eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.5هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●شب عید فطر، آخرین فرصت برای جبران از دست رفته ها - قسمت اول●□ □●شب عید فطر بسیار عظیم‌القدر است و
□●شب عید فطر آخرین فرصت برای جبران از دست رفته ها - قسمت دوم●□ □●وقتی ابلیس از فرمان خدا در سجده بر آدم سر باز زد و با خدای متعال به مقابله برخاست و امر الهی را مردود و نادرست ارزیابی کرد که: □●اَنا خَيرٌ مِنهُ خَلَقتَني مِن نارٍ وَ خَلَقتَهُ مِن طينٍ: من از او برترم زیرا تو مرا از آتش آفریدی و او را از گِل، خدای متعال او را از درگاه خود راند: □●قالَ فَاخْرُج مِنها فَاِنَّكَ رَجيمٌ؛ وَ اِنَّ عَلَيكَ لَعنَتي اِلىٰ يَومِ الدِّينِ: بیرون شو که تو رانده‌ای و لعنت من تا روز داوری بر توست. ☑️آنگاه این موجود ملعون از خدای متعال درخواستی کرد: □●اَنظِرني اِلىٰ يَومِ يُبعَثونَ: تا روز محشر به من مهلت بده و نابودم نکن. خدای متعال حتّی دست رد بر سینه ی این ابلیس لعین نزد و فرمود: □●قالَ فَاِنَّكَ مِنَ الْمُنظَرينَ؛ اِلىٰ يَومِ الْوَقتِ الْمَعلُومِ: تو از مهلت یافتگانی؛ تا روزی که آن زمان معیّن فرارسد. در خانه‌ی خدا جای ناامیدی نیست؛ □●در این شب از پیشگاه خدای متعال تقاضا کنیم که از تمام تقصیرات ما در این ماه بزرگ چشم پوشی کند و ما را از جمله ی بخشودگان و رهاشدگان از بند آتش غضب و سخط خود قرار دهد.  ... □●در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ۱۸ شهریور ۸۹●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●شب عید فطر آخرین فرصت برای جبران از دست رفته ها - قسمت دوم●□ □●وقتی ابلیس از فرمان خدا در سجده بر
□●شب عید فطر آخرین فرصت برای جبران از دست رفته ها - قسمت پایانی●□ □●اعمال بسیار زیبا و نورانی شب عید فطر را درحدّ توان با شادابی و نشاط انجام دهیم. □●از یک سو ترس و بیم از  کرده های خود و از دیگر سو امید و رجاء به فضل بی منتهای حضرت حقّ، ما را به بهره بردن از این فرصت نهایی برانگیزاند؛ تا با لطف و فضل عمیم پروردگار، آنچه از دست رفته، جبران شود.  □●بنا به روایات خدای متعال در شب عید فطر، به اندازه ی مجموع کسانی که در کلّ ماه مبارک رمضان، مورد غفران و بخشش قرار داد و از بند دوزخ رها کرد، انسانها را میبخشد. □●از اینجا می‌شود عظمت شب عید فطر را درک کرد و قدر دانست. گویا تمام فیوضات ماه مبارک رمضان زمینه‌ای برای رسیدن به این شب بوده است. □●در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ۱۸ شهریور۸۹●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■«وَ مَا لِيَ لَا أَعْبُدُ الَّذِي فَطَرَنِي وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» (یس/۲۲) ■«فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا» (روم/۳۰) ■«إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِيفًا وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ» (انعام/۷۹) ■●فطر به معنای شکافت، آغاز کرد و به وجود آورد معنی شده است. فطیر بی‌مایه را گویند؛ «وَ كَمَالُ تَوْحِيدِهِ الإِْخْلاَصُ لَهُ وَ كَمَالُ الإِْخْلاَصِ لَهُ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْهُ»،(نهج‌البلاغه/خطبه ۱) ؛ توحید فطری، توجه و فنای در ذات باری تعالی است که بی‌مایه و بی‌رسم و نشان است و خود همه را مایه و رسم و نشان می‌باشد. ■●در انفطار ظهور است؛ کل ما سوی الله به ید قدرت اللهی کامله‌ی مطلقه از مقام آسمان ذات که گنج مخفی است، ظهور نموده‌اند. حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام می‌فرماید: «أنا فطرت العالمین». ■«إِذَا السَّمَاءُ انشَقَّتْ» (انشقاق/۱)؛ «إِنَّ اللَّهَ فَالِقُ الْحَبِّ وَالنَّوَىٰ... فَالِقُ الْإِصْبَاح» (انعام/۹۵،۹۶). این انشقاق سماء ذات یا احدیت و یا فالق بودن الله مر دانه‌ی مجمل و هسته‌ی بسیط را و صبح ظهور نور وجود، به معنای انفطار می‌باشد که جمله توسط اسم جامع الله که مظهریت اتمّ آن ولایت شمسیه‌ی علویه می‌باشد صورت می‌گیرد. ■●لذا حضرت علی علیه‌السلام در خطبه‌ی ، این فاطریت و فالقیت را به خود اسناد می‌دهد: «انا الذی ارسیت الجبال و بسطت الارضین، انا مخرج العیون و منبت الزروع و مغرس الاشجار و مخرج الثمار.» ■●به انفطار و انشقاق، کثرت ظاهر می‌شود و به رجوع کثرت به حقیقت فاطر، دوران حاکمیت اطلاقی، دولت اسم الباطن فرا می‌رسد. «وَ مَا لِيَ لَا أَعْبُدُ الَّذِي فَطَرَنِي وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» (یس/۲۲) ■●فطر، ظهور و تفصیل حقایق مجمل است و عید فطر، رجوع کثرت به وحدت و اضمحلالشان در حقیقت خود می‌باشد. «إِنَّا لِلَّهِ» فطر است و «إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ» عید فطر؛ پس بنگر که چون آن فآن در کل نظام هستی عید فطر سریان و جریان دارد. ■●صوم و صمت مظهر آن حقیقت سر به مهراند که از آغاز صبح شروع می‌شود و عنداللیل به غروب آفتاب به افطار شکفته می‌شود. در قوس نزول است که مراتب آن لیل و لیالی هستند. کثرت لیل است که با غروب آغاز می شود. لذا افطار به وقت غروب می‌باشد. و صعود و قوس صعود یوم است و ایام الله، لذا صائم به روز، تشبه به اله عالم پیدا می‌کند و به وحدت می رسد. (چه خوب که در زبان آذری، روزه را عروج می گویند). صائم به صوم تشبه به حق پیدا می کند و به افطار داخل در خلق و کثرت می شود. لذا حق تعالی فرمود: «الصّومُ لي و أنا أجزی بِه» (الفقیه ج٢ ص٧۵) ☑️خدایا چشمان دلمان را به تماشای جمال دل آرای حجت کامله ات روشن فرما تا عید فطر حقیقی را به شهود بنشینیم و دریابیم که فطر و عید فطر مراتب وجودی اوست و داخل شویم در حصن حصین او و در آنچه که داخل شدند در آن محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله. و خارج شویم از آنچه که خارج شدند از آن محمد و آل محمد صلوات الله علیه و علیهم اجمعین و الحمدلله علی ما هدانا. ■●علی، نقطه آغاز وجود. ص ۷۰ و ۷۱●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
○حقّانیتِ جهان شمولی ارباب ○در بیت خدا اذن دخولی ارباب ○دنیا همه مات معجزاتت شده است ○الحق که محیرالعقولی ارباب #عالیه_رجبی @mohamad_hosein_tabatabaei
○حقّانیتِ جهان شمولی ارباب ○در بیت خدا اذن دخولی ارباب ○دنیا همه مات معجزاتت شده است ○الحق که محیرالعقولی ارباب #عالیه_رجبی @mohamad_hosein_tabatabaei
○ماه ِ من، طايفه ی روزه بگيران چه كنند؟ ○شب ِ عيدی كه تو پنهان شده باشی جايی؟ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش هشتم 1⃣ ● زندگى زن در ملت هاى متمدن قبل از اسلام منظور ما از امتهاى متمدن و پيشرفته آن روز، آن امت هائى است كه تحت رسوم ملى و عادات محفوظ و موروثى زندگى مى كرده اند بدون اينكه رسوم و عاداتشان مستند به كتابى يا مجلس قانونى باشد، مانند مردم چين و هند و مصر قديم و ايران و نظائر اينها. آنچه در اين باب در بين تمامى اين امتها مشترك بوده ، اين بود كه زن در نظر اين اقوام هيچگونه استقلال و حريت و آزادى نداشته ، نه در اراده اش و نه در اعمالش ، بلكه در همه شئون زندگى اش تحت قيمومت و سرپرستى و ولايت بوده ، هيچ كارى را از پيش خود منجز و قطعى نمى كرده ، و حق مداخله در هيچ شأنى از شئون اجتماعى را نداشته است (نه در حكومت ، نه درقضاوت ، و نه در هيچ شأنى ديگر). ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 397 حال ببينيم با نداشتن هيچ حقى از حقوق ، چه وظائفى به عهده داشته است ؟ اولا تمامى آن وظائفى كه به عهده مرد بوده به عهده او نيز بوده است ، حتى كسب كردن و زراعت و هيزم شكنى و غير آن ، و ثانيا علاوه بر آن كارها، اداره امور خانه و فرزند هم به عهده او بوده ، و نيز موظف بود كه از مرد در آنچه مى گويد و مى خواهد اطاعت كند. البته زن در اينگونه اقوام ، زندگى مرفه ترى نسبت به اقوام غير متمدن داشته است ، چون اينان ديگر مانند آن اقوام به خود اجازه نمى دادند زنى را بكشند، و گوشتشان را بخورند، و بطور كلى از مالكيت محرومشان نمى دانستند، بلكه زن فى الجمله مى توانست مالك باشد، مثلا ارث ببرد، و اختيار ازدواج داشته باشد، گو اينكه ملكيت و اختياراتش در اينگونه موارد هم ، به استقلال خود او نبود. در اين جوامع مرد مى توانست زنان متعدد بگيرد، بدون اينكه حد معينى داشته باشد، و مى توانست هر يك از آنان را كه دلش خواست طلاق دهد، و شوهر بعد از مرگ زنش مى توانست بدون فاصله ، زن بگيرد، ولى زن بعد از مرگ شوهرش نمى توانست شوهر كند، و از معاشرت با ديگران در خارج منزل ، غالبا ممنوع بود. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در ماه مبارک و تبریک عید سعید ●□ : □●پرداخت حقوق الهی [مانند خمس و زکات و صدقه]، سبب نِموّ مال و تهذیب آن است، و اگر کسی این کار را بکند، مالش ترقّی کرده و زیاد می‌شود. @mohamad_hosein_tabatabaei