eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
754 دنبال‌کننده
201 عکس
830 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍کیفیّت سیر تکاملی موجوداتی❗️ 📌«قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ»؛ جهت دوّم اشاره به کیفیّت سیر تکاملی موجوداتی است که پرورش پیدا می کنند؛ همین موجوداتی که مخلوق هستند و آفریده شده اند. 📌کیفیّت سیر این موجودات کیفیّتی است که با شکاف برداشتن تکامل پیدا می کنند که در جلسه گذشته این مطلب را نیز بیان کردم. تمام موجودات این چنین هستند؛ خصوصاً موجوداتی که در عالم طبیعت و مادّه هستند و ما آن را می بینیم و درک می کنیم. برای نمونه اشاره می کنم به چند آیه قرآن که همین مطلب را بیان می‏کنند. 📌 خداوند در سورۀ انبیاء می‏فرماید: «أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا»1️⃣؛ آیا کسانی که کفر ورزیده اند نمی بینند که آسمان ها و زمین به هم پیوسته بودند پس ما آن ها را باز کردیم؟ اگر در سیر تکاملی وارد شویم می‏بینیم که طبیعیّون در بحث طبیعی گفته‏اند که خلقت به همین طریق است. 📌 در سورۀ انعام نیز آمده است: «إِنَّ اللَّهَ فَالِقُ الْحَبِّ وَالنَّوَى يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ»2️⃣؛ خداوند است که حبّه و بذر و دانه را. هسته را در دل خاک می شکافد تا سیر تکاملی کند. خداوند زنده را از شکم مرده خارج می کند. 1️⃣سورۀ مبارکۀ انبیا، آیۀ 30 2️⃣سورۀ مبارکۀانعام، آیۀ 95 〰〰〰〰〰 📚 📕 1 🏷 سوره فلق رحمت الله علیه @mojtabatehrani
🔰 نمازهایی که صبح‌ها، ته طلایی، بعد از ظهرها هم سر طلایی است !! 📌بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیمِ * 📌کسى که وصف حق می کند، به سه خصلت شناخته مى شود: به دوستانش نظر می شود که کیانند(چگونه دوستى دارد) . و به نمازش که چگونه است ( واهل نماز هست؟) و در چه وقتى نماز مى خواند(اول وقت است یا سهل انگار تا آخر وقت ). و اگر مالى به دستش آمد چگونه از آن مال استفاده مى کند. 📌در این روایت که از امام صادق صلوات الله علیه، منقول است. یک مطلب تقریباً اساسی را در روابط اجتماعی، حضرت مطرح می‌فرمایند. انسان با افراد که برخورد می‌کند، ابتدا رابطه زبانی است، گفتگوست، اوّل همین است، از همین جا شروع می‌شود اصلاً. تقسیم بندی از من است البتّه؛ چون یک قسمش را حضرت گذاشته کنار، چون دیگر آن را حسابشان معلوم است. 📌یک وقت آدم نگاه می‌کند می‌بیند، خوب حرف می‌زند. این حرف من را گوش کنید! خوب حرف می زند، یک وقت هستش حرف خوب می زند. این‌ها دوتا هستند. خوب حرف زدن، این معیار خوبی طرف نیست؛ چون ممکن است رج بگوید؛ ولی کج بگوید. خوب حرف می زند،خب بزند. 📌گفتم: رج می‌گوید؛ اما کج می‌گوید. حضرت به این کاری ندارد، نه. آن کسانی که حرف خوب می‌زنند، نه خوب حرف می‌زنند؛ این ها را باهم جدا کنید، حرف خوب می ‌زند. حالا اینی که حرف خوب می زند، اگر بخواهی بفهمی که خودش هم خوب است یا نه؟ فقط حرفش خوب است. 📌 «يُعْرَفُ‏ مَنْ‏ يَصِفُ‏ الْحَقَّ بِثَلَاثِ خِصَالٍ»؛ شناخته می‌شود آن کسی که حرف خوب می زند، حق می‌گوید؛ درست است؟ این خودش را بخواهی بشناسی، با سه تا خصلت می‌توانی خودش بشناسی. چون حرف که حرف خوب است، آن که درش تأملی نیست. سه تا چیزاست: 📌اوّل:«يُنْظَرُ إِلَى أَصْحَابِهِ مَنْ هُمْ»؛ نگاه بکنید، به رفیق‌هایش و کسانی را که باهاشان معاشر است، رابطه تنگاتنگ دارد، این‌ها چه کسانی هستند. با کی‌ها قاطی است. 📌به آن‌ها نگاه کن، با کی‌هاست. با چه تیپ آدم‌هایی است؛ از اینجا می‌توانی خودش را هم بشناسی. حرف‌هایش نه، حرف‌ها خوب است؛ اما خودش ... یک راه این است: از را معاشرتش. «يُنْظَرُ إِلَى أَصْحَابِهِ مَنْ هُمْ»؛ این یک. 📌دو: «وَ إِلَى صَلَاتِهِ كَيْفَ هِيَ»؛ نگاه کن نماز را چه‌جوری می‌خواند. نماز چه‌جوری می‌خواند. این یکی، خود نماز را چه‌جوری می‌خواند، کنارش«وَ فِي أَيِّ وَقْتٍ يُصَلِّيهَا»؛ در چه وقتی. 📌همیشه نمازهایش آخر وقت است؟ این‌جوری است، صبح‌ها، خدمتتان عرض شود، ته طلایی، بعد از ظهرها هم سر طلایی. مثلاً فرض کنید. این است مسئله. من خیلی می‌خواهم ساده امروز صحبت کنم باهاتان. «وَ فِي أَيِّ وَقْتٍ يُصَلِّيهَا»؛ نمازش را نگاه کن؛ چه‌جوری می‌خواند، کی می‌خواند. آن رفیق‌هایش را نگاه کن. نمازش را هم نگاه کن. این دو تا. 📌سوّمیش؛ چون«ثَلَاثِ خِصَالٍ»:« فَإِنْ كَانَ ذَا مَالٍ نُظِرَ أَيْنَ يَضَعُ مَالَهُ»؛ پول‌هایی که دارد توی دستش، هرکی در حد خودش؛خصوصاً آنکه، به اصطلاح، تمکّن بیشتری هم دارد. 📌 پول ها را در چه راهی خرج می‌کند. یاعلی! پول را در چه راهی خرج می‌کند، از آن‌جا می‌فهمی خودش کی هست. حرف‌ها خوب است. حرف‌ها چی؟ خوب. خودش؛ رفیق‌هاش، نمازهایش، پول‌هایش؛ خیلی راحتت کردم. بحارالأنوار، جلد 64، صفحه302 عَنْ مُيَسِّرِ بْنِ سَعِيدٍ الْقَصِيرِ الْجَوْهَرِيِّ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ؟ع؟ قَالَ: يُعْرَفُ‏ مَنْ‏ يَصِفُ‏ الْحَقَ‏ بِثَلَاثِ خِصَالٍ يُنْظَرُ إِلَى أَصْحَابِهِ مَنْ هُمْ وَ إِلَى صَلَاتِهِ كَيْفَ هِيَ وَ فِي أَيِّ وَقْتٍ يُصَلِّيهَا فَإِنْ كَانَ ذَا مَالٍ نُظِرَ أَيْنَ يَضَعُ مَالَهُ. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍گناهی که کلید بهشت است❗️ 📌روایت را ابوذر از پیغمبر اکرم (ص) نقل می کند: «قَالَ قَالَ‏ رَسُولُ اللَّهِ (ص): يَا أَبَا ذَرٍّ إِنَّ اللَّهَ‏ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً جَعَلَ‏ الذُّنُوبَ‏ بَيْنَ‏ عَيْنَيْهِ مُمَثَّلَةً»؛ 📌 ای اباذر! آنگاه که خداوند خیر را اراده کند به عبد، آنگاه گناهانش را پیش دو چشمش ممثّل می کند؛ نه اینکه یادش می رود، ممثّل می کند تا بیدار شود. «يَا أَبَا ذَرٍّ إِنَّ الْعَبْدَ لَيُذْنِبُ فَيَدْخُلُ‏ بِذَنْبِهِ ذَلِكَ الْجَنَّةَ»؛ ای اباذر! بنده گناه می کند و به سبب این گناه داخل بهشت می شود. 📌 «فَقُلْتُ وَ كَيْفَ ذَلِكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ»؛ ابوذر می گوید: ای رسول خدا(ص) ؟! ما تا حالا نشنیده بودیم که بنده گناه کند و به سبب آن گناه به بهشت برود! «قَالَ يَكُونُ ذَلِكَ الذَّنْبُ نُصَبَ عَيْنَيْهِ تَائِباً مِنْهُ فَارّاً حَتَّى يَدْخُلَ الْجَنَّة»1️⃣؛ 📌 حضرت فرمود: این گناه همیشه پیش دو چشمش قرار گرفته است و آنی از آن غافل نمی شود. همین موجب می شود که توبه کند و از زشتی فرار کند و به سوی نیکی رود و این، ادامه پیدا کرده و داخل بهشت میشود. 1️⃣مستدرك الوسائل ، ج‏12، ص 139 〰〰〰〰〰 📚 📕 🏷 جلسه اول 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 نعمتی که اگر بخواهی به آن برسی ، وسیله‎اش ترک نعمت هاست❗️ 📌«شَهْرٌ دُعِيتُمْ إِلَى ضِيَافَةِ اللَّهِ». در ماه مبارک رمضان یک مطلب هست و او این است که گفته می‎شود خداوند در این ماه میهمان کرده است کسانی را که مؤمن به او هستند. آنها را دعوت کرده است. ضیافت یعنی به پذیرایی کردن از آنها. 📌«دُعِيتُمْ فِيهِ إِلَى ضِيَافَةِ اللَّهِ»1️⃣. شما دعوت شدید به پذیرایی الهی، که پذیرایی کند شما را. خداوند چندجور می‎تواند پذیرایی کند. 📌شکی نیست تمام نعمت ها از آن اوست و چنین موجودی که همه چیز به ید قدرت اوست، اگر بخواهد پذیرایی کند. با هر نعمتی از نعمت های هستی می‎تواند پذیرایی کند شبهه‎ای نیست. امّا در این ماه ما می‎بینیم خداوند پذیرایی را که می‎کند، پذیرایی اش ترک به کار گیری و استفادۀ از بعضی از نعمت هایش هست. 📌این را خوب دقّت کنید. ترک کردن است، نخوردن است، نیاشامیدن است. شهوت جنسی کنار گذاشتن است. همه‎اش نه. نفی. رها کردن است. نفی است. همه. ما از این به دست می آوریم که آن پذیرایی را که خداوند در این ماه می‎خواهد بکند از مؤمنین کسانی که با او رابطه دارند. 📌 یک نوع پذیرایی دیگری است. نمی‎خواهد با این نعمت های مادّیش پذیرایی کند. پس چه نعمتی است؟ آن نعمت معلوم می‎شود مافوق این نعمت مادّیست. 📌و آن نعمت ها اگر انسان بخواهد به او برسد وسیله‎اش ترک این نعمت هاست. کنار گذاشتن است. اگر انسان بخواهد به لذّتی ما فوق این لذّت های مادّی برسد باید ترک کند این لذّت های مادی را. آن نعمت چیست؟ جواب؟ او لقاءالله است. 1️⃣عیون اخبار الرضا؟ع؟، ج1، ص295- وسائل الشیعه، جلد 10، صفحۀ 313 〰〰〰〰〰 📕 🏷 جلسه اول حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 نعمتی که اگر بخواهی به آن برسی ، وسیله‎اش ترک نعمت هاست❗️ 〰〰〰〰〰 📚 📕 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 🔰 باید خود را تَر و تمیز کنی !! 📍 توصیه امام هشتم(ع) در آخرین جمعۀ ماه شعبان و در خواست از خداوند❗️ 📌در روایتی از امام رضا(ع) است که: «عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِیِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِی الْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا(ع) فِی آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَعْبَانَ»؛ می گوید: در آخرین جمعۀ ماه شعبان خدمت امام هشتم(ع) رسیدم. 📌«فَقَالَ(ع) لِی: یَا أَبَا الصَّلْتِ!». معلوم می شود اسمش هم عبدالسّلام بوده است. امام به من رو کرد و گفت: ای اباصلت! «إِنَّ شَعْبَانَ قَدْ مَضَى أَكْثَرُهُ»؛ بیشتر ماه شعبان گذشت، 📌«وَ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْهُ»؛ آخرین جمعۀ ماه شعبان است. «فَتَدَارَكْ فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ تَقْصِيرَكَ »؛ بیا تدارک کن؛ تقصیرت را در بقیّۀ ماه جبران کن. «فِيمَا مَضَى مِنْهُ »؛ در این ماه خیلی کارها می توانستی برای خودت انجام دهی. 📌«وَ عَلَیْكَ بِالْإِقْبَالِ»؛ بر تو باد به اینکه به کارهایی روبیاوری که برایت فایده داشته باشد، «وَ أَكْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الِاسْتِغْفَارِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ»؛ زیاد دعا و استغفار کن؛ قرآن را تلاوت کن، «وَ تُبْ إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِكَ»؛ از گناهانت به سوی خدا توبه کن. 📌برای اینکه ماه رمضان به سوی تو می آید، «لِیُقْبِلَ شَهْرُ اللَّهِ إِلَیْكَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّوَجَلَّ»؛ تو باید خودت را برای خدا خالص کرده باشی؛ داری به مهمانی خدا می روی و باید خود را تَر و تمیز کنی. امام سفارشاتی می فرماید تا اینکه می فرماید: «وَ أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِیمَا بَقِیَ مِنْ هَذَا الشَّهْرِ»؛ 📌در باقیماندۀ این ماه، زیاد این ذکر را تکرار کن: «اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِی مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ»1️⃣؛ خدایا! در گذشتۀ ماه شعبان اگر از ما نگذشتی، در این لحظات آخر از ما بگذر! 1️⃣عیون اخبار الرضا(ع)، ج2، ص51 - وسائل الشیعه، جلد 10، صفحۀ 301 〰〰〰〰〰 📚 📕 🏷 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🔰 باید خود را تَر و تمیز کنی !!! 📍 توصیه های امام هشتم(ع) در آخرین جمعۀ ماه شعبان و در خواست از خداوند❗️ 〰〰〰〰〰 📚 🏷 جلسه چهاردهم 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 رو آورد به شما ماه خداوند با سه چیز: برکت، رحمت و مغفرت❗️ 📌روایت از امام هشتم(ع) است. این روایت را سید بن طاووس(ره) به اسناد خودش از کتاب بشارة المصطفی نقل می فرماید: «عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الرِّضَا(ع) عَنْ آبَائِهِ عن أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ(ع)»؛ امام هشتم(ع) از آبای گرام شان از امام علی(ع) نقل می کنند: 📌 «قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ(ص) خَطَبَنَا ذَاتَ يَوْمٍ»؛ حضرت فرمود: پیغمبر اکرم(ص) روزی برای ما خطبه خواندند. در بعضی از روایات دارد که آن روز، روز جمعۀ آخر ماه شعبان بوده است. 📌 پیغمبراکرم(ص) همین جملۀ معروف را فرمودند:«فَقَالَ أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ»1️⃣؛ ای مردم! ماه خداوند با برکت و رحمت و مغفرت به شما رو آورد. 📌 بعضی از کسانی که اهل معرفت هستند می فرمایند: ثلث اوّل این ماه به برکات الهی، ثلث دوّم به رحمت حق و ثلث سوّم آن به مغفرت الهی اختصاص دارد. این سه کلمه را به سه قسمت در ماه اختصاص می دهند. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 93، ص 356 〰〰〰〰〰 📚 📕 🏷 جلسه اول 📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 مهمانی خدا: در بهترین ماه، بهترین ایّام، بهترین شب‌ها؛ بهترین ساعات ❗️ 📌 می‌خواهم این را بیان کنم که در چه موقعیتی هستیم و در این موقعیت چه کاری افضل کارها به‌شمار می‌رود. 📌 فرمود:«شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ»؛ ماهی که نزد خداوند با فضیلت‌ترین ماه‌هاست؛ زمانی است که موقعیتی برتر از آن نداریم. 📌«وَ أَيَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَيَّامِ»؛ روزهای آن بهترین روزها است، «وَ لَيَالِيهِ أَفْضَلُ اللَّيَالِي»؛ و شب‌های آن بهترین شب‌هاست، «وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ»؛ و ساعت‌های آن بهترین ساعت‌هاست. 📌 نگاه کنید! در بین ماه‌ها بهترین ماه‌ها، در بین روزها، روزهایش بهترین روزها و در بین شب‌های سال، شب‌های ماه مبارک رمضان بهترین شب‌ها و در بین ساعات عُمر، ساعات آن بهترین ساعات است. 📌بعد دارد:«هُوَ شَهْرٌ دُعِيتُمْ فِيهِ إِلَى ضِيَافَةِ اللَّهِ»؛ ماهی است که در آن به میهمانی خداوند دعوت شده‌ و در آن، «مِنْ أَهْلِ كَرَامَةِ اللَّهِ»1️⃣؛ قرار داده شده‌اید. 1️⃣بحارالأنوار، ج 93، ص 356 〰〰〰〰〰 📚 📕 🏷 جلسه اول حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 مهمانی خدا: در بهترین ماه، بهترین ایّام، بهترین شب‌ها؛ بهترین ساعات ❗️ 〰〰〰〰〰 📚 📕 🏷 جلسه اول حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضىٰ مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِيَ مِنْهُ 🎥 ما رو دارن می‌برن!😭 ▪️سخنان مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی دربارۀ فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و روزهای پایانی ماه شعبان حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani ........................
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 خدایا! همین شب اوّل دستمان را بگیر❗️ 📌حالا یک سؤال مطرح است؛ به حسب ظاهر، ما مؤمن هستیم، ما مهمان خدا هستیم. امشب شب اوّل این مهمانی است؛ تازه وارد این خانه شده ایم، تازه داخل خانهٔ مهمانی خدا پا گذاشته ایم. 📌سؤال من این است: اگر مهمان تقاضایی از میزبانش داشت، وقتی همان ابتدای ورود به خانهٔ میزبان به صاحب‎خانه بگوید: من چنین گرفتاری یی دارم، کرامت او چه اقتضا می‎کند؟ آیا این طور اقتضا می کند که مهمان بدون روا شدن حاجتش از خانه اش برود، یا همین که وارد خانه شد، همان‎جا خواسته اش را بدهد؟ خدایا! امشب، شب اوّل است و ما پایمان را داخل خانه‎ات گذاشته ایم؛ مهمانت هم هستیم؛ همین دَمِ در بیا دستمان را بگیر و کار را تمام کن! 📌 نگذار تا آخر ماه طول بکشد؛ بگذار امشب که ما از اینجا می‎رویم، همهٔ حاجت‎هایمان را بگیریم و برویم. کرامتت همین را اقتضا می‎کند؛ آقایی‎ات این است؛ ربوبیّتت این است؛ حاجات ما را همین الآن به ما بده. 〰〰〰〰〰 📚 📕 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 دلیل اینکه گناه در ماه مبارک رمضان قبیحش بیشتر است چیست؟❗️ 📌روایت از امام علی(ع) نقل شده است. خوب دقّت کنید! خیلی زیبا است! در بین اوصیای اعظم، سرآمد اولیا امام علی(ع) است. 📌حضرت نشسته و کلمات پیغمبراکرم(ص) را گوش می کند. «قَالَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ(ع) فَقُمْتُ»؛ امام علی(ع) فرمودند: من بلند شدم و ایستادم، «فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ(ص) ما أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِي هَذَا الشَّهْرِ»؛ 📌پرسیدم: بهترین اعمال در این ماه چیست؟ «فَقَالَ يَا أَبَا الْحَسَنِ أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِي هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»1️⃣؛ حضرت فرمودند: با فضیلت ترین اعمال در این ماه ترک گناه و معصیت است. چون محور بحثم گناه است، در اینجا نکته ای را بیان می کنم. 📌 آن نکته، این است که گناه در شرایط مختلفی انجام می شود. یک وقت گناه در شرایطی انجام می شود که میدان برای انجام گناه باز است. یک وقت هم نه. مانعی بر سر کار است و انسان با بودن موانع، رو به گناه می آورد. 📌کدام یک قُبحش بیشتر است؟ شبهه ای نیست: آنجایی که موانع باشد و انسان برای اینکه بتواند آن گناه را انجام بدهد و این موانع را از سر راه بردارد. این زشت تر است. ماه مبارک رمضان، ماهی است که از نظر معنوی مانعی بر سر راه گناه محسوب می شود؛ لذا گناه در این ماه، از ماه های دیگر اقبح است. 1️⃣وسائل الشیعه، ج 10، ص314- بحارالأنوار، ج 93، ص 358 〰〰〰〰〰 📚 📕 🏷 جلسه اول حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 درخواست باز بودن درهای بهشت و بسته بودن درهای جهنّم❗️ 📌در همین روایت دارد: «أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَبْوَابَ الْجِنَانِ فِي هَذَا الشَّهْرِ مُفَتَّحَةٌ»؛ درهای بهشت در این ماه باز است، «فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ»؛ پس شما از پروردگارتان درخواست کنید، «أَنْ لَا يُغَلِّقَهَا عَلَيْكُمْ»؛ تا درها را به روی شما نبندد؛ «وَ أَبْوَابَ النِّيرَانِ مُغَلَّقَةٌ»؛ و درهای جهنّم در این ماه به روی شما بسته است، «فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ»؛ پس، از خدا بخواهید آن را به روی شما باز نکند. 📌 بعد فرمود: «وَ الشَّيَاطِينَ مَغْلُولَةٌ»؛ و شیاطین در این ماه در غل و زنجیر هستند، «فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ أَنْ لَا يُسَلِّطَهَا عَلَيْكُمْ»1️⃣؛ پس، از خدا بخواهید که شیاطین را بر شما مسلّط نسازد. 1️⃣وسائل الشیعه، ج 10، ص314- بحارالأنوار، ج 93، ص 358 〰〰〰〰〰 📚 📕 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 ماه مبارک رمضان بهترین موقعیت برای شناسایی گناه و توبه ❗️ 📌لذا ماه رمضان از بهترین موقعیت هاست برای اینکه انسان برود گناه را بشناسد و نسبت به آن جبهه گیری و عقب گرد کند. ماه رمضان بهترین موقعیت است؛ چون انسان در این ماه نسبت به شیاطین فارغ تر است و بهتر می تواند فکر کند و به خودش رسیدگی کند. 📌اینکه امام علی(ع) پرسید: افضل اعمال چیست؟ حضرت هم فرمود: «الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ»1️⃣، معنایش این است که اگر شما بخواهید به هستی که همان ضیافة الله است برسید، باید در این ماه راه نیستی بپیمایید. در تمام سیرهای معنوی، انسانیت باید برود. خودیت باید برود. منیّت باید برود. 📌 این ها باید از بین برود. ما باید نفی شویم تا بعد اثبات پیدا کنیم. رسیدن به بقا، یک نوع فنا می خواهد. اگر بخواهید به خدا که هستی مطلق است برسید، باید از خودتان و شهواتتان نیستی پیدا کنید. 📌 اگر بخواهیم از نظر هستی، بودی همراه با بود مطلق داشته باشیم که از آن تعبیر به بقا می کنند، باید از این طرف فانی شویم. این ها باید کنار برود. در تمام سیرهای معنوی همین است. 📌 اگر ما بخواهیم به لقای خدا برسیم باید این ها را کنار بگذاریم. حرام، معصیت، هوی، خودخواهی و... غیر از این نیست. به دیدار دوست نمی رسد، کسی که از خود نگذشته است، کسی که نمی تواند تحمّل کند. 1️⃣وسائل الشیعه، ج 10، ص314- بحارالأنوار، ج 93، ص 358 〰〰〰〰〰 📚 📕 🏷 جلسه اول حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 پشیمانی واقعی ، حجاب بین عبد و رب را برطرف می کند❗️ 📌در باب دعا این‏طور است که حُجُبی مطرح هست؛ یعنی مواردی که موجب می‏شوند دعا مستجاب نشود و به آن اعتنا نشود. 📌نسبت به یک دعا هست که کمترین حجاب و سریع‏ترین بُرد را دارد. امام علی(ع) فرمودند: «اعْمَلُوا وَ الْعَمَلُ‏ ینْفَعُ»؛ کار کنید، صالحات انجام دهید که عمل سود می‏بخشد، «وَ الدُّعَاءُ یسْمَعُ»؛ و دعا شنیده می‏شود، 📌«وَ التَّوْبَةُ تُرْفَعُ». این از مصادیق این دعاست، امّا این را از داخلش در می‏آورد و می‏گوید: «تُرْفَعُ»؛ انگار که دیگر حجابی ندارد. اگر عبد بگوید: «اَتُوبُ اِلَی اللهٍ» و واقعاً پشیمان شده باشد. 📌 بگوید: «استغفر الله»؛ و واقعاً در دل از گناه پشیمان شده باشد، -بی برو برگرد- از حجاب خبری نیست. همین معصیتی که حجاب بود، این توبه آن حجاب را بر می‏دارد. غرر الحكم و درر الكلم، ص 155 〰〰〰〰〰 📚 📕 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 نماز مستحبّی ثواب بیشتری دارد یا دعا؟❗️ 📌امام علی(ع) فرمود: «أَحَبُّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی الْأَرْضِ الدُّعَاءُ»؛1️⃣ محبوب‏ترین کار نزد خدا، دعا کردن است. مثل اینكه اینجا كار تمام شد. در گذشته بحثی در باب مقایسۀ ارزشی بین دعا و نماز داشته‏ام که نمی‏خواهم آن را تكرار كنم. ما در عبادات بالاتر از نماز نداریم. شكّی در این نیست. 📌 در بین اعمال عبادی، بهتر از نماز نداریم. امّا وقتی که برخی افراد از امامان ما سئوال می‏كند که اگر من دعا كنم ثواب بیشتری دارد یا نماز مستحبّی بخوانم؟ حضرات می‏فرمایند: برو دعا كن. حالا یك روایت بخوانم که قبلاً هم، آن را خوانده‏ام: «رُوِی أَنَّ رَسوُلَ‏الله(ص) قالَ الدُّعَاءُ مُخُّ الْعِبَادَةِ»؛2️⃣ 📌 هر عبادتی انجام بدهیم، نوعی دعاست؛ حتّی نماز هم از اوّل تا آخر، دعا و سخن گفتن با رب است. حتّی سوره‏های انتخاب شده در نماز نیز غالباً دعاست. در سورۀ حمد می‏گوییم: «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ»؛3️⃣ آیا این دعا نیست؟! صلوات‏هایی كه می‏فرستیم، استغفارهایی که می‏کنیم، همه‏اش دعاست. 📌 بحث دعا این است كه انسان از مطلق گرفتاری‏هایش، به خدا پناه می‏برد. چه گرفتاری‏های مادّی و چه گرفتاری‏های معنوی؛ هر چه می‏خواهد باشد. 1️⃣ وسائل‏الشیعه، ج 7، 31- بحارالأنوار، ج 90، ص295 2️⃣وسائل‏الشیعه، ج 7، ص28- مستدرک‏الوسائل، ج 5، ص167 3️⃣سورۀ مبارکۀ حمد، آیۀ 6 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه اول رحمت الله علیه @mojtabatehrani
20.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 🔰 اگر عبدی برای بار سوّم هم عمل زشت مرتکب شد... 📍رُوِيَ اَبُوحَمَزةُ الثُّمَالِيِّ عَنِ الْبَاقِرِ علیه السلام قَالَ: «مَا مِنْ عَبْدٍ يَعْمَلُ عَمَلًا لَا يَرْضَاهُ اللَّهُ تعالی إِلَّا سَتَرَهُ اللَّهُ تعالی عَلَيْهِ أَوَّلًا فَإِذَا ثَنَّى سَتَرَهُ اللَّهُ تعالی عَلَيْهِ فَإِذَا ثَلَّثَ أَهْبَطَ اللَّهُ تعالی مَلَكاً فِي صُورَةِ آدَمِيٍّ يَقُولُ لِلنَّاسِ فَعَلَ كَذَا وَ كَذَا» 📌ترجمه: هیچ بنده ای نیست که عملی مورد نارضایتی خداوند انجام دهد، مگر این که خداوند متعال عمل زشت او را می پوشاند تا دیگران متوجّه نشوند. این برای مرتبه اوّل است. 📌 و در مرتبه دوّم همان عمل زشت را انجام داد، باز خداوند متعال عمل زشت او را می پوشاند، ولی اگر بار سوّم هم آن عمل زشت را مرتکب شد، خداوند تبارک و تعالی ملکی به صورت انسان نزد مردم فرو می فرستد. آن ملک به مردم می گوید: بدانید فلانی چنین و چنان کرد. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍 در این باقیمانده از سال، چه کنیم؟❗️ 🔴 بخشی از هستی ما رفت و هیچ گاه به ما برنخواهد گشت !! 📌آیا سزاوار نیست که انسان هنگامی که لحظات آخر سالش فرا می رسد، این طور فکر کند؟ یک سال بر ما گذشت! 🔻 به عبارت دیگر بخشی از هستی ما رفت و هیچ گاه به ما برنخواهد گشت؛ مگر در روز قیامت؛ که این قطعه از هستی ما آن گاه به ما باز می گردد که نموداری از کردار گذشته مان در این سال را به ما نشان می دهد. همان طور که علی(علیه السلام) فرمود خوب است انسان بنشیند و در این باب فکر کند. 📌 در سالی که گذشت و به اتمام رسید چه کردم؟ ➖ آیا به یاد خدا بودم؟ ➖ آیا او را ستایش کردم؟ ➖آیا گرفتاری برادر مؤمنم را رفع کردم؟ ➖آیا حاجتی از او برآورده کردم؟ ➖ آیا در غیابش مراقب بودم تا حیثیّتش را حفظ کنم؟ ➖ آیا در این سال به وظایف برادری و اسلامی خود نسبت به دوستانی که از دست دادم، عمل کردم؟ ➖ آیا حال بستگان آنها را جویا شدم؟ ولو اینکه به حسب ظاهر از آنها دلجویی کنم؟ 〰〰〰〰〰 📚 📕 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 🔰 من نوروزم! 📍 هر نوروزی در قیامت گواهی است بر اعمال انسان ❗️ 📌امام صادق(علیه السلام) به نقل از آبای گرامی شان در روایتی همه فهم، فرمودند: «مَا مِنْ يَوْمٍ يَأْتِي عَلَى ابْنِ آدَمَ إِلَّا قَالَ لَهُ ذَلِكَ الْيَوْمُ يَا ابْنَ آدَمَ أَنَا يَوْمٌ جَدِيدٌ»، هیچ روزی نیست که بر فرزند آدم وارد می شود. مگر اینکه آن روز به او می گوید: من برای تو روزی نو و جدید هستم! 📌«أَنَا يَوْمٌ جَدِيدٌ»، من نوروزم! من برای تو روز نویی هستم! «وَ أَنَا عَلَيْكَ شَهِيدٌ»، و من، یعنی زمان، نسبت به تو گواهی دهنده هستم! «فَافْعَلْ فِيَّ خَيْراً»، در من عمل خیر انجام بده، «وَ اعْمَلْ فِيَّ خَيْراً أَشْهَدْ لَكَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَإِنَّكَ لَنْ تَرَانِي بَعْدَهَا أَبَداً»1️⃣، 📌من در روز قیامت نسبت به اعمال تو شهادت می دهم و تو بعد از این هیچ گاه مرا نخواهی دید مگر در روز قیامت. زمان ها می گذرد و همه آن ها برای انسان گواه هستند. این طور نیست که ما فکر می کنیم! اعمال و کردار ما در زمان محو نمی شود، بلکه همه آن ها ثبت می گردد. 📌به تعبیراتی که در روایات آمده است توجّه کنید! دارد که ایّام و روزها بر انسان شهادت می دهند و روز جدید که می آید زبان حالش با انسان این است که در من، عمل خیر انجام بده؛ چرا! که من در روز قیامت بر اعمال تو شهادت می دهم. 1️⃣وسایل‏الشیعه، ج16، ص99 〰〰〰〰〰 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 ماه مبارک رمضان، هر گره کوری را باز می کند❗️ 📌از طرف دیگر به دعا خیلی سفارش شده است که در این ماه زیاد دعا کنید. مثلاً راجع به قرآن صاعد، امام علی(ع) می فرماید: 📌 «عَلَیكُمْ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ بِكَثْرَةِ الِاسْتِغْفَارِ وَ الدُّعَاءِ»1️⃣؛ در ماه رمضان زیاد دعا و استغفار کنید. یا در خطبه ای كه پیغمبراكرم (ص) قبل از ماه مبارك رمضان خواندند، آمده است که حضرت فرمودند: 📌«دُعَاؤُكُمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ»2️⃣؛با همان تعبیر من كه در ماه مبارك رمضان، حجابی در كار نیست و تمام حُجب برطرف می شود. اینكه گفتم: بررسی دعاهای ما در این ماه، هیچ معطّلی ندارد، برای همین است؛ تسریع در اجابت هم بعداز آن مطرح است. 📌اگر من این تعبیر را بیان كنم، تعبیر ساده و پائینی است ولی خوب است، عبد، هر گره كوری كه داشته باشد و در ماه مبارك رمضان با ربّ خود در میان بگذارد، آن را باز می كند. در روایات داریم كه شب اوّل ماه مبارك رمضان، درهای آسمان ها باز می شود و تا آخرین شب ماه مبارك رمضان بسته نمی شود. 🔺️در این زمینه روایات متعدّدی داریم. این اشاره به همین معناست که حُجب برطرف می شود و كنار می رود. حالا ممكن است این تعبیر کوتاه باشد؛ ولی گویای این است که من نشسته ام و دارم با خدای خود حرف می زنم، او هم حاضر است و دارد به حرف های من گوش می کند. اگر او را نمی بینم، او من را می بیند. 🔺️اگر حرف های او را نمی شنوم، او حرف های مرا می شنود. چه بسا من نتوانم دردهای خودم را درست بگویم، ولی او بهتر از من بداند. دعای 6جلسۀ اوّل 1️⃣الکافی، ج4، ص88- وسائل الشیعه، ج 10، 309- بحارالأنوار، ج 93، ص378 2️⃣وسائل الشیعه، ج 10، ص313- بحارالانوار، ج93، ص356 〰〰〰〰〰 📚 📕 🏷 جلسه اول رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 ماه مبارک رمضان ماهی که خدا، هر گره کوری را باز می کند❗️ 〰〰〰〰〰 📚 📕 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 اگر مجاهدت های حضرت خدیجه (س) نبود، دست ما خالی بود❗️ 📌ایّام وفات خدیجۀ کبری (س) است و از ایشان شروع می شود. سه نفر بی بی و خانم بزرگوار در اسلام داریم که واقعاً اگر مقاومت این سه نبود، دستمان خالی بود. یکی خدیجۀ کبری (س) است، یکی زهرا (س) است و یکی زینب-کبری (س) است. 📌 اوّل، خدیجه (س) است که ببینید چقدر تحمّل کرد؟! چه رنجی از آن اوّل کشید؟! بالاخره در شعب -ابی طالب بود که فوت کرد. می دانید در آنجا چه وضعی داشتند؟ نه خوراک داشتند و نه پوشاک. 📌در محاصرۀ اقتصادی بودند و آن طور زندگی میکردند که بالاخره ایشان بیمار شد و نتوانست و سرانجام کار به جایی رسید که در ماه مبارک رمضان برای پیغمبراکرم (ص) و برای اسلام جان فشانی کرد. اگر مجاهدت های خدیجه (س) نبود، دست ما خالی بود، هیچ تعارفی ندارد. 📌اگر پایداری زهرا (س) نبود، چه وضعی داشتیم؟! چقدر آن ها زجر کشیدند! پیش خودم می گویم: واقعاً هم حضرت خدیجه (س) خیلی رنج کشید؛ چون خصوصاً اوّلین نفر هم بود. 📌 زهرا (س) هم رنج کشید، ولی من فکر می-کنم زینب (س) بیش از همۀ آن ها رنج کشید. صحنه هایی را که ایشان دیده است، هیچ کدام ندیدند؛ یعنی نه مادرش دید و نه جدّه اش دید. من اعتقادم این است، به این مقداری که اطّلاع دارم. 〰〰〰〰〰 📚 سلام الله علیها 📕 کبری سلام الله علیها رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 اگر مجاهدت های حضرت خدیجه (س) نبود، دست ما خالی بود❗️ 〰〰〰〰〰 📚 کبری سلام الله علیها 📕 سلام الله علیها 🏷 جلسه نهم 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 سه خصلتی که مانع از درخواست از خداوند می باشد❗️ 📌امام زین العابدین(علیه السلام ) در دعای دوازدهم صحیفۀ سجّادیّه، این چنین می فرمایند: «اللَّهُمَّ إِنَّهُ يَحْجُبُنِي عَنْ مَسْأَلَتِكَ خِلَالٌ ثَلَاثٌ»؛ پروردگارا! سه خصلت و خو مرا مانع می شود و باز می دارد از اینکه از تو درخواست کنم. 📌 «وَ تَحْدُونِي‏ عَلَيْهَا خَلَّةٌ وَاحِدَةٌ»؛ از آن طرف، یک خصلت مرا وامی دارد بر اینکه از تو درخواست کنم. سه خصلت و سه خو جلوگیر من از درخواست از توست و یک خو می گوید که از تو بخواهم. 📌 «يَحْجُبُنِي أَمْرٌ أَمَرْتَ بِهِ فَأَبْطَأْتُ عَنْهُ»؛ آنکه حجاب من شده و مرا باز می دارد از درخواست کردن از تو، اوّلین حجاب درنگ کردن از انجام کاری است که تو به آن امر کردی. به من فرمان دادی و من به فرمانت عمل نکردم. همین امر موجب شده است که دیگر به سوی تو نیایم. «وَ نَهْيٌ نَهَيْتَنِي عَنْهُ فَأَسْرَعْتُ إِلَيْهِ»؛ 📌حجاب دوّم، نهی تو نسبت به اموری بود که مرا از آن ها پرهیز دادی، ولی من به سوی آن ها شتافتم و امرت را عمل نکردم و نهی تو را نادیده گرفتم. «وَ نِعْمَةٌ أَنْعَمْتَ بِهَا عَلَيَّ فَقَصَّرْتُ فِي شُكْرِهَا»1️⃣؛ 📌و نعمتی که به من عنایت فرمودی، ولی من در شکر آن کوتاهی کردم؛ یعنی می بینم امر مولا را که عمل نکردم و از آن طرف آنچه را نهی کرده بود، بی توجّه بوده و خلاف کردم. همچنین در شکر نعمت هایش کوتاهی کردم؛ لذا این ها، مرا از درخواست از خدا. 1️⃣دعای دوازدهم صحیفۀ سجّادیّه 〰〰〰〰〰 📚 📕 🏷 جلسه دوم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 آموزش معاشقۀ با خدا❗️ 📌«وَ يَحْدُونِي عَلَى مَسْأَلَتِكَ تَفَضُّلُكَ عَلَى مَنْ أَقْبَلَ بِوَجْهِهِ إِلَيْكَ»؛ و آنچه مرا وامی دارد که از تو بخواهم، فضل و احسان تو نسبت به کسی است که رو به سوی تو کند، «وَ وَفَدَ بِحُسْنِ ظَنِّهِ إِلَيْكَ»؛ وفد یعنی به طریق میهمان و وفود یعنی میهمانان. 📌 یعنی و میهمان تو شود و سبب آن خوش گمانی به توست، «إِذْ جَمِيعُ إِحْسَانِكَ تَفَضُّلٌ»1️⃣؛ زیرا تمام احسان های تو تفضّل است؛ اگر نیکی کنی، بر محور استحقاق و مجازات نیست؛ بلکه از روی تفضّل و بخشش است. 📌 «وَ إِذْ كُلُّ نِعَمِكَ ابْتِدَاءٌ»؛ و تمام نعمت هایت ابتدایی است. اگر کسی دلش به نور یقظه منوّر شود، همۀ این ها را می فهمد و به آن می رسد. 📌 حضرت این آموزش ها را به ما در قالب معاشقۀ با خدای خودش می فرماید. ائمّۀ طاهرین(ع)، و اولیای خدا با این دعاها با خدا معاشقه می کردند که عقل ما از درک سخنانشان قاصر است. 1️⃣دعای دوازدهم صحیفۀ سجّادیّه 〰〰〰〰〰 📚 📕 🏷 جلسه دوم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ ❇️ شرط مودب بودن در محضر الهی 📌رُوِيَ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السلام قَالَ: «كَفَى بِالْعَبْدِ أَدَباً أَنْ لَا يُشْرِكَ فِي نِعَمِهِ وَ إِرَبِهِ غَيْرَ رَبِّهِ » 📌 با ادب بودن بنده همین کافی است که در نعمت ها و چیزهایی که دارد، غیر از پروردگار خویش را شریک نکند و در کمبودهایش هم غیر از پروردگار خویش را شریک نکند یعنی حاجت از غیر او نخواهد. 📌روایت از امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: کافی است که برای بنده که گفته بشود، بنده مؤدبی است. 📌 پس معلوم می شود به اینکه بندگی یک آدابی دارد. مؤدب؛ آداب است؛ یعنی رعایت کردن یک اموری، این تعبیر می شود به چی؟ ادب، به آداب. خب، ما در روابطمان این جوری است دیگر، روابط اجتماعی. 📌 یک آدابی است بین فرزند و فرض کنید، پسر، فرزند و مادر، یا فرض بفرمایید: رفیق اش انسان، شریک اش. این ها هر کدام آدابی دارد برای خودش. این را می گویم که روشن بشود. 📌 معلوم می شود یک آدابی هم هست بین عبد و ربّش. خوب دقّت کنید: که اگر این آداب را رعایت کرد، این بنده، بنده مؤدب است. رسیدید شما به عرض من؟! این را گفتم که توضیح بدهم. این آداب چیست؟ چه چیزی را رعایت بکند، این می شود بنده مؤدب به آداب بندگی؟ «كَفَى بِالْعَبْدِ أَدَباً»؛ کافی است، برای بنده که گفته شود، بنده مؤدبی است. این را فارسی اش کردم. «أَنْ لَا يُشْرِكَ فِي نِعَمِهِ وَ إِرَبِهِ غَيْرَ رَبِّهِ»؛ می فهمی یعنی چی؟ حالا برایت معنا می کنم. انسان یک داشته ها دارد و یک نداشته ها که می خواهد. 📌 او را دارد، آن را می خواهد. به این که در داشته هاش کسی را غیر ربّش شریک نکند. یعنی چی؟ و او این است که آن چه در دستم از نعمت ها هست، آن را از خدا و ربّم بدانم. که غیر او را شریک نکنم. 📌 توجّه کردید! فلانی داد، فلانی این را کرد به من، به من رسید. بله این ها وسیله اند. در داشته هایش کسی را غیر ربّش شریک نکند. فهمیدی؟ خدا به من داده همه را، هر چی هست. 📌 درست است؟ به قول ما نعمت های ظاهری، باطنی، متصّل، منفصل، دیگر نعم، نعمت خیلی هست. «أَنْ لَا يُشْرِكَ فِي نِعَمِهِ»؛ یعنی داشته هایش، «وَ إِرَبِهِ»؛ نداشته ها، اِرَبِ؛ به معنای آن چیزی که مورد احتیاجش است و الان می خواهد. 📌می فهمید؟! راجع به نداشته هایش هم غیر او را شریک نکند. یعنی چی؟ یعنی از غیر او نخواهد؛ چشمش به او باشد. چه در داشته هایت، چه نداشته هایت، چشمت به خدایت باشد. علی (ع)، این را دارد می گوید. چقدر زیبا و کوتاه. غیر او را شریک نکن. 📌فهمیدی؟! فرض کنید انسان تحت چیه؟ ربوبیّت کسی که قرار گرفته، او دارد پرورشش می دهد، این هایی که دارد، بگوید این داده؛ آنی هم که ندارد، بگوید از این می خواهم. 1 - بحار جلد 91 صفحه 94 – مستدرک الوسائل، ج11، صفحه 221 الكتاب العتيق الغرويّ قَالَ نَوْفٌ الْبِكَالِيُ رَأَيْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ مُوَلِّياً مُبَادِراً فَقُلْتُ أَيْنَ تُرِيدُ يَا مَوْلَايَ فَقَال ... كَفَى بِالْعَبْدِ أَدَباً أَنْ لَا يُشْرِكَ فِي نِعَمِهِ وَ إِرَبِهِ غَيْرَ رَبِّهِ ... 〰〰〰〰〰 شرح حدیث رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 ای خدا! حالا من آمدم❗️ 📌«فَهٰا اَنَا ذٰا یٰا اِلٰهیٖ»؛ ای خدا! حالا من آمدم. این تعبیر به چه معنا است! آن عارف می گوید: خاک نشینان عشق بی مدد جبرئیل هر نفسی می کنند سیر سماوات را1️⃣ به حسب ظاهر جبرئیل بر آنان نازل نمی شود، ولی آنان خاک نشین عشق هستند. 📌 امام زین العابدین (ع) با خدای خود این چنین صحبت می کند که «فَهَا أَنَا ذَا، يَا إِلَهِي، وَاقِفٌ بِبَابِ عِزِّكَ»؛ خدایا! من حالا آمده ام و ایستاده ام به باب عزّت تو، «وُقُوفَ الْمُسْتَسْلِمِ الذَّلِيلِ»؛ مثل کسی که فرمانبردار و خوار است؛ و به باب عزّت تو ایستاده است، «وَ سَائِلُكَ عَلَى الْحَيَاءِ مِنِّي سُؤَالَ الْبَائِسِ الْمُعِيلِ»؛ و اعتراف دارد به اینکه گناهکار و خطاکار است. 📌به تعبیر ما یک آدم گرفتار و عیالمند است، آمده است پرسش می کند و از تو می خواهد، «مُقِرٌّ لَكَ بِأَنِّي لَمْ أَسْتَسْلِمْ وَقْتَ إِحْسَانِكَ إِلَّا بِالْإِقْلَاعِ عَنْ عِصْيَانِكَ»2️⃣؛ اعتراف دارم به اینکه تسلیم تو نبودم، آنگاه که به من احسان می کردی، الّا اینکه از معصیت دوری گزیدم. 1️⃣غزل از وحدت کرمانشاهی 2️⃣دعای دوازدهم صحیفۀ سجّادیّه 〰〰〰〰〰 📚 📕 🏷 جلسه دوم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani