eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
783 دنبال‌کننده
209 عکس
866 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 جایگاه و ویژگی ماه مبارک رمضان❗️ 📌پیغمبر اکرم(ص)می‏فرمایند: «لَوْ يَعْلَمُ الْعَبْدُ مَا فِي رَمَضَانَ لَوَدَّ أَنْ يَكُونَ رَمَضَانُ السَّنَه».1️⃣اگر بنده آنچه را در ماه مبارک رمضان است می‌دانست، هر آینه دوست داشت که تمام سال، ماه رمضان باشد؛ لذا روایتی هنگام ورود در ماه رمضان از پیغمبر اکرم(ص)به این مضمون نقل شده است : «سُبْحَانَ اللَّهِ مَا ذَا تَسْتَقْبِلُونَ وَ مَا ذَا يَسْتَقْبِلُكُمْ»؛ منزّه است خدا. شما به دیدار چه می‎روید؟! چه چیز به دیدار شما می‎آید؟! در ادامهٔ روایت آمده است: «قَالَهَا ثَلَاثَ مَرَّات».2️⃣حضرت سه بار این جمله را تکرار ‎فرمودند. پیغمبر اکرم(ص)می‎فرمایند: «يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ َثَلَاثَ مَرَّاتٍ هَلْ مِنْ سائِلٍ فَأُعْطِيَهُ سُؤْلَه» ؛ خداونددر هر شب از ماه مبارک رمضان سه بارخطاب به بنده اش می‎فرماید: آیا درخواست‏کننده‎ای هست که درخواست او را اجابت کنم؟ «هَلْ مِنْ تَائِبٍ فَأَتُوبَ عَلَيْهِ هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ فَأَغْفِرَ لَه».3️⃣آیا کسی هست که به من رجوع کند و از من پوزش بطلبد تا من هم عذرش را بپذیرم؟ این روایات مربوط به ماه مبارک رمضان است که موقعیّت زمانی این ماه را بیان می‏کند. 1️⃣بحارالآنوار، ج 93، ص 346 - مستدرک الوسائل،ج 7، ص 425 2️⃣ بحارالانوار، ج 93، ص 347- مستدرک‌الوسائل، ج 7، ص425 3️⃣ بحارالأنوار، ج 93، ص 338- مستدرک الوسائل، ج7، ص430 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه نوزدهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 شب قدر تمام درب های آسمان گشوده و هیچ حجابی بین عبد و رب نیست❗️ 📌پیرامون شب قدر، پیغمبر اکرم(ص) می‏فرمایند: «تُفَتَّحُ ابوابُ السَّماءِ فِی لَیلَۀِ القَدرِ»؛1️⃣ تمام در‎بهای آسمان در شب قدر گشوده می‎شود؛ یعنی تمام حجاب‎ها برطرف می‎شود. در شب قدر هیچ حجابی بین عبد و ربّش نیست. البته این رفع حجاب از ناحیهٔ ربّ است؛ به این معنا که از طرف پروردگار، هیچ مانعی وجود ندارد؛ بنابراین از خصوصیّات لیالی قدر این است که هیچ حجابی در کار نیست، و اگر بنده بخواهد با پروردگارش سخن بگوید، هیچ مانعی وجود ندارد؛ لذا عبد در شب قدر باید در راز و نیاز کوشش کند و دردها و مشکلاتش را با ربّش مطرح کند و از او هم بخواهد که مشکلاتش را حل کند. شب نوزدهم، شب تقاضای ترمیم گذشته است. امشب از خدا چه بخواهیم؟ ابتدا ترمیم بخواهیم و پس از آن، ترسیم بخواهیم. از خدا بخواهیم که سال آیندهٔ‎مان خوب باشد. ائمهٔ معصومین(ع) در ادعیه مأثوره به ما آموخته‎اند که خدا را خطاب کن و بگو: «عَادَتُكَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِيئِين»؛2️⃣ نه تنها خطاکاران را عقوبت نمی‎کنی، بلکه به ایشان احسان هم می‏کنی. 1️⃣وسائل الشیعه، ج8، ص 21 2️⃣بحارالانوار، ج 95، ص 389- زاد المعاد، ص16- مفاتیح الجنان 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه نوزدهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 خدایا! اگر فقط به نیکوکاران اکرام می‌کنی بدکار‌ها چه کنند؟❗️ 📌مطلب دیگر، مسئلهٔ لیالی قدر است. در روایتی که «زراره» نقل می‎کند، امام صادق(ع) می‎فرمایند: «التَّقْدِيرُ فِي لَيْلَةِ تِسْعَ عَشْرَةَ وَ الْإِبْرَامُ فِي لَيْلَةِ إِحْدَى وَ عِشْرِينَ وَ الْإِمْضَاءُ فِي لَيْلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ».1️⃣ بررسی امور سال آینده و اندازه‎گیری آن در شب نوزدهم و ثبت و ضبط آن در شب بیست و یکم است.در شب بیست و سوّم، آن امور توشیح شده و به امضای حضرت ولی‏عصر (عج) می‎رسد. ابتدا سراغ ترمیم برویم و از خدا بخواهیم که گذشتهٔ‏مان را ترمیم کند. امام علی(ع)در مناجات خود می‏گوید: «إِلَهِي إِنْ كُنْتَ لَا تَرْحَمُ إِلَّا الْمُجِدِّينَ فِي طَاعَتِكَ فَإِلَى مَنْ يَفْزَعُ الْمُقَصِّرُونَ»؛ خدایا! اگر فقط به کسانی که در طاعت تو کوشش کردند رحم کنی، پس آن‏هایی که اشتباه کردند، به چه کسی پناه برند؟! «وَ إِنْ كُنْتَ لَا تَقْبَلُ إِلَّا مِنَ الْمُجْتَهِدِينَ فَإِلَى مَنْ يَلْتَجِئُ الْمُفَرِّطُونَ»؛ و اگر تنها از کسانی که از تو اطاعت کردند قبول کنی، پس کسانی که زیاده‎روی کردند چه کنند؟! «وَ إِنْ كُنْتَ لَا تُكْرِمُ إِلَّا أَهْلَ الْإِحْسَانِ فَكَيْفَ يَصْنَعُ الْمُسِيئُون».2️⃣و اگر بنا باشد که جز نیکوکاران را اکرام نکنی، پس بدکارها چه کار کنند؟ 1️⃣ الکافی، ج 4، ص 159 - من لا يحضره الفقيه، ج‏2 ص156 - اقبال الاعمال،ج1، ص64 2️⃣ بحارالانوار، ج 91، ص 103 و ص164 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه نوزدهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 راه ترمیم گناه‌ها و خطا های سال قبل؟❗️ 📌همهٔ ما در سال گذشته گناه‏ها و خطاهایی مرتکب شده‏ایم. اگر انسان بخواهد بهترین ترمیم شامل حالش شود، تنها راهش پناه بردن به غفّاریّت خداوند است. غفّاریّت خداوند سه گونه ستّاریّت را به دنبال دارد: اوّل آنکه وقتی خداوند ما را می‏آمرزد، نمی‏گذارد تبعات گناه دامنگیر ما شود. تبعات گناه ما همان جهنّم و عقوبت الهی است. 🔻اگر کسی مرتکب گناه و خطا شود، تمام موجوداتی که در ربط با او بوده‏اند، چه فرشتگان رقیب و عتید و چه زمین و زمان و حتّی اعضا و جوارح وی از گناه او مطلع می‎شوند؛ لذا در قرآن آمده است: «يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَيْديهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ»1️⃣؛ روز قیامت، دست و پا و زبان ایشان، علیه آن‏ها به علّت کارهایش گواهی می‎دهند؛ زیرا از اعمال او مطلّع هستند. قسم دوّمِ ستّاریّتِ ناشی از غفّاریّت، آن است که خداوند به موجودات آگاه از معصیت او می‏فرماید: علیه او گواهی ندهید. 1️⃣سورهٔ مبارکهٔ نور، آیهٔ 24 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه بیست و یکم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 امشب از خدا چه بخواهیم؟❗️ 📌در صحیحهٔ معاویة بن‏عمار، امام صادق(ع) می‏فرمایند: هنگامی که بندهٔ مؤمن، خالصانه توبه کرد، اوّلین اثرش این است که مورد مُحبّت خدا قرار می‎گیرد و خداوند ستّاریّت خود را در دنیا و آخرت شامل حال او می‏کند. عرض کردم: چگونه؟ حضرت فرمود: خداوند ابتدا خطاب به رقیب و عتید میگوید که عیوب او را فراموش کنید. 🔻سپس به اعضا و جوارح می‎گوید: شما هم فراموش کنید. پس از آن به زمین می‏گوید: آنچه روی تو معصیت کرد را فراموش کن. چنین بنده‏ای روز قیامت وقتی خدا را ملاقات می‏کند، هیچ موجودی علیه او شهادت نمی‏دهد. وقتی می‏گویی: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّي وَ أَتُوبُ إِلَيْه» و استغفار می‏کنی، به مقام غفّاریّت خداوند پناه می‏بری. ما امشب از خدا بهترین ترمیم را طلب می‏کنیم؛ یعنی می‏گوییم خدایا! این معاصی را از من جدا و مرا تطهیر و پاک کن! به شاهدان معصیت من نیز بگو که یادشان برود این بنده چه کار کرده است. تا آنجا که حتّی نیازی به گفتن «أَسْتَغْفِرُ اللَّه» هم نیست؛ همین‏که خدا ببیند در دلمان پشیمان و خجالت‏زده هستیم، رحمت و غفران خود را شامل حال ما می‏کند. چشم‎های ما نمی‎بیند. امّا امشب تمام اطراف محفل ما را ملائکه گرفته‏اند و برای ما استغفار کرده و از طرف ما از خداوند طلب آمرزش می‎کنند. امشب از خدا بهترین ترمیم و بهترین ترسیم نسبت به آینده را می‎خواهیم. البته حوائجی را که به ذهنمان می‎آید، از خدای متعال می خواهیم. امّا این‏ها کافی نیست. از خدا بخواه هر چه را خیر است، در سال آینده به تو بدهد و هر چه را شرّ است از تو دور کند. 1️⃣ 1️⃣الکافی، ج2، ص431- وسائل‌الشیعه، ج 16، ص17- بحارالأنوار، ج 6، ص 28 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه بیست و یکم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 تقدیر ثبت و ضبط شده و بلا با دعا امشب خداوند عوض می‌کند❗️ 📌تا این حد بر شب بیست‏ و سوّم تأکید شده است که بعضی‎ قائل هستند که شب قدر، همین شب بیست‏وسوّم است. اگر چه تقدیر تو ثبت و ضبط شده باشد. با این حال اگر دعا کنی، خداوند آن را عوض می‎کند. روایت در اصول کافی است، روایت را ابی‏ولّاد از امام موسی کاظم(ع) است که فرمودند: «عَلَيْكُمْ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّ الدُّعَاءَ لِلَّهِ وَ الطَّلَبَ إِلَى اللَّهِ يَرُدُّ الْبَلَاءَ وَ قَدْ قُدِّرَ وَ قُضِيَ وَ لَمْ يَبْقَ إِلَّا إِمْضَاؤُه»؛ بر شما باد بر دعا! همانا دعا و درخواست از خدا بلای ثبت‏شده‏ای را که تنها امضایش باقی مانده، رد می‎کند. «فَإِذَا دُعِيَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ وَ سُئِلَ صُرِفَ الْبَلَاءُ صَرْفَةً»؛1️⃣ اگر خداوند خوانده شود و از او درخواست شود، بلا از انسان دور می‏گردد. در باب آداب ضیافت و مهمانی روایات بسیاری داریم. پیغمبر اکرم(ص) که فرمودند: کسی که ایمان به مبدأ و معاد دارد، باید خوب مهمان‏نوازی و اکرام کند. 🔻در وصیت‎هایی که امام علی(ع) شب بیست ‏و ‏یکم به فرزندش کرد، یکی از آن‏ها این بود: «وَ إِكْرَامِ الضَّيْفِ». مهمان‏نواز باش! سؤال من این است که آیا امکان دارد که خدا به انبیا و اولیا(ع) بگوید که به مردم بگویید: این‌‏گونه مهمان‏داری کنید. امّا خودش به گونه‏ای دیگر مهمان‏داری کند؟! امشب همهٔ‎ ما دست‏خالی آمده‎ایم و می‎خواهیم دست پر برویم. اِطعام این مهمانی چیست؟ اطعام این مهمانی در خطبهٔ پیغمبر اکرم(ص) آمده است که «برکت، رحمت و مغفرت» است. تمام خیرات عالم از این سه چیز نشأت می‎گیرد. هر چه بخواهی در این سه سرفصل گنجانده شده است. 1️⃣ الکافی، ج 2، ص 470- وسائل الشيعة، ج‏7، ص 36 2- بحارالانوار، ج 42، ص 202 و ج 75، ص98 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه بیست و سوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ رُوِیَ عَن عَلِیِّ ابنِ الحُسَینِ عَلَیهِما السَّلامُ قالَ في بَعدِ مُناجاتِهِ: «اَللَّهُمَّ‌ اِنّي أَسْتَغْفِرُكَ مِنْ كُلِّ لَذَّةٍ بِغَيْرِ ذِكْرِكَ‌، وَ مِنْ‌ کُلِّ رَاحَةٍ بِغَيْرِ أُنْسِكَ، وَ مِنْ كُلِّ سُرُورٍ بِغَيْرِ قُرْبِكَ، وَ مِنْ كُلِّ شُغْلٍ بِغَيْرِ طَاعَتِك» ترجمه: خدایا! از تو طلب بخشش و پوزش می‌کنم؛ از این که در دنیا به دنبال لذّتی به غیر لذت ذکر و یاد تو باشم؛ طلب بخشش و پوزش از هر راحتی و آسایشی می‌کنم که به غیر از اُنس و همدمی با تو باشد.طلب بخشش و پوزش از هر خوشحالی و سروری می‌کنم که به غیر از مقام قرب و نزدیکی به تو باشد. طلب بخشش و پوزش می‌کنم که به بکار و عملی غیر از اطاعت تو مشغول باشم. شرح: ما که تو این دنیا هستیم همه‌مان، دنبال همین چیزها هستیم؛ اما راهش را گم کردیم. حالا من این را عرض می‌کنم. هم لذّت می‌خواهیم ببریم. درست است یا نه؟ هم لذّت را می‌خواهیم، هم راحتی را می‌خواهیم، هان!؟ هم شادی را می‌خواهیم، نیست این جوری؟ هان! ما دنبال این چیزها هستیم دیگر. آدم دلش می‌خواهد لذّت ببرد، راحت باشد، مسرور باشد، شاد باشد؛ امّا کجاست این‌ها؟ اشتباهاتی که ما می‌کنیم همین است. این را بدانید! اصلًا این لذائذ مادّی، به یک معنا که لذّت نیست این‌ها. من یک وقتی گفتم: هم این ناخالص هست، هم از یک طرف، موقّت است. آدم هر چیز را که می‌خواهد، خالصش را می‌خواهد، درست است یا نه؟ خالص نیست. لذّت‌های دنیایی، این‌ها ناخالص است و از آن طرف هم موقّت است. آن که ما می‌خواهیم خالصش را می‌خواهیم، بعد هم دائمش را می‌خواهیم. این جوری است دیگر. راحتی هم همین‌طور است، راحتی‌های مادّی این جوری است، هم ناخالص است، هم موقّت است. شادی‌هایش هم همین است، می‌فهمید چه می‌گویم؟! هم ناخالص است، رگ تلخی دارد توش، هم موقّت است. درست است یا نه؟! آدم دنبال این می‌رود دیگر، هم لذّت خالص می‌خواهم، هم دائم می‌خواهم. هم از آن طرف راحتی خالص می‌خواهم، هم دائم می‌خواهم. از این طرف هم باز، هم شادی خالص می‌خواهم، هم دائم می‌خواهم. درست است یا نه؟! این جملاتی که به اصطلاح گفتم، یکی از مناجات امام زین العابدین صلوات الله علیه، هست. مناجات الذّاکرین است که حضرت دارند،چند تا تکه از آن بود. شاید سابقاً هم من این را خوانده باشم، یادم نیست. الآن به ذهنم نمی‌آید. این تعبیرات را ببینید، می‌گوید: خدایا من از تو پوزش می‌طلبم؛ ازهر لذّتی به غیر لذّت یاد تو و ذکر تو؛ «اَللَّهُمَّه‌ اِنّي أَسْتَغْفِرُكَ مِنْ كُلِّ لَذَّةٍ بِغَيْرِ ذِكْرِكَ» خب چی می‌فهمید ازش؟ هان! لذّت خالص دائم عبارت از ذکرالله است و این که انسان چیه؟ هان؟! به یاد خدا باشد. «وَ مِنْه‌ كُلِّ رَاحَةٍ بِغَيْرِ أُنْسِكَ» پوزش می‌طلبم از تو؛ از هر راحتی که غیر اُنس با تو باشد. راحتی خالص و دائم، عبارت از انس به خداوند است. «وَ مِنْ كُلِّ سُرُورٍ بِغَيْرِ قُرْبِكَ» از هر شادی غیر از نزدیکی به تو؛ معلوم می‌شود قرب به الله تعالی است که شادی خالص و دائم می‌آورد. نگاه کنید تعبیرات را. واقعاً هم این را بهتان بگویم. توی این گرفتاری‌هایمان، که دنیا سرتاسرش، این را بهتان بگویم؛ دنیا هیچ وقت یک نواخت نیست؛ نشیب و فراز دارد. این را بدانید هیچ وقت...خبری نیست را یک وقت گفتم، روایت‌ هم ما داریم. سؤال می‌کند آقا! بله. ظاهراً امام صادق علیه السلام، آقا گفت: بله. گفت: آقا! ما راحتی می‌خواهیم،از کجا فلان؟ گفت: راحتی می‌خواهی؟ گفت: آره. گفت: اولین پایی که توی بهشت گذاشتی راحت می‌شوی، برو دنبال کارت. گفت، دنبال راحتی هستم. حضرت بهش گفت، می‌دانی چیه اوّلین قدمی‌که توی بهشت گذاشتی، آن موقع راحت می‌شوی؛ والّا قبلش هیچ از راحتی خبری نیست. این را هم بهت بگویم،ها! حتی، نه نشئه برزخ، نه قیامت وقتی محشور می‌شویم ما، گوش کن چه می‌خواهم بگویم. باز هم آن جا از راحتی خبری نیست. می‌دانی یا نه؟ روز قیامت، داد وانفساست؛ غیر پیغمبر؟صل؟ همه می‌گویند، راحت باش از این جهت. درست است؟ حالا، در این جا این است که بابا جون! ما می‌بینیم به هر دری که زدی، شد؟ هان؟! نشد. آخر می‌روی در خانه خدا، آن جا یک آرامش پیدا می‌کنی؛ خب از اوّل برو. چرا آخر سر می‌روی؟ می‌فهمی ‌چه می‌خواهم بگویم؟! خب، اگر تو عقل داری، از اوّل برو آن‌جا، خیالت راحت شود. فهمیدی چرا؟ برای این که می‌فهمی ‌همه دست اوست؛ واقعاً هم بایداین‌جور باشد. دست آخر نرو. دست آخر به یاد خدا نیفت. می‌فهمی‌چی می‌خواهم بگویم؟ دست آخر به یاد خدا می‌افتی؟ نه از اوّل به یاد او بیفت. وقتی افتادی به یاد او، حالا بهت می‌گویم: آرام بخش هست، همه چیز هست، توجه می‌کنید، همه چیز آنجاست، توجه کنید. وقتی رفتی آن‌جا.
﷽ 📍 خداوند هیچ موحّدی را به آتش جهنّم نمی‌سوزاند❗️ 📌«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص)‏ وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ بَشِيراً وَ نَذِيراً» پیامبر‌اکرم(ص) فرمود: قسم به آن موجودی که مرا به حق مبعوث کرد که بشارت بدهم و انذار کنم- سوگند به این معنا است که آنچه که خواهند فرمود ردخور ندارد- «لا يُعَذِّبُ‏ اللَّهُ‏ بِالنَّارِ مُوَحِّداً أَبَداً وَ إِنَّ أَهْلَ التَّوْحِيدِ يَشْفَعُونَ فَيُشَفَّعُونَ» خداوند هیچ موحّدی را به آتش جهنّم نمی سوزاند و اهل توحید شفاعت می کنند و شفاعتشان پذیرفته می شود؛ «ثُمَّ قَالَ ع إِنَّهُ إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ أَمَرَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بِقَوْمٍ سَاءَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي دَارِ الدُّنْيَا إِلَى النَّارِ» روز قیامت خداوند امر می کند به گروهی که از نظر عملی گناهکار بودند که به سمت جهنّم بروند؛ «فَيَقُولُونَ يَا رَبِّ كَيْفَ تُدْخِلُنَا النَّارَ وَ قَدْ كُنَّا نُوَحِّدُكَ فِي دَارِ الدُّنْيَا» آنان عرض می کنند پروردگارا چگونه ما را وارد آتش می‌کنی و حال آنکه در دنیا اهل توحید بودیم لا اله الّا الله گفتیم؛ من این روایت را که می‌خواندم با خودم گفتم ما هم مشرک نیستیم، لا اله الا الله می‌گوییم. «وَ كَيْفَ تُحْرِقُ قُلُوبَنَا وَ قَدْ عَقَدَتْ عَلَى أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ» 1️⃣ چگونه دل‌های ما را بسوزانی و حال آنکه دل ما با لا اله الّا الله گره خورده است. 1️⃣بحار الأنوار، ج‏8، ص 359 〰️〰️〰️〰️〰️ 📕 🏷 جلسه نهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 پروردگارا عذر مرا بپذیر❗️ 📌 «أَمْ كَيْفَ تُحْرِقُ وُجُوهَنَا وَ قَدْ عَفَرْنَاهَا لَكَ فِي التُّرَابِ» یا چگونه چهره¬های ما را می‌سوزانی و حال آنکه ما پیشانی¬ خود را برای تو روی خاک گذاشتیم؛ «أَمْ كَيْفَ تُحْرِقُ أَيْدِيَنَا وَ قَدْ رَفَعْنَاهَا بِالدُّعَاءِ إِلَيْكَ» دست¬های ما را چگونه می‌سوزانی و حال آنکه این دست‌ها را برای دعا کردن به سوی تو بلند کردیم؛ «فَيَقُولُ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ عِبَادِي سَاءَتْ أَعْمَالُكُمْ فِي دَارِ الدُّنْيَا فَجَزَاؤُكُمْ نَارُ جَهَنَّمَ» خطاب می¬رسد بنده¬های من شما در دنیا گناه کردید و جزای شما هم آتش جهنّم است؛ «فَيَقُولُونَ يَا رَبَّنَا عَفْوُكَ أَعْظَمُ أَمْ خَطِيئَتُنَا فَيَقُولُ بَلْ عَفْوِي» آنان در جواب می¬گویند پروردگارا عفو تو اعظم است یا گناه¬های ما؟ خدا می¬فرماید عفو من؛ «فَيَقُولُونَ رَحْمَتُكَ أَوْسَعُ أَمْ ذُنُوبُنَا فَيَقُولُ عَزَّ وَ جَلَّ بَلْ رَحْمَتِي» می¬گویند رحمت تو وسیع¬تر است یا گناهان ما؟ خداوند می¬فرماید رحمت من اوسع است؛ «فَيَقُولُونَ إِقْرَارُنَا بِتَوْحِيدِكَ أَعْظَمُ أَمْ ذُنُوبُنَا فَيَقُولُ عَزَّ وَ جَلَّ بَلْ إِقْرَارُكُمْ بِتَوْحِيدِي أَعْظَمُ» می‌گویند خدایا اقرار ما به توحید تو بزرگ‌تر است یا گناهان ما؟ خداوند می‌فرماید اقرار شما به توحید من اعظم است؛ «فَيَقُولُونَ يَا رَبَّنَا فَلْيَسَعْنَا عَفْوُكَ وَ رَحْمَتُكَ الَّتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‏ءٍ» عرض می¬کنند پروردگارا حالا که این¬طور است پس عفو و رحمت خودت را که هر چیز را شامل می¬شود شامل حال ما کن؛ «فَيَقُولُ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ مَلَائِكَتِي وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي مَا خَلَقْتُ خَلْقاً أَحَبَّ إِلَيَّ مِنَ الْمُقِرِّينَ لِي بِتَوْحِيدِي وَ أَنْ لَا إِلَهَ غَيْرِي وَ حَقٌّ عَلَيَّ أَنْ لَا أَصْلِيَ بِالنَّارِ أَهْلَ تَوْحِيدِي»1️⃣ خداوند می‌فرماید هیچ مخلوقی پیش من محبوب¬تر از کسانی نیست که اقرار به توحید من کردند پس سزاوار است که من آنان را به آتش نسوزانم. 1️⃣بحار الأنوار، ج‏8، ص 359 〰️〰️〰️〰️〰️ 📕 🏷 جلسه نهم @agamojtabatehrani