eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
729 دنبال‌کننده
200 عکس
812 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 🔺بهترین پناهگاه قیامت 🔸رُوِيَ‏‏ رَسُولِ‏ اللَّهِ‏ صَلَّى‏ اللَّهُ‏ عَلَيْهِ‏ وَ آلِهِ‏ وَ سَلَّمَ‏ قَالَ: «كَفَى‏ بِالْمَوْتِ‏ وَاعِظاً وَ كَفَى بِالتُّقَى غِنًى وَ كَفَى بِالْعِبَادَةِ شُغُلًا وَ كَفَى بِالْقِيَامَةِ مَوْئِلًا وَ بِاللَّهِ تعالی مُجَازِياً» ☑️ترجمه: بهترین پند دهنده برای انسان مرگ و بهترین سرمایه و ثروت تقوا و بهترین کارها و شغل ها عبادت و بهترین پناه گاه قیامت و بهترین پناه دهنده، خداوند است. ☑️ روایت از پیغمبراکرم(ص) منقول است که حضرت فرمودند: کافی است برای انسان از نظر پند دهنده، که مرگ برای او پند دهنده باشد. من یک نکته ای را عرض کنم: این روایاتی که این تعبیرات «کفی، کفی، کفی» تویش دارد، که این ها چه می خواهند بگویند این خودش یک مطلبی است. بهترین ها را می خواهند بفرمایند؛ ولی در این قالب می گویند. ☑️ در قالب«کفی»می فرمایند. شد؟! اگر بخواهیم این جوری بگوییم، بهترین پند دهنده چیست در دنیا، این را می خواهد حضرت بفرماید. او می شود کفی رسیدید شما به من؛ یعنی غیر از این دیگر، بهتر از این ما نداریم.«کفی» که می فرماید این است. من اوّل این را بگویم؛ چون چهار تا پشت سر هم هستش. ☑️بهترین پند دهنده برای انسان در دنیا مرگ است که ببیند؛ وجدانی است دیگر. بهترین ثروت برای انسان در دنیا تقواست. «كَفَى‏ بِالْمَوْتِ‏ وَاعِظاً وَ كَفَى بِالتُّقَى غِنًى وَ كَفَى بِالْعِبَادَةِ شُغُلًا»؛ بهترین کار برای انسان در دنیا چیست؟ پرستش خدا و عبادت. حالا من یک نکته بگویم اینجا، مراد این نیست که نماز و روزه،یک وقت اشتباه نکنید توی این ها؛ بله به تعبیر ما؛ چون این ها پیکره اش پرستش است. ☑️☑️حالا اینجا جای این حرف ها نیست. عبادت که ما می گوییم؛ در مدرسه که می رویم برای طلبه ها می گوییم. می گوییم: فرق بین اوامر تعبدیّه و توصّلیه به قول ما، این است که در عبادت، قصد قربت شرط است؛ یعنی کاری که برای خدا بکنی، عبادت است. کاری که برای خدا باشد ولو اینکه ناهار بخوری، شام بخوری هر کار ولو مباح، اینجا خدا را در نظر بگیری، نگاه کنید! ☑️خیال نکید فقط نماز و روزه را حضرت دارد می فرماید؛ نه، هر فعلی که درش خدا باشد، توجّه کنید چه می خواهم بگویم. ولو پیکره اش پرستش نباشد، مثل نماز. همچنین خیلی صریح بگویم. «وَ كَفَى بِالْعِبَادَةِ شُغُلًا وَ كَفَى بِالْقِيَامَةِ مَوْئِلًا»؛ بهترین، موئل؛ بازگشت است امّا نه؛ بهترین جایگاه برای انسان کجاست؟ قیامت است. چرا؟ برای اینکه آن هایی را که از دنیا رفتند و با دست پر آنجا وارد شدند، توجّه می کنید؟ در آنجا هیچ ناراحتی دیگر ندارند. ☑️ حالا من یک روایتی به ذهنم آمد ظاهراً از امام صادق ؟ع؟، است که از حضرت سئوال می کنند به اینکه راجع به راحتی است، حضرت فرمود: خدا، راحتی دنیا را خلق نکرده، گفت: پس راحتی کجاست، آقا؟ ☑️ گفت: آن اوّلین یومی که وارد بهشت می شوی،همان اوّلی، همین پا گذاشتی آنجا، راحتی آنجاست، دیگر هیچ ناراحتی ازش خبری نیست. بهترین جایگاه ها چیست؟ قیامت است.«بِالْقِيَامَةِ مَوْئِلًا وَ بِاللَّهِ تَعَالَی مُجَازِياً»؛ بهترین پاداش دهنده، خداست. هیچ کس مثل او نیست، هیچ موجودی این جوری پاداش نمی دهد. ☑️ توجّه کردید؟ پنج تا بهترین ها را پیغمبر ردیف کرد. توجّه می کنید بهترین پند دهنده مرگ است، بهترین ثروت، تقواست، بهترین کار، عبادت است، بهترین جایگاه، قیامت است، بهترین پاداش دهنده، خداوند است. بحارالأنوار، جلد 74 صفحه137 قَالَ النَّبِيُّ (ص)‏ كَفَى‏ بِالْمَوْتِ‏ وَاعِظاً وَ كَفَى بِالتُّقَى غِنًى وَ كَفَى بِالْعِبَادَةِ شُغُلًا وَ كَفَى بِالْقِيَامَةِ مَوْئِلًا وَ بِاللَّهِ مُجَازِياً. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث رحمت الله عليه @mojtabatehrani_ir ➖➖➖➖➖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🔰 بهترین پناهگاه قیامت رُوِيَ‏‏ رَسُولِ‏ اللَّهِ‏ صَلَّى‏ اللَّهُ‏ عَلَيْهِ‏ وَ آلِهِ‏ وَ سَلَّمَ‏ قَالَ: «كَفَى‏ بِالْمَوْتِ‏ وَاعِظاً وَ كَفَى بِالتُّقَى غِنًى وَ كَفَى بِالْعِبَادَةِ شُغُلًا وَ كَفَى بِالْقِيَامَةِ مَوْئِلًا وَ بِاللَّهِ تعالی مُجَازِياً» ترجمه: بهترین پند دهنده برای انسان مرگ و بهترین سرمایه و ثروت تقوا و بهترین کارها و شغل ها عبادت و بهترین پناهگاه قیامت و بهترین پناه دهنده، خداوند است. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 رحمت الله عليه @mojtabatehrani 📌📌📌📌
﷽ 📍 خدا را بخاطر نعمت هایش دوست بدار!! ❗️ 📌چه کنیم که این حبّ الهی که در دل من است، تشدید شود؟به طور اشاره عرض می کنم که برای تشدید حب، دو راه علمی و عملی وجود دارد. 📌امّا راه علمی که نسبت به همگان است، عبارت است از توجّه نسبت به احسان ها و نعمت هایی که خدا به انسان عنایت کرده است که در گذشته اشاره داشتم. عرض کردم که حُسن است که خلّاق محبّت است و این، شاخه ای از حُسنِ فعلی حق است. پیغمبر اکرم(ص) می فرماید:«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) أَحِبُّوا اللَّهَ لِمَا یَغْذُوكُمْ بِهِ مِنْ نِعَمِهِ»1️⃣؛ 📌دوست بدارید خدا را برای نعمت هایی که هرروز به شما عنایت می کند. این یک راهنمای عمومی برای تشدید حب است؛ توجّه به نعمت های بلاعوض خداوند که انسان هر صبح و شام مستغرق در آن هاست. کسی که دید مادّی دارد، در هر حدّی که هست به همین نعمت های مادّی که به او عنایت شده بنگرد. 📌حضرت می فرماید: خدا را برای این نعمت ها دوست داشته باشیم، که به نظر من پست ترین امری است که برای انسان محبّت آفرین است و آن را تشدید می کند؛ پس توجّه به نعمت های مادّی، یک راه علمی برای تشدید حب است: «الانسان عَبیدُالاِحسان»، یک امر فطری است. اگر انسان این همه احسان الهی به نظرش نمی آید، بداند که از وادی انسانیّت هم به دور است. 1️⃣بحار الأنوار، ج 27، ص 111 〰〰〰〰〰 📚 📕 🏷 جلسه ششم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🔰 