eitaa logo
آیت الله اراکی
2.7هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
506 ویدیو
2 فایل
🔻 موسسه علمی-فرهنگی حفظ و نشر آثار آیت الله اراکی . 🔻پایگاه اطلاع رسانی: https://mohsenaraki.ir/farsi/ . 🔻آدرس دفتر قم: خیابان ارم ، کوچه ۲۰ ، فرعی اول سمت چپ ، پلاک ۴ و ۶ 🔻آدرس دفتر اراک: بلوار قائم مقام، تقاطع عمار یاسر 👈 ادمین : @mohsenaraki
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻آیت الله اراکی، مدرس خارج فقه و اصول؛ 💠 فقه نظام همان فقه جواهری است / تنظیم امور جامعه اسلامی بدون فقه نظامات ممکن نیست 🔹مراد ازفقه نظام فقه دیگری فراتر از فقهی که به وسیله ی فقهای ما تبیین شده است نیست و فقه نظام در همین فقه تبیین شده ی به وسیله ی فقها ی ما وجود دارد منتهی احکام فقه نظام در بسیاری از کتب فقهی ما گاه به طور پراکنده مطرح شده و گاه به شکل خود فقه نظام مطرح شده. 🔸وقتی جامعه ای شکل گرفت و حکومتی بر آن جامعه حاکم شد اینجا یک مسائلی به وجود می آید که مربوط به رفتار این جمع مرکب از حاکم و محکوم است و ما احیانا از این جمع مرکب بین حاکم و محکوم به مکلف کلان تعبیر می کنیم. 🔹این فقه مربوط به تنظیم جامعه است. حالا این فقه اگر مربوط به تنظیم امور سیاسی جامعه شد می شود فقه نظام سیاسی و اگر مربوط به تنظیم امور اقتصادی جامعه شد می شود فقه نظام اقتصادی و اگر این فقه مربوط به تنظیم امور تربیت و آموزش جامعه شد می شود فقه نظام تربیت. 🔸این معنا هم در روایات وجود دارد و هم فقهاء بزرگواری به آن تصریح کرده‌اند. مانند عبارات صریح مرحوم بردجردی در کتاب "البدر الظاهر". 🔹نظام اقتصادی هم  بخواهیم اثبات بکنیم می آییم احکام فقهیه ی مربوط به رفتار های اقتصادی را در ابواب مختلف فقه مصلا فرض کنید این اصل مربوط به نظام اقتصادی است،اصل اینکه بدون کار اقتصادی کسی مالک مالی نخواهد شد و مالکیت ثروت طبیعی و مالکیت منابع طبیعی. 📌مشروح مطلب در لینک زیر👇 http://hawzahnews.com/detail/News/471737 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی؛ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی 💠 حرکت امام(ره) و نسل جدید مسلمانان اروپایی 🔹 من در مدتی که در غرب بودم با پدیده جالبی روبرو شدم، قبل از انقلاب مهاجرین مسلمان مقیم کشورهای اروپایی که به دین پایبند بودند غالبا اقشار پیرو نسل قدیم بودند که در کشورهای خودشان هم پایبندی به اسلام داشتند، اما نسل بعدشان کاملا نسل اروپایی و با هویت غربی و سکولار بار می آمد. 🔸اما بعد از انقلاب اسلامی نسلی که دم از اسلام زد و پرچم اسلام را در جهان غرب به اهتزاز درآورد و برای اسلام کار کرد نسل جوان بود. 🔹 نسل جوان مسلمان کشورهای غربی بسیار بیش از نسل قدیمشان نسبت به اسلام پایبند بودند. 🔸 این دگرگونی در جهت گیری نسبت به اسلام و دین در جوامع اسلامی نتیجه حرکت حضرت امام خمینی (ره) است. 📚 گفتمان بیداری اسلامی 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی؛ عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسی حوزه علمیه قم: 💠حضور حضرت معصومه(س) در قم زمینه‌ساز احیای تمدن اسلامی شد 🔹در زیارت حضرت لحن خطابات به شکلی است که وقتی به حضرت فاطمه معصومه(س) خطاب میکنیم گویی به خود رسول خدا سلام میکنیم؛ 🔸قم به برکت وجود ایشان پایتخت جهان تشیع است و ورود حضرت معصومه(س) به قم زمینه‌ساز احیای تمدن اسلامی شد. 🔸ورود شیعیان به قم پیش از ورود حضرت معصومه (س) بوده است و بعضی از عشایر شیعه کوفه در نتیجه فشارهای بنی امیه به قم هجرت کرده بودند اما قم به عنوان مرکز علم و دانش بعد از حضور حضرت معصومه (س)، حیات علمی خود را آغاز کرد. 🔹حلّه، دمشق، بصره، کوفه و ری در برخی دوران‌ها از نظر علمی مطرح شده و در گذر زمان کمرنگ شده‌اند، اما قم این ویژگی خود را حفظ کرده است. 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی در نشست «دفاع از مردم مظلوم یمن»: 💠ارزش‌های انسانی در یمن لگدمال می‌شود 🔹سرزمین یمن امروز نماد مظلومیت در جهان است و ما امروز در برابر یک نظام جهانی خون آشام قرار داریم مشروح بیانات در لینک زیر👇 🔗 http://bit.ly/2BtNHoB 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی؛ مدرس خارج فقه و اصول: 💠از مهمترین معارف مهدوی، مساله امت همراه امام زمان(عج) است؛ یعنی امام با چه امتی قرار است جامعه جهانی را دگرگون سازد. 🔹از سنن قرآنی، آن است که خداوند برای رسیدن جامعه بشر به غایت مطلوب، رهبرانی برمی‌گزیند و سپس امتی را نیز بر می گزیند. 🔸قانون استبدال بر امت‌های برگزیده حاکم شده است؛ درکنار اصل وجود یک حجت در جهان هستی که مورد اجماع شیعه و سنی است سنن دیگری نیز وجوددارد؛ علاوه بر وجود امام، باید امت همراه نیز وجود داشته باشد. 🔹اگر این امت همراه به دو شرط و پیمان الهی یعنی پیمان اطاعت و پیمان نصرت عمل کند در مسیر حق پایدار خواهد بود؛ در قرآن کریم، اشاره شده است که امت بنی اسراییل پیمان شکنی کردند و به همین خاطر قانون استبدال برآنها جاری شد و از دایره امت های الهی و یاور حق خارج شدند. 🔸امروز که حجت ها تمام شده باید به این اصل ایمان داشته باشیم که ماندن در خط مقاومت در حقیقت ماندن در خط اطاعت و نصرت الهی است و باید صهیونیست ها را از این سرزمین دور کرده تا به سمت دیگر یعنی اروپا و غرب بروند. 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی؛استاد درس خارج حوزه علمیه قم در همایش «حوزه و انقلاب اسلامی؛ چهل سال همگامی» مطرح کرد: 💠جدایی حوزه ازسیاست بی معنا است/حوزه سهمگین ترین تهاجم ها راناکام گذاشته است 🔹امام راحل به پشتوانه مراجع تقلید توانستند در این مسیر گام برداشته و به مردم و دین آن ها حیاتی تازه ببخشند. 🔸ما در حوزه های علمیه از سطح مرجعیت تا طلاب در محراب‌ها، بر روی منبرها و در زندان‌های طاغوت برای حفظ انقلاب اسلامی و دین شهید تقدیم کرده ایم. 🔹اگر ما امروز از مستضعفان و مظلومان جهان حمایت می کنیم بخاطر این است که مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم یکی از رسالت های ما است. 🔸حوزه جدای از سیاست یعنی حوزه ای که کاری با امام زمان(عج) ندارد، زیرا ولی عصر(عج) امام زمان(عج) برای احیای تمدن اسلامی و برای حکومت ظهور می کنند. 📌مشروح خبر را در لینک زیر ببینید👇 yon.ir/gJLJF 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی؛ عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: 💠آثار اندیشه و حرکت امام خمینی (ره) در جامعه شیعی 🔹اولین حادثه مهم؛ محوریت مرجعیت در جنبش های سیاسی در جامعه شیعی بود. در گذشته مرجعیت و روحانیت اگر حضور پیدا می‌کرد_مانند جنبش مشروطیت و جنبش ملی کردن نفت در ایران و..._ یکی از محور های سیاسی بود اما بعد از انقلاب اسلامی محوریت تام، برای جنبش های سیاسی در جامعه شیعی به دست روحانیت افتاد. 🔸دومین حادثه مهم؛ مطرح شدن نظریه ولایت فقیه در کلیه ابعاد جامعه شیعی بود که به نوبه خود تحولی شگرف محسوب می‌شود. حضرت امام (ره) این نظریه را مبنای یک نظام سیاسی در ایران قرار دادند که به عبارتی این جنبش فکری علمی در جوامع شیعی منتهی شد به اینکه جامعه شیعی نظریه مشخص و روشنی در بعد سیاسی داشته باشد. 🔹سومین حادثه مهم؛ مسأله زنده شدن ارزش شهادت بود. این پدیده به دنبال مطرح شدن سیدالشهدا(علیه السلام) به عنوان محور و معلم انقلاب و قیام علیه ظلم و ستم ایجاد شد. 📚 برگرفته از کتاب درآمدی بر گفتمان بیداری اسلامی 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کلیپ ویژه| پیام انگلیسی آیت الله اراکی به جلیقه زردهای اروپا 🔷امیدوارم تظاهرکنندگان اروپایی به خواسته های انسانی خودشان برسند و بتوانند جامعه جدیدی را براساس عدل، عدالت و اخلاقیات برپا کنند. 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻در پی ارتحال ملکوتی فقیه مجاهد حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی، آیت الله محسن اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه قم طی پیامی این ضایعه تاسف برانگیز را تسلیت گفتند. متن پیام به شرح زیر می‌باشد؛ بسم الله الرحمن الرحیم انالله و انا الیه راجعون درگذشت فقیه فرزانه و مجاهد خستگی ناپذیر و متفکر عالیقدر مرحوم آیت الله العظمی سید محمود هاشمی شاهرودی جهان تشیع را به سوگ نشاند. این فقیه مجاهد سال‌های پربرکت عمر خویش را در راه جهاد علمی و عملی سپری نموده و در همه عرصه‌های جهاد و علم و تلاش در راه خدا همواره از پیشتازان بود. خلأی که فقدان این شخصیت بزرگ بجا گذاشت به آسانی قابل جبران نیست. اینجانب این فاجعه‌ی بزرگ را به پیشگاه حضرت ولی‌عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف، مقام معظم رهبری مدظلّه، سایر مراجع عظام تقلید ادام الله ظلّهم و به حوزه‌های علمیه خصوصا دو حوزه مقدّسه قم و نجف و به بیت شریف و همه بازماندگان عزیز ایشان تسلیت عرض می‌کنم و از خدای بزرگ برای آنان اجر جزیل و صبر جمیل مسالت دارم. "سلام علیه یومَ وُلد و یومَ ارتحل مجاهداً صابراً و رحمة الله و برکاته" محسن اراکی ۴ دی ماه ۱۳۹۷ 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
📸اینجانب این فاجعه‌ی بزرگ را به پیشگاه حضرت ولی‌عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف، مقام معظم رهبری مدظلّه، سایر مراجع عظام تقلید ادام الله ظلّهم. "سلام علیه یومَ وُلد و یومَ ارتحل مجاهداً صابراً و رحمة الله و برکاته" 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
📸امروز/ حضور آیت الله محسن اراکی در مراسم تشییع پیکر فقیه عالیقدر آیت الله هاشمی شاهرودی رحمة الله عليه-قم 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽کلیپ ویژه// سخنان تأثر برانگیز آیت الله اراکی پیرامون شخصیت مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی رحمة الله علیه 💠از منطق مظفر محضر ایشان درس خواندم/معاشرت من با ایشان ۵۰ ساله بود... 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی؛ استاد درس خارج حوزه علمیه قم: 💠آیا حوزه علمیه پاسخگو نبوده است؟ 🔹مباحثی بزرگان حوزه علمیه قم داشته‌اند -که ما کمترین این مباحث را داشته‌ایم-. در عرصه فقه مدیریت کارهای بسیار ارزنده‌ای شده است در عرصه فقه تربیتی، در عرصه‌های مسائل مستحدثه بحث‌های بسیار گسترده‌ای است. 🔸اگر مجریان صلاح نمی‌بینند این مطالب را یا ارتباط ندارند مطلب دیگری است. اگر در این زمینه اشکالی وجود داشته باشد اشکال در دستگاه‌های اجرایی است که چرا از محصولات حوزه علمیه قم استفاده نمی‌کنند. 🔹چرا ارتباط و اطلاع ندارند. واقعاً این موضوع در نظام اسلامی جای تأسف است که حتی اطلاع هم ندارند. رسانه‌ها هم که اعتنایی به این مسائل ندارند. اینکه گفته شده حوزه علمیه قم پاسخگو نیست، یا از روی عدم اطلاع بوده یا بر اساس مسائل دیگری است. . 📚بیانات آیت الله اراکی در ابتدای درس خارج فقه نظام سیاسی 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی؛ استاد درس خارج حوزه علمیه قم: 💠عارف حقیقی و عارف دروغین از دیدگاه امیرالمومنین علیه السلام 🔹عارفان وارسته در قرون اولیه اسلام هرچند به منظور حفظ اصالت این گوهر گران بها زحمات و تلاش های فراوانی متحمل شدند، لکن علی رغم همه ی این تلاش‌ها و مجاهدت هایی که در راه پاسداری از اصالت عرفان اسلامی به عمل آمد، جریاناتی که توسط مدعیان دروغین - بیشتر در قرون سوم و چهارم - پدید آمد توانست تا حدودی در بدنه ی فرهنگ عرفانی اسلام نفوذ کند و از این زمان به تدریج رگه هایی از سنت ها و روش های بیگانه، در برخی از گرایش های عرفانی نفوذ پیدا کرد. 🔹از همان دوران های ابتدایی گسترش عرفان اسلامی ‌، پیشتازان و بزرگان این فن همواره خطر انحراف مسیر را گوشزد می کرده اند و پیدایش و نفوذ جریانات بیگانه در مسیر عرفان الهی، دغدغه خاطر همیشگی آنها بوده است. 🔸 حضرت علی علیه السلام در توصیف مدعیان دروغین علم و عرفان می فرمایند: «و دیگری نام عالم بر خود نهاده است در حالی که عالم نیست؛ جهالت هایی را از جاهلان دست چین کرده و گمراهی هایی را از گمراهان اقتباس نموده. برای مردم دام هایی از دروغ و نیرنگ گسترانیده و کتاب خدا را به دلخواه خود توجیه کرده و حق را در جهت خواسته های نفسانی اش تحریف می‌کند؛ گناهان بزرگ را در نظر مردم بی خطر جلوه داده و معصیت های سنگین را برای آنان حقیر و سبک نشان می‌دهد؛ ادعا می‌کنند که از شبهه می پرهیزد در حالی که خود را در شبهه افکنده است. 🔹می‌گوید: از بدعت دوری میکنیم حال آنکه در میان بدعت ها آرمیده است! صورتش صورت انسان ولی قلب او قلب حیوان است‌؛ نه راه هدایت را می‌شناسد تا از آن پیروی کند و نه بیراهه را می‌داند تا از آن دروی کند. چنین کسی، مرده ی زندگان است!.» 🔸دام گستری مدعیان دروغین عرفان در همه ادوار تاریخ عرفان دغدغه‌ای بوده است که نه تنها اولیای الهی بلکه پیروان آنان و بزرگان عرفان راستین را نیز وا داشته که رهروان این راه را همواره از خطر افتادن در دام این مدعیان بر حذر دارند. 📚 برگرفته از کتاب درآمدی بر عرفان اسلامی 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری: 💠ما ملت ۹ دی و ملت علوی هستیم/آمریکا ما را دوباره نیازماید 🔹ما فرزندان ایثار، کربلا و ملتی هستیم که 40 سال ایثار کرده است، دشمن بداند که فریب فتنه‌انگیزی‌های او در اراده ملت خللی ایجاد نخواهد کرد ما دست فتنه را خوانده‌ایم. 🔸ما 1400 سال است که در محاصره هستیم؛ باید تاریخ را بخوانند که ببینند چگونه شیعیان علی‌بن ابی‌طالب مقاومت کردند. آمریکا شیعیان امیرالمؤمنین را نمی‌شناسند, مؤمنان رسول اکرم را نمی‌شناسند, چون اگر می‌شناخت فکر ایجاد توطئه در کشوری با ولایت را نمی‌کرد. 🔹ما می‌دانیم دشمن بار دیگر قصد فتنه‌انگیزی میان مردم از طریق فضای مجازی و حصر اقتصادی را دارد اما ملت ما ملت 9 دی،‌ 19 دی، عاشورایی و حسینی است. ملت علوی در مقابل دشمن شکست نخواهد خورد، این گفته خود خداوند است. 🔸آمریکا و تمام دشمنان ما را آزموده‌اند، آزموده را آزمودن خطاست. ما را در انقلاب علیه شاه آزمودید. ما را در توطئه‌های اول انقلاب و تجزیه‌طلبی‌ها دیدید که چگونه ملت مشتی به دهان دشمن کوبید. در توطئه 8 سال جنگ تحمیلی همه ملت ما را آزمودید. امروز هم شکست خواهید خورد و همه همراهانتان نیز مانند شما شکست خواهند خورد. 📚سخنرانی در مراسم‌۹ دی ۱۳۹۶-مصلای تهران 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽کلیپ// خاطره شنیدنی آیت الله اراکی درباره کسب اجازه علامه شهید صدر از امام(ره)... برای مطالب بیشتر به لینک زیر بپیوندید: http://eitaa.com/joinchat/4134666240C9da417fa9d
🔻آیت الله اراکی؛ استاد درس خارج حوزه علمیه: 💠سیاست علوی و سیاست اموی 🔹أَيْنَ جَامِعُ الْكَلِمَةِ عَلَى التَّقْوَى؟ أَيْنَ بَابُ اللَّهِ الَّذِي مِنْهُ يُؤْتَى؟. این جمع کلمه ی بر تقوا اساس کار ماست. در این جبهه بندی های سیاسی در عرصه های سیاسی باید وارد بشویم. 🔸از مهمترین وظایف ما این است که وارد بشویم در عرصه ی سیاست کار کنیم. ولی متوجه باشیم سیاست ما با سیاست اهل دنیا متفاوت است. سیاست ما سیاست اینکه به هر قیمتی به قدرت برسیم، نیست. 🔹وجود مقدس امیر المومنین صلوات الله تعالی علیه، قدرت را برای تقوا تباه کرد. این فرق بین خط علوی و خط غیر علوی است. اگر بخواهیم بفهمیم خط علی ابن ابیطالب با خط معاویه تا کجا باهم تفاوت دارند تا این جا تفاوت دارند که فرمود: 🔸قَدْ يَرَى الْحُوَّلُ الْقُلَّبُ وَجْهَ الْحِيلَةِ وَ دُونَهَا حَاجِزٌ مِنْ تَقْوَى اللَّهِ وَ اللَّهِ مَا مُعَاوِيَةُ بِأَدْهَى مِنِّي وَ لَكِنَّهُ يَغْدِرُ وَ يَفْجُر. فاصله ی بین حکومت علوی و حکومت اموی همین جاست. 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه‌ علمیه: 💠حوزه باید کیفیت خود را متناسب با روز، ارتقاء دهد/حوزه پرچمدار نظم نوین جهانی 🔹در حقیقت حوزۀ علمیه شیعی امروز قلب تحولی است که نه‌تنها در منطقۀ ما بلکه در جهان بطور گسترده در حال شکل گرفتن است. 🔸نقطه آغاز این تحولی که در حال شکل‌گیری است، حوزه‌های علمیه‌ خصوصا، حوزۀ علمیه قم است. به همین دلیل است که گاهی حوزۀ علمیه قم مورد هجوم قرار می‌گیرد. 🔹یک روزی حوزۀ علمیه به اقتضای آن روز، یک مجمعی از علما و اساتیدی بوده، که تنها کار علمی می‌کرده‌اند؛ امروز بحث کار علمیِ صرف مطرح نیست؛ بلکه بحثِ رهبریِ تحول نوین در جهانِ کنونی است. پرچمِ رهبریِ این تحول نوین در دست حوزۀ علمیه است. 🔸یک چنین حوزۀ علمیه‌ای، با چنین جایگاه و رسالتی قطعاً باید در ابعاد مختلف –هم در ابعاد فکری و اندیشه‌ای، هم در ابعاد رفتاری و هم در ابعاد عملیاتی- به سطحی ارتقا پیدا کند که بتواند با این جایگاه تناسب داشته باشد. 📚گفت و گوی آیت الله اراکی در برنامه جهان آرا 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری: 💠خاطره‌ای زیبا از دیدار با مقام معظم رهبری 🔹آن وقت هایی که کنگره ی شیخ انصاری را دنبال می‌کردم در سال های هفتاد و یک و هفتاد و دو، یک شورای علمی داشتیم که از برجسته ترین علما تشکیل شده بود. یعنی از مجتهدین دسته اول که بعضی های شان الان از مراجع هستند. 🔸آیت الله معرفت بودند. آیت الله حاج احمد سبط شیخ انصاری بودند. مرحوم حاج آقا جلال شمس بودند. خیلی‌های شان از دنیا رفتند که انسان‌های عجیبی بودند. ما یک جمعی از این بزرگواران را آوردیم دیدار با مقام معظم رهبری. 🔹حاج احمد اقای سبط الشیخ را جلساتی با او داشتم دیدم این مرد آنچنان مسلط است بر همه ی علوم، بر ادبیات تسلط کامل، بر تاریخ تسلط کامل، بر فقه و بر اصول و بر مسائل حِکَمی مسلط. 🔸وقتی خدمت رهبری رسیدیم ایشان اصرار داشت دست آقا را ببوسد. هیچ نیازی به مقام معظم رهبری این مرد نداشت خودش مرجع تقلید بود. مقلد داشت و به شایستگی مرجعیت تقلید را واقعا احراز کرده بود. 🔹من تعجب کردم. یعنی من انتظار نداشتم همچین صحنه ای را ببینم. این چه چیزی است که این مرد بزرگوار پیرمرد زاهد، عالم از بیت شریف شیخ انصاری قدّس الله روحه را وادار می کند بیاید خم شود دست آقا را ببوسد. اینکه معمولی نیست. 🔸این آن دم مهدوی است. آن روح محمدی (ص) است که به مقام معظم رهبری عنایت شده است. این ها تعارف نیست. 📚سخنرانی در مرکز جامع ولی امر-قم- سال ۱۳۹۰ 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی، استاد درس خارج حوزه علمیه: 💠علل سیاست‌گریزی حوزه نجف / امام(ره) را «سیدٌسیاسی» خطاب می‌کردند! 🔹شکست انقلاب 1920 عراق و جریان مشروطه آغاز سیاست‌گریزی حوزه نجف بود. اگر عالمی می‌خواست وارد مسائل سیاسی شود، خود به خود منزوی می‌شد. 🔸نمونه‌اش مرحوم آقای سید عبدالکریم زنجانی که از علمای برجسته‌، مرجع تقلید و از نوابغ روزگار بود؛ همه اقرار به فضل و علم او داشتند. سخنرانی های ایشان در قاهره و فلسطین آن روز معروف است، که چه انعکاس عظیمی داشت. مردی که هم فقیه، هم ادیب و هم فیلسوف بود. 🔹خاطرم هست، شاید 14- 15 ساله بودم این مرد آنچنان در حوزه نجف منزوی شد که وقتی فوت کرد داشتم از بازار «حُوَیش» عبور می‌کردم. خانه ایشان در یکی از کوچه‌های فرعی نزدیک بازار بود، دیدم خادم ایشان از خانه بیرون آمده و فریاد می‌زند: مردم! ماتَ الشّیخ! 🔸من از اولین کسانی بودم که وارد خانه شدم، دیدم این بنده خدا روی یک حصیری از دنیا رفته و در خانه هم غیر از خادم کسی نیست. با یک وضع عجیبی ایشان تشییع و خاکسپاری شد. انزوای ایشان تنها دلیلش این بود که در مسائل سیاسی وارد شده بود و موضع گیری کرده بود. 🔹روزی حضرت امام (ره) به سمت حرم می‌رفتند و من از دور نگاه می‌کردم. یکی از مردم به سمت حضرت امام آمد و دست ایشان را بوسید. همین که جدا شد و امام رفت، یک نفر به او گفت چرا دست این سید را بوسیدی؟ این سید «سیاسی» است. 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه قم: 💠آیا در اسلام نظام اقتصادی وجود دارد؟ 🔹اسلام دینی است که تمدن عظیمی را پایه گذاری کرد، تمدنی که قرن‌ها بر جامعه‌ی بشر حکومت می‌کرد، اگرچه حکومت‌هایی که در این مدت به نام اسلام حکومت کردند، به جز در مدت محدودی در نظام سیاسی و فرهنگی با آنچه اسلام حکومت کردند، به جز در مدت محدودی در نظام سیاسی و فرهنگی با آنچه اسلام آورده بود فاصله‌ی زیادی داشتند؛ 🔸لکن به دلیل آنکه جامعه اسلامی معتقد به اسلام خود را پای‌بند به مقررات اسلامی می‌دانسته است، ناگزیر نظامی را که در عرصه‌ی اقتصاد در جامعه پیاده کرده‌اند تا حدود زیادی بر مبنای اسلام و برگرفته از منابع اسلامی بوده است. 🔹اینکه نظام اقتصادی حکومت حاکمانی که به نام اسلام حکومت کرده‌اند تا چه حد با نظام اقتصادی اسلامی واقعی مطابق بوده، سخنی دیگر است؛ لکن در این واقعیت تاریخی جای شک و تردید نیست، که آنچه در طول حکومت این حاکمان در عرصه‌ی اقتصاد به اجرا درآمده و به نام اسلام و به عنوان مطرح بوده است. 🔸و جای شک و تردید نیست که در مقاطع مهمی از تاریخ گذشته‌ی جامعه اسلامی- حداقل در مقطع نخستین تاریخ اسلام- و به ویژه در دوران حکومت رسول‌الله (ص) و امام علی (ع) نظام اقتصادی پیاده شده در جامعه‌ی مسلمین نسخه ای مطابق اصل از نظام اقتصادی اسلام بوده است. 📚کتاب فقه نظام اقتصادی اسلام- جلد اول ص ۴۱ 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: 💠تفاوت های علم فلسفه و علم عرفان 🔹اولا؛ موضوع عرفان ذات احدیت است _از آنجا که هیچ علمی به اثبات موضوع خود نمی پردازد، بلکه آن را ثابت شده تلقی می‌کند و به عوارض موضوع می‌پردازد _ لذا صفات و تجلیات آن را مورد بحث قرار می‌دهد. موضوع فلسفه الهی وجود مطلق است و وجوب که از عوارض آن است در این علم مورد بررسی قرار می‌گیرد. 🔸ثانیا؛ مقولات کلی یا معقولات ثانیه از دیدگاه فلسفه و عرفان کاملا متفاوتند. فیلسوف حقائق جهان هستی را به واحد و کثیر، واجب و ممکن، علت و معلول و... تقسیم می‌کند و هستی را چند گونه می‌شناسد در حالی که عارف به هستی چند گونه معتقد نیست. عارف هستی را یکتا و یگانه می‌بیند و جز وحدت و وجوب و وجود که عین یکدیگرند، به حقیقتی ورای ذهن معتقد نیست. 🔹ثالثا؛ تفاوت در شناخت عنصر تداوم در هستی؛ بنابر تفکر رایج در فلسفه اسلامی قدیم، اگر علت موجودی باقی باشد، وجودش ادامه خواهد یافت و این تداوم وجود به معنای بودن یک چیز در بیش از یک زمان است. در این دیدگاه، اشیاء وجود همیشگی دارند و مادامی که علت آنها باقی است، آن وجود همیشگی نیز تداوم دارد. اما تفکر عرفانی، تداوم هستی را اینگونه نمی‌پذیرد و معتقد به خلق جدید یا پیدایش نو به نو است،لذا هیچ چیز نمی‌تواند در بیش از یک لحظه وجود داشته باشد. 🔸رابعا؛ هرچند از حیث غایت و غرض فلسفه و عرفان اشتراک در دستیابی به سعادت ابدی و به تعبیر دیگر کمال انسانی دارند اما تفاوتشان به تصویر و تعریفی ست که هر کدام از انسان کامل ارائه می‌دهند. فیلسوف میگوید: «انسان کامل کسی است که درونش صورت کامل و جامعی از جهان بیرون باشد و البته راز سعادت ابدی انسان در همین است.» ولی عارف میگوید: «انسان کامل کسی است که به خدا پیوسته و در او فانی شده و جز او را نبیند و نخواهد.» 📚 برگرفته از کتاب درآمدی بر عرفان اسلامی 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽کلیپ|انتشار به مناسبت ولادت با سعادت حضرت زینب سلام الله علیها 💠تشرف آیت الله اراکی به حرم حضرت زینب و حضرت رقیه سلام الله علیهما در سال ۱۳۹۶ 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: 💠 لزوم تحول در متون درسی حوزه/رویه کنونی طلبه را بی‌انگیزه و مأیوس می‌کند 🔹وضع حوزه کنونی چه از لحاظ پیشرفت مبانی علمی، چه از نظر اقتضائات و نیاز روز، و چه از لحاظ کمبود وقت برای یک طلبه، باید تغییر کند. 🔸بسیاری از مباحث به ‌تدریج از دور خارج می‌شوند و به اصول موضوعه یا مسلّمات یا بدیهیات یا امور واضحة‌ البطلان تبدیل می‌شوند. پیشرفت هر علمی خواه ناخواه این اقتضائات را دارد. وقت طلبه نباید صرف همه این مسائل شود. 🔹امروزه وقت طلبه صرف خواندن معالم، اصول فقه، رسائل و کفایتین می‌شود و بعد از خواندن این همه کتب اصولی، وقتی به درس خارج می‌رسد گنگ به تمام معناست و مطالب درس خارج برای او کاملا نامفهوم است. 🔸این مسئله ‌بخاطر این است که درس خارج درس پیشرفته‌ای است که اساتید خارج، آخرین نظرات را در درس خارج عرضه می‌کنند. اما در درس سطح آخرین نظرات بر طلبه عرضه نشده بلکه نظرات پنجاه یا صد سال پیش عرضه می‌شود. این یک فاصله بسیار عمیقی است که بین این دو مرحله وجود دارد. 🔹این فاصله طلبه را خُرد می‌کند، ضرر دارد، استعداد او را می‌کشد و بعضی‌ها را مایوس می‌کند. 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه: 💠تاثیر شگرف رسانه‌ها بر جایگزین کردن ارزش و ضدارزش 🔹وقتی می‌خواستند مسئله کنترل جمعیت را جا بیندازند، سریال آن آدم بیچاره را پخش کردند که فرزندان زیادی داشت و همه مملکت را گرفتار کرده بود. وقتی هم می‌خواستند مسئله تجارت مسکن را راه بیندازند -که جیب بعضی از سرمایه‌دارها پر شود- سریال‌هایی مثل چهارخانه ساختند. آن سریال هنجار مثبتی را در جامعه ما به ناهنجار تبدیل کرد. 🔸 هنجار مثبت این بود که مدتی اول زندگی، جوان‌ها در خانه پدری باهم زندگی می‌کردند. این چند فایده داشت؛ اول اینکه دختر و پسر جوان و کم‌تجربه هستند، گاهی با هم بحث می‌کنند و بینشان دعوا پیش می‌آید. اما زمانی که زیر سایه پدر و مادر زندگی کنند آن‌ها را کنترل می‌کنند. همین مانع رشد طلاق می‌شد. اما بعد از پخش آن سریال‌ها یک دفعه مسئله نیاز به مسکن تبدیل به بحران شد. 🔹ما اگر فرهنگ‌سازی می‌کردیم که جوان دختر و پسر خوب، شما چهار سال با پدر و مادرت زندگی کنید. بعد آرام آرام با کمک آن‌ها پسر کار پیدا می‌کند؛ درآمدش تأمین می‌شود و یک خانه‌ای برای خودش می‌خرد. وقتی هم خانه می‌خرند که خدا به آن‌ها یک بچه داده باشد. هم بچه دار می‌شوند، هم مسئله خانه‌داری حل می‌شود و هم اینکه خانه‌داری و زندگی کردن را از نسل قبل از خودشان یاد می‌گیرند. 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki