eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
788 دنبال‌کننده
209 عکس
869 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 کسب فیض پیامبر(ص) از زهرا(س)❗️ 📌 روایت را بَحرانی نقل می کند و در بحار نیست: ببینیم چه مقدار اینها به دوستانشان علاقمندند. ◾️«قَالَتْ أسَمَاءُ: فَرَأيْتُهَا رَافِعَةً يَدَيْهَا إلَى السَّمَاءِ»؛ اسما - پرستار حضرت زهرا(س) - می گوید: دیدم زهرا(س) دستانشان را به آسمان بلند کرده است، ◾️ «وَ هِيَ تَقُولُ: اَللَّهُمَّ إنّي أَسْألُكَ بِمُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى وَ شَوْقِهِ إِلَيَّ»؛ ◾️و این جملات را می گوید: خدا! تو را قسم می دهم به علاقه ای که پیغمبراکرم(ص) به من دارد؛ اسمی از پیغمبراکرم(ص) نمی آورد؛ بلکه به علاقه ای که پیغمبراکرم(ص)به او دارد قسم می خورد. ◾️ معلوم می شود پیغمبراکرم(ص) از علاقه اش به زهرا(س) کسب فیض می کند. اگر من ادامه بدهم بعضی نمی توانند هضم کنند. ◾️«وَ بِعَلِّيٍ الْمُرْتَضَى(ع) وَ حُزْنِهِ عَلَيَّ»؛ و قسم می دهم تو را به همسرم علی(ع) و حُزن او نسبت به من. معلوم می شود حزن امام علی(ع) نسبت به زهرا(س) رتبه ای بوده است برای امام علی(ع). «وَ بِالْحَسَنِ الْمُجْتَبَى وَ بُكَائِهِ عَلَيَّ»؛ قسم به حسن(ع) و گریۀ او بر من قسم به حسن(ع) و گریه او بر من ◾️«وَ بِالْحُسَيْنِ الشَّهيِدِ وَ كَآبَتِهِ عَلَيَّ»؛ و قسم به حسین(ع) شهید و آن اضطرابش نسبت به من، «عَلَيَّ وَ بِبَنَاتِي‏ الْفَاطِمِيَّاتِ‏ وَ تَحَسُّرِهُنَّ عَلَيَّ(ع)»؛ اسم زینب و ام کلثوم را نمی برد. و قسم به دخترانم و به ناراحتی و حسرتی که به من دارند، ◾️«إنَّكَ تَرْحَمْ وَ تَغْفِرْ لِلْعُصَاةِ مِنْ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ(ص) وَ تَدْخُلْهُمُ الْجَنَّةِ، إِنَّكَ أكْرَمُ الْمَسْئُولِينَ وَ أرْحَمُ الرَّاحِمِينَ»؛1️⃣ ◾️ رحم کن و بیامرز معصیت کاران از امت محمّد(ص) را و آن ها را به بهشت ببر. 📌این جملاتی که زهرا(س) میگفت و اسما می شنید، چه وقت بود؟ چون می گوید: قسم به شوهرم علی(ع) و حزن او به من! قسم به حسن(ع) و بُکائش بر من! قسم به حسین(ع) و اضطراب و ناراحتی اش نسبت به من و به دخترهایم و حسرتی که دارند! لذا باید موقعی باشد که زهرا(س)به خاطر اذیّت امّت پیغمبراکرم(ص) در بستر بیماری افتاده باشد. ◾️خدا را شاهد می گیرم که رحمت واسعۀ حق تنها از این مجری جلوه می کند و غیر از این، چیز دیگری نیست. چه بسا لحظات آخر زهرا(س) است. امّا در عین حال می گوید خدایا شیعیان و این محبّین را بیامرز. شفاعت زهرا(س) از همین جا شروع شده است. 1️⃣ عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال (مستدرك سيدة النساء إلى الإمام الجواد)، ج‏11-قسم-2-فاطمة(س)، ص، 892 〰️〰️〰️〰️〰️ سلام الله علیها 📚 📖 📝 جلسه چهارم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
۲۷ دی ۱۳۹۹
﷽ 📍 خدایا! کسانی که جزء شیعیان ما هستند به جهنّم نَبر❗️ 📌دارد وقتی این آیات نازل شد معروف است دیگر اینکه در روایات ما هست: ◾️«وَ إِنَ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعين لَها سَبْعَةُ أَبْوابٍ لِكُلِّ بابٍ مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُوم»1️⃣ 📌 دارد که وقتی این آیۀ جهنّم و عذاب که جهنّم هفت در دارد و چه. دارد «فَسَقَطَتْ فَاطِمَةُ سلام‎الله‎علیها عَلَى وَجْهِهَا» به رو افتاد زهرا‎ سلام‎الله‎علیها. «الْوَيْلُ‏ ثُمَ‏ الْوَيْلُ‏ لِمَنْ‏ دَخَلَ‏ النَّار»2️⃣ ◾️وای وای بر آن که وارد آتش بشود. بله من یک روایت به ذهنم الآن آمد. که من دریک روایتی دیدم از پیغمبراکرم(ص) که حضرت فرمود: به دخترش زهرا‎سلام‎الله‎علیها که گریۀ تو موجب گریۀ ملائکه‌ها و فرشتگان می‎شود. یعنی هر وقت تو شروع کنی به گریه کردن فرشته ها همه گریه می‎کنند از گریۀ تو. یک همچین موجودی است؟ زهرا‎ سلام‎الله‎علیها رجاء رو نمی‎دانست؟ نعوذبالله. نعوذ بالله . این نیست، هر دو هست، هر دو هست. یعنی هم نظر به این سمت داره و هم نظر به آن سمت داره. با نظر به این سمت است می‎گوید: « الْوَيْلُ‏ ثُمَ‏ الْوَيْلُ‏ ». بله نظر به اون‎طرف می اندازه. می‎گوید: خدا کسانی که جزء شیعیان ما هستند به جهنّم نبردشان. ◾️خوب دقّت کنید عجیب است شما وقتی نگاه می کنید تواین روایاتی که راجع به زهرا‎ سلام‎الله‎علیهاست هر دوتا رو می‎بینید. آیۀ جهنّم وارد می‎شود یک همچنین حالتی. از رو می افتد زمین امّا از آن طرفم همین که به خدا می‎گوید: «صلی الله علیک یا فاطمة» 1️⃣ سورۀ مباركۀ حجر، آیات43و44؛ «و‌قطعاً وعده همه آنان دوزخ است، دوزخی که برای آن هفت در است و از هر دری بخشی از آنان وارد می‌شوند.» 2️⃣ بحارالانوار، ج43، ص88 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 سلام الله علیها 📖 📝 جلسه نوزدهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
۲۸ دی ۱۳۹۹
﷽ 📍 سبک سخن راست گفتن❗️ 📌این سبک سخن راست گفتن، بر دو قِسم است. اوّل، غفلت از ادای کلام است، درست همۀ آن را حفظ نکرده است تا بیاید بگوید: بلکه فقط مقداری را حفظ کرده است. این حالت از نظر اخلاقی موردنظر است که وقتی انسان دارد مطلب راستی را می گوید، مراقبت کند مفاهیمی که می خواهد القا کند، معاریض از مفاهیم است که از کلام استنتاج می شود، آن ها را درست و صحیح القا کند که طرف مقابل برداشت خلافی نکند. در غیر این صورت، راست می گوید، امّا راستی که می گوید، اگر ناخودآگاه تقطیع شده باشد، به شکلی که طرف مقابل خلاف آنچه گوینده گفته و او دارد القا و نقل می کند، برداشت کند، نقص از گوینده است که دارد خبر راست را می گوید. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
۲۹ دی ۱۳۹۹
﷽ 📍 آثار محبت ❗️ 📌 وقتی که انسان نسبت به موجودی محبّت و عشق پیدا کرد، برایش دو حالت بسیار ارزنده حاصل می شود: یکی «رضا» و دیگری «توکّل» است؛ یعنی انسان در رابطۀ با آنچه آن موجود، در عالم برای او مقدّر کرده و قلم قضایی اش ترسیم نموده است، خشنودی و رضا پیدا می کند و در عالم وجود هیچ پشتوانه ای جز الله نمی بیند و یگانه اتّکائش به الله است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📖 📝 جلسه نهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
۳۰ دی ۱۳۹۹
﷽ 📍 از نظر اخلاقی انسان باید رعایت بکند❗️ 📌از نظر اخلاقی انسان باید رعایت بکند که اگر می خواهد مطلبی را برای کسی نقل کند، مراقب باشد و موضوع را به اصطلاح «سَرسَری» نگیرد. این حالت در جایی مطرح است که مُغرض نیست و دارد مطلب را نقل می کند و به خاطر بی التفاتی به جمیع مفاهیم، نتوانست همه را القا بکند. در حالت دوّم، منشأ شیطنت است. -نعوذ بالله- قسمتی از راست را می گوید و قسمتی را -از روی اغراض شیطانی اش- حذف می کند. در کار نظر دارد و بی‌نظر نیست. علّتش غفلت و بی‌توجّهی نیست، بلکه با نظر این کار را می کند. چقدر این عمل زشت است که انسان بخشی از راست را بگوید و بخش دیگر را -از روی شیطنت هایش- حذف کند. طرف مقابل مطلبی را از این راست به دست می آورد، با اینکه می گوید: دروغ که نگفتم، راست هم گفتم، خلاف واقع است و شنونده خلاف آن واقع را می فهمد. او گفته است: انجام می دهم. شنونده می فهمد که انجام نمی دهم، چون قسمتی را از روی شیطنت حذف کرده است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
۳۰ دی ۱۳۹۹
🔰حرف زدن مغرضانه / https://www.aparat.com/v/6e1xF ◾️آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
۱ بهمن ۱۳۹۹
﷽ 📍 کمالِ صدق در گفتار❗️ 📌بحث توریه است، چون توریه1️⃣ را بحث کردم، دیگر این جا نمی خواهم وارد بشوم. در بحث دروغ، مفصّل بحث کردم و گفتم که در کجا از نظر فقهی دروغ جایز است، که یکی از آن ها ضرورت هاست. اگر ضرورتی اقتضا نمی کند؛ یعنی ضرورتی که مجوز شرعی داشته باشد، انسان در صحبت‌کردنش مقیّد باشد که طرف مقابل خلاف آنچه را که ظاهر کلام است، را در نظر نگرفته باشد، چون ممکن است انسان یک سخن و کلام را بگوید و ادا کند، که چند پهلو داشته باشد. یک ظاهر عُرفی داشته باشد، احتمالات غیر ظاهری هم داشته باشد. انسان آن احتمال غیر ظاهری را در نظر می گیرد و ادا می کند. تا جایی که ضرورت -به اصطلاح شرعی- ندارد، این کار را نکند. علمای اخلاق می گویند: معاریضِ بدون ضرورت و این سبک سخن گفتن را ترک کند، که از کمالِ صدق در گفتار است 1️⃣ حضرت استاد؟ره؟ بحث توریه را در سال 1365هـ.ش به طور مفصّل و مبسوط بیان فرمودند. که در مجموعۀ آفات زبان،با عنوان دروغ منتشر گردیده است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
۱ بهمن ۱۳۹۹
📍 چگونه مومن به مقام صادقین می رسد!؟❗️ 📌امام علی(ع) می فرماید: «مَا يَزَالُ أَحَدُكُمْ يَصْدُقُ حَتَّى لَا يَبْقَى فِي قَلْبِهِ مَوْضِعُ إِبْرَةٍ مِنْ كَذِبٍ»؛ 🔻یک نفر از شما همیشه راست می گوید، آن قدر راست می گوید تا اینکه در دل او هیچ جای پایی -حتّی به قدر سر سوزنی- از دروغ نمی ماند؛ یعنی راست گفتن و صدق، ملکۀ او می شود، «حَتَّى يَكُونَ عِنْدَ اللَّهِ صَادِقاً»؛1️⃣ آنجاست که وقتی نزد خداوند می رسد، صادق می شود. 🔻 بحث صدّیق جداست، تازه صادق می شود، که این حالت در ارتباط با سخن است؛ صدق در ارتباط با سخن است. 🔻انسان گاهی چندپهلو حرف می زند، در صورتی که هیچ ضرورتی‏ هم اقتضا نمی کند؛ لذا صدق در گفتار باید طوری باشد، که به‏ صورت یکی از خوها و ملکات حسنه در بیاید، چون خودش ملکه ای از ملکات و فضایل اخلاقی و نفسانی است، و انسان باید به این مرز برسد. 💠امام علی(علیه السلام ) فرمودند: 📌«سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ(ص)يَقُولُ»؛ شنیدم پیغمبر‏اکرم(ص) می فرمود: «إِنَّ مِنْ مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ صِدْقَ الْحَدِيثِ»؛2️⃣ سخن راست گفتن، یکی از مکارم اخلاق است؛ یعنی باید به نحوی در درون ریشه داشته باشد که زبان به سوی خلاف نچرخد. 1️⃣ مستدرك الوسائل، ج‏8، ص 455 2️⃣. مستدرك الوسائل، ج‏8، ص 454 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
۳ بهمن ۱۳۹۹
📍 راستی و راست گفتن را یاد بگیرید❗️ 📌آن قدر روی سخن راست گفتن تکیه شده است. ابن أبي المِقدام می گوید: «قَالَ لِي أَبُوجَعْفَرٍ(ع) فِي أَوَّلِ دَخْلَةٍ دَخَلْتُ عَلَيْهِ»؛ بر امام باقر(ع) وارد شدم، همین که وارد شدم، حضرت فرمود: «تَعَلَّمُوا الصِّدْقَ قَبْلَ الْحَدِيثِ».1️⃣ 🔻 اوّل، وجه ظاهر این روایت را بیان می کنم، چون چهار، پنج وجه برای آن گفته می شود، ولی آنچه از ظاهر روایت به دست می آید، این است که حضرت می فرماید: بروید راست گفتن را یاد بگیرید، سپس سخن بگویید. خیلی حرف مهمی است، به اصطلاح «بلبل زبانی» نکنید، خودتان را اسیر هواهای نفسانی نکنید. اگر هر چه به دهانتان می آید بگویید، با اینکه خیلی هم می خواهید مراعات بکنید، نتیجه اش راست های دست و پا شکسته، یا حرف های شش، هفت پهلو است که منشأ آن شیطنت ها است. این ها هنر نیست؛ چون به عنوان هنر مطرح می کنند. هنرمند کسی است که بتواند مهار نفس را بگیرد. هنر این نیست که چندپهلو سخن بگویی و به اصطلاح به سر عدّه ای شیره بمالی. 🔻این هنر و زیرکی نیست. «تَعَلَّمُوا الصِّدْقَ قَبْلَ الْحَدِيثِ»؛ اوّل بروید صدق، راستی و راست گفتن را یاد بگیرید، قبل از آنکه بخواهید سخن بگویید. اوّل بروید آدم شوید، سپس حرف بزنید. می گوید: همین که پایم را داخل گذاشتم، «فِي أَوَّلِ دَخْلَةٍ دَخَلْتُ عَلَيْهِ»، حضرت این را به من فرمود. چه بسا او رفته بود از امام باقر(ع) حدیث یاد بگیرد و برود آن را نقل کند و جزء رُوات بشود. 📌 همین که وارد شده است، حضرت به او می فرماید: برو اوّل راست گفتن را یاد بگیر. بعد بیا حدیث را از من بشنو و نقل کن. لذا از نظر بُعد اخلاقی در ارتباط با این قسم از صدق -که صدق در گفتار است-، انسان باید خیلی مراعات بکند. 1️⃣ الكافی، ج 2، ص 104- وسائل الشيعه، ج 15، ص 365- بحارالأنوار،ج 70، ص244 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
۴ بهمن ۱۳۹۹
📍 راستگوترین شما از نظر سخن❗️ 📌پیغمبر اکرم(ص) فرمودند: «إِنَّ أَدْنَاكُمْ مِنِّي وَ أَوْجَبَكُمْ عَلَيَّ شَفَاعَةً أَصْدَقُكُمْ حَدِيثاً»؛1️⃣ نزدیک ترین شما به من و آن کسی که بیش از همه بر من این حق را دارد که شفاعتش را در قیامت بکنم، کسی است که راستگوترین شما از نظر سخن باشد. گاهی ممکن است، جنبۀ کمّی پیدا بکند. شخصی هشتاد درصد راست می گوید، شخص دیگر پنجاه درصد گفتارش را راست می گوید، ولی نسبت به خدا که نمی شود گفت: خدا بیشتر راست می گوید و -نعوذ بالله- کمی هم دروغ می گوید؛ بنابراین به کار بردن تعبیر «اصدق» و راستگوتر اشاره به همان جنبه های کیفی مسئله است، که خدا با شما بی پرده سخن می گوید و هیچ نقطۀ ابهامی در آن وجود ندارد. از راست ها کم نگذاشته است؛ یعنی همان کمالی که در صدق در گفتار وجود دارد، در اینجا هست و شما را به اشتباه نینداخته است. صریح، آشکار و واضح همه را گفته است. لذا در باب صدق می بینیم که در روایات آمده است: انسان آن قدر راست بگوید که حتی جای پایی از دروغ روی روح و دلش نماند. 1️⃣ مستدرك الوسائل، ج 8، ص 442 و ص454 و ج11 ص 171 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
۵ بهمن ۱۳۹۹