eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
727 دنبال‌کننده
200 عکس
773 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 توسّل انسان در گرفتاری و حوادث به کیست؟❗️ 📌قرآن مي‌خواهد ترسيم كند صحنه‌اي را براي بشر، مي‌خواهد انساني را كه گرفتار است، دچار حوادث است بگويد اين انساني كه دچار حادثه‌ها شده‌است، اين از نظر روش انديشه و فكرش چه روشي است بيش از سه چيز به ذهنش نمي‌آيد، و نيست قدرت تكلّفي در محيط پرورشي، قدرت نفوذ و سلطه حكم‌راني نسبت به منطقه زيست، بعد يك قدرت معنوي كه اين نامرئي است. بشر اين‌چنين است. 🔹لذا ما مي‌بينيم كه اين سه چيز را رديف مي‌كند، صفتِ رُبوبيّت، بعد صفت مَلكيّت بعد هم اُلوهيّت يعني معبود بودن خدا. حالا چرا اين‌ها را اوّل «رَبّ» را گفته بعد آمده «مَلِك» را گفته بعد آمده «اِله» را گفته است؟ 🔹با اينكه قاعده‌اش اين بود كه مثلاً فرض كنيد تجليل بشود اوّل عبوديّت را پيش بكشد معبود را، مثلاً فرض كنيد، در اينجا دو اشاره است؛ اشاره اوّل و آن اينكه اين انسان از نظر ديدش اين‌چنين است، اوّل متوسّل مي‌شود به نزديك‌ترين قدرت‌ها براي خلاصي خودش. در يك حادثه‌اي كه گير كرده است، نزديك‌ترين قدرتي را كه مي‌تواند به آن متوسّل شود پناه به او مي‌برد و متوسّل به او مي‌شود براي نجات خودش. 🔹 لذا در اينجا آمده مسأله آثار رُبوبيّتي را پيش كشيده‌است؛ رَبّ را پيش كشيده است. بعد همين‌طور جلو مي‌رود. اگر ديد از اين قدرتِ نزديك كارسازي نشد، يك كمي فشار مي‌آورد مي‌آيد جلوتر، يك قدرت برتر كه منطقه نفوذش وسيع‌تر است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 سوره ناس رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 🔰هان! قباحت هم خوب چیزی است. فهمیدی؟ 📌رُوِیَ عَنِ رَسُولِ الله ِ(ص) قالَ: «إِنَّ حُقُوقَ اللَّهِ جَلَّ ثَنَاؤُهُ أَعْظَمُ مِنْ أَنْ يَقُومَ بِهَا الْعِبَادُ وَ إِنَّ نِعَمَ اللَّهِ تعالی أَكْثَرُ مِنْ‌ أَنْ‌ يُحْصِيَهَا الْعِبَادُ وَ لَكِنْ أَمْسُوا وَ أَصْبِحُوا تَائِبِينَ» 1️⃣ ترجمه: حقوق خداوند که حمد و ثنای بر او باد، بزرگ تر و بالاتر از آن است که بندگان خداوند آن را به جای آورند؛ و نعمت‌های خداوند بیشتر از آن است که بندگان خداوند بتوانند آنها شمارش کنند. ولکن، شبانه روز توبه کنید. 📌شرح : روایت از پیغمبر اکرم(ص) منقول است که حضرت فرمودند: حقوق الهی نسبت به بندگانش بالاتر از آن است که بندگان بتوانند، قیام کنند به اداء حقوق خداوند. حقّ خدا را هان؟! ادا کنند. می‌گویند فلانی حق به گردن ما دارد. چرا این جور باهاش رفتار می‌کنی؟ 📌📌می‌گوید: بلاخره حق به گردن ما دارد، نباید حقّش را ادا کنیم؟ این تعبیر ساده کردم«إِنَّ حُقُوقَ اللَّهِ جَلَّ ثَنَاؤُهُ أَعْظَمُ مِنْ أَنْ يَقُومَ بِهَا الْعِبَادُ» این اول. دوّم: «وَ إِنَّ نِعَمَ اللَّهِ تعالی أَكْثَرُ مِنْ‌ أَنْ‌ يُحْصِيَهَا الْعِبَادُ» نعمت‌های خداوند که به بندگانش عنایت فرموده است، بیشتر از آن است که بتوانند بندگانش، آن را شمارش کنند. اشاره به آیه شریفه است «وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَةَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا» نمی‌توانی بشماریش، آن حقوقش بالاتر است، این هم چی؟ بیشتر، از نظر عدد است، قابل شمارش نیست. 📌 بسیار خب، حالا چکار کنیم؟ آن قدر حق به گردنم دارد که نمی‌توانم حقّش را ادا کنم. آن قدر نعمت به من داده که اصلا نمی‌توانم بشمارم آن‌ها را، درست است یا نه؟پس بگو چی هستم؟ عاجز، ناتوان از ادای حق الهی و شکر نعمت‌های بی‌شمارش. خب؛ حالا چکار کنیم؟ مواجه شدیم با یک همچنین وضعی. پیغمبر اکرم(ص)به تو می‌گوید، چکار کنیم، به تو می‌گوید. 🔻«وَ لَكِنْ أَمْسُوا وَ أَصْبِحُوا تَائِبِينَ» این یعنی چی؟ می‌فهمی؟ ولی شماها روز و شبتان، اشاره به این است «أَمْسُوا وَ أَصْبِحُوا» توجه کنید، روز را به شب می‌آورم، شب را به صبح می‌آورم. 📌یعنی چی؟ یعنی همه اش، شب و روز. شب و روز در این حالت باشید؛ چی؟ حالا بهتان می‌گویم. در حال عذرخواهی، انسان در ارتباط با خدا، گوش کنید. دو تا حالت دارد: یک حالت بسیار زشت، و او حال طلب کاری است. 📌هان! چشمم را ببندم و بگویم، تقریباً و کم و بیش، حالا ان شاءالله، وسط ما اولیا خدا نباشد. یک همچنین حالتی داریم؛ حال چی؟ طلب‌کاری، می‌گوید تو که نمی‌توانی حقّش را ادا کنی، تو که نمی‌توانی نعمت‌هایش را شمارش کنی که به تو داده است. درست است یا نه؟ دیگر حالت طلب کاریت برای چیست؟ 📌هان! قباحت هم خوب چیزی است. فهمیدی؟! شب و روزت در حال عذرخواهی از خدا باشد. خدا معذرت می‌خواهم از تو، فهمیدی ؟! که نتوانستم حقّت را ادا کنم و نمی‌توانم. نمی‌توانم نعمت‌هایت را بشمارم. فهمیدی؟! تو این حال تو باش. «وَ لَكِنْ أَمْسُوا وَ أَصْبِحُوا تَائِبِينَ» شما در این حال باشید. این حال پسندیده است، در رابطه بین عبد و ربّش. 1️⃣ بحار جلد 74، صفحه 76 وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَةَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا إِنَّ اللّهَ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ. سورۀ مبارکۀ نحل، آیۀ 18 واگر بخواهيد نعمت هاي خدا را بشماريد، نمي توانيد شماره كنيد. همانا خداوند آمرزنده ي مهربان است 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 سلیقۀ ای عمل نکردن❗️ 📌حالا فرض کنید کسی نسبت‏به گذشتۀ خرابش از نظر بُعد اخلاقی، متنبّه شد که چه زیان‏هایی کرده است و می‏خواهد خودش را تطهیر بکند و ترفیع داشته باشد. او نباید سلیقه‏ای عمل کند؛ یعنی وقتی می‏خواهد در بُعد اخلاقی پیش برود و خود را در بُعد معنوی‏اش «پیراسته» و «آراسته» بکند، نباید سلیقه‏ای عمل کند. 🔹این، خیلی مطلب مهمّی است؛ چون این شخص، مانند کسی است که مدّت‏ها تشنگی کشیده و تازه به آب رسیده است؛ لذا باید در چهارچوبۀ شرع عمل کند. البتّه این مطلب را هم باید بگویم که طبیب ما و دستورات او، «شرع» است؛ لذا اگر انسان بخواهد سلیقه‏ای عمل کند و هرآنچه را می‏طلبد عمل نماید، خودش نمی‏فهمد که همین رفتار باعث می‏شود ببُرَّد و از این حرکت بازبماند. مثلِ همان کسی که هر مقداری آب می‏طلبد بخورد و تلف شود، او هم تلف خواهد شد. 🔹 لذا یک سنخ از مطالبی که بزرگان اولیا و انبیا(ع) فرمودند که حتّی خیلی هم برای انسان فشار دارد، به‏خاطر همین مجاهدۀ با نفس است. آدم گرسنه است و غذا هم هست، ولی می‏گویند: نخور! بالاترین مجاهده همین است؛ یعنی گرسنه هستم و غذا هم هست. توجّه می‏کنید چه می‏خواهم بگویم؟ با گرسنگی به غذا رسیدم امّا می‏گویند: نخور! فقط به این دلیل که همین کار، بالاترین مجاهدۀ با نفس است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 کفو حضرت زهرا (س)❗️ 📌امام‌علی(ع) تنها کفو فاطمه زهرا(س) حالا می‏خواهیم برسیم به مسأله‏ای که دربارۀ زهرا نقل شده که اگر علی(ع) خلق نشده بود، کفوی برای فاطمه (س) نبود. ما این مطلب را در روایات متعدد داریم. روایتی را که می خوانم، در اصول کافی آمده است. امام صادق(ع)می‏فرماید: «لَوْ لَا أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى خَلَقَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ(ع) لِفَاطِمَةَ (س)مَا كَانَ لَهَا كُفْوٌ عَلَى ظَهْرِ الْأَرْضِ‏ مِنْ‏ آدَمَ‏ وَ مَنْ‏ دُونَهُ»1️⃣‏؛ یعنی اگر خداوند تعالی علی(ع) را برای فاطمه خلق نمی کرد، هم‌ترازی با او، روی زمین وجود نداشت؛ از آدم گرفته تا آخرین انسان. شما از این روایت چه می‏فهمید؟ معنایش این است که حتّی انبیای مرسَل هم به پای فضائل او نمی‏رسند و هم‌تراز او نیستند. 1️⃣الکافی، ج1 ص461 〰️〰️〰️〰️〰️ رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍تبعیّت کن که دلت را می‏سوزاند❗️ 📌امام‏باقر(س) در روایتی روشن و صریح می‏ فرماید: «اتَّبِعْ مَنْ یُبْكِیكَ وَ هُوَ لَكَ نَاصِح»1️⃣؛ 🔹 از آن‏کسی تبعیّت کن که دلت را می‏سوزاند. ببینید! اگر منظور از روایت، امور دنیایی باشد، که دل انسان نمی‏سوزد. اینکه بگویند: آقا این کار را بکن تا پولدار شوی، دل انسان را نمی‏سوزاند. معلوم است دست روی نقطۀ ضعف می‏گذارد که دلش می‏سوزد. 🔹 وقتی می‏گوید: خواهی مُرد؛ برزخ پیش رو است؛ قیامت در پیش داری؛ این چه کاری است که انجام می‏دهی؟! این‏ها نصیحت کردن است که دل انسان را می‏سوزاند؛ 🔹 لذا می‏فرماید: «یُبْكِیكَ وَ هُوَ لَكَ نَاصِح»؛ امّا کسی که تو را می‏خنداند، «وَ لَا تَتَّبِعْ مَنْ یُضْحِكُكَ وَ هُوَ لَكَ غَاش»، از او پیروی نکن؛ او حقّه‏باز است. «غَش» یعنی حقّه‏بازی. 🔹🔹 لذا ما روایات بسیاری داریم که این معانی را بیان می‏کند و من به‏ عنوان نمونه بعضی را بیان کردم؛ لذا بالاترین «خیرخواهی» همین است. بالاترین دلسوزی همین است که انسان همان‏گونه که وظیفه دارد خودش را تطهیر و پیرایش کند، نسبت‏ به دیگران هم این‏گونه باشد. 1️⃣الکافی، ج2، ص 638 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 جبرائیل فقط به حضرت زهرا (س) نازل شد❗️ 📌در اصول کافی است و روایت صحیحه است از امام‎ صادق(ع):«إِنَّ فَاطِمَةَ (س) مَكَثَتْ‏ بَعْدَ رَسُولِ‏ اللَّهِ‏ (ص) خَمْسَةً وَ سَبْعِينَ يَوْما»1️⃣. حضرت زهرا(س) بعد از پیغمبر، هفتاد و پنج روز زنده بود. «وَ كَانَ دَخَلَهَا حُزْنٌ شَدِيدٌ عَلَى أَبِيهَا»؛ بعد از وفات پدر، اندوه شدیدی متوجّه فاطمۀ زهرا(س)شد. 📌 «وَ كَانَ يَأْتِيهَا جَبْرَئِيلُ (ع)‏»؛ و جبرائیل(ع) مدام خدمت او نازل می‏شد. قبل از ادامۀ روایت به یک بحث مهم دربارۀ انبیا بپردازم که آیا جبراییل(ع) بر هر پیغمبری‏ نازل می‏شد؟ اصلاً و ابداً؛ جبراییل(ع) بر هیچ پیغمبری نازل نمی‏شد؛ فرشتگان دیگر نازل می شدند، امّا جبراییل(ع) نه. چه‌بسا فقط بر پیامبران اولواالعزم نازل شده است. مطلب دوّم اینکه، بعد از پیغمبر اکرم(ص) وحی منقطع شد و جبراییل(ع) دیگر بر کسی نازل نمی‏شود. 📌 ما در هیچ روایتی نداریم که جبراییل بر یکی از ائمۀ ما نازل شده باشد.بله؛ فرشتگان بر امام‌علی(ع)نازل می‏شدند و بر ائمۀ طاهرین(ع) فرود می‌آمدند، امّا جبراییل نه! با این توصیفات ما می‌بینیم که امام صادق در این روایت می‌فرماید که جبرییل (ع)بعد از پیغمبر اکرم(ص)، بر حضرت زهرا(س) نازل می‏شد؛ فقط بر ایشان نازل می شد. 1️⃣الکافی، ج1 ص458 〰️〰️〰️〰️〰️ رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 صحیفۀ حضرت زهرا (س) به دست امام زمان(عج)❗️ 📌بعد امام صادق(ع) در ادامۀ روایت می‌فرماید: «فَيُحْسِنُ عَزَاءَهَا عَلَى أَبِيهَا وَ يُطَيِّبُ نَفْسَهَا»1️⃣؛ 📌جبرئیل می‏آمد و به حضرت زهرا(س) تسلیت می‌گفت و او را در عزای پدرش دلداری می‏داد. «وَیُخبِرُها عَن أبیها وَ مَکانها»؛ و او را از پدرش و جایگاه او در قیامت با خبر می‌کرد؛ یعنی به حضرت گزارش می‏داد که آنجا چه خبر است. «وَ يُخْبِرُهَا بِمَا يَكُونُ بَعْدَهَا‏»؛ و به او خبر می‏داد از آنچه که بعد از او واقع می‌شود، «فِي ذُرِّيَّتِهَا» در فرزندانش واقع می‏شود. «وَ كَانَ عَلِيٌّ (ع)، يَكْتُبُ ذَلِك‏»؛ 📌و علی بن ابیطالب(ع) را می نوشت. اینجا دیگرامام‌علی(ع)، کاتب حضرت زهرا (س) است. جبراییل(ع) آمده به حضرت زهرا (س) مطالب آینده را خبر می‌دهد و ایشان مطالب را به امام علی(ع) می‌گوید و امام‌علی(ع) هم کاتب ایشان است و آن‌ها را می‏نویسد. 📌این اخباری که جبرئیل(ع) برای حضرت زهرا (س) بیان کرده و امام‌علی(ع) نوشته است، مسائل زیادی بوده که بعد از امام‌علی(ع) به سایر ائمه(ع) رسید و به نام صحیفۀ زهرا(س) نزد آن حضرات باقی مانده است. ما در این باب، روایت بسیاری داریم که من نمی‏خواهم وارد آنها شوم. ائمۀ(ع) ما از صحیفۀ زهرا(س) نقل مطلب، زیاد می‌کردند. 📌ما روایات بسیاری داریم که ائمه(ع) می‌گفتند: در صحیفۀ مادرمان زهرا (س) چنین آمده است. اکنون هم صحیفه به دست امام زمان(عج) رسیده است. چه‌بسا آن حضرت هم از روی همان صحیفه، بخواهند به مسائلی عمل کنند که از مادر به ایشان رسیده است. 1️⃣ الکافی، ج1 ص461 〰️〰️〰️〰️〰️ رحمت الله علیه # @agamojtabatehrani
﷽ 📍 تعبیر حضرت زهرا (س) در رابطۀ پیامبر اکرم(ص)❗️ 📌حالا به همین مناسبت، چند جمله از جملات حضرت ‏زهرا(س) را برایتان می‏خوانم. وقتی حضرت بعد از جریان وفات پیامبراکرم(ص) با آن جلالت و عظمتشان وارد مسجد می‏شوند و شروع می‏کنند به صحبت کردن؛ 🔻بعد از شهادت به وحدانیّت خدا، این جملات را می‏فرماید: «وَ أَشْهَدُ أَنَّ أَبِی مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُه، إِختَارَهُ وَ انتَجَبَهُ قَبلُ أَن أَرسَلَهُ»1️⃣؛ 🔻 در این عبارت خوب دقّت کنید! یعنی خدا پدر من را «برگزید». معمولاً علما «انتَجَبَهُ» را تعبیر دیگری از همان «إِختَارَهُ» می‏گیرند؛ درحالی‏که درست نیست و این عبارت یک معنای ظریفی دارد؛ حضرت ‏زهرا(س) خیلی زیبا می‏فرمایند. «إِنْتِخٰاب» به‏ معنای انتخاب کردن است؛ امّا «إِجْتِبٰاء» به ‏معنای جداسازی است. 📌حالا یک مثال ساده‏ای بزنم: فرض کنید شما بروید به یک مغازه‏ای و بخواهید خرید کنید! نگاه می‏کنید و یک‏دفعه جنسی نظر شما را جلب می‏کند؛ این «انتخاب» است، امّا وقتی آن را برداشتی و بیرون آوردی، «إِجْتِبٰاء» می‏شود. 🔻تا آنجایی که من دیدم، این عبارت را تعبیر دیگر همان «إِختَارَهُ» گرفته‏اند؛ درحالی‏که این درست نیست. خیلی زیبا فرموده است: «إِختَارَهُ وَ انتَجَبَهُ»؛ یعنی اوّل انتخابش کرد و سپس جدایش نمود. 1️⃣بحارالأنوار، ج 29، ص 240 〰️〰️〰️〰️〰️ زهرا سلام الله علیها 📚 📕 🏷 جلسه پنجم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 🔻دارالتربیۀ الهی 📍 تعبیر حضرت زهرا (س) در رابطۀ پیامبر اکرم(ص) ❗️ 📌بعد در ادامه حضرت‏ زهرا(س) می‏فرماید: «وَ اصْطَفَاهُ قَبْلَ أَنِ ابْتَعَثَه»؛ یعنی قبل از آنکه او را مبعوث کند، او را برگزید؛ یعنی قبل از اینکه بخواهد به او رسالت بدهد، او را ساخت و تربیت کرد. 🔻بعد هم می‏فرماید: «وَ سَمَّاهُ قَبْلَ أَنِ اسْتَنْجَبَه»؛ یعنی قبل از آنکه جدایش بکند، او را نام‏گذاری کرد که عبارت دیگر همین معنایی بود که عرض کردم. 🔻بعد می‏فرماید: «ابْتَعَثَهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ إِتْمَاماً لِأَمْرِه»1️⃣؛ یعنی اصلاً او را مبعوث کرد که امر خودش را تمام کند. امر خدا چه بود که می‏خواست آن را تمام کند؟ خدا در این نظام آفرینش، از همان ازل به این معنا توجّه داشت که اینجا، «دارالتربیۀ الهی» باشد و به‏ واسطۀ مبعوث کردن پیامبراکرم(ص) می‏خواهد به این نتیجه برسد. باید اینجا، معلّمی داشته باشد و این معلّم هم، خداساخته باشد. باید دست ‏پروردۀ خودش را بفرستد تا انسان‏ها را به پرواز برساند. 1️⃣بحارالأنوار، ج 29، ص 240 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه پنجم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 خداوند ابلیس را هم امتحان کرد❗️ 📌«أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یتْرَكُوا أَنْ یقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یفْتَنُونَ» مردم خیال کردند. به اینکه صرفاً و زبانی گفتند که ما به خدا، مبدأ و معاد ایمان آوردیم، خدا رهایشان می‏کند؟ اگر بچه آمد و گفت: آقا! من فلان درس را بلدم، معلّم می‏گوید: احسنت! از این کلاس به آن کلاس تشریف ببرید! نخیر، این خبرها نیست. «وَهُمْ لَا یفْتَنُونَ». بحث این است که خداوند ابلیس را امتحان کرد؛ چرا؟ برای اینکه مدّعی ایمان بود. در باطن کافر بود، ولی مدّعی ایمان شد. آيا مردم پنداشتند كه تا گفتند ايمان آورديم، رها مى‏شوند و مورد آزمايش قرار نمى‏گيرند؟! سورۀ مبارکۀ عنکبوت، آیۀ 2 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📘 🏷 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 مؤمن امتحان می شود و ممتحن هم خداست❗️ 📌 روایت از امام‏ علی(ع) است: «قَدْ لَعَمْرِي»؛ به تحقیق! به جان علی(ع)! به جان خودم! « يَهْلِكُ فِي لَهَبِ الْفِتْنَةِ الْمُؤْمِنُ »؛ مؤمن است که در زبانۀ آتش امتحان قرار می‏گیرد. اوست که می‏سوزد. «وَ یَسْلَمُ فِیهَا غَیرُ الْمُسْلِمِ»؛ غیر مسلمان، سلامت است. کسی که درس نخوانده، دلواپسی ندارد؛ چرا دلش پرپر بزند؟ او که مدّعی نیست. 📌آن کس که مدّعی پیوند و دوستی با خداست مدّ نظر است. اینجا عمده این است که سر و کار انسان با کیست؟ با خود ممتحن است. فضیلت هم از ناحیۀ اوست. استاد، خودش ممتحن است. 🔻 نسبت‏به او می‏گوییم تو را دوست دارم و هر چه دارم از تو یاد گرفتم. حالا راست می‏گویی یا نه؟ لذا در باب امتحان مسئلۀ مؤمن است. غررالحکم و دررالکلام، ص493 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📘 🏷 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 اسوۀ والای حیا❗️ 📌 همۀ شما این تعبیر پیغمبر اکرم(ص) راجع به حضرت فاطمه زهرا(س) را شنیده اید که حضرت فرمودند: «فاطِمَةُ بَضعَةٌ مِنّی»؛ 📌فاطمه پارۀ تن من است. این حدیث بین عام و خاصّ1️⃣ متواتر است و کسی نسبت به آن شبهه ندارد. امّا آیا می دانید که پیامبر(ص) این جمله را در چه موقعیّتی و به چه علّتی بیان کرده است؟ 📌 اوّلین مورد مربوط به جریان پرسش پیامبر(ص) از اصحاب خود، در باب بهترینِ زنان بود. روزی پیغمبر اکرم(ص) از اصحاب خود پرسیدند: «مَا خَیْرٌ لِلنِّسَاءِ؟»2️⃣؛ بهترین زن ها کیست؟ 📌 اصحاب عرض کردند: «فَلَمْ نَدْرِ مَا نَقُولُ»؛ نمی دانیم! «فَسَارَّ عَلِیٌّ(ع) إِلَى فَاطِمَةَ(س) فَأَخْبَرَهَا بِذَلِکَ»؛ 📌 در این هنگام امام علی(ع) از جا برخاستند و به منزل رفته و سؤال پیامبر(ص) را با حضرت زهرا(س) در میان گذاشتند. 📌حضرت زهرا(س)فرمودند: «بهترینِ زنان آن زنی است که به مرد نامحرم نگاه نکند و مرد نامحرم نیز او را نبیند.» 📌امام علی(ع) برگشتند و این جواب را به پیامبر(ص) ارائه نمودند. حضرت رو به سوی امام علی(ع) کرده و فرمودند: «مَنْ عَلَّمَکَ هَذَا؟»؛ چه کسی این را به تو یاد داده است؟ 📌امام علی(ع) عرض کرد: فاطمه(س) این مطلب را به من گفته است. در اینجا بود که پیغمبراکرم(ص) فرمودند: «إِنَّهَا بَضْعَةٌ مِنِّی»؛ فاطمه(س) پارۀ تن من است. 1️⃣ شیعیان و اهل تسنّن 2️⃣ حلیة الأولیاء، ج 2، ص 41 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 زهرا سلام الله علیها 🏷 جلسه هشتم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 پناه بردن به رب؟❗️ 📌قلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ مَلِكِ النَّاسِ إِلَهِ النَّاسِ چرا اين‌ها را تَقطيع كرده است؟ جدا‌ جدا كرده و عَطف نكرده است؟ نگفت: «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ» و «مَلِكِ النَّاسِ» و «إِلَهِ النَّاس »وصل نكردن براي اين جهت است. 🔰 مي‌خواهد به منِ بشر برساند كه هر كدام از اين اسما سبب مستقلّي هستند جداگانه براي دفع شَر از بشر. اينطور نيست كه مجموع اين اسما و اين صفات، اين‌ها يك سبب باشند و روي هم رفته يك كار از اين‌ها ساخته شود، بلكه هر كدام از اين‌ها جدا‌جدا يك سبب مُستقل براي دفع شَر از تويِ انسان است. چطور؟ 📌 اشاره به اين است اي انسان تو در اين عالم كه هستي، شُروري كه متوجّه تو مي‌شود، ناراحتي‌ها آلامي كه پيدا مي‌كني اين‌ها از سه ناحيه است. 🔰 براي اينكه شما انسان‌ها برخورد مي‌كنيد به ناراحتي‌ها و شُروري، براي نجات از آن شُرور شما پناه ببريد به ربّتان، رَبّ حقيقي شما عبارت از «الله» است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 سوره ناس رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 اولیای خدا(ع) صیّاد قلوب هستند❗️ 📌انسان تا زمانی که از این دنیا کوچ نکرده و از این نشئه به نشئۀ دیگر نرفته است، می تواند آنچه را به دست خود در این گنجینه و حرم الهی وارد کرده تغییر دهد. البتّه تا مدتّی این اختیار را دارد که بتواند این زباله وآشغال هایی که در آن ریخته، بیرون آورد. همچنین بستگی به این دارد که چه نوع آشغالی در آن ریخته باشد. مسائل دیگری هم مطرح است که بعداً به آن خواهیم رسید. 📌اولیای خدا(ع) به دل ها نگاه می کنند. اولیای خدا(ع) صیّاد قلوب هستند. هنگام دست گیری با دید ولایی شان نگاه می کنند تا ببینند اوضاع این دل چگونه است؟ آن ها در دست گیری های خود به دل ها نگاه می کنند؛ نه به اعمال. 📌نگاه نمی کنند که فرد نماز شب می خواند یا نه؛ ذکر می گوید یا نه. به قلب او نگاه می کنند که آیا در این دل هنوز آن تلألؤ و درخشندگی وجود دارد یا خیر؟ البتّه واجبات چون اساس کار است، حتماً مورد توجّه قرار می گیرد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📔 🏷 جلسه چهارم 〰💠〰💠〰💠〰💠〰💠〰💠 @agamojtabatehrani
﷽ 🔷آدم فهمیده با یک وسیله زودتر، هم تندتر و هم راحت تر می رود!!! ◾️رُوِیَ عَن عَلِیٍ اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلَیهِ السّلامُ قالَ: « مَنْ‏ عَقَلَ‏ تَيَقَّظَ مِنْ‏ غَفْلَتِهِ‏ وَ تَأَهَّبَ لِرِحْلَتِهِ وَ عَمَرَ دَارَ إِقَامَتِه‏ِ» ترجمه: کسی که عاقل باشد و خوب و درست فکر کند، از خواب غفلت بیدار می شود؛ و خودش را برای سفر آخرت آماده می‌کند و خانۀ اقامت جاودانۀ خویش را آباد می‌کند. 📌شرح: «مَنْ‏ عَقَلَ‏ تَيَقَّظَ مِنْ‏ غَفْلَتِهِ» اوبیدار می شود از خواب غفلتش«وَ تَأَهَّبَ لِرِحْلَتِهِ» آماده می شود برای کوچ کردنش و سفرش. « وَ عَمَرَ دَارَ إِقَامَتِهِ» آباد می‌کند خانه ای را که در آن می‌خواهد، جایگزین شود. 🔻اشاره به این معناست: که انسان در این، دار دنیا اگر آدم فهمیده باشد و آن روندی را که می بیند، نسبت به همۀ انسان‌ها که این ها، وجدانی است و قابل انکار هم نیست، یک همچنین شخصی هیچ‌گاه، کاری نمی‌کند که خواب غفلتش سنگین شود، عکس عمل می‌کند . 🔻یک جوری عمل می‌کند که از خواب غفلت بیدار شود. آدم فهمیده، به تعبیر دیگر، آدم فهمیده دنبال هوشیاری و بیداری است، نه دنبال غفلت و نعوذبالله، از آن طرف، سکر و مستی. چکار می‌کند؟ یعنی در دنیا، کاری نمی‌کند که تعلّقاتش به دنیا زیاد بشود؛ به‌جوری که مرگ را فراموش کند و نشئۀ بعد از مرگ، آن هم به فراموشی سپرده شود. غفلت از آنهاست دیگر. 🔻آدم فهمیده، یک همچنین کاری نمی‌کند، عکس عمل می‌کند. خودش را بیدار می‌کند، هوشیار می‌کند و او این که، تو باید بروی. « وَ تَأَهَّبَ لِرِحْلَتِهِ» خودش را آمادۀ این سفر و این کوچ کردن از این نشئۀ دنیا به نشئۀ دیگر می‌کند. هر سفری توشه‌ای دارد. 🔻 هرسفری! این دنبال تهیّۀ آذوقه و توشۀ این سفر باشد، او را مهیّا می‌کند. نه بار سفر را گران می‌کند، نه دست خالی از توشۀ سفر، هیچ کدام، چون دو تا چیز است. چون وقتی یکی می‌خواهد، جایی برود، هیچ وقت نمی آید سنگ و کلوخ بیابان را بردارد، بریزد مثلاً فرض کنید، در یک کیسه‌ای که بیندازد روی پشتش، خب بابا! نمی‌توانی بروی بیچاره! شد؟! چه‌جوری می‌خواهی این‌ها، همه را با خودت ببری؟ شد؟! 🔻 بار گران معصیت را به دوش نمی‌کشد و این سفر را بر خودش سخت نمی‌کند؛ از آن طرف، آن چیزهایی را که مفید است در این سفر که می گوییم توشه راه است، آن‌ها را با خودش می برد؛ که آن ها سفر را آسان می‌کند. فهمیدی که چه می‌خواهم بگویم؟! 🔻 آدم یک سفر می‌خواهد برود، یک وسیله می‌گیرد که هر جور باشد هم زودتر، هم تندتر و هم راحت تر چی؟! حرکت بکند، از آن طرف هم چیه؟ سنگین هم نکند که بماند وسطش. این«وَ تَأَهَّبَ لِرِحْلَتِهِ» هر دو تایش را می‌گیرد. 🔻« وَ عَمَرَ دَارَ إِقَامَتِهِ» کسی که معتقد به مبدأ و معاد است، او آباد می‌کند خانۀ جاودانه‌اش را که می‌خواهد برود، همیشه آن جا باشد. فهمیدی؟! آن را آباد می‌کند، نه این که آن را ویران کند، مال آن خانه‌ای را که چی؟ می‌گذارد و می رود، آباد بکند. که به دردش بعداً نمی‌خورد. 🔰«مَنْ‏ عَقَلَ‏» آدم عاقل، فهمیده، شد؟! از خواب، خودش را بیدار می‌کند، خواب غفلت، آماده می‌شود برای کوچ کردن و سفر از این نشئه، به نشئۀ دیگر و آن خانۀ جاودانۀ خودش را آباد می‌کند. که می‌خواهد برود آن جا و همیشه جایگزین بشود و بماند. 1️⃣غرر الحکم و درر الکلم، صفحۀ 647 مَنْ‏ عَقَلَ‏ تَيَقَّظَ مِنْ‏ غَفْلَتِهِ‏ وَ تَأَهَّبَ لِرِحْلَتِهِ وَ عَمَرَ دَارَ إِقَامَتِه‏ِ 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث @agamojtabatehrani
📍 پناه بردن از شرّ حکومتی❗️ 📌«مَلِكِ النَّاسِ» كه مسأله مَلكيّت باشد يعني حكومت باشد. انسان در زندگي مادّي‌اش اينطور نيست كه همه آلام او خلاصه بشود در مسأله رنج‌هاي پرورشي مادّي‌اش. گاهي رنج مي‌برد از قدرت‌هاي حكومتي. چون رنج مي‌برد از آن قدرت‌ها که شُروري هستند آنها. 🔻مي‌گويد به اينكه اگر شَرّي تو از ناحيه قدرت حكومتي به سمت تو آمد تو پناه ببر به «مَلِكِ النَّاسِ» يعني آن قدرت برتر حكومتي نسبت به جميع انسان‌ها «الله». 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 سوره ناس رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 پناه بردن انسان از جنب‌های مختلف❗️ 📌ممكن است يك انساني در چنگال ماديّت گرفتار باشد از نظر پرورشي مادّي‌اش، او بايد به «رَبِّ النَّاسِ» پناه ببرد. ممكن است يك انساني از نظر مادّي و پرورشي زندگي دنيايي و مادّي‌اش در رفاه باشد، ناراحتي از آن ناحيه نداشته باشد ولي از ناحيه حكومتي در رنج باشد، او بايد پناه ببرد به «ملك الناس». 🔰ممكن است يك انساني هيچ كدام اين ناراحتي‌ها را نداشته باشد ولي از نظر پرستشي كه جنبه دروني اوست ناراحتي داشته باشد، او بايد پناه ببرد و پيوند بزند به «إِلَهِ النَّاسِ»، لذا اينها را جدا ‌جدا ذكر كرده است « قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ مَلِكِ النَّاسِ إِلَهِ النَّاسِ». 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 سوره ناس رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 گناه چیست؟❗️ 📌نکتۀ اوّل این‌که، گناه همیشه در باب تکالیف مطرح است؛ یعنی در اصطلاح متشرّعه، به تخلّفِ از تکلیف، گناه می‏گویند که بعد، این را توضیح خواهم داد. شما در آیات و روایات لغت‏های مختلفی را می‏بینید که در باب گناه استعمال می‏شود. 🔻 لغاتی از قبیل اثم، ذنب، سیّئه، خطیئه، عصیان، معصیت و امثال این‏ها . بحث ما در اینجا راجع ‏به تکالیفی است که در دار دنیا متوجّه انسان می‏شود؛ به ‏تعبیر دیگر، این‌که گفته می‏شود «دار تکلیف»، منظور دار دنیاست. ما نسبت ‏به قبل از دار دنیا بحثی نداریم. من این را مطرح‌می‌کنم برای این‌که از یک‏ سنخ مطالبی که ممکن است در ذهن بیاید، پیشگیری کرده باشیم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📘 🏷 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 تکالیف چیست؟❗️ 📌نکتۀ دوّم این‌که، مراد ما از تکلیف، تکالیف منتسب به خداوند است؛ تکالیفی که از ناحیۀ خداست. حال دیگر فرقی نمی‏کند که به‏وسیلۀ وحی مدوّن به‏دست ما رسیده باشد یا وحی غیر مدوّن. احکامی که در قرآن بیان شده، حکم الله است. 📌به این‏ سنخ از وحی، وحی مدوّن گفته می‏شود؛ یعنی کلامی که الفاظش از ناحیۀ حق تعالی صادر شده است. سنخ دیگری از وحی نیز وجود دارد که وحی است، امّا نه با الفاظی که از ناحیۀ حقّ صادر شده باشد. 📌 وحی غیر مدوّن، احکامی است که به قلب مقدّس پیغمبراکرم(ص) الهام شده و حضرت هم آن را بیان فرموده است، امّا نه با الفاظی که از حق صادر شده باشد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📘 🏷 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani