eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
727 دنبال‌کننده
200 عکس
773 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
خلق کرده، حیوان هم خیلی خلق کرده، همه می‌چرند .درست است یا نه؟ نه، حیوانی است که سرش می‌شود، به این که مرز سرش می‌شود، فمهیدی؟ به هر مزرعه‌ای سر نمی زند؛ آن که مرزبندی سرش می‌شود اگر او مرزشکنی بکند. در چی؟ در بدست آوردن مال، درست؟! «اَفْتَقَرَهُ اللهُ»یک سنخ گرفتاری‌های مالی، مال همین است. لاابالگری در چیه؟هان؟ درمعاملات.«اَفْتَقَرَهُ اللهُ وَ مَن تَواضَعَ لِلَّهِ رَفَعَهُ اللهُ»کسی برای خدا تواضع بکند، خدا او را بالا می برد. بحار جلد 74 صفحه 120 عَنْ أَبِي قِلَابَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّه(ص)‏ مَنْ أَسَرَّ مَا يُرْضِي اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَظْهَرَ اللَّهُ لَهُ مَا يَسُرُّهُ وَ مَنْ أَسَرَّ مَا يُسْخِطُ اللَّهَ تَعَالَى أَظْهَرَ اللَّهُ تَعَالَى لَهُ مَا يَحْزُنُهُ وَ مَنْ‏ كَسَبَ‏ مَالًا مِنْ‏ غَيْرِ حِلِّهِ‏ أَفْقَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ مَنْ تَوَاضَعَ لِلَّهِ رَفَعَهُ اللَّهُ وَ مَنْ سَعَى فِي رِضْوَانِ اللَّهِ أَرْضَاهُ اللَّه‏ 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 اشکال به امر دیگران سازی️❗️ 📌بله، چه‏ بسا اصلاً این اشکال کلّی را نسبت‏به همۀ آن آیات و روایات که دربارۀ مرابطۀ با دیگران مطرح شده است، مطرح می‏کنند؛ به اینکه اصلاً این کار، مخصوص انبیا و اولیای خدا(ع) است. آن‏ها را خداساخته بود، نه خودشان. 📌«خدا‏ساخته» می‏تواند دست دیگران را بگیرد، نه «خودساخته»؛ چراکه «خودساخته» همیشه ناقص است. خیلی قشنگ اشکالشان را مطرح کردم. 📌امّا جواب اشکال: دیگر‏سازی یک «امر نسبی» است؛ به این معنا که به هر اندازه‏ای خودت را در هر رابطه‏ای ساختی، به همان مقدار متعهّدی که دیگران را هم بسازی. خوب دقّت کنید! این مسئله، یک امر نسبی و اضافی است. 🔻فرض کنید به هر اندازه‏ای که توانسته‏ای در بُعد اعتقادی پیش ‏بروی -البتّه به شکل «صحیح»- متعهّدی اعتقادات و پایۀ فکری دیگران را هم بسازی. آن‏هایی که به قول ما خُبره بودند، گفته‏اند: به همان مقدار، وظیفه داری دست دیگری را بگیری و بیش از این مقدار هم وظیفه نداری. به همان مقدار که می‏توانی راه بروی، باید دست او را بگیری و به همان راه ببری. 📌 اینکه بگذار من تا آخر خطّ بروم. بعد بر می‏گردم، می‏آیم و تو را باخود می‏بَرم، نداریم. به هر مقدار که خودت عمل می‏کنی، او را هم در وادی عمل بیاور؛ به هر مقدار که توانستی نفس خودت را از نظر اخلاقیّات اصلاح کنی، به همان مقدار وظیفه داری، نه بیشتر. این امر نسبی اضافی است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه سوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 در ممکنات درک عظمت حضرت زهرا(س) ممکن نمی‌باشد❗️ 📌مصادف است با شب تولّد در بین تمام ممکنات، غیر از دو موجود، یعنی پیغمبر اکرم(صل‌الله‌علیه‌و‌آله و سلم) و علی(علیه‌السلام)، کسی نمی‏تواند، نه کمّاً و نه کیفاً، عظمت زهرا (سلام‌الله‌علیها) را ادراک کند. هیچ‌کس نمی‏تواند جلالت، عظمت و فضائل او را غیر از پدر و همسرش، نه کماً و نه کیفاً، ادراک کند و این یک قانون عقلی است. لذا اشتباه نشود که منی که هیچ هستم، می‏توانم راجع به جلالت و عظمت زهرا (سلام‌الله‌علیها) بیانی داشته باشم! 📌 من اصلاً نمی‏توانم ایشان را به تمامه ادراک کنم؛ چون بهرۀ وجودی‏ من،در آن حدّ و اندازه‌ای نیست که بتوانم او را با آن عظمت ادراک کنم تا بتوانم دربارۀ او چیزی بیان کنم. چون بیان، فرع بر ادراک است و کسی که ادراک کامل ندارد، ضرورتاً بیانش اگر به بهترین شکل هم باشد، ناقص خواهد بود. 〰️〰️〰️〰️〰️ رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 درک حصۀ وجودی حضرت زهرا (س) به اندازۀ فهم❗️ 📌این درست است که هر کس در حد حصّۀ وجودی خودش از حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) بهره‏ای می‏برد، امّا همۀ مطلب این چیزها نیست. حالا من یک مثال می‌زنم تا مطلب روشن شود. ما خداوند را آن‌طور که هست، نمی‏توانیم ادراک کنیم؛ نمی توانیم نسبت به خداوند احاطه پیدا کنیم؛ امّا این‏طور هم نیست که اصلاً خداوند را ادراک نکنیم؛ بلکه به قدر وسعمان و به قدر حصّۀ وجودی‌مان او را درک می‌کنیم. خداوند نامتناهی است و من متناهی هستم؛ متناهی نسبت به نامتناهی نمی‏تواند احاطه پیدا کند؛ ولی هر کس به قدر حصّۀ وجودی خودش خدا را می‏فهمد و درک می‌کند. یک نفر از یک اقیانوس، به مقداری که می تواند، آب برمی‏دارد؛ امّا او که نمی‏تواند تمام اقیانوس را در ظرف خود بریزد. بنابراین نمی تواند نسبت به تمام اقیانوس احاطه پیدا کند. من این مثال را بیان کردم که بگویم عقلاً متناهی نمی‌تواند نامتناهی را به‌طور کامل درک کند؛ درست همان‌طور که جا دادن یک اقیانوس در یک ظرف کوچک محال است. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بذر خرزهره، گل محمدی نمی‌ده! 🎧 گفتاری از مرحوم آقا مجتبی تهرانی (ره) درباره اثر وضعی حرام و ! 🌸⃟🕊🍁჻ᭂ࿐✰ estoory_mazhabi ◾️◾️◾️ @agamojtabatehrani
📍 هرکس به حدّ توان از فیوضات حضرت زهرا(س) بهره‌مند می‌شود❗️ 📌پس اینکه من می‌گویم: ما نمی‌توانیم زهرا (سلام‌الله‌علیها) را کمّاً و کیفاً ادراک کنیم؛ به این معنا نیست که به‌طور کلّی از ادراک او بی‌بهره هستیم؛ بلکه هر کدام‌ به مقداری که می‌توانیم او را ادراک کنیم، از فیوضات و عظمتش بهرمند هستیم. 🔻تمام آنچه که ما می‌دانیم، سرنخی بسیار کوچک و ضعیف است که ما را به اقیانوس عظیم جلالت فاطمۀ زهرا (سلام‌الله‌علیها) راهنمایی می‌کند.پس بدانید که موضوع خیلی گسترده و مفصّل است. 〰️〰️〰️〰️ سلام الله علیها 🌹🌹 رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 اسوۀ والای حیا❗️ 📌 همۀ شما این تعبیر پیغمبر اکرم(ص) راجع به حضرت فاطمه زهرا(س) را شنیده اید که حضرت فرمودند: «فاطِمَةُ بَضعَةٌ مِنّی»؛ 📌فاطمه پارۀ تن من است. این حدیث بین عام و خاصّ1️⃣ متواتر است و کسی نسبت به آن شبهه ندارد. امّا آیا می دانید که پیامبر(ص) این جمله را در چه موقعیّتی و به چه علّتی بیان کرده است؟ 📌 اوّلین مورد مربوط به جریان پرسش پیامبر(ص) از اصحاب خود، در باب بهترینِ زنان بود. روزی پیغمبر اکرم(ص) از اصحاب خود پرسیدند: «مَا خَیْرٌ لِلنِّسَاءِ؟»2️⃣؛ بهترین زن ها کیست؟ 📌 اصحاب عرض کردند: «فَلَمْ نَدْرِ مَا نَقُولُ»؛ نمی دانیم! «فَسَارَّ عَلِیٌّ(ع) إِلَى فَاطِمَةَ(س) فَأَخْبَرَهَا بِذَلِکَ»؛ 📌 در این هنگام امام علی(ع) از جا برخاستند و به منزل رفته و سؤال پیامبر(ص) را با حضرت زهرا(س) در میان گذاشتند. 📌حضرت زهرا(س)فرمودند: «بهترینِ زنان آن زنی است که به مرد نامحرم نگاه نکند و مرد نامحرم نیز او را نبیند.» 📌امام علی(ع) برگشتند و این جواب را به پیامبر(ص) ارائه نمودند. حضرت رو به سوی امام علی(ع) کرده و فرمودند: «مَنْ عَلَّمَکَ هَذَا؟»؛ چه کسی این را به تو یاد داده است؟ 📌امام علی(ع) عرض کرد: فاطمه(س) این مطلب را به من گفته است. در اینجا بود که پیغمبراکرم(ص) فرمودند: «إِنَّهَا بَضْعَةٌ مِنِّی»؛ فاطمه(س) پارۀ تن من است. 1️⃣ شیعیان و اهل تسنّن 2️⃣ حلیة الأولیاء، ج 2، ص 41 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 الله علیها 📖 زهرا سلام الله علیها رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 چرا نام مبارکش را فاطمه(س)گذاشتند❗️ 📌روایت اوّل از خصال صدوق است. امام صادق(ع) فرمود: «لِفاطِمَةَ(س)تِسعَةُ أسماءٍ عِندَاللهِ عَزَّ وَ جَلَّ»؛حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها)نُه اسم نزد خداوند عز وجلّ دارد. اوّل «فاطمه»، بعد «صدیقه»، «مبارکه»، «طاهره»، «زکیه»، «راضیه»، «مرضیه»، «محدّثه» و «زهرا» است. «ثُمَّ قالَ(علیه‌اسلام): أتَدري أیُّ شیءٍ تَفسیرُ فاطِمَة(س)»؛ بعد حضرت رو کردند به يُونُسَ بْنِ ظَبْيَان‏ که از راویان حدیث و اصحاب حضرت است و پرسیدند: آیا می‏دانی که تفسیر این کلمه چیست؟ «قُلتُ: أخبِرنی یا سیّدی». یونس می‌گوید: من به حضرت عرض کردم که شما مرا آگاه کنید ای آقای من. «قالَ(علیه‌السلام): فُطِمَت مِنَ الشَّر» فاطمه(س)؛ یعنی کسی که از شرّ جدا شده است. ، امام صادق(ع) دربارۀ وجه‌تسمیۀ حضرت زهرا(س) می‏فرمایند: «فُطِمَت مِنَ الشَّرِ». فَطَمَ در لغت یعنی «بریده شد، قطع شد و جدا شد». به تعبیری دیگر به‌معنای دور شد است که این تعبیر، بهتر است. پس معنای روایت اوّل کاملاً روشن شد که آن حضرت فاطمه(س) است، چون از شرّ دور است. چه‌بسا روایت به این مطلب اشاره‏ دارد که آن حضرت نقص ندارد و یا به تعبیری بلندتر، هرگز در «عدم» نبوده است؛ فاطمۀ زهرا(س)همیشه در صحنۀ ممکنات حاضر بوده و هیچ‌گاه دست عدم، به ساحت او راه نیافته است. این مسأله خیلی دقیق است و مطابق با روایات ما هست. 〰️〰️〰️〰️〰️ رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 گویا کردن زبان پیامبر(ص) به نام فاطمه(س)❗️ 📌روایت دیگری است دراصول کافی است. دارد: از امام باقر (صلوات الله علیه)؛ «قال : لَمَّا وُلِدَتْ فَاطِمَةُ علیه‌السلام‏»؛ آنگاه که متولّد شد زهرا (سلام‌الله علیها) « أَوْحَى اللَّهُ إِلَى مَلَك‏ »؛ خداوند وحی کرد به فرشته‌ای ؛ « فَأَنْطَقَ بِهِ لِسَانَ مُحَمَّدٍ (صل‌الله‌علیه‌وآله و سلم‌)»؛ به فرشته‌ای خداوند وحی کرد که زبان پیغمبر را گویا کن به این کلمه یعنی فاطمه ؛ «فَسَمَّاهَا فَاطِمَة»؛ بسیار خوب ؛ . «ثمَّ قالَ إنی فَطَمتُکَ بِالعِلمِ»؛ 📌خوب در ذیل دارد: «ثُمَّ قَالَ أَبُو جَعْفَر علیه‌السلام) : وَ اللَّهِ لَقَدْ فَطَمَهَا اللَّهُ بِالْعِلْمِ وَ عَنِ الطَّمْثِ فِي الْمِيثَاق‏»؛ خداوند وقتی زهرا سلام الله علیها متولّد شد، فرشته‌ای را مأمور کرد بهش وحی کرد که گویا کند زبان پیغمبر را به این نام که دخترش رو این نام بگذاره ‌ در میثاق «والله لقد فطمه الله فی المیثاق». 📌یک وقت خیال نکنی که به دنیا که آمد اینجا، پیش پدر نشست درس خواند یا بعد خدا بهش چیکار کرد؟ آن تصویری که کردم در موهبتی خدا بهش چیکار کرد؟ عطا کرد . نه ؛ فی المیثاق؛آنگاه که نور مقدّسش در مرتبة نازلۀواجب الوجود این هم بروز کرد، همراه با علم بود . الکافی، جلد1، صفحه460 〰️〰️〰️〰️〰️ رحمت الله علیه الله علیها @agamojtabatehrani
﷽ رُوِیَ عَنِ الصّادِقِ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ: «مَن سَبَّحَ اللهَ تَعالی في دُبُرِ الِفَریضَةِ تَسْبِیحَ فاطِمَةَ سَلامُ اللهِ عَلَیهَا اَلمِائَةَ مَرَّةً وَ أَتْبَعَهَا بِلَا اِلهَ اِلاَّ اللهُ مَرَّةً غُفِرَ لَهُ» ترجمه: هر کس بعد از نماز صد مرتبه تسبیح خداوند متعال را مطابع با تسبیحات حضرت فاطمه سلام الله علیها گفته شود و بعد از آن یک مرتبه لا اله الا الله بگوید، آمرزیده می شود. شرح: روایت از امام صادق صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: هر کس تسبیح خداوند را بگوید بعد از نماز واجب، «مَن سَبَّحَ اللهَ تَعالی في دُبُرِ الِفَریضَةِ» چگونه تسبیح خدا را بگوید؟ «تَسْبِیحَ فاطِمَةَ سَلامُ اللهِ عَلَیهَا» همین تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها که ما می گوییم.«اَلمِائَةَ مَرَّةً» که صد تا هم هست.صد بار«وَ أَتْبَعَهَا بِلا اِلهَ اِلاَّ اللهُ» بعد از آنی که تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها را گفت، یک مرتبه بگوید:«لَا اِلهَ اِلاَّ اللهُ» «وَ أَتبَعَها بِلَا اِلهَ اِلاَّ اللهُ مَرَّهً» یک بار «غُفِرَ لَهُ» خداوند او را مورد آمرزش قرار می دهد. من این روایت را که خواندم، این مضمون روایت، متعدّد است؛ یعنی در چندتا روایت است. این را بهتان بگویم، یک روایت نیست. چند تا روایت است که همین، عین این جملات است. حالا یک مطلبی را می‌خواستم بگویم، یادتان بدهم؛ ،چون شماها ان شاءالله، همیشه می‌گوید تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها را؛ امّا بدانید که این اثر دارد. اثر این است که در این روایت؛ چون روایات متعدّد هم هست. بعدش هم یک «لَا اِلهَ اِلاَّ اللهُ» بگو. هستی. بسیار خوب مورد آمرزشی؛حالا وقت چیست؟ می‌خواهم چیز یادتان بدهم. و او این است به این که؛ بعد بلافاصله حاجتت را از خدا بخواه. این حاجت برآورده می‌شود. توجّه می‌کنید؟ حاجتت برآورده می‌شود.حالا من چون روایات متعدّده دیدم، تلفیق تمام روایات، مجموعه را می‌گویم. اّولاً: کسی که مورد مغفرت خداوند قرار بگیرد، دعایش مستجاب است. یک؛ و این جا مورد غفران الهی قرار گرفت، حالا دعایش چه می‌شود؟ هان؟! مستجاب می شود. حالا من نمی‌خواهم روایت دیگر بخوانم. اما یک روایت از امام هشتم علیه السلام، هست به این که: بعداز هر نماز واجب، خدا یک دعا را مستجاب می‌کند. شد! من را نگاه کن، روند را دارم یادتان می‌دهم. خدمتتان عرض شود؛ که تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها را همین طور که گفتیم؛ یک مرتبه بگویید «لَا اِلهَ اِلاَّ اللهُ» بعدش یک صلوات بفرستید، یک استغفار بکنید، بعدش یک صلوات بفرستید؛ اما یک دانه حاجت، تک، به این معنا نخواهید. خوب حرف‌های مرا گوش کنیدها؛ شاید این حرف های من را هیچ جا گیرتان نیاید. من دیگر مجمو عۀ روایت را دارم می‌گویم. خواستم امروز، تقریباً از ناحیه حضرت زهرا سلام الله علیه، به شماها چیزی یاد داده باشم. تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها را بگویید، یک«لَا اِلهَ اِلاَّ اللهُ» بگویید، یک صلوات، استغفار، یک صلوات و بعد بگو «اَللّهُمَّ اَقضِ حَوائِجي» یک حاجت خواستی؛ اما همه اش را توش قرار دادی. بعد هم یک صلوات. می فهمی چه می‌گویم؟«اَللّهُمَّ اَقضِ حَوائِجي» یاد گرفتید؟ حالا یک صلوات برای حضرت زهرا سلام الله علیها بفرستید. وسائل الشیعه، جلد6 ص 440 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث رحمت الله علیه -مادر @agamojtabatehrani
﷽ 📍 انتقال نور حضرت زهرا(س) به امام‌حسین (ع) ❗️ 📌حالا یک روایت دیگر می‏خوانم. در باب تسمیۀ حضرت زهرا (س) که چرا یکی از نام‌های حضرت، «زهرا» است. روایتی داریم که هر روز سه بار از حضرت زهرا (س) نوری متلألأ می‌شد و بروز و ظهور می‌کرد. یکی هنگام صبح و طلوع فجر که حضرت به نماز و عبادت می‏ایستاد. دوّم، هنگام زوال و نماز ظهر. و سوّم، هنگام غروب وقتی که حضرت خدا را تسبیح می‏کرد. در ذیل این روایت آمده است که وقتی حسین(ع) متولّد شد، این نور به او منتقل شد. این یعنی چه؟ چرا به امام حسن(ع) متلألأمنتقل نشد با اینکه ایشان قبل از برادر به‌دنیا آمد؟ یک بُعد موضوع این است که بروز و ظهور اسلام از زهرا(س) بود و این بروز و ظهور بعد از او، توسط حسین (ع)نگاه‌داری شد. چون در مقطع زمانی امامت حسین(ع) بود که دشمنان می‏خواستند ریشۀ اسلام را بکنند و حضرت نگذاشت چنین اتّفاقی بیفتد. در این روایات، اشارات زیادی هست و نباید همه‌اش را فقط به جهات ظاهری حمل کرد. من هم فقط به یک نکتۀ آن اشاره کردم. 〰️〰️〰️〰️〰️ سلام الله علیها رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 نام فاطمه(س) یعنی خداوند دور ساخته دوستداران او را از آتش❗️ 📌روایت از امام صادق (صلوات الله علیه) است در باره وجه سوّم از برای تسمیه حضرت زهرا(س) به فاطمه(س) است؛ «قَالَ: إِنَّمَا سُمِّيَتْ‏ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ لِأَنَ‏ اللَّهَ‏ عَزَّ وَ جَلَ‏ فَطَمَ‏ مَنْ‏ أَحَبَّهَا مِنَ‏ النَّار» چون خداوند دور ساخته است کسی که فاطمه را دوست بدارد از آتش. این هم کارسازی است. روایت دوّم از پیغمبراکرم(ص) است «قال رسول الله إِنَّمَا سُمِّيَتْ انْبَتِی فَاطِمَةَ» یا «إِنَّمَا سُمِّيَتْ ابْنَتِي فَاطِمَةَ لِأَنَّ اللَّهَ فَطَمَهَا وَ فَطَمَ‏ مُحِبِّيهَا مِنَ النَّارِ» اینکه من نامش را گذاشتم فاطمه و یا نامگذاری شد او به فاطمه. 📌چون خداوند هم او را و هم دوستان او را از آتش دور کرده است. این هم از نظر قیامتی در ارتباط با دیگران؛ یعنی آن دلی که زهرا(س) را دوست بدارد به آتش جهنّم نسوزد. در این شبه‌ای نیست 📌. امّا یک مطلب هست و او این‌ است که باید دوستی عمیق باشد؛ که در سراسر وجود انسان رسوخ کرده باشد. این دوستی سطحی نباشد. دوستی سطحی عاریتی است. از انسان هنگام مرگ مفارقت می‌کند. اگر ما بتوانیم در قیامت حبّ زهرا (س) را داشته باشیم؛ یعنی همراهمان از این دنیا ببریم. شبهه‌ای درش نیست که به آتش جهنّم نسوزیم. بحث در بردن این حبّ است، اگر سطحی باشه عاریتی است. عاریتی که شد بعد هم گرفته می‌شود. این حب هنگام مرگ از انسان مفارقت می‌کند. لذا آن دوستی همراه انسان به قیامت می‌رود که در تمام زوایای درون انسان رسوخ کرده باشد. 1-معانی الاخبار، ص64 – بحارالانوار،ج43، ص12. 2- بحارالانوار،ج43، ص16 〰️〰️〰️〰️〰️ رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 چگونگی محافظت از خانواده️❗️ 📌پس معلوم شد دیگر‏سازی یک «امر نسبی اضافی» است؛ یعنی به همان مقدار که در بُعد معنوی‏ات پیشرفت کردی -چه در بُعد اعتقادی، چه در بُعد اخلاقی و چه در بُعد عملی- وظیفه داری دستش را بگیری. 📌روایتی از امام‏ صادق(ع) در ذیل همین آیۀ شریفه است که شخصی از حضرت پرسید: «هَذِهِ نَفْسِی أَقِیهَا»؛ من نفس خودم را مراقبت می‏کنم، امّا «فَكَیْفَ أَقِی أَهْلِی»؛ از خانواده ام چگونه محافظت کنم؟ 📌حضرت فرمودند: «تَأْمُرُهُمْ بِمَا أَمَرَهُمُ اللَّهُ بِهِ وَ تَنْهَاهُمْ عَمَّا نَهَاهُمُ اللَّهُ عَنْه؛ فَإِنْ أَطَاعُوكَ كُنْتَ وَقَیْتَهُمْ وَ إِنْ عَصَوْكَ فَكُنْتَ قَدْ قَضَیْتَ مَا عَلَیْكَ»1️⃣؛ اگر دستشان را گرفتی و با تو راه آمدند که بسیار خوب است و حفظشان کردی؛ امّا اگر تو گفتی و آن‏ها گوش ندادند، تو به وظیفه ات عمل کرده ای. تو وظیفه ات در همین حدّ بود. چه بسا ظهور آیه هم در همین حدّ است. در باب امربه معروف و نهی از‏منکر هم می توان این مطلب را بیان کرد. 1️⃣بحارالأنوار، ج 97، ص 74 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه سوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 اولویت دستگیری از خانواده است ️❗️ 📌به این نکته هم توجّه کنید که روایت، بحث خویشاوندی و خانوادگی را مطرح کرد. آیه هم به همین مطلب اشاره داشت: (یاأَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أ َنْفُسَكُمْ وَ أَهْلیكُمْ ناراً)1️⃣ ؛ هم خودت را بساز و هم خاندانت را؛ امّا خدا نسبت به «خداساخته ها» این طور نمی گوید. به ما می فرماید: برو خودت را بساز؛ خود را اصلاح کن؛ بعد هم برو محیط خانوادگی ات را اصلاح کن. امّا کسانی که به دست خودش ساخته شده اند، به آن ها نمی گوید که برو خودت را بساز؛ بلکه می گوید: برو خاندانت را بساز؛ لذا خدا به پیغمبراکرم(ص) می فرماید: (وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ)2️⃣. در این آیه، خود پیغمبراکرم(ص) را کنار می گذارد. بنابراین، اولویّت دستگیری در رابطۀ با دیگران، محیط خانوادگی است. باید وظیفه ات را از آنجا شروع بکنی. 1️⃣ سورۀ مبارکۀ تحریم، آیۀ 6 2️⃣ سورۀ مبارکۀ شعراء، آیۀ 214 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه سوم @mojtabatehrani
﷽ 📍 معاشرین عشیرة️❗️ 📌حتّی راجع به پیغمبراکرم(ص) خداوند خطاب می کند: (وَاَنذر عَشٖیرتَكَ الْاَقربین)1️⃣.نمی خواهم وارد بحث تفسیری این آیه بشوم؛ امّا اهلش می دانند در همان اوایل بعثت پیغمبراکرم(ص) بود که خداوند امر فرمود که به عشیره ات هشدار بده. این از نظر اصطلاحی نسبت به «معاشرین عشیرة» گفته می شود. «معاشرین عشیرة»؛ یعنی خاندان و نزدیکانی که انسان با آن ها، رابطۀ اوّلیه پیدا می کند. بعد هم پیامبراکرم(ص) آن ها را دعوت فرمود و آن مطالب را به گوش آنان رساند که من نمی خواهم وارد این بحث بشوم که چهل نفر بودند. در بعضی از روایات هم آمده که آنان خاندان حضرت بودند و پیامبر(ص) آن ها را انذار داد. باز در اینجا تذکّر می دهم که بین «امربه معروف و نهی از منکر» با «مرابطۀ با دیگران» فرق است؛ اوّلی اسقاط تکلیفی است امّا این «مرابطۀ با دیگران» نقش نصیحت و خیرخواهی دارد؛ دلسوزی است. اصلاً در باب امربه معروف و نهی از منکر، هیچ اولویّتی وجود ندارد. این طور نیست که خانواده ام نسبت به غیر، اولویّت داشته باشد. نه خیر؛ گفتم که اصلاً فرقی نمی کند و بحثش از «مرابطۀ با دیگران» جدا است. همچنین گفتم که این «مرابطۀ با دیگران»، در سه بُعد مطرح می شود: «اعتقادی»، «اخلاقی» و «عملی». 1️⃣سورۀ مبارکۀ شعراء، آیۀ 214 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه چهارم @agamojtabatehrani
﷽ 🔰فضیلت ماه رجب رُوِیَ عَنِ رَسُولِ الله ِصَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ الِهِ وَ سَلَّمَ قال : «إِنَّ‌ اللَّهَ‌ تَعَالَى‌ نَصَبَ‌ فِي‌ السَّمَاءِ السَّابِعَةِ مَلَكاً يُقَالُ لَهُ الدَّاعِي فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ يُنَادِي كُلَّ لَيْلَةٍ إِلَى الصَّبَاحِ طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ طُوبَى لِلطَّائِعِينَ وَ يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِي الشَّهْرُ شَهْرِي وَ الْعَبْدُ عَبْدِي وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِي فَمَنْ دَعَانِي فِي هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ وَ مَنِ اسْتَهْدَانِي هَدَيْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَيْنِي وَ بَيْنَ عِبَادِي فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَيَّ» ترجمه: خداوند متعال در آسمان هفتم فرشته ای قرار داده است به نام داعی، هرگاه ماه رجب وارد می شود، این فرشته هر شب تا صبح ندا می دهد؛ خوشا به حال کسانی که به یاد خدا هستند! خوشا به حال کسانی که از خدا اطاعت می کنند! خداوند متعال می فرماید: من هم نشین کسی هستم که با من هم نشین شود و مطیع کسی می شوم که از من اطاعت کند و کسی که از من آمرزش و غفران بخواهد او را می آمرزم. این ماه، ماه من است و بندۀ من است و رحمت، هم رحمت من است. پس هر کس در این ماه مرا بخواند، جوابش را می دهم و هر کس که در این ماه از من درخواستی بکند، به او عطا می کنم و هر کس که در این ماه از من طلب هدایت و راهنمایی بنماید، او را هدایت و راهنمایی می کنم؛ من این ماه را ریسمان میان خودم و بندگانم قرار دادم و هر کس به این ریسمان چنگ بزند به من می رسد. شرح: در یک روایتی است از پیغمبر اکرم (ص) که حضرت فرمود: خداوند قرار داده است در آسمان هفتم فرشته‌ای را که نامش داعی است. «يُقَالُ لَهُ الدَّاعِي»؛ گفته می‌شود که داعي است. آن گاه که ماه رجب وارد می شود، «إِنَ‌ اللَّهَ‌ تَعَالَى‌ نَصَبَ‌ فِي‌ السَّمَاءِ السَّابِعَةِ مَلَكاً يُقَالُ لَهُ الدَّاعِي فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ يُنَادِي»؛ ماه رجب وقتی وارد می شود، او مأموریت دارد و او ندا می‌کند: «كُلَّ لَيْلَةٍ إِلَى الصَّبَاحِ»؛ هر شب تا به صبح: «طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ طُوبَى لِلطَّائِعِينَ» ؛خوشا به حال کسانی که ذکر خدا می‌گویند و به یاد خدا هستند. خوشا به حال کسی که وارد شدند در اطاعت الهی. بعد آن ملک این جملات را می گوید: «يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى»؛ او می‌گوید که خدا دارد این را می‌گوید: (او نقل می کند.) «أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي»؛ من هم نشین آن کسی هستم که با من بنشیند. «وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي»؛ منِ خدا مطیع آن کسی می‌شوم که اطاعت من را بکند. خیلی جمله عجیبی است. اطاعت عبد در پی دارد اطاعت رب را، ای بابا ، «اَنا مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي» من مطیع آنهایی هستم که مطیع من هستند.« اَنا غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِي»؛ من مورد آمرزش قرار می‌دهم،کسانی که از من طلب آمرزش کنند. «الشَّهْرُ شَهْرِي» این ماه، ماه من است. «وَ الْعَبْدُ عَبْدِي»؛ بنده هم، بنده من است.« وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِي»؛ رحمت هم رحمتِ من است. من این را به شما عرض کنم، روایت زیاد داریم در باب ماه رجب، که ماه رجب، ماه رحمت الهی است. 📌در یک روایتی است از پیغمبر اکرم(ص)، دارد رجب را اَصب گویند، که مرحوم که محدّث قمی هم نقل می کند در مفاتیح این را، می گوید، اَصب می‌گویند؛ چون رحمت خدا در این ماه زیاد ریزش می کند بر امّت من. «وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِي فَمَنْ دَعَانِي فِي هَذَا الشَّهْرِ»؛ هر کس که در این ماه مرا بخواند، من جوابش را می‌دهم. «أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ» «أَجَبْتُهُ» این هم «أَعْطَيْتُهُ» کسی که از من درخواستی بکند، حاجتی بخواهد به او عطا می کنم. «وَ مَنِ اسْتَهْدَانِي هَدَيْتُهُ»؛ اگر از من طلب هدایت بکند، او را راهنمایش می‌کنم، هدایتش می‌کنم. «جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا» ؛ من قرار دادم این ماه را مثل یک ریسمان، « حَبْلًا بَيْنِي وَ بَيْنَ عِبَادِي»؛ 📌این ماه رجب را یک وسیله‌ای قرار دادم بین خودم و بندگانم. حبل؛ یعنی ریسمان، کنایه است. « مَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَيَّ»؛ هر کی این ریسمان را بهش چنگ بزند، بگیرد، بیاید بالا به من می‌رسد. غرضم حالا این روایت را خواندم، و او این است که، ماه رجب، در روایات داریم شهر الله است. ماه خداست، این جور گفته می شود. و ماه شعبان، شهر پیغمبر(ص)، ماه پیغمبراکرم(ص) است. در روایت هم داریم. رمضان، ماه امّت من است. ماه رجب است و فرصت بسیار خوبی است برای این که انسان، تمام امور معنوی و مادی‌اش را با خدایش چکار کند؟ هان؟! در میان بگذارد و از این شب ها بهترین بهره را بگیرد. ◾️◾️◾️ @agamojtabatehrani ◾️◾️◾️
﷽ 📍 ملک داعی️❗️ 📌در روایتی از پیغمبراکرم دارد که حضرت فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى نَصَبَ فٖی السَّمَاءِ السَّابِعَةِ مَلَكاً يُقَالُ لَهُ الدَّاعِي»؛ خداوند در آسمان هفتم فرشته‎ای را قرار داده است که به او گفته می‎شود داعی، «فَإِذَا دَخَلَ‏ شَهْرُ‌رَجَبٍ‏ يُنَادِي‏ ذَلِكَ الْمَلَكُ كُلَّ لَيْلَةٍ مِنْهُ إِلَى الصَّبَاحِ» ؛ زمانی که ماه رجب فرا می‌رسد، این ملک هر شب تا صبح ندا می‎دهد، «طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ»؛ خوشا به حال کسانی که خداوند را یاد می‌کنند! «طُوبَى لِلطَّائِعِينَ»؛ خوشا به حال کسانی که مطیع خدا هستند، «وَ يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى»؛ خداوند می‎فرماید، «أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي»؛ من همنشین کسی هستم که با من بنشیند، «وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي»؛ و من مطیع کسی هستم که مرا اطاعت کند. آنچه به تو امر می‎کنم انجام بده تا آنچه را تو از من می‎خواهی، انجام بدهم، «وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِي»؛ کسی که از من طلب آمرزش کند را می‎آمرزم، «الشَّهْرُ شَهْرِي»؛ این ماه، ماه من است، «وَ الْعَبْدُ عَبْدِي»؛ و این بنده، بندۀ من است، «وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِي»؛ رحمت هم رحمت من است، «فَمَنْ دَعَانِي فٖی هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ»؛ هر کس مرا در این ماه بخواند، جوابگوی او هستم، «وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ»؛ کسی که از من درخواست کند، به او عطا می‎کنم، «وَ مَنِ اسْتَهْدَانِي هَدَيْتُهُ»؛ اگر از من طلب راهنمایی و هدایت کند، او را راهنمایی می‎کنم، 📌 «جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَيْنِي وَ بَيْنَ عِبَادِي»؛ من این ماه را ریسمانی بین خود و بندگانم قرار دادم، «وَ فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَي»؛ 📌هر کس به این ماه اعتصام بجوید به من می‎رسد. تمام این‎ها گویای یک معنا است و آن اینکه خداوند می‎خواهد رابطۀ بین او و بنده‎اش حفظ شود. بزرگی و کرامت او اقتضا می‎کند که نگذارد رابطۀ بنده‌اش حتّی به‌خاطر گناه و یا جهالت با او قطع شود. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📓 رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 حفظ رابطه خدا با بنده❗️ 📌دوستان در دعاهای دقّت کنید! ماه رجب از بهترین ماه ها است. این ادعیه را بخوانید. بسیاری از معارف ما در این ادعیه گنجانده شده است. معارف ما بسیار ظریف و لطیف است. در یکی دیگر از ادعیۀ ماه رجب آمده است:«وَ امْنُنْ بِغِنَاكَ عَلٰى فَقْرِي»؛ و با غنای خویش، بر من منّت بگذار و فقر و احتیاجم را برطرف کن. «وَ بِحِلْمِكَ عَلٰى جَهْلِي»؛1️⃣ و به وسیلۀ حلمت، بر جهل و نادانی من منّت بگذار و تحمّلم کن! خدایا! با منِ جاهل مدارا کن! 2️⃣ همان طور که می‎بینید روش رفتاری خداوند با بندگانش این گونه است و همان روش را به پیغمبر خویش امر فرموده است: 📌(خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلين). در حقیقت خداوند به پیغمبرش می فرماید: تو نیز باید روش مرا با بندگانم داشته باشی؛ باید خداگونه عمل کنی؛ باید از بندگان من دستگیری کنی و دست رد، به‌سینۀ کسی نزنی! این روش من است. 📌این روش، روش الهی است. مؤمن هم باید این روش را در آداب معاشرتی اش حفظ کند. ما در آداب معاشرتی اسلام «طرد کردن» نداریم، مگر به ندرت. هرچه هست دستگیری است. 1️⃣. بحار‌الأنوار، ج 95، ص 390 رحمت الله علیه @agamojtabatehrani