eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
727 دنبال‌کننده
200 عکس
773 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
📌وقتی که پیامبر مودب به آداب الهی شد، امر دین و امت را خدا به او داد 📌امام صادق علیه السلام فرمودند: ☀️"إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَدَّبَ نَبِيَّهُ فَأَحْسَنَ أَدَبَهُ" خداوند پیغمبرش را ادب کرد؛ و او را به نحو احسن ادب فرمود. ☀️"فَلَمَّا أَكْمَلَ لَهُ الْأَدَبَ قَال" وقتی پیغمبر اکرم به کمال ادب رسید و مودب به آداب الهیه شد، به او خطاب کرد: ☀️" إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ ثُمَّ فَوَّضَ إِلَيْهِ أَمْرَ الدِّينِ وَ الْأُمَّةِ لِيَسُوسَ عِبَادَهُ" تو صاحب بهترین اخلاق هستی. 📌بعد از آن وقتی که مودب به آداب الهی شد، امر دین و امت را به او تفویض کرد. اینجا بود که حضرت در راس جایگاه حکومت اسلام قرار گرفت و حاکم جامعه اسلامی شد. 📚منبع: الهی؛ کتاب یکم- تادیب نفس به معنی الاعم، ص 44 و 45 مرحوم آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @agamojtabatehrani
🌀کسی که فاقد ولایت است، امتثال به حبل الله ندارد. 📌 امام هفتم صلوات الله علیه در ذیل آیه شریفه «وَ اعتَصِمُوا بِحَبلِ اللهِ جَمِیعاً» می فرماید: «عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام حَبْلُ اللَّهِ الْمَتِينُ». «وَ اعتَصِمُوا بِحَبلِ اللهِ أی وَ اعتَصِمُوا بِعَلِیٍّ علیه‌السلام» مراد از حبل الله علی (علیه السلام) است. 🔷امام باقر «صلوات الله علیه» می فرمایند: «قال آلُ مُحَمَّدٍ صلوات الله علیهم‌‌ هُمْ حَبْلُ اللَّهِ الْمَتِينُ الَّذِي أُمِرَ بِالِاعْتِصَامِ بِهِ فَقَالَ وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» 🔷خداوند برای تمسک به ریسمان الهی امر کردند، مراد از ریسمان الهی فرزندان پیغمبر است. 🔷زمانی امتثال محقق می شود که همراه با ولایت علی (علیه السلام) باشد. اگر ولایت نباشد، از اعتصام خبری نیست، سیر و سلوک معنوی هم نخواهد بود. کسی که فاقد ولایت است، امتثال به حبل الله ندارد. 〰〰〰〰〰 🌸 علیه السلام مبارک باد🌸 رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 حب علی خوب را زیبا و بازدارنده زشتی است: ❗️ 📌محبّت پیروساز است 📌 در مورد محبّت نسبت به قربیٰ، سه جهت از ناحیۀ خدا در نظر گرفته شده است: دو؛ این نقش اثباتی‌ این حسنه قلبی بود. نقش دیگر این حسنه، نقش بازدارنده نسبت به سیئات دارد؛ یعنی از یک طرف به اعمالی که پیکره‌اش زیباست، زیبایی حقیقی می‌دهد و از طرفی، نقش بازدارندگی دارد نسبت به اعمال زشت. چرا؟ 📌 این را مکّرر در بحث‌هایم گفته‌ام که محبّت پیروساز است. هر چه انسان محبّتش نسبت به شخصی بیشتر باشد، از او بیشتر تبعیّت می‌کند و در پی کسب رضای اوست و آنچه را که او خوشش نمی‌آید، کنار می‌گذارد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📖 چهارم 📝 جلسه نهم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 جایگاه غدیر ❗️ 📌 مسئلۀ غدیر یک مسئلۀ خلافت ظاهری نیست؛ انعکاسی است از آنچه در ذات الله گذشته است. از سدرة المنتهی گذشته است تا به پایین بیاید.ما نمی توانیم این حرف ها را ادراک کنیم. پیغمبراکرم(ص) در غدیر آنچه را در ذات دیده بود، اظهار کرد. در روایتی که از امام هشتم(ع) بود، حضرت می فرماید: روز غدیر «أَشْهَر فِی السَّمَاءِ مِن الارض».1️⃣ 📌 حالا فهمیدی یعنی چه؟ آنجا دیگر این حجاب ها و این بساط ها نیست. اگر از این موطن مادّیت ردّ شدی و به موطن عقل و عالم عقل رسیدی، در آنجا حُجبی ندارد. این ها قابل انکار نیست و روشن است. 📌از آن مرحله گذشتی و به قلب رسیدی؛ یعنی با همان پای قلبت عبور کردی و به عرش رسیدی. آنجا هم خیلی روشن است؛ چه رسد که مافوق باشد. 📌 این زمین است که حجاب های ظلمانی مادّیت نمی گذارد که بر همگان آشکار و روشن شود. 1️⃣ وسائل الشیعه، ج 14، ص 388 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه نهم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 اهانت به بزرگان دینی❗️ 📌من قضیّه ای را که از یکی از بزرگان شنیده ام نقل کنم. از مامقانی(ره) که یکی از علما و فقهای بزرگ عصر اخیر است، نقل شده که روزی ایشان به سمت منزلشان می رفتند، درحالی که عدّه ای از شاگردان و دوستان ایشان نیز اطراف این مرد بزرگ بودند. 📌 اتّفاقاً در بین راه جوانی نادان و چه بسا تحریک شده می آید و شروع می کند به ناسزا گفتن. نقل می کنند کسانی که همراه ایشان بودند می خواستند متعرّض او بشوند که ایشان اجازه ندادند و همین طور به مسیرشان ادامه دادند. او هم همان طور ناسزا می گفت تا اینکه به در منزل ایشان رسیدند. 📌مامقانی(ره) در آنجا توقّفی کردند و رو به آن جوان یک جمله گفتند: خودتی! و رفتند داخل منزل. ایشان از مراجعِ تقلید بود. جمعیّت زیادی از شاگردان و اصحاب ایشان آمدند و در منزل کنار ایشان نشستند. 📌یکی از ایشان سؤال کرد: آقا! ما خواستیم او را ردّ کنیم، شما نگذاشتید. او هرچه خواست گفت و شما وقتی رسیدید، برگشتید و فقط همین یک جمله را به او گفتید! گفتیم که شما او را تأدیب می کنید. چطور شد شما این یک جمله را فقط فرمودید؟! فرمود: من خوف این را داشتم که او جوانمرگ شود. این جمله را گفتم برای اینکه جوانمرگ نشود. 📌 اشاره به اینکه یکی از آثارِ وضعی جسارت به بزرگان دین کوتاهی عمر است. کسانی که به بزرگان دین جسارت می کنند، ولو اینکه ندانند، یکی از آثار وضعی این عملشان کوتاهی عمر است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
رحمت الله علیه 🔷مَا مِن شَیءٍ تَراهُ عَینَاک إلّا وَ فِیه مَوعِظَه. 📌 چیزی نیست که چشمانت آن را بنگرد ، مگر آن که در آن پند و اندرزی است. 🌹حضرت امام موسی کاظم علیه السلام بحاالانوار ، ج ۷۸ ، ص ۳۱۹ علیه السلام رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍حب علی حسنه است: ❗️ 📌 در مورد محبّت نسبت به قربیٰ، سه جهت از ناحیۀ خدا در نظر گرفته شده است: سه؛ محور بحث اینجاست که در قیامت اگر دست انسان در اثر کسر و انکسارها از نظر اعمال ظاهریّه از حسنات خالی شد، این تک حسنه که پشتوانۀ حسنات بود، دست‌گیری می‌کند. 📌قدم به قدم به صورت مستدلّ جلو آمدیم. از مرتبۀ اعضا و جوارح به بالاترین مرتبۀ وجودی انسان که قلب می‌باشد، منتقل شدیم. اگر او حبّ امام علی(ع) را داشت، دارای حسنه‌ای است که برای او کارسازی می‌کند. در حقیقت، دستش از حسنه خالی نیست؛ بلکه حسنه‌ای دارد که مربوط به بُعدی است که اشرف از بُعد ظاهریش است. ❤️من خطابه نمی‌گویم؛ بلکه این نظر بر محور قانون عقلی است و همۀ بحث‌هایم مستدلّ است. روایتی است چه بسا در نوشته‌ها زیاد دیده باشید: 📌روایتی است چه بسا در نوشته‌ها زیاد دیده باشید: «حُبُّ‏ عَلِيٍّ‏ حَسَنَةٌ لَا يَضُرُّ مَعَهَا سَيِّئَةٌ»1️⃣؛ حبّ علی حسنه است؛ حسنه ای در بعد قلبی. 📌آن‌هایی که ابن‌الشهوت هستند، عبارت «‌لَا یضُرُّ مَعَهَا سَیئَةٌ» را چنین تعبیر کرده‌اند که با حبّ امام علی(ع) هر کاری که بر اساس شهوت باشد می‌توان انجام داد. عدّه‌ای هم چه بسا روی جهل و بی‌سوادی این را مطرح می‌کنند. 📌این تعبیر مخالف است با آنچه از ائمۀ طاهرین(ع) وارد شده است و از نظر عقلی هم این حرف باطلی است. دوستی امام‌علی(ع) یک حسنه‌ای است برای حسنه دیگر. 📌1️⃣دوستى على(ع)حسنه‌ای است که با داشتن آن، گناه زیانى نمی‌رساند و دشمنى على(ع) گناهی است که با وجود آن کار نیک سودى ندارد. الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي) / ترجمه و شرح غفارى، ج‏1، ص،154 - نهج الحق و كشف الصدق، ص 260؛ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📖 چهارم 📝 جلسه نهم @agamojtabatehrani
📍 سنخیت امیرالمومنین با پیغمبر اکرم❗️ 📌شکی نیست هر موجودی که بخواهد شخص دیگری را قائم مقام خود قرار بدهد، باید میان او و جانشینش سنخیت باشد. اگر بیگانه باشند معنا ندارد، عقل قبیح می‏داند و در این شبه ه‏ای نیست. 📌بنابراین وقتی خداوند به پیغمبر اکرم امر فرمود که علی (علیه‌السلام) را به عنوان جانشین خود معرفی کند، این طور نبود که علی (علیه‌السلام) از نظر فضیلت بیگانه با فضائل پیغمبر اکرم باشد. باید کمال رابطه بین نائب و منوب عنه باشد تا چنین نصبی از نظر عقلی شایسته باشد. 📌علی (علیه السلام) در غدیر معرفی شدند چون میان ایشان و پیغمبر سنخیت بود، به عبارت دیگر فضیلت علی (علیه‌السلام) همان فضیلت پیغمبر اکرم است. رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 کیفیّت نگارش اعمال انسان توسّط فرشتگان ❗️ 🌀شخص مسلمان تا موقعی که سخنی نگفته است، نیکوکار نوشته می‏شود. 📌 روایت را از امام‏ علی (علیه السلام) می‏خوانم: «لَا یَزَالُ الرَّجُلُ الْمُسْلِمُ یُكْتَبُ مُحْسِناً مَا دَامَ سَاكِتاً»؛ شخص مسلمان تا موقعی که سخنی نگفته است، نیکوکار نوشته می‏شود. 📌«فَإِذَا تَكَلَّمَ‏ كُتِبَ‏ إِمَّا مُحْسِناً أَوْ مُسِیئاً»؛ وقتی شروع به صحبت کرد، نیکوکار یا گناهکار خواهد بود. 📌 بستگی دارد به اینکه چه از دهانش خارج می‏شود و چه می‏گوید؛ حق است یا باطل؟ آنچه از روایت، مورد نظر من هست این قسمت است: 📌 «صَاحِبُ الْیَمِینِ یَكْتُبُ الْحَسَنَاتِ»؛ فرشته‏ای که سمت راست است، حسنات را می‏نگارد، «وَ صَاحِبُ الشِّمَالِ یَكْتُبُ السَّیِّئَاتِ»؛ و فرشتۀ سمت چپ، گناهان را می‏نویسد. 📌«وَ مَلَكَا النَّهَارِ یَكْتُبَانِ عَمَلَ الْعَبْدِ بِالنَّهَارِ وَ مَلَكَا اللَّیْلِ یَكْتُبَانِ عَمَلَ الْعَبْدِ فِی اللَّیْلِ»1️⃣؛ فرشتگان روز، عمل بنده را در روز می‏نویسند و فرشتگان مأمور در شب، اعمال شبانۀ او را می‏نگارند. 1️⃣بحار الانوار، ج5، ص327 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📖 # 📝 جلسه نهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 کیفیّت نگارش اعمال انسان توسّط فرشتگان ❗️ 📌 روایت را از امام‏ علی (علیه السلام) می‏خوانم: «لَا یَزَالُ الرَّجُلُ الْمُسْلِمُ یُكْتَبُ مُحْسِناً مَا دَامَ سَاكِتاً»؛ شخص مسلمان تا موقعی که سخنی نگفته است، نیکوکار نوشته می‏شود. «فَإِذَا تَكَلَّمَ‏ كُتِبَ‏ إِمَّا مُحْسِناً أَوْ مُسِیئاً»؛ وقتی شروع به صحبت کرد، نیکوکار یا گناهکار خواهد بود. بستگی دارد به اینکه چه از دهانش خارج می‏شود و چه می‏گوید؛ حق است یا باطل؟ آنچه از روایت، مورد نظر من هست این قسمت است: «صَاحِبُ الْیَمِینِ یَكْتُبُ الْحَسَنَاتِ»؛ فرشته‏ای که سمت راست است، حسنات را می‏نگارد، «وَ صَاحِبُ الشِّمَالِ یَكْتُبُ السَّیِّئَاتِ»؛ و فرشتۀ سمت چپ، گناهان را می‏نویسد. «وَ مَلَكَا النَّهَارِ یَكْتُبَانِ عَمَلَ الْعَبْدِ بِالنَّهَارِ وَ مَلَكَا اللَّیْلِ یَكْتُبَانِ عَمَلَ الْعَبْدِ فِی اللَّیْلِ»1️⃣؛ فرشتگان روز، عمل بنده را در روز می‏نویسند و فرشتگان مأمور در شب، اعمال شبانۀ او را می‏نگارند. 1️⃣بحار الانوار، ج5، ص327 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📖 چهارم 📝 جلسه نهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 فرق مابین امید و انتظار❗️ 📌اگر یک چیزی، یقیناً حاصل شود در آینده، تمام اسباب وجودی اش در دست من است، انجام داده ام، یقین دارم حاصل می شود این، اینجا نمی گویند امید دارم، نسبت به او، نه! اصلاً مصرف و استعمالش غلط است، رجاء نیست اینجا. 📌انتظار دارد، کار تمام شده، یقین دارم که حاصل می شود، به انتظار نشسته ام که حاصل شود، آنجا می گویند، انتظار، چیز حتمی که در آتیه می آید و در ارتباط با من است، و من تمام اسبابش را و علتش را فراهم کرده ام ولی ظرف وجودی اش در آینده است، این را می گویند، انتظار، حالت انسان در ارتباط با آن موجودی که بعد حاصل می شود، این را می گویند حالت انتظار، نه امید، امید در آنجایی است که امکان حصول باشد، یعنی ممکن است حاصل شود. تا گفتی امکان، امکان دو طرف دارد، یعنی ممکن است حاصل نشود 〰〰〰〰〰 📚 📕 📖 @agamojtabatehrani
📌روز بیست و چهارم، روز مباهله از کتاب المراقبات 🌺یکی از اوقات مهم و روزهای شریف این ماه، روز بیست و چهارم می باشد. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در چنین روزی آماده مباهله با مسیحیان شده و حوادثی اتفاق افتاد که موجب خواری آنان شده و مجبور شدند به جزیه دادن همراه با ذلت تن در دهند. 📌خدای متعال آیه مباهله را در این روز نازل کرده و به رسول خود دستور داد تا به همراه علی، امیرالمؤمنین، فاطمه - سرور بانوان جهانیان - و فرزندانش، حسن و حسین - سروران تمامی جوانان بهشتی - با کفار مباهله نمایند. و بدین ترتیب با خار نمودن مسیحیان، اسلام را عزت بخشید. 📌 و از طرفی دیگر در این آیه شریفه علی (علیه السلام) را نفس پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) معرفی نمود که این امر خود دلیلی بر حقانیت شیعه است. رحمت الله علیه @agamojtabatehrani_ir
﷽ 📍 جبران گناه با انجام عمل نیک ❗️ 📌 بعضی از فقهای ما مثل صاحب وسایل‌الشیعه، می‏گویند واجب است بعد از گناه، شخص یک حسنه انجام بدهد. فتوا هم می‏دهند. معروف است که صاحب وسایل‌الشیعه عنوان ابوابی را که در کتابش منعقد کرده، براساس فتوایش است. 📌 ایشان در کتاب وسایل‌الشیعه، بابی با عنوان عمل به حسنه بعد از سیّئه دارد، به نام «بابُ وُجُوبِ عَمَلِ الحَسَنَةِ بَعدَ السَّیِّئَةِ»؛ و براساس آن فتوا هم می‏دهد. البتّه بحث فقهی‌اش مشکل است. 📌 چه بسا این وجوب انجام حسنه بعد از سیّئه، به مسئلۀ وجوب توبه برگشت کند؛ چون در مورد وجوب توبه بعد از گناه، شبهه ‏ای وجود ندارد و از واجبات فوری است. حالا ایشان علاوه بر وجوب توبه، وجوب عمل حسنه بعد از سیّئه را مطرح می‏کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📖 رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍تناسب عمل حسنه با سیّئه❗️ 📌 کسی که دوست دارد بداند چه منزلتی نزد خداوند دارد، ببیند خداوند نزد او چه منزلتی دارد. سپس در ادامۀ روایت دارد: اگر کسی نسبت‌به عملی خلوت کرد، اگر نیک و جمیل باشد، آن را انجام بدهد. اگر گناه قبیح باشد، اجتناب کند. 1️⃣ در ادامه دارد: «فَإِنَّ اللَّهَ أَوْلَى‏ بِالْوَفَاءِ وَ الزِّیَادَةِ وَ مَنْ عَمِلَ سَیِّئَةً فِی السِّرِّ».2️⃣ 📌اینجا تناسب بین عمل سیّئه و حسنه را مطرح می‏کند. اگر کسی گناهی را پنهانی انجام داد، حسنه‏ای پنهانی و اگر گناهی در آشکار و علانیه انجام داد، حسنه‏ای آشکار انجام دهد: «وَ مَنْ عَمِلَ سَیِّئَةً فِی الْعَلَانِیَة فَلیَعمَل حَسَنَةً فِی العَلانیَةِ»3️⃣. 📌در بحث توبه4️⃣ بیان کردم: اگر گناه مالی بود، حسنۀ مالی انجام دهد. مثلاً نعوذ‌بالله تجاوز به مال دیگران کرده است، علاوه بر اینکه مال را به صاحبش رد می‏کند تا از نظر فقهی و شرعی وظیفه‏اش را انجام داده و ذمّه‏اش را بری کرده باشد، لااقل معادل همان‏ اندازه که تجاوز کرده بود، در راه خدا انفاق کند. 📌در این روایت تناسب علن و سِرّ است. روایت از پیغمبر‏اکرم؟صل؟ است که در ذیل آن این جمله است: 📌«وَ إِذَا عَمِلْتَ‏ سَیِّئَةً فَاعْمَلْ‏ حَسَنَةً تَمْحُوهَا».5️⃣ بنابراین، خداوند در ثبت و ضبط اعمال، خصوصیّاتی را برای فرشتگان مأمور ثبت و ضبط اعمال قرار داده است. 📌1️⃣ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ‏ ? فِی حَدِیثٍ‏ مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَعْلَمَ مَا لَهُ عِنْدَ اللَّهِ فَلْیَنْظُرْ مَا لِلَّهِ عِنْدَهُ وَ مَنْ خَلَا بِعَمَلٍ فَلْیَنْظُرْ فِیهِ فَإِنْ كَانَ حَسَناً جَمِیلًا فَلْیَمْضِ عَلَیْهِ وَ إِنْ كَانَ سَیِّئاً قَبِیحاً فَلْیَجْتَنِبْه‏. وسائل الشیعه، ج16، ص103 2️⃣ به راستی که خداوند - عزّوجل - به وفا و زیاد کردن روزیش و برآوردن حاجاتش سزاوارتر است. کسی که در خلوت مرتکب گناهی می‏شود. 3️⃣ و چنانچه کسی در جلوت و انظار مردم گناهی کرد، پس باید آشکارا کار نیکی را نیز انجام دهد.وسائل الشیعه،، ج16، ص103 4️⃣ حضرت استاد؟ره؟ بحث توبه را در دو نوبت، سال1362هـ.ش طی 26 جلسه از نظر علمای اخلاق و در سال 1374 هـ.ش طی 9 جلسه از نظر علمای اهل معرفت به طور مفصل و مبسوط بررسی کرده‌اند. 5️⃣رسول خدا‏؟صل؟ فرمودند: آن‏گاه كه گناهى مرتكب شدى، عملى نیكو انجام ده تا آن را پاك كند. امالی للطوسی، ص186 - وسائل الشیعه، ج16، ص104- بحارالانوار، ج67، ص290 و68، ص242و374و389 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📖 @agamojtabatehrani
📌تو بعد از این هیچگاه مرا نخواهی دید مگر ... 📌امام صادق «علیهالسلام» به نقل از آبای گرامشان در روایتی همه فهم، فرمودند: 📌«مَا مِنْ یَوْمٍ یَأْتِی عَلَى ابْنِ آدَمَ إِلَّا قَالَ لَهُ ذَلِکَ الْیَوْمُ یَا ابْنَ آدَمَ أَنَا یَوْمٌ جَدِیدٌ»، هیچ روزی نیست که بر فرزند آدم وارد میشود مگر اینکه آن روز به او میگوید: من برای تو روزی نو و جدید هستم! «أَنَا یَوْمٌ جَدِیدٌ»، من نوروزم! 📌من برای تو روز نویی هستم! «وَ أَنَا عَلَیْکَ شَهِیدٌ»، و من، یعنی زمان، نسبت به تو گواهی دهنده هستم! «فَافْعَلْ فِیَّ خَیْراً»، در من عمل خیر انجام بده، «وَ اعْمَلْ فِیَّ خَیْراً أَشْهَدْ لَکَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فَإِنَّکَ لَنْ تَرَانِی بَعْدَهَا أَبَداً»، 📌من در روز قیامت نسبت به اعمال تو شهادت میدهم و تو بعد از این هیچگاه مرا نخواهی دید مگر در روز قیامت. @haj_agha_mojtaba_tehrani رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
بسم الله الرحمن الرحیم روی عن الحسین بن علی(ع) قال: الِاسْتِدْرَاجُ مِنَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ لِعَبْدِهِ أَنْ یُسْبِغَ عَلَیْهِ النِّعَمَ وَ یَسْلُبَهُ الشُّکْر. شرح حدیث توسط حاج آقا مجتبی تهرانی پیرامون استدراج: این روایت از امام حسین(ع) نقل شده است که حضرت فرمودند: استدراج از ناحیه خداوند نسبت به بندهاش، به این معنا است که خدا «نعمتی» را به سمت بنده میفرستد و سرازیر میکند و از آن طرف، «شُکر» را از او میگیرد.... در این روایت بحثی راجع به استدراج داریم که یکی از دلایل گرفتاریهای انسان را در بر دارد... چه طور میشود که استدراج پیش میآید... 📌 در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که گاهی خدا به بندهاش نعمتی را میدهد، او هم آن نعمت را در راه معصیت خرج میکند و با آن گناه میکند. 📌منظور از نعمت هم در این روایت فقط پول نیست؛ چشم، گوش، دست، پا و تمام قوای انسانی، نعمتهایی است که خدا به انسان داده است. نعمت، فقط پول و اسکناس نیست! 📌 چشمهایتان را باز کنید و نعمتهایی را که خدا داده است، بشناسید! نعمت، متّصله و منفصله دارد که تمام سرتاپای انسان و آن چیزهایی که متعلّق به او است را در بر میگیرد، این یعنی اینکه «ای انسان! همه وجودت و متعلقات وجودت، نعمتهای خداوند است». 📌 اگر انسان نعمتی را در راه حرام مصرف کند و گناه کند، خدا به او مهلت میدهد تا استغفار کرده و از این گناهها توبه کند!... https://eitaa.com/haj_agha_mojtaba_tehrani 🌹🌹🌹🌹🌹 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 اعمال خاص با نویسندۀ خاص در صحیفۀ خاص ❗️ 📌 بعضی از اعمال خاص در وقت خاص، صحیفۀ خاصّ به‏ خود دارند و نویسندۀ‏ آنها غیر از دو ملک مأمور نگارش اعمال هستند؛ یعنی بعضی اعمال خاص را که در وقت خاص انجام می‏شود، فرشته‏ای خاص در صحیفه‏ای خاص می‏نگارد. امام‏صادق(علیه السلام) فرمودند: «إِذَا كَانَ‏ یَوْمُ‏ الْخَمِیسِ‏ عِنْدَ الْعَصْرِ»؛ هنگامی که عصر روز پنج‏شنبه فرامی‏رسد؛ 📌«أَهْبَطَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَلَائِكَةً مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ»؛ خداوند فرشتگانی را از آسمان به سوی زمین می‏فرستد. 📌«مَعَهَا صَحَائِفُ مِنْ فِضَّةٍ بِأَیْدِیهِمْ أَقْلَامٌ مِنْ ذَهَبٍ»؛ با این فرشتگان صحیفه‏هایی از نقره و به دست آنها قلم‏هایی از طلا ست. البتّه اینجا بحث طلا و نقره نیست. 📌لازم است تذّکر بدهم که یک وقت اشتباه نشود و از روی کم فکری مثلاً بگویید: ما عصر پنج‏شنبه آسمان را نگاه می‏کنیم، چیزی برق نمی‏زند. وقتی آدم از نظر فکری، فهمی و شعوری سقوط می‏کند، ممکن است این فکرهای خام به سرش بزند؛ چون انسان مادی، همۀ فکرش مادّی است. لذا برای اینکه بخواهند به امثال من که در دامن مادیّت هستم حقیقتی را بفهمانند، چاره‏ای نیست از اینکه مثال مادّی بزنند. 📌در این روایت هم برای اینکه اهمیّت این عمل خاص را در زمان خاص بفهمانند، مجبورند بگویند: صحیفه‏ای که این عمل را می‏نگارند، مثل صحیفه‏های دیگر نیست که مثلاً روی کاغذ عادّی و با مرکب نوشته می‏شود؛ بلکه این‏قدر ارزشمند است که صحیفه و قلمی از طلا و نقره به کار برده می‏شود؛ زیرا در ذهن مادّی ما این فلزات، نشانۀ ارزشمندی است: «مَعَهَا صَحَائِفُ مِنْ فِضَّةٍ بِأَیْدِیهِمْ أَقْلَامٌ مِنْ ذَهَبٍ». در ادامه روایت دارد: 📌«تَكْتُبُ الصَّلَاةَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ إِلَى غُرُوبِ الشَّمْسِ»1️⃣؛ کار این‏ها فقط این است که تا غروب خورشید، صلواتی را که مؤمنین بر محمد(صل الله علیه و آله و سلم) و آل محمد (علیهم السلام) می‏فرستند، ثبت ‏کنند؛ یعنی از عصر تا غروب. 1️⃣ بحارالانوار، ج5، ص329و ج 86، ص361 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📖 @agamojtabatehrani
🌺 خدایا غلط کردم که... حاج آقا مجتبی تهرانی: ما نعمتها را، نعوذبالله در راه گناه صرف میکنیم و بعد مبتلا به انواع گرفتاریها میشویم تا بیدار شویم و استغفار کنیم. این گرفتاریها نیز، پس گردنیهایی است که خدا برای باز شدن چشم بنده اش میزند که بنده بگوید: خدایا غلط کردم که نعمتت را در بیراهه خرج کردم! https://eitaa.com/haj_agha_mojtaba_tehrani 📌@agamojtabatehrani
📍 عملی با ثواب نامحدود ❗️ 📌 زراره روایت صحیحه را نقل می‏کند، که سندش باید تمام باشد: 📌«عَنْ أَحَدِهِمَا(ع)»؛ زراره می‏گوید: نمی‏دانم این مطلب را از امام‏باقر(ع) شنیدم یا از امام ‏صادق(ع)؛ 📌 «قَالَ: لَا یَكْتُبُ الْمَلَكُ إِلَّا مَا یَسْمَعُ»؛ امام(ع) فرمود: فرشته نمی‏ نویسد مگر آنچه را که می‏شنود؛ یعنی آنچه را ادراک می‏کند.اینجا از لفظ سمع استفاده کرده؛ چون عمل، عملی از سنخ گفتار است. 📌«قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ اذْكُرْ رَبَّكَ فِی نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَ خِیفَةً»؛‏ خداوند عزّوجل فرمود: در زاویه ‏های درونت، با حال تضرّع و بیم متذکّر پروردگارت شو؛ «قَالَ لَا یَعْلَمُ‏ ثَوَابَ‏ ذَلِكَ‏ الذِّكْرِ فِی‏ نَفْسِ‏ الْعَبْدِ غَیْرُ اللَّهِ تَعَالَى»1️⃣؛ ثواب این یاد خدا در درون عبد را غیر از خدا هیچ‏کس نمی‏داند. 📌اگر بخواهیم یک مقدار نظر دقیقی روی این روایت بیندازیم، آنجایی که انسان در زوایای دلش، در نهان و سرّش، متذکّر خدا می‏شود، در این حالت ملک آنجا راه ندارد. در آن نهانخانۀ سرّ دل، فقط خدا راه دارد و ثوابش را هم خودش می‏داند! ثوابش نامحدود است. 📌 اعمالی که ثبت و ضبط می‏شوند، محدودند. امّا این عمل نامحدود است و نامحدود را نمی‏شود ثبت کرد؛ چون ثبت شدن ملازم با محدودیّت است. 1️⃣ بحارالانوار، ج5، ص322 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📖 @agamojtabatehrani