حضرت آیتالله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
🌸🌸🌹🌹 آفات #زبان دروغ(قسمت چهارم) (۲): اقسام دروغ ۴ – دروغ در وفا به عزم : برخى از اعما
🌹🌹🌹
آفات #زبان
دروغ(قسمت پنجم)
۶ – دروغ در مقامات دین و سلوک :
انسان درباره مراحل حرکت به سوى خدا و مراتب معنوى و مقامات دین از قبیل ایمان ، تقوا، توکل ، رضا، تسلیم ، خوف و رجاء، چه بسا بر این تصور باشد که به این مقامات دست یافته است ؛ در حالى که این گونه نیست ؛ زیرا هر یک از این مقامات پایه ها، حقیقت ، پیامدها و سرانجامى دارد که دسترسى به آن ها بسیار مشکل است ؛ اما برخى از افراد خود را در آن مقامات تصور مى کنند؛ مانند آن که حقیقت مقام ((خوف )) در انسان وجود ندارد و لوازم و آثار آن در او دیده نمى شود؛ اما او خود را ((خائف )) مى پندارد؛ بنابراین او نیز به دروغ مبتلا است .
مبداء و خاستگاه خوف و بیم در انسان ، همان ایمان است . تا ایمان نباشد، بیم و خوف نیز نخواهد بود. همچنین حقیقت بیم و خوف نوعى درد درونى و روحى است که انسان را از درون مى سوزاند. هنگامى که این حقیقت در درون انسان پدید آید، پیامدهاى آن بر روح ، و چه بسا بر پیکره ظاهرى انسان نیز آشکار مى شود.
پریدگى رنگ و عوض شدن چهره و بر هم ریختگى سلسله افکار هنگام پدید آمدن خوف را مى توان بخشى از این آثار دانست و سرانجام آن ، وارد شدن به مرحله عمل است .
لرزش اندام اولیاءالله هنگام برپایى نماز، و پریدگى رنگ چهره امام حسن مجتبى هنگام وضو ساختن ، از آثار همین خوف و بیم است که سرانجام ، فرمان بردارى و اطاعت ، و پرهیز از گناهان و تباهى ها را در پى دارد.
مولاى متقیان ، امیر مؤ منان على بارها مى فرمود:ایاکم و الکذب فان کل راج طالب و کل خائف هارب .
از دروغ بپرهیزید. به درستى که هر امیدوارى خواهان (پاداش الاهى ) است و هر بیمناکى فرارى (از عذاب الهى ).
چنان چه در دل انسان بیم و خوف باشد، از گناهان پرهیز خواهد کرد. انسان چه بسا در ((رجاء)) که یکى دیگر از مقامات معنوى است ، نیز به دروغ مبتلا شود.
سرور پرهیزکاران على (علیه السلام ) مى فرماید:یدعى بزعمه انه یرجو الله کذب و العظیم ما باله لا یتبین رجاؤ ه فى عمله .
به گمان خویش ادعا مى کند که به خداوند امیدوار است . سوگند به خداى بزرگ ! دروغ مى گوید. چگونه است حال او که امیدش به خدا در کردارش نمایان نیست .
این ، همان دروغ در مقام ((رجاء)) است ؛ سپس مى فرماید:فکل من رجا عرف رجاءه فى عمله ….
پس هر که امیدوار است ، امید او، از کردارش پیدا است و در اعمالش شناسایى مى شود.
کسى که اهل ((رجاء)) است ، هیچ گاه واجباتش را ترک نمى کند و به دیگران دل نمى بندد؛ اما به راحتى مى توان شاهد بود که بیم از خدا و امیدوارى به خدا در انسان ها محکم و پابرجا نیست ؛ در حالى که بیم هاى مادى و بشرى ، قوى و محکم در جاى خود قرار دارند.
حضرت در ادامه مى فرماید:یرجو الله فى الکبیر و یرجو العباد فى الصغیر.
در چیزهاى بزرگ ، به خدا امید دارد؛ اما در چیزهاى کوچک به بندگان خدا امیدوار است .
این ، همان مرتبه دروغ در مقامات دین است که گریبان گیر شخص شده است .
پایان
#آیت_الله_مجتبی_تهرانی
#درس اخلاق
#دروغ
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق
@agamojtabatehrani
💠 اگر انسان بخواهد از نظر عملی تقوا و ورع الهی پیدا کند، چه مدت باید باشد؟
از آیۀ شریفۀ صوم به دست میآید، یک ماه است. «كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»؛ مدّت روزه چقدر است؟ یک ماه است.
🔰 معلوم میشود اگر انسان یک ماه از اعضا و جوارح و بُعدِ جسمانی گرفته تا نفسانی، عقلی، ملکوتی و همینطور بالا برو. یک ماه مراقبت داشته باشد، ملکه میشود و مصونیت می آورد.
📌 اگر بخواهد این ملکه را کامل بکند، ده روز به آن اضافه کند. «وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً».[3] این همان چلّههای الهی است. دنبال این کار برو. «مَنْ أَخْلَصَ لِلّهِ تعالی اَرْبَعِینَ صَبَاحاً، جَرَتْ یَنَابِیعُ الْحِکْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ اِلَی لِسَانِهِ».میخواستم ارزش این سفره را بگویم.
#آقا_مجتبی_تهرانی رحمه الله علیه
#درس
#رمضان
@agamojtabatehrani
﷽
📍 گفتن رب در دعا❗️
📌 امام صادق(ع) فرمودند: «إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا سَجَدَ فَقَالَ یا رَبِّ یا رَبِّ یا رَبِّ حَتَّى ینْقَطِعَ نَفَسُهُ قَالَ لَهُ الرَّبُّ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَبَّیكَ مَا حَاجَتُك»؛1️⃣
📌-ببینید چه زیبا میفرماید- هنگامی که بنده سرش را به سجده بگذارد و بگوید: یا ربّ، یا ربّ، یا ربّ...
در این روایت ظرافتی هست که چرا نمیگوید: یا الله، یا الله، بلکه میگوید: یا ربّ، یا ربّ. دلیلش این است که در دعا رابطۀ بین عبد و رب است، نه عبد و الله. دعا راز و نیاز است، نیاز مربوط به ربوبیّت حقّ است. نیاز؛ یعنی احتیاج؛ یعنی به رب و پروردگارم محتاجم، از او در بُعد مادّی و معنویام چیزی بخواهم
1️⃣ همانا بنده هنگامی که سجده کند و بگوید: یا رب یا رب یارب تا جایی که نفسش قطع شود، پروردگار به او میگوید: لبیک! حاجتت چیست؟
✅ من لا یحضره الفقیه، ج1، ص333 - وسائل الشیعه، ج7، ص17- بحارالأنوار، 83، ص239
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_2
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
﷽
📍 وضو در اجابت دعا❗️
📌امام صادق(ع) فرمودند: «مَنْ تَوَضَّأَ فَأَحْسَنَ الْوُضُوءَ ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَینِ فَأَتَمَّ رُكُوعَهَ»؛ اگر كسی وضو بگیرد، در وضویش هم مقید باشد که آن را نیكو انجام بدهد، و دو ركعت نماز بگذارد، «فَأَتَمَّ رُكُوعَهَا وَ سُجُودَهَا»؛ ركوع و سجودش را به طور كامل به جا بیاورد،
📌 «ثُمَّ جَلَسَ فَأَثْنَى عَلَى اللَّهِ»؛ بعد بنشیند و ثنای الهی را بگوید، «وَ صَلَّى عَلَى رَسُولِ اللَّهِ(ص)»؛ و درود بر پیغمبر(ص) بفرستد؛ که اینها از آداب دعاست كه در گذشته به آن ها اشاره كردم، «ثُمَّ سَأَلَ اللَّهَ حَاجَتَهُ»، بعد هم از خدا حاجتش را بخواهد، «فَقَدْ طَلَبَ الْخَیرَ فِی مَظَانِّهِ»؛
📌 حاجتش را از خدا بخواهد كه خیر را در جایگاهش و بجا بخواهد، فرض كنید هدف گیری كرد، «وَ مَنْ طَلَبَ الْخَیرَ فِی مَظَانِّهِ لَمْ یخِبْ»؛1️⃣ هر كسی خیر را در جایگاهش بخواهد، هیچ وقت ناكام نمی شود؛ یعنی بی برو برگرد قبول می شود.
1️⃣ الكافی، ج3 ص306 - وسائل الشیعه، ج6، ص432 وج8، ص129 - بحارالأنوار، ج82، ص342 و ج84، ص43و ج88 ص347
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_2
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
🍃🍃🍃
آفات #زبان
بهتان(قسمت اول)
(۱): تعریف بهتان
بهتان در لغت و عرف
((بهتان )) در لغت ، به معناى ((متحیر شدن )) یا ((متحیر کردن )) است (۲۲۲) و نزد عرف ، در معناى ((دروغ بستن به افراد به گونه اى که مایه تحیر شود)) به کار مى رود.
گاه سه کلمه ((بهتان )) ((تهمت )) و ((افترا)) در یک معنا به کار مى روند؛ در حالى که این سه ، هم از نظر لغوى و هم از لحاظ اصطلاحى با هم تفاوت دارند. بهتان ، دروغ بستن ؛ افترا دروغ بافتن ؛ و تهمت ، اظهار بدگمانى است .
حقیقت بهتان در علم اخلاق
بهتان نزد دانشمندان اخلاق نسبت دادن رفتار یا گفتار یا حالتى زشت و ناپسند به کسى است که از آن زشتى ، پاک و منزه است .
روایات بسیارى وجود دارد که به بیان حقیقت این رفتار زشت پرداخته است .
ابوذر غفارى (ره ) مى گوید: از رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) پرسیدم :
ما الغیبه ؟ قال : ذکرک اخاک بما یکره قلت : یا رسول الله ! فان کان فیه الذى یذکر به ؟ قال : اعلم ، انک اذا ذکرته بما هو فیه فقدا غتبته و اذا ذکرته بما لیس فیه فقد بهته .
غیبت چیست ؟ فرمود: این که برادر دینى ات را به چیزى که موجب ناخشنودى او است یادآور شوى . عرض کردم : اى رسول خدا! اگر نقصى که یادآور شدیم ، در او باشد چه ؟
پیامبر فرمود: اگر نقصى را که در او وجود دارد، بازگویى ، غیبت کرده اى و اگر نقصى را که در او نیست ، یادآور شوى ، ((بهتان )) زده اى .
و من ذکره من خلفه بما هو فیه مما لا یعرفه الناس اغتابه و من ذکره بما لیس فیه فقد بهته .
شخصى که پشت سر کسى آن چه را که در او هست و مردم نمى دانند، یادآور شود، غیبت کرده و کسى که آن چه را در او نیست ، یادآور شود، ((بهتان )) زده است .
اقسام بهتان
بهتان بر دو قسم است
۱ – گاه در غیاب کسى به او دروغى مى بندند و رفتار ناپسندى را که مرتکب نشده است ، به او نسبت مى دهند. در این قسم از بهتان ، دو گناه بزرگ نهفته است : یکى دروغ و دیگرى غیبت ؛ زیرا مطلب نسبت داده شده غیر واقعى است و در غیاب شخص هم ابراز شده است .
۲ – گاه رفتار یا صفتى از صفات زشت نفسانى را که در شخص وجود ندارد، پیش رویش به او نسبت مى دهند که در این قسم از بهتان فقط گناه دروغ نهفته است ؛ ولى از نظر درجات دروغ ، شدیدترین نوع دروغ به شمار مى رود.
اخلاق الاهی//استاد آیت الله مجتبی تهرانی
✅✅ ادامه دارد...
#آیت_الله_مجتبی_تهرانی
#بهتان
🆔 @dars_akhlaq
📌📌📌📌
@agamojtabatehrani
💠 حتی بند کفشتان!!!
📌در روایاتی از پیامبر(ص) داریم: «قَالَ رَسولُاللهِ سَلُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مَا بَدَا لَکُمْ مِنْ حَوَائِجِکُمْ»؛ پیغمبراکرم (صل الله علیه و آله و سلم) فرمودند: هر حاجتی دارید از خدا بخواهید. «بَدَا لَکُمْ»؛ یعنی، هرچه پیش میآید؛ هر حاجت و کاری برایتان پیش میآید، از خدا بخواهید.
📌 «حَتَّى شِسْعَ النَّعْلِ»؛ حتّی اگر بند کفش شما پاره شد، بند کفشتان را هم از خدا بخواهید. «فَإِنَّهُ إِنْ لَمْ ییسِّرْهُ لَمْ یتَیسَّر»؛ [۱] علّتش این است که اگر خدا برایش فراهم نکند، اصلاً فراهم نمیشود.
📌این را بدانید که تمام امور در همه اقلیم وجود، در دست قدرت اوست: لذا دیگر حرف کوچک و بزرگ بودن مطرح نیست. این مسئله، مسئلهای بسیار زیبا و ریشهای است که جنبه نگرشی و بینشی دارد.
📌در مناجات امامعلی(علیه سلام) آمده بود: «أَنَّ أَزِمَّةَ الْأُمُورِ بِیدِکَ»؛ [۲] همه چیز به دست اوست، همه و همه. کوچکترین چیز را اگر او اراده نکند، نخواهد شد. اینجا حضرت میفرمایند: «فَإِنَّهُ إِنْ لَمْ ییسِّرْهُ لَمْ یتَیسَّر»؛ بهطور کلّی، اگر خدا چیزی را فراهم نکند، آن چیز فراهم نخواهد شد. دیگر کوچک و بزرگ ندارد؛ اینطور نیست که چیزهای کوچک بدون اراده الهی تحقّق پیدا کنند و چیزهای بزرگ هستند که باید از خدا درخواست کرد.
[۱]. مکارم الاخلاق، ص ۲۷۰- بحارالأنوار، ج ۹۰، ص ۲۹۵ و مستدرک الوسائل، ج ۵، ص ۱۷۲
[۲]. نهجالبلاغه، ص ۲۲۷
#آقا_مجتبی_تهرانی #درس_اخلاق
@agamojtabatehrani
﷽
📍 بردن نام الله در دعا ❗️
📌 امام علی(ع)، «قال لِابْنِه»؛ به فرزندشان فرمودند: «إِذَا نَزَلَ بِكَ أَمْرٌ عَظِیمٌ فِی دِینٍ أَوْ دُنْیا»؛ آنگاه كه امر مشكل، یعنی مشکل بزرگِ دینی، معنوی، دنیایی یا مادّی سراغ تو آمد، «فَتَوَضَّأْ وَ ارْفَعْ یدَیكَ وَ قُلْ یا اللَّهُ یا اللَّهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ فَإِنَّهُ یسْتَجَابُ لَك»؛1️⃣ نگاه كنید که این روایات تعبیرات متفاوتی دارند. اینگونه روایات را انتخاب كردم تا هرکدام با هم تفاوت داشته باشند. حضرت میفرماید: هفت مرتبه «یا الله» بگو که دعایت مستجاب میشود.
📌امامصادق(ع) فرمودند: «اشْتَكَیتُ فَمَرَّ بِی أَبِی(ع)»؛ بیمار شدم و پدرم -یعنی امامباقر(ع)- نزدم آمد، «فَقَالَ قُلْ عَشْرَ مَرَّاتٍ یا اللَّهُ»؛ پس به من فرمود: ده مرتبه «یا الله» بگو، «فَإِنَّهُ لَمْ یقُلْهَا عَبْدٌ إِلَّا قَالَ لَبَّیكَ»؛ پس هر بندهای ده بار «یا الله» را نمیگوید، مگر اینكه خدا به او «لبیك» میگوید، «وَ مَنْ قَالَ یا رَبِّی یا اللَّهُ یا رَبِّی یا اللَّهُ حَتَّى ینْقَطِعَ النَّفَسُ أُجِیبَ فَقِیلَ لَهُ لَبَّیكَ مَا حَاجَتُكَ». 2️⃣
📌بعد باز در مورد گفتن «یا رَبِّی یا الله» همین مطلب را به نحوی دیگر دارد.
امامصادق(ع) فرمودند: «إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا سَجَدَ فَقَالَ یا رَبِ یا رَبِ حَتَّى ینْقَطِعَ نَفَسُهُ قَالَ لَهُ الرَّبُّ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَبَّیكَ مَا حَاجَتُكَ»؛ 3️⃣ بنده وقتی به سجده برود و به مقدار یک نفس یا ربّ، یا ربّ بگوید، پروردگارش به او میگوید: «لَبَّیكَ ما حاجَتُكَ».
📌این روایات را خواندم تا ببینید در باب دعا به چه نامی او را بخوانیم. این، غیر از تمجید، تحمید و ثناگویی است و ربطی به آن ندارد. در قرآن میفرماید: «وَللّهِ الْاسماءُ الْحُسْنَی فَادْعُوهُ بِهَا»؛ 4️⃣ همۀ نامهای نیكو اختصاص به خداوند دارد؛ پس او را به این نامها بخوانید.
1️⃣ پس وضو بگیر و دستهایت را بالا بیاور و هفت مرتبه بگو یا الله یاالله پس او جوابت را میدهد. بحارالأنوار، ج92، ص 159
2️⃣ و هر کس بگوید یا ربی یا الله یا ربی یا الله تا جایی که نفس قطع شود پاسخ میدهد. پس به او گفته میشود: لبیک! حاجت تو چیست؟
بحارالأنوار، ج90، ص 235 - مستدرک الوسائل، ج5، ص219
3️⃣ من لا یحضره الفقیه، ج1، ص333 - وسائل الشیعه، ج7، ص 17 - بحارالأنوار، ج83، ص 239
4️⃣ سورۀ مبارکۀ اعراف، آیۀ 180
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_2
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani