eitaa logo
🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
924 دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
556 ویدیو
282 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» 🌴حکمتهای نهج البلاغه🌴 حکمت 6 🌼متن: وَ قَالَ (علیه السلام): صَدْرُ الْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ، وَ الْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ، وَ الِاحْتِمَالُ قَبْرُ الْعُيُوبِ.(وَ رُوِيَ أَنَّهُ قَالَ فِي الْعِبَارَةِ عَنْ هَذَا الْمَعْنَى أَيْضاً الْمَسْأَلَةُ خِبَاءُ الْعُيُوبِ) وَ مَنْ رَضِيَ عَنْ نَفْسِهِ كَثُرَ السَّاخِطُ عَلَيْهِ. 🔸ترجمه: امیر مؤمنان علیه السلام فرمود: سينه عاقل صندوق راز اوست. خوشرويى وسيله دوست يابى است. شكيبايى، گورستان"پوشاننده"عيب هاست. و کسی که ازخود راضی شد، افرادِ غضبناک بر او، بسیار شدند. ----------------------------- 🔹کلمات: صَدْر: سینه. العاقِل: مرد خردمند، درك كننده، فهميده. صُندوق: صَندوق، جعبه، محفظه. سِرّ: راز البشاشه: خوشروئی، گشاده روئی. حِبالة: بند، دام، قید، ریسمان المَودّة : دوستی، عاطفه، مهر. الاحتمال: تحمل کردن. قَبْر: قبر ، گور. العُیوب: کمبودها، نقص ها. مَن:کسی که. رَضِیَ: راضی شد، خرسند شد. عَن: از. نفسِه: خودش کثُر: زیاد شد، بسیار شد. الساخِط: خشمگین علیه: بر او 🔰بیان قسمت چهارم: قسمت آخر نتیجه سوء خودپسندی: سپس امیر مؤمنان(علیه السلام) در چهارمین و آخرین فراز این حکمت با ارزش مى فرماید: « و آن کس که از خود راضى باشد افراد خشمگین بر او بسیار خواهند شد»;"وَ مَنْ رَضِیَ عَنْ نَفْسِهِ کَثُرَ السَّاخِطُ عَلَیْهِ". دلیل این مطلب هم روشن است، زیرا فرد از خود راضى انتظار دارد دیگران براى او احترام فراوان قائل شوند، همه به او سلام کنند، در مجالس، صدر مجلس را به او اختصاص دهند، روى حرف او سخنى نگویند و پیوسته زبان به مدح و ثنایش بگشایند. هنگامى که این گونه احترامات را نمى بیند و مردم او را در جایگاه اصلى اش مى شناسند، نه آنچه خودش می پندارد و ادعا می کند، نسبت به دیگران بدبین مى شود و زبان به بدگویى آنان مى گشاید و بى اعتنایى پیشه مى کند و همین امر، مردم را بر او خشمگین مى سازد. به دیگر سخن، این صفت زشت، هم او را نسبت به مردم خشمگین مى سازد که به گمانش حق او را ادا نکرده و قدر او را نمى شناسند و هم مردم را نسبت به او خشمگین ومنزجر می سازد. به عکس، کسانى که خود را در جایگاه نقد و انتقاد قرار مى دهند، متواضعانه با مردم برخورد میکنند،و هرگز خود را طلبکار ندانسته و پیوسته براى دیگران احترام قائلند. در نتیجه، این امر دوستان فراوانى به سوی آنها جلب مى کند. امیر مؤمنان علیه السلام در نامه خود به مالک اشترمی نویسد: «إِیَّاکَ وَالاِْعْجَابَ بِنَفْسِکَ وَالثِّقَةَ بِمَا یُعْجِبُکَ مِنْهَا وَحُبَّ الاِْطْرَاءِ فَإِنَّ ذَلِکَ مِنْ أَوْثَقِ فُرَصِ الشَّیْطَانِ فِی نَفْسِهِ لِیَمْحَقَ مَا یَکُونُ مِنْ إِحْسَانِ الْمُحْسِنِینَ(1)یعنی: از خودپسندى و تکیه بر نقاط قوت خویش و علاقه به مبالغه در ستایش، شدیداً بپرهیز، زیرا که اینها از مطمئن ترین فرصت هاى شیطان است تا کارهاى نیک نیکوکاران را محو ونابود کند». پایان حکمت ششم التماس دعا یوسف شیخ ---------------------------- 🔹پی نوشت: 1. «یَمحَق» به معناى نقصان و کم شدن تدریجى و سرانجام نابود شدن است. 🔸🔸🔸 🔸🔸 🌏 مجتمع اهل البیت علیهم السلام
