eitaa logo
دلنوشته های یک طلبه
88.6هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
671 ویدیو
125 فایل
نوشتارها و رمان های محمد رضا حدادپور جهرمی ادمین: @Hadadpour سایت عرضه آثار: www.haddadpour.ir توجه: هر نوع استفاده یا برداشت و کپی و چاپ مستندات داستانی چه به صورت ورد یا پی دی اف و ... و حتی اقتباس برای فیلم‌نامه و تئاتر و امثال ذلک جایز نیست.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صفحه 42 از اواسط صفحه به بعد آیت‌الکرسی هست تنها آیه‌ای که در آن 16 بار شعار توحید داده شده، آیه 255 سوره بقره معروف به آیت‌الکرسی هست. 🔹نکته: در نماز شب‌اول‌قبر فقط باید آیه اول آیت‌الکرسی (تا و هو العلی العظیم) خوانده شود؛ اما زمانی که برای تبرک می‌خوانید هر3 آیه خوانده شود( تا هم فیها خالدون) 🔸حدیث داریم که فرمودند: اگر کسی شب قبل از خواب آیت الکرسی بخواند خدا علاوه بر اینکه خود فرد و خانواده اش را حفظ می‌کند 40 همسایه از طرف او را هم حفظ می کند 🔸وقتی در طول روز آیت‌الکرسی بخوانید، کارهای شما با خیر و صلاح شما پیش می‌رود. لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ این آیه در رابطه با اصل ابتدای پذیرش دین است. همان لحظه اول که به دین و اعتقادات نیاز داری باید فکر کنی که دین برای تو خوب است یا نه، می‌توانی هم قبول نکنی که البته باید در قیامت توضیح بدی که از لجبازی بوده یا واقعا قانع نشدی! اما اگر پذیرفتی دیگه باید به لوازمات هم اعتقاد داشته باشی؛ واگرنه میشی [ یومنون ببعض و تکفرون ببعض ] قرآن فرمودن: با کسانی که بعضی آیات را قبول دارند و بعضی آیات را تکذیب می‌کنند برخورد می‌کنیم. [ اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ.....] این شامل حال ما میشه ما کسانی بودیم که از ظلمت به سمت نور رفتیم [ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ ] کیا هستن؟ اندیشمندان و رجال سیاسی غرب هستن که دارن با تفکرشون دنیا رو به گند میکشن... این‌ها از نور به سمت ظلمت رفتن موضوع این آیه در رابطه با یکی از پیامبران الهی به نام است 🔹در تفسیر المیزان آمده که جناب عزیر قطعا پیامبر بوده چون خدا با ایشون حرف میزده و خدا فقط با پیامبرانش سخن می‌گفته! حضرت عزیر تردیدهایش در مورد "روز قیامت و زنده شدن مردگان" را با خدا درمیان گذاشت؛ پروردگار هم به مدت 100 سال ایشون رو قبض روح کرد و دوباره برگرداند یعنی پروردگار ما میگه ما این طوری در قیامت شما رو برمی‌گردانیم و شما باید پاسخگوی اعمالتون باشید. 🔸2تانکته: 1⃣ مراقب ریشه های شک و تردیدتون باشید؛ اگر این تردیدها و سوالات در کودکی، نوجوانی و جوانی حل نشه؛ مطالعه و مباحثه نکنید و دنبالش نروید؛ حتی اگر پیامبر خدا هم باشید یه روز این شک شما را از پا در می‌آورد! یه شک پیامبر خدا را 100 سال کشت که برطرف بشه، یعنی 100 سال مردن برای فهمیدن یک نکته... پس در رابطه با هرچه که سوال دارید، اهلش را پیدا کنید و حضوری و شفاهی( نه در فضای مجازی) بحث کنید. 2⃣ در این آیه به شدت در رابطه با رجعت بحث شده؛ رجعت حالتی است که ( کسانی که دعا کرده باشن، شهید شده باشن و...) در زمان ظهور امام عصر به دنیا برمیگردن. در دعای "عهد" هم هست که میگه [ اللّٰهُمَّ إِنْ حالَ بَیْنِی وَبَیْنَهُ الْمَوْتُ الَّذِی جَعَلْتَهُ عَلَىٰ عِبادِکَ حَتْماً مَقْضِیّاً فَأَخْرِجْنِی مِنْ قَبْرِی مُؤْتَزِراً کَفَنِی] این داره دلالت بر رجعت می‌کنه که من میخوام برگردم و به هرقیمتی به امام عصر خدمت کنم! 🔹باتوجه به این آیه ظرفیت رجعت در دنیا وجود دارد. این آیه میگه: صدقات، محبت‌ها، خوبی‌هاتون با منت و اذیت همراه نباشه واگرنه ارزش ندارد؛ پس باید به محبت بی‌منت عادت کنیم! 🔸2تانکته: 1⃣ رفاه برای خانواده و نزدیکان و حتی التماس دعا هم نباید با منت باشد! 2⃣ در بعضی مسائل ( مانند مسائل زناشویی) نمی‌توان گروگیری و کروکشی کرد. نیاز جسمی و روحی که زن و شوهر باهم دارند، اگر هر مشکلی به وجود بیاد بخواد به گروگیری و گروکشی منجر بشه، اون فرد به شدت مورد لعن پروردگار و ملائک قرار می‌گیره. چرا؟ چون اگر این مسئله اشباع و ارضاع نرسه؛ در پیشگاه پروردگار مسئول هست، و اگر طرف مقابل گناهی مرتکب بشه، فردی که کم گذاشته در آن گناه شریک است.
کسانی که اموالشان را شبانه‌روز (مخفیانه یا آشکار) انفاق می‌کنند؛ اجر آنها نزد پروردگار محفوظ هست 🔹مصداق اموال چیه؟ اموال همش پول و خوراکی و... نیست، ممکنه علم، هنر، قلم یا حتی آبروی من و شما باشد. این‌ها را کف دست بگیرید و خالصانه به مردم انقلاب و ولایت فقیه خدمت بکنید که مطمئناً در پیشگاه پروردگار سبحان اجر آنها محفوظ است. [ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ] و بیمی بر اونها نیست و اندوهگین نمی‌شوند! 🔹موضوع طولانی‌ترین آیه در طولانی‌ترین سوره قرآن که یک صفحه کامل دربارش بحث شده چیه؟ مادیات و دنیا_ سندنویسی_ شاهدگرفتن برای چی؟ برای اینکه رعایت بشه. و خدا به داد کسانی برسد که از اعتماد مردم سوء‌استفاده می‌کنند. 🔸3آیه آخر سوره بقره که خیلی تاکید شده بعد از نماز عشا خواندن بشه. 🔹در این 3 آیه درباره(توحید، نبوت، معاد و مردم) بحث شده 👈 خداوند در آخر طولانی‌ترین سوره قرآن میگه [ لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ] یعنی هرمشکلی که در زندگی پیش بیاد، چند پله از صبر و ظرفیت تو پایین‌تره خدا میگه برای اینکه دلت آروم بشه بیا برام حرف بزن آخرش میخواد بگه: بنده ی من! خیالت راحت. مشکلی پیش نمیاد، بیشتر از صبر و تحملت بهت مصیبت نمیدم! ضمن اینکه همه ی سختی‌ها نتیجه ی کارهای خودته؛ اما بازم من هواتو دارم...
نکاتی از جزء سوم قرآن.pdf
75.4K
تدبر در برخی آیات جزء سوم
یه خانمی میگفت: کش ماسکموانداختم پشت گوشم کش چادرمم گذاشتم پشت گوشم گوشواره هامم به گوشم بود هندزفری گوشیم هم تو گوشم بود داشتم عینک هم میزدم برم بیرون 👂🏻گوشم برگشته میگه میخوای کیفتم بده من بیارم 😅🤣🤣🤣
خدا رحمتش کنه خاطرات خوبی ازش داریم خیلی باعث خنده و فراموش کردن مشکلاتمون شد. انشالله دل خودش هم اون دنیا با دیدن رحمت واسعه الهی خنک و خوش بشه. ولی به یاد ماندنی ترین صحنه ای که ازش سراغ داریم، همین لحظه ای هست که در وضعیت خوبی نیست ولی داره صادقانه دست خانمش میبوسه. در حالی که می‌دونه نه قراره عکسش روی جلد مجلات پر فروش ثبت بشه و اصلا دیگه ریا و خود شیرینی و... معنایی براش نداره. نکته اش اینجاست👈 کسی می‌تونه در این لحظه دست خانمش در جمع ببوسه، که بارها این کار را صادقانه در خلوت و خونه تکرار کرده باشه. وگرنه بنده خدا حتی حال نداره درست و حسابی بشینه ولی حال داره خودش تکون بده و خم بشه و دست خانمش ببوسه. آفرین خدا رحمتش کنه باید ازش یاد بگیریم. اینجوری بوده که خانمش تا آخر بیماری اش باهاش مونده و همیشه شیک و پیک و تر و تمیزش می‌کرده و اجازه نمی‌داده در این روزهای آخر عمر، گوشه گیر بشه و بیفته گوشه خونه و فقط ناله کنه. آفرین به چنین مردی که اینطوری خانمشو عاشق خودش کرد🌷 روحش شاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نکاتی از جزء چهار قرآن.pdf
72.1K
تدبر در برخی آیات جزء چهارم
۹۲ : هرگز انسان به مقام بر و نیکی نمی رسد مگر اینکه از آن چیزی که دوست دارد بگذرد و انفاق کند. این یک مقام معنوی است : مقام بر و نیکی و شرط آن اینست که شما باید از هر گونه وابستگی ( نام ، شهرت ، تالیف ، پول ، خانواده و...) خودتونو رها کنید . این وابستگیها اگر من و شما را به خداوند سبحان برساند و ما را از سربازی امام عصر (عج) نیندازد ارزش دارد در غیر اینصورت فقط بازیچه دنیا و لعب و لهو است و ما به هر چه که وابسته شدیم از همان طریق هم آزمایش و ابتلا در ما صورت خواهد گرفت . ۱۰۳ و اعتصموا بحبل الله .... این آیه اعتصام است نه وحدت ✔️تفاوت وحدت و اعتصام : هر وحدتی باعث اعتصام به حبل الله نمیشه چون ممکنه شما در مورد مطلبی بکنی و کینه ها را کنار بگذاری که منفعت تون در اون شرایط اقتضا می کنه نه اینکه تکلیف شما از باب یک مساله شرعی بخواد مطرح بشه . اما قطعا هر اعتصام به حبل الله سبب وحدت می شود .هر کسی که زیر پرچم توحید و اهل بیت جمع بشود و سعی کند تفرقه ها را کنار بگذارد این باعث می شود که ما اعتصام به حبل الله هم پیدا کنیم . نسبت وحدت و اعتصام در منطق نسبت عموم و خصوص مطلق است . به معنای نیست . بعضی وقتها تا یک کلمه را مطرح می کنی فورا گفته می شود این حرف را مطرح نکنید که مساله وحدت زیر سوال می رود . به عنوان مثال در روزگار ما اسناد شهادت خانم فاطمه زهرا (س) را به اسم وحدت دارند از کتابها حذف می کنند که اینها باعث وحدت سوزی و می شود . ۱۰۴ ولتکن منکم امه ... این آیه در رابطه با سخن گفته شده است . در اغلب آیات قرآن وقتی گفته می شود : منکم و در ادامه یک حکمی تشریح می شود این را حمل بر کنید . یعنی یک عده ای کفایت می کند به این امر عمل کنند ، از گردن بقیه ساقط می شود . دوما اینکه اول باید امر به معروف باشد بعد نهی از منکر نه اینکه فقط نهی از منکر کنیم فقط زخمها را نگوییم بلکه باید معروف ها را هم باید مطرح کرد . ۱۱۳ تا ۱۱۵ اهل کتاب با هم برابر نیستند .گروهی از آنها ، آیات پرورگار را در حالت شب و روز و سجده تلاوت می کنند مبدا و معاد را قبول دارند اهل امر به معروف و نهی از منکر هستند در کارهای خیر از هم پیشی می گیرند اینها از هستند چرا با اینکه اهل کتاب هستند از صالحین هستند . 👈 آیه ۱۱۵ هر کسی کار نیکی انجام بدهد پوشیده نمی شود خداوند سبحان همراه تقوا پیشگان است حتی ممکنه کسانی باشند که در ظاهر شیعه و اسلام را قبول نداشته باشند ولی مطمئنا مقامشون از ما بالاتر است . ۱۳۵ والذین اذا فعلوا فحشه ... فحشه : کار بسیار زشتی که قبح و زشتی آن برای همه مردم روشن است او ظلموا انفسهم ... اینها باید ذکر پروردگار را زیاد بگویند و طلب مغفرت نمایند و نباید بر گناهانشان اصرار نمایند . مدام توبه کردن و توبه شکستن کاری از پیش نمی برد .ما باید گناه را ترک کنیم .ترک گناه مطمئنا منجر به توبه هم خواهد شد . زمینه هایی که باعث میشه ما اصرار بر گناه کنیم باید از ما سلب شود. مثال : وقتی چشم یا گوش ما به هرزگی عادت کرده تلاش کنیم در شرایطش قرار نگیریم و اصرار بر گناه را از نفس بگیریم ، این بسیار از توبه کردن راحت تر است .
۱۴۰ ان یمسسکم قرح .... اگر به شما روز سختی رسیده مطمئن باشید مثل این سختی به دشمن شما هم وارد شده . بنابراین پیروزی و شکست با شماست و بستگی به میزان توان مندی و هوش و توکل هر دو طرف داره ✔️ و تلک الایام ... هر روزگاری بین مردم دست به دست میشه بسته به اینکه با خودمان ، نیروها و شرایط چگونه برخورد کنیم پیروز میدان خواهیم شد . حتی در مورد اینطور نیست که همیشه یک جناح رای بیاره و اگر ما رای نیاوردیم بگوییم مردم شده اند . مردم برنامه ها را می بینند و البته گاهی حریف با استفاده از عملیات روانی مردم را به سمت اشتباه می برد و این بستگی به کاربلدی ما دارد . ۱۴۴ محمد (ص) پیامبر مکرم اسلام است اگر پیامبر شهید شد یا فوت کرد بناتون بر اینه که کلا دین را رها کنید ؟؟ ✔️وقتی پروردگار دینی را برای ما میفرستد و ما می پذیریم این دین قائم به فرد نیست بلکه قائم به سیستم است . همانگونه که اگر بعد از فوت امام راحل مردم دلسرد می شدند انقلاب سالگرد ۴۲ سالگی خود را طی نمی کرد .حفظ مسیر و هدف وظیفه ماست . ۱۵۹ 🔴نکته اول : اگر زبانت بد باشد نیتت ناجور باشد کلا تند باشی مردم از دور شما پراکنده می شوند هر چند حرف حق بگویی. ✔️ حدیث : اخلاق خوب ، نصف عقل است . یک انسان مذهبی باید الگوی باشد . 🔴 نکته دوم : وشاورهم فی الامر کسانی که آروغهای روشنفکری می زنند میگویند به پیامبر امر شده که باید با مردم مشورت کند ، بله ؛ ولی پیامبر مجبور نیست به حرف مردم عمل کند . در ادامه آیه آمده : فاذا عزمت ... تصمیم را خودت بگیر و آنگاه بر پروردگار سبحان توکل کن این نوع نگاه به این آیه کج اندیشی است . ۲۰۰ یا ایها الذین ءامنوا اصبروا و صابروا .... ✔️اصبروا :صبر کنید ✔️ و صابروا : در صبر هماهنگ هم عمل کنید. ✔️و رابطوا : با هم ارتباط بگیرید ✔️واتقوالله : تقوا پیشه کنید ، سلیقه ای عمل نکنید این ۴ مورد اصطلاحا ۴ ضلع رستگاری اجتماعی هم گفته می شود: ۱ ) صبر کردن ۲) در صبر با دیگران هماهنگ عمل کردن ۳) ارتباط و رابطه مشروع مناسب با مردن برقرار کردن ۴) تقوای الهی پیشه کردن