eitaa logo
دلنوشته های یک طلبه
88.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
674 ویدیو
125 فایل
نوشتارها و رمان های محمد رضا حدادپور جهرمی ادمین: @Hadadpour سایت عرضه آثار: www.haddadpour.ir توجه: هر نوع استفاده یا برداشت و کپی و چاپ مستندات داستانی چه به صورت ورد یا پی دی اف و ... و حتی اقتباس برای فیلم‌نامه و تئاتر و امثال ذلک جایز نیست.
مشاهده در ایتا
دانلود
ای جانم حسود نیستم خدا را شکر اما شدیداً به حال اونایی که کربلا میرن غبطه میخورم ممنون از اینکه به یادمون هستین🌷
آقا خیلی مخلصیم دستتون درد نکنه🌺
تشکر تشکر
دلنوشته های یک طلبه
علیکم السلام تفاهم سیاسی تا جایی مهمه که به اساس زندگی مشترک ضربه نزنه. خب شما میتونید بحثای سیاسی ن
آفرین درستش هم همینه احسنت اصل با حفظ زندگی و خانواده است بقیه اش فرعیات هست و میشه حلش کرد و یا نادیده اش گرفت
🔴 آیه ۳۶ و ۳۷ سوره زمر ✔️سوال : خداوند سبحان چگونه هم هادی و هم مضل است ؟ پاسخ : با اعطای اختیار به انسان پروردگار سبحان هم نقش هادی برای کارهای خوب ما ، هم نقش مضل برای کارهای بد ما پیدا می کند و با قرار دادن نقش اختیار برای انسان ، بعد هدایت و بعد گمراهی برای انسان بر اساس اختیار رقم می خورد و خواست خداوند در اختیار ما جاری شده . ✔️الیس الله بکاف عبده : اگر انسان بنده خدا شد بیمه می شود و امورش را کفایت می کند . در برابر تهدیدهای دشمن فقط با یاد امداد و تکفل الهی است که آرام می شویم . ✔️یخوفونک بالذین من دونه : ابزار کافران ایجاد رعب و وحشت است . انسان وقتی اطرافش رعب و وحشت فراوان باشد و خودش هم در پناه پروردگار سبحان قرار نگیرد این مشکلات هم برایش پیش می آید . تمام گروههای تروریستی و تمام ظالمان ، دور و بر خودشان محیط رعب و وحشت پیش آوردند . و راهش هم اینست که ما به پروردگار سبحان پناه ببریم . 🔴 آیه ۴۲ سوره زمر فوت و توفی یعنی گرفتن به نحو کامل سوال : آیا در هنگام خواب ما واقعا قبض روح می شویم ؟ این آیات نفرمودند که ما قبض روح می شویم ، قبض یعنی گرفتن به نحوی که کاملا انقطاع حاصل شود ، این آیات نکته ای دارد و آن اینکه ما در خواب تدبیرمان نسبت به بدن کم می شود و در مرگ کلا تدبیرمان را نسبت به بدن از دست می دهیم . خواب استعاره از مرگ است . انگار ما مردیم و مرگ این نیست . روح ما یک سری مسائل را تجربه می کند و تدبیر و تعلقش به بدن قدری کاسته می شود و حقایق دیگری را درک می کند . اما در حالت مرگ کاملا تعلق روح نسبت به بدن از دست می رود . ✔️در آیه ۶۱ سوره انعام می فرماید :" توفته رسلنا " فرشتگان جان افراد را می گیرند در آیه ۱۱ سوره سجده می فرمایند : ملک الموت جان شما را می گیرد و در آیه ۴۲ زمر می فرماید پروردگار سبحان جان شما را می گیرد کدام صحیح است ؟ اینها همه صحیح است ، هیچکدام در عرض هم نیست ، همه در طول همند . حدیث از امام صادق (ع) : خداوند برای ملک الموت یاورانی از فرشتگان قرار داده که جان مردم را می گیرند و تحویلش می دهند و او هم جان انسانها و جانهایی که ملائّک برایش گرفته اند تحویل پروردگار سبحان می دهد . ✔️ این آیه در واقع دو حقیقت مستقل از هم بودن جسم و روح را به ما می گوید . 👈برای کسانی که می خواهند به صورت ساده در این موارد یکسری آموزش ها ببینند کتاب " معاد " آقای قرائتی خیلی جالب است و می تواند به شما کمک کند . ✔️ هیچکس برای همیشه زنده نیست ، حتی انبیایی که تا الان زنده مانده اند مثل حضرت خضر بالاخره اینها تا روز مقرری زنده هستند و بعد از دار دنیا می روند .
🔴 آیه ۵۳ سوره زمر از امیر المومنین پرسیدند امیدوارکننده ترین آیه قرآن ، کدام آیه است ؟ حضرت فرمودند" ان الله یغفر الذنوب جمیعا " آیه ۵۳ زمر شاید بشود گفت مهربانترین آیه قرآن همین آیه باشد . در تمام کلماتش توجه و مهر و محبت دیده می شود . ✔️ قُل : یک بشارت دارد به پیامبر می دهد که به بنده های من بگو ! ✔️یا عبادی الذین اسرفوا : پروردگار سبحان ما را مورد خطاب قرار می دهد . ✔️عبادی : حرف "ی" یعنی به من تعلق دارند .صاحب و پروردگار اینها منم ! ✔️اسرفوا علی انفسهم : اینها به خودشان ضرر رساندند . ✔️لا تقنطوا : یاس از رحمت من نکنند . ✔️رحمه الله : رحمت من محدود نیست . رحمه الله به جای رحمتی رمز جامعیت رحمت است .الله جامعترین اسم پروردگار است . ✔️ان : قطعی بودن رحمت ✔️یغفر : فعل مضارع یعنی کار خداوند بخشش دائمی است 😍 ✔️یغفر الذنوب جمیعا : خداوند همه گناهان را می بخشد . این همه گناهان خیلی حرف دارد و جالب است که بر بخشش همه گناهان تاکید دارد .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بیشتر محور سوره شوری در باب وحی ، توحید ، معاد است و برخی از صفات مومنان و کفار در آن قید شده است . وقتی که موضوعات سوره ای بیشتر در مورد اعتقادات است قطعا این سوره " مکی" است . 🔴 آیه ۲۳ سوره مبارکه شوری این آیه به نام " آیه مودت " است . مودت اهل بیت مزد رسالت پیامبر اعلام شده است . علامه طباطبایی ذیل این آیه معتقد بودند که گرچه در قرآن بارها تاکید شده که پیامبر برای رسالتش هیچ اجری طلب نمی کند و اجر رسالتش پذیرش دعوتش است اما در این آیه خداوند برابر رسالت پیامبر اجری قرار داده که با توجه به آیات دیگر می توانیم به این نتیجه برسیم که طلب اجر مانند دیگر آیات در طول رسالت و پذیرش دعوت پیامبر است نه در عرض آن . در کتاب ( الدر المنثور) آمده : امام سجاد بعد از واقعه کربلا و در دوران اسارت ، در برابر بی حرمتیهای مردم دمشق ( شام ) همین آیه را می خواندند . 🔴 آیه ۲۷ سوره مبارکه شوری لَبَغَوا : به معنی ظلم و تجاوز و لام در اینجا به معنی هرآینه است . قَدَر به معنی اندازه و کمیت ✔️ظاهرا در آیات قبل وعده استجابت دعا به مومنان داده شده این سوال پیش می آید که چرا گاهی اوقات ، بعضی دعاهای ما در رابطه با توسعه رزق و روزی مستجاب نمی شود که در اینجا پاسخ داده شده که اجابت دعا در چارچوب حکمت الهی است . بعضی اوقات توسعه رزق عامل انسان از پروردگار است و موجب طغیانش می شود و چه بسیارند افرادی که ثروت ، سبب هلاکتشان شده است . ✔️سوال دیگر اینکه اگر توسعه رزق سبب طغیان است ، پس چرا به یک عده ای توسعه داده و طغیان هم کردند ؟ جواب واضح است برنامه ها و سنت های الهی متعدد است و دارای مراحلی است ‌ همانطوری که کنترل رزق برای جلوگیری از فساد یک سنت عمومی است ، توسعه رزق و مهلت دادن به مرفهان یک سنتی هست که برای آزمایششان به کار می رود . پس قانون عمومی و کلی کنترل رزق است ولی گاهی برای آزمایش مردم توسعه هایی داده می شود . ناگفته نماند گاهی کمبود رزق به دلیل تن پروری و تنبلی انسان هم هست که حساب این مساله جداست . ✔️همانطور که نعمتهای پروردگار لطف است گاهی محرومیتها هم برای ما لطف محسوب می شود . گاهی انسان زندگی خود را قبل از دارایی و بعد از دارایی بررسی می کند می بیند چقدر آرامش داشته و دچار بعضی از مسائل نمی شده است . ✔️ فضل الهی بر اساس مصلحت و حکمت تقسیم می شود نه بر اساس تمایلات انسان ✔️ روابط اجتماعی سالم در گرو زندگی معتدل و در حد نیاز است . ✔️ به هیچ وجه به خاطر تنگنای معیشت به پروردگار سبحان سوءظن نداشته باشیم . سوء ظن به پروردگار یکی از بزرگترین مسائلی است که بلاها را بر انسان فرود می آورد . ✔️ ما گاهی توجه نداریم ولی همین زندگی معمولی خیلی به نفع آرامش ، ایمان و خانواده دوستی ماست . خیلی وقتها افرادی را داشتیم که وقتی وضعشان خوب شد ، از نظر خانوادگی سقوط کردند .
🔴 آیه ۳۸ شوری در این آیه برخی از صفات مومنین مثل اقامه نماز و مشورت در کارها و انفاق را از مصادیق استجابت پروردگار قرار داده است . 🔴 آیه ۴۰ شوری سزای کار بد ، یک کار بد دقیقا مثل همان کار است . به این دسته از آیات " آیات الاحکام " هم می گویند . مرحوم اردبیلی در کتاب " زبده البیان " مخصوصا همین بحث را مطرح کرده و البته این آیه را دلیل بر جواز مقابله به مثل و قصاص هم مطرح کرده اند و جای توضیح و تفسیر بیشتر دارد. و عفوی که در این آیه آمده ، فقط در جایی که ظالم از بدی خود توبه کرده باشد جایز است . چون اگر ظالمی را بدون انگیزه توبه ببخشید باعث جسورتر شدن او هم می شود . ✔️ آیات الاحکام یا فقه القرآن آیاتی از قرآن هستند که احکام شرعی را بیان می کنند یا از آنها حکم شرعی استنباط می شود ، مثل احکام عملی نماز و جهاد و زکات و... نه احکام اعتقادی و اخلاقی معروف است که حدودا ۵۰۰ آیه یا بیشتر از قرآن جزء آیات الاحکام هستند . قرآن نخستین منبع فقه ماست چون در فقه می گوییم : کتاب ، سنت ، عقل ، اجماع منظور از کتاب قرآن است منظور از سنت : سنی ها می گویند سنت پیامبر ، ما می گوییم سنت پیامبر و اهل بیت سنی ها همین جا متوقف می شوند و عقل را مطرح نمی کنند . بنابر روایات مراجعه به قرآن جهت دریافت احکام عملی از زمان پیامبر و در میان صحابه متعارف بوده در مواردی نیز امامان حکم شرعی را با استناد از آیات قرآن به مردم توضیح می دادند . محمد بن صائب کلبی از شاگردان امام باقر و امام صادق ( ع ) نخستین اثر در رابطه با آیات الحکام را نوشت .