فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
📖زلال قرآن
📺 تلاوت آیات۱۹ تا ۲۴ سوره حاقه
🎙قاری: مصطفی اسماعیل
🕧 زمان: 1دقیقه و 50 ثانیه
💠 فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَيَقُولُ هَاؤُمُ اقْرَءُوا كِتَابِيَهْ ﴿۱۹﴾
اما كسى كه كارنامه اش به دست راستش داده شود گويد بياييد و كتابم را بخوانيد (۱۹)
💠إِنِّي ظَنَنْتُ أَنِّي مُلَاقٍ حِسَابِيَهْ ﴿۲۰﴾
من يقين داشتم كه به حساب خود مى رسم (۲۰)
💠فَهُوَ فِي عِيشَةٍ رَاضِيَةٍ ﴿۲۱﴾
پس او در يك زندگى خوش است (۲۱)
💠فِي جَنَّةٍ عَالِيَةٍ ﴿۲۲﴾
در بهشتى برين (۲۲)
💠قُطُوفُهَا دَانِيَةٌ ﴿۲۳﴾
[كه] ميوه هايش در دسترس است (۲۳)
💠كُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئًا بِمَا أَسْلَفْتُمْ فِي الْأَيَّامِ الْخَالِيَةِ ﴿۲۴﴾
بخوريد و بنوشيد گواراتان باد به [پاداش] آنچه در روزهاى گذشته انجام داديد (۲۴)
🌼صَدَقَ اللهُ العَلِیُّ العَظِیمُ🌼
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌎مجتمع اهل البیت علیهم السلام
🌴حکمتهای نهج البلاغه🌴
(ترجمه وشرح حکمت 17)
قسمت دوم
✅ متن: وَ سُئِلَ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ الرَّسُولِ (صلی الله علیه وآله) "غَيِّرُوا الشَّيْبَ وَ لَا تَشَبَّهُوا بِالْيَهُودِ"؟ فَقَالَ (علیه السلام): إِنَّمَا قَالَ ذَلِكَ وَ الدِّينُ قُلٌّ، فَأَمَّا الْآنَ وَ قَدِ اتَّسَعَ نِطَاقُهُ وَ ضَرَبَ بِجِرَانِهِ؛ فَامْرُؤٌ وَ مَا اخْتَارَ.
🔰تذکر: ترجمه وتوضیح کلمات، در قسمت اول گذشت.
✅ بیان:
✨ تغيير حکم در اثر تغییر شرائط موضوع، در بستر زمان ومکان:
این سخن حکمت آمیز در واقع پاسخى است به سؤالى که بعضى از یاران امام علی علیه السلام درباره یکى از سخنان رسول خدا(صلى الله علیه وآله) کردند که فرموده : پیری(موهاى سفیدِ زمان پیری ) را تغییر دهید (رنگ و خضاب کنید) و تشبه به یهود نکنید(خود را شبیه به یهود جلوه ندهید; وَسُئِلَ"علیه السلام" عَنْ قَوْلِ الرَّسُولِ"صلى الله علیه وآله": غَیِّرُوا الشَّیْبَ، وَلاَ تَشَبَّهُوا بِالْیَهُودِ.
امام علی(علیه السلام) در جواب، فرمود: «این سخن را ۰پیامبر(صلى الله علیه وآله) زمانى که پیروان اسلام کم بودند فرمود. اما امروز که اسلام گسترش یافته و آرامش و امنیت برقرار گشته و اسلام استقرار یافته است، هر کسى مختار است"که رنگ و خضاب" بکند یا نکند.»; فَقَالَ(علیه السلام): إِنَّمَا قَالَ(صلى الله علیه وآله) ذَلِکَ وَالدِّینُ قُلٌّ، فَأَمَّا الاْنَ وَقَدِ اتَّسَعَ نِطَاقُهُ، وَضَرَبَ بِجِرَانِهِ، فَامْرُؤٌ وَمَا اخْتَارَ).
«نطاق» در اصل بمعناى کمربند و یا کمربندهاى خاصى است که زنان به کمر مى بستند; ولى در اینجا به معناى محدوده و قلمرو است، بنابراین جمله «اتَّسَعَ نِطاقُهُ» یعنى قلمرو اسلام گسترش یافته است.
«جِران» به معناى قسمت پایین گردن شتر است که به هنگام استراحت آن را به زمین مى نهد و تعبیر به «ضَرَبَ بِجِرانِهِ» کنایه از اسقرار امنیت،در محیط اسلام است.
در آغاز اسلام که عدد مسلمانان کم بود و در میان آنها گروهى از پیران نیز وجود داشتند پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) اصرار داشت که پیران چهره جوان به خود بگیرندتا مایه ی ترس و وحشت دشمن شوند و نشانى از ضعف در آنها دیده نشود به همین دلیل دستور خضاب و رنگ کردن صادر شد. زیرا یهود موهای خود را خضاب و رنگ نمی کردند.
