فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنرانی تاریخی امام خمینی در اعتراض به تصویب لایحه کاپیتولاسیون
🔹امام خمینی در سخنرانی اعتراضی که در ۴ آبان ۱۳۴۳ ایراد شد با اعلام تاثر شدید قلبی خود، در ابتدای سخنرانی آیه استرجاع را خوانده و به خاطر تصویب این لایحه تسلیت میگوید.
👈 پس از این سخنرانی تاریخی، امام در شب ۱۳ آبان دستگیر شده و به ترکیه تبعید میشوند.
📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛
📲 ایتا | تلگرام
🔰گذری بر ریشه و پیشینه کاپیتولاسیون ؛
واژه ی کاپیتولاسیون از کلمه لاتین capitulare گرفته شده است و به معنای شرط گذاشتن برای سازش و تسلیم ، یا تسلیم یک منطقه ی جنگی یا بخشی از نیروی نظامی به متخاصم می باشد.
مفهوم حقوقی کاپیتولاسیون عبارت است از
« قرار دادهایی که به موجب آن اتباع کشوری در قلمرو دولتی دیگر مشمول قوانین کشور خویش باشند و از حق دادرسی کنسولی برخوردار گردد »
پیدایش کاپیتولاسیون به سده های چهارم تا ششم هجری بر میگردد که در «بیزانس» نسبت به اتباع برخی از شهرهای پیشرفته ی آن زمانِ ایتالیا مانند «ژن» و «پیزا» حقوق ویژه ای داده شده بود.
کاپیتولاسیون در اواسط قرن ۱۲ هجری شکل جدیدی به خود گرفت و به طور یکجانبه از سوی دولت های مقتدر اروپا بر کشورهای شرق تحمیل شد. دولت عثمانی در سال ۱۵۳۵ میلادی عهدنامه ای بازرگانی با دولت فرانسه امضا کرد که به موجب آن اتباع فرانسه اجازه یافتند در خاک عثمانی تابع کنسولی کشور خویش باشند.
این امتیاز نابجا از سوی دولت عثمانی به اتباع فرانسه نخستین خشت کژی بود که در یک کشور اسلامی نهاده شد.
بذر دادرسی کنسولی در ایران در دوران شاهان صفوی به شکل غیر رسمی پاشیده شد. در عصر شاه عباس صفوی و نیز در دوران سلطنت شاه سلطان حسین ، اتباع انگلستان و فرانسه در ضمن قراردادها و معاهدات از چنین امتیازی برخوردار شدند. این رهاورد استعماری برای نخستین بار در سال ۱۲۰۲ شمسی همراه با معاهده ی اسارات بار ترکمنچای رسماً بر ایران تحمیل شد و اتباع دولت تزار روسیه در ایران از مزایای کنسولی و قضایی بهرهمند شدند.
رژیم پهلوی ، شاهان قاجار را در مورد اعطای حق قضاوت کنسولی به بیگانگان و حاکمیت رژیم کاپیتولاسیون مورد تاخت و تاز قرار دادند لکن دیری نپایید که دیدیم رژیم شاه - طبق سیاست برتری جویی و زیاده خواهی آمریکا - به احیای رژیم کاپیتولاسیون دست زد و مصونیت سیاسی و قضایی اتباع آمریکا در ایران را در ۲۱ مهرماه ۱۳۴۳ در مجلس شورای ملی آن روز ، رسمیت بخشید.
👈 ر.ک: کتاب نهضت امام خمینی ره دفتر اول
📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛
📲 ایتا | تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ «یاحق»
"اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ"
در عصر تکنولوژیهای سختجان و چسبنده به انسان مدرن، که هر چه هست و نیستش در ظاهری خلاصه میشود که تماما مادی است، ما در پیِ نگاه داشتن خطوطی ایمانی و قلبی هستیم. ما خون میدهیم، جان میدهیم، خانواده و آبرو میدهیم تا خط قرمز جداکنندهٔ حقیقتطلبی و ناحقیقتپیمایی را زنده نگاه داریم.
جنگ خاک جنگ همیشگی ماست. ما از خاک برای ماندگاری عقیدهمان محافظت میکنیم. و چه خاکی زیباتر، ارزشمندتر و ماندگارتر از خاکی آغشته به خون شاهدانِ غیب!
امروز در دل کارزارِ مانیفستسازان یهودی و صاحبان اصلی تکنولوژی مادی، مردمانی با ایمان و یقینِ به غیب و رستگاری، معادلات دنیا را برهم میزنند و حسینوار خون میدهند و زینبوار مرثیهٔ مقاومت و راز ماندگاری را میسرایند. امروز ما عاشورای ازلی را به ابد این دنیا پیوند میزنیم.
و امروز از آن ماست و ما خط قرمز حق مقابل باطل را به جهان و هر چه در آن است یادآور میشویم و نسیم خروشان لبیک یا حسین را در عالم میافشانیم؛
که هر چه هست به فدای قدمهای شماست یا فاطمةالزهرا
🖊شریفهعلوی
#فلسطین
#مقاومت
#عاشورا
📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛
📲 ایتا | تلگرام | @mojab_ir
📝 روایت حماسه ؛
حوالی ساعت دو بامداد بود که با صدای یک انفجار از خواب پریدم، دومی تا پنجمی را هم به همراه صدای رگبار های ممتد شنیدم.
نیم ساعتی در کانال های خبری گشتم و دوباره آرام خوابیدم.
اخبار را صبح پس از نماز پیگیری کردم. بیشترشان به آرام و کم رمق بودن حملات اشاره داشت و مثل همیشه جوک های موقعیتی فضای گروه ها را پر کرده بود.
تحلیل رایج این بود که دشمن صهیونیستی تهاجمی ملایم داشته تا شاهد واکنش ادامه دار ایران نباشد.
ناخودآگاه به یاد حدود سی سال پیش افتادم. مرحله پایانی المپیاد ادبی کشور بود. استاد بزرگوار، آقای دکتر موسوی گرمارودی از شاهنامه و جناب فردوسی سخن می گفتند. یک جمله شان در تمام این سال به خاطرم مانده است. زمانی که فردوسی از نبرد رستم با دشمنانش سخن می گوید، آنان را چنان وصف می کند که گویی دشمنانش دهها برابر قوی تر از رستم بوده اند و البته هربار این رستم است که پست دشمنان را به خاک می نشاند. استاد گرمارودی این گونه حماسه سرایی را راز ماندگاری شاهنامه و حماسه رستم می دانست که حتی در وصف دشمنان، آنان را خوار و زبون و به تعبیر ایشان ریقو معرفی نمی کند بلکه آنان را دیو و پهلوان خطاب کرده و رزم با آنان را مردانه و شجاعانه و نه از پیش برنده می داند.
یاد نبرد ایران و دشمن صهیونیستی افتادم. گاه آنقدر دشمن را کوچک می کنیم که گویی رزمندگان مان هیچ شجاعتی نداشته اند و هنری نکرده اند.
اما درست ماجرا این است که دشمن اسراییلی یک سال است دهها هزار نفر را قتل عام کرده و کمترین ساختمان سالمی در غزه و لبنان و سوریه برجا نگذاشته است. دشمنی که با حمایت دهها کشور، هرچه خواسته انجام داده است اما تا به ایران رسیده ناگهان ملایم شده است!!
راز ماندگاری حماسه، روایت درست رویداد است و در جنگ آخرالزمانی رژیم صهیونیستی با انسانها، او یک دیو سیاه پرقدرت است نه یک موجود ریقوی از پیش بازنده و ایران، رستم این روایت است که با دیو سیاه می جنگد و انشاالله پیروز است.
حماسه را درست روایت کنیم وگرنه هم فرزندان امروز هم آیندگان، تصویر درستی از تاریخ و واقعیت امروز نخواهند داشت.
✍ استاد زندیه
📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛
📲 ایتا | تلگرام | @mojab_ir
📝 جایگاه #جوان در اندیشه امام خمینی(ره) بر کسی پوشیده نیست. تأکید رهبری انقلاب در سالهای گذشته مبنی بر تزریق خون تازه در کالبد جامعه و جلوگیری از پیر شدن برخی نهادهای انقلابی بهویژه استقلال از #جوان_گرایی دولت شهید رئیسی بیانگر اهتمام این امام جوانگرا و جوانمحور در میدان دادن و میدانداری جوانان است ...
✍ برشی از یادداشت حسن ابراهیم زاده با موضوع جوانگرایی رهبر معظم انقلاب از نظریه تا اجرا
📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛
📲 ایتا | تلگرام | @mojab_ir
📝 جوان گرایی رهبر معظم انقلاب از نظریه تا اجرا ؛
🔖 #قسمت_اول
سوگمندانه باید گفت: شناخت ابعاد وجودی امام خامنهای حتی برای بسیاری از خواص مجهول است، تا چه رسد به نسل کنونی و بهویژه قشر جوان که تاریخ زندگی و مبارزات یک شخص را در یک توئیت کوتاه دنبال میکند.
ناشناخته ماندن شخصیت رهبر معظم انقلاب و ابعاد گوناگون آن، مواضع و عملکردها و حتی آرمانهای معظمله که گاهی به صراحت بیان میکنند و مظلومانه در گذر زمان از یاد میروند، علل و عوامل بسیاری دارد که یکی از آنها را میتوان غفلت متولیان این امر از نگاه منظومهای به فرمایشات و مواضع رهبر فرزانه انقلاب و تحلیل و تفسیر آنها در رفت و برگشتهای تاریخی و عدم ارائه منظومهای آنها با حوادث پیرامونی و رخدادهای تاریخی به نسل کنونی و بسنده کردن به دستهبندی فرمایشات رهبری و اکتفا کردن به گردآوری موضوعی آنها دانست؛ تا آنجا که برخی از آنها حتی در موضوعات مهم و محوری هم زحمت انطباق و استناد مواضع و تصمیمگیریهای معظمله با گذشته و آرمانها و چشماندازهای آیندهی رهبری را به خود نمیدهند.
نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب به جوانان حتی غیرمسلمان در اروپا و آمریکا بر کسی پوشیده نیست. این نوشتار درصدد بیان جایگاه جوان از منظر رهبر معظم انقلاب و تفاوت جوانگرایی امامین انقلاب با جوانزدگی برخی جریانها و دولتها و یا نگاه راهبردی انقلاب به جوانان با نگاه ابزاری برخی سیاستبازان و چرتکه به دستان منفعتطلب نیست و تنها بر آن است تا در دو برش تاریخی دو برگ از تاریخ یکی در گذشته و دیگری در زمان کنونی آن هم در حد یک تابلو نوشته، نگاه راهبردی رهبر معظم انقلاب را به جوانان، هم در اتاق فکر و حوزه تصمیمگیری و هم در عرصه و میدان عمل تصویر کند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، لانهگزینی گروهکها در دانشگاهها و تبدیل شدن محیط علمی کشور به پایگاه احزاب و گروههای ضد انقلاب، در یک بازه زمانی موجب تعطیلی دانشگاه شد. بازگشایی مجدد دانشگاهها همراه و همزاد شکلگیری نهاد ستاد انقلاب فرهنگی بود. نیاز به ترمیم این ستاد در سال ۱۳۶۲، آیتالله خامنهای در جایگاه ریاست جمهوری اسلامی را بر آن داشت تا اسامی اعضای حقیقی و حقوقی این ستاد را برای تأیید آنان به محضر امام خمینی ارسال کنند.
حضرت آیتالله خامنهای که در تابستان ۱۳۶۲ از سوی کنگره سراسری حزب جمهوری اسلامی به دبیر کلی این حزب انتخاب شدند، بدون هیچ نگاه حزبی و گروهی، افرادی را که در آن مقطع صلاحیت این امر مهم را داشتند انتخاب کردند. ایشان در این فهرست دو دانشجو را در جایگاهی همتراز با جایگاه نخستوزیر، وزیر علوم، وزیر ارشاد و شخصیتهای علمی دانشگاهها قرار دادند که بیانگر دغدغه این رئیس جمهور واقعبین، آیندهنگر و حضور جوانان دانشجو در اتاق فکرها و مراکز تصمیمگیری بود. حضرت آیتالله خامنهای در تاریخ ۱۳۶۲/۶/۷ در نامهای به محضر امام خمینی نوشتند:
«بسمالله الرحمنالرحیم؛
محضر مبارک رهبر عظیم انقلاب حضرت مستطاب آیتالله العظمی امام خمینی «مدظلهالعالی» با نزدیک شدن زمان بازگشایی دانشگاهها و با توجه به اهتمامی که آن حضرت همواره نسبت به دانشگاه و دانشگاهیان ابراز فرمودهاید، لزوم تحرک مضاعف برای آمادگی هرچه بیشتر دانشگاه جهت پذیرش دانشجویان احساس میشود. با تقدیر و احترام نسبت به کلیه تلاشهایی که از سوی اعضای محترم ستاد انقلاب فرهنگی و همه استادان و محققان و دانشجویان دست اندر کار امور دانشگاهی مخلصانه مبذول گردیده است، ترمیم و تکمیل ستاد انقلاب فرهنگی استدعا و ترکیب جدید آن به ترتیب زیر پیشنهاد میگردد:
۱- نخستوزیر محترم
۲- وزیر فرهنگ و آموزش عالی
۳- وزیر ارشاد اسلامی
۴- آقای دکتر شریعتمداری
۵- آقای دکتر احمدی
۶- آقای دکتر سروش
۷- آقای دکتر معین
۸ و ۹- دو نفر دانشجو به انتخاب جهاد دانشگاهی.
امیدوار است با توجه ویژه امام بزرگوار بازگشایی دانشگاه با حرکتی اسلامی و با توفیق الهی قرین باشد.
سیدعلی خامنهای – رئیس جمهور اسلامی ایران»
موافقت امام جوانگرا با پیشنهاد رئیس جمهور جوانگرا بدیهی بود. امام خمینی(ره) با شاگردان و فضلای جوان نهضت را آغاز کرده بودند و با جوانان نهضت را به انقلاب رساندند. ایشان از چنان بینش واقعبینانه و آیندهنگریای برخوردار بودند که جنگ را با جوانان پیش بردند و در میدان علم هم این جوانان بودند که نقش اصلی را ایفا میکردند ...
📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛
📲 ایتا | تلگرام | @mojab_ir
📝 جوان گرایی رهبر معظم انقلاب از نظریه تا اجرا ؛
🔖 #قسمت_دوم
امام خمینی(ره) در پاسخ به نامه رئیس جمهور جوانگرا به مطلبی اشاره کردند که امروز مطالبه رهبری انقلاب از رئیس جمهور و دولتمردان و مسئولان است.
امام در این نامه از جوانان دانشجو خواستار برخورد قاطعانه با عوامل نفوذی و عناصر منحرف وابسته به بلوک شرق و غرب و وابستگان به اجانب در دانشگاهها شدند. امام خمینی در هفتم شهریور ۱۳۶۲ خطاب به آیتالله خامنهای نوشتند:
«باسمه تعالی؛
با تشکر از زحمات اعضای محترم ستاد انقلاب فرهنگی و تمام کسانی که برای اسلامی و انسانی کردن دروس و محیط دانشگاهها زحمت کشیدهاند، امید است با ترمیم ستاد محترم و کوشش دانشجویان عزیز و متعهد و هماهنگی اساتید محترم و تلاش تمامی دست اندرکاران مؤمن و پشتیبانی ملت معظّم، این پایگاه اسلامی ـ ملی، که سرنوشت کشور در آتیه دور و نزدیک به آن پیوستگی دارد، با استقلال و شایستگی به خدمت خود ادامه دهد. و امروز که کشور از استقلال شایسته برخوردار است و قید و بند غرب و شرق و غربزدگان و شرقزدگان از کشور و دانشگاه گسسته شده است، جوانان عزیز دانشگاهی هرچه بیشتر در کسب علوم و فنون در اعتلای کشور معظم خود کوشش نمایند و از نفوذ عناصر منحرف و وابسته به چپ و راست قاطعانه جلوگیری کنند، و نگذارند محیط مقدس دانشگاه آلوده به اغراض منحرفان و وابستگان به اجانب گردد. و اگر انحراف و گرایشی به شرق و غرب خدای نخواسته از اساتید یا دانشجویان مشاهده کردند، به ستاد فرهنگی اطلاع دهند، و در رفع آن با ستاد همراهی لازم را بنمایند.
از خداوند تعالی توفیق همگان را برای ادامه استقلال و اعتلای میهن اسلامی خواستار است.
روحالله الموسوی الخمینی»
جایگاه جوان در اندیشه امام خمینی(ره) بر کسی پوشیده نیست. تأکید رهبری انقلاب در سالهای گذشته مبنی بر تزریق خون تازه در کالبد جامعه و جلوگیری از پیر شدن برخی نهادهای انقلابی بهویژه استقلال از جوانگرایی دولت شهید رئیسی بیانگر اهتمام این امام جوانگرا و جوانمحور در میدان دادن و میدانداری جوانان است. همین باور موجب شد که رهبری انقلاب در دیدار با رئیس جمهور کنونی و وزرا، تحویل دادن مدیران جوان در دوره آخر کار این دولت را همسنگ همه کارهای دیگر بدانند، ترس از غفلت این دولت و یا حاشیهسازیهای خط نفوذ و… امام خامنهای را بر آن داشت تا برای جلوگیری از مهاجرت جوانان نخبه، بسترسازی برای تکیه زدن جوانان بر جایگاه مدیریتی و اشتغالِ نیروی جوان در راستای جوان نگهداشتن ایران عزیز و نظام مقدس جمهوری اسلامی یک مدیر جوانگرا و جوانمحور را برای شناسایی و سازماندهی آنان منصوب کنند و چنین بنویسند:
«بسمالله الرحمنالرحیم؛
جناب آقای دکتر محمد مخبر دام توفیقه
با عنایت به خدمات متعهدانه و تأثیرگذار جنابعالی در عرصههای مدیریتی و اقتصادی بهویژه در دولت شهید رئیسی و سیاست درست و مدبرانه بهکارگیری نخبگان و جوانان پرانگیزه و تلاشگر در اجرای طرحهای گوناگون، شما را بهعنوان مشاور و دستیار رهبری منصوب میکنم.
انتظار میرود در امتداد سیاست مزبور، شناسایی نیروهای جوان و همکاری با آنان را با برنامهریزی منطقی پی گرفته و در کمک به دستگاههای دولتی و غیره از آن بهرهبرداری نمایید. توفیقات شما را از خداوند متعال مسئلت میکنم.
سیدعلی خامنهای
۲ مهر ۱۴۰۳»
✍ حسن ابراهیم زاده
📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛
📲 ایتا | تلگرام | @mojab_ir
🔰هشدار قرآن کریم در خصوص مرجف ها و تأکید بر وحدت و حفظ انسجام در کلام رهبری
«لَئِن لَم یَنتَهِ المُنافِقونَ وَالَّذینَ فی قُلوبِهِم مَرَضٌ وَ #المُرجِفونَ فِی المَدینَةِ لَنُغرِیَنَّکَ بِهِم ثُمَّ لا یُجاوِرونَکَ فیها إِلّا قَلیلاً»
آیه مبارکه ۶۰ سوره احزاب، آیهای است که رهبر معظم انقلاب در ۶ سخنرانی به صورت جامع به آن استناد و در دهها سخنرانی به صورت ترجمه یا برش داده شده به بخشی از آن اشاره و تأکید کرده است.
👈 مرجفین برهم زنندگان امنیت روانی جامعه ؛
▫️مرجف ها و خطرات شایعه پراکنی
▫️مرجف ها، تهدیدی که بر جامعه لرزه می اندازد
▫️تأثیر فضای مجازی بر روح و روان جامعه
متن کامل گفتوگو با حجتالاسلام دکتر حسن غفاریفر، عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام را در اینجا بخوانید
https://qudsonline.ir/xbJjD
📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛
📲 ایتا | تلگرام | @mojab_ir
✍ «لوسین ژرژ» گزارشگر روزنامه ی فرانسوی «لوموند» ، در توصیف دیدار خبرسازش با رهبر انقلاب ایران با وصف «زاهد پارسای ۷۶ ساله» از آیت الله خمینی یاد میکند و مینویسد:
... آیتالله خمینی با چهره ای لاغر که محاسنی سفید آن را کشیده تر می ساخت ، با بیانی متهورانه و لحنی آرام ، به مدت دو ساعت با ما سخن گفت.
حتی وقتی به این مطلب و تکرار آن می پرداخت که ایران باید خود را از شر شاه خلاص کند ، نیز هنگامی که به مرگ پسرش اشاره می کرد ، نه آثار هیجان در صدایش دیده میشد و نه در خطوط چهره اش حرکتی ملاحظه می گردید.
وضع رفتار و قدرت تسلط و عزت نفس او خردمندانه بود .
آیت الله به جای آنکه با فشار بر روی کلمات ، ایمان و اعتقاد خود را به مخاطبش ابلاغ کند ، با نگاه خود چنین میکرد ؛ نگاهی که همواره نافذ بود اما هنگامی که مطلب به جای حساس و عمده ای می رسید ، تیز و غیر قابل تحمل می شد.
آیت الله علمی راسخ و کامل دارد و درصدد قبول هیچ مصالحهای نیست . مصمم است در مبارزه ی خود علیه شاه تا پایان پیش برود.
📆 ۱۶ اردیبهشت ۱۳۵۷
#امام_خمینی_ره
#آیت_الله_العظمی
#معمار_کبیر_انقلاب
📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛
📲 ایتا | تلگرام | @mojab_ir
📸 #عکس_نوشته | #استوری
🔹بعضی ها تاریخ را تحریف میکنند که شروع اختلاف از تسخیر لانه جاسوسی بوده؛ این #تحریف_تاریخ است.
اختلاف بین ملت ایران با دولت آمریکا از ۲۸ مرداد [ سال۱۳۳۲ ] و قبل آن بود که آنها ملت ایران را دچار یک رژیم فاسد وابسته کردند ... ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
#استکبار_ستیزی
#سیزده_آبان
#تسخیر_لانه_جاسوسی
#کودتای_۲۸مرداد
📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛
📲 ایتا | تلگرام | @mojab_ir
🔰روایت مخدوش علی لاریجانی از آشوب ۸۸ ؛
ضعف حافظه یا سفیدشویی عاملان فتنه و بانیان تحریم؟
علی لاریجانی؛ رئیس اسبق مجلس در گفتوگوی تفصیلی با تارنمای نزدیک به خود (خبرآنلاین) روایتهایی از حوادث و مسائل سالهای اخیر ایران ارائه داده که بعضا مخدوش و خلاف واقع است👇
به عنوان نمونه آقای لاریجانی در قسمتی از سخنان خود با بیان اینکه «غائله ۸۸» را میشد طور دیگری حل کرد، میگوید:
مرحوم آیتالله هاشمی شاهرودی رییس قوه قضاییه بودند، یک روز به من زنگ زدند و گفتند من با آقای موسوی صحبت کردم و ایشان قبول کرده که یک ساعتی در تلویزیون صحبت کنند و غائله را ختم کنند.
ایشان گفتند که با آقای هاشمی هم صحبت کردند و او هم قبول کردند، نظر شما چیست که من گفتم نظرم موافق است. حتی موافق بودم که هر نکتهای هم دارند بگویند. بعد دیدم که آقای شاهرودی گفتند که دبیرخانه این را نپذیرفتند.
👈 این روایت مخدوش و غیرواقعی در حالی است که مرحوم آیتالله هاشمی شاهرودی در زمان حیات خودشان طی گفتوگو با نشریه «پاسدار اسلام» این خاطره را طور دیگری به تفصیل بیان کردهاند:
در ماههای آخر مسولیتم بود. در مرداد ۸۸ دوره من تمام میشد.
یک جلسه آقای موسوی و آقای هاشمی را به قوه قضائیه دعوت کردیم. آقای موسوی برای تظاهرات اعلامیه داده بود. گفتم آقا! اینکار را نکنید و از این کار دست بکشید.
گفتم اگر به نتایج انتخابات اعتراضی دارید، آقا قبول دارند و هیئتی را برای بررسی معین میکنند. گفت شرط لغو بیانیه این است که به من اجازه بدهند در صدا و سیما صحبت کنم. گفتم میشود این کار را کرد.
به دفتر آقا زنگ زدم. آقای جلیلی تازه دبیر شورای امنیت شده بود. به ایشان هم زنگ زدم و گفتم ایشان چنین شرطی دارد. گفتند ما ترتیب کار را میدهیم. گفتم باید به صدا و سیما بگویید که زمان بگذارند که ایشان صحبت کند. بعد [به موسوی] گفتم آقایان با شرط شما موافقند، شما هم تظاهرات را لغو کنید.
آنجا پیش ما قول داد این کار را بکند و آنها هم واقعاً حاضر بودند که به ایشان برای صحبت در تلویزیون وقت بدهند، اما از پیش ما که رفت، نمیدانم کدام خنّاسان ذهنش را عوض کردند و کار خودشان را کردند.
✍ برخلاف نقل مرحوم هاشمی شاهرودی که دروغگویی و بهانهجویی میرحسین موسوی را نشان میدهد؛ آقای لاریجانی در روایتی جعلی انگشت اتهام را به سمت نظام جمهوری اسلامی و مسئولان نشانه رفته و مدعی شده آنها تدبیر درستی در مواجهه با مسئله نشان ندادهاند.
🔸این رویکرد بار دیگر حمایت تلویحی علی لاریجانی از جریان فتنه را نشان میدهد. جریانی که ۸ ماه کشور را به آشوب کشاند؛ پیشنهاد تحریمهای فلجکننده را به مقامات آمریکایی داد و قطعنامه تحریمی ۱۹۲۹ سازمان ملل و تحریمهای اصلی آمریکا به منظور حمایت از آنها بر ایران اعمال شد.
📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛
📲 ایتا | تلگرام | @mojab_ir
42.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #کلیپ_تصویری | حال و هوای یک ماه بعداز تسخیر لانه جاسوسی مقابل سفارت
👤شعر خوانی شهید مهدی رجببیگی
▫️متن شعر:
دستی که سوزاند مسجدالاقصی را، بست بر مسلسل خانهٔ خدا را، کار آمریکا بود، نقشهٔ سیا بود
مرگ به کارتر، مرگ به کارتر
آمادهٔ نبرد آتشینیم، خونینترین حماسه آفرینیم، پتک کوبندهایم، موج توفندهایم
مرگ به کارتر، مرگ به کارتر
📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛
📲 ایتا | تلگرام | @mojab_ir
🔰شیطان بزرگ و انقلاب بزرگتر ؛
در کنار اقبال طبقات مختلف جامعه و پشتیبانی تقریباً تمام گروه های سیاسی شناخته شده از تصرف سفارت آمریکا ، امام خمینی هم در سخنرانی روز ۱۴ آبان ، حمایت خودشان را بروز دادند. ایشان ابتدا به قسمتی از خطبه ی قاصعه ی امیر المومنین علیه السلام در نهجالبلاغه اشاره و سپس ، نسبت آمریکا و پیروزی انقلاب اسلامی را به ابلیس و نزول وحی بر پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و سلم تشبیه کردند:
« در نظرم است که در یک روایتی است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) که مبعوث شد ، آن شیطان بزرگ فریاد کرد و شیطان ها را دور خودش جمع کرد و این که مشکل شد کار بر ما. در این انقلاب ، شیطان بزرگ که آمریکاست ، شیاطین را با فریاد دور خودش دارد جمع می کند و چه بچه شیطان هایی که در ایران هستند و چه شیطان هایی که در خارج هستند ، جمع کرده است و هیاهو به راه انداخته است .» [۱]
در همین سخنرانی است که امام خمینی برای بار نخست ، دولت ایالات متحده را #شیطان_بزرگ نامیدند.
در اندیشه امام خمینی شرط اساسی رابطه ی دولت های ایران و آمریکا ، برقراری «رابطه ی سیاسی برابر و عادلانه» بود. پیش از پیروزی انقلاب ، ایشان در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه ی تلویزیونی پی بی اس درباره ی روابط دوجانبه پاسخ دادند:
« ما نمی خواهیم که به آمریکا ظلم کنیم و نمی خواهیم که زیر بار ظلم آمریکا برویم. آنها کار هایی که کردند و ظلم به ما بوده است ، ما آنها را تحمل نخواهیم کرد؛ اما روابط دوستانه با همه ی ملت ها داریم و دولت ها هم اگر به طور احترام با ما رفتار کنند ، ما هم احترام متقابل را رعایت می کنیم .» [۲]
همین موضع در سال ۱۳۵۸ نیز پابرجا بود با این تفاوت که رفتار دولت ایالات متحده نسبت به جمهوری اسلامی ایران کماکان ظالمانه و مداخله گرانه بود. برای مثال پس از صدور قطعنامه ی سنای آمریکا علیه ایران در اردیبهشت ۱۳۵۸ ، امام خمینی فرمودند:
« ما روابط با آمریکا را می خواهیم چه بکنیم ؟! روابط ما با آمریکا روابط یک مظلوم با یک ظالم است؛ روابط یک غارت شده با یک غارتگر است .» [۳]
ترجمان این سخنان ، همان شرطی بود که پیش تر گفته شد: شرط اساسی در برقراری رابطه ی دوجانبه ایران و آمریکا ، عادلانه بودن رابطه است.
[۱] صحیفهٔ امام خمینی ره ج۱۰ ص۴۸۹
[۲] صحیفهٔ امام خمینی ره ج۵ ص۱۴۸
[۳] صحیفهٔ امام خمینی ره ج۷ ص۳۵۷
📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛
📲 ایتا | تلگرام | @mojab_ir
📸 #عکس_نوشته | #استوری
🔸اینجور نیست که با این حقیر یا با دولت جمهوری اسلامی دشمن باشند ، نه ، با اصل این ملتی که ایستاده است ، دشمن هستند.
همین اواخر رئیس دولت آمریکا گفت: ملت ایران ملت #تروریست است
چقدر نگاه ابلهانهای است!
یک ملت را میگویند تروریست ... ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
👤مقام معظم رهبری مدظله العالی
#استکبار_ستیزی
#دشمن_شناسی
📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛
📲 ایتا | تلگرام | @mojab_ir
🔰#بازخوانی | پیام امام خمینی ره به دانشجویان مسلمان پیرو خط امام درباره ی آزادی گروگانهای زن و سیاهپوست مورخ ۱۳۵۸/۸/۲۶ ؛
«... مرکز توطئه و جاسوسی به اسم سفارت آمریکا و اشخاصی که در آن بر ضد نهضت اسلامی ما توطئه نموده اند ، از احترام سیاسی بین المللی برخوردار نیستند. تهدیدات و تبلیغات دامنه دار دولت آمریکا به قدر پشیزی نزد ملت ما ارزش ندارد. نه تهدید نظامیِ او عاقلانه است و نه تهدید اقتصادیِ او واجد اهمیت؛ و کارتر یک اشتباه دارد و آن اینکه گمان می کند همه ی دولتها چشم بسته به خدمت او ایستادهاند و این اشتباه بزرگ بزودی برای خودش هم روشن خواهدشد و طلیعهٔ آن نیز مشهود است.
ملت ایران بپا خاسته که نگذارد این لانه های جاسوسی در ایران به عمل ننگین خود ادامه دهند و تا استرداد محمدرضا پهلوی برای محاکمه و استرداد آنچه به یغما برده است ، این لانه ی جاسوسی و آن جاسوسان حرفه ای به حال خود باقی خواهند ماند.
لکن برای آنکه اسلام برای زنها حقوق ویژه ای قائل است و سیاهپوستان که عمری را تحت فشار و ظلم آمریکا به سر برده اند و شاید به طور الزام به ایران آمده باشند ، نسبت به آنان در صورتیکه جاسوسی آنها ثابت نشده باشد تخفیف دهید.
دانشجویان عزیز ، سیاهپوستان و زنانی که جاسوسی آنان معلوم نیست به وزارت امور خارجه تحویل دهید که فوراً آنها را از ایران خارج نمایند.
ملت شریف ایران اجازه ی آزادی بقیه را نمیدهد لذا دیگران در بازداشت هستند تا دولت آمریکا به خواست ملت عمل کند .»
📚صحیفهٔ امام خمینی ره ج۱۱ ص۵۴
📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛
📲 ایتا | تلگرام | @mojab_ir
📸 #عکس_نوشته | #استوری
✍جورجبوش با حماقتش، عراق را از صدام گرفت و به جبهه مقاومت و تشیع تحویل داد
اوباما سوریه را با ارسال داعش، به دامن مقاومت برگرداند
بایدن با حماقت در غزه و لبنان یمن را، جهانیساخت.
ترامپ با حرامزادگی وقتل نفس زکیهی سلیمانی، مقاومت را جهانی سازی کرده؛اراضی اشغالی را به دامن اسلام برخواهد گرداند.
إن شاء الله
👤 حجتالاسلام دکتر حسن #غفاری_فر
📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛
📲 ایتا | تلگرام | @mojab_ir
🔰هر روز موضع خود را مشخص کنید؛
انسان هر راهی را بدون تقید و پایبندی به قرآن و سنت برود ، روز به روز تنزل میکند و تاریخ ، ازجمله قضایای سقیفه و پیامدهای آن ، مانند واقعهٔ طَف ، هر روز تکرار میشود ؛ زیرا هرروز حقی غصب یا احقاق میشود و همیشه حق و باطل مثل حسین (علیه السلام) و یزید وجود دارد و کار مردم هم یا جنگ در کنار یزید یا در رکاب امام حسین (علیهالسلام) است.
بنابراین انسان باید هر روز موضع خود را مشخص کند که آیا اهل حق است یا باطل و پیرو آن .
👤 مرحوم آیتالله محمد تقی بهجت «ره»
📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛
📲 ایتا | تلگرام | @mojab_ir
🔰#بازخوانی | خطری عظیم تر از خطر آمریکا ؛
... اگر آمریکا بریزد و ما را از بین ببرد ، به نظرم خیلی چیزی نیست.البته عظیم است ، اما از آن عظیم تر شکست در مکتب است.
ما مکتبی که داریم یک جوری به آن عمل بکنیم ، یک جوری نمایشش بدهیم که در خارج قلمها و قدمها هم به آن باد بزنند و هیاهو درست بکنند و مکتب ما را شکست بدهند که ما نتوانستیم یا مکتب اسلام هم همین است که آنها می گویند. الآن یک دسته ای هستند که اینطور تاویل و تفسیر می کنند و اسلام را می خواهند بد نام کنند. اینها نمی دانند آن چیزی [را] که نمی دانند اینها دارند می گویند آن ، این است که در اروپا کنارش ریختند ، در خارج کنارش ریختند ، اینها آمدند حالا در ایران و در ممالک اسلامی میخواهند یک سر و صورتی به آن بدهند. حال آنکه ، نمی دانند این را . اینها چون مطلع از اسلام و از برنامه های اسلام و از وضع اسلام نیستند ، خودسر هرکدام هر کار دلشان میخواهد بکند.
👤 امام خمینی «ره» | ۱۳۵۸/۰۸/۲۶
📚صحیفهٔ امام خمینی ره ج۱۱ ص۶۸
#بازخوانی_اندیشه_امام
#مکتب_گرایی
📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛
📲 ایتا | تلگرام | @mojab_ir
◾️بمناسبت درگذشت علامه طباطبایی(ره) مفسر، فلیسوف، فقیه، عارف و نویسنده کتاب المیزان فی تفسیر القرآن (۱۳۶۰ش):
🔰علامه طباطبایی تظاهر به علم نداشت!
آیتاللهالعظمی سبحانی دام ظله :
🔸یکی از مزایای مرحوم علامه طباطبایی این بود که خیلی حاضر نبودند تظاهر به علم کنند. اگر کسی با ایشان یک ماه در یک خانه زندگی میکرد، اصلا احساس نمیکرد، این مرد، فرد باسوادی است!
📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛
📲 ایتا | تلگرام | @mojab_ir
📝 ... از زمستان ۱۳۵۷ تا بهار ۱۳۶۰ که دوران تاسیس و تثبیت و نظامسازی جمهوری اسلامی خوانده میشود و انقلاب در شرایطی سخت و شکننده با بحرانهای کوچک و بزرگ توانست غیر از برپایی رفراندوم، تعیین نوع حکومت و انتخابات مجلس خبرگان و تدوین قانون اساسی و مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری، دشمنان داخلی را چون دشمنان خارجی ناامید کند، این مساجد و حسینیهها بودند که نقش اصلی را در عملیاتی کردن فرامین رهبری، بسیج مردمی و مبارزه با دستجات و گروهکها ایفا کردند. ویژگی این دوره مساجد، باز بودن آنها از نماز صبح تا پاسی از شب و در مساجد مرکز و مادر، شبانهروزی بودن آنها و درست مانند مساجد صدر اسلام محل رفت و آمد همگان بود.
همین ویژگی عملاً ابتکار عمل را از هرگونه فتنهگری گرفت، بهگونهای که با اعلام جنگ مسلحانه توسط سازمان منافقین در خرداد ۱۳۶۰ و آغاز ترورهای آشکار و وحشیانه، باز بودن مساجد، آن هم بهصورت «#سنگر»، راه مقابله با این فتنهگران و بقای نظام اسلامی بود و در مقابل آنانی که در همان زمان بر آن بودند تا از مسجد معبد بسازند، ایستادند. از این رو امام خمینی(ره) درست سه روز پس از شهادت شهید بهشتی و یارانش در اولین دیدار پس از این فاجعه در جمع روحانیون تهران در آستانه حلول ماه مبارک رمضان پس از عرض تسلیت شهادت شهید بهشتی و یارانش در بخشی از سخنرانی خود فرمودند:
«مسجدها را سنگر قرار بدهید برای اسلام...»
✍ برشی از یادداشت حسن ابراهیم زاده با موضوع «تا درِ مساجد بسته است باب فتنه ها باز است»
📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛
📲 ایتا | تلگرام | @mojab_ir
مُجـــــــــاب
📝 ... از زمستان ۱۳۵۷ تا بهار ۱۳۶۰ که دوران تاسیس و تثبیت و نظامسازی جمهوری اسلامی خوانده میشود و ا
🔰#بازخوانی_اندیشه_امام
... مسجدها را سنگر قرار بدهید برای اسلام
در صدر اسلام ، از این مسجدها همه چیز بیرون می رفت؛ مسجد محل قضاوت بود ، مسجد محل بسیج بود ، [محل] بسیج سپاه بود.
این مسجدها را باید شما محکم نگه دارید.
... ما انقلاب کردیم که مسجد درست کنیم
این مساجد سنگر های اسلام است. محراب محل حرب است اینها سنگرند برای اسلام. حفظ کنید اینها را. گول نخورید از این اشخاصی که می خواهند بازی بدهند که «آقا شما چکار دارید به این کارها ، دارند خودشان می کنند !!!»
👤 امام خمینی «ره» | ۱۳۶۰/۰۴/۱۰
📚صحیفهٔ امام خمینی ره ج۱۵ ص۱۴
📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛
📲 ایتا | تلگرام | @mojab_ir
📸 #عکس_نوشته
🔰چیستی جریان شناسی ؛
... جریان شناسی عبارت است از شناخت منظومه و گفتمان ، چگونگی شکلگیری ، معرفی مؤسسان و چهره های علمی و تاثیرگذار در گروه های فکری ، فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی
#جریان_شناسی
📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛
📲 ایتا | تلگرام | @mojab_ir
🔰 #اطلاعیه ؛ موسسه جریان شناسی انقلاب (مجاب) برگزار میکند:
دوره آموزش جریان شناسی تاریخ معاصر (مقدماتی)
✅ با ارائه اساتید و صاحب نظران برجسته حوزوی
📆 تاریخ برگزاری:
۲۲ آذر لغایت ۲۷ دی
(عصرهای پنجشنبه)
👈 مزایا:
1⃣ ارتباط با اساتید مطرح در جریانشناسی؛
2⃣ دستیابی جامع به فهرست جریانهای معاصر؛
3⃣ ارائه مدرک معتبر پایان دوره؛
4⃣ حضور افراد منتخب در دورههای تخصصی؛
5⃣ جذب و بکارگیری افراد منتخب در پروژههای تحقیقاتی جریانشناسی؛
🔘 تاریخ ثبت نام:
یکم الی دوازدهم آذرماه
📋 شیوه ثبت نام:
ارسال مشخصات و رزومه به ایتا:
09033472450
#جریانشناسی
#تاریخ_معاصر
#جهادتبیین
#مقابله_با_نفوذ
📮مُجاب ، جریان شناسی انقلاب ؛
📲 ایتا | تلگرام | @mojab_ir