معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه در یادداشتی به تببین بیانیه گام دوم با رویکرد اخلاق و معنویت اسلامی پرداخته است.
https://hawzahnews.com/xb7m5
🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱
ttps://eitaa.com/mohammad_nooori
فلسفه و ماهیت طرح نظام جامع اندیشه اسلامی
ttps://eitaa.com/mohammad_nooori
Hoviaat Talabegi-Ostad AlemZade-14000307.mp3
14.94M
🔊 #صوت
❇️ سلسله جلسات #طلبگی_مسیر_بیمانند
❇️ تبیین جایگاه #حوزه_علمیه و #هویت_طلبگی
2️⃣ #جلسه_دوم
❇️مناسب دانش آموزان و دانشجویان داوطلب ورود به حوزه علمیه و خانواده های محترمشان
#عالم_زاده_نوری
معاون تهذیب حوزه های علمیه و نویسنده کتاب #راه_و_رسم_طلبگی
⌛️ پنج شنبه / ششم خرداد ۱۴۰۰
🔵برنامه مشترک #مرکز_مشاوره حوزه های علمیه و مدارس #ثامن_الائمه علیه السلام و #حقانی
🎞 فیلم جلسه:
🔶https://www.aparat.com/v/cQdSW?playlist=1022923
❇️ سلسله جلسات #طلبگی_مسیر_بیمانند
❇️ تبیین جایگاه #حوزه_علمیه و #هویت_طلبگی
2⃣ #جلسه_دوم
❇️مناسب دانش آموزان و دانشجویان داوطلب ورود به حوزه علمیه و خانواده های محترمشان
🔰با حضور استاد بزرگوار حجت الاسلام و المسلمین #عالم_زاده_نوری
معاون محترم تهذیب حوزه های علمیه و نویسنده کتاب ارزشمند #راه_و_رسم_طلبگی
⌛️ پنج شنبه / ششم خرداد ۱۴۰۰
🔵برنامه مشترک #مرکز_مشاوره حوزه های علمیه و مدارس #ثامن_الائمه علیه السلام و #حقانی
🎞 فیلم جلسه:
🔶https://www.aparat.com/v/cQdSW?playlist=1022923
🔸 @AlSamen
🔸 @haghani
هدایت شده از یا قیوم
توصیه استاد عالم زاده به ورودی ۱۴۰۰.mp3
2.62M
هدایت شده از ندای تهذیب
1180752.ogg
8.21M
🎙صوت درس اخلاق👆
💠 حجتالاسلام والمسلمین عالم زاده نوری
موضوع: #مسیر بندگی و اطاعت
🎬 فیلم کامل 🔻
https://www.hawzahnews.com/news/969480
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:🔻
https://eitaa.com/nedaye_tahzib
۱۹۰۱_۱.mp3
27.01M
🗓سخنرانی روز شهادت امام جواد علیه السلام
محمد عالمزاده نوری
#اسلام_شناسی بخش دوم
ttps://eitaa.com/mohammad_nooori
۱۹۰۱_۲.mp3
31.38M
🗓سخنرانی روز شهادت امام جواد علیه السلام
💠محمد عالمزاده نوری
#اسلام_شناسی بخش سوم
ttps://eitaa.com/mohammad_nooori
01مجلس روضه روز شهادت امام صادق.mp3
47.94M
#جلسه_روضه
🗓سخنرانی روز شهادت امام صادق علیه السلام
١٤٠٠/٠٣/١۶
#اسلام_شناسی بخش اول
محمد عالم زاده نوری
ttps://eitaa.com/mohammad_nooori
34.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معرفی معاونت تهذیب و تربیت حوزههای علمیه
ttps://eitaa.com/mohammad_nooori
مدیریت تربیت اخلاقی و محیط پیرامونی
♦️🎙لینک صوت:👇
https://media.hawzahnews.com/d/2021/08/24/0/1200062.mp3
♦️🎞لینک فیلم:👇
https://www.hawzahnews.com/news/974564
ttps://eitaa.com/mohammad_nooori
هدایت شده از مدیران و معاونان تهذیب استانها
1400.7.19 - جلسه ویدئوکنفرانس با مدیران استانی - جبرانی.mp3
37.45M
هدایت شده از داوود شیرزاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 بیانات استاد عالم زاده پیرامون ضرورت پرداختن به معارف اجتماعی و فردی #توحید :
🔰 #انقلاب_اسلامی یعنی #حقیقت اسلام
🔰 برای درک حقیقت انقلاب باید حقیقت اسلام را درک کرد.
🔰 حقیقت اسلام در یک کلمه #توحید و در یک جمله لااله الا الله است.
✅ توحید اگر در جان انسان و جامعه ای محقق شود او موفق میشود.
⭕️ دوره معرفتی با نگاه توحیدی توسط مرکز گفتمان توحیدِ پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام با همکاری معاونت تهذیب حوزه علیمه قم برگزار می شود.
🍀توجه: دوره با محوریت کتاب روح توحید نفی عبودیت غیرخدا(نگاشته مقام معظم رهبری) برگزار می شود.
جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره
09118253934
یا آی دی
Eitaa.com/mhosainz
حجت الاسلام زادفلاح تماس حاصل فرمایید
#کلیپ
#استاد_عالمزاده_نوری
#گفتمان_توحید
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیرخدا
---------------------------------------
🔰 گفتمان توحید
@goftemane_tohid
بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن تبریک میلاد باسعادت پیشوای بزرگ هدایت و امام رحمت حضرت خاتمالانبیا و فرزند صالحش امام صادق علیه السلام فرصت را مغتنم شمرده و خطوط اصلی حاکم بر معاونت تهذیب و تربیت را در جملاتی کوتاه بیان میکنم تا فضای اندرونی فعالیتهای تربیتی عصر انقلاب اسلامی در حوزههای علمیه روشنتر شود:
بزرگ مربی عالمیان، پروردگار متعال است که هدف خلقت را هدایت انسانها در مسیر عبودیت و سعادت (وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ) و هدف بعثت را حاکمیت دین خدا بر جانها و جوامع بشری قرار داده است: (هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ/ هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ)
خدای متعال بهواسطه رسول خود، ثقلین را ریسمانی برای رسیدن به هدایت و سعادت عروهای برای تمسک قرار داده است: «مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي أَبَداً»،
در این بیان نورانی؛ تمسک به قرآن همانا تمسک به امام و تمسک به امام همانا تمسک به قرآن است (و أَنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ)؛ بنابراین تمسک به قرآن بدون تمسک به امام، انحراف و ضلالت است و تمسک به امام نیز در پیروی و هماهنگی تام با او است؛ «و قَلْبِی لَکمْ مُسَلِّمٌ وَ رَأْیی لَکمْ تَبع و نُصْرَتِی لَکمْ مُعَدَّةٌ»
شیعهای که تمام حالات روحی و قلبیاش و همه اندوختههای علمی و دانشیاش و همه رفتارها و تکالیف عملیاش را با امام هماهنگ نماید و طابق النعل بالنعل قدم در راه امام و اهداف او گذارد به سعادت و تربیت دینی مطلوب دست یافته است زیرا همراهی و پیوند با امام شرط زندگی توحیدی و محور تربیت دینی و اخلاقی است (بشروطها و انا من شروطها).
بیشک عصر غیبت امام، با همه ابتلاءات و دشواریها، عصر تربیت و تکامل شیعه و ارتقای او به بالاترین مدارج توحید و ولایتمداری است و تمرین ولایتمداری حول نائب امام زمان، شیعیان را برای فرمانبرداری کامل از امام عصر آماده و توانا خواهد ساخت. تربیت دینی در عصر غیبت به معنای هماهنگی، همراهی و همدلی با دغدغههای ولیّ در پیشبرد اهداف حکومت اسلامی، همفکری بر محور دغدغههای ولیّ و نصرت و یاری عملی او در مسیر تحقق چشمانداز تمدن اسلامی و اهداف انقلاب است.
حوزههای علمیه در تربیت اخلاقی و معنوی علمداران دین و عالمان مجاهد و هادیان عامل و مجاهدان ولایتمدار در طول تاریخ خصوصاً در عصر امام خمینی ره پیشگام و موفق بودهاند و همواره مسیر خودسازی طلبه را به جامعهسازی و پیشبرد اهداف اجتماعی اسلام منتهی دانستهاند؛ (إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ) زیرا خودسازی و معنویت در انزوا و عزلت و بدون اهتمام به امور مسلمین معنا ندارد.
این خودسازی که در بستر سلوک جمعی بر محور ولایت و در میدان عینی جامعه واقع میشود همان اخلاق و معنویت مورد نظر بنیانگذار انقلاب و رهبری معظم است که میبایست ثمراتش را در جامعهسازی و تمدنسازی مشاهده نمود وگرنه سلوک فردی منهای رسالت اجتماعی به «تربیت مجاهدان ولایتمدار» نمیانجامد و چه بسیار است فاصله میان قاعدان و مجاهدان!
