احْمِلْ نَفْسَكَ مِنْ أَخِيكَ عِنْدَ صَرْمِهِ عَلَى الصِّلَةِ وَ عِنْدَ صُدُودِهِ عَلَى اللَّطَفِ وَ الْمُقَارَبَةِ وَ عِنْدَ جُمُودِهِ عَلَى الْبَذْلِ وَ عِنْدَ تَبَاعُدِهِ عَلَى الدُّنُوِّ وَ عِنْدَ شِدَّتِهِ عَلَى اللِّينِ وَ عِنْدَ جُرْمِهِ عَلَى الْعُذْرِ، حَتَّى كَأَنَّكَ لَهُ عَبْدٌ وَ كَأَنَّهُ ذُو نِعْمَةٍ عَلَيْكَ، وَ إِيَّاكَ أَنْ تَضَعَ ذَلِكَ فِي غَيْرِ مَوْضِعِهِ أَوْ أَنْ تَفْعَلَهُ بِغَيْرِ أَهْلِهِ، لَا تَتَّخِذَنَّ عَدُوَّ صَدِيقِكَ صَدِيقاً فَتُعَادِيَ صَدِيقَكَ، وَ امْحَضْ أَخَاكَ النَّصِيحَةَ حَسَنَةً كَانَتْ أَوْ قَبِيحَةً، وَ تَجَرَّعِ الْغَيْظَ فَإِنِّي لَمْ أَرَ جُرْعَةً أَحْلَى مِنْهَا عَاقِبَةً وَ لَا أَلَذَّ مَغَبَّةً، وَ لِنْ لِمَنْ غَالَظَكَ فَإِنَّهُ يُوشِكُ أَنْ يَلِينَ لَكَ، وَ خُذْ عَلَى عَدُوِّكَ بِالْفَضْلِ فَإِنَّهُ [أَحَدُ] أَحْلَى الظَّفَرَيْنِ، وَ إِنْ أَرَدْتَ قَطِيعَةَ أَخِيكَ فَاسْتَبْقِ لَهُ مِنْ نَفْسِكَ بَقِيَّةً يَرْجِعُ إِلَيْهَا إِنْ بَدَا لَهُ ذَلِكَ يَوْماً مَا، وَ مَنْ ظَنَّ بِكَ خَيْراً فَصَدِّقْ ظَنَّهُ، وَ لَا تُضِيعَنَّ حَقَّ أَخِيكَ اتِّكَالًا عَلَى مَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ فَإِنَّهُ لَيْسَ لَكَ بِأَخٍ مَنْ أَضَعْتَ حَقَّهُ، وَ لَا يَكُنْ أَهْلُكَ أَشْقَى الْخَلْقِ بِكَ، وَ لَا تَرْغَبَنَّ فِيمَنْ زَهِدَ عَنْكَ، وَ لَا يَكُونَنَّ أَخُوكَ أَقْوَى عَلَى قَطِيعَتِكَ مِنْكَ عَلَى صِلَتِهِ وَ لَا تَكُونَنَّ عَلَى الْإِسَاءَةِ أَقْوَى مِنْكَ عَلَى الْإِحْسَانِ، وَ لَا يَكْبُرَنَّ عَلَيْكَ ظُلْمُ مَنْ ظَلَمَكَ فَإِنَّهُ يَسْعَى فِي مَضَرَّتِهِ وَ نَفْعِكَ، وَ لَيْسَ جَزَاءُ مَنْ سَرَّكَ أَنْ تَسُوءَه.
اگر دوستت پيوند از تو گسست، پيوستن او را بر خود هموار سازد و چون از تو رخ برتافت تو به لطف پيوند روى آور و چون بخل ورزيد، تو دست بخشش بگشاى و چون دورى گزيد، تو نزديك شو و چون درشتى نمود، تو نرمى پيش آر و چون مرتكب خطايى شد، عذرش را بپذير، آنسان، كه گويى تو بنده او هستى و او ولى نعمت تو. ولى مباد كه اينها نه به جاى خود كنى يا با نااهلان نيكى كنى. دشمن دوست را دوست خود مشمار كه سبب دشمنى تو با دوست گردد. وقتى كه برادرت را اندرز مى دهى چه نيك و چه ناهنجار، سخن از سر اخلاص گوى و خشم خود اندك اندك فرو خور كه من به شيرينى آن شربتى ننوشيده ام و پايانى گواراتر از آن نديده ام.
با آنكه، با تو درشتى كند، نرمى نماى تا او نيز با تو نرمى كند. با دشمن خود احسان كن كه آن شيرينترين دو پيروزى است، انتقام و گذشت. اگر از دوست خود گسستن خواهى، جايى براى آشتى بگذار كه اگر روزى بازگشتن خواهد، تواند. اگر كسى در باره تو گمان نيك برد، تو نيز با كارهاى نيك خود گمانش را به حقيقت پيوند. به اعتمادى كه ميان شماست، حق دوستت را ضايع مكن، زيرا كسى كه حق او را ضايع كنى، ديگر دوست تو نخواهد بود. با كسانت چنان كن كه بى بهره ترين مردم از تو نباشند.
با كسى كه از تو دورى مى جويد، دوستى مكن. و نبايد دوست تو در گسستن پيوند دوستى، دليلى استوارتر از تو در پيوند دوستى داشته باشد. و نبايد انگيزه اش در بدى كردن به تو از نيكى كردن به تو بيشتر باشد. ستم آنكه بر تو ستم روا مى دارد در چشمت بزرگ نيايد، زيرا در زيان تو و سود خود مى كوشد. پاداش كسى كه تو را شادمان مى سازد، بدى كردن به او نيست.
#اخلاق
#حق_رفیق
#نهج_البلاغه
#مولی_الموالی
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
✅👈 در کربلا برایم دعا کنید.
🔷 ابو هاشم جعفرى گفت: بر حضرت امام هادی علیه السلام وارد شدم در حالی كه حضرت تبدار و بيمار بودند. به من فرمودند: اى اباهاشم شخصى از دوستان ما را به کربلا بفرست تا برايم دعاء كند.
🔷 از نزد آن حضرت بيرون آمدم در اين هنگام با على بن بلال مواجه شدم، فرمایش حضرت را برايش بازگو نموده و از وى خواستم تا این کار را قبول کند.
🔷 على بن بلال گفت: شنيدم و اطاعت مىكنم، ولى مىگويم: حضرت خودشان از حائر افضل و برتر هستند؛ زيرا ايشان به منزله كسى است كه در حائر مىباشد (يعنى حضرت سيد الشهداء) و دعاء آن جناب براى خودشان افضل و برتر است از دعاء من براى ايشان در حائر.
🔷 من محضر امام مشرف شده و سخن على بن بلال را خدمتش عرض كردم. حضرت به من فرمودند: به او بگو: رسول خدا از بيت و حجرالاسود افضل بودند ولى در عين حال دور بيت طواف مىكرده و حجر را استلام مىفرمودند.
🔷 خداوند متعال بُقاع و مواضعى دارد كه مىخواهد در آنجاها خوانده شود تا دعای، دعا كننده را مستجاب فرمايد و کربلا از جمله اين مواضع مىباشد.
📚 کامل الزیارات، ص ۲۷۴
#زیارت
#سیدالشهداء
#دعا
#روایت
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
✅👈 علامات مؤمن
🔶 عَن أَبِی مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْعَسْكَرِيِّ: عَلاَمَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلاَةُ الإِحْدَى وَ الْخَمْسِينَ وَ زِيَارَةُ الأَرْبَعِينَ وَ التَّخَتُّمُ فِی الْيَمِينِ وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ وَ الْجَهْرُ بِبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
🔶 امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: علامات مؤمن پنج چیز است:
۱: خواندن پنجاه و یک رکعت نماز در شبانه و روز (۱۷ رکعت نماز واجب و ۳۴ رکعت نافله)
۲: زیارت اربعین.
۳: انگشتر در دست راست کردن.
۴: بر خاک گذاشتن پیشانی هنگام سجده.
۵: بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در نماز.
📚 بحار الأنوار، ج ۹۵ ص ۳۴۸
#روایت
#زیارت_اربعین
#علائم_مومن
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
3.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟣👈 ستون ولایت
🎤👈آیتالله جوادی آملی
🔷 اهميّت زيارت اربعين، تنها به اين نيست كه از نشانههای ايمان است، بلكه طبق روایت امام حسن عسکری علیه السلام در رديف نمازهای واجب و مستحب قرار گرفته است.
🔷 برپایه این روايت، همانگونه كه نماز ستون دين است، زیارت اربعین و حادثه کربلا نیز ستون ولایت است.
🔷 به ديگر سخن، بر اساس فرموده رسول خدا صلّی الله عليه و آله و سلّم: عصاره رسالت، قرآن و عترت است؛«إِنِّی تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَيْتِی»
🔷 عصاره كتاب الهی كه دين خداست، ستونی دارد كه نماز است و عصاره عترت نيز ستونش زيارت اربعين است كه اين دو ستون در روايت امام عسكری عليه السلام در كنار هم ذكر شده است.
📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی، ص ۲۲۷
#زیارت_اربعین
#ستون_ایمان
#فضیلت
#جوادی_آملی
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
2.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌼تقدیم با بهترین آرزوها
🎊براتون دعا میکنم
🌼امروزتون
🎊متبرک به نگاه خدا
🌼قلبتون مملو
🎊از مهربانی
🌼آرزوهاتون برآورده
🎊دعاهاتون مستجاب
🌼سه شنبه تون باآرامش و سکینه ی خاطر که باذکرخدا حاصل
الابذکرالله تطمئن القلوب
باماهمراه باشیددرکانال مهندسی فرهنگی🌹
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ
وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ
عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ
وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ
وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
🏴هرکه دارد هوس کرببلا بسم الله 👇
🌐 https://B2n.ir/m31753
#زیارت_مجازی
#زیارت
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
💽. عنوان: #مباحث_فقهی
📌. موضوع: احکام دیه، قصاص، شرکت و..
🎙. بیانات: #علامه_طهرانی قدس سره
┄┄┄┅━⊹༅𖣐༅⊹━┅┄┄┄
|↫ دانلود مجلس اول
|↫ دانلود مجلس دوم
|↫ دانلود مجلس سوم
|↫ دانلود مجلس چهارم
|↫ دانلود مجلس پنجم
|↫ دانلود مجلس ششم
#سخنرانی
#احکام
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
┄┄┄┅━⊹༅𖣐༅⊹━┅┄┄┄
4_6008063956046841496.mp3
زمان:
حجم:
30.9M
📌. عنوان: #مباحث_فقهی
📑. موضوع: احکام اجتهاد و تقلید
🎙. سخنران: سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس الله سره
⏯. مجلس: اول
⏰. زمان: ۶۴ دقیقه
💾. حجم: ۳۰.MB
✔️مجتهدباید از نفس گذشته باشد..
#سخنرانی
#علامه_طهرانی
#احکام
#اجتهادتقلید
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
4_6008063956046841498.mp3
زمان:
حجم:
12.31M
📌. عنوان: #مباحث_فقهی
📑. موضوع: بیان قسمتی از رساله حقوق امام سجاد علیه السلام
🎙. سخنران: سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس الله سره
⏯. مجلس: دوم
⏰. زمان: ۲۵ دقیقه
💾. حجم: ۱۲.MB
#سخنرانی
#علامه_طهرانی
#حقوق
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
4_6008063956046841499.mp3
زمان:
حجم:
8.95M
📌. عنوان: #مباحث_فقهی
📑. موضوع: احکام و مسائل کفار ذمی و حربی
🎙. سخنران: سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس الله سره
⏯. مجلس: سوم
⏰. زمان: ۱۸ دقیقه
💾. حجم: ۱۲.MB