#گزارش_تصویری
🔰 سلسله نشستهای «پرسشهایی درباره علم دینی»
🗓 ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵
🕌 شیراز؛ حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیهالسلام
#علوم_انسانی_اسلامی
#دکتر_پارسانیا
🌱🌱🌱🌱🌱
💠 بنیاد علوم انسانی اسلامی آیت الله حائری شیرازی(ره)
🌐 @mohyeddin_ir
💢 درسگفتار مجازی «بازتابِ دین در علم، هنر و فناوری»
🟠 جلسه هفتم: «دین و تعلیموتربیت»
🎙 با گفتاری از:
دکتر رحمتالله مرزوقی
(استاد تمام دانشگاه شیراز و عضو شورای عالی آموزش و پرورش کشور)
🗓 شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۱۶ تا ۱۷
✅ لینک شرکت آنلاین در بستر اسکایروم:
🌐 http://B2n.ir/mohyeddin_ir
✅ استفاده از صوت دروس به صورت آفلاین و اطلاعات بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/mohyeddin_ir
#درسگفتار_بازتاب_دین
#علوم_انسانی_اسلامی
#دکتر_مرزوقی
🌱🌱🌱🌱🌱
💠 بنیاد علوم انسانی اسلامی آیت الله حائری شیرازی(ره)
🌐@mohyeddin_ir
دین و تعلیموتربیت.mp3
19.31M
🔉 «دین و تعلیموتربیت»
💢 جلسه 7⃣ درسگفتارِ مجازی «بازتابِ دین در علم، هنر و فناوری»
🎙 دکتر رحمتالله مرزوقی
(استاد تمام دانشگاه شیراز و عضو شورای عالی آموزش و پرورش کشور)
#درسگفتار_بازتاب_دین
#علوم_انسانی_اسلامی
#دکتر_مرزوقی
#صوت
🌱🌱🌱🌱🌱
💠 بنیاد علوم انسانی اسلامی آیت الله حائری شیرازی(ره)
🌐 @mohyeddin_ir
#معرفی_کتاب
📚 «نظریههای ساختاری در پارادایم تعلیم و تربیت اسلامی»
🖋 دکتر رحمتالله مرزوقی
📑 انتشارات آوای نور
📍«اصلیترین موضوع مورد نظر جهانبینی اسلامی، همانا نخست انسانشناسی و سپس تربیتپژوهی است. در این اثر، زمینه طرح نظریهها و دیدگاههای متنوعی در پارادایم تعلیم و تربیت اسلامی همچون نظریههای تربیتیِ تزکیهمحور، اختیارمحور، فطرتمحور، دلمحور، عقلمحور، نفسِ لوّامهمحور، نفسِ مطمئنهمحور، فلسفهٔ تربیتی مبتنی بر رویکرد امّت-امامت و فلسفهٔ تربیتی انتظار، فراهم شده است و امید است که عرصههای جدیدی را فرا روی علاقمندان و پژوهشگران در پرسشگاه، اندیشگاه و پژوهشگاه تعلیم و تربیت اسلامی که گشودن افقهای آن آرزوی مشتاقان است، بگشاید. کتاب از سه بخش تشکیل شده است. بخش اول رویکردهای روششناختی در حوزه مطالعات تعلیم و تربیت اسلامی؛ بخش دوم، مطالعات مفهومی و بررسیهای انسانپژوهانه همراه با طرح دلالتهای تربیتی مبتنی بر بررسی مفردات انسانشناختی اسلامی و در بخش سوم نیز به نحو موجز و مختصر به طرح نظریههای ساختاری در پارادایم تعلیم و تربیت اسلامی پرداخته است.»
🌱🌱🌱🌱🌱
💠 بنیاد علوم انسانی اسلامی آیت الله حائری شیرازی(ره)
🌐 @mohyeddin_ir
#معرفی_کتاب
📚 «پارادایم اسلامی تولید علم؛ رهیافتی به تولید علم تعلیم و تربیت اسلامی در قلمرو علوم انسانی اسلامی»
🖋 دکتر رحمتالله مرزوقی
📑 انتشارات آوای نور
📍«تاریخ تولید و توسعه علم در جهان از دیرباز تاکنون حاکی از آن بوده است که این جریان، تحت حاکمیت دیدگاههای فلسفی و پارادایمهای تولید علم قرار داشته است. «پارادایمها» یا «دستگاهوارهها»یِ تولید علم نیز مبتنی بر رویکردهای جهانبینانه و پیشفرضهای هستیشناختی، انسانشناختی، معرفتشناختی و روششناختی، و همچون یک «سامانه» و «قرارگاه عملیاتی»، فرآیند تولید علم را هدایت و راهبری نمودهاند. از جمله پارادایمهای غالب امروزی حاکم بر روند تولید علم، به ویژه در حوزه علوم انسانی، پارادایمهای پوزیتویستی، تفسیری، انتقادی و پستمدرن هستند، که البته با نوساناتی در سیطره یافتگی یکی از پارادایمهای مذکور بر سایر پارادایمها، در طول تاریخ تحولات تولید علم نیز همراه بوده است.
در نوشتار حاضر با اتخاذ «رویکرد پارادایمی»، سعی در ساماندهی به پیش فرضهای پارادایم اسلامی تولید علم شده است، و ابعاد این پارادایم نیز به نحو نسبتاً مبسوطی مورد بحث قرار گرفته است. انتظار میرود که در پرتو این پارادایم پُرتوان و نیرومند به عنوان «قرارگاه عقیدتی و عملیاتی» تولید علوم اسلامی، جریان تولید علم اسلامی ساماندهی و روند تولید و توسعه آن، به ویژه در حوزه علوم انسانی و علوم تربیتی تسهیل گردد.»
🌱🌱🌱🌱🌱
💠 بنیاد علوم انسانی اسلامی آیت الله حائری شیرازی(ره)
🌐 @mohyeddin_ir
💢 درسگفتار مجازی «بازتابِ دین در علم، هنر و فناوری»
🟠 جلسه هشتم: «دین و پزشکی»
🎙 با گفتاری از:
دکتر محمود نجابت
(استاد تمام و رئیس مرکز تحقیقات قرآن، حدیث و طب دانشگاه علوم پزشکی شیراز)
🗓 یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۱۶ تا ۱۷
✅ لینک شرکت آنلاین در بستر اسکایروم:
🌐 http://B2n.ir/mohyeddin_ir
✅ استفاده از صوت دروس به صورت آفلاین و اطلاعات بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/mohyeddin_ir
#درسگفتار_بازتاب_دین
#علوم_انسانی_اسلامی
#دکتر_نجابت
🌱🌱🌱🌱🌱
💠 بنیاد علوم انسانی اسلامی آیت الله حائری شیرازی(ره)
🌐@mohyeddin_ir
دین و پزشکی.mp3
20.24M
🔉 «دین و پزشکی»
💢 جلسه 8⃣ درسگفتارِ مجازی «بازتابِ دین در علم، هنر و فناوری»
🎙 دکتر محمود نجابت
(استاد تمام و رئیس مرکز تحقیقات قرآن، حدیث و طب دانشگاه علوم پزشکی شیراز)
#درسگفتار_بازتاب_دین
#علوم_انسانی_اسلامی
#دکتر_نجابت
#صوت
🌱🌱🌱🌱🌱
💠 بنیاد علوم انسانی اسلامی آیت الله حائری شیرازی(ره)
🌐 @mohyeddin_ir
💢 درسگفتار مجازی «بازتابِ دین در علم، هنر و فناوری»
🟠 جلسه نهم: «دین و مدیریت»
🎙 با گفتاری از:
دکتر مهدی حمزهپور
(عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیهالسلام)
🗓 دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۱۶ تا ۱۷
✅ لینک شرکت آنلاین در بستر اسکایروم:
🌐 http://B2n.ir/mohyeddin_ir
✅ استفاده از صوت دروس به صورت آفلاین و اطلاعات بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/mohyeddin_ir
#درسگفتار_بازتاب_دین
#علوم_انسانی_اسلامی
#دکتر_حمزه_پور
🌱🌱🌱🌱🌱
💠 بنیاد علوم انسانی اسلامی آیت الله حائری شیرازی(ره)
🌐@mohyeddin_ir
دین و مدیریت.mp3
22.63M
🔉 «دین و مدیریت»
💢 جلسه 9⃣ درسگفتارِ مجازی «بازتابِ دین در علم، هنر و فناوری»
🎙 دکتر مهدی حمزهپور
(عضو هیئت علمی و رئیس اندیشکده فناوری نرم دانشگاه امام صادق علیهالسلام)
#درسگفتار_بازتاب_دین
#علوم_انسانی_اسلامی
#دکتر_حمزه_پور
#صوت
🌱🌱🌱🌱🌱
💠 بنیاد علوم انسانی اسلامی آیت الله حائری شیرازی(ره)
🌐 @mohyeddin_ir
💠 کانال رسمی «دکتر مهدی حمزهپور»
🔸دانشیار گروه علوم تصمیم و سیستمهای پیچیده دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق (علیهالسلام)
📌 بله:
🌐 https://ble.ir/dr_mahdi_hamzehpoor
💠 کانال جامع اندیشکده فناوری نرم دانشگاه امام صادق (علیهالسلام)
📌 بله:
🌐 https://ble.ir/softtechisu
#معرفی_کتاب
📚 «فناوری نرم؛ تحول جهانی فناوری»
🖋 جین زویینگ؛ ترجمه مهدی حمزهپور و علیرضا خطیبی
📑 انتشارات دانشگاه امام صادق (علیهالسلام)
📍«در قرن بیستویکم انسانها وارد عصر توسعهٔ یکپارچه علوم انسانی، علوم اجتماعی و علوم طبیعی شدهاند. بنابراین مفهوم فناوری در حال تغییر از فناوری با زمینهٔ محدود به فناوری با زمینهٔ گسترده و از فناوری سخت به فناوری نرم است. ما به عصری رسیدهایم که در آن توسعه علومِ نرم و فناوریِ نرم باید شتاب بگیرد. فناوری نرم نوعی فناوری است که از دیدگاهها و زوایای مختلفی مانند اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، فلسفی و هنری حاصل میشود. تحقیقات فناوری نرم برای بازاندیشی و تأمل بر چالشهای بیشمار پیشرویِ بشر بسیار سودمند است و میتواند در نظامهای فرهنگی مختلفی جای گرفته و توسعه پایدار و تحقیقات میان رشتهای را ترویج دهد تا به آگاهیهای گسترده و راهکارهای اثربخش برای حل مسائل جهانی، ملی، سازمانی و فردی دست یابیم.»
🌱🌱🌱🌱🌱
💠 بنیاد علوم انسانی اسلامی آیت الله حائری شیرازی(ره)
🌐 @mohyeddin_ir
💢 درسگفتار مجازی «بازتابِ دین در علم، هنر و فناوری»
🟠 جلسه دهم: «دین و فرهنگ»
🎙 با گفتاری از:
دکتر سید سعید زاهد زاهدانی
(رئیس پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی دانشگاه شیراز)
🗓 سهشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۱۶ تا ۱۷
✅ لینک شرکت آنلاین در بستر اسکایروم:
🌐 http://B2n.ir/mohyeddin_ir
✅ استفاده از صوت دروس به صورت آفلاین و اطلاعات بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/mohyeddin_ir
#درسگفتار_بازتاب_دین
#علوم_انسانی_اسلامی
#دکتر_زاهد
🌱🌱🌱🌱🌱
💠 بنیاد علوم انسانی اسلامی آیت الله حائری شیرازی(ره)
🌐@mohyeddin_ir
دین و فرهنگ.mp3
16.04M
🔉 «دین و فرهنگ»
💢 جلسه 0⃣1⃣ درسگفتارِ مجازی «بازتابِ دین در علم، هنر و فناوری»
🎙 دکتر سید سعید زاهد زاهدانی
(رئیس پژوهشکده تحول و ارتقاء علوم انسانی دانشگاه شیراز)
#درسگفتار_بازتاب_دین
#علوم_انسانی_اسلامی
#دکتر_زاهد
#صوت
🌱🌱🌱🌱🌱
💠 بنیاد علوم انسانی اسلامی آیت الله حائری شیرازی(ره)
🌐 @mohyeddin_ir
#معرفی_کتاب
📚 «جامعهشناسی با رویکردی سهوجهی»
🖋 استاد سید سعید زاهد زاهدانی
📑 انتشارات پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی
📍«کتاب حاضر در ۵ بخش و ۱۰ فصل رویکردی به جامعهشناسی اسلامی را معرفی میکند. نویسنده علم جامعهشناسی را به عنوان یک علم تجربی و دستآورد ارزنده تمدن مدرن میپذیرد و تلاش میکند با نگاهی مبتنی بر مکتب اسلام به آن نگاه کند. در ابتدا با استفاده از کلام اسلامی ظرفیت این علم در توجیه اصول دین اسلام را بیان میکند و سپس با استفاده از اندیشه فلاسفه اسلامی تلاش میکند تا بر ظرفیت آن بیفزاید. در نگاه تطبیقی ظرفیتی را که هستیشناسی اسلامی میتواند در این علم به وجود آورد معرفی میکند و با اضافه کردن مبانی معرفتشناسی اسلامی این ظرفیت را کاملتر میکند. در ادامه نشان میدهد که هستیشناسی و معرفتشناسی اسلامی جامعهشناس را قادر میسازد تا پدیدههای اجتماعی و مسائل آن را جامعتر و کاملتر ملاحظه کند و دیدی عمیقتر به جامعه و مسائل آن داشته باشد. سرانجام پس از نشان دادن کاربرد این رویکرد در بررسی پدیدههایی مانند فرهنگ، آسیبهای اجتماعی، جنبشهای اجتماعی، خانواده و هنر، کلیات روش تحقیق جامعهشناسی سهوجهی را معرفی میکند و آن را به عنوان یک رویکرد جامعهشناختی به جامعه علمی معرفی مینماید.»
🌱🌱🌱🌱🌱
💠 بنیاد علوم انسانی اسلامی آیت الله حائری شیرازی(ره)
🌐@mohyeddin_ir