#تدبر_در_برخی_نکات_جزء_پنجم
آیه ۲۴ : والمحصنات من النساء...
معنی ساده این آیه به این معنیست که زنان شوهردار که بر بقیه حرام شدهاند به استثنای آنهایی که به حالت عبد هستند که در قدیم معمول بوده
یعنی خدواند سبحان درباره زنهای شوهرداری که شوهرانشان در حالت کفر بودند اما اینها به اسلام پناه آورده بودند یا در جنگها اسیر شده بودند، اسلام برای اینها برنامه داشت و به هیچ وجه اجازهی تعدی نمیداد و به شدت مراقبت میکردند که برای آنها حالت بی عفتی یا سوءاستفاده پیش نیاید.
فرمودند : این حکم پروردگار سبحان است که هر زنی که در این آیه و آیات قبل ذکر شد برای شما حلال است که از طریق زناشویی ارتباط برقرار کنید و اگر به حالت ازدواج موقت ( متعه ، صیغه ) درآمد در صورتی که بخواهند مدت تعیین شده را ادمه بدهند اشکالی ندارد و میتوانند مهریه را اضافه یا کم کنند.
🔴 محصنت : حصن به معنای قلعه. کسی که خود را از بی عفتی کند میگویند محصن. کلمهی محصنات از نظر لغوی یعنی آنچه در حصن و حریم باشد. ریشه این کلمات در قرآن برای سه گروه استعمال شده.
✔️ ۱. زنان عفیف و پاکدامن : حضرت مریم (س) الذی احصنت فرجها
✔️۲. زنان شوهردار : المحصنات من النساء : شوهر حالت حصن دارد
✔️ ۳. زنان آزاده که اسیر جنگی نبودند کنیز هم نیستند. بی عفتی در میان کنیزان شایع بوده و اسارت موجب پردههای حیا و عفت زن میگردد.
از "فما استمتعتم" تا آخر در رابطه با ازدواج موقت یا همان صیغه است.
توجه به چهار شرط که از مجموع روایات استفاده میشود اما از عقل و وجدان هم استفاده میشود اگر رعایت بشود رفتن به سمت صیغه یا عقد موقت اشکال ندارد.
✔️ ۱. باعث سردی و بیتوجهی به خانواده دائم نشود. درباره پسران مجرد این قضیه نباید باعث بیتوجهی به ازدواج دائم شود.
✔️۲. به سایر زنها و دختران به چشم خریدارانه نگاه نکنند ( باعث بیعفتی میشود)
✔️ ۳. مسائل آبرویی و حتی ضد امنیتی ماجرا باید حفظ شود. کسانی که در موقعیتهای خاص هستند و بیم آن دارند که این مسئله موجب بیآبرویی شود باید حواسشان به نابود کردن این حس غریزی باشد.
✔️ ۴. تنوعطلب نشود و مدام باعث تکثر افراد نشود.
🔴 اگر این شرطها رعایت شود باز هم ما توصیه نمیکنیم.
آیه ۳۴ : الرجال قوامون علی النساء
🔴 نکته اول : قوام در اینجا به معنی پاسدار و نگهبان است. به معنی چیرگی و سلطنت و پادشاهی مرد نیست.
🔴 نکته دوم : بما انفقوا من اموالهم
هزینهی زندگی به عهدهی مرد است و زن حتی اگر کار میکند هیچ وظیفهای ندارد و مرد حق ندارد بدون رضایت واقعی زن از آن مال استفاده کند و اینکه هزینهی زندگی به عهدهی مرد است یکی از دلایل قوام بودن مرد است اصطلاحا به آن نفقه میگوییم. مرد باید تمام نفقههایی که برعهدهاش است بدون منت پرداخت کند.
🔴 والاتی تخافون نشوزهن
برای زنی که کم بگذارد سه راه برای مقابله ذکر شده است نه اینکه شما همهی سه راه را انجام دهید میخواهد مرتبهاش را بگوید.
✔️ فعظوهن : موعظهاش کنید. کسانی که مدرک و توانایی کافی ندارند در این مسئله وارد نشوند. مجردها مشاورهی پیش از ازدواج بروند و در زندگی به دنبال نصیحت هم نباشند.
✔️ واهجروهن فی المضاجع ؛ به معنی زندانی کردن نیست باید زن در دایره خانواده مهجور باشد. اگر کسی استفادهی صحیح از اینترنت را بلد نیست و اینترنت در اختیارش باشد باید در انتظار تبعات آن بود.
✔️ واضربوهن ؛ به معنای کتک زدن نیست به معنی برخورد است و به شوهر نگفته تو برخورد کنی بلکه به عهدهی حاکم شرع است و اسلام و قرآن اصلا این را توصیه نکرده است.
#آیه ۵۶ و ۵۷
آیه ۵۶ : ان الذین کفروا بآیاتنا
آنانی که کافر شدند در آیندهی زود جوری مزهی آتش را میکشند که پوست میاندازند. یعنی به آتش جهنم عادت نمیکند.
آیه ۵۷ : والذین آمنوا و عملوا الصالحات
در رابطه با اهل ایمان و بهشتیان
🔴 در مسائل تربیتی بیم و امید با هم است. آیه ۵۶ : بیم | آیه ۵۷ : تشویق و امید
👈 نکته : در این دو آیه در رابطه با کافران میگوید : "سوف نصلیهم نارا"
سوف برای آیندهی زود است.
"س" برای آیندهی بسیار بسیار نزدیک
در رابطه با عذاب میگوید سوف
👈 مقداری دورتر
در رابطه با بهشت، آرامش و مسائل تشویقی میگوید به چشم به هم زدنی با تو میدهیم.
🔴 یعنی لطف خدا از قهرش سریعتر است.🔴
من و شما باید مظهر لطف باشیم.
#آیه ۵۹
این آیه به نام آیهی اولی الامر است.
یک کلمهی اطیعوا برای الله و یک کلمهی اطیعوا برای رسول و اولی الامر به کار برده شده.
اولی الامر عطف به رسول است نه عطف به الله. جنس اطاعتی که از پروردگار میکنیم جنس عبد و معبود؛ اما جنس اطاعت از پیامبر جنس اطاعت فردی که به پیامبر و اهل بیت ایمان آورده و وقتی امر میکنند به دنبال آنان میرود.
✔️ همهچیز سلسه مراتب دارد.
فاِن تنازعتم فی شیءِ...
اگر در هر امری من و شما به مشکل برخورد کردیم باید به پروردگار سبحان و اهل بیت مراجعه کنیم.
در ادامهی آیه میفرماید : این کنتم تومنون
اگر راست میگویید و اگر واقعا اهل ایمان هستید به هر کسی مراجعه نمیکنید که بخواهید مشکلات را بگویید.
یک جمله درباره کسانی که مشکلات درونی کشور را با #رادیوهای_بیگانه مطرح میکنند
هیچ آدم عاقلی دعوای خانگیاش را بیرون نمیبرد و بهانه دست بقیه نمیدهد که بخواهند کشور را مورد انواع و اقسام مشکلات سیاسی و حقوق بشر و... قرار بدهند.
این در مورد مسائل سیاسی و اجتماعی است وگرنه کسی که با همسر مشکل دارد باید به مشاور مراجعه کند.
#آیه۷۱
خذوا حذرکم : در رابطه با #سامانه_های_دفاعی و #آرایه_های_دفاعی است
✔️ سامانه یعنی دستگاه و وسیله
✔️ آرایه یعنی افراد و نیروهای مسلح
هرگاه در آیات گفته میشود "یا ایها الذین آمنوا" بدانید این آیات در مدینه نازل شده است.
"خذوا حذرکم" بروید وسائل دفاعیتان را دربرابر دشمنتان بردارید. تولید، کار و مطالعه کنید.
خیلی کلی :
باید #متناسب_با_دشمن که حمله میکند سلاح متناسب با آن را برداریم. با کلاشینکف تنها نمیشود جلوی همه ایستاد. با دشمنی که مجهز به #سامانه_های_موشکی است باید سراغ موشک رفت حتی مطالعات هستهای و اتمی را برای حالتهایی که نیاز داریم نباید رها کنیم.
فانفروا ثبات او انفروا جمیعا : میخواهد گروه گروه باشد یا به صورت دسته جمعی
🔴 #تربیت_و_کار_فرهنگی در نیروهای مسلح مقدم بر کارهای دیگر است. یعنی اساس کار، کارِ فرهنگی است.
آرایهها ( نیروهای مسلح ) مقدم بر سامانهها هستند. ضرورت کار تربیتی و فرهنگی توسط نهادهای فرهنگی نیروهای مسلح از اینجا مشخص میشود.
#آیه۷۲ و ۷۳
در رابطه با #نفوذی در نیروهای مسلح صحبت شده است.
و ان منکم لمن لیبطئن : نفوذیهایی در نیروهای مسلح و اهل ایمان هستند که لاابالیگری میکنند و وقتی سختی و #تروری به آنها میرسد میگویند : خدا را شکر که ما با شما نبودیم.
و لئن اصابکم فضل من الله : اگر شما به یک خوبی برسید میآیند و از در غنائم وارد جمع شما میشوند و میگویند کاش ما با شما بودیم و شروع میکنند با شما عکس یادگاری میگیرند.
یک آیه درباره اساس کارهای فرهنگی ( آرایه و سامانهها ) است.
دو آیه دربارهی #نفوذیان جامعه در سیاست و نیروهای مسلح و ضرورت توجه بیشتر و حفاظت بیشتر از گزند آنان آمده است.
#آیه ۷۹
هر خوبی که به شما میرسد از جانب پروردگار سبحان و هر بدی از جانب خودتان است.
پروردگار سبحان خیر مطلق است و اگر شما مورد #ابتلاء و آزمایش قرار میگیرید زمینهاش را خودتان فراهم میکنید.
اعتراض نکنید که چرا مورد آزمایش قرار گرفتهاید.
به هر کس متناسب با آنچه انجام میدهد میرسد.
22.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چه خوش است صوت قرآن ز تو دلربا شنیدن
به رخت نظاره کردن سخن خدا شنیدن
تلاوت آیاتی از قرآن کریم
توسط رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی
تشکر فراوان از عزیز ارسال کننده
سلام و صبح شما بخیر
طاعات و عبادات قبول
لطفا نظرتون را درباره برنامه تدبر در قرآن بفرمایید
و آیا مفید بوده تا حالا؟
نکاتی از جزء شش قرآن.pdf
63.2K
#نمودار تدبر در برخی آیات جزء ششم
#تدبر_در_برخی_آیات_جزء_ششم
جهر به معنی آشکار کردن ، صدا را بالاتر بردن و بدگویی کردن در مورد مردم است که خداوند سبحان این را دوست ندارد مگر اینکه که به کسی ظلم شده باشد .
#افشای بدی و ظلم دیگران برای مظلوم اشکالی نداره میتونه از حق خودش دفاع کنه، اما گاهی آنقدر آن مظلوم در رابطه با آن ظلم حرف میزند که خودش تبدیل به ظالم میشود .ما تا جایی که ظلم شده و در همان مساله می توانیم با دیگران صحبت کنیم .
👈 از حق نباید تجاوز کرد .
✔️مثال تاریخی : ما به عنوان شیعیان با خلیفه دوم مشکل داریم و اسنادی هم از خود اهل سنت داریم ، و فقط در همین زمینه ظلم هایی که مرتکب شده باید صحبت کنیم و نه در رابطه با نطفه و گناهان دیگر خلیفه دوم .
مطرح کردن موضوعات دیگر مشکلی را حل نمی کند بلکه باعث عداوت و کینه های عمیق و حتی جنگهای مذهبی می شود .
✔️مثال اجتماعی :
ما اجازه نداریم به بهانه#روشنگری و انتخابات پیش رو فقط جناح مقابل را مقصر بدانیم . باید در راستای عملکردها صحبت کنیم . حتی به کار بردن کلمه خائن بار حقوقی ، شرعی و عرفی دارد .
#آیه۱۵۰
این آیه به ما می گوید نمی توان دین را پاره پاره کرد .
نمی توان یک تکه از دین را گرفت و یک تکه از آن را نگرفت .
این حرف بسیار شنیده می شود که من تا مساله ای را با عقل خودم درک نکنم نمی توانم به آن عمل کنم در مورد مسائلی مثل نماز ، حجاب و...
✔️اگر عقل ما ، این مساله را هیچوقت برای ما حل نکرد چه ؟
✔️معمولا عقها در گیر خواستهای نفسانی و خواهشهای فردی است گاهی انقدر به مسایل دنیایی فکر می کنیم که حتی ترغیب به فکر کردن در مسایل دینی نمی شویم چه رسد به اینکه قضاوت عادلانه هم انجام دهیم .
پس نمی توانیم همه دین ، خانواده و جامعه را معطل این کنیم که از نظر عقلی دین را درک کنیم یا نه !
گاهی این صحبتها برای اینست که وجدان خود را آسوده کنیم و دنبال راه در رویی باشیم و بعد هم بگوییم که بعضی مذهبیها تندرو هستند و ما را درک نمی کنند . اینطور اگر بخوان درک کنند باید بگن همه امور دینی را تعطیل کن !
#آیه۱۶۳ و ۱۶۴
🔴نکته اول : قصه همه پیامبران در قرآن نیست اما می دانیم که ۱۲۴ هزار پیامبر داشتیم .در هر جایی که تعدادی انسان زندگی می کردند خداوند سبحان برای اینکه حجتش را بر بندگان تمام کند حتما پیامبری داشتند .
