هدایت شده از 🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
🏴🏴🏴🏴🏴
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
السَّلامُ علیکَ یا علیُّ بنُ موسی الرضا
امام رضا علیه السلام
🔹قسمت سوم🔹
مناظرات
مأمون پس از آوردن امام رضا(ع) به مرو، جلسات علمی متعددی با حضور علمای گوناگون تشکیل داد. در این جلسات، مذاکرات زیادی میان امام(ع) و دیگران صورت میگرفت که به طور عمده درباره مسائل اعتقادی و فقهی بود. بخشی از این مذاکرات را طبرسی ره در کتاب احتجاج فراهم آورده است.[1] برخی از این احتجاجات [مناظرات] از این قرارند:[2]
.مناظره در باب توحید
.مناطره در باب امامت
.مناظره با سلیمان مروزی
.مناظره با ابو قرة
.مناظره با جاثلیق
.مناظره با رأس الجالوت
مأمون میخواست با کشاندن امام به بحث، تصوری را که عامه مردم درباره ائمه اهل بیت علیهم السلام داشتند و آنان را صاحب علم خاص مثلاً «علم لدنّی» میدانستند، از بین ببرد.[3] صدوق در این باره میگوید: مأمون اندیشمندان سطح بالای هر فرقه را در مقابل امام قرار میداد تا حجت آن حضرت را به وسیله آنان از اعتبار بیندازد و این به جهت حسد او نسبت به امام و منزلت علمی و اجتماعی او بود. اما هیچ کس با آن حضرت روبه رو نمیشد جز آن که به فضل او اقرار کرده و به حجتی که از طرف امام علیه او اقامه میشود، ملتزم میگردید.[4]
این مجالس به تدریج مشکلاتی برای مأمون درست کرد. زمانی که وی متوجه شد تشکیل چنین جلساتی برای وی خطرناک است، اقدام به محدود کردن امام(ع) کرد.
از عبدالسلام هروی نقل شده که به مأمون اطلاع دادند: امام رضا(ع) مجالس کلامی تشکیل داده و بدین وسیله مردم شیفته وی میشوند. مأمون به محمد بن عمرو طوسی دربان مخصوصش مأموریت داد تا مردم را از مجلس آن حضرت طرد نماید و پس از آن برخورد اهانت آمیزِ مأمون با حضرت، امام(ع) در حق مأمون نفرین کرد.[5]
ادامه دارد...
پایان قسمت سوم
التماس دعا
یوسف شیخ
____________
🔹پی نوشت:
1. جعفریان، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، ۱۳۸۱ش، ص۴۴۲.
2. ر.ک: طبرسی، الاحتجاج، ۱۴۰۳ق، ج۲، ص۳۹۶ به بعد.
3. جعفریان، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، ۱۳۸۱ش، ص۴۴۲.
4. جعفریان، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، ۱۳۸۱ش، ص۴۴۲ به نقل از شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا(ع)، موسسه اعلمی، ج۱، ص۱۵۲.
5. جعفریان، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، ۱۳۸۱ش، ص۴۴۲-۴۴۳؛ نیز نگاه کنید به: شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا(ع)، ۱۳۷۸ق، ج۲، ص۱۷۲.
🔹🔹🔹
🔹🔹
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🔹امام رضا علیه السلام
🎙یوسف شیخ
🕧 زمان: ۱۴ دقیقه و۲۷ ثانیه
🔹🔹🔹
🔹🔹
🌏مجتنع اهل البیت علیهم السلام
🔹حاضران در مراسم👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لحظاتی از سینه زنی در مراسم
6.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لحظاتی از سینه زنی در مراسم
440_73227.mp3
292K
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
📖تلاوت نور
🔸تلاوت ترتیل صفحه ای قرآن کریم
🌼امروز، صفحه ۴۴۰: وَلَوْ يُؤَاخِذُ اللَّهُ
النَّاسَ ...
🎙استاد پرهیزکار
🕧 زمان: ۲دقیقه و ۲۳ثانیه
🔹🔹🔹
🔹🔹
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
السَّلامُ علیکَ یا علیُّ بنُ موسی الرضا
امام رضا علیه السلام
🔹قسمت چهارم🔹
بیان حدیث سلسلة الذهب
بهنقل محدثانی چون شیخ صدوق و شیخ طوسی، امام رضا(ع) در سفر به مرو، هنگام عبور از نیشابور، بهدرخواست عالمان این شهر، حدیثی قدسی گفت[1] که به حدیث سلسلةالذهب ( زنجیرهٔ طلایی) مشهور شده است.[2] احتمال دادهاند علت شهرت این حدیث به سلسلةالذهب این باشد که تمام سلسلهسندش تا خدا معصوماند یا اینکه به این علت است که یکی از امیران سامانی حدیث را با طلا نوشته و امر کرده بود وقتی مُرد، آن را با او دفن کنند.[3] حدیث سلسلةالذهب، برپایهٔ نقل شیخ صدوق، به این شرح است:
اللَّه َ عَزَّ وَ جَلّ یقُولُ: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی قَالَ فَلَمَّا مَرَّتِ الرَّاحِلَةُ نَادَانَا بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا
...خداوند عَزَّوَجَل میفرماید: «لا اله الا الله» دژ و حصار من است. هرکس که در دژ من درآید از عذابم در امان است. زمانی که مَرکب به راه افتاد، امام رضا(ع) گفت: البته با شرایطش، و من جزو شرایط آنم.[4]
تأثیر امام رضا(ع) بر گسترش شیعه در ایران
امام رضا تنها امام از امامان شیعه است که در ایران دفن شده است.[5] رسول جعفریان آمدن امام رضا(ع) به ایران را یکی از عوامل گسترش شیعه در این کشور میداند. او از شیخ صدوق نقل میکند که امام رضا(ع) در مسیر حرکتش از مدینه به مرو، در هر شهری از ایران که اقامت میگزید، مردم سراغش میآمدند و سؤالاتشان را از او میپرسیدند و امام رضا(ع) پاسخ آنها را براساس احادیثی میداد که راویانِ سندشان امامان(ع) پیش از او تا امام علی(ع) و پیامبر(ص) بودند و همین ارجاع به امامان(ع)، از عوامل توسعهٔ تفکر شیعی بود.[6]
بهگفته وی، وجود امام(ع) در خراسان باعث آشنایی بیشتر مردم با شخصیت او بهعنوان امام شیعیان شد و همین، علاقمندان شیعه را روزبهروز بیشتر کرد. او، جایگاه علمی امام(ع) و علویبودن او را مهمترین عامل در توسعهٔ مذهب شیعه در ایران میشمارد.[7]
همچنین شرکت امام(ع) در مناظراتی که مأمون میان امام(ع) و مخالفانش در زمینههای امامت و نبوت برپا میکرد و برتری امام(ع)در آنها شخصیت علمی امام(ع) را به مردم نشان میداد. یکی از شواهد در این زمینه حدیثی است که شیخ صدوق نقل کرده و طبق آن، به مأمون خبر دادند امام رضا(ع) جلسات کلامی برگزار میکند و مردم جذب او شدهاند و مأمون دستور داد مردم را از جلسه امام(ع) بیرون کنند.[8]
در شهرها و مناطق مختلف ایران، بناهایی همچون مسجد و حمام و قدمگاه، بهنام امام رضا(ع) نامگذاری شده که محل استقرار او در مسیر حرکتش به مرو بوده و جعفریان این را از شواهد تأثیر آمدن امام رضا(ع) به ایران در گسترش شیعه در این کشور میداند.[9]
پایان قسمت چهارم
ادامه دارد
التماس دعا
یوسف شیخ
___________________
🔹پی نوشت:
1.صدوق، التوحید، ۱۳۹۸ق، ص۲۵؛ صدوق، معانیالاخبار، ۱۴۰۳ق، ص۳۷۱؛ صدوق، عیون اخبار الرضا، ۱۳۷۸ق، ج۲، ص۱۳۵؛ طوسی، الامالی، ۱۴۱۴ق، ص۵۸۹.
2.آملی، مصباحالهدی، ۱۳۸۰ق، ج۶، ص۲۲۱"
3. آملی، مصباحالهدی، ۱۳۸۰ق، ج۶، ص۲۲۱.
4.صدوق، معانیالاخبار، ۱۴۰۳ق، ص۳۷۱؛ صدوق، عیون اخبار الرضا، ۱۳۷۸ق، ج۲، ص۱۳۵.
5.جعفریان، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، ۱۳۸۱ش، ص۴۵۹.
6. جعفریان، تاریخ تشیع در ایران، ۱۳۸۷ش، ص۲۱۹.
7. جعفریان، تاریخ تشیع در ایران، ۱۳۸۷ش، ص۲۱۹
8. جعفریان، تاریخ تشیع در ایران، ۱۳۸۷ش، ص۲۱۹-۲۲۰.
9.جعفریان، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه،۱۳۸۱ش، ص۴۶۳.
🔹🔹🔹
🔹🔹
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام