eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
727 دنبال‌کننده
200 عکس
773 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
📌تو بعد از این هیچگاه مرا نخواهی دید مگر ... 📌امام صادق «علیهالسلام» به نقل از آبای گرامشان در روایتی همه فهم، فرمودند: 📌«مَا مِنْ یَوْمٍ یَأْتِی عَلَى ابْنِ آدَمَ إِلَّا قَالَ لَهُ ذَلِکَ الْیَوْمُ یَا ابْنَ آدَمَ أَنَا یَوْمٌ جَدِیدٌ»، هیچ روزی نیست که بر فرزند آدم وارد میشود مگر اینکه آن روز به او میگوید: من برای تو روزی نو و جدید هستم! «أَنَا یَوْمٌ جَدِیدٌ»، من نوروزم! 📌من برای تو روز نویی هستم! «وَ أَنَا عَلَیْکَ شَهِیدٌ»، و من، یعنی زمان، نسبت به تو گواهی دهنده هستم! «فَافْعَلْ فِیَّ خَیْراً»، در من عمل خیر انجام بده، «وَ اعْمَلْ فِیَّ خَیْراً أَشْهَدْ لَکَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فَإِنَّکَ لَنْ تَرَانِی بَعْدَهَا أَبَداً»، 📌من در روز قیامت نسبت به اعمال تو شهادت میدهم و تو بعد از این هیچگاه مرا نخواهی دید مگر در روز قیامت. @haj_agha_mojtaba_tehrani رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
بسم الله الرحمن الرحیم روی عن الحسین بن علی(ع) قال: الِاسْتِدْرَاجُ مِنَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ لِعَبْدِهِ أَنْ یُسْبِغَ عَلَیْهِ النِّعَمَ وَ یَسْلُبَهُ الشُّکْر. شرح حدیث توسط حاج آقا مجتبی تهرانی پیرامون استدراج: این روایت از امام حسین(ع) نقل شده است که حضرت فرمودند: استدراج از ناحیه خداوند نسبت به بندهاش، به این معنا است که خدا «نعمتی» را به سمت بنده میفرستد و سرازیر میکند و از آن طرف، «شُکر» را از او میگیرد.... در این روایت بحثی راجع به استدراج داریم که یکی از دلایل گرفتاریهای انسان را در بر دارد... چه طور میشود که استدراج پیش میآید... 📌 در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که گاهی خدا به بندهاش نعمتی را میدهد، او هم آن نعمت را در راه معصیت خرج میکند و با آن گناه میکند. 📌منظور از نعمت هم در این روایت فقط پول نیست؛ چشم، گوش، دست، پا و تمام قوای انسانی، نعمتهایی است که خدا به انسان داده است. نعمت، فقط پول و اسکناس نیست! 📌 چشمهایتان را باز کنید و نعمتهایی را که خدا داده است، بشناسید! نعمت، متّصله و منفصله دارد که تمام سرتاپای انسان و آن چیزهایی که متعلّق به او است را در بر میگیرد، این یعنی اینکه «ای انسان! همه وجودت و متعلقات وجودت، نعمتهای خداوند است». 📌 اگر انسان نعمتی را در راه حرام مصرف کند و گناه کند، خدا به او مهلت میدهد تا استغفار کرده و از این گناهها توبه کند!... https://eitaa.com/haj_agha_mojtaba_tehrani 🌹🌹🌹🌹🌹 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 اعمال خاص با نویسندۀ خاص در صحیفۀ خاص ❗️ 📌 بعضی از اعمال خاص در وقت خاص، صحیفۀ خاصّ به‏ خود دارند و نویسندۀ‏ آنها غیر از دو ملک مأمور نگارش اعمال هستند؛ یعنی بعضی اعمال خاص را که در وقت خاص انجام می‏شود، فرشته‏ای خاص در صحیفه‏ای خاص می‏نگارد. امام‏صادق(علیه السلام) فرمودند: «إِذَا كَانَ‏ یَوْمُ‏ الْخَمِیسِ‏ عِنْدَ الْعَصْرِ»؛ هنگامی که عصر روز پنج‏شنبه فرامی‏رسد؛ 📌«أَهْبَطَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَلَائِكَةً مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ»؛ خداوند فرشتگانی را از آسمان به سوی زمین می‏فرستد. 📌«مَعَهَا صَحَائِفُ مِنْ فِضَّةٍ بِأَیْدِیهِمْ أَقْلَامٌ مِنْ ذَهَبٍ»؛ با این فرشتگان صحیفه‏هایی از نقره و به دست آنها قلم‏هایی از طلا ست. البتّه اینجا بحث طلا و نقره نیست. 📌لازم است تذّکر بدهم که یک وقت اشتباه نشود و از روی کم فکری مثلاً بگویید: ما عصر پنج‏شنبه آسمان را نگاه می‏کنیم، چیزی برق نمی‏زند. وقتی آدم از نظر فکری، فهمی و شعوری سقوط می‏کند، ممکن است این فکرهای خام به سرش بزند؛ چون انسان مادی، همۀ فکرش مادّی است. لذا برای اینکه بخواهند به امثال من که در دامن مادیّت هستم حقیقتی را بفهمانند، چاره‏ای نیست از اینکه مثال مادّی بزنند. 📌در این روایت هم برای اینکه اهمیّت این عمل خاص را در زمان خاص بفهمانند، مجبورند بگویند: صحیفه‏ای که این عمل را می‏نگارند، مثل صحیفه‏های دیگر نیست که مثلاً روی کاغذ عادّی و با مرکب نوشته می‏شود؛ بلکه این‏قدر ارزشمند است که صحیفه و قلمی از طلا و نقره به کار برده می‏شود؛ زیرا در ذهن مادّی ما این فلزات، نشانۀ ارزشمندی است: «مَعَهَا صَحَائِفُ مِنْ فِضَّةٍ بِأَیْدِیهِمْ أَقْلَامٌ مِنْ ذَهَبٍ». در ادامه روایت دارد: 📌«تَكْتُبُ الصَّلَاةَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ إِلَى غُرُوبِ الشَّمْسِ»1️⃣؛ کار این‏ها فقط این است که تا غروب خورشید، صلواتی را که مؤمنین بر محمد(صل الله علیه و آله و سلم) و آل محمد (علیهم السلام) می‏فرستند، ثبت ‏کنند؛ یعنی از عصر تا غروب. 1️⃣ بحارالانوار، ج5، ص329و ج 86، ص361 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📖 @agamojtabatehrani
🌺 خدایا غلط کردم که... حاج آقا مجتبی تهرانی: ما نعمتها را، نعوذبالله در راه گناه صرف میکنیم و بعد مبتلا به انواع گرفتاریها میشویم تا بیدار شویم و استغفار کنیم. این گرفتاریها نیز، پس گردنیهایی است که خدا برای باز شدن چشم بنده اش میزند که بنده بگوید: خدایا غلط کردم که نعمتت را در بیراهه خرج کردم! https://eitaa.com/haj_agha_mojtaba_tehrani 📌@agamojtabatehrani
📍 عملی با ثواب نامحدود ❗️ 📌 زراره روایت صحیحه را نقل می‏کند، که سندش باید تمام باشد: 📌«عَنْ أَحَدِهِمَا(ع)»؛ زراره می‏گوید: نمی‏دانم این مطلب را از امام‏باقر(ع) شنیدم یا از امام ‏صادق(ع)؛ 📌 «قَالَ: لَا یَكْتُبُ الْمَلَكُ إِلَّا مَا یَسْمَعُ»؛ امام(ع) فرمود: فرشته نمی‏ نویسد مگر آنچه را که می‏شنود؛ یعنی آنچه را ادراک می‏کند.اینجا از لفظ سمع استفاده کرده؛ چون عمل، عملی از سنخ گفتار است. 📌«قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ اذْكُرْ رَبَّكَ فِی نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَ خِیفَةً»؛‏ خداوند عزّوجل فرمود: در زاویه ‏های درونت، با حال تضرّع و بیم متذکّر پروردگارت شو؛ «قَالَ لَا یَعْلَمُ‏ ثَوَابَ‏ ذَلِكَ‏ الذِّكْرِ فِی‏ نَفْسِ‏ الْعَبْدِ غَیْرُ اللَّهِ تَعَالَى»1️⃣؛ ثواب این یاد خدا در درون عبد را غیر از خدا هیچ‏کس نمی‏داند. 📌اگر بخواهیم یک مقدار نظر دقیقی روی این روایت بیندازیم، آنجایی که انسان در زوایای دلش، در نهان و سرّش، متذکّر خدا می‏شود، در این حالت ملک آنجا راه ندارد. در آن نهانخانۀ سرّ دل، فقط خدا راه دارد و ثوابش را هم خودش می‏داند! ثوابش نامحدود است. 📌 اعمالی که ثبت و ضبط می‏شوند، محدودند. امّا این عمل نامحدود است و نامحدود را نمی‏شود ثبت کرد؛ چون ثبت شدن ملازم با محدودیّت است. 1️⃣ بحارالانوار، ج5، ص322 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📖 @agamojtabatehrani
🔷 متهوّرانه گناه نکن‼️ 📌در روایت مفصّلی، امام حسن عسکری(ع) خطاب به شیعیانشان فرمودند: «أَکْثِرُوا ذِکْرَ اللَّهِ وَ ذِکْرَ الْمَوْت»؛ زیاد ذکر خدا بگویید، زیاد به یاد خدا باشید و بسیار به یاد مرگ باشید. 📌 باید توجّه داشت که هم یاد خدا و هم یاد مرگ برای انسان نقش سازندگی دارد. انسان آن‏گاه که ـ ‏نعوذبالله ‏ـ دست‏خوش غَفَلات و مرتکب خطایا می شود،‌ جهتش این است که خدا را فراموش کرده است و مردن را! این‏طور نیست؟! 📌 اگر انسان به یاد خدا باشد، ‌اگر انسان به یاد موت باشد، هیچ‏وقت این‏طور متهوّرانه گناه نمی کند. 📌 لذا امام عسکری(ع) در این روایت خطاب به شیعیانشان فرمودند: 📌 زیاد به یاد خدا باشید و زیاد به یاد مرگ باشید؛ چراکه هر دوی اینها، هم انسان را از گناه باز می دارد و هم از آن طرف، انسان را به سوی اطاعت خدا می‏کشاند. رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 بهره گیری از ماه محرم❗️ 🔷اگر در این ایّام انسان رنجی را در ارتباط با مسائل دینی اش متحمل بشود، چه بسا بهتر ساخته می شود. 🔷🔷🔷🔷🔷 📌 بنا بر اعتقاد ما بقاء اسلام بر اثر آن واقعه ای بود که در روز دهم محرم واقع شد، که اگر آن نبود از اسلام چه بسا اثری نبود. 📌این روایتی که از پیغمبر اکرم نقل شده است، که حضرت فرمودند: «حُسَيْنٌ‏ مِنِّي‏ وَ أَنَا مِنْ حُسَيْن‏»1️⃣ یک احتمالش این است که حسین از نظر مجرای طبیعی از من است، او فرزند من است، یا از نظر معنوی او ساختۀ مکتب من است، که چه بسا این تعبیر مناسب تر باشد. او فرزند واقعی و حقیقی مکتب من است. 📌 من مکتب اسلام را ایجاد نمودم و سنبل این مکتب هستم، اما بقاء مکتب اسلام در جامعه بشری به وجود حسین بستگی دارد. 📌بنابراین ما از این ایّام باید بهره گیری کنیم، به نحوی که جهات معنوی که در رابطة با مکتب ما است، اینها در دل ما هم زنده شود. 📌دنیا فراز و نشیب دارد، و انسان نباید از این فراز و نشیب ها هراس داشته باشد؛ و چه بسا قانون الهی اقتضا می کند، که انسان اگر بخواهد خودش را در ارتباط با معنویات بسازد، باید رنج بکشد و بدون رنج نمی شود. 📌بنابراین اگر در این ایّام انسان رنجی را در ارتباط با مسائل دینی اش متحمل بشود، چه بسا بهتر ساخته می شود. 1️⃣بحارالانوار، ج43، ص261 〰〰〰〰〰 📚 📕 📖 رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
💠امام حسین(ع) چطور از «ترور شخصیتی» خود جلوگیری کردند؟ 🔻اگر قیام حضرت نبود، ما هم مثل سایر حیوانات در این کشت‏زار طبیعت سرگرم بودیم. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻 📌امام حسین(علیه‏ السلام) می‏دانست که بعد از این، ایشان را متهم خواهند کرد که او خارجی است؛ آن‏چنان که او را متهم کردند. 📌 حضرت با این خطابه‏‌ها می‏‌خواستند تا جایی که می‏‌شود از «ترور شخصیّتی» خودشان جلوگیری کنند. گاهی «ترور شخصی» مطرح است، گاهی هم بحث «ترور شخصیّتی» است. 📌 این که در روایات داریم «اتَّقِ مَواضِعَ التُّهَمِ» امام حسین(علیه‏ السلام) دقیقاً به آن عمل کرد. لذا حضرت وقتی که اوضاع را می‏‌بینید، از همان مدینه تا کربلا و روز عاشورا، مُدام خودش را معرفی می‌‏کند؛ برای اینکه تا اندازه‌‏ای که می‌‏شود، جلوی این تهمت را بگیرد. 📌کارها و اقدامات حضرت ابعاد مختلفی داشته است. ضرر آبرویی، ضرر مالی و ضرر جانی، هیچ‏کدام باعث نمی‏شود که حضرت دست از کار بردارد. اصلاً شیوه مقابله خطّ شیطانی با مسیر رحمانی همین است. آنهایی که در مسیر شیطان عمل می‏‌کنند و می‌‏خواهند با مسیر رحمانی مقابله کنند و اهل حق را از میدان به در کنند، حربه‏ شان معمولاً یا تهدید مالی است، یا تهدید آبرویی و ترور شخصیّتی و یا ترور شخصی؛ 📌امّا وقتی امور مهمّه پیش آید، دیگر هیچ‏کدام از این تهدیدات مهم نیست. شخصیّت من، فدای شخصیّت دین! مال، جان و آبرو، همه و همه فدای دین خدا! هیچ‏‌یک از این مسائل مانع حرکت حضرت نشد. 📌 اگر حضرت نهی از منکر نکرده نبود، معلوم نبود که من و تو مسلمان بودیم یا نه! این‏جا نشسته‏‌ایم و افتخار می‏‌کنیم که الحمدلله از نظر دینی در صراط مستقیم هستیم، امّا توجه نداریم که این معارف را چه کسانی و چگونه به ما رسانده‌‏اند. 📌آیا اگر قیام امام حسین(علیه‏ السلام) نبود، باز هم ما در مسیر صحیح بودیم؟ اگر بگویم یقین دارم که نبودیم، گزاف نگفته‏ ام. اگر قیام حضرت نبود، ما هم مثل سایر حیوانات در این کشت‏زار طبیعت سرگرم بودیم. سلوک عاشورایی/ منزل دوم/ امر به معروف و نهی از منکر حضرت آیت‌الله رحمت الله علیه جلسه 1948؛ دوشنبه، پنجم فروردین 1381، دهم 1423. @agamojtabatehrani
﷽ 📍ائمه اطهار، ناظران اعمال انسان ❗️ 📌 چه موجوداتی بر اعمال انسان آگاهی پیدا می‏کنند؟ از خلال آیات و روایات به دست آمد: 🔻 اوّل؛ خداوند است که عالِم سِر و اخفای اوست. 🔻دوّم؛ فرشتگانی که مأمور ثبت و ضبط اعمال ما هستند. 🔻سوّم؛ اعضا و جوارح ما که وسیله و ابزار برای این اعمالند. این‏ها آگاهی پیدا می‏کنند، چون در آیه دارد این‏ها در قیامت شهادت می‏دهند. قیامت روزی است که دست‏ها، پاها و چشم‏ها گواهی می‏دهند. 🔻چهارم؛ پیغمبر‏اکرم (صل الله علیه و آله و سلم) است. 🔻 پنجم؛ ائمۀ طاهرین (علیهم السلام). 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📖 رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 هر چه داریم از محرم و صفر است❗ 📌 من یک تعبیری از امام(ره) یادم آمد. ایشان تعبیر خیلی زیبایی کرد که مطالب بسیاری در آن بود. امام(ره) فرمودند: «ما هر چه داریم از محرّم و صفر است.» شما حرف های ایشان را با دید ظاهری نگاه نکنید! ایشان عالِم بی نظیر قرن ها است. این، حرف خیلی بزرگی است. 📌 این حرف، خیلی بلند است. هر کسی نمی تواند این را بفهمد. این یعنی چه؟ یعنی تشیّع، چنان پیوندی با اولیای خدا خورده که گویی، یک پیوند ژنتیکی شده و نسل به نسل، چهارده قرن آمده و هنوز هم ادامه دارد. 📌دشمنان هم هیچ کاری نمی توانند بکنند. این را هیچ کاری نمی توان کرد. از نظر ظاهری چهارده قرن است که این پیوند برقرار است. 〰〰〰〰〰 📚 📕 📖 📝 جلسه دهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 چگونگی اطلاع پیامبر از اعمال ❗️ 📌 پیغمبر‏اکرم (صل الله علیه و آله و سلم) از اعمال ما دو نوع مطّلع می‏شوند؛ اوّل اطّلاع بر اعمال روزانۀ انسان که تقدیم حضورش می‏شود. روایات بسیاری در این باب داریم: یک دستۀ از روایات، صِرف عرضۀ اعمال بر📌پیغمبر‏اکرم(صل الله علیه و آله و سلم) است. روایات را صاحب وسایل‌الشیعه، در ابواب جهاد نفس آورده است. روایت را سماعه از امام‏صادق(علیه السلام) نقل می‌کند و روایت موثّقه است. 📌«قَالَ سَمِعْتُهُ‏ یَقُولُ‏ مَا لَكُمْ‏ تَسُوءُونَ‏ رَسُولَ‏ اللَّهِ(صل الله علیه و آله و سلم)»؛ می‏گوید: شنیدم که امام(علیه السلام) می‏فرمودند: چرا پیغمبر‏اکرم(صل الله علیه و آله و سلم) را ناراحت می‏کنید؟! 📌«فَقَالَ له رَجُلٌ كَیْفَ نَسُوؤُهُ»؛ شخصی عرض می‏کند: ما چگونه پیغمبر‌‏اکرم(صل الله علیه و آله و سلم) را ناراحت می‏کنیم؟! 📌زمان امام‏ صادق(علیه السلام) تا زمان پیغمبر‏اکرم(صل الله علیه و آله و سلم)، بیش از صد سال فاصله است. توجّه می‏کنید؟ بیش از یک قرن فاصله است. لذا شخصی عرض می‏کند: آقا! ما چگونه پیغمبر(صل الله علیه و آله و سلم) را اذیت می‏کنیم؟ 📌«فَقَالَ أَ مَا تَعْلَمُونَ أَنَّ أَعْمَالَكُمْ تُعْرَضُ عَلَیْهِ»؛ حضرت فرمودند: مگر نمی‏دانید کارهای شما بر پیغمبراکرم(صل الله علیه و آله و سلم)عرضه می‏شود ؟ «فَإِذَا رَأَى فِیهَا مَعْصِیَةً سَاءَهُ ذَلِكَ»؛ وقتی در صحیفۀ عمل معصیت ببیند، پیغمبراکرم(صل الله علیه و آله و سلم) را ناراحت می‏کند. «فَلَا تَسُوءُوا رَسُولَ اللَّهِ وَ سُرُّوهُ»1️⃣؛ پس پیغمبر(صل الله علیه و آله و سلم) را ناراحت نکنید. او را مسرور کنید. نظیر این روایت در باب صد‌و‌یکم از ابواب جهاد‌نفس در وسایل‌الشیعه زیاد است. 1️⃣ بحارالانوار، ج17، ص131 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📖 🎞 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 زمان عرضه اعمال بر پیامبر ❗️ 📌 یک دسته از روایات می‏گوید: هر روز، صبح و شب اعمال عرضه می‏شود. روایت را ابی‏بصیر از امام‏صادق(علیه السلام) نقل می‏کند: «قَالَ: تُعْرَضُ الْأَعْمَالُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ(صل الله علیه و آله و سلم)أَعْمَالُ الْعِبَادِ كُلَ‏ صَبَاحٍ‏ أَبْرَارُهَا وَ فُجَّارُهَا»؛ حضرت فرمودند: هر روز صبح، اعمال چه خوب‏ها و حسنات و چه بدها و سیّئات؛بر پیغمبر‏اکرم (صل الله علیه و آله و سلم) عرضه می‏شود. «فَاحْذَرُوهَا»؛ پس مراقب اعمال باشید؛ «وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ»1️⃣. در این روایات اشاره به عرضۀ اعمال در صباح دارد. روایت دیگری است که هم صباح دارد هم مساء. یک دستۀ از روایات دوشنبه و پنج‏شنبه را زمان عرضۀ اعمال می‏داند. مجبورم تیتروار بگویم: بنابراین اعمالی که در صحیفۀ روزانۀ ما ثبت می‏شود، به پیغمبر‏اکرم(صل الله علیه و آله و سلم) عرضه می‏شود. 1️⃣ این همان کلام خداوند است که پس به زودی خدا و رسولش عملتان را می‌بینند. سورۀ‌مبارکۀ توبه، آیۀ 105 - الکافی، ج1، ص219 - وسائل الشیعه، ج16، ص107 - بحارالانوار، ج17، ص131 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📖 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 عرضه اعمال بر امام زمان ❗️ 📌 در عرضه اعمال بر ائمه (علیهم السلام) این احتمال رابیان می‏کنم که چه بسا ظهور روایات این باشد که اعمال به حضور امامِ‏زمان ‏هر عصری عرضه شود. فرض کنید زمان امام‏صادق؟س؟ به ایشان عرضه می‏شود و همین طور سایر ائمه(علیهم السلام) تا به زمان ما برسد. روایت را یک وقتی در بحث آثار گناه1️⃣ مطرح کردم. عبدالله بن ابان‌الزیّات، نزد امام‏هشتم(علیه السلام) خیلی منزلت داشت؛ یعنی محترم بود؛ چون دارد «وَ كَانَ مَكِیناً عِنْدَ الرِّضَا(علیه السلام)». او نقل می‏کند: «قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا (علیه السلام) ادْعُ اللَّهَ لِی وَ لِأَهْلِ بَیْتِی»؛ می‏گوید به امام(علیه السلام) عرض کردم: برای من و خانواده‏ام دعا کنید! «فَقَالَ أَ وَ لَسْتُ أَفْعَلُ»؛ امام(علیه السلام)فرمودند: مگر من این کار را نمی‏کنم که به من التماس دعا می‏گویی؟ «إِنَ‏ أَعْمَالَكُمْ‏ لَتُعْرَضُ‏ عَلَیَ‏ فِی‏ كُلِ‏ یَوْمٍ‏ وَ لَیْلَةٍ»؛ تمام کارهای شما در هر روز و شب به من عرضه می‏شود. «فَاسْتَعْظَمْتُ ذَلِكَ»؛ عبدالله بن ابان می‏گوید: در دلم این مسئله را خیلی بزرگ شمردم. در حقیقت وقتی عبدالله بن ابان این جمله را از امام(علیه السلام) می‏شنود، مثل من ضعیف بوده، نمی‏کشیده و می‏گوید: «فَاسْتَعْظَمْتُ ذَلِكَ»؛ پیش خودم خیلی بزرگ شمردم. کارهای ما را هر روز و هر شب خدمت آقا می‏آورند؟! می‏گوید: تا این موضوع به ذهنم خطور کرد و حالت تعجّبی در من به وجود آمد، بلافاصله امام(علیه السلام) به من فرمود: «فَقَالَ لِی أَ مَا تَقْرَأُ كِتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»؛ آیا قرآن را قرائت نکرده ای؟! «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ‏»؛ بگو: شما کارتان را انجام بدهید. امّا بدانید به زودی خدا، پیغمبر (صل الله علیه و آله و سلم) و مؤمنون، این‏ها را می‏بینند. «هُوَ وَ اللَّهِ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ(علیه السلام)» 2️⃣ ؛ و او به خدا قسم امام‏علی‏بن‏ابی‏طالب(علیه السلام) است. یعنی منظور از مؤمنون، امام (علیه السلام) است. از مجموعۀ روایات، آنچه قدر مسلّم است، این است که اعمال به امام هر عصری عرضه می‏شود؛ پس اعمال ما هر روز و هر شب خدمت امام‏زمان (عجل الله تعالی فرجه شریف) عرضه می‏شود. 1️⃣ حضرت استاد بحث گناه را در سال 1369 هـ.ش طی 41 جلسه از منظر علمای اخلاق به طور مفصّل و مبسوط بیان فرمودند. 2️⃣ الکافی، ج 1، ص219- وسائل الشیعه، ج16، ص108 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📖 @agamojtabatehrani
﷽ 📌 بعضی وقت ها می گفتند: من ده دقیقه هم نمی توانم سرپا بایستم؛ چون اذیّت می شوم. می گفتند که قدرت ایستادن ندارند. ولی زمانی که به زیارت می رفتند، رو به روی حضرت برای زیارت می ایستادند و هیچ چیزی را متوجّه نمی شدند. بعضی وقت ها ایشان یک ساعت و نیم سرپا می ایستادند و زیارت می خواندند و می گفتند که اصلاً هیچ احساس دردی ندارند و معلوم بود که ایشان حالتشان عادی نیست؛ گویا همه چیز خود را فراموش کرده اند. خودشان تمام زیارت را ایستاده می خواندند تا به امام بی ادبی نشود. بارها هم می گفتند که من خیلی رنج می کشم که می بینم بعضی بدون عذر، زیارتشان را نشسته می خوانند؛ این کار در مقابل امام بی احترامی است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📕 📗 👈راوی: حجّة الاسلام حسین تهرانی @agamojtabatehrani