🔷🔸
چهارشنبه اول صفر است🍃
صدقه بیشتر از روزهای قبل فراموش نشود🌸🍃
🥀خواندن روزی ده مرتبه تا پایان ماه صفر
※﴿بسم الله الرحمن الرحیم
يَا شَدِيدَ الْقُوَى وَ يَا شَدِيدَ الْمِحَالِ يَاعَزِيزُيَاعَزِيزُيَاعَزِيزُ
ذَلَّتْ بِعَظَمَتِكَ جَمِيعُ خَلْقِكَ فَاكْفِنِي شَرَّخَلْقِكَ يَامُحْسِنُ يَامُجْمِلُ يَامُنْعِمُ يَامُفْضِلُ يَالاَإِلَهَ إِلاَّأَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَاسْتَجَبْنَالَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
وَصَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ﴾※
@mohsenoon🍃
رئیس پژوهشگاه دار الحدیث قم:
85 درصد روایات باب طب سند ندارند!
من با عنوان طب اسلامي مخالف هستم. يعني بنده نمیپذیرم كه هدف دين و شريعت در درانداختن نظامي بهعنوان نظام پزشكي باشد.
85 درصد روایات باب طب سند ندارند!
به گزارش خبرگزاری رضوی، سيد كاظم طباطبايي، رئيس پژوهشگاه موسسه دارالحديث قم در مورد طب سنتی و یا طب اسلامی اینچنین اظهار داشت:
من با عنوان طب اسلامي مخالف هستم. يعني بنده نمیپذیرم كه هدف دين و شريعت در درانداختن نظامي بهعنوان نظام پزشكي باشد. نظام سلامت و پزشكي هدف شريعت اسلام نبوده است اگر هدف دين اين باشد كه نظام سلامت و پزشكي هم طراحي كند، پس بايد در مورد تشخيص بیماریها، علل امراض و... دستورالعمل كامل داشته باشد كه بيماري را چگونه میتوان شناخت و درمان كرد (و حال اينكه در مرويات ما چنين چيزي نيست). اما مرحوم علامه طباطبايي عقيده دارند كه وظيفه دين هدايت است. پس مبناي ما اين است كه دين متكفل هدايت است و لا غير.
بين سنت و حديث، تفاوت وجود دارد سنت يعني « ما صدر عن المعصوم علیهالسلام» و حديث يعني «گزارش سنت». تفاوت حجيت در سنت و حديث اين است كه سنت چون واسطه نقل ندارد و در مقام مشافهه است، حجت است اما حديث چون واسطه در نقل دارد، حجت بودنش به وثوق مخبرين است.
درمجموع در شيعه حدود ۴۰۰ كتاب حديثه داريم كه از اعتبار يكسان برخوردار نيستند. اگر كسي بخواهد وارد حوزه منابع حديثي شيعه شود بايد واقعاً منابع و مصادر حديثي شيعه را بشناسد. بنابراين اگر كسي بگويد من علاقه به طب اسلامي دارم و مثلاً كتاب طب الائمه ابن بسطام را ديدم و ازآنجا حديث نقل كنم يا مثلاً در كتاب كافي فلان روايت طبي هست و ازآنجا روايت نقل كنم، اين دو كتاب خيلي باهم تفاوت دارند و اصلاً نمیشود با همه منابع حديثي با يك حد اعتبار نگاه كرد.
عدهای آمدند نزد امام علي علیهالسلام و گفتند كه چرا شما محاسنتان را خضاب نمیکنید درحالیکه پيامبر صلیالله عليه و آله فرمودند: «همه محاسن خود را خضاب كنند». امام علي علیهالسلام فرمودند: پيامبر ص در دو جا فرمودند محاسن را خضاب كنيد، يكي درزمانی بود كه آمدند مدينه و چون محاسن بلند و سفيد نماد یهودیها بود فرمودند همه محاسن را خضاب كنند تا شباهت به یهودیهاي نداشته باشيد. مرتبه دوم در جنگ بدر بود كه حضرت فرمود براي رعب دشمن كه سپاه اسلام سپاه جوان به نظر بيايد همه محاسن را رنگ كنند. درواقع امام علي علیهالسلام با اين حديث میفرمایند كه اين روايت قضاياي خارجيه و شخصيه است نه حقيقيه. يعني مختص آن دو مورد بوده است و استحباب عمومي ندارد.
ما در موسسه دارالحديث يك مجموعهای گرداوري كرديم كه روايات صحيح و غير صحيح را جمعآوری كرديم. حدوداً ۶ هزار روايت غیرتکراری در حوزه طب داريم. البته فارغ از مستند بودن و یا نبودن و يا درست و غلط بودن اين روايات. يعني ۶ هزار روايت طبي بهصورت كلي در حوزه طب موجود است. از اين ۶ هزار روايت طبي حدود ۱۵ درصدش سنددارد. يعني كمتر از هزار روايت است كه سنددارد بازهم فارغ از سند معتبر و غير معتبر. بلكه بهصورت عمومي كمتر از هزار روايت طبيِ سنددار داريم. پس نزديك به ۸۵ درصد روايات باب طب اساساً سند ندارد. خب از اين تعداد كمتر از هزار روايت حدود ۵ درصد، سند صحيح دارند. يعني از كل روايات پزشكي كمتر از ۵ درصد آن سند معتبر دارد و معمولاً اين احاديث هم در كتاب كافي است. اين ۵ درصد هم عموماً در مورد خواص خوراکیهای هستند يعني نه در تشخيص بيماري فایدهای دارد و نه در درمان فایدهای دارد.
اگر بخواهيم سند محور بحث كنيم به اين تعداد روايت بيشتر نمیرسد. البته ما راههایی غير از سند هم براي اعتبار سنجي روايات طبي داريم. در مورد گستره روايات پزشكي ما روايات متنوع در مورد درمان امراض بسيار كم داريم و اتفاقاً درمجموع روايات، اندکترین روايات در مورد درمان است و بيشتر روايات در باب خواص خوراکیها و يا دستورات عمومي سلامتي و پيشگيري از درمان است.
يعني در روايات ما از ۶ هزار روايتي كه موجود است اگر بخواهيم روايات معتبري كه مربوط به بحث درمان امراض است را جدا كنيم كمتر از يك درصد است يعني كمتر از ۶۰ روايت در حوزه درمان داريم. حالا مشاهده میکنید كه چرا بنده ميگويم ما طب اسلامي نداريم! چون وظیفهی دين اين نيست كه بيايد درمان جسم مردم را بعهده بگیرد
🔰کرونا در عراق؛
آیا در عراق کرونا وجود ندارد؟
❌اینکه بگوییم فلان کشور اساسا کرونا ندارد یا چون دارو به کرونایی ها نمیزند مرگ و میر ندارد یک بحث است
و
❌اینکه بگوییم در کدام کشور کرونا کمتر است و بعد بیاییم بررسی کنیم چرا مرگ و میر پایین تری دارند یک چیز دیگر است.
✅ در مورد عدم وجود #کرونا در عراق👇
✔️آمار و اخبار و دهها شاهد و سند بر وجود کرونا در عراق حکایت دارد👇
✔️طبق آمار رسمی مرگ و میر ناشی از ابتلا به این ویروس کشنده به ترتیب در رتبه های ۲۱ و ۳۱ جهان قرار گرفته در حالی که در میان کشورهای جهان عرب همچنان بالاترین آمار مبتلایان را در اختیار دارد.
✔️ عراق چندین میلیون #واکسن برای واکسینه کردن مردم وارد کرده است اگر کرونا وجود ندارد پس واکسن برای چیست؟
✔️ دولت هر چند وقت یکبار مقررات سختی برای زائران خارجی درنظر میگیرد. مجوز به فقط ۳۰هزار ایرانی برای ورود به عراق و اربعین یکی از این مقررات است واگر وضعیت عراق خوب میبود قطعا این سختگیری وجود نداشت.
✔️ صفحات عراقی تصاویر مولودی خوانی در بیمارستان کروناییهای نجف و کربلا را در جشن میلاد اهل بیت منتشر میکنند.
✔️متاسفانه بیمارستان کروناییهای عراق در بغداد دچار سانحه میشود.
✔️نخست وزیر عراق میگوید ما کرونا داریم
✔️استاندار کربلا میگوید در کربلا کرونا هست و برای زوار خارجی شرط واکسینه شدن را عنوان کنند.
✔️وزارت بهداشت عراق میگوید عراق با گونهء کرونا لامبدا مواجه شده
✖ بعد هموطن من برای اینکه #واکسن نزدن خودش را توجیه کند عراق را مثال می اورد برای اثبات حرفهایش!
✅ واما در مورد آمار پایینتر فوتی در عراق نسبت به ایران👇
بلی، مرگ و میر ناشی از کووید در ایران بیش از آنجاست اما بنا به دلایل زیر این تفاوت عجیب نیست:
🔺جمعیت
✔️جمعیت کشور ما حدود 84 میلیون و عراقیها حدود 40 میلیون نفرند پس در شرایط مشابه انتظار داریم تا مرگ کووید در ایران بیش از دو برابر گزارش شود.
🔺تعداد تست pcr
✔️ مرگ ناشی از کووید برای فردی در نظر گرفته میشود که تست PCR وی مثبت باشد. در حال حاضر به طور متوسط در ایران🇮🇷 روزانه 1.33 و در عراق🇮🇶 0.89 تست به ازای هر هزار نفر جمعیت صورت میگیرد. به عبارت دیگر حدوداً روزانه 50 درصد تستهای بیشتری در کشور ما انجام شده، بدیهی است مرگهای ما نیز به همین اندازه بیشتر تشخیص داده شوند.
✔️کشور عراق با همین مقدار تست گیری محدود از شهروندان خود و با نسبت جمعیتش، طبق آمار رسمی مرگ و میر ناشی از ابتلا به این ویروس کشنده به ترتیب در رتبههای ۲۱ و ۳۱ جهان قرار گرفته و در میان کشورهای جهان عرب همچنان بالاترین آمار مبتلایان و پس از تونس نیز تعداد بیشتری قربانی را داده است.
🔺احراز گوهی فوت
✔️در همان ابتدای شیوع کرونا دولت عراق کشته ها کرونایی را سرخود در برخی قبرستانها دفن کرد که بعد با فتوای علمای عراق و در تابستان گذشته اجازه داد شد مردم عراق کشتههای کرونایی خود را از زیر خاک بیرون بیاورند و در قبرستانهای خانوادگی خودشان دفن کنندفیلم نبش قبر قبرستانهای عراق بیشترین بازدیدها را در همان زمان خودش را داشت.
👈درحالی که سیستم ثبت مرگ در کشور ما از نظام مکانیزه ای تبعیت کرده و قبرستانها بدون احراز گواهیهای معتبر فوتی که در آنها بر مبنای دستورالعمل های تخصصی علت مرگ مشخص شده باشد از دفن اجساد اجتناب میکنند.
👈طبق گزارش امسال سازمان ملل متحد، ایران با پوشش بیش از 90 درصدی مرگ جزء کشورهای درجه یک و عراق با پوشش بین 75 تا 90 درصدی جزء کشورهای درجه دو از نظر ثبت مرگها محسوب میگردند.
🔺تفاوت ساختار سنی و جنسی
✔️ سن و جنس دوتا از مهمترین عوامل تعیین کننده مرگباری بیماری هستند. طبق گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماریهای آمریکا احتمال مرگ ناشی از کرونا در افراد بیش از 65 سال نود و پنج برابر، بیش از 75 سال دویست و سی برابر و بیش از 85 سال ششصد برابر جوانان است.
🔺 روند سینوسی بیماری
✔️ در مقطعی که برخی از اورژانسهای بیمارستانی ما خالی از بیمار کووید بودند نظام سلامت عراق تحت فشار وحشتناکی بود.
✅ نتیجه:
❌به صرف تصاویر ماسک نزدن مردم در بین الحرمین و حرمین نمیشود نتیجه گیری کرد که کرونا در انجا نیست.
⚠️واکسن نزدن خود را با دلایل دیگری توجیه کنید
و یا لااقل دیگران را به واکسن نزدن ترغیب نکنید !
💉واکسن زدن در حال حاضر مطمئن ترین شیوه برای واکسینه کردن جامعه است.
پینوشت:
قربان امام حسین و تمام اهل بیت علیهم السلام
اما اهلبیت برای کار غیر عقلانی من و شما معجزه نمیکنند!
نمیشود مثلا رفت بالای پشت بام و گفت امام حسین من میپرم شما معجزه کن سالم به زمین برسم.
ولی نمیشود جان خودت و دیگران را عمدا به خطر بیندازی و منتظر معجزه بنشینی.
امام زمان عجل الله فرجه:
هرجا روضه عمویم عباس سلام الله علیه بر پا باشد من در آنجا حضور دارم.
