(خطاب حق به انسان )
چه بسیار که تو را خواندم و تو آوای مرا نشنیدی
چه بسیار که جمال خود را بر تو نمودم
و تو تماشا نکردی
چه بسیار خود را چون رایحهای خوش در عالم پخش کردم
و مشام تو آن را احساس نکرد
پس خود را چون طعامی در خوان هستی نهادم
و تو از آن تناول نکردی و نچشیدی
چرا نمیتوانی در لمس اشیاء مرا احساس کنی؟
و در شاخهی گل سرخ مرا ببویی
چرا مرا نمیبینی؟
چرا مرا نمیشنوی؟
چرا، آخر چرا؟
من از هر لذتی برای تو برترم
من از هر آرزویی مطلوب ترم
و از هر جمال، زیباترم
زیبا منم، ملیح و جذاب منم
مرا دوست بدار
و غیر مرا دوست مدار
به من بیندیش و در سودای من باش
در سودای دیگری مباش
مرا در آغوش گیر
مرا ببوس
که وصالی چون وصال من نخواهی یافت
دیگران همه تو را به خاطر خود دوست دارند
و من تو را به خاطر خودت دوست دارم
و تو از من میگریزی،
ای محبوب
تو با من در عشق، مصاف انصاف نتوانی داد
زیرا اگر تو قدمی به من نزدیک شوی
من صد گام به تو نزدیک خواهم شد
من از نفس به تو نزدیک ترم
من از جان و نفَس به تو نزدیک ترم
غیر از من کیست که با تو چنین رفتار کند
مرا بر تو غیرت است
و دوست ندارم که تو را نزد غیر ببینم
حتی نخواهم که تو با خود باشی
نزد من باش تا نزد تو باشم
و چنان نزد من باش که از آن بی خبر باشی
ای معشوق، بیا دست در دست هم نهیم
و به پیشگاه آن حقیقت لایزال رویم
تا او میان ما حکمی جاودانه کند
و ما را صلح و آشتی دهد
آشتی پس از قهر
آه که چیزی لذت بخش تر از این در جهان نیست
نشستن در کنار یار
و با هم سخن گفتن...
✍️محیالدین ابن عربی،
📕کتاب التجلیات الالهیه
#عرفان
#خطابحقبانسان
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
در هر روز از این دهه، این ذکر را به نقل از امیر المومنین علیه السلام بخواند، اگر روزی ده مرتبه بخواند بهتر است:
لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الّلَیالی وَالدُّهُورِ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ اَمْواجِ الْبُحُورِ،
لااِلهَ اِلاَّ اللهُ وَرَحْمَتُهُ خَیْرٌ مِمّا یَجْمَعُونَ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الشَّوْکِ وَالشَّجَرِ،
لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الشَّعْرِ وَالْوَبَرِ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الْحَجَرِ وَالْمَدَرِ،
لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ لَمْحِ الْعُیُونِ،
لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ فِی اللَّیْلِ اِذاعَسْعَسَ، وَالصُّبْحِ اِذا تَنَفَّسَ،
لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الرِّیاحِ فِی الْبَراری وَالصُّخُـورِ،
لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ مِـنَ الْیَـوْمِ اِلـی یَـوْمِ یُنْفَخُ فِی الصُّورِ.
( اقبال، ص 324)
🟡ازدواج، اولين مرحله خروج از لاک خودپرستی(۱)
🔹بمناسبت سالروز ازدواج مقدس امام علی و حضرت زهرا سلام الله علیهما
🔸انسان بايد از لاك خودپرستى خارج شود- كه مقصود خود طبيعى است و همه اين را قبول دارند-
🔸خارج شدن از لاك خودپرستى و فردپرستى، مراتب و مراحلى دارد.
اولين مرحلهاش غير دوستى است.
🔸مثلًا يك كودك فقط در همان من فردى خودش است و فقط خودش را مىبيند و همه چيز را براى خود فردى مىخواهد، حتى به پدر و مادر هم به چشم وسيله و ابزار براى خودش نگاه مىكند.
🔸در دوران جوانى كه عشقى پيدا مىكند و همسرى انتخاب مىنمايد، براى اولين بار اين احساس در او پيدا مىشود كه به يك شخص ديگر مانند خود علاقه دارد (البته در همه اينطور نيست)
يعنى از خود بدر مىآيد، خودش و او يكى مىشوند و همه چيز را براى اين خود بزرگتر مىخواهد.
🔸مجموع دو «خود» يك «خود» شدهاند.
البته اين در شرايطى است كه شخص واقعا يك عُلقهاى به طرف پيدا كند، علقه مؤانست و به تعبير قرآن «وداد» و «رحمت»:
«وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ »( روم/ 21)
🔸تا وقتى كه رابطه زوجين با يكديگر رابطه شهوانى يعنى رابطه جنسى است، قهرا اينها به هم به چشم يك ابزار نگاه مىكنند.
رابطه جنسى يك امر حيوانى و طبيعى است. براى اطفاى غريزه جنسى، زن براى مرد يك ابزار بيشتر نيست و مرد هم براى زن يك ابزار است.
🔸ولى مسئله زوجين و كانون خانوادگى و فلسفه خانوادگى و روح خانوادگى عبارت است از :
روح ما فوق غريزه جنسى كه ميان دو نفر پيدا مىشود؛ يعنى شخصيت يكديگر را دوست دارند و تا سنين پيرى كه ديگر مسئله غريزه جنسى بكلى ضعيف يا نابود مىشود، علقه خانوادگى و محبت ميانشان هست و روز به روز هم شديدتر مىشود
🔸اين اولين مرحلهاى است كه انسان از لاك خود فردى خارج مىشود.
و به همين دليل ازدواج در اسلام جنبه اخلاقى دارد با اينكه يك امر شهوانى است،
🔸و اين تنها امرى است كه با وجود اينكه پايه طبيعى و شهوانى دارد جنبه اخلاقى نيز دارد.
🔸مثلًا هيچ وقت خوردن جنبه اخلاقى پيدا نمىكند ولى ازدواج خودش جنبه اخلاقى دارد.
و در ميان غرايز شهوانى انسان هر غريزهاى كه اشباع شود، اشباع آن تأثيرى در معنويت انسان ندارد جز غريزه جنسى.
لهذا ازدواج از نظر اسلام سنت و مستحب تعبير شده.
🔸علت اساسى اين است كه هر مقدار كه الفت زوجين به يكديگر بيشتر باشد، يك قدم از خودِ فردى خارج شدهاند.
🔸«خود» كمى كه بزرگتر شد، رقيقتر مىشود، مثل مايع غليظ كه وقتى آب داخلش كنند رقيق مىشود و توسعه مىيابد.(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، ج22، ص: 841-840- با تلخیص و ویرایش جزئی
#ازدواج
#شهیدمطهری
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
💠 اقامه حج
🔸هیچ کس به #اقامه_حج موفق نشد مگر وجود حضرت امیر (سلام الله علیه) در صدر اسلام که حج را اقامه کرد.
وجود مبارک حضرت امیر، نامه ای که خطاب به ابن عباس، قُثَم بن عباس والی رسمی حضرت در مکه بود نوشته بود که «أَمَّا بَعْدُ فَأَقِمْ لِلنَّاسِ الْحَجَّ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ وَ اجْلِسْ لَهُمُ الْعَصْرَيْنِ فَأَفْتِ الْمُسْتَفْتِيَ وَ عَلِّمِ الْجَاهِلَ وَ ذَاكِرِ الْعَالِمَ» وظیفه بِعثه را مشخص کرد. بِعثه یک #مناسک_خاص دارد غیر از مناسکی که سایر روحانیون کاروان باید بلد باشند بعثه یک مناسک خاص دارد. امیرالحاج چه موقع باید سخنرانی کند؟ کجا باید سخنرانی کند؟ چطور باید سخنرانی کند؟ اینها در مسئله #اقامه_حج مطرح است.
🔸 فرمود «أَقِمْ لِلنَّاسِ الْحَجَّ ... وَ اجْلِسْ لَهُمُ الْعَصْرَيْنِ» در مکه، آنجا از آن جهت که منطقه گرمسیر است و نزدیک استوا وسط روز تشکیل جلسه دادن و سخنرانی کردن و اینها دشوار است حضرت فرمود طرف صبح که هوا خنک است و طرف عصر که هوا خنک شد در این دو طرف روز بنشین و #نیازهای_زائران را در وادی گوناگون ارزیابی کن و برآورده کن. اگر کسی #استفتا دارد جواب بده، اگر کسی #مشکل_علمی دارد که غیر از استفتاست جواب بده، اگربا دانشمندان روبرو شدی با آنها #مذاکره_علمی بکن «وَ اجْلِسْ لَهُمُ الْعَصْرَيْنِ فَأَفْتِ الْمُسْتَفْتِيَ وَ عَلِّمِ الْجَاهِلَ وَ ذَاكِرِ الْعَالِمَ» اینها دستورات #اقامه_حج است.
📚 سوره مبارکه حج، جلسه 14
#حج
#جوادیآملی
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
کرونا و آموزش
🖋 امیر هاشمی (عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان)
این روزها اغلب اخبار و تحلیلها بویژه در فضای مجازی معطوف به ویروس کرونا و توصیههای مراقبتی است. از همه کسانی که در جهت سلامت خود و دیگران تلاش میکنند قدردانی میکنم و امیدوارم هر چه زودتر از شر این ویروس خلاص شویم.
✅ شاید یکی از اتفاقات عجیبی که کشور ما را در این روزها در بین بقیه کشورهای درگیر با این ویروس متمایز کرده است، عدم مسیولیتپذیری برخی از هموطنانمان است. این موضوع خیلی ذهن مرا درگیر کرده است و در این مجال تلاش میکنم اهمیت و ارتباط آن را با سیستم آموزشی توضیح دهم.
✅ جان نش (John Nash) ریاضیدان برجسته آمریکایی (۲۰۱۵-۱۹۲۸) بود که در سال ۱۹۹۴ برنده جایزه نوبل اقتصاد و در آخرین روزهای حیاتش برنده جایزه آبل (که یکی از معتبرترین جوایز در رشته ریاضی است) شد. دلیل موفقیت او در کسب جایزه نوبل، تلاشهای او در زمینه تکامل نظریه بازی و بویژه معرفی مفهوم "تعادل نش" بود.
✅ یکی از نظریههای کلاسیک در علم اقتصاد توسط "آدام اسمیت" مطرح شد، که بر اساس آن در یک رقابت، به طور طبیعی، هر کسی تصمیمی اتخاذ میکند که برای خودش بهترین باشد. جان نش نظریه متفاوتی را ارائه کرد که در آن "بهترین نتیجه زمانی حاصل میشود که هر کس تصمیمی بگیرد که بهترین برای خودش و بقیه باشد." بهترین مثال برای معرفی این تمایز معمای مشهور زندانیهاست. فرض کنیم دو نفر به جرم مشارکت در یک سرقت بازداشت شدهاند و جداگانه مورد بازجویی قرار میگیرند و به هر کدام سه پیشنهاد ارائه میشود:
الف) اگر علیه دوستت شهادت دهی و او بپذیرد، تو آزاد میشوی ولی او به ۵ سال حبس محکوم میشود.
ب) اگر تو و دوستت علیه هم شهادت دهید هر دو با ۳ سال حبس مواجه خواهید شد.
پ) اگر هیچکدام علیه دیگری شهادت ندهید، هر دو به یک سال حبس محکوم خواهید شد.
بر اساس نظریه اسمیت هر دو نفر پیشنهاد "الف" و بر اساس نظریه نش بهتر است هر دو نفر "پ" را انتخاب کنند.
✅ بر اساس نظریه نش، موفقیت هرکس، وابسته به تصمیم او و دیگران است و بهترین تصمیم، تصمیمی است که در آن منافع همه گروه دیده شود. این نقطه تعادل مجموعه، تعادل "نش" نامیده میشود که لزوما بهترین انتخاب برای یک عضو گروه نیست، ولی بهترین تصمیم برای کل گروه است. این نظریه در موضوعاتی مانند زیستشناسی برای تحلیل تکامل نیز کاربردی است.
📚 منبع: صفحه ویکیپدیای نش و فیلم "یک ذهن زیبا" به کارگردانی ران هاوارد (که به زندگی او پرداخته است).
✅ اما به نظر در ایران کم نیستند کسانی که هنوز به معجزه نظریه نش پی نبردهاند. به نظر من یکی از مقصران رشد این تفکر، سیستمهای آموزشی (مدارس و دانشگاهها) هستند. مهمترین مشکل سیستم آموزشی ما این است که به مشکلات مختلف کشورمان توجه ندارد. از شعارهای معمول سند راهبردی دانشگاههای ما، کسب افتخار بهترین دانشگاه کشور و خاورمیانه است و تلاش در جهت صعود در رتبهبندیهای مختلف دانشگاهی است. متاسفانه همین نوع نگاه هم به دانشجویان ما منتقل شده است. سیستم آموزشی ما بر مبنای یاددهی-یادگیری نیست. اغلب معلمان ما از دانشآموزان، تکرار مو به موی آنچه تدریس شده است را مطالبه میکنند و هیچ نوع خلاقیتی مورد توجه نیست. در حالی که یادگیری زمانی رخ میدهد که دانشآموز در ذهن خود شروع به ساختن و نتیجهگیری کند. البته، به نقل از کتاب «مهره حیاتی» اثر ست گودین، هدف اصلی تأسیس مدارس ایجاد قالبهای ذهنی برای تشویق به مصرفگرایی است و متاسفانه، ما همچنان بر این فلسفه اصرار داریم که باعث تربیت نسلی میشود که پذیرش بهتری دارد و کمتر فکر میکند.
✅ اخیرا گزارشهای سالانه دانشگاه ETH زوریخ را مطالعه میکردم که به نکته جالبی برخوردم. سیاست آموزشی این دانشگاه تربیت نسلی است که مستقل فکر کند و مسوولانه تصمیم بگیرد و در این راستا به تدریس موضوع تفکر نقادانه پرداخته شده است. بعید میدانم در سند راهبردی این دانشگاه، برترین دانشگاه اروپا شدن، یک هدف باشد، ولی به این افتخار نائل آمدند. امیدوارم رویکرد سیستمهای آموزشی ما توجه به زندگی، تشویق به تفکر و موثر بودن (حل مسائل اطرافمان) باشد ... تا تولید علم!
❓ اما سوالات من:
الف) آیا برنامههای آموزشی ما باید از استانداردهای آموزشی خاصی پیروی کند؟ آیا باید منتظر وزارتخانهای برای تدوین این سیاست باشیم؟ در این راستا، چه ارتباطی بین دو وزارتخانه آموزش و پرورش و عتف وجود دارد؟
ب) متخصصان علوم انسانی چه نقشی در این زمینه میتوانند ایفا کنند؟ هر ساله، مجمع جهانی اقتصاد، لیستی از مهارتهای مورد نیاز برای موفقیت را اعلام میکند که برای مثال، در لیست مربوط به سال ۲۰۲۰ مهارت حل مسئله مهمترین مهارت است. آیا میتوان در بازبینی دروس عمومی به مهارتهای لازم در کسب موفقیت نیز توجه کرد.
#آموزش
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اجرای سرود
#سلام_فرمانده توسط جمعی از فرزندان مدافع حرم با حضور دختر شهید جمیل حسین فقیه از شهدای حزب الله لبنان که در کفریا به شهادت رسید .
این شهید بزرگوار که برای کمک به شیعیان دو شهر در محاصره فوعه و کفریا سوریه به آنجا اعزام شده بود،در راه انجام وظیفه جهادی به شهادت رسید. برادر ایشان فرمانده شهید الحاج غسان حسين فقيه نیز یک ماه قبل از وی به شهادت رسیده بود. شهيد جميل حسين فقيه به دلیل حضور در شهر محاصره شده کفریا نتوانسته بود در مراسم تشییع برادرش فرمانده شهید الحاج غسان حسين فقيه با نام جهادی "ساجد الطيري" شرکت کند.
#سلامفرمانده
#فرزندانشهدایلبنان
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
بسم الله الرحمن الرحیم
#معرفی_پایگاههای_پژوهشی_مقالات و کتاب
۱. قائمیه ghbook.ir
بیش از 15 هزار جلد کتاب با دسته بندی موضوعی و به 8 فرمت جهانی وورد پی دی اف اندروید ای او اس و ... قرار داده است که بسیار سایت مفید و پر کاربردی می باشد.
۲. المکتبه الشیعه http://www.shiaonlinelibrary.com
این سایت همان مکتبه اهل بیت نسخه 1 است که کتابهای آن را در بخش الکتب می شود یافت.
۳. پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران Lib.ir
۴. گنج ؛ پایگاه اطلاعات علمی ایران https://ganj.irandoc.ac.ir
۵. کتابخانه دیجیتال نور http://www.noorlib.ir/view/fa/default
مرکز نور کتابهای موجود در نرم افزار های خود را در سایت عرضه کرده و قابلیت دانلود 30 صفحه از کتاب را دارد شرط استفاده از این سایت عضویت و پرداخت هزینه می باشد
۶. کتابخانه مدرسه فقاهت http://lib.eshia.ir
کتابخانه مدرسه فقاهت در موضوعات مختلف تاریخی، علوم قرآنی تفسیر علوم حدیث و فقه کتابها را رایگان با قابلیت جست و جو در متن و کپی به کاربران ارائه میدهد
۷. التفسیر http://www.altafsir.com/
این سایت کتابهای تفسیری و تجوید و ... را به زبان عربی ارائه می دهد.
۸. مکتبه الوقفیه http://waqfeya.com
از بهترین سایتهای کتابخانه ای به زبان عربی که در موضوعات مختلف کتابهای مرجع بسیاری را دارد
۹. المکتبه الشامله shamela.ws
۱۰. کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات قم http://dl.islamicdoc.com/faces/home.jspx
زیر نظر دفتر تبلیغات قم می باشد تعداد زیادی منابع را ارائه می دهد
۱۱. کتابخانه کتاب پدیا ( کتابهای تخصصی عربی) http://www.ketabpedia.com
۱۳. کتابخانه دیجیتالی تبیان https://library.tebyan.net
۱۳.کتابخانه یعسوب الدین http://www.yasoob.com
بیش از 3 هزار منبع از شیعه و سنی در موضوعات مختلف
۱۴. دایره المعارف بزرگ اسلامی https://www.cgie.org.ir
۱۵. دانشنامه جهان اسلام http://rch.ac.ir/home
۱۶. پایگاه مقالات علوم قرآن و حدیث https://maarefnet.ir
۱۷. جامع علوم و معارف قرآن ، مقالات قرآنی https://quran.isca.ac.ir/fa/article/Index
۱۸. پژوهشکده باقر العلوم علیه السلام http://www.pajoohe.com/fa
۱۹. سایت پارس قرآن http://www.parsquran.com
۲۰. اندیشه قم http://www.andisheqom.com
۲۱. قرآن اِستادیز http://www.quranstudies.ir
۲۲. اهل بیت http://www.ahlolbait.com
۲۳. پایگاه اطلاع رسانی اسلامی پارسا http://islamicdatabank.com
۲۴. حدیث نت http://www.hadith.net
۲۵. شهر حدیث http://hadithcity.com
۲۶. جست و جوگر حدیثی میزان http://mizan.hadith.net
اگر به دنبال یافتن حدیثی در موضوع خاص یا از معصوم خاص باشید این سایت کمک خوبی برای یافتن حدیث می باشد.
۲۷. پرسمان http://www.porseman.org
۲۸. مرکز ملی پاسخ گویی به سوالات دینی http://www.pasokhgoo.ir
۲۹. پایگاه پاسخگویی به شبهات http://x-shobhe.com
۳۰. تبیان http://www.tbyane.net
۳۱. تنزیل http://tanzil.net/#19:1
۳۲. شیعه سرچ http://www.shiasearch.com/fa/%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C.html
۳۳. امام علی imamalin.net
۳۴. الشیعه http://farsi.al-shia.org
۳۵. مرکز اطلاع رسانی غدیر http://www.ghadeer.org/Home
۳۶.الجامعه الاسلامیه http://www.uofislam.net/uofislam
۳۷. دانشنامه اسلامی http://wiki.ahlolbait.com/%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87%D9%94_%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C
۳۸. ویکی فقه http://fa.news.wikifeqh.ir/wiki/index.php
۳۹. ویکی شیعه http://fa.wikishia.net/view/%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87%D9%94_%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C
۴۰. اسلام کوئست http://www.islamquest.net/fa
۴۱. اسلام پدیا http://islampedia.ir/fa
۴۲. پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی https://www.sid.ir/fa/journal
۴۳. بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی http://iranemoaser.ir
۴۴. پایگاه تخصصی نهج البلاغه http://www.balaghah.net
۴۵. واژه یاب https://www.vajehyab.com
۴۶. آبادیس https://dictionary.abadis.ir
علاوه بر لغتنامه های فارسی لغت و متون انگلیسی و سایر زبان ها را نیز ترجمه می کند
۴۷. گوگل ترنسلیت https://translate.google.com
۴۸. اصطلاح نامه علوم اسلامی https://thesaurus.isca.ac.ir
۴۹. پژوهه ؛ بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی http://pajoohe.ir
۵۰. پرتال جامع علوم انسانی ensani.ir
۵۱. حوزه نت hawzah.net
۵۲. مقالات https://www.magiran.com
۵۳. پایگاه مجلات تخصصی https://www.noormags.ir
54. پیشخوان برخط اجرای نرم افزارهای نور https://abrenoor.ir
55. پایگاه مطالعات انقلاب اسلامی http://negaresh57.whc.ir
#منابعپژوهش
#تحقیقات
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
6.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خدایا!
اینجا خانه من است و این کعبه خانه توست
او کودک من است و من بنده ی تو
مثال من مثال همین کودک است
من هم مثل او می خواهم راه بروم اما نمی توانم
من هم مثل او می خواهم حرف بزنم اما نمی توانم
خدای من! ای مهربانتر از پدر و مادر!
تو رب من هستی و من کودک این درگاه
عنایتی بنما و تربیتم بفرما
#مناجات
#حج
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a