کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️قسمت پنجم ▪️إِلٰهِى هَلْ يَرْجِعُ الْعَبْدُ الْآبِقُ إِلّا إِلىٰ مَوْلاهُ ؟ أَمْ هَلْ يُجِيرُهُ
☑️قسمت ششم
▪️إِلٰهِى بِقُدْرَتِكَ عَلَىَّ تُبْ عَلَىَّ، وَبِحِلْمِكَ عَنِّى اعْفُ عَنِّى، وَبِعِلْمِكَ بِى ارْفَقْ بِى . إِلٰهِى أَنْتَ الَّذِى فَتَحْتَ لِعِبادِكَ بَاباً إِلىٰ عَفْوِكَ سَمَّيْتَهُ التَّوْبَةَ، فَقُلْتَ: ﴿تُوبُوا إِلَى اللّٰهِ تَوْبَةً نَصُوحاً﴾؛ فَمَا عُذْرُ مَنْ أَغْفَلَ دُخُولَ الْبابِ بَعْدَ فَتْحِهِ ؟ إِلٰهِى إِنْ كانَ قَبُحَ الذَّنْبُ مِنْ عَبْدِكَ فَلْيَحْسُنِ الْعَفْوُ مِنْ عِنْدِكَ .
▪️خدایا با تواناییات بر من، توبهام را بپذیر و با بردباریات نسبت به من، از من بگذر و با آگاهیات از حال من، با من مدارا کن، معبودم، تویی که به روی بندگانت دری بهسوی بخششت گشودی و آن را توبه نامیدی و خود فرمودی: «ای مؤمنان! به پیشگاه خداوند توبه کنید، توبهای خالص!»؛ پس عذر کسی که از ورود به این در پس از گشوده شدنش غفلت ورزد چه میتواند باشد؟ معبودم، اگر نافرمانی و گناه از بندهات زشت است، پس گذشت از جانب تو زیباست،
#مناجات_التائبین
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 27-26 آل عمران، قسمت پنجم بخش چهارم ● انبياء و مبارزه با خودكامگان زمان چه كسى مى تواند من
آیات 27-26 آل عمران، قسمت پنجم
بخش پنجم
● حكومت و ولايت در آيات قرآن كريم
و در قرآن كريم آيات بسيارى است كه متعرض ملك (بضمه ميم ) يعنى ولايت و وجوب اطاعت والى و مسائلى ديگر مربوط به ولايت شده است ، و آياتى ديگر است كه ملك و ولايت را موهبت و نعمت شمرده ، مثلا مى فرمايد: ((و آتيناهم ملكا عظيما)) و يا مى فرمايد: ((و جعلكم ملوكا، و آتيكم ما لم يوت احدا من العالمين ))، و يا فرموده : ((و اللّه يوتى ملكه من يشاء)) و آياتى ديگر از اين قبيل .
چيزى كه هست قرآن مسأله سلطنت و حكومت را به شرطى كرامت خوانده كه با تقوا توام باشد، چون در بين تمامى امورى كه ممكن است از مزاياى حيات شمرده شود كرامت را منحصر در تقوا نموده : ((يا ايها الناس انا خلقناكم من ذكر و انثى و جعلناكم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اكرمكم عند اللّه اتقيكم )).
و چون حساب تقوا تنها به دست خدا است ، هيچ كسى نمى تواند با ملاك تقوا بر ديگران بزرگى بفروشد، به همين جهت پس هيچ فخرى براى احدى بر احدى نيست ، براى اينكه اگر كسى بخواهد به امور مادى و دنيوى بر ديگران فخر كند كه امور دنيوى فخر ندارد، و قدر و منزلت تنها از آن دين است ، و اگر بخواهد با امور اخروى فخر بفروشد كه آنهم به دست خداى سبحان است ، (و به قول آن شاعر:
كسى نمى داند در اين بحر عميق
سنگريره قرب دارد يا عقيق
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 232
پس ديگر چيزى كه انسان با آن فخر بفروشد باقى نمى ماند، و انسانى كه داراى نعمت ملك و سلطنت است از نظر يك مسلمان نه تنها افتخارى ندارد، بلكه بارش سنگين تر و زندگيش تلخ تر است ، بله اگر از عهده اين بار سنگين بر آيد و ملازم عدالت و تقوا باشد البته نزد پروردگارش اجرى عظيم تر از ديگران دارد، و خدا ثواب بيشترى به او مى دهد.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
▪️سلطان محمود غلام سیاهی به نام ایاز داشت که خیلی شیفته و علاقمند به او بود. سلطان سالی یکبار مهمانی خاصّی برگزار میکرد که فقط مقامات عالی کشوری و لشگری حضور داشتند و در پایان مهمانی هم به هر یک اجازه میداد چیزی از سلطان بخواهند و همانجا دستور میداد خواسته اش را به او بدهند. یک سال که این مهمانی را برگزار کرد و در پایان، هر یک از مقامات چیزی از قبیل پول و طلا و جواهر و باغ و زمین مزروعی و گاهی اسب و گاو و گوسفند از سلطان خواستند؛ در آخر نوبت به ایاز رسید که کنار دست سلطان نشسته بود. همه چشم دوخته بودند که ایاز با توجّه به اینکه میداند سلطان تا چه حد به او علاقمند است، چه چیزی از او خواهد خواست.
▪️سلطان رو به ایاز کرد و گفت: خوب، تو بگو چه میخواهی؟
▪️ایاز سرش را پایین انداخت و بعد از لحظه ای دستش را روی شانه ی سلطان گذاشت، یعنی من خودت را میخواهم. همه تو را برای نعمتها و هدایایت میخواستند، ولی من خودِ تو را میخواهم.
▪️دوست اهل بیت علیهم السّلام، خدا و اولیائش را برای خودشان میخواهد، نه برای نعمتها و عطاهایشان.
▪️خدایا خودت را به ما نشان بده، بگذار قلب ما دچار شما شود و غیر شما از دل ما برود.
#مصباح_الهدی /صفحه ١١٧
◾️شرح و توضیح #مصباح_الهدی مبحث یازدهم: #محبت ۱۱,استادمهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️حضرت يعقوب عليه السّلام پيامبر بزرگ الهی به فرزندان خويش فرمود:
فلا تَموتُنَّ الّا و انتم مُسلمُونَ ، جز درحالی كه مسلمان باشيد نميريد.
▪️پيامبر اكرم صلّی الله عليه وآله وسلّم فرمودند:
مَن ماتَ و لَم يَعرِفْ امامَ زَمانهِ ماتَ مِيتةً جاهِليةً ... جاهِليةَ كُفرٍ و نفاقٍ و ضَلالٍ،
هركس بميرد درحالی كه امام زمان خود را نشناخته باشد، به مرگ دوران جاهليّت و در كفر و نفاق و گمراهی از دنيا رفته است.
▪️از جمع اين آيه و حديث می توان دريافت برای مسلمان از دنيا رفتن راهی جز #كسب_معرفت به حضرت بقيّة الله ارواحنافداه وجود ندارد.
#جان_جهان صفحه ١٤
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️امام صادق علیه السّلام به مداومت شیعیان بر خواندن #دعای_معرفت در دوران غیبت تاکید فرموده اند و توصیّه شده است شیعیان بعد از نمازهای واجب، خواندن آن را ترک نکنند. در این دعا معرفتی طلب میشود که بدون آن #هدایت امکانپذیر نیست.
▪️اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ رَسُولَکَ
▪️اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ
▪️اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی.
▪️خداوندا!خودت را به من بشناسان که اگر خودت را به من نشناسانی پیامبرت را نخواهم شناخت.
▪️خداوندا! پیامبرت را به من بشناسان که اگر پیامبرت را به من نشناسانی حجّت تو را نخواهم شناخت.
▪️خداوندا! حجّت خود را به من بشناسان که اگر حجّت خود را به من نشناسانی در دین خود گمراه خواهم شد.
▪️از مضمون این دعا میتوان نتیجه گرفت شرط گمراه نشدن در دین شناخت #امام_زمان_ارواحنافداه است.
◾️پيشگفتار از كتاب #جان_جهان
استاد مهدی طيب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️ای خدا پس تو ما را هم ياری فرما بر پيروی سنّتش و به شفاعتش نايل گردان
◾️خدايا و حضرتش را برای من شفيع مقبول الشفاعه قرار ده و طريق مستقيم هموار بسوی خود گردان
◾️و مرا پيرو آن بزرگوار ساز تا روزی كه تو را ملاقات می كنم كه روز قيامت است در آن روز از من خوشنود باشی و از گناهانم چشم پوشی
ِ◾️در حالی كه لطف و رحمتت را بر من حتم فرموده و مرا در منزل هميشگی بهشت ابد كه محلّ خوبان است منزل دهی.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️قسمت ششم ▪️إِلٰهِى بِقُدْرَتِكَ عَلَىَّ تُبْ عَلَىَّ، وَبِحِلْمِكَ عَنِّى اعْفُ عَنِّى، وَبِعِلْ
☑️قسمت پایانی
▪️إِلٰهِى مَا أَنَا بِأَوَّلِ مَنْ عَصَاكَ فَتُبْتَ عَلَيْهِ، وَتَعَرَّضَ لِمَعْرُوفِكَ فَجُدْتَ عَلَيْهِ، يَا مُجِيبَ الْمُضْطَرِّ، يَا كَاشِفَ الضُّرِّ، يَا عَظِيمَ الْبِرِّ، يَا عَلِيماً بِمَا فِى السِّرِّ، يَا جَمِيلَ السَِّتْرِ، اسْتَشْفَعْتُ بِجُودِكَ وَكَرَمِكَ إِلَيْكَ، وَتَوَسَّلْتُ بِجَنابِكَ وَتَرَحُّمِكَ لَدَيْكَ، فَاسْتَجِبْ دُعائِى، وَلَا تُخَيِّبْ فِيكَ رَجائِى، وَتَقَبَّلْ تَوْبَتِى، وَكَفِّرْ خَطِيئَتِى، بِمَنِّكَ وَرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
▪️خدایا نخستین کسی نیستم که تو را نافرمانی کرده و حضرتت توبهاش را پذیرفتی و خود را در معرض احسانت قرار داده و تو مورد احسانش قرار دادی، ای پاسخگوی درماندگان، ای برطرفکننده زیان، ای بزرگ نیکی، ای دانای نهان، ای زیبا پردهپوش، به جود و بزرگواریات از تو درخواست یاری و کمک دارم و به آستانهات و رحمت و بخشایشی که نزد توست متوسل شدم پس دعایم را اجابت کن، امیدم را به خود ناامید مساز و توبهام را بپذیر و با احسان و مهرت خطاهایم را نادیده گیر، ای مهربانترین مهربانان.
#مناجات_التائبین
@mohamad_hosein_tabatabaei
سلام علیکم همراهان فهیم کیش مهر
عزت و بزرگواری و سربلندی همراهتان ان شاء الله ،
فعلا به تلگرام دسترسی ندارم
#من_الله_التوفیق✋
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#حسین_منی_و_انا_من_حسین ☑️قسمت ۴۹ ▪️قرآن میفرماید که فکر میکنند میتوانند نور خدا را خاموش کن
#حسین_منی_و_انا_من_حسین
☑️قسمت ۵۰
▪️این که میفرماید هر کسی به فاطمه سلام الله علیها غضب کند به خدا غضب کرده است، هر کسی که او را به سخط آورد یعنی خدا را به سخط آورده است؛ همین معنا را دارد. این نور به ظهر حضرت آدم آمد. «أَنْوَارُ أَشْبَاحٍ نَقَلْتُهُمْ مِنْ أَشْرَفِ بِقَاعِ عَرْشِي إِلَى ظَهْرِكَ وَ لِذَلِكَ أَمَرْتُ الْمَلَائِكَةَ بِالسُّجُودِ لَكَ». این نور را از بالاترین بقعههای عرش خودم به ظهر تو انتقال دادم. چون این نور در پشت آدم قرار گرفت لذا حق متعال به همهی ملائکة الله امر کرد که به او سجده کنند. «إِذْ كُنْتَ وِعَاءً لِتِلْكَ»؛ چون که فقط تو ظرف این اشباح هستی. «لَا یَسَعُنِی أرْضِی وَلا سَمائِی وَلکِن یَسَعُنِی قَلْبُ عَبْدِیَ الْمُؤْمِنِ». نه زمین گنجایش مرا دارد و نه آسمان، بلکه قلب بندهی مؤمنم این گنجایش را دارد. «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ ۖ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا» (طلاق/۱) ظلوم کیست؟ انسانی که ظالم باشد میتواند نور اهلبیت علیهم السلام را حمل کند؟ مراد از ظلم، ظلم تشریعی نیست. «وَمَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ». یعنی انسان کسی است که بر تمامی حدود الهی غلبه کرده است. ظالم بنفسه یعنی کسی که نفس او فوق مقوله شده است و از حد رهایی یافته است. او همهی حدود را زیر پا گذاشته است؛ همان گونه که پیغمبر صلی الله علیه و آله در معراج چنین کرد. او از حد موسوی و عیسوی و ابراهیمی گذشت. پیامبر اکرم از حد عقل کل، جبرئیل نظام هستی، گذشت، مقامی که جبرئیل به اندازهی بال مگسی به آن راه نداشت؛ «لَوْ دَنَوْتُ أَنْمُلَةً لاَحْتَرَقْتُ». ایشان به مقام «دَنا فَتَدَلَّی فَکانَ قابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنی» راه پیدا کرد که مقام فوق حد است.
هین سخن تازه بگو تا دو جهان تازه شود
وارهد از حد جهان بیحد و اندازه شود
▪️اباعبدالله الحسین علیه السلام هم در کربلا همین کار را کرد. از حد اکبریه و اصغریهی خودش گذشت. امام حسین علیه السلام از حد قاسمی خود نیز عبور کرد. از حد عباس بن علی و زینب کبری گذشت و بی حد و اندازه شد. لذا وقتی حضرت علی اکبر شهید شد، فرمود: «هذا جدّي رسول اللّه قد سقاني بكأسه الأوفى شربة لا أظمأ بعدها أبدا و هو يقول العجل العجل». این جد من رسول خداست، به من آبی داد که هرگز تشنه نخواهم شد اما حسین علیه السلام این گونه نیست. «هذا قبر الحسین بن علی بن ابی طالب الّذی قتلوه عطشاناً غریباً». عطش انسان کامل تمام شدنی نیست...
کوه کمینه لقمهام
بحر کمینه جرعهام
▪️این هیولای اولی نظام هستی است، یعنی یک حقیقتی است که خدا هر خلق، صفت و کمالی دارد بر لوح وجودی او نوشته است. انسان کامل بیحد است. چون بیحد شد، فقد ظلم نفسه. این ظلم یعنی چه؟ یعنی بر تمامی خواستههای نفسانی خودش غلبه کرد. بر تمامی هواها غلبه کرد و تنها هوای او شد هوای خدا... این گونه که شد اسدالله در وجود آمد، در پس پرده هرچه بود آمد... آنچه خدا داشت به او داد. چون او فقر مطلق است. در جان او غیر خدا نیست لذا خدا خودش را در آنجا قرار داده است. روایت میفرماید که این حقیقت ظرف نور اهل بیت است. این حقیقت ظرف نور واحد و ظرف خداست. چون ظرف خداست، پس مظروفش خداست. آدم در ظهر خودش، انوار طیبهی الهی را دید. پنج نور مقدس را دید. میفرماید دیدم که خدا به من گفت که جناب آدم به زاویهی عرش بنگر، آدم عرش را در ظَهر خودش مشاهده کرد...
#ح_م
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#شرح_مراتب_نفس_اماره ☑️قسمت ۱۹ ▪️وقتی عقل به صاحب عقل میرسد، رشد میکند و شکوفا میشود. وقتی ج
#شرح_مراتب_نفس_اماره
☑️قسمت ۲۰
▪️ذبح بقره از مراتب توبه است که در آیهی دیگر هم حضرت موسی با قومش میفرماید که «فَاقْتُلُوا أَنفُسَكُم»(بقره/۵۴) تا توبهی شما پذیرفته شود. توبه آن است که شما نفستان را بکشید. در آیهی دیگری خدا به پیغمبر میفرماید: «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتَالِ» (انفال/۶۵) به مؤمنان بگو که قتال داشته باشند و نفسشان را بکشند. قتال انسانی که میخواهد به خدا برسد، در مراتب نفسش است و نه بیرون از آن. یعنی همهی هواهای نفسانی او که او را به سمت غیر حق متعال دعوت میکند، از بین ببرد تا فقط حق متعال بماند؛ هرچیزی غیر از خدا را ذبح کند. مظهر اتم این غیرخدا هم جسم و عالم مادی است. آن مقداری که عقل و نقل به ما اجازه دادهاست، باید انجام بدهیم و مجاز است. فراتر از این حد و حدود میشود نفس اماره.
▪️اگر انسان در مرتبهی جسم متوقف باشد، او عاقبت به شر میشود. این جسم مظهر آتش است و انسان را میسوزاند لذا وقتی در داستان قوم حضرت نوح آنها مدام گناه کردند و حضرت نوح به ایشان وعدهی عذاب داد، حضرت حق متعال میفرماید: «حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ أَمْرُنَا وَفَارَ التَّنُّورُ».(هود/۴۰) تنور محل آتش است. یعنی این آتش به جوش آمد و فوران کرد. ظاهر آیه همان شکل مشهور عذاب قوم حضرت نوح است. تأویل این آیه این است که این تنور جسم ما است که محل آتش است. وقتی ما در مرتبهی جسم متوقف باشیم یعنی تمام عمر ما مصروف این جسممان شود، این جسم برای ما آتش میشود و زمانی است که میبینی از درون این تنور آبی فوران میکند و دیگر قیامت تو فرا رسیده است و تو دیگر کاری نمیتوانی بکنی. امر الهی جاری میشود و کاری از دست تو برنمیآید. این آب تمام وجودت را ویران میکند. لذا همین وَفَارَ التَّنُّورُ یکی از بطون ظهور قیامت برای قوم حضرت نوح بود. آب از درون تنور فوران کرد و همهی آن شهر را و یا به قول برخی دیگر تمام خشکی را نابود کرد. در قیامت انفسی هم روال همینگونه است. یعنی مادامی که ما در این عالم ماده حضور داریم، فرصت داریم بندگی خدا را به جا بیاوریم. اما امر الهی دفعتاََ میآید و ما دیگر فرصتی نداریم. قیامت انسان ظهور میکند و همانگونه که در داستان حضرت نوح آن پسر به کوه پناه برد و حضرت نوح گفت که امروز دیگر شما هیچ پناهی ندارید و دیگر فرصتی ندارید که عملی انجام دهید، ما هم به همین شکل گرفتار میشویم...
#ح_م