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» 🌴 نماز شب 🌴 قسمت هشتم 🌼ادامه اهمیت، فضیلت، آثار وبرکات نماز شب در احادیث معصومین علیهم السلام 🔸9.درخشش بیوت نماز شب برای اهل آسمان: پیامبر صلّی اللهُ علیه وآله فرمود: إِنَّ البیوتَ اللّتی یُصَلَّی فیها بِاللیلِ بِتلاوَةِ القُرآنِ لَتُضِیءُ لِأَهلِ السَّماءِ کما تُضِیءُ نُجُومُ اَهلِ السَّماءِ لِأَهلِ الأَرضِ؛ خانه هائی که شبها در آن نماز شب خوانده می شود و قرآن تلاوت می شود، برای ساکنان آسمان می درخشند چنانچه ستارگان آسمان برای ساکنان زمین می درخشند. [حسن بن محمد دیلمی، أعلام الدّین، ص۲۶۲] 🔸10. برترین تقرّب: رسول خدا صلي الله عليه واله فرمود : هیچ چیزی را برای تقرب جستنِ بندگانِ متقرب به خداوند عز وجل، برتراز قیام بنده "جهت خواندن نماز" در دل شب نمي شناسم؛ ما أعلَمُ شيئاً يَتَقَّرَبُ بِهِ المُتَقَرِّبُونَ إِلي اللهِ عَزَّوجَّل أَفْضَلَ مِنْ قيامِ العَبدِ في جَوفِ اللَّيلِ. [عبدالله محمد عبید البغدادی، التَّهجد وقیامُ اللیل، ص۲۹۸] 🔸11. سبب عزیز شدن ذلیل: رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: عليكم بقيامِ الَّليل يُعَزُّ بِهِ الذَّليلُ،بر شما باد به نماز شب كه ذليل به سبب آن عزيز مي شود.[عبدالله محمد عبید البغدادی،التّهجّد وقیام اللیل، ص ۱۵۸] ادامه دارد... پایان قسمت هشتم 🔸🔸🔸 🔸🔸 🌎مجتمع اهل البیت علیهم السلام التماس دعا یوسف شیخ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» 📖زلال قرآن 📺تلاوت آیات ۳۴ و ۳۵ سوره حج 🎙قاری: عبد الباسط، محمد، عبدالصمد 🕧 زمان: 1دقیقه و 1ثانیه «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» 🔸...وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِينَ(۳۴) ...و فرمانبرداران فروتن را [به لطف و رحمت خدا] مژده ده.(۳۴) 🔸الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَالصَّابِرِينَ عَلَىٰ مَا أَصَابَهُمْ وَالْمُقِيمِي الصَّلَاةِ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ(۳۵) کسانی که وقتی خدا یاد شود، دل هایشان می لرزد، و بر آنچه [از بلا و حادثه] به آنان می رسد، شکیبایند و برپا دارندگان نمازند و از آنچه روزی آنان نموده ایم، انفاق می کنند.(۳۵) 🌸صَدَقَ اللهُ العَليُّ العَظِیمُ🌸 🔹🔹🔹 🔹🔹 🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
🌼 صفحه ۲۹۷ قرآن کریم👇
🌼 تلاوت ترتیل صفحه ۲۹۷ قرآن👇
Page297.mp3
زمان: حجم: 1.06M
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» 📖تلاوت نور 🔸تلاوت ترتیل صفحه ای قرآن کریم 🌼امروز، صفحه ۲۹۷: وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ... 🎙استاد پرهیزکار 🕧 زمان: ۲دقیقه و ۴۸ثانیه 🔸🔸🔸 🔸🔸 🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» 🌴حکمتهای نهج البلاغه🌴 (حکمت 9) متن: وَ قَالَ (علیه السلام): إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْيَا عَلَى أَحَدٍ، أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَيْرِهِ، وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ، سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِه. ترجمه: امیر مؤمنان علیه السلام فرمود: هنگامی که دنيا به كسى روى آورد، نيكى هاى ديگران را به او عاريت دهد، و چون از او روى گرداند خوبى هاى او را "نيز" از او سلب می کند. ----------------------------- کلمات: اذا: زمانی که، هنگامی که. اقبَلت: روی آورد. الدُّنیا: نزدیک تر، مقابل آخرت. علی: بر أَحَد: یک، یکی  اعارته: عاریت می دهد او را. مَحَاسِن: جمعِ (حُسْن) است، خوبیها، صفات نيك. غَيْر/ الجمع أَغْيار: ديگرى، ديگران. أَدْبَرَت: پشت کرد -روی برگرداند. عنه: از او. سَلَبَت: سلب می کند، می رباید. نفسِه: خودش بیان: امیر مؤمنان علیه السلام در اين سخن عبرت آموز، به دگرگونى حال مردم در برابر کسانى که دنيا به آنها روى مى آورد يا روی گردان می شود اشاره کرده مى فرمايد: «هنگامى که دنيا به کسى روى آورد نيکى هاى ديگران را به او عاريت مى دهد و هنگامى که دنيا به کسى پشت نماید، نيکى هاى آن شخص را نيز از او سلب مى کند»; (إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْيَا عَلَى أَحَد أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَيْرِهِ، وَإِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِهِ). اين يک واقعيت است و شواهدتاريخى فراوانی دارد; هنگامى که انسان هايى چه در امر حکومت و سياست و چه در امور اجتماعى و اقتصادى و چه در علوم و دانش ها مشهور و معروف مى شدند، بسيارى از کارهاى خوبى را که ديگران انجام داده بودند به آنها نسبت مى دادند. و بعکس هنگامی که به هر دلیلی آن شهرت از آنها سلب می شد، فضیلت های واقعی آنها را نیز انکار می کردند. ابن ابى الحديد در شرح نهج البلاغه مى نویسد: بسيارى از اشعار خوب را ديده ايم که چون گوينده اش ناشناخته بود از او نفى مى کردند و به افراد مشهور نسبت مى دادند، بلکه کتاب هايى در فنون و علوم از اشخاص غير مشهور وجود داشته که آن را به صاحبان نبوغ و شهرت نسبت داده اند. نيز اشاره به داستان «جعفر برمکى» مى کند که در آن زمان که مورد قبول «هارون الرشيد» بود و اسم و شهرتش در همه جا پيچيده بود، هارون او را در کياست، سخاوت، فصاحت و مانند آن از برترين هاى روزگار مى شمرد; در فصاحت برتر از «قُسّ بن ساعده»، در سياست بالاتر از «عمر بن خطاب»، در جمال زيباتر از «مصعب بن زبير»، در عفت پاکدامن تر از يوسف و...؛ در حالی که در بسیاری از این صفات غلوّ می کرد و دروغ و دَغَل می بافت.ولى هنگامى که نظرش درباره او تغييرکرد. حتی صفاتى را هم که جعفر داشت مورد انکار قرار داد.》(1) چرا چنين است؟ دليل آن چند چيز است: نخست اين که متملقان، مداحان، صاحبان زر و زور وتزویر و ... براى رسيدن به اهداف خویش، دروغ هاى زيادى به هم مى بافند و به آنها نسبت مى دهند و زبان به زبان نقل مى شود، کم کم اقشار ساده لوح باور می کنند که واقعيتى در کار است و به عکس، افراد و صنوف مذکور، بخت برگشتگانی را که دنیا به آنان پشت کرده و نسبت به آنها حسادت وکینه دارند و به هنگام شهرت و قدرت آنها نمى توانند چيزى درباره آنها بگويند وقتى قدرتشان از دست رفت هر نسبت ناروايى را به آنان مى دهند و فضائل شان را انکار می کنند. مضافاً براینکه يکى از صفاتى که در بسيارى از افراد به طور طبيعى ديده مى شود قهرمان سازى است; سعى دارند کسانى را به عنوان قهرمان در فنون و علوم و مسائل مختلف به جهان عرضه کنند و همين امر سبب مى شود که محاسن ديگران را به حساب آنان بگذارند. به يقين يک جمعيت مؤمن و سالم و با انصاف از اين افراط وتفریطها بر کنارند واقبال و ادبار دنيا نسبت به افراد در نظر آنها تأثيرگذار نيست. هميشه حق را می بینند، حق را مى گويندو تنها از حق طرفدارى مى کنند. التماس دعا یوسف شیخ 🔹 پی نوشت: 1. شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج ۱۸، ص ۱۸ 🔸🔸🔸 🔸🔸 🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» 🌴 نماز شب 🌴 قسمت نهم 🔶ادامه اهمیت، فضیلت، آثار وبرکات نماز شب در احادیث معصومین علیهم السلام 🔸12. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: نماز شب مایه خشنودی پروردگار، دوستی فرشتگان، سنّت پیامبران، نور معرفت، ریشه ایمان، موجب آرامش بدن، نفرت شیطان، سلاحی در مقابل دشمنان، مستجاب شدن دعا، پذیرش اعمال و برکت روزی است. نماز شب بین نمازگزار و ملک الموت شفیع(واسطه) می‌شود، چراغ قبر او، فرش زیر او در قبر،پاسخ نکیر و منکر، مونس انسان در قبر و زیارت کننده او در قبر تا روز قیامت خواهد بود:* صَلاةُ اللَّیلِ مَرْضاةُ الرّبِّ، وَحُبُّ الْمَلائِکةِ، وَسُنَّةُ اْلاَنْبِیاء، وَنُورُ الْمَعْرِفَةِ، وَ اَصْلُ الاْیمانِ، وَ راحَةُ اْلاَبْدانِ، وَکراهِیةُ الشَّیطانِ، وَسِلاحٌ عَلَی الاْعْداءِ، وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ، وَقَبُولُ اْلاَعْمالِ، وَبَرَکةٌ فی الرِّزْقِ، وَشفیعٌ بَینَ صاحِبِها وَبَینَ مَلَک الْمَوْتِ، وَ سِراجٌ فی قَبْرِهِ وَ فِر‌اش تَحْتَ جَنْبِهِ، وَجَوابٌ مَعَ مُنْکرٍ و َ نَکیرٍ، وَمُونِسٌ وَزائِرٌ فِی قَبْرِهِ اِلی یوْمِ الْقِیامَةِ.[بحارالأنوار، ج۸۷، ص۱۶۱.] پایان قسمت نهم ادامه دارد... @mohbansahbzaman 🔸🔸🔸 🔸🔸 🌎مجتمع اهل البیت علیهم السلام التماس دعا یوسف شیخ