خدا را بخاطر نعمت هایش دوست بدار!! ❗️ 📌 یکی از راه های علمی تشدید حب توجّه نسبت به نعمت هایی که خدا به انسان عنایت کرده است ❗️ 〰〰〰〰〰 📚 📕 🏷 جلسه ششم 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani ➖➖➖➖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 دو راه دیگر علمی تشدید حب به خداوند، تفکّر در صنع و صفات الهی تفکّر ❗️ 📌مرحلۀ بالاتر، تفکّر نسبت به صنع الهی است. یک وقت انسان نعمت هایی را که به او عنایت کرده است درنظر می گیرد و 📌یک وقت جنبه های خلقت را در نظر می گیرد و نسبت به آیات و نشانه های آن تفکّر می کند؛ زیبایی هایی خلقت را می نگرد. این زیبایی ها و حُسن ها محبّت آفرین است. حُسن است که خلّاق محبّت است. مرحلۀ بالاتر، تفکّر به طور کلّی نسبت به صفات الهی است. 📌مرحلۀ قبلی، تفکّر نسبت به افعال الهی بود؛ به عبارتی برای تشدید حب راه علمی وجود دارد که دارای مراحلی است و هرکس در حدّ خودش می تواند سیر این مراحل تفکّری را داشته باشد. 〰〰〰〰〰 📚 🏷 جلسه ششم 🎞 . رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🔰 اطاعت به قصد مادی ❗️ 📌مطلبی را به نحو کبرای کلّی عرض کنم و سپس وارد راه عملی شوم. این یک سنّت الهی است که هر کس حق تعالی را اطاعت عملی کند، خداوند متناسب با اطاعت او و هدف گیری یی که در اطاعت داشته، به او عنایت می کند. اگر کسی یک عمل اطاعتی انجام می دهد، نعمت مادّی را هدف گیری کرده است: خداوند به او عنایت می کند. ➖اگر کسی هدف از اطاعتش بالاتر از تنعّمات مادّی باشد، خداوند به او عنایت می کند؛ به عبارتی، خداوند بر اساس مراتب نسبت به بینش ها و هدف گیری هایی که بندگانش در اطاعت هایشان دارند، به آنان عنایت می کند. این، یک سنّت الهی است. جلسۀ ششم کتاب طاعت و اطاعت الهی 〰〰〰〰〰 📚 🏷 جلسه ششم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
🏴شهادت امام حسن عسکری علیه السلام تسلیت باد🏴 ➖ علیه السلام ➖حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍لطف خداوند در زیاد شدن محبّت❗️ 📌با این مقدّمه به موضوع راه عملی تشدید حب نسبت به خداوند وارد می شوم. خمیرمایۀ محبّت نسبت به حق در دل هرکس وجود دارد. بحث این است که ممکن است جاذبه های دنیوی انسان را بگیرد و نگذارد محبّت الهی اثر خود را در انسان بگذارد. 📌در گذشته عرض کردم: کسی که در جاذبۀ محبّت الهی است، ممکن است یک جاذبۀ قوی تر دنیایی-مادّی، آن را خنثی کند. امّا اینجا بحث در مورد کسی است که تحت تأثیر جاذبۀ محبّت های غیرالهی قرار نگیرد و به همان مقدار محبّت که در دل دارد، در خارج عمل کند. 📌اثر این عمل، آن است که خداوند بر طبق کبرای کلّی که عرض کردم، به او محبّت، عنایت و احسان می کند. بازدۀ قهری این احسان، تشدید محبّت است؛ یعنی حب باعث عمل می شود و عمل، باعث حب. این دور می زند به این نحو که محبّت به خدا، انسان را وارد وادی عمل و اطاعت می کند و اطاعت خدا منشاء تشدید محبّت خدا می شود؛ 📌زیرا طبق روایت پیامبر اکرم(ص)، وقتی عبد ببیند که خداوند به او احسان می کند، محبّتش نسبت به خداوند زیاد می شود و این، یک امر فطری است که نسبت به غیر الله تعالی هم تشدید می شود. 