eitaa logo
استاد محمدعلی فیض‌آبادی|خانواده قرآنی
1هزار دنبال‌کننده
378 عکس
367 ویدیو
17 فایل
دکتر محمدعلی فیض آبادی 🔹️مفسر قرآن 🔹️مشاور تربیتی و خانواده 🔹️نویسنده و پژوهشگر 🔹️استاد حوزه و دانشگاه ارتباط با ادمین و هماهنگی وقت مشاوره: 👇 @admin_feiz
مشاهده در ایتا
دانلود
«وای وای وای» فَوَيْلٌ لِّلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَٰذَا مِنْ عِندِ اللَّهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا فَوَيْلٌ لَّهُم مِّمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَوَيْلٌ لَّهُم مِّمَّا يَكْسِبُونَ ﭘﺲ ﻭﺍﻱ ﺑﺮ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺩﺳﺖ ﻫﺎﺷﺎﻥ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺍﻱ ﺭﺍ ﻣﻰ ﻧﻮﻳﺴﻨﺪ ، ﺳﭙﺲ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﺍﻳﻦ [ ﻧﻮﺷﺘﻪ ] ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍﺳﺖ . ﺗﺎ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ [ ﻛﺎﺭ ﺯﺷﺖ ﻭ ﺧﺎﺋﻨﺎﻧﻪ ] ﺑﻬﺎﻳﻲ ﻧﺎﭼﻴﺰ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﻧﺪ ; ﭘﺲ ﻭﺍﻱ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺳﺖ ﻫﺎﺷﺎﻥ ﻧﻮﺷﺖ ، ﻭ ﻭﺍﻱ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻧﺪ .(بقره٧٩) خطرناکترین آسیب در تبلیغ ،دین سازی دروغین است ، حرفهای سلیقه ای زدن،بیان حرفهای بی سند،خوابهای دروغین،تحلیلهای غلط ،نقل روایات جعلی ، آنهم برای بدست آوردن دل مردم،پول بیشتر،به امید دعوت دوباره و ،،،، یادداشت های تفسیری،محمد علی فیض آبادی
«ان تودوا الامانات الی اهلها » یکی از ویژگی‌های مومنین ادای امانت است، گاهی امانت شخصی است که باید آن را به صاحبش سپرد ، اما گاه امانت الهی است، موهبتهایی که خدا به انسان داده نظیر علم،استعداد،بیان، مسئولیت ،قدرت،آبرو و،،،، انسان باید این امانات را به اهلش برساند،معلمی که هنر معلمی دارد باید دانش آموز را تعلیم دهد،پزشکی که هنر طبابت داردباید مریض را درست مداوا کند،پدری که قدرت پدری دارد باید با این امانت فرزندان الهی و بنده خدا تربیت کند. یادداشت های تفسیری _ محمد علی فیض آبادی
سوار ماشین شدم فرزند راننده و همسرش جلو نشسته بودند ،پشت چراغ قرمز بغل ماشینی ایستاد که راننده ش روحانی بود ،راننده شروع کرد به توهین و‌جسارت به روحانی ،شخص روحانی هم سکوت کرده بود ،لبخندی زد و رفت. راننده که قیافه حق به جانبی گرفته و شاد از اینکه فاتح میدان است ،جسارت به روحانیت رو ادامه داد، که ناگهان ،پسر راننده گفت : باباجونی مگه نمیگن شخصیت انسان در ادب اوست ؟ گفت : بله بابا جون پسر گفت : تو همه ش بی ادبانه با شیخه حرف زدی ولی اون مودبانه سکوت کرد و لبخند زد پس معلومه که تو بی شخصیتی نه اون . و من .....
-امر-به-معروف در داستان آدم آمر:خدا مامور: ملائکه امر:سجده به آدم اول ،خداوند آدم را به ملائکه معرفی کرد «انی جاعل فی الارض خلیفه» دوم:شبهات و سوالات ملائکه را پاسخ داد«انی اعلم ما لا تعلمون» سوم:ابزار علم به آدم داد«علم آدم الاسما کلها» چهارم: دستور به سجده داد« اذقلنا للملائکه اسجدوا » اگر خواستی به کسی دستور بدهی اول بستر سازی کن سپس دستور بده یادداشتهای تفسیری محمد علی فیض آبادی
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام امروز عصر ،کربلای معلی،بارش برف
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سلام ای یوسف دورافتاده از کنعانِ امّت! سلام ای رانده شده از شهر و دیار! سلام ای بادیه نشین غم های بی پایان! سلام ای مونس و همدم یتیمان! سلام ای  ربیع الأنام و نضره الایام! تو را با کدامین نامت صدا بزنم تا دلم آرام گیرد؟ تو رابا کدام نام نکویت بخوانم که کریمانه نگاهم کنی؟ اَینَ صَاحِبُ هَذَا اَلْأَمْرِ اَلشَّرِيدُ اَلطَّرِيدُ اَلْفَرِيدُ اَلْوَحِيدُ أَيْنَ الْمُضْطَرُّ الَّذِي يُجَابُ إِذَا دَعَا اَیْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ الاَرْضِ وَالسَّماءِ أَیْنَ وَجْهُ اللَّهِ الَّذى إِلَیْهِ یَتَوَجَّهُ الْأَوْلِیاءُ أَيْنَ خَلیفَةُاللَّهِ؟أَيْنَ بَقِيَّهُ اللَّهِ؟أَيْنَ اِمامی؟أَيْنَ صَاحِبی؟ اَینَ اَبَاالاِیتام؟ ای اشک ها مجالم دهید تا با مولای خود سخنی بگویم! ای دل! نسوز و بگذار تا بسازم با نام خورشیدکنعان ولایت! ای دست ها نلرزید و اجازه نوشتن را از من نگیرید! اگر چه شایسته تو نیستم امّا یتیمم و از یتیم انتظار فراوان نیست. مگر نه این است که تو را پدر امّت آخرالزمان و ما را ایتام تو نامیده اند؟! مگر نه این است که ما دور از پدر مهربانی چون تو، شب ها را صبح کردیم روزها را به شب رساندیم؟ مگر نه اینست که فرزند را بر پدر حقیست؟؟ از تو می پرسم ایها العزیز! کدام پدر با فرزندان خود چنین کند که شما با من کردید؟! چگونه است که به بعضی از فرزندان خود این چنین تفقد می کنید؟! ✅ به دیدارشان می روید. ✅ به محضرتان می پذیریدشان ✅ دلتنگشان می شوید. ✅درفراقشان اشک می ریزید. ✅به تشیع جنازه شان می روید. ✅ هدایایی عنایت می فرمایید. ✅عنایتی می کنید یک شب ره صدساله می رود. ✅با بعضی نماز می خوانید. ✅با بعضی هم غذا می شوید. ✅به بعضی سرمایه حلال تفقد می کنید. ✅ پاسخ نامه هایشان را می دهید. ✅دست نوازش پدرانه برسرشان میِ کشید. فرزندگنهکارت کی و کجا دست نوازش تو را در سیاهی ظلمت بر سر خود احساس کند؟ کی و کجا چشمانم به رؤیت سیمای پدرانه ات روشن شود؟ کی شود مس وجود مرا طلا کنید؟؟ آیا شود نمازم را به شما اقتدا کنم؟؟ آیا شود عنایتی کنید تا یک شب ره صد سال را طی کنم؟؟ امروز،وعده ی دیداروقرار ما کجاباشد؟ چه می شود لحظه ای مهمان دل طوفان زدة من باشید؟! نکند که مرا از خود رانده اید و یا مرا به باد فراموشی سپرده اید و به خوبان عالم مشغول گشته اید؟ ترسم از این است که پس از آمدنتان هم مرا به حضور نپذیرید! مباد آنروز که پرونده اعمالم شمارا گریان کند! يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ می دانم دیدن این چنین یوسفی، روشن دلی چون یعقوب می خواهد که با نابینایی چشم ، یوسف را در سرزمین های دور ببیند،افسوس که ندارم چنین چشمانی! کاش چون امّت یونس نبی به دنبال امام خویش گریه و زاری می کردیم و سر به بیابان می گذاشتیم و به نزول بلا یقین می نمودیم تاخدای یونس، تو را نیز به ما باز می گرداند. امّا آه و هزار آه جانسوز که چنین نکردیم و ما به بی امامی عادت کردیم....  آری می دانم که قرار نبود سرگردانی امّت تو بیش از سرگردانی امّت موسی (کلیم اللَّه) به درازا بکشد. آری می دانم که تو درغفلت ما مردمان، از یادها رفته ای، امتی که به اندازه جرعه ای آب تشنه دیدار تو نباشند وتورا جستجو نکند،چگونه می توانند انتظار ظهور از تو داشته باشند.....  ما بدون تو می خواهیم به خدا و دنیا برسیم! ما بدون فرمانده به جنگ شیاطین رفته ایم! هرگز تمام نشودلحظه ای که نامت را بر زبان آورم! و دور باد آن لحظه ای که فراموشت کنم ! و نفرین بر ساعتی که بی شما بیاسایم! ایّها العزیز  دست مرا بگیر که کنیزی فراری ام مغلوب شیطان ونفس خاطی ام ایها العزیز ساعات عمرمن همگی غرق غم گذشت دست مرا بگیرکه آب ازسرم گذشت مانند مرده ای متحرک شدم بیا بی تو تمام زندگی ام درعدم گذشت می خواستم که وقف تو باشم تمام عمر دنیا خلاف آنچه که می خواستم گذشت "سلام علی آل یاسین”. تکلم مشهدی-طلبه سطح3_ورودی 97
بسم الله الرحمن الرحیم یوسف قران،یوسف کنعان امام صادق علیه السلام: حضرت مهدی علیه السلام مانند حضرت یوسف است،،،، ۱- برادران حضرت یوسف دنبال گندم آمدند یوسف آنها را شناخت و آنها یوسف را نشناختند امام زمان علیه السلام همه ما را می بینند و می شناسند ولی ما امام زمان علیه السلام را نمی‌شناسیم ۲-وقتی برادران یوسف دنبال گندم آمدند با این که یوسف را اذیت کرده بودند حضرت یوسف به آنان گندم داد هر کس با هر عملی و هر شخصیتی در خانه امام زمان علیه السلام برود امام زمان علیه السلام جواب او را خواهد داد ۳- حضرت یوسف در بار برادران کالاهایی که آورده بودند را قرار داد تا دوباره برگردند امام زمان علیه السلام دنبال این است که شیعیان همیشه به سمت امام زمان علیه السلام بیایند با گرفتاری ها؛ بلاها و الطاف گوناگون ۴-حضرت یوسف فرمود: برادرتان بنیامین را بیاورید به شما گندم بیشتر خواهم داد, اگر کسی محبوب امام زمان را انجام بدهد کارهای که امام زمان دوست دارد را انجام بدهد امام زمان لطف بیشتری به او خواهد کرد مانند عبادت ، نماز اول وقت، انصاف در کارها و ،،، ۵- حضرت یوسف فرمود اگر بنیامین را نیاورید گندم نمیدهم و شما را نزد خود جای نمیدهم ، گناه عامل دوری از امام زمان علیه السلام است ۶-برادران بار اول دنبال گندم بودند حضرت یوسف را دیدند و نشناختند بار دوم دنبال گندم بودند حضرت یوسف را دیدند و نشناختند بار سوم که دنبال یوسف میگشتند یوسف را دیدند و شناختند، منتظران تا وقتی که دنبال گندم و دنیا باشند به امام زمان علیه السلام نخواهند رسید زمانی منتظر به امام زمان می رسد که دنبال خود امام زمان ارواحنافداه باشد ۷- برادران حضرت یوسف دو دسته بودند بعضی دنبال گندم و بعضی‌ دنبال یوسف، منتظران حضرت مهدی دودسته اند، بعضی در انتظارند امام زمان به آنها گندم و جو بدهد یعنی عافیت جو هستند و بعضی مانند بنیامین عافیت سوز هستند ۸-وقتی برادران می‌خواستند به مصر بروند حضرت یعقوب فرمود از یک در نروید چون ظن پیدا کرده بود که عزیز مصر همان یوسف است و می‌خواست بداند آیا عزیز مصر همان یوسف است یا خیر؟ بحث شناخت و معرفت به امام زمان علیه السلام بسیار مهم و واجب است ۹- برادران حضرت یوسف گفتند بنیامین را ببریم گندم بیاوریم, خیلی ها دنبال امام هستند که به مادیات و دنیا برسند که سلطان چیزی به آنها بدهد ۱۰- وقتی بنیامین را به جرم سرقت گرفتند برادران یوسف گفتند: بنیامین برادری داشت که او هم سارق بود, بعضی خود را فدای امام می کنند بعضی امام را فدای خود می کنند ۱۱-با اینکه عزیزمصر یوسف را در زندان بیگناه انداخته بود باز هم حضرت یوسف نیکوکاری کرد خواب را تعبیر کرد، امام زمان به همه لطف می‌کند بالاخص در بن بست ها حتی نسبت به دشمن ۱۲-زمانی که برادران یوسف را شناختند، گفتند: لقد اثرک الله علینا»خدا تو را به ما برتری داد ،توبه کردند.بشریت تا زمانی که باور نکند امام زمان بر ما برتری الهی دارد دنبال امام زمان به صورت واقعی نخواهد رفت. ۱۳- زمانی که برادران نزد پدر آمدند و گفتند :بگذار بنیامین را ببریم ,یعقوب گفت: باید وثیقه الهی بدهید تا اجازه بدهم .خدا ۱۱امام را به ما سپرد آنها شهید شدند. لذا برای امام دوازدهم تا وثیقه محکم الهی ندهیم خدا او را به ما نخواهد داد ۱۳- نگاه به حضرت یوسف دوگونه بود، بعضی ها او را عزیز مصر می دیدند و بعضی‌ها یوسف. نگاه به امام زمان دو گونه است عزیز مصری برای حل مشکلات و نگاه یوسفی که انسان دنبال خود امام زمان ارواحنا فداه باشد ۱۴- زمانی که در مصر قحطی شد همه دنبال حضرت یوسف عزیز مصر رفتند، زمانی امام زمان خواهد آمد که همه مردم جهان قحطی علمی ، تکنولوژی، معنوی، و،،، را مثل دوران کنونی (کرونا )یقین پیدا کنند و همه به دنبال امام زمان ارواحنا فدا بروند. ۱۵- همه دنبال یوسف بودند و یوسف دنبال بنیامین، انسان باید تلاش کند که بنیامین امام زمان علیه السلام بشود که او دنبال ما باشد یادداشتهای تفسیری محمد علی فیض آبادی Feiz114
چقدر به خدا بدهکاریم؟؟ معمولا ما از طلبهامون و خواسته هامون زیاد حرف میزنیم ، اما چقدر از بدهکاری ها گفتیم؟ خدا در قرآن به بعضی بدهکاریهای انسان اشاره میکند، ۱-نعمت ها «ثم لتسئلن یومئذ عن النعیم » روز قیامت از تمام نعمتهایی که به ما داده شده سوال خواهد شد،که خروجی آن چه شد؟؟ نعمت قران،نعمت اهل بیت علیهم السلام ،نعمت ثروت،مسئولیت اجتماعی ،نبوغ و نخبگی ،استعداد ،و،،،، ۲- امانت ها «ان تودوا الامانات الی اهلها » خداوند هر چه به ما داده امانت است ،باید این امانت به اهلش برسد ، ۳-توفیقات معنوی و الهی خدا میفرماید:بخاطر مسلمان شدنتان بر من منت نگذارید،بلکه خدا بر شما منت میگذارد که شما را هدایت کرده، «لا تمنوا علی اسلامکم ،،،،» یادداشتهای تفسیری محمد علی فیض آبادی @feiz114
خلاصه مباحث کرسی خانواده قرآنی۲۰ فروردین۹۹_استاد_فیض_آبادی موضوع: آسیب های خانواده نکاتی درباره خانواده از آیات 19 تا 22 سوره اعراف(قصه آدم و حوا ع) وَ يا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ فَكُلا مِنْ حَيْثُ شِئْتُما وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونا مِنَ الظَّالِمِينَ (19) فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطانُ لِيُبْدِيَ لَهُما ما وُورِيَ عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِما وَ قالَ ما نَهاكُما رَبُّكُما عَنْ هذِهِ الشَّجَرَةِ إِلاَّ أَنْ تَكُونا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونا مِنَ الْخالِدِينَ (20) وَ قاسَمَهُما إِنِّي لَكُما لَمِنَ النَّاصِحِينَ (21) فَدَلاَّهُما بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما ... 1- زن و شوهر در روابط خانوادگی به خود و به هم ظلم نکنند؛ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونا مِنَ الظَّالِمِينَ 2- زوجین مراقب وسوسه های شیطان باشند؛ فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطانُ شیطان آدم و حوا هر دو را فریفت پس هیچ مرد یا زنی نمی تواند ادعا کند از وسوسه های شیطان در امان است. 3- زن و شوهر مراقب باشند حرمت ارزشها در نظام خانوادگی حفظ شود. لِيُبْدِيَ لَهُما ما وُورِيَ عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِما هدف شیطان این بود که زشتی هایشان را آشکار کند وقتی شیطان در خانواده ای رسوخ کند زشتی گناهانی مثل بی حجابی و بی حیایی از بین می رود. 4- میل برتر بودن از دیگران در امور دنیایی، زن یا شوهر را مشغول تجملات و فخرفروشی و گمراهی می کند و به رابطه زوجین لطمه می زند؛ وَ قالَ ما نَهاكُما رَبُّكُما عَنْ هذِهِ الشَّجَرَةِ إِلاَّ أَنْ تَكُونا مَلَكَيْنِ 5- میل به داشتن اموری مانند جوانی و ظاهر زیبا، ثروت، پست و مقام برای همیشه در زن یا شوهر، زندگی را متزلزل می کند؛ أَوْ تَكُونا مِنَ الْخالِدِينَ 6- زن و شوهر اجازه ندهند برخی در ظاهر خیرخواهانه به زندگیشان آسیب بزنند. وَ قاسَمَهُما إِنِّي لَكُما لَمِنَ النَّاصِحِينَ 7- لباس زن و مرد بیرون از خانه اندام آنها را بپوشاند نه اینکه آشکارتر کند؛ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما نکاتی از خانواده حضرت ابراهیم (ع)؛ رَبَّنا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتِي بِوادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنا لِيُقِيمُوا الصَّلاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ وَ ارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَراتِ لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُونَ (ابراهیم/37) 1- معیار در زندگی زوجین خداست نه چیزهای دیگر؛ ابراهیم (ع) از دستور خدا برای هجرت به مکه اطاعت کرد و هاجر هم در این فرمان الهی مطیع شوهرش بود. 2- تحمل سختی های زندگی برای رضای خدا؛هاجر هجرت و بیابانگردی را به خاطر خدا پذیرفت .گاهی در زندگی باید از رفاه و امکانات گذشت. 3- زندگی خانوادگی ابراهیم ع هدفمند بود؛ رَبَّنا لِيُقِيمُوا الصَّلاةَ زوجین در زندگی هدف مقدس داشته باشند و برنامه هایی برای یاری خدا و دین خدا داشته باشند. نکاتی درباره مهریه فلسفه مهریه در قرآن چیست؟ وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْ‏ءٍ مِنْهُ نَفْساً فَكُلُوهُ هَنِيئاً مَرِيئاً (نساء/4) مهریه هدیه مرد به زن است که نشانه صداقت او در محبت به همسرش است. از نگاه دین مرد مهریه زیاد را پیشنهاد کند( موسی(ع) بین 8 و 10 سال خدمت، 10 سال را انتخاب کرد) و زن سعی کند مهریه کم داشته باشد یا مهریه را ببخشد. متاسفانه امروزه مهریه یکی از ابزارهای تهدید و فشار زن به شوهرش شده در حالیکه در نگاه توحیدی این فلسفه مهریه نیست. Feiz114