﷽
📍 وضو در اجابت دعا❗️
📌امام صادق(ع) فرمودند: «مَنْ تَوَضَّأَ فَأَحْسَنَ الْوُضُوءَ ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَینِ فَأَتَمَّ رُكُوعَهَ»؛ اگر كسی وضو بگیرد، در وضویش هم مقید باشد که آن را نیكو انجام بدهد، و دو ركعت نماز بگذارد، «فَأَتَمَّ رُكُوعَهَا وَ سُجُودَهَا»؛ ركوع و سجودش را به طور كامل به جا بیاورد،
📌 «ثُمَّ جَلَسَ فَأَثْنَى عَلَى اللَّهِ»؛ بعد بنشیند و ثنای الهی را بگوید، «وَ صَلَّى عَلَى رَسُولِ اللَّهِ(ص)»؛ و درود بر پیغمبر(ص) بفرستد؛ که اینها از آداب دعاست كه در گذشته به آن ها اشاره كردم، «ثُمَّ سَأَلَ اللَّهَ حَاجَتَهُ»، بعد هم از خدا حاجتش را بخواهد، «فَقَدْ طَلَبَ الْخَیرَ فِی مَظَانِّهِ»؛
📌 حاجتش را از خدا بخواهد كه خیر را در جایگاهش و بجا بخواهد، فرض كنید هدف گیری كرد، «وَ مَنْ طَلَبَ الْخَیرَ فِی مَظَانِّهِ لَمْ یخِبْ»؛1️⃣ هر كسی خیر را در جایگاهش بخواهد، هیچ وقت ناكام نمی شود؛ یعنی بی برو برگرد قبول می شود.
1️⃣ الكافی، ج3 ص306 - وسائل الشیعه، ج6، ص432 وج8، ص129 - بحارالأنوار، ج82، ص342 و ج84، ص43و ج88 ص347
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_2
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
🍃🍃🍃
آفات #زبان
بهتان(قسمت اول)
(۱): تعریف بهتان
بهتان در لغت و عرف
((بهتان )) در لغت ، به معناى ((متحیر شدن )) یا ((متحیر کردن )) است (۲۲۲) و نزد عرف ، در معناى ((دروغ بستن به افراد به گونه اى که مایه تحیر شود)) به کار مى رود.
گاه سه کلمه ((بهتان )) ((تهمت )) و ((افترا)) در یک معنا به کار مى روند؛ در حالى که این سه ، هم از نظر لغوى و هم از لحاظ اصطلاحى با هم تفاوت دارند. بهتان ، دروغ بستن ؛ افترا دروغ بافتن ؛ و تهمت ، اظهار بدگمانى است .
حقیقت بهتان در علم اخلاق
بهتان نزد دانشمندان اخلاق نسبت دادن رفتار یا گفتار یا حالتى زشت و ناپسند به کسى است که از آن زشتى ، پاک و منزه است .
روایات بسیارى وجود دارد که به بیان حقیقت این رفتار زشت پرداخته است .
ابوذر غفارى (ره ) مى گوید: از رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) پرسیدم :
ما الغیبه ؟ قال : ذکرک اخاک بما یکره قلت : یا رسول الله ! فان کان فیه الذى یذکر به ؟ قال : اعلم ، انک اذا ذکرته بما هو فیه فقدا غتبته و اذا ذکرته بما لیس فیه فقد بهته .
غیبت چیست ؟ فرمود: این که برادر دینى ات را به چیزى که موجب ناخشنودى او است یادآور شوى . عرض کردم : اى رسول خدا! اگر نقصى که یادآور شدیم ، در او باشد چه ؟
پیامبر فرمود: اگر نقصى را که در او وجود دارد، بازگویى ، غیبت کرده اى و اگر نقصى را که در او نیست ، یادآور شوى ، ((بهتان )) زده اى .
و من ذکره من خلفه بما هو فیه مما لا یعرفه الناس اغتابه و من ذکره بما لیس فیه فقد بهته .
شخصى که پشت سر کسى آن چه را که در او هست و مردم نمى دانند، یادآور شود، غیبت کرده و کسى که آن چه را در او نیست ، یادآور شود، ((بهتان )) زده است .
اقسام بهتان
بهتان بر دو قسم است
۱ – گاه در غیاب کسى به او دروغى مى بندند و رفتار ناپسندى را که مرتکب نشده است ، به او نسبت مى دهند. در این قسم از بهتان ، دو گناه بزرگ نهفته است : یکى دروغ و دیگرى غیبت ؛ زیرا مطلب نسبت داده شده غیر واقعى است و در غیاب شخص هم ابراز شده است .
۲ – گاه رفتار یا صفتى از صفات زشت نفسانى را که در شخص وجود ندارد، پیش رویش به او نسبت مى دهند که در این قسم از بهتان فقط گناه دروغ نهفته است ؛ ولى از نظر درجات دروغ ، شدیدترین نوع دروغ به شمار مى رود.
اخلاق الاهی//استاد آیت الله مجتبی تهرانی
✅✅ ادامه دارد...
#آیت_الله_مجتبی_تهرانی
#بهتان
🆔 @dars_akhlaq
📌📌📌📌
@agamojtabatehrani
💠 حتی بند کفشتان!!!
📌در روایاتی از پیامبر(ص) داریم: «قَالَ رَسولُاللهِ سَلُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مَا بَدَا لَکُمْ مِنْ حَوَائِجِکُمْ»؛ پیغمبراکرم (صل الله علیه و آله و سلم) فرمودند: هر حاجتی دارید از خدا بخواهید. «بَدَا لَکُمْ»؛ یعنی، هرچه پیش میآید؛ هر حاجت و کاری برایتان پیش میآید، از خدا بخواهید.
📌 «حَتَّى شِسْعَ النَّعْلِ»؛ حتّی اگر بند کفش شما پاره شد، بند کفشتان را هم از خدا بخواهید. «فَإِنَّهُ إِنْ لَمْ ییسِّرْهُ لَمْ یتَیسَّر»؛ [۱] علّتش این است که اگر خدا برایش فراهم نکند، اصلاً فراهم نمیشود.
📌این را بدانید که تمام امور در همه اقلیم وجود، در دست قدرت اوست: لذا دیگر حرف کوچک و بزرگ بودن مطرح نیست. این مسئله، مسئلهای بسیار زیبا و ریشهای است که جنبه نگرشی و بینشی دارد.
📌در مناجات امامعلی(علیه سلام) آمده بود: «أَنَّ أَزِمَّةَ الْأُمُورِ بِیدِکَ»؛ [۲] همه چیز به دست اوست، همه و همه. کوچکترین چیز را اگر او اراده نکند، نخواهد شد. اینجا حضرت میفرمایند: «فَإِنَّهُ إِنْ لَمْ ییسِّرْهُ لَمْ یتَیسَّر»؛ بهطور کلّی، اگر خدا چیزی را فراهم نکند، آن چیز فراهم نخواهد شد. دیگر کوچک و بزرگ ندارد؛ اینطور نیست که چیزهای کوچک بدون اراده الهی تحقّق پیدا کنند و چیزهای بزرگ هستند که باید از خدا درخواست کرد.
[۱]. مکارم الاخلاق، ص ۲۷۰- بحارالأنوار، ج ۹۰، ص ۲۹۵ و مستدرک الوسائل، ج ۵، ص ۱۷۲
[۲]. نهجالبلاغه، ص ۲۲۷
#آقا_مجتبی_تهرانی #درس_اخلاق
@agamojtabatehrani
﷽
📍 بردن نام الله در دعا ❗️
📌 امام علی(ع)، «قال لِابْنِه»؛ به فرزندشان فرمودند: «إِذَا نَزَلَ بِكَ أَمْرٌ عَظِیمٌ فِی دِینٍ أَوْ دُنْیا»؛ آنگاه كه امر مشكل، یعنی مشکل بزرگِ دینی، معنوی، دنیایی یا مادّی سراغ تو آمد، «فَتَوَضَّأْ وَ ارْفَعْ یدَیكَ وَ قُلْ یا اللَّهُ یا اللَّهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ فَإِنَّهُ یسْتَجَابُ لَك»؛1️⃣ نگاه كنید که این روایات تعبیرات متفاوتی دارند. اینگونه روایات را انتخاب كردم تا هرکدام با هم تفاوت داشته باشند. حضرت میفرماید: هفت مرتبه «یا الله» بگو که دعایت مستجاب میشود.
📌امامصادق(ع) فرمودند: «اشْتَكَیتُ فَمَرَّ بِی أَبِی(ع)»؛ بیمار شدم و پدرم -یعنی امامباقر(ع)- نزدم آمد، «فَقَالَ قُلْ عَشْرَ مَرَّاتٍ یا اللَّهُ»؛ پس به من فرمود: ده مرتبه «یا الله» بگو، «فَإِنَّهُ لَمْ یقُلْهَا عَبْدٌ إِلَّا قَالَ لَبَّیكَ»؛ پس هر بندهای ده بار «یا الله» را نمیگوید، مگر اینكه خدا به او «لبیك» میگوید، «وَ مَنْ قَالَ یا رَبِّی یا اللَّهُ یا رَبِّی یا اللَّهُ حَتَّى ینْقَطِعَ النَّفَسُ أُجِیبَ فَقِیلَ لَهُ لَبَّیكَ مَا حَاجَتُكَ». 2️⃣
📌بعد باز در مورد گفتن «یا رَبِّی یا الله» همین مطلب را به نحوی دیگر دارد.
امامصادق(ع) فرمودند: «إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا سَجَدَ فَقَالَ یا رَبِ یا رَبِ حَتَّى ینْقَطِعَ نَفَسُهُ قَالَ لَهُ الرَّبُّ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَبَّیكَ مَا حَاجَتُكَ»؛ 3️⃣ بنده وقتی به سجده برود و به مقدار یک نفس یا ربّ، یا ربّ بگوید، پروردگارش به او میگوید: «لَبَّیكَ ما حاجَتُكَ».
📌این روایات را خواندم تا ببینید در باب دعا به چه نامی او را بخوانیم. این، غیر از تمجید، تحمید و ثناگویی است و ربطی به آن ندارد. در قرآن میفرماید: «وَللّهِ الْاسماءُ الْحُسْنَی فَادْعُوهُ بِهَا»؛ 4️⃣ همۀ نامهای نیكو اختصاص به خداوند دارد؛ پس او را به این نامها بخوانید.
1️⃣ پس وضو بگیر و دستهایت را بالا بیاور و هفت مرتبه بگو یا الله یاالله پس او جوابت را میدهد. بحارالأنوار، ج92، ص 159
2️⃣ و هر کس بگوید یا ربی یا الله یا ربی یا الله تا جایی که نفس قطع شود پاسخ میدهد. پس به او گفته میشود: لبیک! حاجت تو چیست؟
بحارالأنوار، ج90، ص 235 - مستدرک الوسائل، ج5، ص219
3️⃣ من لا یحضره الفقیه، ج1، ص333 - وسائل الشیعه، ج7، ص 17 - بحارالأنوار، ج83، ص 239
4️⃣ سورۀ مبارکۀ اعراف، آیۀ 180
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_2
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
📌اگر در دنیا گریه می کردی...
🔵گریه کنید.
دیده اید بچه ها با گریه کردن کار خود را پیش می برند.
تا گریه می کنند، پدرشان راضی می شود.
با گریه کردن از بابا پول می گیرند.
درِ خانه خدا هم باید گریه کنید.
تا گریه نکنید، کار پیش نمی رود.
همین که میل پیدا کردی که گریه کنی و اشکی بریزی، معلوم می شود که خدا میخواهد تو را بیامرزد.
بله، یکی از کارهای ما باید گریه باشد.
شب ها طولانی است.
از رختخوابتان بلند شوید.
در گوشه اتاق بنشینید.
کمی به حال خودتان گریه کنید.
شب ها به این فکر کنید که اگر در این حال بمیرم، دست خالی، چه خاکی بر سرمان بریزیم.
اگر وارد محشر شویم و به ما بگویند: «هیچ عمل خوبی نکرده ای» چه کنیم.
در روایت آمده است که عده ای در روز قیامت در صحرای محشر پانصد سال گریه می کنند، هق و هق می گریند که چرا پرونده شان درست نیست و اعمالشان خوب نمی باشد.
در این حال ملکی نزد آنها می آید و می گوید: «اگر یک ساعت در دنیا اینگونه گریه کرده بودی، گرفتار این پانصد سال گریه نمی گشتی! می خواستی در دنیا این گریه ها را بکنی.»
خدایا، ما را گرفتار آن گریه ها نکن.
📚در محضر مجتهدی (ره)، جلد دوم
#آقا_مجتبی_تهرانی
گریه#
💢
✨✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
...
@agamojtabatehrani
﷽
📍 سؤال از اسم اعظم❗️
📌از پیغمبراكرم(ص) از اسم اعظم سؤال كردند. معلوم میشود كسی كه سؤال كرده بود، دنبال این بوده است كه آن را به كار بگیرد و به آن اسم، خدا را بخواند تا دعایش مستجاب بشود. پیغمبراکرم(ص) در جواب او فرمودند: «كُلُّ اسْمٍ مِنْ اسما اللَّهِ أَعْظَمُ»؛ هر كدام از اسمای الهی را به كار بگیری، اسم خداست، «فَفَرِّغْ قَلْبَكَ عَنْ كُلِ مَا سِوَاهُ»؛ پس برو دلت را تخلیه و فارغ از ماسوای خدا کن، آن را خالی كن، «وَ ادْعُهُ تَعَالَى بِأَی اسْمٍ»؛ و به هر اسمی که خواستی، به همان اسم خدا را بخوان، به هر اسمی که باشد. معلوم میشود موضوع عمده در باب بُرد دعا اخلاص است. خیال نكنید كه اسم خاص، نقش اساسی دارد. آنچه نقش اساسی دارد، حالت داعی در دعایش است.
. مصباح الشریعه، ص 132- مستدرک الوسائل، ج5، ص272
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_2
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani