🌴السلام علیک یا صاحب الزمان🌴
🍁پاییــــز و غمِ هجـــرِ تو افـزون شده برگرد
چون بـرگِ خـزان دیده دلم خون شده برگرد
🍁لیــــلای پریشــان شده در قـامت این باغ
حـــالات رُخم چون رخ مــجنون شده برگرد...
🌴السلام علیک یا رسول الله🌴
پيامبر اکرم صلى اللَّه عليه وآله:
🍃 رَكعَتانِ خَفيفَتانِ فِي التَّفَكُّرِ،
خَيرٌ مِن قِيامِ لَيلَةٍ.
🍀 دو ركعت نماز مختصر با تفكّر،
بهتر از يك شب به عبادت ايستادن است.
📚 ثواب الأعمال، صفحه۶۸، حدیث۱
💠💠💠
💠💠
🌏 مجتمع اهل البیت علیهم السلام
🌴حکمتهای نهج البلاغه🌴
(ترجمه وشرح حکمت 16)
قسمت اول
✅ متن: وَ قَالَ (علیه السلام): تَذِلُّ الْأُمُورُ لِلْمَقَادِيرِ، حَتَّى يَكُونَ الْحَتْفُ فِي التَّدْبِيرِ.
✅ ترجمه: امام علی علیه السلام فرمود: امور و كارها، رام مقدرات است تا آنجا که مرگ، در تدبیر( جهت گریز از مرگ ) است.
------------------
🔰تذکر: مطالبی که در بخش کلمات بین دو پرانتز نوشته می شود و بخش اعراب، جهت مطالعه ی علاقه مندان آشنا به ادبیات عرب است.
✅ کلمات:
♦️ تَذِلُّ: ( رام می شود، مطیع می شود)
(ذَلَّ: ذَلًّا مِنْ بَابِ ضَرَبَ وَ الاسْمُ الذُّلُّ بِالضَّمِّ و "الذِّلَّةُ" بِالْکَسْرِ و "الْمَذَلَّةُ"إِذَا ضَعُفَ و هَانَ فَهُوَ "ذَلِیلٌ"و الْجَمْعُ "أَذِلَّاءُ" و "أَذِلَّةٌ". المصباح المنیر.)
*
♦️الامورُ: اشیاء، پیشامدها، حوادث).
(اُمُورجمع است، و مفردش امر است، بمعنای چیز، پیشامد، حادثه
*
♦️لِ: برای
(حرف جرّ است)
*
♦️المَقادیر: مُقَدَّرات، قضا وقدر.
(مقادیر، جمع است و مفردش، "مِقدار" است بمعنای قضا وقدر.).
*
♦️حَتّی: حتی، تا.
(حَتّی: حرف جر است، وبرای انتهاء غایت به کار می رود و انتهای غایت بمعنای بُعد و فاصله بین دو چیز است.)
*
♦️یکونَ: می باشد.
(فعل مضارع است( کانَ یکونُ کَوناً). از افعال عموم و ناقصه است.)
*
♦️الحَتْفُ:
- حَتْف/ الجمع حُتُوف: مرگ؛
- «مات حَتْفَ انْفِهِ»: در بستر خود مُرد بدون اينكه زده و يا كشته شود.
(الحَتف: المَوت، والجمع الحُتُوف... يقال: مات فلان حتفَ أنفِه، إذا مات من غير قتل ولا ضرب. ولا يُبنَى منه فعل. صحاح اللغة.)
*
♦️في: در.
(في: حرف جرّ است وبمعنای ظرفیت است.)
(«في » : حرف جر، له عشرة معان: أحدها: الظرفیة، وهی إما مکانیة أو زمانیة، وقد اجتَمَعَتا فی قوله تعالی (الم غُلِبَتِ الرُّومُ فِی أَدْنَی الْأَرْضِ وَهُمْ مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَیَغْلِبُونَ فِی بِضْعِ سِنِینَ) أو مجازیّة نحو (وَلَکُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاةٌ) ومن المکانیة «أدخلت الخاتمَ فی أصبعی، والقلنسوةَ فی رأسی» إلا أن َّفیهما قُلِبا. مُغنی اللبیب)
*
♦️التَدْبِيرِ: چاره جوئی،تنظیم، اداره کردن.
(دَبَّرْتُ الأمرَ "تَدْبِیراً" فَعَلْتُهُ عَنْ فِکْرٍ و رَوِیَّةٍ. المصباح المنیر)
*--------------------
❇️ اِعراب:
♦️َتَذِلُّ: فعل مضارع مرفوع است و عاملش، تجردش از ناصب وجازم است.
♦️الامورُ: مرفوع و فاعل است برای تذل.
♦️لِلمقادیرِ: جار و مجرور متعلق است به تذل.
♦️حتّی: حرف جرّ است.
♦️یکونَ: فعل مضارع، منصوب به اَن مقدره، به تأویل مصدر و مَحَلاًّ مجرور است به حتی.
♦️الحتفُ: مرفوع و اسم است برای یکون.
♦️في التدبیرِ: جار ومجرور، متعلق است به عامل مقدَّری که واجب الحذف و از افعال عموم است، و در محل نصب،خبر است برای یکون.)
پایان قسمت اول
-----------------
❇️ منابع:
-صحاح اللغه، الجوهری.
-المصباح المنیر، الفیومی.
-مجمع البحرین، الطریحی.
-مغنی اللبیب، ابن هشام الانصاری.
-البهجة المرضیّة، جلال الدین السیوطی
-و...
🌴حکمتهای نهج البلاغه🌴
(ترجمه وشرح حکمت 16)
قسمت دوم
✅ وَ قَالَ (علیه السلام): تَذِلُّ الْأُمُورُ لِلْمَقَادِيرِ، حَتَّى يَكُونَ الْحَتْفُ فِي التَّدْبِيرِ.
♦️تذکر: ترجمه وکلمات، در قسمت اول گذشت.
✅ بیان:
امام علی(عليه السلام) در اين گفتار حکیمانه به نکته مهمى اشاره فرموده و آن اين است که چنین نيست که هميشه انسان هاى مدير و مدبر پيروز گردند،بلکه در مواردی تقديرات، همه تدبيرات آنها را برهم مى زند. لذا آن حضرت مى فرمايد: «حوادث و امور، رام و تسليم تقديرهاست. تا آنجا که گاه مرگ انسان در تدبير( و چاره جوئی جهت فرار از مرگ ) است»; (تَذِلُّ الاُْمُورُ لِلْمَقَادِيرِ، حَتَّى يَکُونَ الْحَتْفُ فِي التَّدْبِيرِ).
هدف امام علی (ع) از بيان اين نکته آن است که گرچه انسان بايد در همه امور هوشيارانه و مدبرانه عمل کند; اما چنين نيست که از لطف خدا بى نياز باشد. زیرا خداوند براى بيدار ساختن انسان و شکستن غرور و غفلت او بسیاری اوقات، امورى مُقدَّر مى کند که بر خلاف تمام تدبيرها و پيش بينى ها و مقدمه چينى هاى انسان است تا به او بفهماند که در پشت اين دستگاه، دست نيرومندى است که هيچ کس بى نياز از لطف و محبت او نيست.
در طول تاريخِ گذشته و در زندگى خود بسيارى از اين صحنه ها را ديده ايم که گاه افرادِ بسيار هوشيار و قوى و صاحب تدبير ضربه هايى از تدبير و هوشيارى خود خورده اند و دست تقدير مسيرى جز آنچه آنها مى خواستند برايشان فراهم ساخته است.
امام علی (ع) در حکمت دیگری ار نهج البلاغه فرموده : «عَرَفْتُ اللهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ الْعَزَائِمِ وَ حَلِّ الْعُقُودِ وَ نَقْضِ الْهِمَم».(۱)ترجمه: "خدا را از سست شدن اراده هاى قوى، گشوده شدن گره هاى دشوار، و درهم شكسته شدن تصميم ها، شناختم".
بسيار اتفاق مى افتد كه انسان تصميم بر كارى مى گيرد و عزم مى نمايد آن را انجام دهد و به نظر خودش تمام مقدمات آن كار را فراهم مى سازد و چنان است كه از جانب او و از جهت نيتى كه دارد هيچ انصرافى حاصل نشده است و مى خواهد به هر قيمتى و به هر طور شده آن كار را تمام کند و تصميم خود را عملى سازد و از جهت مقدماتى كه بايد فراهم كند نيز به نظر خودش كوتاهى ننموده است. اما ناگهان مانعى كه معلوم است جريان غيبى است و به علل مادى مستند نیست، موجب مى شود كه نقشه او خنثى شود و با اينكه اراده اش محكم بود و مقدمات كار از هر جهت فراهم شده و اطمينان به رسيدن به هدف، حاصل شده بود جلوى نيل به مقصود گرفته مى شود و از آن عمل ممنوع مى گردد.
البته تذکر اين نکته لازم است که هرگز مفهوم اين سخن آن نيست که انسان دست از تدبير و دقت و بررسى لازم در کارها بردارد و همه چيز را به گمان خود به دست تقدير بسپارد، خداوند در قرآن کریم می فرماید: «(وَأَنْ لَيْسَ لِلاِْنْسانِ إِلاّ ما سَعى); بهره انسان تنها با سعى و تلاش او حاصل می شود»(۲)
و به تعبير ديگر، انسان با اینکه نبايد از اراده و تقديرات الهى و اين که همه چيز به دست اوست غافل شود، در عین حال نبايد دست از تلاش و کوشش بردارد. زیرا شریعت، ما را مأمور به تلاش و کوشش کرده است، گرچه نتیجه، مشروط به تعلق
اراده الهی است(۳)
-----------------------
♦️تذکر: بخش اعراب جهت مطالعه علاقه مندان آشنا به ادبیات عرب است.
❇️ اعراب:
تَذِلُّ::فعل مضارع معلوم، ومرفوع است، عامل رفعش تجردش ازناصب وجازم است.
الامور: مرفوع و فاعل است.
لِلمقادیرِ: جار و مجرور متعلق است به تذل.
حتّی: حرف جرّ
یکونَ: فعل مضارع و منصوب به اَن مقدره، به تأویل مصدر، محلا مجرور است به حتی.
الحتفُ: مرفوع ، اسم است برای یکون.
في التدبیر: جار ومجرور، متعلق است به عامل مقدر، در محل نصب و خبر است برای یکون.)
پایان حکمت شانزدهم
استاد یوسف شیخ رحمت الله علیه
-------------------
❇️ پانویس:
(۱).نهج البلاغه،حکمت ۲۵۰
(۲). نجم، آیه ۳۹.
(۳). سند حکمت 16: از کسانى که این سخن حکمت آمیز را پیش از مرحوم سیّد رضى در کتاب هاى خود نقل کرده اند مرحوم شیخ مفید در ارشاد و ابن شعبه (متوفاى ۳۳۲) در کتاب تحف العقول و جاحظ (متوفاى ۳۵۵) در کتاب المائة است که با تفاوتى آن را نقل کرده اند. و در حکمت ۴۵۹، عبارتى نزدیک به آن خواهد آمد و بعد از سیّد رضى هم بسیاری آن را به همین عبارت یا شبیه آن نقل کرده اند.
(مصادر نهج البلاغه، ج ۴، ص ۱۷).
----------------------
❇️ منابع:
-صحاح اللغه، الجوهری.
-المصباح المنیر، الفیومی.
-مجمع البحرین، الطریحی.
-مغنی اللبیب، ابن هشام الانصاری.
-البهجة المرضیّة، جلال الدین السیوطی
-و...
🌏 مجتمع اهل البیت علیهم السلام
✅ فقه واحکام شرعی
(پرسش وپاسخ)
♦️پرسش: کسی که بعد ازنماز بفهمد با بدن یا لباس نجس نماز خوانده است، تکلیف او از نظر شرعی چیست؟
🔰پاسخ: اگر نداند که بدن یا لباسش نجس است و بعد از نماز بفهمد نجس بوده است، نماز او صحیح است، ولی اگر قبلاً نجاست آن را میدانسته و فراموش کرده و با آن نماز خوانده، نمازش باطل است.
🔸🔸🔸🔸🔸
❇️ مجتمع اهل البیت(علیهم السلام)
دفتر پاسخ به مسائل فقه جعفری
التماس دعا
یوسف شیخ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
📖زلال قرآن
📺تلاوت آیات ۳۴ و ۳۵ سوره حج
🎙قاری: عبد الباسط، محمد، عبدالصمد
🕧 زمان: 1دقیقه و 1ثانیه
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🔸...وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِينَ(۳۴)
...و فرمانبرداران فروتن را [به لطف و رحمت خدا] مژده ده.(۳۴)
🔸الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَالصَّابِرِينَ عَلَىٰ مَا أَصَابَهُمْ وَالْمُقِيمِي الصَّلَاةِ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ(۳۵)
کسانی که وقتی خدا یاد شود، دل هایشان می لرزد، و بر آنچه [از بلا و حادثه] به آنان می رسد، شکیبایند و برپا دارندگان نمازند و از آنچه روزی آنان نموده ایم، انفاق می کنند.(۳۵)
🌸صَدَقَ اللهُ العَليُّ العَظِیمُ🌸
🔹🔹🔹
🔹🔹
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
🌴حکمتهای نهج البلاغه🌴
(ترجمه وشرح حکمت 17)
قسمت اول
✅ متن: وَ سُئِلَ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ الرَّسُولِ (صلی الله علیه وآله) "غَيِّرُوا الشَّيْبَ وَ لَا تَشَبَّهُوا بِالْيَهُودِ"؟ فَقَالَ (علیه السلام): إِنَّمَا قَالَ ذَلِكَ وَ الدِّينُ قُلٌّ، فَأَمَّا الْآنَ وَ قَدِ اتَّسَعَ نِطَاقُهُ وَ ضَرَبَ بِجِرَانِهِ؛ فَامْرُؤٌ وَ مَا اخْتَارَ.
✅ ترجمه: از امام علی علیه السلام پرسيدند كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: موها را رنگ كنيد، و خود را شبيه يهود نسازيد يعنى چه؟ *فرمود:*
پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم اين سخن را در روزگارى فرمود كه پيروان اسلام اندك بودند، امّا امروز كه اسلام گسترش يافته، و نظام اسلامى استوار شده، هر كس آنچه را دوست دارد انجام دهد.
*
🔰تذکر: مطالبی که در بخش کلمات، بین دو پرانتز هستند جهت مطالعه ی علاقه مندان آشنا به ادبیات عرب است.
✅ کلمات:
♦️غَیِّرُوا: تغییر دهید.
(فعل امرحاضر است از باب تفعیل. مصدرش تغییر است.
غَیَّرَ یُغَیِّرُ تغییر.)
*
♦️الشَيْب: مصدر است، بمعنای پيرى، سالخوردگى.
*
♦️وَ: و
(وَ: حرف عطف است.)
(الواو المفردة: انتهى مجموعُ ما ذكر من أقسامها إلى أحد عشرَ: الأول: العاطفة، ومعناها مطلقُ الجمع، فتعطف الشئَ على مصاحبه نحو "فأنجيناه وأصحابَ السفينة". وعلى سابقِه نحو "ولقد أرسلنا نوحا وإبراهيمَ". وعلى لاحقِه نحو "كذلك يوحى إليك وإلى الذين من قبلك. مغنی اللبیب)
*
♦️لا تَشَبَّهُوا: خود را شبيه جلوه ندهید.
( لا تَشَبَّهُوا: فعل نهی است از باب تَفَعُّل. تَشَبَّه یَتَشَبَّهَ تَشَبُّه.)
*
♦️بِالیهود: به یهودیان
( بِ: از حروف جرّ است)
*
♦️الیَهُود: کسانی که مدَّعِی پیروی ازحضرت موسی(ع) وکتاب تورات یعنی دین یهود هستند، ولی درحقیقت تورات را تحریف کرده اند.
(قولُه تعالی:(وَ قالتِ اليهودُ...) . اليهودُ قومُ موسى، وهو اسم لاينصرف لِلعَلميَّة والتأنيث، لأنه يجري في
كلامهم مَجرى القبيلةِ. مجمع البحرین)
*
♦️اِنَّما: لفظ تأکید و حصراست.
*
♦️قال: گفت.
(قال: فعل ماضی است. قالَ یَقُول قَولاً.)
*
♦️ذالک: آن.
(اسم اشاره است جهت اشاره به دُور،حسّی یا معنوی.)
*
♦️وَ: در حالی که.
(واو: حالیّه است.)
*
♦️الدِّين: دين اسلام.
(دِين/ الجمع أَدْيان [د ی ن]: هر روشى كه با آن عبادت خداوند متعال شود، دين.
در اینجا منظور از الدین، خصوص دین اسلام است.)
*
ُقُلّ : اندک، ضدّ عِزَّت.
(قَلَّ قِلًّا و قُلًّاو قِلَّةً.).
*
♦️فَ: پس.
( الفاء المفردة حرف مهمل...
وترد علی ثلاثة أوجه: أحدها: أن تکون عاطفة، وتفید ثلاثة أمور: أحدها: للترتیب،...
الأمر الثانی: التعقیب، وهو فی کل شیء بحسبه...
والأمر الثالث: السببیة، وذلک غالب فی العاطفة جملة أو صفة ؛ ...
والثانی: من أوجه الفاء: أن تکون رابطة للجواب، ... الثالث: أن تکون زائدة دخولها فی الکلام کخروجها،.../مغنی اللبیب)
*
♦️أَمَّا:اما، ولی.
( أَمَّا حرف شرط و تأكيد است).
*
♦️الآن : حالا ، اکنون.
(الْآنَ: ظَرْفٌ لِلْوقْتِ الحَاضِرِ الذی أنتَ فیه و لَزِمَ دُخُولُ الألفِ و اللَّامِ و لیس ذلک للتَّعْرِیفِ لِأَنَّ التَّعْرِیفَ تَمْیِیزُ المُشْتَرِکَاتِ و لیسَ لِهَذَا مَا یَشْرَکُهُ فی مَعْنَاه قَالَ ابنُ السَّراجِ لیْسَ هو آنَ و آنَ حتی یَدْخُلَ علیه الأَلِفُ و اللَّامُ للتَّعْرِیفِ بل وُضِعَ مَعَ الْأَلِفِ و اللَّامِ لِلْوَقْتِ الحاضرِ مثلُ الثُّرَیَّا و الذی و نَحْوِ ذلک.
المصباح المنیر. )
*
♦️وَ: حالیّه است، یعنی، در حالی که.
*
♦️قد: (حرف تقریب وتحقیق است.)
*
♦️اِتَّسَعَ: وسعت يافته است.
(اِتَّسَعَ: فعل ماضی است از باب افتعال، مصدرش اِتِّساع است از ماده و س ع.
اتسع یعنی: وسعت یافت.)
*
نِطاق: كمربند، حوزه، قلمرو، دامنه، حيطه.
*
♦️هُ: آن، او .
(ضمیر متصل مجرور و مفرد مذکر غائب است.
*
♦️وَ : و
وَ: حرف عطف و مفید جمع بین متعاطفین است.
♦️ضَرَبَ: زد
ضَرَبَ: فعل ماضی است،
مصدرش ضرب است"هموزن دست" ، بمعنای: زدن.
*
بِ: (حرف جر است.)
♦️جِران: قسمت پایین گردن شتر است که هنگام استراحت آن را بر زمین میگذارد.
♦️ هِ: آن، او .
*
♦️فَ: پس
(حرف جزای شرط است.)
*
♦️اِمْرُؤ: مَرد، مقابل
اِمْرَأََة: زن)
*
♦️وَ: و
*
♦️ما: آن چیزی که
(ما: موصوله است بمعنای الذی واحتمال دارد نکره موصوفه باشد بمعنای شیئ. واحتمال دارد که حرف مصدری باشد.)
*
اختارَ: اختیار کرد، برگزید.
اِختارَ: فعل ماضی است ازباب اِفتعال. مصدرش اِختیار است از ماده خ ی ر.)
*
پایان قسمت اول
استاد یوسف شیخ رحمت الله علیه
*
❇️ منابع
-صحاح اللغه، جوهری.
-المصباح المنیر، الفیومی.
-مجمع البحرین، الطریحی.
-مغنی اللبیب، ابن هشام الانصاری.
-البهجه المرضیَّه، جلال الدین السیوطیو...
🌏 مجتمع اهل البیت علیهم السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
📖زلال قرآن
📺 تلاوت آیه ۱۸۶ سوره بقره
قاری: سید متولی عبدالعال
✅ وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ
❇️ و هرگاه بندگان من، از تو در باره من بپرسند، [بگو] هر آینه من نزديكم، و دعاى دعاكننده را -به هنگامى كه مرا بخواند- اجابت مىكنم، پس [آنان] بايد دعوت مرا بپذیرند و به من ايمان آورند، باشد كه راه يابند.
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
📖زلال قرآن
📺 تلاوت آیات۱۹ تا ۲۴ سوره حاقه
🎙قاری: مصطفی اسماعیل
🕧 زمان: 1دقیقه و 50 ثانیه
💠 فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَيَقُولُ هَاؤُمُ اقْرَءُوا كِتَابِيَهْ ﴿۱۹﴾
اما كسى كه كارنامه اش به دست راستش داده شود گويد بياييد و كتابم را بخوانيد (۱۹)
💠إِنِّي ظَنَنْتُ أَنِّي مُلَاقٍ حِسَابِيَهْ ﴿۲۰﴾
من يقين داشتم كه به حساب خود مى رسم (۲۰)
💠فَهُوَ فِي عِيشَةٍ رَاضِيَةٍ ﴿۲۱﴾
پس او در يك زندگى خوش است (۲۱)
💠فِي جَنَّةٍ عَالِيَةٍ ﴿۲۲﴾
در بهشتى برين (۲۲)
💠قُطُوفُهَا دَانِيَةٌ ﴿۲۳﴾
[كه] ميوه هايش در دسترس است (۲۳)
💠كُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئًا بِمَا أَسْلَفْتُمْ فِي الْأَيَّامِ الْخَالِيَةِ ﴿۲۴﴾
بخوريد و بنوشيد گواراتان باد به [پاداش] آنچه در روزهاى گذشته انجام داديد (۲۴)
🌼صَدَقَ اللهُ العَلِیُّ العَظِیمُ🌼
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌎مجتمع اهل البیت علیهم السلام
🌴حکمتهای نهج البلاغه🌴
(ترجمه وشرح حکمت 17)
قسمت دوم
✅ متن: وَ سُئِلَ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ الرَّسُولِ (صلی الله علیه وآله) "غَيِّرُوا الشَّيْبَ وَ لَا تَشَبَّهُوا بِالْيَهُودِ"؟ فَقَالَ (علیه السلام): إِنَّمَا قَالَ ذَلِكَ وَ الدِّينُ قُلٌّ، فَأَمَّا الْآنَ وَ قَدِ اتَّسَعَ نِطَاقُهُ وَ ضَرَبَ بِجِرَانِهِ؛ فَامْرُؤٌ وَ مَا اخْتَارَ.
🔰تذکر: ترجمه وتوضیح کلمات، در قسمت اول گذشت.
✅ بیان:
✨ تغيير حکم در اثر تغییر شرائط موضوع، در بستر زمان ومکان:
این سخن حکمت آمیز در واقع پاسخى است به سؤالى که بعضى از یاران امام علی علیه السلام درباره یکى از سخنان رسول خدا(صلى الله علیه وآله) کردند که فرموده : پیری(موهاى سفیدِ زمان پیری ) را تغییر دهید (رنگ و خضاب کنید) و تشبه به یهود نکنید(خود را شبیه به یهود جلوه ندهید; وَسُئِلَ"علیه السلام" عَنْ قَوْلِ الرَّسُولِ"صلى الله علیه وآله": غَیِّرُوا الشَّیْبَ، وَلاَ تَشَبَّهُوا بِالْیَهُودِ.
امام علی(علیه السلام) در جواب، فرمود: «این سخن را ۰پیامبر(صلى الله علیه وآله) زمانى که پیروان اسلام کم بودند فرمود. اما امروز که اسلام گسترش یافته و آرامش و امنیت برقرار گشته و اسلام استقرار یافته است، هر کسى مختار است"که رنگ و خضاب" بکند یا نکند.»; فَقَالَ(علیه السلام): إِنَّمَا قَالَ(صلى الله علیه وآله) ذَلِکَ وَالدِّینُ قُلٌّ، فَأَمَّا الاْنَ وَقَدِ اتَّسَعَ نِطَاقُهُ، وَضَرَبَ بِجِرَانِهِ، فَامْرُؤٌ وَمَا اخْتَارَ).
«نطاق» در اصل بمعناى کمربند و یا کمربندهاى خاصى است که زنان به کمر مى بستند; ولى در اینجا به معناى محدوده و قلمرو است، بنابراین جمله «اتَّسَعَ نِطاقُهُ» یعنى قلمرو اسلام گسترش یافته است.
«جِران» به معناى قسمت پایین گردن شتر است که به هنگام استراحت آن را به زمین مى نهد و تعبیر به «ضَرَبَ بِجِرانِهِ» کنایه از اسقرار امنیت،در محیط اسلام است.
در آغاز اسلام که عدد مسلمانان کم بود و در میان آنها گروهى از پیران نیز وجود داشتند پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) اصرار داشت که پیران چهره جوان به خود بگیرندتا مایه ی ترس و وحشت دشمن شوند و نشانى از ضعف در آنها دیده نشود به همین دلیل دستور خضاب و رنگ کردن صادر شد. زیرا یهود موهای خود را خضاب و رنگ نمی کردند.
امام علی(علیه السلام) در این کلام حکیمانه، به این نکته دقیق اشاره مى کند که هر حکمى تابع موضوع خود است; اگر موضوع تغییر یابد آن حکم نیز عوض مى شود، همان گونه که اگر شراب سرکه شود و یا کافر مسلمان گردد حکم آن تغییر پیدا مى کند.
مقصودآن حضرت این است که موضوع این حکم، رعب افکندن در دل دشمنان از طریق جوان نمایى پیران بوده. و فرمود، این حکم مربوط به زمانى است که عدد مسلمانان کم بود واسلام گسترش واسقرار پیدا نکرده بود. اما در این عصر(عصر امام علی "علیه السلام") که اسلام سراسر منطقه را فرا گرفته است و حکومت اسلامى تثبیت یافته، حال نه ترسى از مشرکان وجود دارد و نه خوفى از یهود، پس موضوعى براى رعب افکندن در دل دشمن از طریق رنگ کردن موهاى سفید باقی نمانده است.
ادامه دارد...
پایان قسمت دوم.
استاد یوسف شیخ رحمت الله علیه
🌏 مجتمع اهل البیت علیهم السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📘زلال قرآن
📺 تلاوت آیات ۳۹ تا ۴۴ سوره ابراهیم
🎤 قاری: عبدالباسط، محمد، عبد الصمد
💠الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي وَهَبَ لِي عَلَى الْكِبَرِ إِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ إِنَّ رَبِّي لَسَمِيعُ الدُّعَاءِ ﴿۳۹﴾
💠 رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ ﴿۴۰﴾
💠رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ ﴿۴۱﴾
💠 وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ ﴿۴۲﴾
💠مُهْطِعِينَ مُقْنِعِي رُءُوسِهِمْ لَا يَرْتَدُّ إِلَيْهِمْ طَرْفُهُمْ وَأَفْئِدَتُهُمْ هَوَاءٌ ﴿۴۳﴾
💠وَأَنْذِرِ النَّاسَ يَوْمَ يَأْتِيهِمُ الْعَذَابُ فَيَقُولُ الَّذِينَ ظَلَمُوا رَبَّنَا أَخِّرْنَا إِلَى أَجَلٍ قَرِيبٍ نُجِبْ دَعْوَتَكَ وَنَتَّبِعِ الرُّسُلَ أَوَلَمْ تَكُونُوا أَقْسَمْتُمْ مِنْ قَبْلُ مَا لَكُمْ مِنْ زَوَالٍ ﴿۴۴﴾
🌏 مجتمع اهل البیت علیهم السلام
🚯گناه غیبت
⭕️ خداوند به حضرت موسی علیه السلام وحی کرد: هر غيبت كننده اى كه با توبه از دنيا برود، آخرين كسى است كه به بهشت داخل مى شود؛
و هر غيبت كننده اى كه بر آن اصرار داشته باشدو با اين حال از دنيا برود و توبه نكند، اوّلين كسى است كه داخل دوزخ مى گردد؛
وَ أَوْحَى اللَّهُ إِلَى مُوسَى علیه السلام:
مَنْ مَاتَ تَائِباً عَنِ الْغِيبَةِ فَهُوَ آخِرُمَنْ يَدْخُلُ إِلَى الْجَنَّةِ وَ مَنْ مَاتَ مُصِرّاً عَلَيْهَا فَهُوَ أَوَّلُ مَنْ يَدْخُلُ النَّار.
📚ارشادالقلوب، ج١،ص١١٦
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌎مجتمع اهل البیت علیهم السلام