🔴نکته دوم :معمولا داستانهای پیامبرانی که جریانشان با جریان تاریخ هماهنگ باشد در قرآن آمده است ، یعنی معمولا جریاناتی که برای افراد در سطوح مختلف پیش می آید .
داستان پردازی در قرآن حکمتی داشته و آن هم اینکه تاریخ تکرار می شود و این حوادث برای مردم هم اتفاق می افتد .
🔴نکته سوم :در آیه ۱۶۳ نام اسماعیل هم آمده . ما دو نفر در قرآن داریم که نام هر دو اسماعیل است :
۱)فرزند حضرت ابراهیم
۲)از انبیای بنی اسراییل که اسماعیل نام داشته و فوق العاده انسان حلیم ، صبور و بردباری بوده .
#آیه ۱۷۱
✔️غلو در دین :
نه تنها هیچ ضرورتی ندارد که شما در دین غلو کنید بلکه گاهی اوقات کار به کفر هم کشیده می شود .
ممکن است افراد در رابطه با پیشوایانی که به آنها علاقه دارند حرفهایی بزنند که از دایره شرع هم خارج شود که این اشتباه است .
به عنوان مثال در ماه محرم ، و اشعار روضه ها ، در رابطه با مقام اهل بیت همان چیزی که گفته شده و درست و متقن و قطعی است را باید مطرح کرد .
👈نباید مقام اهل بیت را پایین آورد .
🔴سوره مائده
در وسط آیه ۳ سوره مائده که در رابطه با انواع خوراکی ها و حلال و حرام بودن مطرح می شود ،می گوید :
الیوم یئس الذین کفروا من دینکم ....
#آیه_اکمال_دین اینجا مطرح می شود .
چرا ؟
✔️دلیل اول و اصلی آن اینست که این رسم پیامبر و جبرئیل بوده که گاهی در یک آیه چند موضوع مطرح می شده .
حتی در آیه اول سوره مائده هم چند موضوع مطرح شده
و یا در تفاسیر گاهی برای هر بخشی از آیه شان نزول جداگانه آورده شده
👈قرآن نظم تالیف بشری را ندارد بلکه مجموعه ای از آیات است که بر حسب حوادث و پیشامدهای گوناگون تدریجا از طرف پروردگار سبحان فرستاده شده .
🔴نکته :
و رضیت لکم الاسلام دینا
کی ؟
✔️در زمانی که در #غدیر مساله #ولایت اعلام شد ، نصب صورت گرفته بود .
حتی نعوذبالله پیامبر تهدید می شود اگر نگویی کلا تبلیغت زیر سوال می رود .
👈اسلام با کلمه ولایت آمده و تکمیل شده است .
#آیه۶
به آیه #وضو معروف است .
تفاوتی که ما با برادران اهل سنت داریم در این موضوع بعضی می گویند به این آیه برمی گردد که در کتاب " چرا سنی نیستم" و " چرا شیعه هستم " در موردش صبحت کردیم .
اصلا اختلاف وضوی ما با اهل سنت به مسائل روایی و تاریخی برمی گردد .
✔️الی المرافق : باید مراجعه کنیم به سنت پیامبر که در خود منابع اهل سنت هم آمده و به این شکل نبوده که از نوک انگشت دست بکشه به سمت آرنج ، بلکه در زمان یکی از خلفا باب شده
الی المرافق محدوده و حد غسل و شستن را به من و شما می گوید نه سمت و سو
#آیه۸
✔️اعدلوا هو اقرب للتقوی
#عدالت در دشمنی و حد و مرز #نقد و اخلاق دشمنی و انتقاد را به ما یاد می دهد که می گوید با عدالت رفتار کنید .
که این در رابطه با دشمنان است .
✔️خواهش می کنم هوای کسانی را که بچه های انقلاب هستند و بچه های ارزشی و دلسوز انقلاب هستند را داشته باشیم .
انقدر دایره خودی ها تنگ نکنیم به خاطر انتقادات بی جا ، به اسم روشنگری که این کار اسمش خیانت و نفوذ است و حتی باعث ریزش می شود .
والا اینا خطرناکترند
وگرنه اونی که تو کانادا و اسراییل نشسته، سگ کی باشه که دستش به اعصاب و روان مردم ما برسه و بخواد اینجوری جو بده؟!
کرم از خود درخته
حالا میخواد بدشون بیاد یا میخواد خوششون بیاد
#حدادپور_جهرمی
#دلنوشته_های_یک_طلبه
ثواب تدبر و شرح آیات امروز، برسد به روح مرحوم سردار حجازی🌷
فاتحه مع الصلوات