#امام_خمینی
#شهید_مطهری
📌حکمت الهی را نزد استادی خواندم که واقعا عمیق ترین اندیشههای آن را دریافته و به زیباترین بیان، بازگو میکرد/ یک طرح اساسی در ذهنم شکل گرفته بود... آن موقع بود که به اصالت معارف اسلامی اعتقاد پیدا کردم / اگر فیض محضر این استاد نبود به این طرح فکری و نتایج اش دست نمییافتم
🔰خاطرهاى خوش و جاويد
💢يادم هست، در زمانى كه در قم تحصيل مىكردم، يك روز خودم و تحصيلاتم و راهى را كه در زندگى انتخاب كردهام ارزيابى مىكردم؛ با خود انديشيدم كه آيا اگر بجاى اين تحصيلات، رشتهاى از تحصيلات جديد را پيش مىگرفتم بهتر بود يا نه؟
💢طبعا با روحيّهاى كه داشتم و ارزشى كه براى ايمان و معارف معنوى قائل بودن اولين چيزى كه به ذهنم رسيد اين بود كه در آن صورت وضع روحى و معنوى من چه مىشد؟
💢فكر كردم كه الآن به اصول توحيد و نبوّت و معاد و امامت و غيره ايمان و اعتقاد دارم و فوقالعاده اينها را عزيز مىدارم؛ آيا اگر يك رشته از علوم طبيعى و يا رياضى يا ادبى را پيش گرفته بودم چه وضعى داشتم؟
به خودم جواب دادم كه اعتقاد به اين اصول و بلكه اساساً روحانى واقعى بودن وابسته به اين نيست كه انسان در رشتههاى علوم قديمه تحصيل كند. بسيارند كسانى كه از اين تحصيلات محرومند و در رشتههاى ديگر تخصص دارند، اما داراى ايمانى قوى و نيرومند هستند و عملًا متّقى و پرهيزكار و احياناً حامى و مبلّغ اسلاماند و كم و بيش مطالعات اسلامى هم دارند؛ احياناً ممكن بود من در آن رشتهها بر زمينههايى علمى براى ايمان خود دست مىيافتم بهتر از آنچه اكنون دست يافتهام.
💢آن ايّام، تازه با حكمت الهى اسلامى آشنا شده بودم و آن را نزد #استادى- كه بر خلاف اكثريّت قريب به اتفاق مدّعيان و مدرّسان اين رشته صرفاً داراى يك سلسله محفوظات نبود، بلكه الهيّات اسلامى را واقعا چشيده و #عميق_ترين_انديشههاى آن را دريافته بود و با #شيرين_ترين_بيان آنها را بازگو مىكرد مىآموختم. لذّت آن روزها و مخصوصاً بيانات عميق و لطيف و شيرين استاد از خاطرههاى فراموش ناشدنى عمر من است.
💢در آن روزها با همين مسأله كه آن ايّام با مقدّمات كامل آموخته بودم آشنا شده بودم، قاعده معروف «الواحد لا يصدر منه الّا الواحد» را آن طور كه يك حكيم درك مىكند درك كرده بودم (لااقل به خيال خودم)، نظام قطعى و لا يتخلّف جهان را با ديده عقل مىديدم، فكر مىكردم كه چگونه سؤالاتم و چون و چراهايم يك مرتبه نقش بر آب شد؟ و چگونه مىفهمم كه ميان اين قاعده قطعى كه اشياء را در يك نظام قطعى قرار مىدهد، و ميان اصل «لا مؤثّر فى الوجود الّا اللّه» منافاتى نديده آنها را در كنار هم و در آغوش هم جا مىدهم، معنى اين جمله را مىفهميدم كه «الفعل فعل اللّه و هو فعلنا» و ميان دو قسمت اين جمله تناقضى نمىديدم، «امر بين الامرين» برايم حل شده بود، بيان خاصّ صدر المتألّهين در نحوه ارتباط معلول با علت و مخصوصاً استفاده از همين مطلب براى اثبات قاعده «الواحد لا يصدر منه الّا الواحد» فوقالعاده مرا تحت تأثير قرار داده و به وجد آورده بود؛
💢خلاصه يك #طرح_اساسى در فكرم ريخته شده بود كه زمينه حلّ مشكلاتم در يك جهانبينى گسترده بود؛ در اثر درك اين مطلب و يك سلسله مطالب ديگر از اين قبيل، به #اصالت_معارف_اسلامى اعتقاد پيدا كرده بودم، معارف توحيدى قرآن و نهج البلاغه و پارهاى از احاديث و ادعيّه پيغمبر اكرم و اهل بيت اطهار را در يك اوج عالى احساس مىكردم.
💢در اين وقت فكر كردم ديدم اگر در اين رشته نبودم و #فيض_محضر_اين_استاد را درك نمىكردم همه چيز ديگر چه از لحاظ مادّى و چه از لحاظ معنوى، ممكن بود بهتر از اين باشد كه هست، همه آن چيزهايى كه اكنون دارم داشتم و لااقل مثل و جانشين و احياناً بهتر از آن را داشتم، اما تنها چيزى كه واقعاً نه خود آن را و نه جانشين آن را داشتم همين #طرح_فكرى بود با #نتايجش؛ الآن هم بر همان عقيدهام.
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (عدل الهى)، ج1، ص: 124 و 125
#طلبه_موفق
#در_مدرسه_امام_خمینی
#اندیشه_مطهر
@almorsalaat
@mohkamatt
هدایت شده از مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
مناجات(1).mp3
5.66M
⚡️خابَ الوافِدونَ عَلَىٰ غَيرِك
آنان که بر غیرِ تو وارد شدند ناکام شدند
⚡️و خَسِرَ المُتَعَرِّضونَ إلّا لَك
و آنان که به غیرِ تو روی آوردند زیان دیدند
⚡️و ضاعَ المُلِمّونَ إلّا بِك
و آنان که به درگاهِ غیرِ تو فرود آمدند تباه گشتند
⚡️و أجدَبَ المُنتَجِعونَ إلّا مَنِ انتَجَعَ فَضلَك
و آنان که از غیرِ فضلِ تو طلب کردند، بیبرگونوا شدند
⚡️بابُك مَفتوحٌ لِلرّاغِبينَ
درب رحمتت بر مشتاقان باز است
⚡️و خَيرُك مَبذولٌ لِلطّالِبين
و خیر تو به جویندگان عطا شده است
⚡️و فَضلُك مُباحٌ لِلسّائِلينَ
و فضل و احسانت بر درخواستکنندگان مباح است
⚡️و نَيلُك مُتاحٌ لِلآمِلين
و وصالِ تو برای آرزومندان میسّر و مهیّاست
⚡️و رِزقُك مَبسوطٌ لِمَن عَصاك
و خانِ روزیات برای آنکه نافرمانیات کرده گسترانیده شده
⚡️و حِلمُك مُعتَرِضٌ لِمَن ناواك
و بردباریات بر آنکه به دشمنیات برخواسته شامل است
⚡️عادَتُك الإحسانُ إلَى المُسيئين
احسان و نیکی به بدکاران، روش و عادت توست
⚡️و سَبيلُك الإبقاءُ عَلَى المُعتَدين
و مدارا با متجاوزان شیوۀ توست
⚡️اللٰهُمَّ فاهدِنِى هُدَى المُهتَدينَ
پس خداوندا، مرا به راهِ رَهیافتگانْ رهنمون شو
⚡️و ارزُقنِى اجتِهادَ المُجتَهِدين
و تلاش سختکوشان را روزیام فرما!
⚡️و لا تَجعَلنِى مِنَ الغافِلينَ المُبعَدينَ
و مرا از غافلانِ رانده از درگاهت قرار مده
⚡️و اغفِر لِى يومَ الدّين
و در روز جزا مرا بیامرز!
#ماه_رجب
مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
هدایت شده از خانه طلاب جوان
🔻 #رجب، ماه صفا دادن به دل و طراوت بخشیدن به جان است؛ ماه توسل، خشوع، ذکر، توبه، #خودسازی و پرداختن به زنگارهای دل و زدودن سیاهیها و تلخیها از جان است. دعای ماه رجب، اعتکاف ماه رجب، نماز ماه رجب، همه وسیلهیی است برای اینکه ما بتوانیم دل و جان خود را صفا و طراوتی ببخشیم؛ سیاهیها، تاریکی.ها و گرفتاریها را از خود دور کنیم و خودمان را روشن سازیم.
🗓 بیانات در خطبههای نمازجمعه ؛ ۱۳۸۴/۰۵/۲۸
-----------------------
🌀🌀 خانه طلاب جوان در "ایتــا" و "بلــه" "روبیـکا"
هدایت شده از البیان
ماه رجب_1401.11.03.mp3
6.12M
🎙 #بشنوید
🔹ماه رجب ماه توحید است
🔰سفارش استاد #آیت_الله_فرحانی بر مرور تفسیر سوره توحید در این ماه
📌سیر و سلوک عرفانی و معنوی در کلام و ادعیه اهل بیت علیهم السلام
#ماه_رجب
#درس_اخلاق
@albayann
8.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #کلیپ_تصویری
🔶 لیلةالرغائب امسال، با سالهای گذشته متفاوت است!
🔺 اگر ماه رجب امسال را از دست بدهیم، به این راحتی برگشت پذیر نیست!
#ماه_رجب
#لیله_الرغائب
#استاد_عابدینی
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
هدایت شده از تبیان
#اینفوتبیان | سه شب مهم سال که زندگی ما را میسازد
🔸بین مناسبتهای مختلف در تقویم دینی ما سه شب هست که جایگاه ویژهای داره و میتونه بیشتر از قبل بندهها رو به خدا نزدیک کنه.
@TebyanOnline
هدایت شده از البیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید
🖊آنچه این نماز را بالا می برد، آن روحی است که دمیده میشود به نماز، آن روح اگر باشد نماز بالا میرود ... همه ما این طور هستیم. بازی ندهیم یکدیگر را. همه عبادتمان برای خودمان است.
📌 آنکه خیلی آدم خوبی است برای بهشت عبادت میکند. شما بهشت را بردارید از روی اعمال، ببینیم کی [برای خدا] عبادت میکند؟
#امام_خمینی
@albayann
هدایت شده از استاد عابدینی
7.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #کلیپ_تصویری
🔸 پیامبراکرم فرمودند:
"أنا مَدینه العِلم و علی بابها"
🔸 #ماه_شعبان، ماه نبیاکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) است و #ماه_رجب، ماه ولایت و حضرت امیرالمؤمنین، علی (علیهالسلام) است!
🔸 بنابراین مقدمه ورود به ماه شعبان، ماه رجب است!
🔺 رجب مرحلهی تطهیر است،
🔺 و شعبان زمان تکمیل است،
🔺 و رمضان نتیجهی این تلاش برای رسیدن به عبودیت است...
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
هدایت شده از استاد عابدینی
9.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری | حدیث ملک داعی (۱)
🔖 هر کس در این ماه مرا بخواند، اجابتش میکنم.
🔻 طمع داشته باشیم!
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
هدایت شده از مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
26.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴⚡️دومی مهم است...
🔺این کلیپ زیبا است. با دیدن این کلیپ متوجه میشوید. چرا رهبری هم در «نوزده دی» ، قیام قم را پاس میدارد و هم در «بیست و نه بهمن»، قیام آذربایجان را. در فراگیر شدن یک امر اولی و دومی هر دو مهمند.
🔺اولین نفر اهمیت دارد که «کشف» میکند، دومین نفر اهمیت دارد که «بسط» میدهد. در اندیشه اهل معرفت، جریان سازی اجتماعی و سلوک معنوی هر دو بوسیله این دو بال رشد میکند؛ کشف و بسط. دومین نفر کسی است که بسط میدهد.
🔺در لسان آیات و روایات به این دومی میگوییم «تابع». السلام علی من التبع الهدی. تابع بیش از همه بر نفر دوم صادق است. تابعین پشت سر «السابقون الاولون» هستند. «اتبعوهم باحسان» هستند. «یتبعون احسنه» هستند.
🔺ما معمولا این نفر دوم را به لحاظ رشد معنوی و تسلیم حق بودنش توصیف کرده ایم. حال آنکه او نقش مهمی به لحاظ اجتماعی و گسترش حق دارد.
🔺نفرهای دوم مهمند، چه هارون برای موسی علیهما السلام. چه حواریین برای عیسی ع ، چه خدیجه س و علی ع برای پیامبر ص، در امور ناشایست و سنتهای باطل و غصبها و خلافها نیز «دومی» ها نقش مهمتری در بسط دارند.
🔺آری نقش قیام آذربایجان در بسط انقلاب و ملی شدنش مهم است.
و البته نقش رهبر حکیم سیدعلی خامنه ای نیز در بسط ولایت و امامت و بسط رهبری انقلاب بعد از امام روح الله خمینی ره مهم است.
🔺امروز هم نقش «نسل دو» و «گام دو» از همین جهت مهم است.
✍ علی مهدیان
مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
هدایت شده از استاد عابدینی
💬 #چکیده_سخنرانی
⭕️ #درس_اخلاق | شرح حدیث معراج
#رضا(۲)
◽️ شاید خدای سبحان، راه معراج مومنین را در همین حدیث معراجیه قرار داده باشد و ما به دنبال این هستیم که با این حدیث، برایمان حرکت و معراج صورت بگیرد.
🔻و به دنبال تبعیت از آن، دامنه #حدیث_معراج شامل ما نیز بشود.
⚜ بعد از توکل، رضا خیلی آثار دارد. گاهی رضا به ربوبیت حق است و گاهی رضا به تقدیرات حق است.
◽️به ما نگفتند اگر انسان کار نکرد و فقیر بود، بگوید من راضی ام به فقر الهی. به ما نگفتند در مشکلات به دنبال رفع مشکلات نباشید، بلکه به ما گفته اند، به دنبال رفع مشکل، رفع فقر، رفع مرض، و همه ی اینها باشید، اما راضی به رضای الهی هم باشید.
🔻انسان به دنبال رزق هست، اما باور دارد که رزق فقط به دنبال کار او ایجاد نمی شود.
❤️ ببینید چقدر خدا را دوست دارید، این را ضرب در بینهایت کنید، به این میزان خدا ما را دوست دارد.
◽️ اگر بدانیم آن حقیقتی که قدرت، علم، جود و رأفت و رحمت مطلق است، ما را اینقدر دوست دارد و محبوب او هستیم، در این صورت، هر چه که از خدا به ما برسد، میدانیم برای ما، خوب و مفید است بنابراین «راضیتا بقضائک»
◽️ تا نگاه انسان به سوی دنیا است به سمت خدا نیست.
🔻 وقتی خدا می خواهد انسان را به سمت کمالش ببرد، اگر با زبان خوش دور شد که شد و الّا با تشر و جریمه او را از دنیا دور میکند، چون دوستش دارد.
🔖 حقیقت رضا، نگاه به نیمهی پر لیوان است.
🔻 باور به اینکه خدا ما را دوست دارد و اینکه تمام دستگاه الهی برای رشد او تنظیم شده است.
💌 رضایت یعنی فهمیدن اینکه او خداست و ما عبد.
🔰 #استاد_عابدینی
🗓 ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
هدایت شده از استاد عابدینی
#اطلاع_نگاشت
🌱 در ماه شعبان چه کنیم؟
🔖 توصیه های استاد عابدینی به مناسبت ماه مبارک شعبان
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini