5.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬پاسخ حاج قاسم به کسانی که #انتقام_سخت را موشک زدن و مقابله به مثل میدانند و صبر نظام را «مماشات» مینامند:
«انتقام ما شلیک یک موشک نیست.»
#حاج_قاسم
#شهید_قدس
#انتقام_سخت
#مرگ_بر_اسرائیل
#شهدای_حادثه_تروریستی_کرمان
@mohkamatqom
◼️ امام خمینی (رحمه الله):
آنها گمان میکنند که با ترور شخصیتها، ترور اشخاص، میتوانند با این ملت مقابله کنند؛ و ندیدند و کور بودند که ببینند که در هر موقعی که ما شهید دادیم ملت ما منسجمتر شد.
۹ شهریور ۱۳۶۰
@mohkamatqom
📌 موسسه محکمات با همکاری مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛
❖ درس گفتار مقاله نیچریه نوشته سید جمالالدین اسدآبادی
▫️با ارائه: استاد حجهالاسلاموالمسلمین سید مهدی موسوی (زیدعزه)
🔹محورهای دوره
• امتداد حکمت و فلسفه اسلامی
• ماهیت دین و دینداری
• هویت طبیعتگرایی و نسبت آن با دین و دین سازی
• جامعه شناسی دین و دینداری
• ارکان ساخت جامعهی دینی در عصر تجدد
▫️زمان : یکشنبه هر هفته/ ساعت ۱۶ الی ۱۷/۳۰ (شروع از ۱۷ دی ماه)
▫️مکان : خیابان شهیدین/کوچه۴/پلاک۹۴/موسسه محکمات
🔹 لینک ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=5849
🔹 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📱https://eitaa.com/AyeSchool
•
•
•
༺ موسسه محکمات ༻
https://eitaa.com/joinchat/3666215145C34d0f9e9b7
🔴دومین نشست از سلسله نشستهای روششناسی نظام جامع اندیشه اسلامی برگزار میشود.
📌موضوع: بررسی اعتبار معرفت شناختی الگوی نظام جامع اندیشه اسلامی
🔻ارائه دهندگان:
حجهالاسلام والمسلمین رضا خانجانی (زیدعزه)
و
حجهالاسلام والمسلمین سیدمهدی موسوی (زیدعزه)
🕢زمان: چهارشنبه، ۲۰ دی ماه، ساعت ۱۸:۳۰
🏫مکان:خیابان شهیدین،کوچه۴،پلاک۹۴،
༺ موسسه محکمات ༻
•┈┈••••✾•🍀🌼🍀•✾••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/3666215145C34d0f9e9b7
📣 چرا ۱۹ دیماه ۱۳۵۶ یک روز تاریخی است؟
🎤 حضرت آیتالله خامنهای(دامتبرکاته):
✏️ آن روزى كه خبر حادثهى نوزده دى با دو، سه روزى تأخير به ما رسيد و من در آن روز در بلوچستان و در ايرانشهر بودم.
✏️ وقتى شنيديم كه #قم اين حادثه را داشته، من ناگهان يك تحول در مقابل چشمم آشكار شد، اين را نداشتيم توى نهضت پانزده سالهمان.
✏️ همه چيز بود؛ از زندان و تبعيد و شكنجه و مبارزات سياسى و مبارزات پنهانى و جمع شدن براى سخنرانى و گفتن حرفهاى مهم يا شنيدن حرفهاى مهم بعدش هم تحمل كردن تهاجم دستگاه، اينها را داشتيم؛ آنچه نداشتيم اين چيز جديدى بود كه پيش آمده بود و آن حضور قطعى و ملموس آحاد مردم در خيابانها و تعرض صريح قشرهاى گوناگون بر دستگاه حاكم.
✏️ اگر ما حادثهی #نوزدهم_دی را مبدأ تاریخ تحولات جدید دنیا بدانیم، سخنی به گزاف گفته نشده است. حوادث جامعهی بشری و این عالم بزرگ، متأثر از قانون تأثیر متقابل است. حوادث بر روی هم تأثیر میگذارد و زنجیرهی حوادث تاریخی، وقایع بزرگ را به وجود میآورد...
✏️ این خونهای پاکی که در چهارمردان قم ریخته شد و حرکت عظیم مردم قم را در روز نوزدهم دی پدید آورد، جرقهای بود که در حقیقت اصابت کرد به انبار و آذوقهی ذخیرهی عظیم ایمانىِ این مردم، و ناگهان فضا را منقلب کرد.
✏️ اگر حادثهی نوزده دی قم نمیبود، آن حوادث گوناگون شهرستانها و سلسلهی اربعینها به وجود نمیآمد.۲۲ بهمن به وجود نمیآمد، انقلاب اسلامی به پیروزی نمیرسید.
۱۸/۱۰/۱۳۶۵؛ ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
•┈┈••••✾•🍀🌼🍀•✾••┈┈•
@mohkmatqom
جلسه اول درس گفتار نیجریه استاد موسوی 17 دی ماه 1402_1_1.mp3
41.31M
🎧جلسه اول درس گفتار رساله نیچریه
🔺استاد حجهالاسلام سید مهدی موسوی(زیدعزه)
📌موضوع: سید جمالالدین حسینی اسدآبادی(رحمهالله) و کتاب نیچریه از منظر متفکران انقلاب اسلامی
🗓یکشنبه، ۱۷ دی ماه ۱۴۰۲
#سیدجمالالدیناسدآبادی
#احیای_تفکر_اسلامی
#نیچریه
#متفکران_انقلاب_اسلامی
•••✾•🍀🌼🍀•✾•••
༺ موسسه محکمات ༻
@mohkamatqom
🔴جمهوریت و عاملیت انسانی
🔺جمهوریت پدیدهای انسانی است به این معنا که حاصل از کنش انسانها است و فهم پدیده انسانی به صورت دقیق و درست تنها در نگاه شبکهی امکان پذیر است. یعنی باید یک #شبکه_معرفتی را شکل داد تا بشود هر پدیدهای را در آن شبکه معنا کرد.مثلا فهم جمهوریت بدون فهم اراده انسان، تشویق و تنبیه، آزادی، عدالت، امر به معروف و نهی از منکر و....امکان پذیر نیست.
🔺جمهوریت در عین ثابت بودن معنای آن اما پدیدهای زمانمند و مکانمند است و به صورت فرآیندی و با در کنار هم قرار گرفتن عناصر مختلف از جمله، موضوع، انتخابات، نظارت و... ایجاد میشود.
با این توضیح روشن است که در هر دورهای از ادوار تاریخ نوعی از جمهوریت شکل میگیرد لذا جمهوریت مقولهای تشکیکی است که در حال تکامل است و در واقع این اگاهی و مشارکت مردم در تکامل حیات اجتماعی خود است که در حال رشد است که به تبع جمهوریت را رنگ و جلوهای نو میبخشد.
🔺جوهره جمهوریت #عاملیت_انسانی است؛ یعنی انسان به عنوان خلیفه الهی حاکم بر سرنوشت خود است. البته این عاملیت مبتنی بر عقلانیت و اراده انسانی است و اگر این عناصر کنار رود و رسانه، محیط اجتماعی، تهدید و تطمیعها جای آن را بگیرد بیشتر شبیه استبداد اکثریت است تا جمهوریت.
🔺این عاملیت به معنایی که ذکر شد در قرآن کریم آمده است و #جمهوری_اسلامی هم دقیقا همین معنا را به رسمیت شناخته است.
*ان الله لایغیرو ما بقوم حتی یغیرو ما بانفسهم
*لیقوم الناس بالقسط
*فاستقم کما امرت و من تاب معک(مردم هم باید استقامت کنند)*و... .
هر کجا این عاملیت به درستی به صحنه آمده و فعال بوده پیروزی نهایی هم به مردم تعلق داشته است،دفاع مقدس،صنایع موشکی،نانو،هستهای ،جبهه مقاومت و ....نمونههای از این دست میباشد.
🔺این عاملیت در گرو #رشد و #آگاهی مردم است، در نگاههای انسانشناسی، انسان در بدو تولد حیوان کامل است که باید تربیت یابد و از قوه به فعل برسد. جمهوریت در واقع پیوند وثیقی با تربیت و آموزش دارد و رسالت انبیا هم همین است.(لیثیروا لهم دفائن العقول، یعنی انبیا به دنبال زنده کردن آن عقلانیت و اراده صحیح در انسانها هستند.)
📌امام خمینی (ره)در #ولایت_فقیه بر آگاهی بخشی به مردم و مطلع کردن مردم به معارف اسلامی تاکید دارند و انقلاب اسلامی را هم حاصل همین احول باطنی میدانند به این معنا که مردم اسلام را شناختند و نسبت خوشان با آن را یافتند و در نهایت اعتماد کردند و پای کار آمدند.
#جمهوریت
#آگاهی_بخشی
#عاملیت
✍حمید جزینیزاده
•┈┈••••✾•🍀🌼🍀•✾••┈┈•
༺ موسسه محکمات ༻
@mohkamatqom
خلاصه معرفت شناسی.pdf
258.9K
📋متن ارائه استاد حجه الاسلام رضا خانجانی (زیدعزه)
موضوع: اعتبار معرفت شناختی الگوی نظام جامع اندیشه اسلامی
•┈┈••••✾•🍀🌼🍀•✾••┈┈•
@mohkamatqom
#گزارش_تصویری
نشست دوم از سلسله نشستهای تخصصی روش شناسی
نظام جامع اندیشه اسلامی
با ارائه استاد حجهالاسلام رضا خانجانی(زیدعزه)
و استاد حجهالاسلام سیدمهدی موسوی (زیدعزه)
در موسسه محکمات برگزار شد.
همچنین استاد حجهالاسلام میثم قاسمی (زیدعزه) به بیان نکاتی پیرامون موضوع نشست پرداختند.
•┈┈••••✾•🍀🌼🍀•✾••┈┈•
موسسه محکمات
@mohkamatqom
💢تحول جوامع به دست مردم
📌یکی از مباحثی که ذیل فلسفه انقلاب طرح می شود، بحث تحول اجتماعی است، اصل اولی در انسان تحول است نه ثبات. تحول اجتماعی زمانی رقم میخورد که تحول انسانی رخ دهد.
و تحولات انسانی و اجتماعی می توانند باعث پیشرفت یک جامعه و تمدن شده یا بالعکس موجب انحطاط آن جامعه شوند.
❗️اما هدف و اساس تحول انسانی و اجتماعی رسیدن به سعادت ابدی و پیشرفت این جهانی است.
❓طبعا این تحول کنشگرانی دارد، راهبر و مدیر تحول چه کسی است؟
اقوالی در این باب مطرح است:
•قول اول: ما مجبوریم و کار، کار خداوند متعال است، و به مشیت الهی بستگی دارد.
• قول دوم: کار طبیعت و زمانه است، پیشرفت را معلق به شرایط طبیعی هر جامعه میکنند.
• قول سوم: وابسته به قومیت و نژاد است، یک قوم میتواند و یک قوم و نژاد دیگر نمیتواند.
• قول چهارم: موتور محرکه تاریخ و عامل پیشرفت، قهرمانان و انسانهای استثنایی تاریخ هستند؛ آنانی که یک کاریزما و برتریهای ذهنی و هوشی دارند مدیر این تحولات هستند.
• قول پنجم: دولت و حاکمان و پادشاهان و دولتها پیشرفتها را ایجاد میکنند و مدیران این تحولات هستند. نهایتا مردم رای میدهند که دولت را انتخاب کنند چرا که دولت همه کاره است.
• قول ششم: عموم مردم موتور محرک تاریخاند و بقیه عوامل علت معده هستند، مردم تحت مشیت الهی و شرایطی که دارند و طبیعتی که دارند تحول ایجاد میکنند.
رای امام خمینی(رحمهالله) و متفکران انقلاب اسلامی:
موتور محرکه تاریخ اراده انسانهاست ، لذا #جمهوریت و مشارکت فعال و سازنده و آگاهانه #مردم موتور محرکه تاریخ به سمت صلاح یا فساد است و این بیان برگرفته از قرآن کریم است.《ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم》،《 قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی》
در نتیجه جمهوریت عامل اصلی تحولات و پیشرفتهای تاریخ بشری است.
🔺ما دو مکتب داریم که بر پایه دو منطق است:
• مکتب قدرت که بر پایه کنترل و سرپرستی است و ولایت، سرپرست جامعه و کنترل کننده آنهاست.
• مکتب هدایت و راهبری که بر پایه فعال کردن خود مردم و به میدان آوردن مردم برای تحولات اجتمالی است و ولایت برای هدایت است نه برای کنترل.
📌ما بر پایه منطق هدایت می خواهیم #مردم_سالاری_دینی و #جمهوری_اسلامی را فهم کنیم، که جمهوریت را از متن خود اسلام استخراج کرده و اخذ میکنیم نه اینکه از غرب گرفته باشیم و یا تحت جو جامعه و رسانه به آن رسیده باشیم.
📌مردم چهار نقش اساسی دارند:
• #نظارت در همه امور
• #مشارکت در همه امور
•#تصمیم_گیری
• #مطالبه_گری (امر به معروف و نهی از منکر)
با این امور جامعه به #پیشرفت رسیده و مردم هم به #تعالی خواهند رسید.
✍محمد چیتساززاده
•┈┈••••✾•🍀🌼🍀•✾••┈┈•
༺ موسسه محکمات ༻
@mohkamatqom