eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
728 دنبال‌کننده
200 عکس
772 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
«وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ»[*]؛ 🔷️همانا جهنم بر کافران احاطه دارد. اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها آیۀ قرآن را استخدام کرده است، بی‌ربط نیست و مسئله‌ای در کار است. 🔷️ حضرت‌زهرا (سلام الله علیها) به سردمداران سقیفه تطبیق داده است. آن‌ها را مصداق کفر قرار داده است. شما وقتی این کار را می‌کردید، مؤمن نبودید بلکه کافر بودید. 🔷️اینجا کافر اصطلاحی مطرح نیست چون آن‌ها اسلام ظاهری داشتند. ما در باب مؤمن روایات زیادی داریم که در حین گناه روح ایمانی از او مفارغت می‌کند و مؤمن نیست؛ حتی در باب زنا این مطلب را داریم. 🔷️در حین گناه روح ایمانی از مؤمن خارج می‌شود و دیگر مؤمن نیست. اما کافر اصطلاحی نیست که احکام کفر بر او بار شود. چه گناهی بالاتر از اینکه شما آمدید آن کاری را که مربوط به شما نبود انجام دادید؟ نشستید و خلافت را غصب کردید؛ گناهی بالاتر از این هست؟ 💠➖💠➖💠➖💠➖ @agamojtabatehrani
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
🍃🍃 #آفات_زبان #فحش قسمت سوم (۴): ریشه هاى درونى فحش ناسزاگویى در یکى از عوامل ذیل ریشه دارد:
🍃🍃 ✔ در بیانات رحمه الله علیه 💠➖قسمت دوم💠 💠➖💠➖💠➖💠 (۳): نکوهش سخن چینى از دید شرع 🔸️سخن چینى در آیات و روایات به شدت نکوهیده ، و در مقایسه با دیگر رفتار ناپسند، از زشت ترین آن ها شمرده شده است . خداوند متعالى در قرآن مجید مى فرماید: ویل لکل همزه لمزه . واى بر هر عیب جوى سخن چین . 🔸️که سخن چین (همزه ) در کنار غیبت کننده (لمزه ) آورده شده است . پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) در سوره قلم ، چنین خطاب مى شود: و لا تطع کل حلاف مهین هماز مشاء بنمیم . از سوگند خورندگان به دروغ که افرادى فرومایه اند، پیروى مکن ؛ از کسانى که بسیار عیب جو و سخن چین هستند. محدثان بزرگ در مجموعه هاى روایى خود، احادیث بسیارى را در نکوهش ‍ این عمل نقل کرده اند. کافى ، مستدرک الوسائل ، بحارالانوار، وسائل الشیعه و بسیارى از کتاب هاى روایى دیگر، درباره این بیمارى باب مستقلى دارند. 🔷️امام صادق (علیه السلام ) به نقل از رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) مى فرماید: لا انبئکم بشرارکم ؟ قالوا: بلى یا رسول الله قال : المشاءون بالنمیمه …. 🔷️آیا شما را از بدترینتان آگاه کنم ؟ گفتند: بله اى رسول خدا! فرمود: کسانى از شما که سخن چینى مى کنند. حضرت سخن چینى را در شمار امورى که پیامبر از آن ها باز داشته ، معرفى کرده است : ان رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم ) نهى عن الغیبه … و نهى عن النمیمه . همانا رسول خدا از غیبت و…سخن چینى نهى فرموده است . سرور پرهیزکاران حضرت على (علیه السلام ) نیز مى فرماید: بئس الشیمه النمیمه. سخن چینى خلق و خوى بدى است . النمیمه شیمه المارق . سخن چینى ، خوى کسانى است که از دین خارج شده اند. 🔴حال ممکن است پرسیده شود: آیا حرفى را که درباره کسى زده شده ، مى توان براى او بازگفت با این توجیه که حرف او دروغ نیست ؛ بلکه واقعیت دارد؟ ♨️در پاسخ مى توان گفت : دروغ گفتن حرام است ؛ اما راست گفتن همه جا واجب نیست ؛ یعنى نمى توان گفت به دلیل آن که دروغ گفتن حرام است ، راست گفتن واجب است و حتى نمى توان حرمت دروغ را دلیل بر جواز هر سخنى راست دانست و این امر را بهانه قرار داد و هر سخنى را که از هر شخصى شنیده مى شود، براى دیگرى نقل کرد؛ زیرا این نوعى فتنه انگیزى است ، و گاه مفسده راست گفتن از دروغ گفتن بیش تر است . رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) مى فرماید: 🔷️ثلاثه یقبح فیهن الصدق : ۱ – النمیمه …. راست گویى در سه جا زشت است : ۱ -سخن چینى … . 🔷️امیر مؤ منان على (علیه السلام ) مى فرماید: اسوء الصدق النمیمه . زشت ترین راستگویى ها، سخن چینى است . 🔷️حال به آسانى مى توان گفت : سخن چینى حرام ، و از گناهان بزرگ است و اگر سعایت باشد، از بدترین انواع سخن چینى به شمار مى رود و از آن بسیار نکوهش شده است ؛ چنان که رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود: شر الناس المثلث قیل یا رسول الله و ما المثلث ؟ قال : الذى یسعى باخیه الى السلطان فیهلک اخاه و یهلک السلطان. بدترین مردم مثلث است . عرض شد: اى پیامبر خدا! مثلث چه کسى است ؟ 🔷️فرمود: کسى که از برادرش نزد فرمانروا [= قدرتمند] بدگویى کند. او (با این عمل ، هم خودش و هم ) برادرش و فرمانروا را نابود مى کند؛ 🔷️البته زشتى این عمل تا جایى است که براى آن وجه شرعى وجود نداشته باشد در غیر این صورت ، چه بسا نقل سخن و رفتار دیگران واجب شود. مانند آن که واجب است در محضر قاضى و دادگاه عدل ، مطالب براى روشن شدن حقیقت ، بیان شود؛ زیرا این جا تمایل هاى شخصى در کار نیست ؛ بلکه عقل و شرع هر دو به بیان واقعیت حکم مى کنند تا حقى نابود، و حکم نادرستى صادر نشود. دو به هم زدن یا ((افساد بین الناس )) نیز از بدترین انواع سخن چینى به شمار مى رود که به شدت نکوهش شده است . 🌺خداوند متعالى در سرزنش چنین افرادى مى فرماید: الذین ینقضون عهد الله من بعد میثاقه و یقطعون ما امر الله به ان یوصل و یفسدون فى الاءرض اولئک هم الخاسرون . 🔶کسانى که پیمان خدا را پس از استوار کردن آن مى شکنند و آن چه را خداوند به پیوستن آن فرمان داده مى گسلند و در زمین فساد مى کنند، ایشان زیان کارانند. ✅✅ دارد... اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان//استاد ایت الله مجتبی تهرانی 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق @dars_akhlaq 💠➖💠➖💠➖💠➖💠 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 بدون دلیل❗️ 📌بسیاری از فقها می فرمایند: حرمت کذب فی الجمله ضروری است؛ یعنی اصلاً احتیاجی به دلیل ندارد. ♨️امام‌خمینی (ره) از آن دسته فقهایی است که می فرماید: حرمت کذب فی الجمله و وقتی انسان به اقسامش برسد، ضروری است؛ یعنی حرمتش از ضروریات دین است. مثل وجوب نماز که از ضروریات دین است؛ یعنی حالتی نیست که قابل شبهه و نیازمند دلیل باشد. ♨️ اصلاً دلیل نمی خواهد و احتیاجی به اقامۀ دلیل برای حرمت کذب نداریم؛ چون در بُعد عقلی خیلی واضح است و در بُعد شرعی با وجود این همه روایات و آیات اصلاً قابل شبهه نیست؛ یعنی این طور نیست که مسلمانی نشنیده باشد که کذب حرام است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📕 📝 جلسه سوم ➖💠➖💠➖💠 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 سفارش پیغمبر(ص)❗️ 📌امام علی (ع) می فرمایند: «أَوْصَانِي رَسُولُ اللَّهِ (ص)»؛ پیغمبراکرم(ص) مرا سفارش فرمود، «حِينَ زَوَّجَنِي فَاطِمَةَ(س) »؛ آنگاه که دخترش فاطمه را به تزویج من درآورد، «فَقَالَ إِيَّاكَ وَ الْكَذِبَ»؛ حضرت به من فرمود: از دروغ بپرهیز، «فَإِنَّهُ يُسَوِّدُ الْوَجْهَ»؛ دروغ روی انسان را سیاه می کند، «وَ عَلَيْكَ بِالصِّدْقِ فَإِنَّهُ مُبَارَكٌ»؛ و بر تو باد به راستی که مبارک است، «وَ الْكَذِبَ شُؤْمٌ الْخَبَرَ »؛1️⃣شومی در کذب و دروغ است. ♨️پیغمبر اکرم(ص)فرمودند: «وَ اجْتَنِبُوا الْكَذِبَ»؛ از دروغ بپرهیزید، «وَ إِنْ رَأَيْتُمْ فِيهِ النَّجَاةَ فَإِنَّ فِيهِ الْهَلَكَةَ»؛2️⃣ اگر شما در دروغ گویی نجات خودتان را دیدید، اشتباه کرده اید. در این عبارت، «فَإِنَّ فِيهِ الْهَلَكَةَ» دو بُعد معنایی وجود دارد که اوّلی آن نجات دنیوی و هلاکت اُخروی باشد، که شاید بعداً آن را بیان کنیم. 1️⃣ مستدرك الوسائل، ج 9، ص 88 2️⃣مستدرك الوسائل، ج 9، ص 88 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📕 📝 جلسه سوم @agamojtabatehrani
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
🍃🍃 ✔#آفات_زبان #سخن_چینى در بیانات #آقا_مجتبی_تهرانی رحمه الله علیه 💠➖قسمت دوم💠 💠➖💠➖💠➖💠 (۳): ن
🍃🍃 قسمت سوم انسان در برابر سخن چین چند وظیفه دارد: ۱ – او را تصدیق نکند؛ زیرا گناه کار و فاسق است و گواهى فاسق پذیرفته نمى شود؛ چنان که خداوند متعالى در قرآن کریم مى فرماید: ان جاءکم فاسق بنباء فتبینوا. اگر فاسقى براى شما خبرى آورد، درباره خبرش تحقیق کنید. ۲ – او را از این کار باز دارد؛ زیرا عمل او از امور منکر بوده و خداوند متعالى در قرآن مى فرماید: و اءمر بالمعروف و انه عن المنکر. امر به معروف کن و از منکر بازدار. ۳ – از او ابراز تنفر کند؛ زیرا او مبغوض خدا است و تنفر از مبغوض خدا لازم است . ۴ – به شخصى که مطلب از او نقل شده ، گمان بد نبرد؛ زیرا خداى تعالى مى فرماید: اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم. از بسیارى گمان ها بپرهیزید؛ چرا که بعضى از گمان ها، گناه است . ۵ – گفتار سخن چین ، او را به تحقیق و تجسس درباره شخصى که از او نقل شده وا ندارد که خداى تعالى مى فرماید: و لا تجسسوا. ۶ – خودش مرتکب کارى که دیگران را از آن نهى مى کند نشود؛ یعنى سخن چینى او را براى کسى که سخن از جانب او نقل شده ، بیان نکند؛ زیرا در این صورت ، هم سخن چینى و هم غیبت کرده است . مردى نزد امیر مؤ منان على (علیه السلام ) آمد و درباره دیگرى بدگویى کرد. حضرت فرمود: یا هذا نحن نساءل عما قلت فان کنت صادقا مقتناک ، و ان کنت کاذبا عاقبناک ، و ان شئت اءن نقیلک اءقلناک ؟ قال : اقلنى یا اءمیرالمؤ منین . اى فلانى ! ما از آن چه گفتى ، مى پرسیم [= بازخواست مى کنیم ] اگر راست گفته باشى ، تو را دشمن مى داریم و اگر دروغ گفته باشى ، تو را مجازات مى کنیم و اگر بخواى رهایت کنیم [= از کرده خویش پشیمان شوى ] تو را رها مى کنیم . (آن مرد) گفت : اى امیر مؤ منان ! رهایم کنید. ✅✅ دارد... اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان//استاد ایت الله مجتبی تهرانی 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
ماجرای توهین به آقا مجتبی در بازار و واکنش ایشان 🍁حاج آقا همیشه سعی می کردند که گمنام باقی بمانند و کارهایشان را خودشان می کردند. دور و بری اطراف خودشان جمع نمی کردند و پس می زدند. این را شما از همه شنیده اید و وقتی در مسجد جامع کسی دنبال ایشان راه می افتاد می‌پرسیدند کاری دارید؟ اگر کاری ندارید رد شوید. تنها رفت و آمد می‌کردند. 🔸️خودشان می آمدند و می رفتند و تا اواخر عمرشان حدوداٌ تا یک سال پیش ایشان تمام مسیر را از سر بازار تا مسجد پیاده می‌آمدند، پیاده هم برمی گشتند بدون این که کسی در اطرافشان باشد. جالب اینجا بود که خیلی از بازاری ها، خرکچی ها و باربرها ایشان را نمی شناختند و من بارها دیده بودم که به ایشان اهانت می کنند. 🔹️البته خیلی ها احترام ایشان را نگه می داشتند اما افرادی هستند که نمی شناسند و با روحانیت عناد دارند. 💠یک بار یادم می آید حاج آقا از مسجد بر می‌گشتند و پشت سر ایشان با فاصله خیلی زیاد راه افتاده بودم تا ایشان نفهمند و می خواستم به مشی ایشان دقت کنم در یک قسمتی از بازار که ایشان از دالانی عبور می کردند وقتی از کنار شخصی رد شدند آن شخص در صورت حاج آقا به ایشان بی احترامی کردند و به ایشان لفظ بدی را گفتند که تمام مردم سمت حاج آقا و این فرد برگشتند که ببینند چطور برخورد می‌کنند و بنده هم خیلی دقت کردم. 🔹️حاج آقا بدون این که تغییری در چهره‌اشان ایجاد شود و اصلاٌ انگار نه انگار که حرفی زده شده به راهشان ادامه دادند./میثم مطیعی. 💠➖💠➖💠➖💠➖💠➖ @agamojtabatehrani ➖➖➖➖➖➖➖➖
﷽ 📍 اغرا به جهل❗️ 📌 از یک دید می شود گفت دروغ گفتن «اغرا به جهل»1️⃣ است؛ یعنی انسان بخواهد شخص دیگری را در خلاف واقع قرار بدهد، که خود اغرا به جهل هم از لحاظ عقلی قبیح است؛ یعنی عقل زشت می شمارد اینکه انسان به اصطلاح پای دیگری را در چاله ای قرار بدهد. این عمل نزد عقل، یک نوع خیانت است. امام علی(ع) فرمودند: «الْكَذِبُ مَهَانَةٌ وَ خِيَانَةٌ»؛2️⃣ زشتی دروغ این گونه است که هم خواری می آورد و نشان دهندۀ پستی انسان است و هم نشان دهندۀ این است که شخص خیانت کار است؛ بنابراین شبهه ای نیست که دروغ از نظر عقلی زشت و قبیح است و از نظر شرعی هم نکوهش شده است. 1️⃣ تشویق کردن، تحریض کردن، برانگیختن 2️⃣ غرر الحكم و درر الكلم، ص 42 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📕 📝 جلسه سوم @agamojtabatehrani
🍃🍃🍃 قسمت چهارم (۴): ریشه هاى درونى سخن چینى سخن چینى از سرکشى یکى از دو نیروى ((غضب )) و ((شهوت )) انسان سرچشمه مى گیرد و گاه در هر دو ریشه دارد. تجاوز این دو از حریم فرمانروایى خرد، موجب پدید آمدن صفات ناپسندى مى شود که آن ها نیز پیدایش رفتارهاى ناپسندى چون سخن چینى را در پى دارند. سخن چینى ، در یکى از عوامل ذیل ریشه دارد: ۱ – نفرت و دشمنى گاه انسان از روى نفرت سخن چینى مى کند و در صدد بد نام کردن دیگرى است . ۲ – حسد حسادت به مقام و مرتبه دیگران ، عامل بسیار مهمى براى سخن چینى ، به ویژه سعایت است . فرد مبتلا، براى از بین بردن شان دیگرى به سعایت از او مى پردازد. دو به هم زنى را مى توان از موارد فتنه به شمار آورد که در این صورت ، بر اساس آیات قرآن کریم ، از خونریزى و قتل شدیدتر و بزرگ تر خواهد بود؛ چنان که خداوند متعالى مى فرماید: الفتنه اشد من القتل . الفتنه اکبر من القتل . دقت در مجموعه آیات و روایت هایى که درباره سخن چینى آمده است ، نشان دهنده بزرگى و زشتى بسیار این گناه است . ۳ – طمع و چشم داشت گاه طمع به مال و مقام یا دیگر امور دنیایى ، انسان را به رفتار ناپسندى چون سخن چینى و سعایت از دیگران وا مى دارد. فرد بیمار مى کوشد تا با بدگویى از دیگران و نقل گفتار و کردار ایشان ، مال یا منزلتى براى خویش ‍ فراهم سازد. ۴ – تفریح و سرگرمى گاه انسان براى گذراندن وقت و سرگرمى ، به نقل گفتار و رفتار این و آن مى پردازد و سخن چینى مى کند. ✅✅ دارد... اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان//استاد ایت الله مجتبی تهرانی 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
﷽ 📍 وجود مقدس❗️ 📌امروز، تولّد حضرت زهرا(س) است. چند جمله ای هم راجع به کوثر بیان کنم: تعبیری که خدا از این وجود مقدّس بیان کرده این است: (إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ) 1️⃣ ؛ حضرت زهرا(س) خیر کثیر است. در قرآن کم داریم که خداوند عملی را که از او صادر می شود، به نحو متکلم مع الغیر و جمع مطرح کند. ♨️معمولاً آنجاهایی مطرح می شود که عمل بسیار بزرگ و با ارزشی باشد. این مطلب دلیل بر عظمت این سورۀ شریفه است که منسوب به حضرت زهرا(س) است. ♨️دو تا «ما» پشت سر هم دارد: (إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ)؛ ما تو را کوثر عطا کردیم که عظمت کوثر را می رساند. ظاهراً؛ یعنی ما چیزی بالاتر از این نداشتیم. آن هایی که اهل ادبیات هستند، می فهمند که بالاتر از این نمی شود. 🔹️این مطلب، عظمت وجود مقدّس حضرت زهرا(س) را می رساند. تمام ائمه، اولیای خدا و معصومین(س) روی دیدگان ما جا دارند، امّا می بینیم خود آن ها نسبت به این وجود مقدّس، نظر خاص و خضوع عجیبی دارند. ببینید خود پیغمبر(ص) چقدر نسبت به این دختر خضوع می کند. ما که هیچ، بزرگ ها قاصرند از اینکه بتوانند عظمت این موجود را ادراک کنند. 1️⃣سورۀمبارکۀکوثر، آیۀ1 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📕 📝 جلسه هشتم @agamojtabatehrani متن کامل در سایت: https://mojtabatehrani.com/?p=27495
﷽ 📍 سفارش پیغمبر(ص)به حضرت زهرا سلام الله علیها در اول زندگی 📌امام علی (ع) می فرمایند: «أَوْصَانِي رَسُولُ اللَّهِ (ص)»؛ پیغمبراکرم(ص) مرا سفارش فرمود، «حِينَ زَوَّجَنِي فَاطِمَةَ(س) »؛ آنگاه که دخترش فاطمه را به تزویج من درآورد، «فَقَالَ إِيَّاكَ وَ الْكَذِبَ»؛ حضرت به من فرمود: از دروغ بپرهیز، «فَإِنَّهُ يُسَوِّدُ الْوَجْهَ»؛ دروغ روی انسان را سیاه می کند، «وَ عَلَيْكَ بِالصِّدْقِ فَإِنَّهُ مُبَارَكٌ»؛ و بر تو باد به راستی که مبارک است، «وَ الْكَذِبَ شُؤْمٌ الْخَبَرَ »؛1️⃣شومی در کذب و دروغ است. پیغمبر اکرم(ص)فرمودند: «وَ اجْتَنِبُوا الْكَذِبَ»؛ از دروغ بپرهیزید، «وَ إِنْ رَأَيْتُمْ فِيهِ النَّجَاةَ فَإِنَّ فِيهِ الْهَلَكَةَ»؛2️⃣ اگر شما در دروغ گویی نجات خودتان را دیدید، اشتباه کرده اید. در این عبارت، «فَإِنَّ فِيهِ الْهَلَكَةَ» دو بُعد معنایی وجود دارد که اوّلی آن نجات دنیوی و هلاکت اُخروی باشد، که شاید بعداً آن را بیان کنیم. 1️⃣ مستدرك الوسائل، ج 9، ص 88 2️⃣مستدرك الوسائل، ج 9، ص 88 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📕 📝 جلسه سوم @agsmojtabatehrani
فاطمه زهرا(س)؛ حوراء انسیه 🔸️➖🔸️➖🔸️ 🔸️بعد از این، حضرت گفتند: «وَ قَالَ النَّبِی»؛ پیامبر(ص) فرموده اند: «لَمَّا عُرِجَ بِی إِلَى السَّمَاءِ أَخَذَ بِیدِی جَبْرَئِیلُ»؛ وقتی مرا به‌سوی معراج بردند، جبرئیل دست مرا گرفت، «فَأَدْخَلَنِی الْجَنَّةَ»؛ و مرا وارد بهشت کرد، « اوَلَنِی مِنْ رُطَبِهَا فَأَكَلْتُهُ»؛ و از رطب بهشتی به من داد و من آن را خوردم، «فَتَحَوَّلَ ذَلِكَ نُطْفَةً»؛ همان میوۀ بهشتی بود که به‌صورت نطفه ای شد، «فِی صُلْبِی»؛ و در صلب من قرار گرفت. 🔹️ آنگاه که به زمین هبوط کردم، آن نطفه در رحم خدیجه(س) قرار گرفت و او حامله شد، «فَحَمَلَتْ بِفَاطِمَةَ». بعد، حضرت فرمودند: «فَفَاطِمَةُ حَوْرَاءُ إِنْسِیةٌ»؛ چه زیباست! 🔸️ زهرا(س) حوریه ای است به‌صورت انسان؛ اوّل، حوراست و بعد، انسیه است. یک‌وقت می گویید: «انسیة الحورا»، و یک وقت می گویید: «حَوْرَاءُ إِنْسِیةٌ». حالا فرق را ببینید که به حضرت آدم(ع) گفتند: از این میوه نخور که از اینجا بیرون می روی. او خورد و بیرون آمد. 💠ایشان بهشت بودند و بیرون آمدند؛ امّا پیامبر‌اکرم(ص) از زمین به بهشت می رود. البته من نمی خواهم مقایسه کنم و فضیلت پیامبر(ص) را بگویم، امّا ببینید این چه طور عروج می کند و او چه طور هبوط می کند. هر دو هم پیغمبرند. (میان ماه من تا ماه گردون/ تفاوت از زمین تا آسمان است). واقعاً هم این طور است. این عروج می کند؛ از زمین می کَند و بالا می رود و او از بالا هبوط می کند. 💠بعد فرمودند: «فَكُلَّمَا اشْتَقْتُ»؛ هرگاه من شائق می شوم، «إِلَى رَائِحَةِ الْجَنَّةِ»؛ هرگاه می خواهم رایحه بهشت را استشمام کنم، «شَمِمْتُ رَائِحَةَ ابْنَتِی فَاطِمَةَ»1️⃣؛ دخترم زهرا(س) را می بویم که او بوی بهشت می دهد. در این باره روایات متعدد دیده ام. به این نحو هم متعدد دیدم که به پیغمبر(ص) اعتراض و اشکال شده که زهرا(س)، دختر شما بزرگ شده، شما چرا این قدر او را می بوسید و می بویید؟! حضرت فرمودند: برو دنبال کارت! من هستم که به معراج رفته ام و بوی بهشت را می شناسم؛ از او بوی بهشت می آید. جهتش هم همین بوده؛ آسمانی بوده است که در زمین جلوه‌ کرده است. همان طور که گفتم: روایات بسیاری با این مضمون هست که حضرت میوۀ بهشتی خوردند و از آن میوه، حضرت زهرا(س) به وجود آمده است. بعد فرمودند آن بو در شامۀ من است و به‌سوی او می آیم و آن بو را می شنوم. 1️⃣ بحارالانوار، ج 4، ص 4؛ ج 8، ص 119 و 284 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
💠تارهای این جامۀ فاطمه(س)را بگیرید؛ 🔹️➖🔹️➖🔹️➖🔹️➖🔹️➖🔹️ پیامبر اکرم (ص)فرمودند: 🔸️«إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى إِذَا بَعَثَ الْخَلَائِقَ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ»؛ خداوند آن گاه که خلایق را از اولین و آخرین مبعوث کند ؛ «نَادَى مُنَادِی رَبِّنَا مِنْ تَحْتِ عَرْشِهِ»؛ منادی ای از تحت عرش ندا می¬کند: 🔹️ «یا مَعْشَرَ الْخَلَائِقِ‏ غُضُّوا أَبْصَارَكُمْ»؛ خطاب به همۀ مردم به اینکه چشم¬هایتان را ببندید، «لِتَجُوزَ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ سَیدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ عَلَى الصِّرَاط»؛ زهرا(س)می¬خواهد بر صراط عبور بکند؛ «فَتَغُضُّ الْخَلَائِقُ كُلُّهُمْ أَبْصَارَهُمْ فَتَجُوزُ فَاطِمَةُ عَلَى الصِّرَاطِ»؛ تمام خلائق چشم¬ها را می¬بندند و زهرا(س)عبور می کند؛ 🔹️«لَا یبْقَى أَحَدٌ فِی الْقِیامَةِ إِلَّا غَضَّ بَصَرَهُ عَنْهَا إِلَّا مُحَمَّدٌ وَ عَلِیٌّ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَینُ وَ الطَّاهِرِین [الطَّاهِرُونَ‏] مِنْ أَوْلَادِهِمْفَإِنَّهُمْ أَوْلَادُهَا»؛ هیچ¬کس در قیامت نمی¬ماند، مگر اینکه چشم می¬بندند مگر پدر، همسر و فرزندانش، «فَإِذَا دَخَلَتِ الْجَنَّةَ بَقِی مِرْطُهَا مَمْدُوداً عَلَى الصِّرَاطِ»؛ وقتی حضرت زهرا(س)وارد بهشت شد، مِرط او بر صراط کشیده می شود، مرط، به معنای جامه¬ای است که دوخته نباشد، تکه جامه ای که به اصطلاح در آن بُرش به کار نرفته است. 🔹️اشاره به چه چیزی می باشد؛ «مَمْدُوداً عَلَى الصِّرَاطِ»؛ به معنای کشش عصمت مطلقۀ حضرت زهرا(س) که در آن هیچ چیزی به کار نرفته است؛ در صراط همین طور می ماند. «طَرَفٌ مِنْهُ بِیدِهَا وَ هِی فِی الْجَنَّةِ وَ طَرَفٌ فِی عَرَصَاتِ الْقِیامَةِ»؛ که یک طرفش در بهشت در دست اوست و یک طرفش در عرصات قیامت است، 🔹️ «فَینَادِی مُنَادِی رَبِّنَا یا أَیهَا الْمُحِبُّونَ لِفَاطِمَةَ»آنجاست که منادی پروردگار ندا می¬کند: ای کسانی که فاطمه(س)را دوست دارید! «تَعَلَّقُوا بِأَهْدَابِ مِرْطِ فَاطِمَةَ سَیدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ»؛ تارهای این جامۀ فاطمه(س)را بگیرید؛ «فَلَا یبْقَى مُحِبٌّ لِفَاطِمَةَ إِلَّا تَعَلَّقَ بِهُدْبَةٍ مِنْ أَهْدَابِ مِرْطِهَا»؛ از دوستان فاطمه(س)هیچ¬کس نمی¬ماند مگر اینکه تاری از جامۀ زهرا(س)را می¬گیرد؛ «حَتَّى یتَعَلَّقَ بِهَا أَكْثَرُ مِنْ أَلْفِ فِئَامٍ وَ أَلْفِ فِئَامٍ»؛ هزاران هزار گروه آن را می گیرند؛ «فِئَامٍ قَالُوا وَ كَمْ فِئَامٌ وَاحِدٌ قَالَ أَلْفُ أَلْفٍ»؛ سؤال کردند از پیامبر(ص)گروه فئام چقدر است؟ فرمودند: «أَلْفَ أَلْفَ»؛ یعنی یک میلیون، «یُنْجَوْنَ بِهَا مِنَ النَّارِ»؛1️⃣این ها از آتش نجات پیدا می¬کنند. 🔹️معلوم می¬شود گرفتاران در صراط از این مجرا نجات پیدا می کنند، به خصوص به وسیلۀ حبّ حضرت زهرا(س). 1️⃣ بحارالانوار، ج8، ص68. 〰️〰️〰️〰️〰️ @agamojtabatehrani
﷽ 📍 شک انداختن❗️ 📌روایت از صحیحۀ محمد بن مسلم است، امام صادق(ع) می فرماید: «إِذَا سُئِلَ الرَّجُلُ مِنْكُمْ عَمَّا لَا يَعْلَمُ»؛ اگر از شما پرسش شد در مورد موضوعی که اطّلاعی از آن نداشت، «فَلْيَقُلْ لَا أَدْرِي»؛ پس بگوید: نمی‎دانم، «وَ لَا يَقُلِ اللَّهُ أَعْلَمُ»؛ و حتّی نگوید: خدا می داند، «فَيُوقِعَ فِي قَلْبِ صَاحِبِهِ شَكّاً»؛1️⃣چون در دل طرف شک انداخنه، طرف را در شبهه می‎اندازد. 1️⃣ الكافي، ج 1، ص 43 - بحار الأنوار، ج 2، ص 119 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📕 📝 جلسه سوم 〰🔷〰🔷〰🔷〰🔷〰 @agamojtabatehrani
🍁آفات زبان 📌بزرگ ترین سِحرها سخن چینى است 🔹️قسمت پنجم🔸️ (۵): پیامدهاى زشت سخن چینى 🔹️➖🔹️➖🔹️➖🔹️➖🔹️ سخن چینى پیامدهاى ناخوشایندى را براى فرد مبتلا و جامعه انسانى به بار مى آورد که برخى در دنیا و بعضى در آخرت گریبانگیر او و جامعه مى شود. 💠 پیامدهاى دنیایى ۱ -گسستن پیوند دوستى و برادرى : سخن چین با رفتار زشت خود، پیوندهاى معنوى را از بین برده ، یکپارچگى جامعه انسانى را نابود مى کند. رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) پس از آن که سخن چین را بدترین افراد مى شناساند، مى فرماید: … المفرقون بین الاحبه …. 🔹️کسانى که در میان دوستان جدایى مى اندازند. اسلام به یک پارچگى مسلمانان توجه فراوانى دارد و به پایدارى آن اهمیت مى دهد. پیوندهاى روحى و معنوى در این مکتب ، ارزش در خور توجهى دارند. اسلام همان گونه که به پیوندهاى جسمى ، با عنوان ((صله رحم )) بسیار توجه کرده و نابود کردن آن را گناهى بزرگ به شمار آورده است ، به حفظ و نگهبانى از پیوندهاى معنوى با عنوان ((برادرى دینى ))نیز بسیار سفارش کرده و نابود کننده آن را گناه کار مى داند. 🔹️خداوند متعالى در قرآن کریم مى فرماید: و یقطعون ما امر الله به ان یوصل . و آن چه را خدا بر پیوند آن دستور داده مى گسلند. 🔹️خداوند تبارک و تعالى در بحث پیوند جسمى ، از صله رحم یاد مى کند و در بحث پیوند روحى ، فساد در زمین را یادآور مى شود و چه فسادى بالاتر از این که مردم را به جان یک دیگر بیندازند و رابطه برادران دینى و خویشاوندان را قطع کنند. 🔹️آسیب سخن چینى هنگامى مشخص تر مى شود که میان خویشاوندان مؤ من جدایى افتد؛ یعنى سخن چین سبب قطع پیوند روحى و جسمى شود و آن جا که دشمن وارد شود، چه بسا عده اى به جان هم بیفتند و به ناحق خونى ریخته شود با که در مراجعه به تاریخ ، نمونه هاى بسیارى بر صدق این موضوع یافت مى شود. امام صادق (علیه السلام ) فرمود: و ان من اکبر السحر النمیمه یفرق بها بین المتحابین و یجلب العداوه على المتصافیین و یسفک بها الدماء و یهدم بهاالدور و یکشف بهاالستور و النمام اشر من و طى الاءرض بقدم . 🔹️بزرگ ترین سحرها سخن چینى است که میان دوستان جدایى مى افکند و دشمنى را میان دل هایى که با محبت و پاک و بدون زنگارند، جلب مى کند و خون انسان ها به سبب آن ریخته و خانه هایشان خراب مى شود و پرده ها مى افتد (و پوشیده ها آشکار مى شود) و سخن چین ، بدترین کسى است که بر زمین گام نهاده است . 🔸️این پاسخ کسانى است که مى گویند: ما دروغ نمى گوییم ؛ بلکه سخن راستى را به دیگران منتقل مى کنیم که به تعبیر حضرت على (علیه السلام ) زشت ترین راستگویى ها سخن چینى است . 🔹️رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) در وصیت به حضرت على فرمود: ان الله احب الکذب فى الصلاح و ابغض الصدق فى الفساد. همانا خداوند دروغ گفتن براى ایجاد صلح را دوست دارد و از راستى که مایه فساد شود، متنفر است . 🔹️۲ – محروم شدن از رحمت الاهى : سخن چینى سبب قهر خداوند و دور شدن جامعه از رحمت خدا است . سخن چین نه تنها خود را از لطف خداوند محروم مى سازد، بلکه جامعه را نیز از الطاف الاهى دور مى کند. روایتى در این باره مى گوید: 🔴ان موسى (علیه السلام ) استسقى لبنى اسرائیل حین اصابهم قحط فاءوحى الله تعالى الیه لا اءستجیب لک و لا لمن معک و فیکم نمام قد اصر على النمیمه فقال موسى (علیه السلام ) من هو یا رب حتى نخرجه من بیننا فقال الله یا موسى اءنها کم عن النمیمه و اکون نماما فتابوا باءجمعهم فسقلوا. 🔴(در زمان حضرت موسى در میان بنى اسرائیل خشک سالى شدیدى روى داد.) همانا موسى براى بنى اسرائیل در زمان خشک سالى باران طلبید؛ (ولى هر چه دعا کرد، اثرى نبخشید و باران نیامد.) 🔴پروردگار به او وحى کرد: در میان شما یک نفر هست که زیاد سخن چینى مى کند و به سبب او دعاى شما را مستجاب نمى کنم . حضرت موسى از خدا خواست او را معرفى کند تا وى را از میان خویش بیرون کنند. خداى متعالى فرمود: من شما را از نمامى نهى مى کنم ؛ پس چگونه او را به شما معرفى کنم و خود مرتکب نمامى شوم ؟ حضرت موسى این مطلب را با قوم خود در میان گذاشت و همه توبه کردند؛ آن گاه بر آن ها باران بارید. ✅✅ ادامه دارد... اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان//استاد ایت الله مجتبی تهرانی 💠〰💠〰💠〰💠〰💠〰💠 🌹کانال درس اخلاق@dars_akhlaq 〰🔷〰🔷〰🔷〰🔷〰🔷〰 کانال آقا مجتبی تهرانی در ایتا @agamojtabatehrani ⭕️〰⭕️〰〰⭕️〰⭕️〰⭕️〰 .
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی 📕 #آفات_زبان 📕 #دروغ 📝 جلسه سوم 🏞 #پوستر #حاج_آقا_مجتبی_تهرانی @mojtabatehrani.ir
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
🍁آفات زبان #سخن_چینى 📌بزرگ ترین سِحرها سخن چینى است 🔹️قسمت پنجم🔸️ (۵): پیامدهاى زشت سخن چینى 🔹
🍃🍃 💠عیوب پنهان را دنبال نکنید. قسمت ششم 🔻 3 – رسوایى سخن چین : سخن چین به دنبال عیب ها و نقص هاى مردم مى رود تا ابزار لازم براى رفتار زشت خود را فراهم آورد. رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) پس از آن که سخن چینان را به تفرقه اندازى وصف مى کند، مى فرماید: …الباغون للبراء المعایب. … کسانى که در جست و جوى عیب هاى خوبان و صالحان هستند. ✔ امیر مومنان حضرت على (علیه السلام ) هم ایشان را با همین وصف نام برده ، است : المبتغون للبرآء المعایب . کسى که در پى عیب هاى مسلمانان است ، سرانجام رسوا مى شود. ♨️چنان که رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود: یا معشر من اسلم بلسانه و لم یخلص الایمان الى قلبه لا تذموا المسلمین و لا تتبعوا عوراتهم ، فانه من تتبع عوراتهم تتبع الله عورته و من تتبع الله تعالى عورته یفضحه فى بیته . 🔸️اى کسانى که به زبان اسلام آورده اید، ولى ایمان در دل شما خالص نشده ! مسلمانان را نکوهش ، و عیوب پنهان ایشان را دنبال نکنید. همانا کسى که در جست و جوى عیب مسلمانان باشد، خداوند به دنبال عیب او خواهد بود و هر کس خداوند در پى عیبش باشد، او را در خانه خودش رسوا مى سازد. 🔹️۴ – سلب اعتماد و دور شدن از مردم : بیم و هراس مردم از نقل رفتار و گفتارشان نزد دیگران ، موجب بى اعتمادى آن ها به سخن چین مى شود. مردم سخن چین را امانت دار ندانسته ، از سخن گفتن نزد او مى پرهیزند. امیر مؤ منان على (علیه السلام ) مى فرماید: لا تجتمع امانه و نمیمه . امانت با سخن چینى جمع نمى شود. 🔹️سلب اعتماد از سخن چین ، موجب فاصله گرفتن مردم از او مى شود؛ چنان که امیر مؤ منان على (علیه السلام ) مى فرماید: 📌ایاک و النمیمه فانها…تبعد عن الله و الناس . از سخن چینى بپرهیزید که موجب دور ساختن از خدا و مردم مى شود. ✅✅ دارد... اخلاق الهی جلد چهارم آفات زبان//استاد ایت الله مجتبی تهرانی 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق @dars_akhlaq 💠➖💠➖💠➖💠 کانال در ایتا @agamojtabatehrani
دلیل استغفار انبیاء و اولیاء - https://www.aparat.com/v/j31aI 🌷🌷🌷
آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی(ره): گاهی خداوند دعای بنده را اجابت می کند اما به او چیزی نمی دهد زیرا می خواهد صدای مناجاتش را بشنود. https://www.aparat.com/v/Nk2Xx 🌷🌷🌷🌷
﷽ 📍 جایگاه خدا❗️ 📌 در حدیثی قدسی خداوند می فرماید: «لا یَسَعُنیٖ أَرْضٖی وَ لاٰ سَمٰائٖی وَ لٰکِنَّ یَسَعُنیٖ قَلْبَ عَبْدیٖ الْمُؤْمِنِ»1️⃣؛ من در آسمان و زمینم نمی گنجم ولی در دل بندۀ مؤمنم، جاگیر می شوم. یا تعبیراتی که در بعضی از روایات نقل شده: «قَلْبُ الْمُؤْمِنِ عَرْشُ الرَّحْمَنِ»2️⃣؛ قلب مؤمن عرش خدای رحمان است. روایات زیادی در این باب وجود دارد. روایتی است از پیغمبراکرم(ص) که حضرت فرمود: «إِنَّ لِلّه تعالی فِی الأَرضِ أَوَانیِ»3️⃣ برای خداوند در زمین پیمانه هایی است، «أَلا وَ هِیَ القُلوب»، آگاه باشید که آن پیمانه های الهی دل ها است. در روایت دیگری آمده است: از رسول اکرم(ص) سؤال کردند: «قیل لِرسول الله(ص): أَینَ الله؟ فِی الأَرض أَو فِی السَّماءِ»4️⃣؛ خدا کجاست؟ در زمین است یا در آسمان؟ «فی قُلُوبِ عِبادِهِ المُؤمِنینَ»؛ حضرت فرمود: در دل بندگان مؤمنش. همۀ این ها گویای این معنا است که قلب بندۀ مؤمن، نقطۀ اتّصال به بی نهایت و مافوق بی نهایت است و معلوم می شود که قلب مؤمن که در بین ماسوی الله، اوسع موجودات است و می تواند با مافوق بی نهایت رابطه برقرار کند؛ مانند رابطه ای که بین ظرف و مظروف برقرار می شود. تا این کشش و ظرفیّت در قلب وجود نداشته باشد، چنین تعبیراتی بی معنا است. 1️⃣ عوالی اللئالی،ج 4،ص 7 2️⃣ بحارالأنوار،ج 55، ص 39 3️⃣ محجة‌البیضاء، ج 5، ص 26 4️⃣ إحیاءعلوم الدین، ج 3، ص 493 〰️〰️〰️〰️〰️ 📔 🏷 جلسه هشتم @mojtabatehrani_ir