طواف و قربانی؛ اما برای عارفان که به گفتهٔ سعدی " هر دمی " دو عید کنند، عید یک حال و هوای قدسی است که از انبساط روح و احساس حضور در بهشت معرفت و صحبت کروبیان عالم بالا حاصل می شود. اینجا خطاب حافظ با ساقی ازل است که وعده های خوش می دهد و عهدهای دلکش می کند اما به ظاهر هیچ یک را جامه عمل نمی پوشاند و زمزمهٔ اعتراض دائم به گوش می رسد که آن شراب طهور و آن بادهٔ رحیق که فرمودی کجاست و آن شراب سلسبیلی که چاشنی از زنجبیل دارد کی خواهد بود، و شعر در بیان مراتب شوق بدان شراب های روحانی است. □○برگرفته از کتاب " در صحبت حافظ " به قلم حسین الهی قمشه ای○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□بعضی‎ها سالک مجذوبند، یعنی با عبادت و کارهای خیر و... کاری می‎کنند که جذبه‎ی الهی به آنها می‎خورد: فَمَن کانَ یَرجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلیَعمَل عَمَلاً صَالِحاً: پس کسی که خواهان دیدار پروردگارش می‎باشد، باید عمل شایسته انجام دهد. □امّا بعضی مجذوب سالکند، یعنی اوّل جذبه‎ی الهی به آنها خورده و آن جذبه آنها را به راه ‎انداخته است. این دسته کلاسشان بالاتر است، زیرا هر کاری می‎کنند، از روی میل و رغبت است. آنها فاعل هستند؛ امّا بدون تحریک و تحریض، همچنان که خداوند از شدّت غنا و عزّت، فاعل بدون تحریک است. □مرحوم حاج اسماعیل دولابی□ □○مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□تفاوت سالکِ مَجذوب و مَجذوبِ سالک□ ○ای خوش آن جَذبه که ناگاه رسد ○ناگهان بر دل آگاه رسد □کار از جذبه بر می‌آید، اما باید با سلوک و ...، زمینۀ دریافتِ جَذبه را فراهم کرد... @mohamad_hosein_tabatabaei
□سجده به مثابه یک عبادت مستقل□ □در شبانه روز به‌خصوص در دل شب حداقل یک سجدۀ طولانی داشته باشید. □هرگاه در سیر و سلوک دچار قبض‌های روحی شدید، از سجده بهره ببرید. @mohamad_hosein_tabatabaei
□ ○در بارگاهِ قدسِ خدا، پنجشنبه ها ○سرهایِ قدسیان،طرفِ شاهِ بی سر است @mohamad_hosein_tabatabaei