معاونت تهذیب و تربیت حوزههای علمیه، اخلاق و معنویت را در عصر امام خمینی ره بر محور ولایت و تربیت عالمان مجاهد ولایتمدار دنبال میکند و این سخن مقام معظم رهبری را در آغاز درس خارج فقهشان طلیعه رویکردهای تحولی خود میداند که فرمودهاند: ««اگر دیدیم درحوزههای علمیه، شورِ علمی هست، اما این شورِ علمی و کار علمی، خلأهای نظام را چنان که باید، پر نمیکند، باز باید به مسأله تهذیب توجه کنیم. برای اینکه اگر اخلاق و تهذیب نفس در حوزهها باشد و صفای نفس ناشی از آن پیدا شود، هر کلمهای که خوانده شود، باید به نفع مردم و جامعه باشد». (20/6/1373)
معنویت یعنی مسیری که انقلاب با او حفظ میشود، تقویت میشود، تلائلو پیدا میکند و آن در حصار درس و کلاس بدست نمیآید. (آيت الله العظمي امام خامنهاي ۱۳۸۳/۹/۷)
لازم به ذکر است رویکرد تحولی معاونت تهذیب و تربیت با اعتقاد کامل به رسالت اجتماعی حوزه و روحانیت در تحقق اهداف انقلاب و تمدن اسلامی با تدوین و تحقق راهبردها و برنامههای ذیل تعریف شده است:
• عنایت به تعریفی کامل از تربیت و اخلاق و معنویت در مقیاس «سلوک جمعی در عصر امام خمینی ره»
• تربیت طلبه در تراز «راهبر تربیتی ولایتمدار»،
• ارتقای بصیرت و بینش اجتماعی طلاب از طریق طرح تحول بسیج طلاب و روحانیون و طرحهایی در رابطه با بیانیه گام دوم انقلاب و مسائل پیشروی نظام خصوصاً در عصر تقابل تمدن اسلامی با تمدن غرب،
• عنایت به «رسالت اجتماعی» حوزه و طلبه
• تاکید بر اصل «تربیت در مسیر خدمت و خدمت ضمن تربیت»، یا به بیان دیگر «خدمت اجتماعی در ضمن رشد و رشد در ضمن خدمت»
• مردمی سازی تربیت و مدیریت شبکهای ظرفیتهای عمومی در جهت پیشبرد اهداف تربیتی و تهذیبی،
ی عنایت به تربیت محیطی و ایجاد فضای متعالی و مناسب برای تربیت به مثابه کارخانه انسانسازی،
• عنایت به فراگیری تربیت و حاکمیت و محوریت اخلاق و معنویت در همه شئون و ارکان و اجزای حوزههای علمیه و حیات طلبگی،
• عنایت به تربیت متکامل و متوازن و فراگیری آن در همه ساحات و ابعاد وجودی طلبه اعم از اخلاقی، معنوی، عبادی، معرفتی و بصیرتی، علمی و مهارتی، رسالت اجتماعی و ... ،
• عنایت به سنتهای ارزشمند و فراموش شده حوزوی در استادمحوری و شاگردپروری و تربیت مربیان دلسوز و تشکیل شبکه ارتباطی اساتید و شاگردان،
• عنایت به ضرورت نظام جامع اندیشه اسلامی در حوزههای علمیه و تشکیل ستاد مرتبط با آن
• ارتقای رویکرد ستادی در معاونت تهذیب
امید است با عنایت خدای متعال و یاری امام زمان عجل الله فرجه الشریف و مشارکت فعال طلاب و روحانیون در عرصه مجاهدت تربیتی و تهذیبی، توفیق تحقق اهداف و نیل به مقاصد حاصل گردد. و من الله التوفیق
محمد عالمزاده نوری
مهرماه سال ۱۴۰۰
بسم الله الرحمن الرحیم
تهذیب و تربیت در فرهنگ اسلامی معرفتبنیان است و بر پایه باورهای ایمانی و نظام اعتقادی راسخ، استوار میگردد. به همین جهت «توسعه امور معرفتی» در شرح وظایف معاونت تهذیب و تربیت حوزههای علمیه تصریح و تاکید شده است. یکی از برنامههای مهم و موثر معرفتی طرح ولایت است که با همکاری موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به شکل مرتب اجرا میگردد.
«طرح ولایت» مدرسه معرفتی اندیشههای بنیادین اسلامی و یادگار عالم مجاهد مرحوم آیت الله مصباح یزدی است که به بیان ایشان حاصل بیش از ۵۰ سال عمر حوزوی او به شمار میرود. این برنامه ارزشمند، بنیان تفکر جوانان را بر اساس مبانی مستحکم اسلامی شکل میدهد و مطابق روایت علوی شریف «بادروا اولادکم بالحدیث قبل ان یسبقکم الیهم المرجئه» سرمایه ایمنیبخش در مقابل اندیشههای انحرافی و نظام تفکر سکولار و پایهای برای تربیت جامع اسلامی میگردد.
مدیریت حوزه علمیه و معاونت تهذیب این سرمایه عظیم را پاس داشته و طلاب علوم اسلامی را به استفاده از فرصت و فراغت جوانی و بهرهگیری از طرحهای معرفتی خصوصا این طرح توصیه میکند و از همه مدیران و معاونان تهذیب استان و دستاندرکارانی که در اجرای بهینه این طرح مبارک با مجاهدت و قوت تلاش میکنند تشکر دارد.
محمد عالمزاده نوری