ای اهل حرم میر علمدار نیامد
سقای حسین سید و سالار نیامد
فرزند علی ساقی کوثر که به غیرت
شد ساقی اطفال عطش دار نیامد
آن قامت رعنا که چونان سرو جنان بود
آن شاه وفا مامن و دلدار نیامد
#جمعه
روضه حضرت #ابالفضل العباس ع را میخونیم
برای گره گشایی وحاجت روایی و استشفای مریض خونده میشه
*فرازهایے از دعای نــــــدبــه*
اَيْنَ بَقِيَّةُ اللهِ الَّتی لا تَخْلوُ مِنَ الْعِتْرَةِ الْهادِيـَةِ
كجاست آن باقيمانده خدا كه خارج از عترت هدايتگر نیست.؟
اَيـْنَ الـْمُعَدُّ لِـقَطْعِ دابِرِ الظَّلَمَةِ
كجاست آن مهيّا گشته برای ريشه كن كردن ستمكاران
اَيْنَ الْمُنْتَظَرُ لاِِقامَةِ الاَْمْتِ وَاْلعِوَجِ
كجاست آنكه برای راست نمودن انحراف و كجی به انتظار اويند؟
اَيْنَ الْمُؤَمَّلُ لاِِحْيآءِ الْكِتابِ و َحُدُودِهِ؟
كجاست آن آرزو شده برای زنده كردن قرآن و حدود آن؟
اَيْنَ الْمُرْتَجی لاِِزالَةِ الْجَوْرِ وَالْعُدْوانِ
كجاست آن اميد شده برای از بين بردن ستم و دشمنی؟
اَيْنَ طامِسُ آثارِ الزَّيْغِ وَالاَْهْوآءِ؟
كجاست محوكننده آثار انحراف و هواهای نفسانی؟
أَيْنَ مُحْیی مَعالِمِ الدّينِ وَاَهْلِهِ؟
كجاست احياگر نشانه های دين و اهل دين؟
اَيْنَ قاطِعُ حَبآئِل الْكِذْبِ وَالاِْفْتِرآء؟
كجاست قطع كننده دامهای دروغ و بهتان؟
اَيْنَ جامِعُ الْكَلِمَةِ عَلَی التَّقْوی؟
كجاست گردآورنده سخن بر پايه تقوا؟
اَيْنَ مُـعِزُّ الاَْوْلِيآءِ وَمُذِلُّ الاَْعْدآءِ؟
كجاست عزّتبخش دوستان، و خواركننده دشمنان؟
اَيْنَ صاحِبُ يَوْمِ الْفَتْحِ وَناشِرُ رايَةِ الْهُدی
كجاست صاحب روز پيروزے و نشردهنده پرچم هدايت؟
اَيْنَ مُؤَلِّفُ شَمْلِ الصَّلاحِ وَالرِّضا؟
كجاست گردآورنده درستے و رضا؟
الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَـــرَج📖💫
🔴 برای ظهور امام زمان علیهالسلام قدمی بردار!
🌕 آقا امام صادق عليه السّلام فرمودند: «انفاق كن، و يقين بدار كه جاى آن پر خواهد شد؛ و بِدان كه چون كسى در راه طاعت خدا انفاق نكند، گرفتار آن خواهد شد كه در راه معصيت خداى عزّ و جلّ انفاق كند، و كسى كه در پى حاجت دوست خدا گام نسپارد، گرفتار آن خواهد شد كه در پى حاجت دشمن خداوند رهسپار گردد.»
عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ «أَنْفِقْ وَ أَيْقِنْ بِالْخَلَفِ وَ اِعْلَمْ أَنَّهُ مَنْ لَمْ يُنْفِقْ فِي طَاعَةِ اَللَّهِ اُبْتُلِيَ بِأَنْ يُنْفِقَ فِي مَعْصِيَةِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَنْ لَمْ يَمْشِ فِي حَاجَةِ وَلِيِّ اَللَّهِ اُبْتُلِيَ بِأَنْ يَمْشِيَ فِي حَاجَةِ عَدُوِّ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»
📗من لا يحضرهالفقيه ج ۴، ص ۴۱۲
📗بحارالأنوار، ج ۹۳، ص ۱۳۰
20.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫🕊
🦋 #دعای_هفتم_صحیفه_سجادیه
🔰 سفارش رهبر حکیم و فرزانه برای رفع بیماری کرونا
📽علی فانی
مرور مهم ترین آثار مرحوم علامه حسن زاده آملی در موضوعات عرفانی، فلسفی، کلامی، تفسیری، روایی، رجالی، فقهی و ادبی
▪️عرفانی
الهی نامه
تصحیح رساله مکاتبات
تصحیح و تعلیق تمهید القواعد
تصحیح و تعلیق رساله تحفه الملوک
تصحیح و تعلیق شرح فصوص خوارزمی
تصحیح و تعلیق شرح فصوص قیصری
رساله انّه الحق
رسالهای در سیر و سلوک
رساله لقاءالله
رساله مفاتیح المخازن
رساله نور علی نور در ذکر و ذاکر و مذکور
شرح طائفهای از اشعار و غزلیات حافظ
شرح فصوص الحکم
عرفان و حکمت متعالیه
قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارد
کلمه علیا در توقیفیت اسماء
مشکات القدس علی مصباح الأنس
منشئات
وحدت از دیدگاه عارف و حکیم
ولایت تکوینی
دروس معرفت نفس (۱۵۳ درس در نفسشناسی)
▪️فلسفی
الاصول الحکمیه
الحجج البالغه علی تجرد النفس الناطقه
النور المتجلّی فی الظّهور الظّلّی
ترجمه و تعلیق الجمع بین الرّأیین
ترجمه و شرح سه نمط آخر اشارات
تصحیح و تعلیق شفا
تصحیح و تعلیق اشارات
تقدیم و تصحیح و تعلیق آغاز و انجام
تقدیم و تعلیق راسله اتحاد عاقل به معقول
دررالقلائد علی غررالفرائد
دروس اتحاد عاقل به معقول
رساله اعتقادات
رساله العمل الضابط فی الرّابطی و الرابط
رسالهای در اثبات عالم مثال
رساله جعل
رساله رؤیا
رساله مثل
رساله نفس الأمر
رساله نهج الولایه
رساله فی التضّادّ
صد کلمه
عیون مسائل نفس و سرح العیون فی شرح العیون
گشتی در حرکت
گنجینه گوهر روان
معرفت نفس
مفاتیح الأسرار لسلّاک الاسفار
من کیستم
نثرالدّراری علی نظم اللئالی
نصوص الحکم بر فصوص الحکم
▪️کلامی
تقدیم و تصحیح و تعلیق رساله قضا و قدر محمد دهدار
تقدیم و تصحیح و تعلیق کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد
رساله حول الرؤیه
رساله خیر الاثر در رد جبر و قدر
رساله فی الامامه
فصل الخطاب فی عدم تحریف الکتاب ربّالارباب
▪️تفسیری
انسان و قرآن
تصحیح خلاصه تفسیر المنهج الصادقین
▪️روایی
انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه
تصحیح سه کتاب ابی الجعد، نثراللئالی، طبّ الائمه
تصحیح نهج البلاغه
تکمله منهاج البراعه
رسالهای در اربعین
شرح چهل حدیث در معرفت نفس
مصادر و مآخذ نهج البلاغه
▪️رجالی
اضبط المقال فی ضبط اسماء الرجال
وجیزهای در ترجمه و شرح زندگی علامه طباطبایی قدس سرّه
▪️فقهی
تعلیقات علی العروه الوثقی
مجیزهای در مناسک حج
▪️ریاضی و هیئت
استخراج جداول تقویم
تصحیح و تعلیق اکر مانالاوس
تصحیح و تعلیق الدّر المکنون و الجوهر المصون
تصحیح و تعلیق تحریر اقلیدس
تصحیح و تعلیق تحریر اکر ثاوذوسیوس
تصحیح و تعلیق تحریر مجسطی
تصحیح و تعلیق تحریر مساکن ثاوذوسیوس
تصحیح و تعلیق شرح بیرجندی بر بیست باب
تصحیح و تعلیق شرح بیرجندی بر زیج الغ بیک
تصحیح و تعلیق شرح چغمینی
تعلیقه بر رساله قبله مولی مظفر
دروس معرفت اوفاق
دروس معرفه الوقت و القبله
دروس هیئت و دیگر رشتههای ریاضی
رسالهای پیرامون فنون ریاضی
رسالهای در مطالب ریاضی
رساله ظلّ
رساله میل کلی
رساله تعیین سمت قبله مدینه
رساله تکسیر دائره
رساله فی الصبح و الشفق
رساله فی تعیین البعد بین المرکزین و الاوج
شرح زیج بهادری
شرح قصیده کنوزالاسماء
سی فصل در دائره هندیه
▪️ادبی
دیوان اشعار
امثال طبری
تصحیح کلیله و دمنه
تصحیح گلستان سعدی
تصحیح و اعراب اصول کافی
تعلیقه بر باب توحید حدیقه الحقیقه
تعلیقه بر قسمت معانی مطوّل
دیوان اشعار (کتاب «تنظیم و تصحیح دیوان اشعار علامه حسنزاده آملی» مجموعهای است از اشعار وی که توسط سید سعید هاشمی جمعآوری شده و انتشارات «الف. لام. میم» آن را منتشر کردهاست.)
قصیده ینبوع الحیات
مصادر اشعار منسوب به امیرالمؤمنین علیه السّلام
تقدیم و تصحیح و تعلیق نصاب الصبیان
▪️آثار متفرقه
تقدیم و تصحیح و تعلیف خزائن
ده رساله فارسی
کشکول
مجموعه مقالات
مصاحبات
هزار و یک نکته
هزار و یک کلمه
رساله رموز کنوز
+این ها بخشی از آثار علامه هست
که از خود به جا گذاشته اند ..
#علامه_حسن_زاده_املی
‹ ›