eitaa logo
کانال محتوای تبلیغی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام الله علیها
3هزار دنبال‌کننده
8.2هزار عکس
2.2هزار ویدیو
3.3هزار فایل
*این کانال محتوای تبلیغ عمومی می باشد که توسط اساتید و مبلغان تولید شده و با توجه به مناسبت های تبلیغی بارگذاری می شود.* «کپی مطالب به همراه لینک» @mohtavayetablighJameaAlZahra «.« ارتباط با ادمین».» @admin_mobaleghan
مشاهده در ایتا
دانلود
‌یا رب ... چه شود ... زان گل نرگـ❤️ـس ... خبر آید گل نرگـ❤️ـس سلام ....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از اربعین تا ظهور.pdf
788.5K
📕کتابچه | از اربعین تا ظهور 🌷تقدیم به آستان اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام به امید گوشه چشمی. ▫️این کتابچه که گفتاری از استاد آیت‌الله یزدان‌پناه و با تدوین‌ حجت‌الاسلام مهدی صداقت است، نگاهی به جایگاه اربعین در تحقق ظهور دارد. ▫️لازم به ذکر است که این کتابچه مهرماه ۱۳۹۸ توسط حضرت استاد ارائه شده و در آستانه اربعین ۱۴۴۱ با نام «اربعین مقدمه پیوسته به ظهور» نشر یافته بود که اینک با ویرایش جدید عرضه می‌شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2852.mp3
2.61M
🔺السَّلاَمُ عَلَى أَسِیرِ الْکُرُبَاتِ وَ قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ‏🔺 🏴 روضه اربعین 🏴 🏴 مرثیه و روضه ♦️ ♦️روضه اربعین حسینی علیه السلام ┈••✾•🍃⚫️🌿•✾••┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
000541.mp3
1.37M
🔺السَّلاَمُ عَلَى أَسِیرِ الْکُرُبَاتِ وَ قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ‏🔺 🏴 روضه اربعین 🏴 🏴 مرثیه و روضه ♦️ ♦️روضه اربعین حسینی علیه السلام ┈••✾•🍃⚫️🌿•✾••┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌من غایبم ... از محضر نورانی ات ؛ ای یـ❤️ـار غایب ز تـ❤️ـو ... این حاضر غیبت زده ؛ تا چند⁉️ سلام غایبـ❤️ـ همیشه حاضر ....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔖منبر کوتاه 🔖 📌سخنان پنجاه سال پیش رهبر انقلاب دربارۀ کنگره جهانی اربعین 🔸رهبر اربعینی! نیم قرن پیش؛ یعنی زمانی که هنوز مراسم اربعین، به شکوه امروز شکل نگرفته بود، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۵۲ مصادف با روز جمعه ۲۰ صفر سال ۱۳۹۴ هجری قمری در جریان سلسله جلساتی در مسجد امام حسن (ع) در مشهد مقدس که به شرح و تفسیر خطبه‌های نهج‌البلاغه اختصاص داشت، به‌مناسبت تقارن با شب اربعین حسینی، تحلیلی تاریخی و جامع از چرایی اهمیت زیارت اربعین ارائه دادند. 🔻متن بیانات ایشان به شرح زیر است: 🔹می‌دانید یکی از علائم ایمان زیارت اربعین است؟ بنده نمی‌دانم این روایت چقدر صحیح است، اصراری هم ندارم که بگویم معنای این روایت همین است که من گمان کرده‌ام، واقعش هم این است که احتمال می‌دهم معنایش یکی از شقوق و احتمالات دیگری باشد که در این زمینه بیان می‌شود؛ امّا اگر این احتمال هم که من می‌گویم باشد، مؤیّد فراوانی دارد؛ «زیارة الاربعین». 🔹شیعه یک جمع متفرقی بود. یک جامعه‌ای بود که در یک جا، در یک مکان زندگی نمی‌کردند. در مدینه بودند، در کوفه بودند، در بصره بودند، در اهواز بودند، در قم بودند، در خراسان بودند، اطراف و اکناف بلاد. اما یک روح در این کالبد متفرق و در این اجزا متشتت در جریان بود. 🔹مثل دانه‌های تسبیح یک رشته و یک نخ همه این‌ها را به هم وصل می‌کرد. چه بود آن رشته؟ رشته اطاعت و فرمانبری از مرکزیت تشیع، از رهبری عالی تشیع یعنی امام. همه این رشته‌ها به آنجا متصل می‌شد. قلبی بود که به همه اعضا فرمان می‌داد. و به این ترتیب تشیع یک سازمان و یک تشکیلاتی بود. ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند اما بودند کسانی که از حال همه با خبر بودند. اطاعت و فرمانبری آنها به حساب بود، فریاد زدنشان از روی دستور بود، سکوتشان بر طبق نقشه بود. 🔹همه چیزشان با حساب بود. فقط یک عیبی کار آنها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر می‌دیدند. اهل یک شهر، شیعیان یک منطقه البته یکدیگر را می‌دیدند. اما یک کنگره جهانی لازم بود برای شیعیان روزگار ائمه (ع). 🔹این کنگره جهانی را معین کردند. وقتش را هم معین کردند. گفتند در این موعد معین در آن کنگره هر کس بتواند شرکت کند. آن موعد روز اربعین است و جای شرکت، سرزمین کربلا است. چون روح شیعه روح کربلایی است‌، روح عاشورایی است. در کالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است. شیعه هر جا که هست دنباله‌روی عاشورای حسین است. این هم که می‌بینی همه جا این تپش‌هایی که در شیعه مشهود شده‌، از آن مرقدِ پاک ناشی شده. این شعله‌هایی بوده که از آن روح مقدس و پاک و از آن تربت عالی مقدار سرکشیده. به جان‌ها و روح‌ها رسیده. انسان‌ها را به گلوله‌های داغی تبدیل کرده و آنها را به قلب دشمن فرو برده. 🔹بنابراین مسئله اربعین یک مسئله مهمی است‌، اربعین یعنی میعاد شیعیان در یک کنگره بین‌المللی و جهانی برای سرزمینی که خودش خاطره‌انگیز است آن سرزمین‌. سرزمین خاطره‌ها است‌، خاطره‌های باشکوه‌، خاطره‌های عزیز، سرزمین شهدا، مزار کشته‌شدگان راه خدا، اینجا جمع بشوند تشیع‌، پیروان تشیع و دست برادری و پیمان وفاداری هر چه بیشتر بدهند. 🔹اگر امروز هم بتوانند شیعیان آن سرزمین پاک و مقدس را یک چنین میعادی قرار بدهند. البته بسیار کار بجا و جالبی خواهد بود و همین دنباله‌گیری از راهی است که از ائمه هدی (ع) به ما ارائه دادند. 🚩 سخنرانی در مسجد امام حسن مجتبی (ع) / مشهد ۲۴ اسفند ۱۳۵۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بِـــه اَشْـــکْ چِــــــلِّه گِــــــرِفْتَمْ کِه مُــــــحتَرَم باشَــــــمْ وَلـــی نَشُــــد کِه شَــــبِ اَربَــــعین حـَـــــــــرَمْ باشــــــمْ... 😭
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖤 علیه السلام: 🖤 أنَا قَتيلُ العَبَرَةِ لايَذكُرُني مُؤمِنٌ إلاّ استَعبَرَ 🖤 من كشته اشكم؛ هر مؤمنى مرا ياد كند، اشكش روان شود. 📚 بحار الأنوار ، ج ۴۴، ص ۲۸۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ رهبر انقلاب: از روز عاشورا تا روز اربعین این چهل روز، چهل روزِ فرمانروایی منطقِ حق در میان دنیای ظلمانی حاکمیّت بنی‌امیّه و سفیانی‌ها بود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌توصیه مهم استاد فاطمی نیا (ره) به زائران اربعین از صبح که پا میشه؛ فلان کس چی گفت، فلان کس چیکار کرد، فلان روزنامه چی نوشت.. ول کن! روایت داریم که اغلب جهنمی ها، جهنمی زبان هستند... فکر نکنید همه شراب می خورند و از در و دیوار مردم بالا می روند. نه! یک مشت مومن مقدس را می آورند جهنم...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴❇️🏴❇️🏴 ❇️ 🏴 ا❁﷽❁ا ✨«وَ إِنْ أَدْري لَعَلَّهُ فِتْنَةٌ لَكُمْ وَ مَتاعٌ إِلى حينٍ» {و من نمى‌دانم شايد اين آزمايشى براى شماست و مايه‌ی بهره‌گيرى تا مدّتى [معيّن]} (سوره مبارکه انبیاء آيه ۱۱۱) ا┅═✧❁🏴❁✧═┅ا 🔳شریفه ۱۱۱ سوره مبارکه انبیاء که در اشاره به موضوعی است که محل ابتلاء و آزمایش و امتحان می باشد، در یکی از وجوه و مراتب معنایی اشاره دارد به موضوعِ واگذار شدن امر خلافت به معاویه ملعون که در نتیجه صلح حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) رخ داد. به عبارت دیگر، این موضوع سببی برای امتحان و آزمایش خلق و ملاکی به جهت تشخیص میزان یقین و تسلیم آنان در برابر امر امام بود. چنانکه آن حضرت در موارد مختلف، هنگام مواجهه با معاویه ملعون و احتجاج با اعداء، به این آیه شریفه استناد نمودند. ☑️در حقيقت امام حسن المجتبی (علیه السلام) با این استناد، به مردم تفهیم می نمودند که واگذاری ظاهری خلافت به معاویه، «فِتْنَةٌ لَكُمْ وَ مَتاعٌ إِلى حينٍ» است؛ یعنی نه تنها نشان شایستگی آن ملعون نیست، بلکه برای او شرّ و به ضرر اوست، و برای مردم موضع ابتلا و آزموده شدن است‌؛ چنانکه تصریح فرمودند: ▫️«و إِنَّنِي أَعْتَزِلُ هَذَا الْأَمْرَ وَ أُخَلِّيهِ لَكَ وَ إِنْ كَانَ تَخْلِيَتِي إِيَّاهُ شَرّاً لَكَ فِي مَعَادِكَ سَتَنْدَمُ يَا مُعَاوِيَةُ كَمَا نَدِمَ غَيْرُكَ مِمَّنْ نَهَضَ فِي الْبَاطِلِ أَوْ قَعَدَ عَنِ الْحَقِّ حِينَ لَمْ يَنْفَعِ النَّدَمُ» (۱) : ➖[ای معاویه] من از اين امر (خلافت) كناره گرفته و آن را براى تو مى‌گذارم، اگر چه واگذارى من به ضرر قيامت و معاد تو مى‌باشد،.. اى معاويه به زودى پشيمان مى‌شوى همان طورى كه ديگران كه در باطل قدم گذارده يا عدول از حقّ‌ نمودند پشيمان شدند ولى اين پشيمانى زمانى بود كه نفعى به حالشان نداشت! ✔️از انجا که امر امام، «ظَاهِرُهُ لَا یمْلَک» (۲) است [ظاهرش را نمی توان مالک شد]، دارای حکمت های متعددی است که تنها پس از تبیین از جانب خود امام بر مردم روشن می گردد. امام حسن مجتبی (علیه السلام) نیز در موارد متعدد، حکمت ها و علل صلح خود که سبب واگذاری امر خلافت به معاویة (لعنة الله علیه) شد را تبیین نمودند تا حقیقت بر مردم آشکار گردیده و در این ابتلا و امتحان، دچار انحراف نگردند، گرچه تنها عده قلیلی از شیعیان، حقیقتا تسلیم این سیره و محیای حسنی بوده و به امر امام زمان خویش راضی بوده اند. ☑️مطابق فرمایش سبط اکبرِ رسول خدا، امام حسن المجتبی (علیه السلام)، امر خلافت و فرمانروایی مخصوص خداوند عزوجل است که حتی ممکن است به غیر از نیکوکاران، تبهکاران نیز صاحب آن گردند، البته به ظلم و جور و نه به لیاقت و شایستگی شان؛ که در این صورت «فِتْنَةٌ لَكُمْ وَ مَتاعٌ إِلى حينٍ» می باشد [یعنی مايه‌ی بهره‌گيرى حاکم فاجر تا مدّتى معین و سبب آزمايش هم برای حاکم فاجر و هم مردم]. حضرت السید الزکی المجتبی (علیه السلام) در پاسخ به مغیرة بن شعبة (لعنة الله علیه) که از همین موضوع سوال کرده بود، فرمودند: ▪️«..شَأْنِ الْإِمَارَهًْ وَ قَوْلُ أَصْحَابِکَ فِی الْمُلْکِ الَّذِی مَلَکْتُمُوهُ .. هُوَ مُلْکُ اللَّهِ یُعْطِیهِ الْبَرَّ وَ الْفَاجِرَ وَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ وَ إِنْ أَدْرِی لَعَلَّهُ فِتْنَةٌ لَکُمْ وَ مَتاعٌ إِلی حِینٍ» (۳) ➖جواب سخن تو درباره‌ی امارت و قول یارانت درباره‌ی مقام سلطنتی که به‌دست آورده‌اید این است که.. مقام خلافت، مخصوص خداوند عزوجل است که به افراد نیکوکار و [چه بسا در ظاهر به] افراد تبهکار عطا می نماید؛ لذا قرآن مجید می‌فرماید: «من نمی‌دانم، چه‌بسا این مقامی که تا یک مدّت معلومی به شما داده شده موجب آزمایش شما باشد» (سوره انبیاء‌ آیه ۱۱۱)
🏴❇️🏴❇️🏴 ❇️ 🏴 ◀️حضرت سیدالسادات حسن المجتبی (علیه السلام) در خطبه ای که پس از صلح ایراد نمودند،‌ بار دیگر به این آیه شریفه (۱۱۱ سوره مبارکه انبیاء) استناد نموده و این واگذاری خلافت را به منظور صلاح امّت و ریخته نشدن خون آنان، نه به سبب محق دانستن معاویه ملعون، معرفی نمودند: «إِنَّ هَذَا الْأَمْرَ الَّذِی أَخْتَلِفُ فِیهِ أَنَا وَ مُعَاوِیَهًْ .. إِمَّا أَنْ یَکُونَ حَقّاً هُوَ لِی فَقَدْ تَرَکْتُهُ إِرَادَهًْ لِصَلَاحِ الْأُمَّهًْ وَ حَقْنِ دِمَائِهَا وَ إِنْ أَدْرِی لَعَلَّهُ فِتْنَةٌ لَکُمْ وَ مَتاعٌ إِلی حِینٍ» (۴) ⏪همچنین در موضعی دیگر در مقام رسوایی اعداء لعین [که این رسوایی در سایه امنیتی که به سبب صلح فراهم شده، میسر گشته بود]، حقیقت معنای این آیه شریفه را بر مردم تبیین نموده و فرمودند: ▪️أَمَّا بَعْدُ أَیُّهَا النَّاسُ فَإِنَّکُمْ لَوْ طَلَبْتُمْ مَا بَیْنَ کَذَا وَ کَذَا لِتَجِدُوا رَجُلًا جَدُّهُ نَبِیٌّ لَمْ تَجِدُوا غَیْرِی وَ غَیْرَ أَخِی وَ إِنَّا أَعْطَیْنَا صَفْقَتَنَا هَذِهِ الطَّاغِیَهًْ وَ أَشَارَ بِیَدِهِ إِلَی أَعْلَی الْمِنْبَرِ إِلَی مُعَاوِیَهًْ وَ هُوَ فِی مَقَامِ رَسُولِ اللَّهِ ص مِنَ الْمِنْبَرِ وَ رَأَیْنَا حَقْنَ دِمَاءِ الْمُسْلِمِینَ أَفْضَلَ مِنْ إِهْرَاقِهَا وَ إِنْ أَدْرِی لَعَلَّهُ فِتْنَةٌ لَکُمْ وَ مَتاعٌ إِلی حِینٍ وَ أَشَارَ بِیَدِهِ إِلَی مُعَاوِیَهًْ فَقَالَ لَهُ مُعَاوِیَهًْ مَا أَرَدْتَ بِقَوْلِکَ هَذَا؟ فَقَالَ مَا أَرَدْتُ بِهِ إِلَّا مَا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَل. (۵) ➖اگر شما [بین مشرق و مغرب جستجو نمایید] تا مردی را به دست آورید که جدّش پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و اله) باشد غير از من و برادرم را نخواهید یافت، ما حقّ قطعی خویشتن را به این مرد قلدر و سرکش [و به معاویه اشاره کرد] واگذار نموده‌ایم که مقام و منبر پیغمبر خدا (صلی الله علیه و اله) را تصاحب کرده است. ما حفظ خون‌های مسلمین را از ریختن آن‌ها بهتر می‌دانیم، گرچه می‌دانم که مقام خلافت باعث آزمایش شما [و به معاویه اشاره کرد] خواهد شد. معاویه گفت: «این سخن را به چه منظوری گفتی»!؟ فرمود: «به همان منظوری که خدا فرموده است» 🖋بنابراین حضرت امام البقیع، السیدالزکی، حسن المجتبی (علیه السلام)، در خطبات و احتجاجات متعددی که ایراد می نمودند، علاوه بر اینکه علت واگذاری خلافت به معاویه ملعون را متذکر می‌شده و آن را با استناد به شریفه ۱۱۱ سوره مبارکه انبیاء، محل ابتلاء و موضع آزموده شدن معرفی می نمودند، به جهت روشنگری و تبیین حق و حقیقت و هدایت خلق و ثبات قدم شیعیان، این سیره مبارکشان (یعنی سیره صلح با اعداء) را مطابق سنت و سیره جد بزرگوارشان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) و پدرشان امیرالمومنین علی (علیه السلام) معرفی نمودند تا شیعیان در این فتنه و ابتلاء دچار تزلزل و شک نشده و سربلند بیرون آیند: ➖«رسول خدا (صلّى اللّه عليه و اله) قوم خود را به خدا خواند آنگاه از آنان گريخت و به آن غار رفت درحالى‌كه اگر يارانى مى‌يافت نمى‌گريخت. پدرم نيز هنگامى كه آنان را سوگند داد و يارى خواست و يارى نشد، دستش بسته شد. همچنان‌كه خداوند هارون را هنگامى كه بنى اسرائيل او را ناتوان شمردند و خواستند او را بكشند،خداوند او را در فراخى [از حيث وظيفه] قرار داد؛.. من نيز در ميان گشايش خداوندى هستم. هم‌اكنون كه اين امت ما را تنها گذاشتند و با تو اى معاويه بيعت كردند.و همانا اينها سنّتها و شباهتهايى است كه برخى از برخى ديگر پيروى مى‌كنند» (۶) ا┅═✧❁منابع❁✧═┅ا (۱).علل الشرائع ج۱ ص۲۲۰؛ بحار الأنوار ،ج ۴۴،ص۳۹ و ص۳۴ (۲).بحار الأنوار ج۲۵ ص۱۷۱؛ الزام الناصب فی اثبات الحجه الغائب عجل الله تعالی فرجه الشریف ج۱ ص۳۳ (۳). الاحتجاج، ج۱، ص۲۷۸؛ بحارا لأنوار، ج۴۴، ص۸۴؛ ا (۴).کشف الغمة فی معرفة الائمة ج۱ ص۵۶۶؛ بحارا لأنوار، ج۴۴، ص۶۲ (۵).تفسیر کنزالدقائق وبحرالغرائب ج۸ ص۴۸۷؛ الإحتجاج، ج۲، ص۲۸۴ ؛ تفسیر نورالثقلین ج۳ ص۴۶۷ (۶).البرهان في تفسير القرآن ج ۴، ص ۴۵۸؛ الأمالي (للطوسی) ج ۱، ص ۵۵۹؛ بحار الأنوار ج ۴۴، ص ۶۴
🏴«اَلسَّلامُ علي اَسيرِ الْكُرُباتِ، وَقَتيلِ الْعَبَراتِ، اَللَّهُمَّ اِنّي اَشْهَدُ اَنَّهُ وَلِيُّكَ وَابْنُ وَلِيِّكَ.. وَجَعَلْتَهُ سَيِّداً مِنَ السّادَةِ وَ قآئِداً مِنَ الْقادَةِ، وَذآئِداً مِنْ الْذادَةِ.. فَاَعْذَرَ فيِ الدُّعآءِ، وَمَنَحَ النُّصْحَ، وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فيكَ، لِيَسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَيْرَةِ الضَّلالَةِ» 📓زیارت الأربعين ◾️از القاب مبارک حضرت مولانا اباعبدالله الحسین (علیه السلام) «ذائد» است؛ به معنای دفاع کننده، منع و دفع کننده. وجود مقدس آن حضرت، با بذل مُهجه قلبشان، جمیع انحرافات و بدعت ها را از دین دفع نمودند؛ شبهات و تلبیس های طواغیت امّت و شرور ابالیس را از بندگان دفع نموده و خلق را از جهالت و سرگردانی گمراهی رهایی داده، به صراط مستقیم هدایت و راه سعادت و رستگاری را بر آنان میسر و هموار نمودند. لذا وجود مبارکشان احیاء کننده و مدافع دین و نیز حامی بندگان و بالاخص محبین و شیعیان می باشند. چنانکه در عبارت زیارت جامعه کبیره نیز تصریح شده است: «اَلسَّلاَمُ عَلَى الذَّادَةِ الْحُمَاةِ‌‌‌»: سلام بر مدافعان حمایت گر.