امام علی(علیه السلام) در این کلام حکیمانه، به این نکته دقیق اشاره مى کند که هر حکمى تابع موضوع خود است; اگر موضوع تغییر یابد آن حکم نیز عوض مى شود، همان گونه که اگر شراب سرکه شود و یا کافر مسلمان گردد حکم آن تغییر پیدا مى کند.
مقصودآن حضرت این است که موضوع این حکم، رعب افکندن در دل دشمنان از طریق جوان نمایى پیران بوده. و فرمود، این حکم مربوط به زمانى است که عدد مسلمانان کم بود واسلام گسترش واسقرار پیدا نکرده بود. اما در این عصر(عصر امام علی "علیه السلام") که اسلام سراسر منطقه را فرا گرفته است و حکومت اسلامى تثبیت یافته، حال نه ترسى از مشرکان وجود دارد و نه خوفى از یهود، پس موضوعى براى رعب افکندن در دل دشمن از طریق رنگ کردن موهاى سفید باقی نمانده است.
ادامه دارد...
پایان قسمت دوم.
استاد یوسف شیخ رحمت الله علیه
🌏 مجتمع اهل البیت علیهم السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📘زلال قرآن
📺 تلاوت آیات ۳۹ تا ۴۴ سوره ابراهیم
🎤 قاری: عبدالباسط، محمد، عبد الصمد
💠الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي وَهَبَ لِي عَلَى الْكِبَرِ إِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ إِنَّ رَبِّي لَسَمِيعُ الدُّعَاءِ ﴿۳۹﴾
💠 رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ ﴿۴۰﴾
💠رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ ﴿۴۱﴾
💠 وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ ﴿۴۲﴾
💠مُهْطِعِينَ مُقْنِعِي رُءُوسِهِمْ لَا يَرْتَدُّ إِلَيْهِمْ طَرْفُهُمْ وَأَفْئِدَتُهُمْ هَوَاءٌ ﴿۴۳﴾
💠وَأَنْذِرِ النَّاسَ يَوْمَ يَأْتِيهِمُ الْعَذَابُ فَيَقُولُ الَّذِينَ ظَلَمُوا رَبَّنَا أَخِّرْنَا إِلَى أَجَلٍ قَرِيبٍ نُجِبْ دَعْوَتَكَ وَنَتَّبِعِ الرُّسُلَ أَوَلَمْ تَكُونُوا أَقْسَمْتُمْ مِنْ قَبْلُ مَا لَكُمْ مِنْ زَوَالٍ ﴿۴۴﴾
🌏 مجتمع اهل البیت علیهم السلام
🚯گناه غیبت
⭕️ خداوند به حضرت موسی علیه السلام وحی کرد: هر غيبت كننده اى كه با توبه از دنيا برود، آخرين كسى است كه به بهشت داخل مى شود؛
و هر غيبت كننده اى كه بر آن اصرار داشته باشدو با اين حال از دنيا برود و توبه نكند، اوّلين كسى است كه داخل دوزخ مى گردد؛
وَ أَوْحَى اللَّهُ إِلَى مُوسَى علیه السلام:
مَنْ مَاتَ تَائِباً عَنِ الْغِيبَةِ فَهُوَ آخِرُمَنْ يَدْخُلُ إِلَى الْجَنَّةِ وَ مَنْ مَاتَ مُصِرّاً عَلَيْهَا فَهُوَ أَوَّلُ مَنْ يَدْخُلُ النَّار.
📚ارشادالقلوب، ج١،ص١١٦
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌎مجتمع اهل البیت علیهم السلام
🌴حکمتهای نهج البلاغه🌴
(ترجمه وشرح حکمت 17)
قسمت سوم
✅ متن: وَ سُئِلَ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ الرَّسُولِ (صلی الله علیه وآله) "غَيِّرُوا الشَّيْبَ وَ لَا تَشَبَّهُوا بِالْيَهُودِ"؟ فَقَالَ (علیه السلام): إِنَّمَا قَالَ ذَلِكَ وَ الدِّينُ قُلٌّ، فَأَمَّا الْآنَ وَ قَدِ اتَّسَعَ نِطَاقُهُ وَ ضَرَبَ بِجِرَانِهِ؛ فَامْرُؤٌ وَ مَا اخْتَارَ.
🔰تذکر: ترجمه وتوضیح کلمات، وقسمتی از بیان، در قسمت اول و دوم گذشت.
✅دنباله بیان:
در اینجا دو سؤال پیش مى آید:
♦️سؤال اول این که ما معتقدیم: «حَلاَلُ مُحَمَّد حَلاَلٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَحَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَة; حلال و حرام اسلام تا دامنه قیامت تغییر ناپذیر است».(1) و این اصل با آنچه در این حدیث آمده چگونه سازگار است؟
جواب: احکام شرع دو گونه است: ۱- احکامى که بر اساس موضوعات ثابت و فطرى، تشریع شده است، مانند نماز و روزه و حج و... که تغییرناپذیر است، همچون قوانین ثابتى که در جهان آفرینش حکمفرماست. ۲- احکامى که بر اساس موضوعات متغیر وارد شده است که با تغییر موضوع، حکم نیز عوض مى شود; مثلا ما مى دانیم خرید و فروش خون و اعضاى بدن انسان در سابق جزء محرمات بود، زیرا هیچ فایده مباحى نداشت ولى امروز که براى نجات جان مصدومان یا پیوند اعضا آثار حیات بخش دارد، قابل خرید و فروش است. امثال این احکام در میان احکام اسلامى کم نیست.
مسئله رنگ آمیزى موهاى سفید که در این کلام نورانى به آن اشاره شده است نیز از همین قبیل بوده، زیرا پیغمبر اکرم (ص) در زمانى که یارانش کم و در میان این عده کم، جمعى از ریش سفیدان بودند، این دستور را صادر کرد تا چهره پیرمردان جوان شود و سبب ترس دشمن گردد. (علاوه بر این که در روحیه خود آنها نیز اثر مى گذارد و روح جوانى در آنها جوانه مى زند.) ولى هنگامى که شرایط عوض شد و جمعیت مسلمانان آن اندازه فزونى یافت که وجود پیرمردان محاسن سفید در میان آنها تأثیرى در قوت و قدرت مسلمانان نداشت، طبعاً حکم هم عوض مى شود.(2)
روشن است که حدیث «حَلالُ مُحَمَّد...» اشاره به بخش اول است. شبیه این موضوع چیزى است که در بعضى از روایات آمده است که از امام باقر(علیه السلام) سؤال شد که ما شنیده ایم پیغمبر"ص" (و یارانش) در طواف با سرعت و شبیه دویدن حرکت مى کردند. آیا ما هم این گونه عمل کنیم و یا به طور معمولى راه برویم؟ آن بزرگوار پاسخ دقیقى به این سؤال دادند، فرمودند: پیغمبر اکرم این دستور را در ماجراى حدیبیه داد تا قریش چابکى آن حضرت و یارانش را ببینند (و بترسند) ولى جمعى از عامه به سبب غفلت از این موضوع که این یک حکم موقت و در شرایط خاصى بوده است، هنوز این کار را ادامه مى دهند ولى من و پدرم در طواف راه می رویم».(3)
♦️سؤال دوم: خضاب یکى از مستحبات است. پس چگونه امام(ع) مى فرماید: امروز هر کس، بین خضاب و ترک آن مخیر است.
پاسخ: در آن زمان، پیغمبر اکرم (ص)به یاران مسن خود الزام کرده بود که خضاب کنند و امام علی(ع) مى فرماید: آن الزام اکنون بر طرف شده و هرکس آزاد است. و این امر منافاتى با استحباب خضاب- بخاطر آثار دیگر مثبت آن- ندارد. (4).
*
پایان حکمت هفدهم
استاد یوسف شیخ رحمت الله علیه
*
❇️ پانویس:
(1). کافى، ج ۱، ص ۵۸، ح ۱۹.
(2). منظور از تغییر موضوع این نیست که خون یا اعضا عوض مى شود و یا این که خضاب تبدیل به چیز دیگرى مى شود، بلکه مقصود آن است که شرایط و ملاک و فلسفه حکم تغییر مى یابد; فلسفه اى که به منزله قید موضوع است. مثلاً خون بى فایده و خون مفید، دو موضوع است. و همچنین خضاب زمان ضعف مسلمانان و خضاب زمان قوت آنها، دو موضوع محسوب مى شود.
(3). وسائل الشیعه، ج ۹، باب ۲۹ از ابواب طواف، ح ۲."با کمى تلخیص و اقتباس"; فى ظلال نهج البلاغه، ج ۴، ص ۲۲۶.
(4). سند حکمت۱۷:در مصادر نهج البلاغه آمده است که این کلام حکیمانه را ابوبکر باقلانى (متوفاى ۳۲۷ق) که قبل از مرحوم سیّد رضى مى زیسته است در کتاب اعجاز القرآن آورده است و همچنین عبدالله بن معتزّ نیز در کتاب بدیع آن را ذکر کرده و بعد از سیّد رضى، زمخشرى در ربیع الابرار وبسیارى از نویسندگان کتاب مسانید، صدر آن را در احادیث پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) آورده اند. (مصادر نهج البلاغه، ج ۴، ص ۱۹).
🌏 مجتمع اهل البیت علیهم السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📘 زلال قرآن
📺 تلاوت سوره الضحی
💠بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشنده مهربان
💠وَالضُّحَى ﴿۱﴾
سوگند به روشنايى روز (۱)
💠وَاللَّيْلِ إِذَا سَجَى ﴿۲﴾
سوگند به شب چون آرام گيرد (۲)
💠مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَى ﴿۳﴾
[كه] پروردگارت تو را وانگذاشته و دشمن نداشته است (۳)
💠وَلَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الْأُولَى ﴿۴﴾
و قطعا آخرت براى تو از دنيا نيكوتر خواهد بود (۴)
💠وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى ﴿۵﴾
و بزودى پروردگارت تو را عطا خواهد داد تا خرسند گردى (۵)
💠أَلَمْ يَجِدْكَ يَتِيمًا فَآوَى ﴿۶﴾
مگر نه تو را يتيم يافت پس پناه داد (۶)
💠وَوَجَدَكَ ضَالًّا فَهَدَى ﴿۷﴾
و تو را سرگشته يافت پس هدايت كرد (۷)
💠وَوَجَدَكَ عَائِلًا فَأَغْنَى ﴿۸﴾
و تو را تنگدست يافت و بى نياز گردانيد (۸)
💠فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلَا تَقْهَرْ ﴿۹﴾
و اما [تو نيز به پاس نعمت ما] يتيم را ميازار (۹)
💠وَأَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ ﴿۱۰﴾
و گدا را مران (۱۰)
💠وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ ﴿۱۱﴾
و از نعمت پروردگار خويش [با مردم] سخن گوى (۱۱)
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
(احادیث معصومین علیهم السلام)
✅ قال رسول الله(ص): صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ الاَْنْبياءِ وَ نورُالْمَعْرفَةِ وَ اَصْلُ الاْيمانِ وَ راحَةُ الاَْبْدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيْطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى الاَْعْداءِ وَاِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ الاَْعْمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزْقِ.[ارشاد القلوب، ج۱، ص۱۹۱]
❇️ ترجمه: رسول خدا(ص) فرمود:
نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت،ريشه ايمان، آسايش بدن ها، مايه ناراحتى شيطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مايه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است.
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
🏴السلام علیک یا فاطمة الزهراء🏴
عشق زهرا قلب ما زیبنده کرد
لطف او هر سائلی شرمنده کرد
با حمایت از ولایت پشت در
مهر حیدر در دو عالم زنده کرد
💠کربلایی مرتضی شاه مندی
ذاکر وشاعر اهل البیت علیهم السلام
🌹السلام علیک یا صاحب الزمان🌹
کِی توانم دیده را محو تماشایت کنم؟
یک نظر برصورت و چشمان شهلایت کنم
یک نگه کن بر دل بشکسته و بی تاب من
تا که جانم را فدای ماه رخسارت کنم
باده ام را از شراب عشق خود لبریز کن
تا که خود را مست آن پیمانه ی نابت کنم
گرچه قلب ودیده ام شایسته روی تونیست
عاقبت این دیده را فرش ره پایت کنم
گر به رویم چهره بگشایی ٬ ز شوق روی تو
هستیِ خود را نثار چهره ی ماهت کنم
سائلت را گر برانی از حریمت یا کریم
تا گشایی درگهت ٬ هر دم تمنایت کنم
تو بیا بر دیده ی خونبار من دستی بکش
تا توانم هر دو را وقف قدمهایت کنم
کربلایی مرتضی شاهمندی
ذاکر وشاعر اهل البیت علیهم السلام
🌹اللهم عجل لولیک الفرج🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹السلام علیک یا صاحب الزمان🌹
🌸اللهم عجل لولیک الفرج🌸
🌎مجتمع اهل البیت علیهم السلام
🌴احادیث معصومین علیهم السلام
✅عَنْ رَسُولِ اللّهِ صلي الله عليه و آله قالَ: عَلَيْكُمْ بِصَلاةِ اللَّيْلِ وَلَوْرَكْعَةً واحِدَةً، فَاِنَّ صَلاةَ اللَّيْلِ مِنْهاةٌ عَنِ اْلاِثْمِ، وَتُطْفِئُ غَضَبَ الرَّبِّ تَبارَكَ وَ تَعالى، وَتَدْفَعُ عَنْ اَهْلِها حَرَّ النَّارِ يَوْمَ القِيامَةِ.[كنز العمال، ج۷، ح۲۱۴۳۱]
❇️ترجمه: رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: بر شما باد به نماز شب اگرچه يك ركعت باشد، زيرا نماز شب، انسان را از گناه باز مى دارد، و خشم پروردگار تبارک وتعالی را خاموش مى كند، وحرارت آتش جهنم را در روز قیامت، از اهل نماز شب دفع میکند.
🌏تهیه وتنظیم وترجمه:
مجتمع اهل البیت علیهم السلام