〰〰〰〰〰 📚 📕 🏷 جلسه ششم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 موقعی که امام زمان(عج) تشریف بیاورند، جامعه یک دست می شود❗️ 📌در روایات داریم که هیچ وقت فکر نکنیم روزی بیاید که جامعه یک دست شود. یک دستی جامعه برای موقعی است که امام زمان(عج) تشریف بیاورند، و الّا چند دستگی است؛ لذا باید شخص مؤمن مراقب باشد که فریب نخورد. 📌 معمولاً از گذشته تا امروز جوامع اسلامی را تحت یک سنخ عناوین جالب، فریب می دهند. حرکت های انحرافی در جامعۀ ما هم به همین شکل بوده است. 📌حتّی کسانی که در این مسیر فتنه انگیز بودند؛ یعنی این انحراف ها را در جامعه وارد می کردند. این طور نبود که با چهره های ظاهری مشخّصی این کار را بکنند؛ مثلاً این طور نیست که مشرک یا کافر باشد. 〰〰〰〰〰 📚 📕 🏷 جلسه دهم 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 چرا از عبادت خسته می شویم؟❗️ 📌در بُعد معنوی، اینکه اولیای خدا(ع) هرچه عبادت می کنند، روحشان سیر نمی شود؛ بلکه مشتاق تر می شوند، به خاطر اینکه عبادت آن ها برای تنعّمات مادّی نیست. آنان مادّیّت را هدف گیری نکرده اند؛ بلکه همان التذاذات روحی در بُعد معنوی را طالب هستند. 📌پس وقتی انسان عبادت کرد، خداوند عنایت می کند و وقتی عنایت کرد، محبّت شدّت پیدا می کند. چطور می شود که من از خواندن دو رکعت نماز یا دو خط دعا خسته می شوم؟ در حالی که بی خوابی هم نکشیدم و گرسنه هم نیستم؟ منشاء این بی حالی ها، این عقب گردها، همین هدف گیری هاست. 📌خود من این چنین هستم. اوّلین هدف گیری در اطاعت، نعمت های مادّی بوده است. نمی گویم که مادّیّت هدف نباشد، امّا تنها مادّیّت نباشد. یک خوراک دیگری هم وجود دارد و آن هایی که خورده اند می گویند: مزه اش هم بهتر است. 📌چگونه است که اولیای خدا(ع) از مناجات با خدا دل زده نمی شوند؟ جهت، همین است. آنچه در اطاعت هدف گیری کرده اند، اَرباح و سودهای دنیویّه و تنعّمات دنیویّه نیست، چیزهای دیگری است. 〰〰〰〰〰 📚 📕 🏷 جلسه ششم رحمت الله علیه @mojtabatehrani ➖➖➖➖
﷽ 🔰 این هیکل را بکش آنجا !! 📌رُوِيَ عَنِ‏ الصَّادِقِ ‏عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «مَا كَانَ مِنَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّلَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ أَعْمَالِ الْبِرِّ كُلِّهَا تَطَوُّعاً فَأَفْضَلُهَا مَا كَانَ سِرّاً این یک جور، یک جور دیگر (مَا كَانَ مِنَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّلَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ أَعْمَالِ الْبِرِّ كُلِّهَا تَطَوُّعاً فَأَفْضَلُهَا مَا كَانَ سِرّاً )وَ مَا كَانَ مِنْ ذَلِكَ وَاجِباً مَفْرُوضاً فَأَفْضَلُهُ‏ أَنْ‏ يُعْلَنَ‏ بِهِ» 📌: آنچه از صدقه و نماز و روزه و اعمال نیک مستحب انجام می شود، بهتر است که در سرّ و پنهانی باشد؛ و آنچه از اعمال که واجب است، بهتر که آشکار انجام شود. شرح: روایت از امام صادق صلوات الله علیه، منقول است، حضرت فرمودند: کارهایی از قبیل انفاق؛ صدقه. انفاق در راه خدا، مالی یا نماز یا روزه، این ها را به اصطلاح ما، سه تا را اسم می برد، بعد می فرماید: هر عمل نیک که انسان انجام می دهد؛ ولی اعمال مستحب است. «مَا كَانَ مِنَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّلَاةِ وَ الصَّوْمِ»؛ و «أَعْمَالِ الْبِرِّ كُلِّهَا»؛ همه دیگر، سر جمع، «تَطَوُّعاً»؛ مستحب باشد؛ این با فضلیت ترینش این است که انسان، مخفی و پنهان انجام بدهد. 📌«فَأَفْضَلُهَا مَا كَانَ سِرّاً»؛ امّا در مقابل: «وَ مَا كَانَ مِنْ ذَلِكَ»؛ یعنی از این هایی که من گفتم: انفاق باشد، نماز باشد، روزه باشد، هر چی باشد؛ امّا واجب باشد، «وَ مَا كَانَ مِنْ ذَلِكَ وَاجِباً مَفْرُوضاً»؛ که باید انجام بدهد، «فَأَفْضَلُهُ‏» با فضیلت ترینش، «أَنْ‏ يُعْلَنَ‏ بِهِ»؛ آشکار انجام بدهد. حالا اینکه آشکار انجام بدهد، یک وقت اشتباه نشود،معنایش این نیست که ریا کاری بکند، یک وقت اشتباه نکنی، یک هو از آن ور بغلطد. ریاکاری نه، برای خدا؛ ولی آشکار. 📌در باب واجبات چون عمومی است، همه انجام می دهند، چیزی نیستش که آدم، حالا نمازش را می خواند، هنر نکرده که، روزه واجبش را می گیرد، هنر کرده؟ نه. این ها هنری تویش ندارد. از نظر می خواهم بگویم، اخلاص؛ یعنی چون توی یک جامعه به اصطلاح مؤمنین، توجّه کردید! کسی نماز بخواند، روزه بگیرد، به قول ما، واجبش است باید بکند دیگر. 📌در باب مستحبّات، اینکه دارد. این را، اعمال خیر را پنهان انجام دادنش، ثوابش بیشتر است؛ چون اخلاص درش بیشتر است. می فهمی می خواهم چه بگویم؟ این اخلاص توش بیشتر است؛ یعنی مصونیّتش از خودنمایی؟! بیشتر است. گوش کنید چه می خواهم بگویم. 📌 لذا من حالا یک اشاره کنم: نگاه کنید! ما از نظر، حالا یک مسئله شرعی می گویم، و آن اینکه، در باب نماز، خود نماز که دیگر همگانی است، آن چیزی که در باب نماز، شما نگاه کنید، نمازهای واجب را اصرار می کنند شارع که جماعت بخوان؛ برو توی مسجد. درست است یا نه؟ این هیکل را بکش آنجا، توی خانه نه، واجب است دیگر، نیستش؟! می گوید: برو؛ از آن طرف می گوید: نماز مستحب، جماعتش باطل است اصلاً. باطل است. من یک مثال زدم که قشنگ جا بیفتد ان شاءالله توی ذهن هاتان. توی نماز مستحب می گوید: جماعتش باطل است اصلاً. یعنی جمع بشویم نماز شب می خواهیم بخوانیم باطل است، امّا راجع به نماز واجب می گوید: برو توی مسجد، جماعت بخوان، ثواب هر یک رکعتش چقدر است. 📌دیدید شما این ها را؟ حالا می گویم، این را، اشاره کردم اعمال مستحبّه را چه انفاقش باشد، چه عبادتش باشد به حسب ظاهر مثل نماز و روزه، این ها، مستحبّات که انجام می خواهی بدهی، اعمال خیر هرچه که باشد؛ هرچه پنهان تر از دیدگاه شیطان دورتر از دست شیطان دورتر، به اخلاص نزدیک تر، به قبولی عندالله بیشتر. دیگر این مال مستحبّات.
👇 📌اما واجبات، می گوید نه، آن چه فضیلتش بیشتر است این است که آشکار باشد. چرا؛ چون این خود، جنبه تعلیمی دارد به دیگران. تعلیمی دارد به دیگران. 📌 اقامه است واجبات را در جامعه. چه می خواهد من صدقةٍ باشد، انفاق واجب، زکات را. به طور علنی بده؛ چون آن که جرأت نمی کند، جرأت پیدا بکند. خمس می خواهی بدهی، علنی بده؛ امّا نه ریاکاری بکنی، یک وقت اشتباه نکنی این ها را نماز واجب، علنی برو توی مسجد، نماز جماعت بخوان. این ها همه را... واجبات را می گوید: «فَأَفْضَلُهُ‏»؛ این تعبیر را می کند: افضلش این است. «فَأَفْضَلُهُ‏»؛ آن چیزی است که «أَنْ‏ يُعْلَنَ بِهِ»؛ توجّه کنید. «وَ مَا كَانَ مِنْ ذَلِكَ وَاجِباً مَفْرُوضاً فَأَفْضَلُهُ‏ أَنْ‏ يُعْلَنَ‏ بِهِ»؛ اعلان یعنی چی؟ یعنی آشکار. یک علن داریم یک مخفی داریم. آن سرّ در مقابلش عَلَن درست کرده است. توجّه کنید! یک وقتی از من، یک کسی سؤال کرد، گفتم: همین جا در مسجد. 📌همین سؤال کرد، گفتم حالا من این را بگویم، روایتش را هم برایتان بخوانم. توجّه کنید! بله، دستور اسلام همین است، توجّه می کنید؟! مستحبّات هرچه پنهان تر از دیدگاه شیطان دورتر، اخلاص بیشتر، ثوابش بیشتر است. توجّه کنید! عکسش، واجبات است؛ توجه بکنید. آن نه، هرچه علنی تر، عندالله بهتر، چرا؟ گفتم جنبه آموزشی برای دیگران درش هست. بحارالأنوار، جلد 93صفحه24 - مستدرک الوسائل، جلد 7، صفحه 133 〰〰〰〰〰 شرح حدیث حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🔰 روش انفاق در واجب و مستحب رُوِيَ عَنِ‏ الصَّادِقِ ‏عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «مَا كَانَ مِنَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّلَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ أَعْمَالِ الْبِرِّ كُلِّهَا تَطَوُّعاً فَأَفْضَلُهَا مَا كَانَ سِرّاً این یک جور، یک جور دیگر (مَا كَانَ مِنَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّلَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ أَعْمَالِ الْبِرِّ كُلِّهَا تَطَوُّعاً فَأَفْضَلُهَا مَا كَانَ سِرّاً )وَ مَا كَانَ مِنْ ذَلِكَ وَاجِباً مَفْرُوضاً فَأَفْضَلُهُ‏ أَنْ‏ يُعْلَنَ‏ بِهِ» ترجمه: آنچه از صدقه و نماز و روزه و اعمال نیک مستحب انجام می شود، بهتر است که در سرّ و پنهانی باشد؛ و آنچه از اعمال که واجب است، بهتر که آشکار انجام شود. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 نواهی و اوامر و نواهی الهی به پیامبر ابلاغ می شود ❗️ 📌برای توضیح عینیّت این دو اطاعت یک مقدّمه کوتاه عرض می کنم: ما می خواهیم مطیع خدا باشیم. آنچه انسان را به عبودیّت و از عبودیّت به ربوبیّت می رساند اطاعت است. اطاعت یعنی چه؟یعنی خواسته های حق را بخواهیم که خواستن ملازم با عمل کردن است. 📌دل رام خواسته های حق شود. اینجا یک سؤال مطرح می شود که خواسته های حق را از کجا به دست بیاوریم. جبرئیل(ع) که بر من و شما نازل نمی شود. جواب این است که خواسته های حق را از پیغمبر اکرم(ص) می گیریم؛ لذا اوامر و نواهی او اوامر و نواهی الهی است، عین اوست و اصلاً فرق ندارد. 📌 نمی توان گفت که این نهی، نهی الهی است و این نهی، نهی نبوی است، این خواستۀ خداست و این خواسته پیغمبراکرم(ص) است. خیر، یک خواسته و یک امر بیشتر نیست بلکه آنان در مسیر ابلاغی اند. . جلسۀ هشتم کتاب طاعت و اطاعت الهی 〰〰〰〰〰 📚 📕 🏷 جلسه هشتم 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 تولّد پيغمبراكرم(ص) و بعثت برای کامل کردن انسانیّت ❗️ 📌ايام عيد است، دو عيد داريم يكي تولّد پيغمبراكرم(ص) و يكي تولّد امام صادق (عليه السلام)«بعثت لاتمّم مكارم الاخلاق» در اينجا نمي خواهم وارد شوم دو احتمال راجع به اين روايت است. 1️⃣. چون مي خواهد بگويد من مبعوث شدم كه اين ناقص را تمام كنم . يغمبر اكرم(ص) مي خواهد بفرمايد يك سنخ مسائل اخلاقي را اديان گذشته ارائه به بشر كردند و مال آدم كه آن را تمام كنم كما اينكه نسبت به مسائل حقوقي و احكام هم همين جور بود. شرايع گذشته ناقص بودند چون از نوع شريعت شروع شد شرايع گذشته نوح، ابراهيم، موسي و عيسي است تا به پيغمبراكرم(ص) مي رسد همان طور كه احكام وسايل حقوقي را آمدم تكميل كردم مسائل اخلاقي را هم تمام مي كنم. 2️⃣. احتمال دوّم مسائل اخلاقي براي بشر مسائل عملي كه عقل نظري عقل عملي يا حكمت نظري يا حكمت عملي يك سنخ خوبي ها و بدي ها را خود انسان ادراك مي كند و روشن است در افعال و اعمال (روش ها) اما يك سنخ هستند كه درش به قول ما يك نوع خفا است در اثر خلاف كاري ها آن طور كه بايد عقل عملي ديدش باز باشد و تشخيص بدهد نمي تواند من آمدم تا اين ها را از زير خاكستر در بياورم تعبير اين طور دارد يك انسان كامل بشود ديگر بحث بحث شريعت نيست بحث انسانيّت است آمدم انسانيّت شما را تكميل كنم قهراً اين مي شود يعني يك انسان كامل يعني آن مجموعه اي را كه از اخلاق و صفات انساني است دارا باشد من براي اين آمدم. 〰️〰️〰️〰️〰️ رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 تولّد پيغمبراكرم(ص) و بعثتش برای کامل کردن شریعت و انسانیّت است❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani 🌹🌹🌹
﷽ 📍 پیغمبراکرم(ص) و امام صادق (ع) بودند که این فرهنگ الهی و انسانی را به بشریّت عرضه کردند❗️ 📌ما هم هرچه داریم از آن وجودهای مقدّس پیغمبراکرم(ص) که بنیانگذار فرهنگ اسلامی است و بعد از پیغمبراکرم(ص) ، در بین ائمّه طاهرین (صلوات‎الله‎علیهم‏اجمعین) امام‎صادق(صلوات‎الله‎علیه) است که یک فرصتی تقریباً ایشان پیدا کردند که ایشان بتوانند این فرهنگ اسلامی را اشاعه بدهند. 📌شما نگاه کنید فقه ما و مسائل اخلاقی و عبادی ما اکثراً از امام‎صادق(صلوات‎الله‎علیه) است. چه بسا اگر کسی این ادّعا را کند که مجموعه آنچه راکه از معصومین(ع) وارد شده است غیر از امام‎صادق(صلوات‎الله‎علیه) یک طرف و آنچه را که از امام‎صادق (صلوات‎الله‎علیه) به ما رسیده است از نظر فرهنگ اسلامی و معارف یک طرف.حتّی پیغمبراکرم(ص)، نقل هایی که شده است از نظر نقلی. این ها یک طرف و آنچه را که از امام‎صادق(صلوات‎الله‎علیه) وارد شده است . بنابراین در تمام ایّام سال بهترین و با ارزشترین ایاّم .حالا اگر بخواهید که تعبیرات ساده کنید بگویید که پیغمبراکرم(ص) در ارتباط با دین اسلام و امام‎صادق(صلوات‎الله‎علیه) با مذهب که مثلاً مذهب جعفری است. 📌ولی از نظر عمق مطلب اگر بخواهیم که وارد شویم باید بگوییم که این دو موجود البتّه موجودات فرصتی برایشان نبود یعنی نگذاشتند و این دو موجود مقدّس بودند که این فرهنگ الهی و انسانی را به بشریت عرضه کردند در ابعاد گوناگونش. 〰〰〰〰〰 رحمت الله علیه @mojtabatehrani_
💐میلاد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امام جعفر صادق علیه السلام مبارک باد.💐 🏞 @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 پیغمبراکرم(ص) و امام صادق (ع) بودند که این فرهنگ الهی و انسانی را به بشریّت عرضه کردند❗️ 〰〰〰〰〰 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍دیگر شیطان نمی تواند کاری بکند!! 🔰 تولّد پیغمبراکرم(ص)و امام صادق (ع)برای از بین بردن سلطۀ شیطانی❗️ 📌امشب از بزرگترین اعیاد ماست این را ضمناً بدانید. تولّد پیغمبراکرم(ص)، و تولّد امام صادق (صلوات الله علیه) بنیانگذار مذهب دو تایی با هم آنچه ، سلطۀ شیطانی باید از بین برود. 📌 این آثاری را که می گویند کنگره های مادّی شکسته می شود، آتشکده های مادّی خاموش می شود، بت ها باید ، به رو بیفتند چه چه، حتّی من در یک روایتی از امام صادق (صلوات الله علیه) که دارد در شبی را که پیغمبر اکرم(ص) به دنیا آمد نه تنها مسئلۀ برچیده شدن شیاطین، بساطشان در عالم مادّیت از ناحیۀ خداوند مطرح شد، حتّی تنها زمین نیست، قضیه به آسمانها هم رسیده. 📌 در یک روایت دارد به اینکه وقتی حضرت عیسی(ع) متولّد شد، شیاطین منع شدند از سه آسمان و وقتی پیغمبر اکرم به دنیا آمد، منع شدند از تمام آسمان ها و دیگر نگذاشتند به بالا برسند. 📌آسمان عبارت از آن به اصطلاح سماوات السّبع به یک معنا؛ پیغمبر بود که آمد که دیگر هیچ نمی تواند شیطان توجّه کردی، راه بیابد به این. 📌همین پایش را آدم بگذارد بیرون از مادّیت بیاید بالا. دیگر شیطان نمی تواند کاری بکند. این ها آمدند برای این. حتّی در این وادیش هم که و چقدر زیباست این ها به ذهن من ما در روایات داریم پیغمبراکرم(ص) شب هفدهم ربیع به دنیا آمد. ولی امام صادق (صلوات الله علیه) روز هفده ربیع به دنیا آمد. 📌آن مبلّغ کار است برنامه ها را. این ها جنبه های مجری کار هستند. این ها آمده اند همین سنّت الهی را همین سنّت الهی یعنی همین حرکت را، توجّه کردید، تحقّق ببخشند در جامعه برای انسان ها . 〰〰〰〰〰 رحمت الله علیه @mojtabatehrani 📌📌📌📌📌