eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.5هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
ایات32-28 آل عمران، قسمت چهارم بخش اول ● مغفرت الهى و در نتيجه ، افاضه رحمت الهى ، اثر نزديكى خدا ب
آیات 32-28 آل عمران، قسمت چهارم بخش دوم ● چهار نكته كه از آيات كريمه گذشته استفاده شد از سخنانى كه پيرامون اين آيات كريمه به ميان آمد، چند نكته به دست آمد: اول اينكه : تقيه به طور اجمال و سربسته امرى است مشروع . دوم اينكه : مواخذه و عذاب كسى كه كفار را دوست بدارد و نهى خدا از آن را اعتنا نكند، حتمى و قطعى است ، و به هيچ وجه تخلف نمى پذيرد، و جزء قضاهاى حتمى خدا است . سوم اينكه : شريعت الهى دستوراتى عملى و اخلاقى و عقيدتى است كه در حقيقت اخلاص للّه را تبلور داده و مجسم مى سازد، همچنان كه اخلاص للّه مجسم شده حب للّه ، و دوستى او است . ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 253 و به عبارتى ديگر دين خدا كه مجموع معارف الهى و دستورات اخلاقى و احكام عملى است ، با همه عرض عريضش جز به اخلاص فقط، تحليل نمى شود، يعنى اگر آن را موشكافى كنيم ، مى بينيم كه تنها و تنها به اخلاص منتهى مى شود، و اخلاص همين است كه انسان براى خود و صفاتش (يعنى اخلاقش )، و اعمال ذاتش ، و افعال خود زير بنائى به غير از خداى واحد قهار سراغ نداشته باشد، و اين اخلاص نامبرده را اگر تحليل و موشكافى كنيم جز به حب منتهى نمى شود، اين از جهت تحليل ، و اما از جهت تركيب ، حب نامبرده به اخلاص منتهى مى شود و اخلاص به مجموع احكام شريعت ، همچنان كه دين به يك نظر ديگر به تسليم و تسليم به توحيد منتهى مى گردد. چهارم اينكه : دوستى كفار كفر است ، و مراد از اين كفر، كفر در فروع دين است ، نه در اصول دين ، نظير كفر مانع زكات و تارك صلات و ممكن است كفر چنين افراد، عاقبت كار آنان باشد، و به بيانى كه گذشت و در آينده نيز در سوره مائده ان شاء اللّه مى آيد، از اين نظر باشد كه دوستى كفار سرانجام كار انسان را به كفر مى كشاند. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
◾️حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره◾️ ▪️هرکس به پایین‌تر از خودش نگاه کند و بگوید: «الحمدُللّه». ▪️اصلاً خود همین شکرگزاری، سبب غنا می‌شود... خود این شکر، موضوعیّت و سببیّت برای غنی‌شدن دارد. ◾️فیضی از ورای سکوت، ص ١٧٠◾️ از آیت‌الله بهجت قدس‌سره ▪️ : با چه کاری _ غیر تدریس و همت‌گماردن به کتاب خداوند متعال و تفسیر اهل‌البیت علیهم‌السلام _ می‌توان بر تقوا و سیر به سوی خداوند متعال، قوت پیدا نمود. ▪️ : تصمیم همیشگی و دائمی بر ترک گناه در اعتقاد و عمل. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️برادرم ! حرف این و آن را مزن ، دم فروبند و تماشا کن . بنگر و عبرت بگیر . به فکر خود باش . دست توسل به دامن خاتم اوصیاء و اولیاء امام زمان مهدی موعود حجة بن الحسن العسکری (علیه السلام ) دراز کن که گردنه های سهمگین و هولناک در پیش داری و آن بزرگوار امیر کاروان است . از افراط و تفریط بپرهیز ! اهدنا الصراط المستقیم گوی . از پیروی نفس حذر کن ! از اوباش بگریز ! به مضمون نامه ای که در پیش تقدیم داشتم عمل کن . به آن چه که شفاها معروض داشتم اهتمام و اعتناء داشته باش . پاسبان حرم دل باش ! ای سالک ره ! از خود خبردار بس رهزنت هست در هر کمینی دل را به یاد دلدار یک جهت کن تا از محبین باشی . مناجات محبین امام زین العابدین و سید الساجدین (علیه السلام ) را فراموش مکن : بسم الله الرحمن الرحیم الهی من ذالذی ذاق حلاوة محبتک فرام منک بدلا . . . (۲۳) ◾️پندهای حکیمانه حسن زاده آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☘۱۳ فروردین در فرهنگ ایرانیان روز صله رحم ِعقلانی و عاطفی با طبیعت و انسان☘ : ▪️اجتماع یک خانواده بزرگ است و آن چه این خانواده بزرگ را محل قرار و آرامش برای همگان قرار می‌دهد محبت، صمیمیت و عاطفه است. شما سیره حضرت علی و فاطمه(سلام الله علیها) را در منزل و اجتماع ببینید. امام علی‌‌(علیه السلام) از نظر ارتباطات عاطفی بسیار دقت داشتند و از تعابیری مثل «حبیبتی زهرا؛ محبوبه من زهرا»، یا "بنفسی انت:جانم فدات" بهره داشتند و حضرت فاطمه در جواب می‌فرمودند: «روحی لروحک الفداه؛ روح من فدای روحت». خطاب محترمانه در اجتماع با برادران دینی نیز در سیره علوی(علیهم السلام) مضبوط است. لذا علی(علیه السلام) فرمودند: «اجملوا فی الخطاب تسمعوا جمیل الجواب: زیبا سخن بگویید تا سخن زیبا بشنوید.» ▪️... روز سیزده فروردین که در فرهنگ ایرانیان روز صله عقلانی با باطن و اسرار طبیعت و صله عاطفی با ظاهر طبیعت. "سیزده به در" باید محملی باشد برای تسری عواطف بین اقوام و خویشاوندان و نیز مودت و محبت بین عموم مردم در اجتماع. آن چه جامعه ایران امروز بیش از پیش بدان نیازمند است جوشش روح عاطفه و محبت براساس مبانی عقلانی و رحمانی عترت است. @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️دعای شب آخر ماه شعبان و شب اوّل ماه رمضان◾️ ▪️اللّٰهُمَّ إِنَّ هٰذَا الشَّهْرَ الْمُبارَكَ الَّذِى أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ وَجُعِلَ هُدىً لِلنَّاسِ وَبَيِّناتٍ مِنَ الْهُدىٰ وَالْفُرْقانِ قَدْ حَضَرَ فَسَلِّمْنا فِيهِ وَسَلِّمْهُ لَنا وَتَسَلَّمْهُ مِنّا فِى يُسْرٍ مِنْكَ وَعافِيَةٍ، يَا مَنْ أَخَذَ الْقَلِيلَ وَشَكَرَ الْكَثِيرَ اقْبَلْ مِنِّى الْيَسِيرَ؛ ▪️اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ أَنْ تَجْعَلَ لِى إِلىٰ كُلِّ خَيْرٍ سَبِيلاً، وَمِنْ كُلِّ مَا لَاتُحِبُّ مانِعاً يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ، يَا مَنْ عَفا عَنِّى وَعَمَّا خَلَوْتُ بِهِ مِنَ السَّيِّئاتِ، يَا مَنْ لَمْ يُؤاخِذْنِى بِارْتِكابِ الْمَعاصِى، عَفْوَكَ عَفْوَكَ عَفْوَكَ، يَا كَرِيمُ؛ ▪️إِلٰهِى وَعَظْتَنِى فَلَمْ أَتَّعِظْ، وَزَجَرْتَنِى عَنْ مَحارِمِكَ فَلَمْ أَنْزَجِرْ، فَما عُذْرِى، فَاعْفُ عَنِّى يَا كَرِيمُ، عَفْوَكَ عَفْوَكَ؛ ▪️اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ الرَّاحَةَ عِنْدَ الْمَوْتِ، وَالْعَفْوَ عِنْدَ الْحِسابِ، عَظُمَ الذَّنْبُ مِنْ عَبْدِكَ فَلْيَحْسُنِ التَّجاوُزُ مِنْ عِنْدِكَ، يَا أَهْلَ التَّقْوىٰ وَيَا أَهْلَ الْمَغْفِرَةِ، عَفْوَكَ عَفْوَكَ؛ ▪️اللّٰهُمَّ إِنِّى عَبْدُكَ بْنُ عَبْدِكَ بْنُ أَمَتِكَ ضَعِيفٌ فَقِيرٌ إِلىٰ رَحْمَتِكَ، وَأَنْتَ مُنْزِلُ الْغِنىٰ وَالْبَرَكَةِ عَلَى الْعِبادِ، قاهِرٌ مُقْتَدِرٌ أَحْصَيْتَ أَعْمالَهُمْ، وَقَسَمْتَ أَرْزاقَهُمْ، وَجَعَلْتَهُمْ مُخْتَلِفَةً أَلْسِنَتُهُمْ وَأَلْوانُهُمْ خَلْقاً مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ، وَلَا يَعْلَمُ الْعِبادُ عِلْمَكَ، وَلَا يَقْدِرُ الْعِبادُ قَدْرَكَ، وَكُلُّنا فَقِيرٌ إِلىٰ رَحْمَتِكَ، فَلا تَصْرِفْ عَنِّى وَجْهَكَ، وَاجْعَلْنِى مِنْ صالِحِى خَلْقِكَ فِى الْعَمَلِ وَالْأَمَلِ وَالْقَضاءِ وَالْقَدَرِ؛ ▪️اللّٰهُمَّ أَبْقِنِى خَيْرَ الْبَقاءِ، وَأَفْنِنِى خَيْرَ الْفَناءِ عَلَىٰ مُوالاةِ أَوْلِيائِكَ، وَمُعاداةِ أَعْدائِكَ وَالرَّغْبَةِ إِلَيْكَ، وَالرَّهْبَةِ مِنْكَ، وَالْخُشُوعِ وَالْوَفاءِ وَالتَّسْلِيمِ لَكَ، وَالتَّصْدِيقِ بِكِتابِكَ، وَاتِّباعِ سُنَّةِ رَسُولِكَ؛ ▪️اللّٰهُمَّ مَا كانَ فِى قَلْبِى مِنْ شَكٍّ أَوْ رِيبَةٍ أَوْ جُحُودٍ أَوْ قُنُوطٍ أَوْ فَرَحٍ أَوْ بَذَخٍ أَوْ بَطَرٍ أَوْ خُيَلاءَ أَوْ رِياءٍ أَوْ سُمْعَةٍ أَوْ شِقاقٍ أَوْ نِفاقٍ أَوْ كُفْرٍ أَوْ فُسُوقٍ أَوْ عِصْيانٍ أَوْ عَظَمَةٍ أَوْ شَىْءٍ لَاتُحِبُّ، فَأَسْأَلُكَ يَا رَبِّ أَنْ تُبَدِّلَنِى مَكانَهُ إِيماناً بِوَعْدِكَ، وَوَفاءً بِعَهْدِكَ، وَرِضاً بِقَضائِكَ، وَزُهْداً فِى الدُّنْيا، وَرَغْبَةً فِيما عِنْدَكَ، وَأَثَرَةً وَطُمَأْنِينَةً وَتَوْبَةً نَصُوحاً، أَسْأَلُكَ ذٰلِكَ يَا رَبَّ الْعالَمِينَ؛ ▪️إِلٰهِى أَنْتَ مِنْ حِلْمِكَ تُعْصىٰ فَكَأَنَّكَ لَمْ تَرَ، وَمِنْ كَرَمِكَ وَجُودِكَ تُطاعُ فَكَأَنَّكَ لَمْ تُعْصَ، وَأَنَا وَمَنْ لَمْ يَعْصِكَ سُكَّانُ أَرْضِكَ فَكُنْ عَلَيْنا بِالْفَضْلِ جَواداً، وَبِالْخَيْرِ عَوَّاداً، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ، وَصَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ صَلاةً دائِمَةً لَاتُحْصىٰ وَلَا تُعَدُّ وَلَا يَقْدِرُ قَدْرَها غَيْرُكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. @mohamad_hosein_tabatabaei
نوروز است و بهار طبیعت فرا رسیده است. جان تازه‌ای که در طبیعت جریان یافته است جان‌های لطیف را به وجد می‌آورد. انسان با مشاهده‌ی این همه زیبایی و تازگی، خالق بی همتا را شکر می‌کند که جهان را چنین زیبا و با نظمی حقیقتا حیرت‌انگیز خلق کرده است. چه خوب است که با تفکر و تدبر در این بهار نظام طبیعت، نوروز در باطن انسان نیز تجلی کند و بهاری که طبیعت را چنین شکوفا کرده است در باطن نیز رخ دهد. باطن انسانی هرگز متوقف نیست و می‌تواند پیوسته در ربیع و در شکوفایی باشد. این مهم نیز میسر نمی‌باشد مگر با توجه به امام که امام ربیع است، «السَّلَامُ عَلَى رَبِيعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَيَّام». باطن انسان با توجه به امام که ربیع انام است بهاری می‌گردد و این شکوفایی متوقف به ایام سال و نوروز ظاهری نیست بلکه به نظر لطف انسان کامل، این بهار در جان پیوسته رخ می‌دهد. امید است که بهار طبیعت فرصتی باشد تا انسان با تفکر و تدبر در آیات الهی و توجه به فیاض هستی که همان امام است، بهار و نوروز را در جان خود پیاده کند تا عید بر او مبارک باشد بلکه خود او مبارک گردد.
فَحُبُّك راحَتي في کُلّ حینٍ وَ ذِکْرُك مُونِسي في کُلّ حالي... @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀السَّلامُ علَی مُطَهِّرِ الْأَرْضِ ، وَناشِرِ الْعَدْلِ فِى الطُّولِ وَالْعَرْضِ ، وَ الْحُجَّةِ الْقائِمِ الْمَهْدِيِّ ، الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِيِّ🍀 @mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِی‌طالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ» @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️نماز مستحب آخرین جمعۀ ماه شعبان◾️ ▪️ از حضرت صلّی الله علیه و آله و سلّم نقل شده است: ▪️هر کس آسانی پس از سختی، بی‌نیازی پس از تنگدستی، عزّت پس از خواری، زندگی پس از مرگ، هدایت پس از گمراهی، نورانیت پس از ظلمت و توبه از تمام گناهان را بخواهد ▪️در آخرین جمعۀ ماه شعبان بین نماز ظهر و عصر هشت رکعت نماز بگزارد (هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت بخواند: ▪️سوره «حمد» ۱ بار ▪️سوره «انشراح» ۵ بار ▪️سوره «قدر» ۵ بار ▪️سوره «توحید» ۵ بار ▪️و پس از نماز این دعا را بخواند: ▪️اللّهُمَّ یا اَکْرَمَ مِنْ کُلِّ کَریمٍ وَ یا اَسْرَعَ مُجیبٍ وَ یا اَقْرَبَ سَمیعُ اشْرِکْنی فی جَمیعِ ما اَعْطَیْتَ عِبادَکَ فی هَذا الْیَومِ وَ ما قَبلَه وَ ما بَعدَه بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ بِحَقِّ الْقُرآنِ الْعَظیمِ آمینَ آمینَ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ▪️ ◾️به نقل از کتاب مخلاه منسوب به شیخ بهایی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️شنیده اید می گویند: «ناموس دهر»؟! می دانید منظور از چیست؟ در روایات، حضرت زهرا(سلام الله علیها)، "ناموس الله الاکبر" خوانده شده. اکنون ببینید خدا در سوره «دهر» چگونه هوای «ناموس»ش را دارد!! ▪️خدا از نور چشمی های خودش در قرآن تعبیر می کند به "مقرّبان"؛ یعنی کسانی که در عبودیت، تا قاف قله قرب حضرتش بالا رفته اند. بالادست این جماعت، کسی قرار نمی گیرد. از اینها که بگذریم، می رسیم به «ابرار» که خدا برایشان سنگ تمام گذاشته است حسابی! ▪️در سوره دهر، اول، ویژگی های "ابرار" را می شمرد و بعد وعده برخورداری از 18 نوع نعمت رشک برانگیز! را به آنها داده است؛ از شرب انواع شراب های معطر به عطر کافور و زنجبیل گرفته تا سقایت از دست ساقی اعلی، حضرت باریتعالی (و سقیهم ربّهم شرابًا طهورًا) اما... آدم آیات ۵ تا ۲۲ سوره دهر را که می خواند یک سوال بزرگ در ذهن و زبانش سبز می شود چرا در میان انبوهی از نعمت های اخروی که چشم به راه ابرارند، از حوران بهشتی، سخنی در میان نیست! سرّ مساله چیست؟ ، نکته لطیفی است که از ذهن زیبای علامه طباطبایی تراویده، و آن اینکه: در میان این ابرار که مخاطبان اصلی این آیاتند، عُلیا مخدّره و بانوی باکرامتی است که خدا به پاس حرمتش، از ذکر حوران بهشتی، چشم پوشیده است، و ان کسی نیست جز عصمت کبری و ناموس دهر، فاطمه زهرا (سلام الله علیها). ◾️المیزان، ج۲۰، ص۱۳۱◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️روش برخورد علامه با نام راویان حدیث ◾️ ▪️خدا سيدنا الأستاد مرحوم علامه طباطبايي را غريق رحمت کند! بعد از اينکه آن بحث‌هاي عقلي ايشان تمام شد چند جلد بحار را تدريس کردند که ما اين چند جلد بحار را خدمت ايشان درس خوانديم و اصراري هم داشتند که اين روايت‌ها را هر چند بعضي از اين راوي‌ها ضعيف بودند اينها را بخوانند با اينکه مستحضريد روايت‌هايي که در اين زمينه سند آنها ضعيف باشد، نام بردن از اينها، حالا براي چيست؟ مي‌فرمود نخير، اينها بزرگاني‌اند که به وسيله اينها، کلمات نوراني اهل بيت به ما رسيده است ما بايد نام اينها را ببريم؛ حالا يک وقت است که «محمد بن مسلم» است و «زرارة بن أعين» است اسم اينها را بردن با برکت همراه است. بعضي از راويان‌اند که شناخته شده نيستند، نه اينکه حالا ضعيف‌اند حتماً اصرار داشتند که روايت را ما بخوانيم مي‌فرمودند که به وسيله اينها اين کلمات نوراني به ما رسيده است؛ به هر حال اين هم يک نگاه است ... همه‌مان قرآن را مي‌بوسيم حرفي در آن اما مثلاً نهج البلاغه بخواهيم به دست کسي بدهيم ببوسيم و بدهيم، اين کمتر است رسم نيست. کتاب وسائل را به ديگري بخواهيم بدهيم، ببوسيم و بدهيم اين جور که نيست. اما قرآن را مي‌بوسيم مي‌دهيم يک کسي قرآن را به ما داد مي‌بوسيم مي‌گيريم؛ ولي سيدنا الأستاد من ديدم که اين نهج البلاغه را که خدمت ايشان داديم، او بوسيد؛ اين خيلي فرق مي‌کند، روحاً يک کسي به روايت دل بسته باشد احترام کند، باور دارد که عترت قرآن ناطق‌اند همين کار را مي‌کند. ◾️درس تفسیر، مورخه‌ی: ۱۳۹۸/۰۹/۲۴◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei