eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
728 دنبال‌کننده
200 عکس
772 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
💠سنجش عاقلانه 📌امام صادق علیه السلام ، به هشام می‌فرمایند: «یا هِشامُ اِنَّ العاقِلَ نَظَرَ» نگاه کنید این سنجش است، دقت بکنید. «اِلَی الدُّنیا وَ اِلَی اَهلِها فَعَلِمَ اَنَّها لاتُنالُ اِلاّ بِالمَشَقَّةٍ» این به دست نمی‌آید مگر این که نیرو مصرف کنی، زحمت بکشی. 🔰 از این طرف هم «وَنَظَرَ اِلَی الاخِرَة» به این طرف هم نگاه می‌کند، باز هم این جا «فَعَلِمَ اَنَّها لاتُنالُ اِلاّ بِالمَشَقَّةِ» حالا انتخاب کن. «فَطَلَبَ بِالمَشَقَّةِ اَبقاهُما» آنی که برایش می‌ماند انتخاب می‌کند، نه آنی که برایش نمی‌ماند. توجه کنید! عاقل یک همچنین آدمی است. درست است؟ 🔰 یعنی عقل، اقتضای این را می‌کند. توجه کنید! من حالا یک جمله می‌گویم ممکن است که تند باشد این؛ ولی نه! به قول ما طلبه‌ها، ما اینطور می‌گوییم، مفهوم می‌گیریم ما. مفهومش این است: این‌هایی که می‌بینند، رفتند دنیا را انتخاب کردند، این‌ها دیوانه‌اند؛ مقابلش است دیگر، خیلی قشنگ، اول،«یا هِشامُ اِنَّ العاقِلَ» درست؟ 🔰یعنی این‌هایی که چیه؟! عمرش را تمام نیرویش را مصرف می کند که دنیا را بگیرد روی هم بگذارد، این دیوانه است، این که عاقل نیستش که. چرا؟ چون وجدانا می‌ بیند که برایش هان؟! نمی‌ماند. @agamojtabatehrani
📍 نا خداگاه رام حقّ شدن❗️ 📌چه بسا در بحث طاعت و اطاعت این جملات را تکرار کردم که اطاعت، انسان را به وادی عبودیّت می کشاند و وقتی انسان به وادی عبودیّت کشیده شد، سر از وادی ربوبیّت درمی آورد. هیچ وقت این طور فکر نکنیم این اعمالی که ما انجام می دهیم و رغبت حیوانی ما در آن نیست و فشار دارد، چه سود دارد. 📌به تدریج سود آن معلوم می شود. روزه می گیریم، فشار، تشنگی، گرسنگی و سختی‌های دیگر دارد، امّا بعد از مدّتی ناخودآگاه روی دل اثر می گذارد و آن را رام حق می کند؛ یعنی انقیاد قلبی که اطاعت قلبی است، پیدا می شود. 📌 در پی این اطاعت قلبی، انسان به وادی عبودیّت؛ یعنی پرستش، راه پیدا می کند. سپس سر از ربوبیّت درمی آورد که خود، بحثی جداگانه است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
📍 راهنمایی خدا، اوامر و نواهی اوست❗️ 📌چه زیبا استدلال می کند. اگر انسان بخواهد سیر تکاملی داشته باشد و به آن مقام بالا که مستعد آن است برسد، باید راهنمایش خدا باشد. و راهنمایی خدا، اوامر و نواهی اوست. برای رسیدن به آن هدف عالی، امر کرده اعمالی را انجام دهی و از کارهایی که مانع رسیدن به هدف است، پرهیز کنی. 📌 امّا به این هم بسنده نمی کند؛ خدا آن قدر مهربان است که به امر و نهی اکتفا نکرده، بلکه در کنار آن ضامن اجرایی هم قرار داده است: 📌«وَ الاَمرُ وَ النَّهیُ لایَجتَمِعان إلّا بِالوَعدِ وَ الوَعیدِ»؛ امر و نهی هم با هم جمع نمی شوند، مگر اینکه کنارش وعدۀ پاداش و وعید کیفر بدهد. 📌خداوند وعده داده اگر به اوامر او عمل کردی، پاداش می دهد و اگر نعوذبالله نواهی را مرتکب شدی یا ترک واجبات کردی، کیفر می کند. برای اینکه بندگانش بتوانند این وعده و وعید و این لذّت و عذاب وعده داده شده را تصوّر کنند، در همین دنیا نمونه هایی از پاداش و نمونه هایی از کیفر در سطحی بسیار ضعیف، نشان می دهد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
📍 ناخالص بودن خوشی ها در دنیا❗️ 📌خوشی ها یا ناخوشی هایی که در دنیا می بینیم، همه برای ارائۀ درک خوشی ها و ناخوشی های قیامت است. امّا یادآور می شود که این ها ناخالص است و آنها خالص است. لذّات بهشتی و دردهای اُخروی خالص است. 📌امکان درک لذّات و دردهای اُخروی برای انسان وجود ندارد و ما از آنها هیچ نمی فهمیم؛ لذا با نشان دادن همین مقدار خوشی و ناخوشی دنیایی که به ذهن ما نزدیک است، برای نعمت ها و عذاب های اُخروی استدلال می کند. 📌«وَ أَرَاهُمْ طَرَفاً مِنَ الْآلَامِ لِیَسْتَدِلُّوا بِهِ عَلَى مَا وَرَاءَهُمْ مِنَ الْآلَامِ الْخَالِصَةِ الَّتِی لَا یَشُوبُهَا لَذَّةٌ»؛ قسمی از دردها را در دنیا نشان‌شان داد، برای اینکه برای آنها استدلال کند به آنچه ماورای این هاست. 📌دردهای خالصی که رگۀ لذّت در آن نیست.هان آگاه باشید! و آن، آتش است. طَرَف؛ یعنی گروهی. امام علی(ع) تعبیر به طَرَف می کند تا بفرماید بخشی از دردها را در دنیا نشان انسان داده اند تا نسبت‌به آنچه ماورای این هاست، استدلال کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
﷽ 📍 اعمال در صحنه هستی می مانند❗️ 📌در باب مسئلۀ تجسّم و تمثّل اعمال -چه در برزخ و چه در قیامت- چون عمل، مخلوق من است، این موجود رابطه‏ اش را با من حفظ می‏ کند و در عوالم گوناگون خودش را به من نشان می‏دهد. 📌 اگر نیک باشد، از او مُلْتَذْ1️⃣ می‏شوم. اگر نعوذبالله گناه و زشت باشد، از آن متألم و متأثّر می‏شوم. 📌توجّه داشته باشید که بحث اصلی ما ابعاد فلسفی قضیه نیست، امّا برای اینکه تصوّر نشود من به این بُعد مطلب توجّه ندارم، فقط اشاره می‏کنم. 📌اعمالی که از بندگان صادر می‏شوند همه در صحنۀ هستی می‏مانند. در این، شبه ه‏ای نیست. معنای کتابت اعمال در حقیقت نوشتن اعمال در صحیفۀ وجود است. 1️⃣ بهره‏ مند 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم @agamojtabatehrani
📍 محافظ اعمال انسان ها❗️ 📌«إِذْ یَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّیَانِ عَنِ الْیَمِینِ وَ عَنِ الشِّمَالِ قَعِیدٌ* مَا یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ»1️⃣ ؛ در این آیه شریفه، بحث کتابت به طور صریح مطرح نیست. 📌می فرماید: خداوند دو فرشته را یکی سمت راست و دیگری سمت چپ قرار داده است و مراقبند که ما چه می گوییم و چه می کنیم. این، مراقبت است امّا به کتابت اشاره و تصریح نکرده است. «وَ هُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ یُرْسِلُ عَلَیْکُمْ حَفَظَةً»2️⃣؛ خداوند قاهری برتر است و بر جمیع عباد و بندگانش مسلّط است. اوست که بر آنها، حفظه یعنی نگاه‌بان ها را می فرستد که فرشتگان باشند. پس به طور کلّی از ناحیۀ خداوند موجوداتی به عنوان محافظ اعمال انسان ها قرار داده شده اند و مراقبت می کنند که از او چه صادر می شود. 1️⃣ آنگاه كه دو [فرشته] دریافت كننده از راست و از چپ مراقب نشسته اند، [آدمى] هیچ سخنى را به لفظ درنمى آورد مگر اینكه مراقبى آماده نزد اوست [آن را ضبط مى كند]. سورۀ‌مبارکۀ ق، آیات 17 و 18 2️⃣سورۀ‌مبارکۀ انعام، آیۀ 61 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم @mojtabatehrani
📍 صحبت های در گوشی هم نوشته می شود❗️ 📌اعمال جوارحی، شامل هر آنچه انسان با اعضا و جوارحش انجام می دهد مثل دیدن، شنیدن، چشیدن و امثال آن است. لذا سخن های بندگان هم نوشته می شود، چه سخن آشکار باشد و چه آهسته. برای فرشتگان الهی تفاوتی نیست بین سخنی که انسان جهراً بگوید یا سرّاً؛ هر دو نوشته می شود: «أَمْ یَحْسَبُونَ أَنَّا لاَ نَسْمَعُ سِرَّهُمْ وَ نَجْوَاهُمْ»؛ این ها گمان می کنند که اسرار و نجوایشان را ما نمی شنویم. منظور، سخنی است که در گوشی، آهسته و به طور سری می گویند. «بَلَى وَ رُسُلُنَا لَدَیْهِمْ یَکْتُبُونَ»1️⃣؛ آری فرستادگان ما نزد آنها هستند و می نویسند. 📌بالاتر از نوشتن اعمال، حتّی اندیشه های من و شما و آنچه در فکر ما می گذرد هم نوشته می شود؛ اگرچه به زبان جاری نکنیم و به عمل منجر نشود؛ «إِنَّ رُسُلَنَا یَکْتُبُونَ مَا تَمْکُرُونَ»2️⃣؛ فرستادگان ما آنچه را در درون شماست، می نویسند. 📌«تَمْکُرُونَ» به معنای مکر کردن است؛ یعنی نقشه ها و حیله های شیطانی که در درون شماست و هنوز جامۀ عمل نپوشانده است هم، نوشته می شود. 1️⃣ سورۀ‌مبارکۀ زخرف، آیۀ 80 2️⃣ سورۀ‌مبارکۀ یونس، آیۀ 21 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم @agamojtabatehrani
📍 پرونده سازی❗️ 📌خداوند برای نگاه بانان و کاتبین اعمال انسان دو ویژگی نام می برد: یک، «کِرَاماً کَاتِبِینَ»! آنان که مامور نوشتن هستند، بزرگوار هستند؛ یعنی اهل عصمت اند . آن‌که پرونده سازی می کند و به دروغ علیه انسان گواه می دهد، موجود لئیم است؛ در حالی که این ها کریم هستند. 📌دوّم، «یَعْلَمُونَ مَا تَفْعَلُونَ»؛ این ها آنچه را شما انجام می دهید می دانند؛ یعنی نه تنها خطا نمی کنند، بلکه قبل از آنکه عمل از ما صادر شود، از نَفَسْ های ما می فهمند که چه می خواهیم انجام دهیم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 تحت نظر❗️ 📌اگر انسان توجّه کند و اعتقاد داشته باشد همۀ ابعاد وجودی او تحت نظر است و از فکر، ذکر، گفتار، کردار، قصد و نیّت او مراقبت می شود. 📌 همین که اراده کرد، اثرش ظاهر می شود؛ ارادۀ خوب بوی طیّب دارد و بوی گند ارادۀ بد، عالم ملکوت را دربر می گیرد؛ در این صورت آیا انسان فکر معصیت خواهد کرد؟ و آیا ممکن است واجب الهی را ترک کند؟! 🔰وقتی بداند اطاعت عملی، او را به اطاعت قلبی می کشاند و اطاعت قلبی؛ یعنی گوش به فرمان بودن، او را به وادی عبودیّت می کشاند و بعد هم سر از ربوبیّت درمی آورد، در این صورت آیا حاضر است دست از عمل صالح بردارد؟! 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم @agamojtabatehrani