eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
727 دنبال‌کننده
200 عکس
773 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 چه‌می‌شود که دیانت و نجابت ،جرم و خیانت و لااُبالی‌گری، حسنه می‌شود ❗️ 📌امام علی(ع) خیلی زیبا و با صراحت فرموده است. نرو دنبال اینکه زیبا باشد یا خوش تیپ باشد. چه کار کنم؟! مجبورم این ها را بگویم. ابنای دنیا ما را به اینجا کشانده اند. الآن معیار ارزشی ما این شده است. 📌 گفتم که دیانت و نجابت در جامعۀ اسلامی و نظام اسلامی ما جرم است؛ امّا خیانت و لااُبالی گری حسنه است! چنین شخصی می شود آدم اجتماعی! خوب توجّه می کنید چه عرض کردم؟! حال اینکه در معارفمان این حرف را نداریم. 📌 بچّه وقتی در کوچکی ساخته می شود در این سنّ و سال برایش این رفتار ملکه می شود؛ حتّی بگویم بچّه این طوری است که خیلی زود متوجّه می شود؛ خوب هم متوجّه می شود؛ چون همسو با فطرت او است. این را بدانید که این رفتار و آداب تربیتی، همسو با فطرت بچّۀ تو است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه نهم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 🎙اگر کسی برای دینش کار کرد... 📌رُوِيَ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: « مَنْ أَصْلَحَ سَرِيرَتَهُ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ تَعَالَی عَلَانِيَتَهُ وَ مَنْ عَمِلَ لِدِينِهِ كَفَاهُ اللَّهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ وَ مَنْ أَحْسَنَ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ كَفَاهُ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ» ترجمه: اگر کسی باطن خود را درست و اصلاح کند، خداوند متعال هم ظاهر او را درست و اصلاح می کند؛ و اگر کسی برای دین خود کار کند، خداوند هم امور دنیایی او را کفایت می کند. و هر کس که رابطه خودش را با خدا نیکو کند، خداوند هم روابط او را با مردم نیکو می گرداند و امور میان او و مردم را کفایت می کند. 🎙 سه تا جمله از امیرالمؤمنین صلوات الله علیه. جمله اول دارد، علی ؟ع؟ فرمودند: اگر کسی اصلاح کند باطن خودش را، خداوند اصلاح می کند ظاهر او را. آدم یک باطنی دارد، یک ظاهری دارد. حالا اصلاح باطن چیه؟«مَنْ أَصْلَحَ سَرِيرَتَهُ أَصْلَحَ اللَّهُ عَلَانِيَتَهُ»؛ البتّه در یک نسخه بدل دارد: «أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ عَلَانِيَتَهُ»؛ توی باطن ما دو تا چیز است. 📌یک: امور اعتقادی. درست است یا نه؟ امور اعتقادیمان است. اعتقادیاتمان از امور باطنی ما است. 📌دو: نسبت به امور اعمالمان، نیّت هایی که می کنیم نسبت به کارهایی که می خواهیم بکنیم. این هم از کارهایی باطنی ما است. درست است یا نه؟ اعتقاد و عمل. درست؟! اگر کسی برود اعتقادیاتش را درست بکند، اعتقاد صحیح داشته باشد، این را درست کند؛ از این طرف هم نیّتش این باشد که کار خوب بکند. می فهمی چه می گویم؟ گناه نکند. 📌کار چی بکند؟ کارهای عمل صالح انجام بدهد. اگر کسی باطنش را درست کرد، این جوری، شد! خدا می داند چه کار می کند، این را بهش توفیق می دهد که از نظر ظاهر موفق شود به کارهای خوب. 📌 این حرف من را خوب دقّت کنید، شاید کمتر کسی این جور معنا کند، «مَنْ أَصْلَحَ سَرِيرَتَهُ»؛ اگر یک کسی باطنش را اصلاح کرد، شد؟! 📌«أَصْلَحَ اللَّهُ عَلَانِيَتَهُ»؛ خدا بیرونش را درست می کند؛ یعنی موفّقش می کند به این که، این هم از نظر اعضا و جوارحش و اینها، کارهای شایسته انجام بدهد. فهمیدی؟ چون ظاهر ما همین است دیگر، کارهایی که می کنیم ظاهر ماست. 📌دو: جمله دیگر،«وَ مَنْ عَمِلَ لِدِينِهِ كَفَاهُ اللَّهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»؛ اگر کسی برای دینش کار کرد، درست است؟! خدا کار دنیاییش را ردیف می کند. دیگر همچنین بازاری حرف زدم. 📌 فهمیدی؟ تو برو کارهای دینی ات را انجام بده از آن کم نگذار، درست است؟! خدا می آید چه کار می کند؟ کارهای دنیایت را ردیف می کند برای تو، فهمیدی که کم نیاوری. این هم دوّم. 📌سوّم: «وَ مَنْ أَحْسَنَ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ»؛ اگر کسی رابطه خودش را با خدا خوب کند. هم چین خیلی... روابط،ها! رابطه ات را با خدا خوب بکن. شد؟! «كَفَاهُ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ» ؛ خدا می آید چه کار می کند؟ رابطه تو را با مخلوق خوب می کند که کسی بر علیه تو کاری نکند. وسائل الشیعه، جلد 15، صفحه 298 – بحارالأنوار، جلد 68 ، صفحه367 اللَّهِ كَفَاهُ اللَّهُ مَا رُوِيَ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: مَنْ أَصْلَحَ سَرِيرَتَهُ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ عَلَانِيَتَهُ وَ مَنْ عَمِلَ لِدِينِهِ كَفَاهُ اللَّهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ وَ مَنْ أَحْسَنَ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ 〰〰〰〰〰 شرح حدیث حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 روش رفتاری پیغمبراکرم(ص)فقط در یکجا استثنا دارد، آنهم حضرت زهرا(س)❗️ 🎙همان‎طور که هستی همان‎طور باش!! 📌من وقتی که نگاه کردم در تاریخ و دیدم یک جا فقط استثنا دارد پیغمبری را که از نظر آداب معاشرت بی‎نظیر است. دیگر مسلّم بی‎نظیر است. تربیت شدۀ خداوند است. مؤدّب به آداب الهی است. برطبق عقل و شرع دارد رفتار می‎کند. در کمالش حُسن معاشرت در حدّ اعلی. این‎طوری است. این راجع به زهرا‎(س)است. راجع به امیرالمؤمنین(ع) نیست. اصلاً و ابداً. فقط اوست. 📌شما این‎را زیاد شنیدید که مثلاً پیغمبر اکرم(ص) ایشان که سفر می‎خواست بکند می‎آمد از خانۀ زهرا(س). آخرین کسی را که از او خداحافظی می‎کرد زهرا بود؛ یعنی از خانۀ زهرا. هر جا که می‎خواست به مسافرت برود می‎آمد و از آنجا رد می‎شد. همه نوشته‎اند این‎ را. و انتها سفرش و ابتدایش از آنجا بود. ختم می‎شد به خانۀ زهرا(س)، به خانۀ خودش ختم نمی‎شد. از نظر عرف هم چه بسا این ‎را بگویید. می‎گویند که خوب علاقۀ شدیدی به دخنر داشته است. یک دختر داشته است. حالا فضیلت بوده است چه بوده. این‎ها معصوم هستند. 📌یا فرض کنید جملاتی را که از پیغمبراکرم(ص) صادر شده است نسبت زهرا(س) که عامّه و خاصّه نقل می‎کنند. صحبت ما نیست فقط. مثلاً فرض کنید که چه بسا این‎ها را ما یک جنبۀ عرفی هم داشته است. 📌مثلاً در یک روایتی دارد که عبدالله ‎بن‎عمر ‎نقل می‎کند و می‎گوید به اینکه: «أنَّ النَّبی (ص) قَبَّلَ رَأَسَ فَاطِمَة (س) وَ قَالَ فِداكِ أَبُوكِ »؛ سر زهرا(س) را بوسید و بعد هم فرمود: که پدر فدای تو، «كَمَا كُنْتِ فَكُونی»؛ البتّه این حرف در آن هست. همان‎طور که هستی همان‎طور باش. 📌 خیلی در آن حرف است«و فی خبر فقال». در یک خبر دیگری است که حضرت فرمود: «فِدَاكَ أَبِي وَ أُمِّي»1️⃣؛ پدر و مادر من فدای تو. آنجا می‎گوید که خودم قربانت بروم. یک وقت می‎گوید که پدر و مادر خودم. 📌ببینید پیغمبراکرم (ص)یک وقت نعوذبالله اغرارگو باشد. یک وقت خیال نکنید این‎را. این‎ها را باز یک نوع می‎شود که توجیه کرد. ولی من بحثم چون من ادب پیغمبراکرم(ص) و روش معاشرتی با غیر بود 1️⃣عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال (مستدرك سيدة النساء إلى الإمام الجواد)، جلد 11، ص 183 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه بیت و پنجم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 روش رفتاری پیغمبراکرم(ص)فقط در یکجا استثنا دارد، آنهم حضرت زهرا(س)❗️ 📌همانطور که هستی باش !!! 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 این امر الهی است که پیامبر دست حضرت زهرا(س) را ببوسد❗️ 📌این امر الهی است، نه اینکه زهرا‎(س) نمی‎خواست دست پیغمبر (ص)را ببوسد. می‎خواست ببوسد؛ امّا خدا گفته است که این پدر باید دست دختر را ببوسد و دختر نباید که دست پدر را ببوسد. عظمت زهرا(س) را می توان از اینجا فهمید؛ چون بوسیدن دست، نشان دهندۀ نهایت عظمت و تعظیم شخص است. 📌این یک سیرۀ الهی یعنی ادب الهی بوده است که پیغمبر اکرم(ص) باید در این یک مورد، خلاف متعارف رفتار کند. 📌 «وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ إلّا فِی زَهراء(س)»؛ همه را به معروف امر کن، جز فاطمه را! این یکی استثنا است. این استثنا شده است. هرکس هرچه می خواهد بگوید، بگوید؛ فاطمه(س) نباید دست تو را ببوسد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 این امر الهی است که پیامبراکرم(ص)دست حضرت زهرا(س) راببوسد❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه بیت و پنجم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
✍️سلام بر روح بلند آیت الله مرحوم مجتبی تهرانی طاب ثراه که در 13دی 1391 رحلت فرمود در تولید معرفت کم نظیر بود . طوبی له و حسن مآب + رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 انسان های شقی و سعادتمند❗️ 📌جمله ای از امام علی(ع) در نهج البلاغه اشاره می کنم. در خطبۀ هفتاد و دوّم حضرت در ابتدای خطبه می فرماید: « اللَّهُمَّ دَاحِيَ الْمَدْحُوَّاتِ وَ دَاعِمَ الْمَسْمُوكَاتِ وَ جَابِلَ الْقُلُوبِ عَلَى فِطْرَتِهَا شَقِيِّهَا وَ سَعِيدِهَا»؛ 📌بار خدایا! ای گسترانندۀ زمین ها و نگه دارندۀ آسمان ها! «وَ جَابِلَ الْقُلُوبِ عَلَى فِطْرَتِهَا» ای موجودی که آفرینندۀ دل هایی هستی که شقاوت و بدبختی را اختیار کرده اند و دل هایی که سعادت و خوشبختی را برگزیدند! 📌از امام زین العابدین(ع). در دعای اوّل صحیفۀ سجّادیّه آمده است: «فَالْهَالِكُ مِنَّا مَنْ هَلَكَ عَلَيْهِ ، وَ السَّعِيدُ مِنَّا مَنْ رَغِبَ إِلَيْهِ»؛ هالک؛ یعنی شقی، و هلاکت و شقاوت یکی است؛ «وَ السَّعِيدُ»؛ در مقابل جملۀ دوّم که به سعید اشاره کرده، قرار گرفته است. 📌«وَ السَّعِيدُ مِنَّا مَنْ رَغِبَ إِلَيْهِ»؛ در بین ما انسان ها شقی کسی است که دلش از تو روگردان شود و سعادتمند، کسی است که دلش رو به سوی تو باشد. این ها از خلال کلمات ائمّۀ معصومین(ع) هم به دست می آید. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه سوم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 انسان ها با اعمالشان شقی و سعادتمند می شوند❗️ 📌ابوبصیر از امام صادق(ع) نقل می کند: « فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- قالُوا رَبَّنا غَلَبَتْ عَلَيْنا شِقْوَتُنا قَالَ بِأَعْمَالِهِمْ شَقُوا»1️⃣؛ 📌حضرت در ذیل آیۀ شریفه می فرماید: این ها با اعمال خودشان شقی شدند. یعنی تصوّر نشود که شقاوت یک امر ذاتی است. چنین نیست؛ بلکه یک امر اکتسابی است و خودشان شقاوت را برای خودشان درست کردند. 📌 در یک روایت دیگری رابطۀ سببی و مسبّبی بین سعادت عقلانی و سعادت نفسانی با سعادت قلبی را مطرح می کند و اشاره می کند که حقیقت سعادت، همان سعادت قلبی است. در قیامت هم، همان سعادت است که برای انسان فایده دارد. همچنین عکس آن هم می باشد. 1️⃣بحار الأنوار، ج5، ص 157 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 سعادت و شقاوت از طرف خداوند برای چه کسانی نوشته می شود❗️ 📌بزنطی از اصحاب امام هشتم(ع) می گوید:«قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا(ع) يَقُولُ جَفَّ الْقَلَمُ بِحَقِيقَةِ الْكِتَابِ مِنَ اللَّهِ بِالسَّعَادَةِ لِمَنْ آمَنَ وَ اتَّقَى »؛ جف؛ یعنی اینکه خشک شد. معنایش این است از نظر دستگاه الهی و سنّت الهی بی برو برگرد و تغییرناپذیر است، که سعادت مربوط به کسی است که ایمان آورده و تقوا پیشه کند. ایمان آوردن و تقوا، اختیاری است. اوّلی سعادت عقلانی است. دوّمی سعادت نفسانی و محصول عمل است. 📌می فرماید این را حق تعالی با قلمش نوشت و بعد از نوشتن خشک شده و دیگر تغییر نمی کند و برو برگرد ندارد، «بِالسَّعَادَةِ لِمَنْ آمَنَ وَ اتَّقَى»؛ 📌برای کسی که ایمان بیاورد و تقوا پیشه کند، «وَ الشَّقَاوَةِ مِنَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِمَنْ كَذَّبَ وَ عَصَى»1️⃣؛ شقاوت از ناحیۀ خداوند نوشته شده است برای کسی که خدا را تکذیب کرد و تصدیق نکرد و عملاً وارد گناه وزشتکاری ها شد. 1️⃣بحار الأنوار، ج‏5، ص 154 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 سعادت و شقاوت از طرف خداوند برای چه کسانی نوشته می شود❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 جواب امام هفتم(ع)در مورد سؤال شقی و سعید در شکم مادر!❗️ 📌گاهی تحت عنوان روایتی مسئلۀ سعادت و شقاوت را مطرح می کنند. روایت را می خوانم و جواب سؤالات را هم از روایت می دهم. روایت از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است. 📌 ابن ابی عمیر که مرد ملّایی است، می گوید: «قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ (ع) عَنْ مَعْنَى قَوْلِ رَسُولِ اللَّهِ(ص)»؛ من از امام هفتم(ع) در مورد این فرمایش پیغمبراکرم(ص) سؤال کردم که فرموده است: «الشَّقِيُّ مَنْ شَقِيَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ وَ السَّعِيدُ مَنْ سَعِدَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ»؛ 📌شقی، کسی است که در شکم مادرش شقی بوده و سعید هم کسی است که در شکم مادرش سعید بوده است. خوب دقّت کنید؛ زیرا یک عدّه از مفهوم این روایت سوء استفاده کردند. حضرت چقدر زیبا در جواب می فرماید: «الشَّقِيُ مَنْ عَلِمَ اللَّهُ وَ هُوَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَنَّهُ سَيَعْمَلُ أَعْمَالَ الْأَشْقِيَاءِ وَ السَّعِيدُ مَنْ عَلِمَ اللَّهُ وَ هُوَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَنَّهُ سَيَعْمَلُ أَعْمَالَ السُّعَدَاءِ»1️⃣؛ 📌شقی؛ یعنی آن کسی که خدا می داند که اعمال بد انجام می دهد و سعید هم کسی است که خدا می داند که اعمال خوب را انجام می دهد. معلوم می شود عمل است که سعادت ساز یا شقاوت ساز است و این ها همان بحث هایی است که در گذشته گفته ام. امّا خدا می داند که چه کسی عمل خوب انجام می دهد و چه کسی عمل بد انجام می دهد. 📌 آیا علم خدا به انجام عمل بد، معنایش این است که خدا او را شقی کرده است؟ مثل این است که بگوییم: چون معلّم می داند این دانش آموز در پایان سال مردود می شود، پس علم او موجب مردود شدن دانش آموز شده است. 📌 یا چون مؤسّس این مدرسه می داند که بعضی از دانش آموزان بازیگوشی می کنند و درس نمی خوانند؛ پس سبب بی سوادی و مردود شدن آنان علم این آقاست. این، تصوّر خیلی، اشتباه است. چقدر زیبا امام موسی بن جعفر(ع) جواب داده است که خدا بر خوب یا بدِ عمل کردنِ بندگانش آگاه است، امّا معنایش سلب اختیار از بندگان نیست. 1️⃣ بحار الأنوار، ج5، ص 157 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙پندنامه‌های آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی: 📌اشتباه بزرگی که انسان را به وادی معصیت می کشاند... 📌به مناسبت سالگرد وفات آیت الله مجتبی تهرانی رحمت الله علیه ➖@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️حضور رهبر انقلاب اسلامی در منزل حضرت آيت‌الله حاج‌آقا مجتبی تهرانی در سال٩١ انتشار به مناسبت ایام سالگرد رحلت اين عالم عامل ➖➖➖➖➖➖➖ .🎙@mojtabatehrani ➖➖➖➖➖➖➖
﷽ 📍 برای هر طاعتی قبلش استغفار لازم است❗️ 📌ابوبصیر این روایت را نقل می‌کند: «قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ‌اللَّه(ع) يَقُولُ‌ لَا وَ اللَّهِ»؛ امام صادق(ع) فرمود: نه به خدا! «لَا يَقْبَلُ اللَّهُ شَيْئاً مِنْ طَاعَتِهِ عَلَى الْإِصْرَارِ عَلَى شَيْ‌ءٍ مِنْ مَعَاصِيهِ»1️⃣؛ 📌خداوند نمی‌پذیرد و قبول نمی‌کند هیچ‌چیز از طاعاتش را با اصرار بر هر چیزی از معاصی؛ چه کبیره چه صغیره. شما در آداب ماه‌ها، مثل ماه رجب و ماه شعبان نگاه کنید. اگر خوب دقّت کنید، می‌بینید سرآمد آداب ماه رجب، استغفار است. در ماه شعبان هم همین‌طور است. 📌دو ماه پی در پی استغفار؛ دو ماه. چرا؟! برای همین است؛ چون می‌خواهد به بزرگترین عبادت که بزرگترین اثر، یعنی حضور در محضر مولا، بر آن بار می‌گردد، وارد شود. آیا این درست است که انسان به‌حسب‌ظاهر یک ماه از نظر بُعد حیوانی این فشارها را بر خود وارد کند و در آخر هم دستش خالی باشد؟! هیچ عاقلی چنین کاری نمی‌کند. 📌همان‌طور که انسان قبل از هر نماز، استغفار می‌کند تا نمازش مقبول باشد، قبل از ورود به ماه رمضان هم دو ماه استغفار می‌کند تا روزه و عبادتش مقبول باشد. این استغفار برای تطهیر است. برای هر طاعتی قبلش استغفار لازم است تا انسان مبتلای به اصرار در گناه نباشد و جزو مصادیق کسانی که مصرّ به ذنب هستند، قرار نگیرد. 1️⃣الکافی، ج 2، ص288- وسائل‌الشیعه، ج 15، ص337 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه دوم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 چه می‌شود که یک آدم مؤمنی عاقبت به شر می‌شود؟ مرحوم آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی : 🔹️ اگر دلت می‌خواهد خداوند از عاقبت به شری به تو ایمنی بدهد، اول این را بدان که کارهای خوبی که می‌کنی از فضل الهی و توفیق خداوند است. 🔹یعنی اگر مدد الهی نبود، نمی‌توانستی این کار را بکنی. یک وقت عُجب تو را نگیرد که آنچه ملکه تقوا درست کردی، تو بودی و استقلال داشتی، تو وظیفه‌ات بود ولی اگر او نبود تو هم این ملکه تقوا را نداشتی، تا حسن عاقبت درست کنی. 🔹️ دوم اینکه کارهای زشتی که انجام می‌دهی و گناه می‌کنی، چیزی به تو نمی‌گوید، این‌ها مهلت‌هایی است که او می‌دهد. درنگ و تأخیر در عقوبت اوست. 🔹بعد هم می‌گوید مراقب باش کاری نکنی که به تعبیر من، حوصله او را سر بیاوری. ➖@mojtabatehrani
﷽ 📍 دعوت ملک داعی در شب های ماه رجب و رسیدن بنده به مقام ربوبیّت❗️ 📌اثر دیگر اطاعت عبد نسبت به رب، اطاعت رب نسبت به عبد است و این، مطلب عجیبی است. اگر بنده مطیع پروردگارش شود، خداوند هم نسبت به خواسته های او مطیع او می شود. پیغمبر اکرم(ص) می فرماید: «عَنِ النَّبِی(ص) أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى نَصَبَ‏ فِی‏ السَّمَاءِ السَّابِعَةِ مَلَكاً إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى نَصَبَ‏ فِي‏ السَّمَاءِ السَّابِعَةِ مَلَكاً يُقَالُ‏ لَهُ‏ الدَّاعِي»؛ حضرت فرمود: خداوند در آسمان هفتم فرشته ای را قرار داده است که به او داعی و دعوت کننده گفته می شود. قدیم می گفتند: جارچی. داعی؛ یعنی جارچی، کسانی که جار می زدند و اعلان می کردند. «فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ یُنَادِی ذَلِكَ الْمَلَكُ كُلَّ لَیلَةٍ مِنْهُ إِلَى الصَّبَاحِ»؛ آنگاه که ماه رجب وارد شود، این فرشتۀ منادی هرشب از شب های ماه رجب تا به صبح ندا می کند: «طُوبَى لِلذَّاكِرِینَ»؛ خوشا به حال کسانی که متذکّر خدا هستند! «طُوبَى لِلطَّائِعِینَ»؛ خوشا به حال کسانی که مطیع حق اند! «وَ یَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى أَنَا جَلِیسُ مَنْ جَالَسَنِی»؛ این فرشته پیام خدا را می رساند و می گوید: خداوند می فرماید که من جلیس هرکسی هستم که با من بنشیند، من همنشین او هستم. «وَ مُطِیعُ مَنْ أَطَاعَنِی»1️⃣؛- غرضم این جمله از روایت بود که - منِ خدا مطیع کسی هستم که او مطیع من است و اطاعت مرا بکند. انسان اگر به همین جمله دقّت کند، ولو اینکه این را در یک سطح پایین بیاوریم و بگوییم که اگر کسی اطاعت حق کرد مستجاب الدعوت می شود؛ یعنی هرچه از خدا بخواهد، خدا جواب می دهد. امّا باید اطاعت داشته باشد که اگر کسی مرا اطاعت کند و از من سؤال کند، دعایش را اجابت می کنم. چرا اینجا می فرماید: من مطیع هستم؟ اطاعت همیشه بین کوچک و بزرگ صورت می گیرد؛ پس چرا خدا نسبت به عبد مطیع است؟ معنایش این است که این اطاعت آن قدر به عبد عظمت می دهد و آن قدر بالا می آید، کأنّه در جایگاه رب قرار می گیرد. سیری که او در راه عبودیّت می کند، او را به ربوبیّت می رساند؛ بالا می آید لذا اینجا بحث اجابت دعوت نیست؛ بلکه اطاعت رب نسبت به عبد است. 1️⃣ بحار الأنوار، ج‏95، ص 377 – مستدرک الوسائل، ج7، ص535 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هفتم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
🎙جوابش را الان می دهم 📌«يَا مَنْ يَمْلِكُ حَوَائِجَ السَّائِلِينَ وَ يَعْلَمُ ضَمِيرَ الصَّامِتِينَ لِكُلِّ مَسْأَلَةٍ مِنْكَ سَمْعٌ حَاضِرٌ وَ جَوَابٌ عَتِيدٌ»؛ هر درخواستی که از او بشود، خیال نکنی جوابش را الان می دهم، 📌از قبل جوابش را آماده کردم برایت، ببین! برید جلو ببینید چیه دعاهایش. دعاهایی که بعد از نمازها: «يَا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِ خَيْرٍ وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ كُلِّ شَرٍّ يَا مَنْ يُعْطِي الْكَثِيرَ بِالْقَلِيلِ يَا مَنْ يُعْطِي مَنْ سَأَلَهُ» حتّی «يَا مَنْ يُعْطِي مَنْ لَمْ يَسْأَلْهُ وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ»؛ حتّی آنی هم که نخواهد به اش می دهم من، شد؟! بعد می گوید: «أَعْطِنِي بِمَسْأَلَتِي إِيَّاكَ جَمِيعَ خَيْرِ الدُّنْيَا وَ جَمِيعَ خَيْرِ الْآخِرَةِ»؛ بخوانید این دعاها را. 📌 از این مضامین این در می آید: ماه، ماه این است: طلب حاجت از خداوند، درخواست حاجت است، این کلّی است. دو: او این است که این ماه، ماهی است که توی درخواست ها، یک درخواست از همه بالاتر است و او درخواست مغفرت از خداوند است. ماه استغفار است. 📌آن روایتی که از امام صادق صلوات الله علیه، است که از پیغمبراکرم(ص)، نقل می فرماید حضرت، که حضرت فرمودند: ماه رجب، ماه استغفار امّت من است. تعبیر کرده ماه استغفار امّت من است و زیاد در این ماه، طلب مغفرت کنید از خداوند. 📌و تعبیر می کند که خداوند، آمرزنده و مهربان است، بعد هم وجه تسمیه لقب ماه رجب را حضرت توش می فرمایند که چرا رجب را چه می گویند؟ رجب الاَصبّ می گویند؟ جهتش این است که در این ماه، زیاد ریزش می کند رحمت خداوند بر امّت من. 📌 حتّی تویش دارد بر امّت من، رحمت خدا زیاد ریزش می کند در این ماه. که دارد، بعد هم که تعبیر دارد که جز آداب هر روز هست؛ می گوید: حضرت می فرماید: زیاد در این ماه بگویید، «اَسْتَغْفِرُاللهَ وَ اَسْئَلَهُ التَّوبَةَ»؛ خیلی بگویید. از خدا بخواهید آمرزش را و تطهیر از گناهان را. بحارالأنوار، جلد 75 صفحه 173 وَ قَالَ(ع) إِنَّ اللَّهَ كَرِهَ إِلْحَاحَ النَّاسِ بَعْضِهِمْ عَلَى بَعْضٍ فِي الْمَسْأَلَةِ وَ أَحَبَّ ذَلِكَ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ ذِكْرُهُ يُحِبُّ أَنْ يُسْأَلَ وَ يُطْلَبَ مَا عِنْدَهُ. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 خداوندا! راه و روش تو با کسانی که از مرزهای تعیین شده تجاوز کردند، مدارا کردن است❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه بیست و ششم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍دوستان دعاهای ماه رجب را بخوانید !! 🎙 خداوندا! راه و روش تو با کسانی که از مرزهای تعیین شده تجاوز کردند، مدارا کردن است❗️ 📌دوستان دعاهای ماه رجب را بخوانید. ماه رجب از بهترین ماه‎ها است. معارف ما در این ادعیّه است. معارف بسیار ظریف و لطیف است و در همین دعاهاست. این دعایی را که وارد شده است در هر روز. 📌ابتدا، « «خَابَ الْوَافِدُونَ عَلٰى غَیْرِكَ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلَّا لَكَ»؛ محروم است آنکه به غیر تو رو آورد، زیان دید آنکه بر غیر تو وارد شد، «وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلَّا بِكَ»؛ هر که به درگاه غیر تو رو آورد، محتاج شد، 📌«وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلَّا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَكَ»؛ هر که از غیر کرم و فضل تو درخواست کرد، آن‎هم بی امان شد، 📌«بَابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِینَ وَ خَیْرُكَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِینَ»؛ لطف و عنایت تو، دربش به روی مشتاقان باز است و خیر و احسانت برای طالبان گشاده است، 📌«وَ فَضْلُكَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِینَ وَ نَیْلُكَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِینَ»؛ فضل و کرم تو برای درخواست کنندگان مباح است و آرزو و امید به تو برای امیدواران جایز، 📌«وَ رِزْقُكَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاكَ وَ حِلْمُكَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاكَ عَادَتُكَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِیئِینَ»؛ 📌 سفرۀ روزی ات برای گناهکاران گسترده است و خویشتن داری ات برای کسی که با تو دشمنی کرده، حائل شده که به آتش قهر و عذابت نیفتد. 📌 راه و روش تو با کسانی که از مرزهای تعیین شده تجاوز کردند، مدارا کردن است. ببینید چقدر زیبا است! خداوندا! روش رفتاری تو با گناهکاران و بدکاران این گونه است که به آن ها نیکی می کنی، ➖ «وَ سَبِیلُكَ الْإِبْقَاءُ عَلٰى الْمُعْتَدِینَ»؛ طریقه‎ات مدارا با آن کسانی که از مرزهایی که تو تعیین کردی تجاوز کردند، ➖«اللَّهُمَّ فَاهْدِنِی هُدَى الْمُهْتَدِینَ وَ ارْزُقْنِی اجْتِهَادَ الْمُجْتَهِدِینَ وَ لَا تَجْعَلْنِی مِنَ الْغَافِلِینَ الْمُبْعَدِین»؛ 📌خدایا! کمک کن کار من به جایی نرسد که از غافلین باشم؛ از کسانی نباشم که قلبشان فاسد شده و دیگر حکمت در آن اثر نمی گذارد؛ از کسانی نباشم که روش رفتاری زیبای تو، روی آن ها اثر ندارد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani