رهبر انقلاب:
هر طلبهاى براى آيندهى زندگى علمى و فكرى خودش #برنامهريزى كند؛ بى هدف در حوزه نماند.
مدتى تحصيلات هست؛ دارد كفايه مىخواند، مىخواهد درس خارج برود، درس خارج میرود، مى خواهد مجتهد بشود، خيلى خوب، بعد براى آينده بايد برنامه ريزى كند.
هركسى ذوقى دارد، هركسى توانى دارد، هركسى ممكن است موقعيت خاصى در اختيارش قرار بگيرد؛ اينها را از پيش برنامه ريزى كند و خودش را آماده نمايد.
اينچنين نباشد كه ده سال، پانزده سال، بيست سال بگذرد و همينطور بى هدف در حوزه باشند و پاى اين درس و آن درس بنشينند و فسيل بشوند؛ نه فايده اى براى مردم، و نه فايدهاى براى خودشان داشته باشند.
۱۳۷۰/۰۶/۳۱
#رهبرمعظم_انقلاب
#وظیفه_طلبه
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
💢 به منزله تنگه احد در جنگ احد
آیت الله #حایری_شیرازی:
«کرسی علوم انسانی دانشگاهها برای نظام، به منزله تنگه احد در جنگ احد است».
اگر اسلام این کرسی را فتح کرد، عقب ماندگیهایش خطری ندارد و همه جبران میشود،
اما اگر اسلام از فتح این کرسی عاجز ماند، تمام پیروزیها روی هواست.
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
ٰ💢 آفت نگاههای تکبعدی
🔸 انگلیسیها ضرب المثلی دارند با این مضمون:
"کسی که فقط لندن را دیده باشد، لندن را هم نمیشناسد"
باید پاریس و رم و برلین را هم ببینی تا بتوانی به گونهای واقعبینانه درباره خوبی لندن قضاوت کنی.
مردمشناسی و جامعهشناسی #حافظ و #سعدی را با هم مقایسه کنید، تا این حقیقت را بهتر دریابید. حافظ، به دلیل آنکه غیر از شیراز شهر دیگری را ندیده بود، جز سفری کوتاه به یزد و ...، حتی فهم درستی از فرهنگ آن عصر شیراز هم به دست نمیدهد. اما سعدی که دهها شهر بزرگ آن روزگار را از نزدیک دیده بود و در سفر و حضر با مردمان بسیاری زندگی کرده بود، نسبت به حافظ نگاه اجتماعی به مراتب دقیقتر و واقعبینانهتری دارد.
🔸 تک منبعی بودن، انسان را متعصب و خشک و غیرمنعطف بار میآورد.
کسی که فقط منابع اصیل اسلامی (آیات و روایات) را دیده باشد، به طور قطع و یقین فهم درستی از خود آن آیات و روایات هم ندارد.
🖊 احمدحسین شریفی
#نگاه_تک_بعدی
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
نتیجه یک عمر
"موی بشکافی به عیب دیگران چون به عیب خود رسی کوری از آن"
چیزی جز بر باد دادن عمر نیست.
در مسائل مربوط به امور فردی-تربیتی، بیشتر روی خودمان کار کنیم و متمرکز شویم.
باید در مسائل کلان و خطوط کلی و عدالت و امور مربوط به حکومت و مسئولان، مو شکافی کرد.
تفکیک این حیطهها،
#جوهره_عقلی و سواد دینی میخواهد.
#بازسازی_دنیا
#تربیت_فردی
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
#معرفی_کتاب
📘 کتاب سكولاريسم پنهان، بررسی انتقادی انديشههای دكتر داود فیرحی
▫️ با نوشتارها و گفتارهایی از میرباقری، پارسانیا، خسروپناه و ...
🔸 دکتر داود فيرحی، انديشمند متواضع، در کنار پذيرش «نسبیگرایی» و گرايش به «ليبراليسم»، رويکرد «تحميل نظريه بر نص» و بهصورت خاص، تفسير گزارهها و تراث شيعی بر اساس نظریه بروندينی را اتخاذ کرده بود.
🔸 طبعاً با گرايش و رويکرد مزبور، بسياری از احکام سياسی اسلام که با ليبراليسم در تضادند، کنار گذاشته يا به حاشيه رانده میشوند؛ و اين امر، معنایی جز سکولاريسم نمیتواند داشته باشد.
🔸 بااينحال، از ويژگیهای دکتر فيرحی، تلاش برای طرح مباحث علمی بدون ايجاد حساسيت منفی و تنشآفرينی بود، و ازهمينرو، سعی وافر داشت تا عباراتی را به کار نبرد که دلالتِ صريح بر سکولار بودن وی داشته باشد. بر اين اساس، میتوان سکولاريسم موجود در آثار دکتر فيرحی را «سکولاريسم پنهان» دانست.
⭕️معرفی_کتاب
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a