﷽
رُوِیَ عَنِ الصّادِقِ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ:
«مَن سَبَّحَ اللهَ تَعالی في دُبُرِ الِفَریضَةِ تَسْبِیحَ فاطِمَةَ سَلامُ اللهِ عَلَیهَا اَلمِائَةَ مَرَّةً وَ أَتْبَعَهَا بِلَا اِلهَ اِلاَّ اللهُ مَرَّةً غُفِرَ لَهُ»
ترجمه: هر کس بعد از نماز صد مرتبه تسبیح خداوند متعال را مطابع با تسبیحات حضرت فاطمه سلام الله علیها گفته شود و بعد از آن یک مرتبه لا اله الا الله بگوید، آمرزیده می شود.
شرح: روایت از امام صادق صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: هر کس تسبیح خداوند را بگوید بعد از نماز واجب، «مَن سَبَّحَ اللهَ تَعالی في دُبُرِ الِفَریضَةِ» چگونه تسبیح خدا را بگوید؟ «تَسْبِیحَ فاطِمَةَ سَلامُ اللهِ عَلَیهَا» همین تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها که ما می گوییم.«اَلمِائَةَ مَرَّةً» که صد تا هم هست.صد بار«وَ أَتْبَعَهَا بِلا اِلهَ اِلاَّ اللهُ» بعد از آنی که تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها را گفت، یک مرتبه بگوید:«لَا اِلهَ اِلاَّ اللهُ» «وَ أَتبَعَها بِلَا اِلهَ اِلاَّ اللهُ مَرَّهً» یک بار «غُفِرَ لَهُ» خداوند او را مورد آمرزش قرار می دهد.
من این روایت را که خواندم، این مضمون روایت، متعدّد است؛ یعنی در چندتا روایت است. این را بهتان بگویم، یک روایت نیست. چند تا روایت است که همین، عین این جملات است.
حالا یک مطلبی را میخواستم بگویم، یادتان بدهم؛ ،چون شماها ان شاءالله، همیشه میگوید تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها را؛ امّا بدانید که این اثر دارد. اثر این است که در این روایت؛ چون روایات متعدّد هم هست. بعدش هم یک «لَا اِلهَ اِلاَّ اللهُ» بگو. هستی. بسیار خوب مورد آمرزشی؛حالا وقت چیست؟ میخواهم چیز یادتان بدهم. و او این است به این که؛ بعد بلافاصله حاجتت را از خدا بخواه. این حاجت برآورده میشود. توجّه میکنید؟ حاجتت برآورده میشود.حالا من چون روایات متعدّده دیدم، تلفیق تمام روایات، مجموعه را میگویم.
اّولاً: کسی که مورد مغفرت خداوند قرار بگیرد، دعایش مستجاب است. یک؛ و این جا مورد غفران الهی قرار گرفت، حالا دعایش چه میشود؟ هان؟! مستجاب می شود.
حالا من نمیخواهم روایت دیگر بخوانم. اما یک روایت از امام هشتم علیه السلام، هست به این که: بعداز هر نماز واجب، خدا یک دعا را مستجاب میکند. شد! من را نگاه کن، روند را دارم یادتان میدهم. خدمتتان عرض شود؛ که تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها را همین طور که گفتیم؛ یک مرتبه بگویید «لَا اِلهَ اِلاَّ اللهُ» بعدش یک صلوات بفرستید، یک استغفار بکنید، بعدش یک صلوات بفرستید؛ اما یک دانه حاجت، تک، به این معنا نخواهید. خوب حرفهای مرا گوش کنیدها؛ شاید این حرف های من را هیچ جا گیرتان نیاید. من دیگر مجمو عۀ روایت را دارم میگویم. خواستم امروز، تقریباً از ناحیه حضرت زهرا سلام الله علیه، به شماها چیزی یاد داده باشم. تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها را بگویید، یک«لَا اِلهَ اِلاَّ اللهُ» بگویید، یک صلوات، استغفار، یک صلوات و بعد بگو
«اَللّهُمَّ اَقضِ حَوائِجي» یک حاجت خواستی؛ اما همه اش را توش قرار دادی. بعد هم یک صلوات. می فهمی چه میگویم؟«اَللّهُمَّ اَقضِ حَوائِجي» یاد گرفتید؟ حالا یک صلوات برای حضرت زهرا سلام الله علیها بفرستید. وسائل الشیعه، جلد6 ص 440
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
#مادر #روز-مادر
@agamojtabatehrani
﷽
📍 انتقال نور حضرت زهرا(س) به امامحسین (ع) ❗️
📌حالا یک روایت دیگر میخوانم. در باب تسمیۀ حضرت زهرا (س) که چرا یکی از نامهای حضرت، «زهرا» است. روایتی داریم که هر روز سه بار از حضرت زهرا (س) نوری متلألأ میشد و بروز و ظهور میکرد. یکی هنگام صبح و طلوع فجر که حضرت به نماز و عبادت میایستاد. دوّم، هنگام زوال و نماز ظهر. و سوّم، هنگام غروب وقتی که حضرت خدا را تسبیح میکرد. در ذیل این روایت آمده است که وقتی حسین(ع) متولّد شد، این نور به او منتقل شد. این یعنی چه؟ چرا به امام حسن(ع) متلألأمنتقل نشد با اینکه ایشان قبل از برادر بهدنیا آمد؟ یک بُعد موضوع این است که بروز و ظهور اسلام از زهرا(س) بود و این بروز و ظهور بعد از او، توسط حسین (ع)نگاهداری شد. چون در مقطع زمانی امامت حسین(ع) بود که دشمنان میخواستند ریشۀ اسلام را بکنند و حضرت نگذاشت چنین اتّفاقی بیفتد. در این روایات، اشارات زیادی هست و نباید همهاش را فقط به جهات ظاهری حمل کرد. من هم فقط به یک نکتۀ آن اشاره کردم.
〰️〰️〰️〰️〰️
#مادر #روز_مادر #میلاد_حضرت_زهرا سلام الله علیها
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 نام فاطمه(س) یعنی خداوند دور ساخته دوستداران او را از آتش❗️
📌روایت از امام صادق (صلوات الله علیه) است در باره وجه سوّم از برای تسمیه حضرت زهرا(س) به فاطمه(س) است؛
«قَالَ: إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ لِأَنَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَ فَطَمَ مَنْ أَحَبَّهَا مِنَ النَّار» چون خداوند دور ساخته است کسی که فاطمه را دوست بدارد از آتش. این هم کارسازی است.
روایت دوّم از پیغمبراکرم(ص) است «قال رسول الله إِنَّمَا سُمِّيَتْ انْبَتِی فَاطِمَةَ» یا «إِنَّمَا سُمِّيَتْ ابْنَتِي فَاطِمَةَ لِأَنَّ اللَّهَ فَطَمَهَا وَ فَطَمَ مُحِبِّيهَا مِنَ النَّارِ» اینکه من نامش را گذاشتم فاطمه و یا نامگذاری شد او به فاطمه.
📌چون خداوند هم او را و هم دوستان او را از آتش دور کرده است. این هم از نظر قیامتی در ارتباط با دیگران؛ یعنی آن دلی که زهرا(س) را دوست بدارد به آتش جهنّم نسوزد. در این شبهای نیست
📌. امّا یک مطلب هست و او این است که باید دوستی عمیق باشد؛ که در سراسر وجود انسان رسوخ کرده باشد. این دوستی سطحی نباشد. دوستی سطحی عاریتی است. از انسان هنگام مرگ مفارقت میکند. اگر ما بتوانیم در قیامت حبّ زهرا (س) را داشته باشیم؛ یعنی همراهمان از این دنیا ببریم. شبههای درش نیست که به آتش جهنّم نسوزیم. بحث در بردن این حبّ است، اگر سطحی باشه عاریتی است. عاریتی که شد بعد هم گرفته میشود. این حب هنگام مرگ از انسان مفارقت میکند. لذا آن دوستی همراه انسان به قیامت میرود که در تمام زوایای درون انسان رسوخ کرده باشد.
1-معانی الاخبار، ص64 – بحارالانوار،ج43، ص12. 2- بحارالانوار،ج43، ص16
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 چگونگی محافظت از خانواده️❗️
📌پس معلوم شد دیگرسازی یک «امر نسبی اضافی» است؛ یعنی به همان مقدار که در بُعد معنویات پیشرفت کردی -چه در بُعد اعتقادی، چه در بُعد اخلاقی و چه در بُعد عملی- وظیفه داری دستش را بگیری.
📌روایتی از امام صادق(ع) در ذیل همین آیۀ شریفه است که شخصی از حضرت پرسید: «هَذِهِ نَفْسِی أَقِیهَا»؛ من نفس خودم را مراقبت میکنم، امّا «فَكَیْفَ أَقِی أَهْلِی»؛ از خانواده ام چگونه محافظت کنم؟
📌حضرت فرمودند: «تَأْمُرُهُمْ بِمَا أَمَرَهُمُ اللَّهُ بِهِ وَ تَنْهَاهُمْ عَمَّا نَهَاهُمُ اللَّهُ عَنْه؛ فَإِنْ أَطَاعُوكَ كُنْتَ وَقَیْتَهُمْ وَ إِنْ عَصَوْكَ فَكُنْتَ قَدْ قَضَیْتَ مَا عَلَیْكَ»1️⃣؛ اگر دستشان را گرفتی و با تو راه آمدند که بسیار خوب است و حفظشان کردی؛ امّا اگر تو گفتی و آنها گوش ندادند، تو به وظیفه ات عمل کرده ای. تو وظیفه ات در همین حدّ بود. چه بسا ظهور آیه هم در همین حدّ است. در باب امربه معروف و نهی ازمنکر هم می توان این مطلب را بیان کرد.
1️⃣بحارالأنوار، ج 97، ص 74
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه سوم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 اولویت دستگیری از خانواده است
️❗️
📌به این نکته هم توجّه کنید که روایت، بحث خویشاوندی و خانوادگی را مطرح کرد. آیه هم به همین مطلب اشاره داشت: (یاأَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أ َنْفُسَكُمْ وَ أَهْلیكُمْ ناراً)1️⃣ ؛ هم خودت را بساز و هم خاندانت را؛ امّا خدا نسبت به «خداساخته ها» این طور نمی گوید.
به ما می فرماید: برو خودت را بساز؛ خود را اصلاح کن؛ بعد هم برو محیط خانوادگی ات را اصلاح کن. امّا کسانی که به دست خودش ساخته شده اند، به آن ها نمی گوید که برو خودت را بساز؛ بلکه می گوید: برو خاندانت را بساز؛ لذا خدا به پیغمبراکرم(ص) می فرماید: (وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ)2️⃣. در این آیه، خود پیغمبراکرم(ص) را کنار می گذارد. بنابراین، اولویّت دستگیری در رابطۀ با دیگران، محیط خانوادگی است. باید وظیفه ات را از آنجا شروع بکنی.
1️⃣ سورۀ مبارکۀ تحریم، آیۀ 6
2️⃣ سورۀ مبارکۀ شعراء، آیۀ 214
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه سوم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani
﷽
📍 معاشرین عشیرة️❗️
📌حتّی راجع به پیغمبراکرم(ص) خداوند خطاب می کند: (وَاَنذر عَشٖیرتَكَ الْاَقربین)1️⃣.نمی خواهم وارد بحث تفسیری این آیه بشوم؛ امّا اهلش می دانند در همان اوایل بعثت پیغمبراکرم(ص) بود که خداوند امر فرمود که به عشیره ات هشدار بده. این از نظر اصطلاحی نسبت به «معاشرین عشیرة» گفته می شود. «معاشرین عشیرة»؛ یعنی خاندان و نزدیکانی که انسان با آن ها، رابطۀ اوّلیه پیدا می کند. بعد هم پیامبراکرم(ص) آن ها را دعوت فرمود و آن مطالب را به گوش آنان رساند که من نمی خواهم وارد این بحث بشوم که چهل نفر بودند. در بعضی از روایات هم آمده که آنان خاندان حضرت بودند و پیامبر(ص) آن ها را انذار داد.
باز در اینجا تذکّر می دهم که بین «امربه معروف و نهی از منکر» با «مرابطۀ با دیگران» فرق است؛ اوّلی اسقاط تکلیفی است امّا این «مرابطۀ با دیگران» نقش نصیحت و خیرخواهی دارد؛ دلسوزی است.
اصلاً در باب امربه معروف و نهی از منکر، هیچ اولویّتی وجود ندارد. این طور نیست که خانواده ام نسبت به غیر، اولویّت داشته باشد. نه خیر؛ گفتم که اصلاً فرقی نمی کند و بحثش از «مرابطۀ با دیگران» جدا است. همچنین گفتم که این «مرابطۀ با دیگران»، در سه بُعد مطرح می شود: «اعتقادی»، «اخلاقی» و «عملی».
1️⃣سورۀ مبارکۀ شعراء، آیۀ 214
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه چهارم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍 معاشرین عشیرة️❗️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_مبانی_تربیت
🏷 جلسه چهارم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
﷽
🔰فضیلت ماه رجب
رُوِیَ عَنِ رَسُولِ الله ِصَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ الِهِ وَ سَلَّمَ قال :
«إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى نَصَبَ فِي السَّمَاءِ السَّابِعَةِ مَلَكاً يُقَالُ لَهُ الدَّاعِي فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ يُنَادِي كُلَّ لَيْلَةٍ إِلَى الصَّبَاحِ طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ طُوبَى لِلطَّائِعِينَ وَ يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِي الشَّهْرُ شَهْرِي وَ الْعَبْدُ عَبْدِي وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِي فَمَنْ دَعَانِي فِي هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ وَ مَنِ اسْتَهْدَانِي هَدَيْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَيْنِي وَ بَيْنَ عِبَادِي فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَيَّ»
ترجمه: خداوند متعال در آسمان هفتم فرشته ای قرار داده است به نام داعی، هرگاه ماه رجب وارد می شود، این فرشته هر شب تا صبح ندا می دهد؛ خوشا به حال کسانی که به یاد خدا هستند! خوشا به حال کسانی که از خدا اطاعت می کنند! خداوند متعال می فرماید: من هم نشین کسی هستم که با من هم نشین شود و مطیع کسی می شوم که از من اطاعت کند و کسی که از من آمرزش و غفران بخواهد او را می آمرزم. این ماه، ماه من است و بندۀ من است و رحمت، هم رحمت من است. پس هر کس در این ماه مرا بخواند، جوابش را می دهم و هر کس که در این ماه از من درخواستی بکند، به او عطا می کنم و هر کس که در این ماه از من طلب هدایت و راهنمایی بنماید، او را هدایت و راهنمایی می کنم؛ من این ماه را ریسمان میان خودم و بندگانم قرار دادم و هر کس به این ریسمان چنگ بزند به من می رسد.
شرح: در یک روایتی است از پیغمبر اکرم (ص) که حضرت فرمود: خداوند قرار داده است در آسمان هفتم فرشتهای را که نامش داعی است. «يُقَالُ لَهُ الدَّاعِي»؛ گفته میشود که داعي است. آن گاه که ماه رجب وارد می شود، «إِنَ اللَّهَ تَعَالَى نَصَبَ فِي السَّمَاءِ السَّابِعَةِ مَلَكاً يُقَالُ لَهُ الدَّاعِي فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ يُنَادِي»؛ ماه رجب وقتی وارد می شود، او مأموریت دارد و او ندا میکند: «كُلَّ لَيْلَةٍ إِلَى الصَّبَاحِ»؛ هر شب تا به صبح: «طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ طُوبَى لِلطَّائِعِينَ» ؛خوشا به حال کسانی که ذکر خدا میگویند و به یاد خدا هستند. خوشا به حال کسی که وارد شدند در اطاعت الهی. بعد آن ملک این جملات را می گوید: «يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى»؛ او میگوید که خدا دارد این را میگوید: (او نقل می کند.) «أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي»؛ من هم نشین آن کسی هستم که با من بنشیند. «وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي»؛ منِ خدا مطیع آن کسی میشوم که اطاعت من را بکند. خیلی جمله عجیبی است. اطاعت عبد در پی دارد اطاعت رب را، ای بابا ، «اَنا مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي» من مطیع آنهایی هستم که مطیع من هستند.« اَنا غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِي»؛ من مورد آمرزش قرار میدهم،کسانی که از من طلب آمرزش کنند. «الشَّهْرُ شَهْرِي» این ماه، ماه من است. «وَ الْعَبْدُ عَبْدِي»؛ بنده هم، بنده من است.« وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِي»؛ رحمت هم رحمتِ من است. من این را به شما عرض کنم، روایت زیاد داریم در باب ماه رجب، که ماه رجب، ماه رحمت الهی است.
📌در یک روایتی است از پیغمبر اکرم(ص)، دارد رجب را اَصب گویند، که مرحوم که محدّث قمی هم نقل می کند در مفاتیح این را، می گوید، اَصب میگویند؛ چون رحمت خدا در این ماه زیاد ریزش می کند بر امّت من. «وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِي فَمَنْ دَعَانِي فِي هَذَا الشَّهْرِ»؛ هر کس که در این ماه مرا بخواند، من جوابش را میدهم.
«أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ» «أَجَبْتُهُ» این هم «أَعْطَيْتُهُ» کسی که از من درخواستی بکند، حاجتی بخواهد به او عطا می کنم. «وَ مَنِ اسْتَهْدَانِي هَدَيْتُهُ»؛ اگر از من طلب هدایت بکند، او را راهنمایش میکنم، هدایتش میکنم. «جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا» ؛ من قرار دادم این ماه را مثل یک ریسمان، « حَبْلًا بَيْنِي وَ بَيْنَ عِبَادِي»؛
📌این ماه رجب را یک وسیلهای قرار دادم بین خودم و بندگانم. حبل؛ یعنی ریسمان، کنایه است. « مَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَيَّ»؛ هر کی این ریسمان را بهش چنگ بزند، بگیرد، بیاید بالا به من میرسد. غرضم حالا این روایت را خواندم، و او این است که، ماه رجب، در روایات داریم شهر الله است. ماه خداست، این جور گفته می شود. و ماه شعبان، شهر پیغمبر(ص)، ماه پیغمبراکرم(ص) است.
در روایت هم داریم. رمضان، ماه امّت من است. ماه رجب است و فرصت بسیار خوبی است برای این که انسان، تمام امور معنوی و مادیاش را با خدایش چکار کند؟ هان؟! در میان بگذارد و از این شب ها بهترین بهره را بگیرد.
◾️◾️◾️
@agamojtabatehrani
◾️◾️◾️
﷽
📍 ملک داعی️❗️
📌در روایتی از پیغمبراکرم دارد که حضرت فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى نَصَبَ فٖی السَّمَاءِ السَّابِعَةِ مَلَكاً يُقَالُ لَهُ الدَّاعِي»؛ خداوند در آسمان هفتم فرشتهای را قرار داده است که به او گفته میشود داعی،
«فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُرَجَبٍ يُنَادِي ذَلِكَ الْمَلَكُ كُلَّ لَيْلَةٍ مِنْهُ إِلَى الصَّبَاحِ»
؛ زمانی که ماه رجب فرا میرسد، این ملک هر شب تا صبح ندا میدهد، «طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ»؛ خوشا به حال کسانی که خداوند را یاد میکنند!
«طُوبَى لِلطَّائِعِينَ»؛ خوشا به حال کسانی که مطیع خدا هستند،
«وَ يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى»؛ خداوند میفرماید، «أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي»؛ من همنشین کسی هستم که با من بنشیند، «وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي»؛ و من مطیع کسی هستم که مرا اطاعت کند. آنچه به تو امر میکنم انجام بده تا آنچه را تو از من میخواهی، انجام بدهم، «وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِي»؛ کسی که از من طلب آمرزش کند را میآمرزم، «الشَّهْرُ شَهْرِي»؛ این ماه، ماه من است، «وَ الْعَبْدُ عَبْدِي»؛ و این بنده، بندۀ من است، «وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِي»؛ رحمت هم رحمت من است، «فَمَنْ دَعَانِي فٖی هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ»؛ هر کس مرا در این ماه بخواند، جوابگوی او هستم، «وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ»؛ کسی که از من درخواست کند، به او عطا میکنم، «وَ مَنِ اسْتَهْدَانِي هَدَيْتُهُ»؛ اگر از من طلب راهنمایی و هدایت کند، او را راهنمایی میکنم،
📌 «جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَيْنِي وَ بَيْنَ عِبَادِي»؛ من این ماه را ریسمانی بین خود و بندگانم قرار دادم، «وَ فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَي»؛
📌هر کس به این ماه اعتصام بجوید به من میرسد. تمام اینها گویای یک معنا است و آن اینکه خداوند میخواهد رابطۀ بین او و بندهاش حفظ شود. بزرگی و کرامت او اقتضا میکند که نگذارد رابطۀ بندهاش حتّی بهخاطر گناه و یا جهالت با او قطع شود.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📓 #کتاب_تأدیب_نفس
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 حفظ رابطه خدا با بنده❗️
📌دوستان در دعاهای #ماه_رجب دقّت کنید! ماه رجب از بهترین ماه ها است. این ادعیه را بخوانید. بسیاری از معارف ما در این ادعیه گنجانده شده است. معارف ما بسیار ظریف و لطیف است.
در یکی دیگر از ادعیۀ ماه رجب آمده است:«وَ امْنُنْ بِغِنَاكَ عَلٰى فَقْرِي»؛ و با غنای خویش، بر من منّت بگذار و فقر و احتیاجم را برطرف کن. «وَ بِحِلْمِكَ عَلٰى جَهْلِي»؛1️⃣
و به وسیلۀ حلمت، بر جهل و نادانی من منّت بگذار و تحمّلم کن! خدایا! با منِ جاهل مدارا کن! 2️⃣
همان طور که میبینید روش رفتاری خداوند با بندگانش این گونه است و همان روش را به پیغمبر خویش امر فرموده است:
📌(خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلين). در حقیقت خداوند به پیغمبرش می فرماید: تو نیز باید روش مرا با بندگانم داشته باشی؛ باید خداگونه عمل کنی؛ باید از بندگان من دستگیری کنی و دست رد، بهسینۀ کسی نزنی! این روش من است.
📌این روش، روش الهی است. مؤمن هم باید این روش را در آداب معاشرتی اش حفظ کند. ما در آداب معاشرتی اسلام «طرد کردن» نداریم، مگر به ندرت. هرچه هست دستگیری است.
1️⃣. بحارالأنوار، ج 95، ص 390
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍معارف در قالب دعا❗️
📌دوستان! من این را سفارش میکنم که دعا بخوانید خصوصاً الآن که #ماه_رجب وارد شده است، این دعاهای ماه رجب را بخوانید. من بخشی از آن را بیان میکنم:
«وَ اقْسِمْ لِي فِي شَهْرِنَا هَذَا خَيْرَ مَا قَسَمْتَ»؛ ای خدا! در این ماه رجب بهترین چیزی را که تو از سعادت و خیر نصیب کردهای، در قضا و قدر نصیبم کن.
«وَ احْتِمْ لِي فِي قَضَائِكَ خَيْرَ مَا حَتَمْتَ وَ اخْتِمْ لِي بِالسَّعَادَةِ فِيمَنْ خَتَمْتَ»؛ و خاتمۀ کار مرا که میخواهم از این دنیا بروم باسعادت قرار بده؛ مثل کسانی که اهل سعادت هستند
«و أَحْيِنِي مَا أَحْيَيْتَنِي مَوْفُوراً وَ أَمِتْنِي مَسْرُوراً وَ مَغْفُوراً»؛ مرا با وسعت و فراوانی زنده بدار و با سرور، نشاط و مغفرت بمیران.
📌 «وَ تَوَلَّ أَنْتَ نَجَاتِي مِنْ مُسَاءَلَةِ الْبَرْزَخِ»؛ تو خود متصدّی نجات من در برزخ باش.
امام به ما یاد میدهند که در مواجهه با اقیانوس رحمت چگونه بخواهیم
«وَ ادْرَأْ عَنِّي مُنْكَراً وَ نَكِيراً وَ أَرِ عَيْنِي مُبَشِّراً وَ بَشِيراً»؛ و از من نکیر و منکر را دور کن و آن فرشتههای رحمتت را در برزخ به من نشان بده.
«وَ اجْعَلْ لِي إِلَى رِضْوَانِكَ وَ جِنَانِكَ مَصِيراً وَ عَيْشاً قَرِيراً وَ مُلْكاً كَبِيراً»؛1️⃣
به ما یاد و یادآوری میکنند که برزخ مشکل است برای آنکه ما را متنبّه کنند، آن روز را به یاد ما میآورند تا دست و پای خود را جمع کنیم. امامهادی(ع) فرمودند:
«اُذْكُرْ مَصْرَعَكَ بَيْنَ يَدَيْ أَهْلِكَ وَ لَا طَبِيبَ يَمْنَعُكَ وَ لَا حَبِيبَ يَنْفَعُك»؛2️⃣
به یاد بیاور آنجایی را که پیش خانوادهات روی زمین افتادهای نه طبیبی میتواند مرگ را از تو دور کند، نه دوستی که به تو سودی برساند.
خودت هستی و خودت و عملت واقعاً حیف نیست که وقتی خود آدم بتواند اینجا خودش را تطهیر کند، برود آنجا خودش را مبتلا کند. لذا انسان اوّلاً جلوگیر باشد و نگذارد دستش آلوده بشود و ثانیاً تطهیر و شستشوی خودش را همین جا انجام دهد تا به آن فشارها مبتلا نشود.
1️⃣ و طریقم را بهسوى بهشت و رضوانت قرار ده و زندگانیام را خوش و ملک کبیر نصیبم فرما.
📌 مصباح المتهجد، ج2، ص 803 - مفتاح الجنان، ص504
2️⃣ بحارالأنوار، ج75، ص370
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_نقش_اعمال_در_قیامت
📕 #برزخ
🏷 #لیله_الرغائب
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 #ماه_رجب ماه رحمت خدا️❗️
#لیله_الرغائب
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 ماه رجب ماه استغفار❗️
📌 #ماه_رجب به خصوص ماه استغفار است.
امامصادق(ع) از پیغمبر(ص) نقل میفرماید: ماه رجب، ماه استغفار امّت من است؛ یعنی اگر امّت من که در گذشته شان ابتلائاتی پیدا کردند، در ماه رجب استغفار کنند.
📌سپس حضرت می فرمایند: در این ماه استغفار بسیار کنید، خدا آمرزنده و مهربان است.
📌 در این ماه زیاد بگویید:
«اَسْتَغْفِراللهَ وَاَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ»؛ در ذیل روایت دارد: ماه رجب را اصب گویند؛ چون رحمتِ خداوند بر امت من زیاد ریزش میکند.
📌دوستان! جدّاً عرض میکنم این همه سفارش به استغفار، به خاطر این است که ائمّه(ع) بر طبق آن روایت، گفته اند: برزختان به عهدۀ خودتان است و آنها نمیخواهند ما در برزخ، عذاب شویم.
📌 از جمله سفارش کرده اند در ماه رجب هفتاد مرتبه صبح و بعد از ظهر این ذکر استغفار را بگویید: «استغفرالله و اتوب الیه»؛ و سپس دستها را بلند کرده و بگویید: «اللهم وَ اَغفِر لِی وَ تُب عَلَیَّ»؛.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_نقش_اعمال_در_قیامت
📕 #برزخ
🏷 جلسه سیزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
◾️مرگ مقابل بستگانت!
📌 رُوِيَ عَنْ عَليِّ بن محمَّدٍ الهادي(عليهما السّلام) قال :
اُذْكُرْ مَصْرَعَكَ بَيْنَ يَدَيْ اَهْلِكَ وَ لا طَبِيبَ يَمْنَعُكَ وَ لا حَبِيبَ يَنْفَعُكَ. 1️⃣
ترجمه حدیث: از امام هادي(عليهالسلام) منقول است كه فرمودند: به ياد آور زماني را كه در مقابل بستگانت بر روي زمين افتادهاي (در بستر مرگ هستي) و هيچ طبيبي نميتواند مانع مرگ تو شود و هيچ دوستي نميتواند به تو نفعي برساند.
🔰شرح حدیث: امام هادی(علیهالسلام) فرمودند: «اُذْكُرْ مَصْرَعَكَ بَيْنَ يَدَيْ اَهْلِك»؛ به یاد بياور آن حالتي را كه مرگ به سراغ تو آمده و در پيشاروي خاندانت بر روي زمين افتاده اي! «وَ لا طَبِيبَ يَمْنَعُك»؛ که در يك چنين حالي هيچ طبيبي نميتواند مانع مرگ تو شود. تمام اطبّاي عالم را هم بياورند، نمی¬توانند مرگ را از تو دور كنند. آنها هيچ كاري نمي توانند برايت بكنند و كار تو تمام است! «وَ لا حَبِيبَ يَنْفَعُك». رفقايت و آنهايي كه تو را خيلي دوست دارند هم در اين حال نميتوانند به تو هیچ سود و نفعي برسانند.
📌بدان روزی كار تو به اينجا خواهد رسید! همه ما کارمان به اينجا می رسد كه هيچ طبيب و پزشكي نمي تواند مرگ را از ما دور كند و هيچ دوستي هم نمي¬تواند به ما نفعي برساند. حالا چه بايد كرد؟ آيا چيزي هست كه آن موقع به درد ما بخورد يا نه؟ آیا چیزی هست که به ما حيات و زندگي ببخشد؟ بله! من آيه قرآن میخوانم: «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً».2️⃣
📌 هر كس عمل شايستهاى انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه مؤمن است، قطعاً به او زندگی گوارا و حياتِ حقيقى میبخشيم.
پس در هنگامه مرگ چه چیزی به درد من مي¬خورد؟ «عمل صالح»! عمل صالح است که آن وقت مرا زنده مي-كند و به من حیات طیّبه می بخشد. طبیب نمي تواند مرگ را از من جدا كند و رفیق هم نمی تواند به من نفعي ببخشد. آن چيزي كه در آن هنگام برای من سودبخش است، عمل صالحِ من است که مرا زنده مي كند، در يك زندگي پاكيزه و گوارا. 3️⃣
1️⃣ بحارالانوار، جلد 75، صفحه 370.
2️⃣ سوره نحل، آيه 97.
3️⃣ چهارشنبه، 26 خرداد 1389 – 3 رجب 1431. مسجد جامع بازار تهران.
🏴#شهادت امام هادی علیه السلام تسلیت باد🏴
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 حفظ رابطه خدا با بنده❗️
📌دوستان در دعاهای ماه رجب دقّت کنید! ماه رجب از بهترین ماهها است. این ادعیه را بخوانید. بسیاری از معارف ما در این ادعیه گنجانده شده است. معارف ما بسیار ظریف و لطیف است.
در یکی دیگر از ادعیۀ ماه رجب آمده است:«وَ امْنُنْ بِغِنَاكَ عَلٰى فَقْرِي»؛ و با غنای خویش، بر من منّت بگذار و فقر و احتیاجم را برطرف کن. «وَ بِحِلْمِكَ عَلٰى جَهْلِي»؛1️⃣ و بهوسیلۀ حلمت، بر جهل و نادانی من منّت بگذار و تحمّلم کن! خدایا! با منِ جاهل مدارا کن! 2️⃣
همانطور که میبینید روش رفتاری خداوند با بندگانش اینگونه است و همان روش را به پیغمبر خویش امر فرموده است:خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلين. در حقیقت خداوند به پیغمبرش میفرماید: تو نیز باید روش مرا با بندگانم داشته باشی؛ باید خداگونه عمل کنی؛ باید از بندگان من دستگیری کنی و دست رد، بهسینۀ کسی نزنی! این روش من است. این روش، روش الهی است. مؤمن هم باید این روش را در آداب معاشرتیاش حفظ کند. ما در آداب معاشرتی اسلام «طرد کردن» نداریم، مگر بهندرت. هرچه هست دستگیری است.
1️⃣ بحارالأنوار، ج 95، ص 390
2️⃣. این دعاها را بخوانید و از این فرصتهای الهی استفاده کنید؛ خودتان را به خدا عرضه نمایید تا او هم حلقۀ اتّصال و ارتباطتان را محکمتر کند و شما را به خویش نزدیک کند. در روایتی از پیغمبراکرم دارد که حضرت فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى نَصَبَ فٖی السَّمَاءِ السَّابِعَةِ مَلَكاً يُقَالُ لَهُ الدَّاعِي»؛ خداوند در آسمان هفتم فرشتهای را قرار داده است که به او گفته میشود داعی، «فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُرَجَبٍ يُنَادِي ذَلِكَ الْمَلَكُ كُلَّ لَيْلَةٍ مِنْهُ إِلَى الصَّبَاحِ»؛ زمانی که ماه رجب فرا میرسد، این ملک هر شب تا صبح ندا میدهد، «طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ»؛ خوشا به حال کسانی که خداوند را یاد میکنند!«طُوبَى لِلطَّائِعِينَ»؛ خوشا به حال کسانی که مطیع خدا هستند،
📌 «وَ يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى»؛ خداوند میفرماید، «أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي»؛ من همنشین کسی هستم که با من بنشیند، «وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي»؛ و من مطیع کسی هستم که مرا اطاعت کند. آنچه به تو امر میکنم انجام بده تا آنچه را تو از من میخواهی، انجام بدهم، «وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِي»؛ کسی که از من طلب آمرزش کند را میآمرزم، «الشَّهْرُ شَهْرِي»؛ این ماه، ماه من است، «وَ الْعَبْدُ عَبْدِي»؛ و این بنده، بندۀ من است، «وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِي»؛ رحمت هم رحمت من است، «فَمَنْ دَعَانِي فٖی هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ»؛ هر کس مرا در این ماه بخواند، جوابگوی او هستم، «وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ»؛ کسی که از من درخواست کند، به او عطا میکنم، «وَ مَنِ اسْتَهْدَانِي هَدَيْتُهُ»؛ اگر از من طلب راهنمایی و هدایت کند، او را راهنمایی میکنم
📌 «جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَيْنِي وَ بَيْنَ عِبَادِي»؛ من این ماه را ریسمانی بین خود و بندگانم قرار دادم، «وَ فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَي»؛ هر کس به این ماه اعتصام بجوید به من میرسد. تمام اینها گویای یک معنا است و آن اینکه خداوند میخواهد رابطۀ بین او و بندهاش حفظ شود. بزرگی و کرامت او اقتضا میکند که نگذارد رابطۀ بندهاش حتّی بهخاطر گناه و یا جهالت با او قطع شود.
بحارالأنوار، ج 95، ص 376
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📓 #کتاب_تأدیب_نفس
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 #شهادت_امام_هادی علیه السلام تسلیت باد🏴
🎞 #كليپ_تصويرى
#روضه #امام_هادی علیه السلام
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 دعا سلاح انبیای الهی است❗️
📌 نكته ای که باید اشاره کنم، این است كه اگر اسلحه و وسیله ای بین عبد و رب، قوی تر و برّاتر بود كه بخواهد به او عنایت بشود، به دست انبیا سپرده می شد و خدا، به آنها می داد؛ چون در بین انسان ها، پیغمبران(ع) انسان هایی هستند كه به كمال معنوی رسیده اند. اگر بنا بود در خط معنویّت وسیله ای نافذتر از دعا باشد، خدا به دست آنها می داد.
امام هشتم(ع) می فرماید: اسلحۀ انبیا(ع) دعا بود. این، یعنی چه؟ امام رضا(ع) فرمودند: «عَلَیْكُمْ بِسِلَاحِ الاَنبیٖا»؛ بر شما باد به سلاح انبیا(ع)! جوابش این است: یابن رسول الله(ص)! ما كجا و انبیا(ع) کجا؟! آنها و ما چطور جمع می شویم؟! «فَقِیلَ وَ مَا سِلَاحُ الاَنبیٖا؟» ازحضرت سؤال كردند: آقا! سلاح انبیا(ع) چه بود؟ «قَالَ الدُّعَاءُ»؛1️⃣
فرمود: آنها اسلحه ای جز دعا نداشتند. تمام معجزاتی كه از انبیا(ع) صادر شد، به وسیلۀ دعای آنها بوده است. تمام كرامت هایی كه از اولیا صادر شد، از دعای آنها بوده است. در تاریخ می بینید، همه از دعا بود. حضرت عیسی(ع) با دعا مرده را زنده می كرد. دیگر بالاتر از این، که ارزش دعا را می رساند.
1️⃣ الكافی، ج2، ص468 - بحارالأنوار،ج90، ص295
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_1
📝 جلسه سوم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
🔰هر کس حریم الهی را حفظ کند
🔻رُوِیَ عَن عَلِیٍ ابنِ مُحَمَّدٍ الهادي صلوات الله عَلَیهِمَا قالَ:
«مَنِ اتَّقَى اللَّهَ يُتَّقَى وَ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ يُطَاعُ ... مَنْ أَطَاعَ الْخَالِقَ لَمْ يُبَالِ بِسَخَطِ الْمَخْلُوقِ وَ مَنْ أَسْخَطَ الْخَالِقَ فَأَيْقَنَ أَنْ یَحِلَّ بِهِ خَالِقُ سَخَطَ الْمَخْلُوق»
📌ترجمه: هر کس حریم الهی را حفظ کند و تقوا داشته باشد، محفوظ و نگاه داشته میشود و هر کس که از خداوند اطاعت کند؛ و هر کس که خداوند را خشمگین کند، به یقین بداند که خداوند خشم مخلوق را بر او فرود خواهد آورد.
شرح: روایت از امام هادی صلوات علیه منقول است که حضرت فرمودند: هر کس که حریم الهی را حفظ کند و نگاه دارد، حریم او نگاه داشته میشود. و کسی که اطاعت خداوند را بکند، اطاعت او میشود.
من به مناسبت ماه مبارک رجب، یک روایتی را خواندم از پیغمبر اکرم
📌.« اَنَا جَلیسُ مَن جَالَسَنِي وَ اَنا َمُطیعُ مَن اَطاعَني» این را گفتم، این روایت بود و این یک جملهاش است.
هرکس حریم خدا را حفظ کند، ببینی چه روابطی است از نظر این عناوینی را که میفرمایند. هرکی حریم خدا را حفظ کند، حریم او حفظ خواهد شد. میفهمی؟! این یک مطلب کلّی است توجّه کنید چه عرض کردم، من سطحش را میآورم پایین؛ چون میخواهم عمومیاش کنم. یک کسانی را شما متوقعید که حریم شما را حفظ کنند. درست است یا نه؟ بعد میبینید حریم تان حفظ نمیکند. به تعبیر خودمون، بچّه ات بی حیایی میکند، تو رویت میایستد. ریشهاش میدانی چیه؟ ریشهاش در این روایت؛ برای این که تو بی حیایی کردی نسبت به خداوند. فهمیدی؟ همچین خیلی سادهاش کردم. « مَن اِتَّقیَ اللهَ یُتَّقی » فهمیدی؟! چطور شد تو حریم خدا را حفظ نکنی، بچّه ات حریم تو را حفظ بکند؟ هان؟! اصلاً این خبرها نیست. حالا مثال به بچّه زدم که خوب جا بیفتد. «وَ مَن اَطَاعَ اللهَ یُطاعُ » اگر کسی فرمان خدا را برد، اطاعت خدا کرد، اطاعت او کرده میشود. فهمیدی؟! رابطه؛ خب، دراین جا «یُطاعُ » که اطاعت او میشود، قهراً با آن روایت هم ارتباط پیدا میکند. فهمیدی؟! «اَنا َمُطیعُ» چی؟ «مَن اَطاعَني» حتّی خدا هم اطاعتت را میکند؛ اگر تو اطاعت خدا را کردی. نگاه کن چطور بازش کردند. نه تنها بچّه ات حرفت را گوش میکند، خدا هم حرفت را گوش میکند. دیگر بهتر از این نمیتوانستم بگویم. بعد دوباره دارد که حضرت میفرماید: «و مَن اَطاعَ الْخَالِقَ لَم یُبالِ بِسَخَط ِِ المَخلُوقِ » اما این را به تو بگویم، نشانۀ کسی که اطاعت خدا را میکند، این است که این، اصلاً باکی ندارد در این راه اطاعت الهی، شد؟! مورد خشم و غضب مخلوق قرار بگیرد؛ یعنی بدش میآید. من اگر به تکلیف شرعیم عمل کنم، جناب عالی بدت میآید. من در راه اطاعت خدا، گوش میکنید؟! مورد خشم شما واقع شدم، خب بشوم.« لَم یُبالِ بِسَخَط ِِ المَخلُوقِ » دنبال رضای خدایم نه رضای تو. شد؟! امّا این را بدانی،ها!« وَ مَن اَسخَطَ الله » اگر کسی نعوذبالله، نسبت به او، خدا را به خشم بیاورد، شد؟! سرپیچی بکند، این جاست: «فَاَیقَنَ » یقین داشته باشد، این را بدان. «فَاَیقَنَ أَنْ یَحِلَّ بِهِ» بله، آن جا «خالق» است البته، تعبیر به خالق است « الله تعالی» ندارد، من حالا تعبیر آن کردم، فرقی نمیکند. شد! «وَ مَن اَسخَطَ الخالِقَ» توجه میکنید؟ آن جا هم دارد: « و مَن اَطاعَ الْخَالِقَ لَم یُبالِ بِسَخَط ِِ المَخلُوقِ» این جا هم دارد چی؟«وَ مَن اَسخَطَ الخالِقَ» اگر کسی خدا را به خشم بیاورد،« فَاَیقَنَ »یقین داشته باشد،« أَنْ یَحِلَّ بِهِ سَخَطَ المَخلُوقِ» خدا میدان را باز میکند که مورد خشم مردم قرار بگیری. فهمیدی چه میخواهم بگویم؟ خدا را به خشم آوردی، خدا میدان را باز میکند که مخلوقش، فهمیدی؟ به تو خشمگین بشوند. مخلوق به تو خشمگین بشوند. فهمیدی چه میخواهم بگویم؟ روابط را میبینید که، چقدر روابط است، اطاعت، مسئلۀ خشم، خدمتتان عرض شود که مسئلۀ به اصطلاح ما نگاه داشتن حریم، توجّه کنید.
📌 تمام اینها رابطه دارد. از آن جا سرچشمه میگیرد. گوش کنید. چرا پرید به من؟ چون چیه؟ تو پریدی به خدا، خدا را خشمگین کردی، این هم راه را باز کرد به این که به تو بپرد. اینها یک چیز سلسله وار است. توجّه کنید. اطاعت خدا را اگر کردی؛ حتّی خدا مطیع تو میشود.
متن روایت را قبلا خواندم. درست است یا نه؟ « وَ مَن اَطَاعَ اللهَ یُطاعُ» قانون کلّیاش است.
📌 از خالق گرفته تا مخلوق، رسیدید شما به عرض من؟ یک مدتی امتحان کن.توجّه میکنید، چه عرض کردم؟ حریم خدا را حفظ کن، اطاعت خدا را بکن، خدا را هم به خشم نیاور. میفهمی، چه میخواهم بگویم؟! تجربه است دیگر هان! تجربه کن، ببین چطور میشود در پی؟ توجّه کنید. حریمت را حفظ میشود. حرفهایت را گوش میکنند. رسیدید شما به عرض من؟! به تو هم نمیپرند.
@agamojtabatehrani
﷽
📍 روش الهی با گناهکاران و بدکاران❗️
📌ما این روش الهی یعنی اخذ به عفو، امر به عرف و اعراض از جاهلین را در ادعیهای که از ناحیۀ معصومین(ع) وارد شده است میبینیم. واقعاً توصیفهای زیبایی که در دعاها از خداوند شده، بسیار گویا است. 1️⃣
بهعنوان مثال در یکی از ادعیۀ ماه رجب آمده است:«خَابَ الْوَافِدُونَ عَلٰى غَيْرِكَ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلَّا لَكَ»؛ کسی که به غیر از تو روی آورد، محروم گردید و کسی که به غیر از تو وارد شد، زیان دید.
«وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلَّا بِكَ»؛ و هرکس به درگاه غیر تو روی آورد، محتاج شد. «وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلَّا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَكَ»؛ و هر کس از غیر کرم و فضل تو درخواست کرد، بیامان شد. «بَابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِينَ وَ خَيْرُكَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِينَ»؛ درِ لطف و عنایت تو، بهروی مشتاقان باز است و خیر و احسانت برای طالبان گشاده. «وَ فَضْلُكَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِينَ وَ نَيْلُكَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِينَ»؛ فضل و کرم تو برای درخواستکنندگان مباح است و آرزو و امید به تو برای امیدواران جایز. «وَ رِزْقُكَ مَبْسُوطٌ لِمَنْعَصَاكَ وَ حِلْمُكَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاكَ عَادَتُكَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِيئِينَ وَ سَبِيلُكَ الْإِبْقَاءُ عَلٰى الْمُعْتَدِينَ »؛
سفرۀ روزیات برای گناهکاران گسترده است و خویشتنداریات برای کسی که با تو دشمنی کرده، حائل شده که به آتش قهر و عذابت نیفتد. راه و روش تو با کسانی که از مرزهای تعیین شده تجاوز کردند، مدارا کردن است. ببینید چقدر زیبا است! خداوندا، روش رفتاری تو با گناهکاران و بدکاران اینگونه است که به آنها نیکی میکنی. «اللَّهُمَّ فَاهْدِنِي هُدَى الْمُهْتَدِينَ وَ ارْزُقْنِي اجْتِهَادَ الْمُجْتَهِدِينَ وَ لَا تَجْعَلْنِي مِنَ الْغَافِلِينَ الْمُبْعَدِين»؛2️⃣
خدایا! کمک کن کار من بهجایی نرسد که از غافلین باشم؛ از کسانی نباشم که قلبشان فاسد شده و دیگر حکمت در آن اثر نمیگذارد؛ از کسانی نباشم که روش رفتاری زیبای تو، روی آنها اثر ندارد؛ مصداق آن دسته از افرادی نباشم.
1️⃣ دوستان در دعاهای ماه رجب دقّت کنید! ماه رجب از بهترین ماهها است. این ادعیه را بخوانید. بسیاری از معارف ما در این ادعیه گنجانده شده است. معارف ما بسیار ظریف و لطیف است.
2️⃣. إقبال الأعمال، ج 2، ص 643
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📓 #کتاب_تأدیب_نفس
🏷 جلسه بیست و ششم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایا! کمک کن کار من بهجایی نرسد که از غافلین باشم؛ از کسانی نباشم که قلبشان فاسد شده و دیگر حکمت در آن اثر نمیگذارد؛ از کسانی نباشم که روش رفتاری زیبای تو، روی آنها اثر ندارد؛ مصداق آن دسته از افرادی نباشم.
1️⃣ دوستان در دعاهای ماه رجب دقّت کنید! ماه رجب از بهترین ماهها است. این ادعیه را بخوانید. بسیاری از معارف ما در این ادعیه گنجانده شده است. معارف ما بسیار ظریف و لطیف است.
2️⃣. إقبال الأعمال، ج 2، ص 643
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📓 #کتاب_تأدیب_نفس
🏷 جلسه بیست و ششم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
﷽
📍 پذیرش عبادت به سبب پیوند ولایتی با امامعلی(ع) است❗️
📌حفص بن غیاث میگوید: امام صادق(ع) فرمود: «لَا خَيْرَ فِي الدُّنْيَا إِلَّا لِرَجُلَيْنِ رَجُلٍ يَزْدَادُ فِي كُلِّ يَوْمٍ إِحْسَاناً»؛ در دنیا خوبی و خیر برای کسی نیست مگر برای دو گروه: اوّل، کسی که در هر روز برعمل نیکش بیفزاید. خوب دقّت کنید: اینهایی که گفته میشود ظریف است. اینجا در روایت، بحث عمل است و بحث عامل نیست. راجعبه احسان است.
دوّم «وَ رَجُلٍ يَتَدَارَكُ ذَنْبَهُ بِالتَّوْبَةِ»؛ انسان عمل نیک انجام میدهد و هم مبتلا به گناه میشود. کسی اگر مبتلا به گناه و خطا شد، با توبه تدارک کند؛ یعنی توبه کند. والّا اگر توبه نکند و بخواهد همراه خودش در برزخ ببرد، وا مصیبت است. اینجا شستو شویش آسان تر است. «وَ أَنَّى لَهُ بِالتَّوْبَةِ»؛ بحث تطهیر است.
کجا میتواند توبه ای کند که مورد پذیرش باشد؟ شستو شویی بکند که بعد از آن، طهارت حاصل بشود.
«وَ اللَّهِ»! به خدا سوگند! «لَوْ سَجَدَ حَتَّى يَنْقَطِعَ عُنُقُهُ مَا قَبِلَ اللَّهُ مِنْهُ»؛ اگر سجده کند تا اینکه گردنش از خستگی قطع بشود، تعبیر خیلی بالایی است؛ خدا از او نمیپذیرد، «إِلَّا بِوَلَايَتِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ»1️⃣؛ مگر پیوند ولایت با امام علی(ع) داشته باشد.
نقش طاعات و عبادات در امتحان الهی جلد 6 جلسۀ 6
1️⃣وسائلالشیعه، ج 16، ص76
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_نقش_اعمال_در_قیامت
📕 #نقش_طاعات_و_عبادات
🏷 جلسه ششم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
﷽
📍 قبولی توبه به سبب پذیرش ولایت امام علی(ع) است. ❗️
📌البته نه شعار ولایت ؛ بلکه حقیقت ولایت. چون زیاد شعار ولایت میدهند و بعد هم بر ضد ولایت عمل میکنند. منظور از ولایت محلّه، روستا، شهر، وطن و جنبههای مادّی نیست. ولایت، پیوندی درونی است که عملاً تابع ساز است. گفتیم که ولایت به معنای محبّت و محبّت، پیرو ساز است. حتّی محبّت، انسان را عملاً دنباله رو میکند. اگر این پیوند نباشد، تطهیر حاصل نمیشود. در نتیجه بخش دوّم هم نمی آید . «الطَّهُورُ نِصْفُ الْإِيمَان»1️⃣
📌؛ طهارت، بیولایت حاصل نشد. نصف اوّل نیست و از نصف دوّم هم خبری نیست. نصف اوّل پیراستن و نصف دوّم آراستن است.
🔻 اوّل، تخلیه بعد تحلیه است . وقتی اوّلی بدون ولایت است، از دوّمی خبری نیست؛ لذا در این بُعد نسبتبه عامل اگر بخواهد خودش را در این مراتب سه گانۀ تطهیر کند.، توبهای از گناهان از رذایل اخلاقی و از محبّت غیر خدا تطهیر کند، محبت غیر خدا توبه دارد. بدون ولایت انجام نمیشود.
1️⃣مستدرکالوسائل، ج 1، ص357
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_نقش_اعمال_در_قیامت
📕 #نقش_طاعات_و_عبادات
🏷 جلسه ششم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani